iRobot Roomba 780 Review

Door denan 20 juli 2013, laatste update op 9 augustus 2013, 8.129 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zeer makkelijk in gebruik
  • Lighthouses zijn echt een must voor complexe situaties of multiroom
  • Goed zuigvermogen
  • Makkelijk in onderhoud
  • Lage geluidsproductie
  • Scheduling maakt programmeren voor de hele week mogelijk

Minpunten

• Geen sensoren aan de bovenkant waardoor de roomba zich vast kan rijden
  • De normale prijs van 500/600 euro is te hoog

Sub-beoordelingen

Energieverbruik Score: 4

Een week geleden heb ik na lang nadenken een roomba 760 gekocht via Ibood. Toevallig kwam ik een dag later voor 100 euro meer een 780 tegen via coolblue voor een leuke prijs. 50¤ korting i.v.m. wat krasjes op de doos, het product zelf was nog in nieuwstaat. Aangezien Ibood een levertijd had van 12 dagen en de 780 nieuwe technologie bevatte, zoals lighthouse support, besloot ik mijn order te annuleren en de 780 bij coolblue te bestellen.

Een beslissing waar ik later geen spijt van zou zou krijgen, vooral vanwege de lighthouse technologie!

Verpakking en inhoud
De Roomba 780 komt in een nette verpakking en is voorzien van alle extra's. In het pakket zit:
- De Roomba 780
- Het dockingstation inclusief voeding
- 2 lighthouses/virtual walls
- Een reinigingskit
- Een extra borstelset
- 2 extra HEPA filters
- Een remote (IR, geen Wifi. Die zit bij de 790)
- Handleidingen en instructieDVD

Lighthouses

Met behulp van de lighthouses is het mogelijk om je huis in meerdere zones in te delen. Je plaatst het lighthouse op een locatie die je af wilt schermen en stelt hem daarna in op de gewenste setting:

1) Virtual wall : De lighthouse gebruikt een lichtstraal om een virtuele muur te plaatsen waar de Roomba niet door mag. Zodra de Roomba in de buurt komt van de straal zal hij afremmen en langs de straal op schoon maken of omkeren. Hiermee is het dus mogelijk om gebieden af te schermen, bijvoorbeeld de plek waar de waterbak van de katten staat.

2) Lighthouse mode: Hetzelfde principe als de virtual wall mode, echter gaat de muur open na 25 minuten. Daarna kan de Roomba er langs en gaat hij de volgende zone in. Na het passeren van de straal sluit de zone weer en gedraagt de lighthouse zich als een virtual wall.
Hiermee is het dus mogelijk om de Roomba te sturen in het schoonmaak gedrag, bijvoorbeeld door hem in een kamer te houden totdat deze schoon is.

Zodra de accu van de Roomba leeg begint te raken gaan alle zones open en kan de Roomba terugkeren naar zijn dockingstation.

Thuissituatie
Mijn woonkamer loopt in een L vorm, waarbij de keuken open is en voorzien van een kookeiland. Dit eiland ligt recht voor de keuken waardoor er voor de Roomba dus 2 uitgangen zijn. Waarom dat belangrijk is zullen we zo aankaarten. Verder staan er nog de gebruikelijke bank, eetafel, stoelen en salontafel. In de keuken liggen gladde tegels, in de woonkamer parket. Hier en daar ligt een kleedje, maar geen hoogpolig tapijt.
Verder heb ik katten en een kind, beide factoren zorgen ervoor dat ik bijna dagelijks moet stofzuigen. :)

Om het voordeel van de lighthouses te testen (en om uit te zoeken of het een goede beslissing was om de Roomba 760 te annuleren en 100 euro meer uit te geven) heb ik de 780 eerst een rondje laten doen zonder lighthouses. Opvallend hierbij is dat de 780 al snel de kluts kwijt raakt als hij in de keuken bezig is. Na een paar keer op en neer rijden langs het kookeiland vertrekt hij vaak de woonkamer in om er niet meer terug te komen. Gevolg hiervan is dat de woonkamer wel goed schoon is, maar hij in de keuken vaak kleine stukjes overslaat. Vooral tegen de plinten of vlak bij de uitgangen van de keuken.

Door de lighthouses bij de twee uitgangen van de keuken te plaatsen voorkom je dat de Roomba te snel uit te keuken vertrekt en stukken overslaat. Tijdens de 3 tests die ik na het plaatsen van de lighthouses uitvoerde was de keuken steeds brandschoon.

Met behulp van de lighthouses is het ook mogelijk om meerdere kamers in zones op te delen. Zo kan de roomba bijvoorbeeld eerst de slaapkamer volledig doen, waarna hij de hal en de andere kamers een voor een afgaat.

Belangrijk punt:
De 780 en 790 zijn de enige Roomba's met lighthouse support. Andere varianten zien de lighthouse alleen als een virtual wall en worden dus altijd tegengehouden. Het is niet mogelijk om de andere Roomba's te upgraden zodat deze wel lighthouse support krijgen.
Wil je de roomba loslaten zonder er nog actief mee bezig te zijn -> neem dan een versie met lighthouse support. De gewone zul je met de hand moeten corrigeren bij complexe/multiroom situaties.

Gebruiksgemak

Het ingebruik nemen van de roomba is een kwestie van het verwijderen van een geel kaartje dat tegen de batterij aan zit en een kartonnetje in de dustbin. De roomba komt opgeladen uit de doos maar het is voor de batterij beter om deze eerst volledig op te laden. Dit doe je door de Roomba op het dockingstation te zetten en dat weer op het stopcontact aan te sluiten.

Na een paar uurtjes chargen is de roomba klaar voor gebruik. Hij is te programmeren zodat hij elke nacht een rondje draait, maar ik heb er de voorkeur voor om dat zelf onder controle te houden. Een 'ongelukje' met de katten zit namelijk in een klein hoekje. En er zijn genoeg filmpjes/verhalen te vinden van katten die ergens in een hoekje overgegeven hebben, en overenthousiaste Roomba's die een kwartier lang proberen de vlek op te zuigen. Dat wil ik absoluut voorkomen :)

Om een reinigingscyclus te starten volstaat het om 2x op de ronde knop bovenop de roomba te drukken. Als hij klaar is, of de batterij op is, zoekt de roomba zelf zijn dockingstation op. Dus 's avonds voor het slapen gaan even de knop indrukken en 's morgens is je woonkamer schoon en staat de roomba braaf op te laden.

Zuigpatroon
Volgens de meeste reviews is het schijnbaar random rijpatroon van de roomba ontzettend irritant om te zien. Ik had dan ook geen hoge verwachtingen toen ik de roomba de eerste keer opstartte. In de praktijk valt dat echter reuze mee. Als hij hoekjes/randjes tegenkomt blijft hij net zo lang draaien en corrigeren tot hij elk randje heeft geraakt. Ook heeft hij een aantal basispatronen die hij uitvoert waarmee hij wel vaker dan 1x dezelfde plek bereikt (soms wel 6/8x) maar het eindresultaat is dat alles in ieder geval schoon is. Bij reviews van concurrerende merken (bvb neato) is vaak te lezen dat deze gestructureerder te werk gaan, maar wel het risico lopen dat je woonkamer bestaat uit schone vierkanten met dunne stofstrepen ertussen. Ook zie je dat de roomba regelmatig stofvlokken wegblaast als hij bezig is. Met een gestructureerder programma zou hij waarschijnlijk de vlok wegblazen naar een gedeelte waar hij al was geweest, om het daarna te negeren. Bij de patronen die de roomba volgt zie je echter dat bijna altijd alle losse stofvlokken opgepikt worden.

Verder zitten er in de 780 ook sensoren om het vuil te detecteren. Hierdoor zie je de roomba af en toe meerdere keren vooruit/achteruit rijden als hij vuil tegenkomt. Steeds met een kleine rotatie zodat hij alle plekken goed raakt.

Al met al is het af en toe goed schrikken als je ziet hoeveel stof/haren en vuil de roomba oppikt, zelfs al had ik de dag ervoor zelf een rondje met een normale stofzuiger gemaakt.

Foutcorrectie
De roomba is ook voorzien van foutcorrectie in zijn zuigpatroon. Op het moment dat de roomba zich klem zet zal hij voorzichtig proberen om de weg terug te vinden. Lukt dat niet dan zal hij iets meer kracht gaan zetten, zoveel zelfs dat hij in staat is om kleine objecten te verplaatsen.
Als test heb ik wat elektriciteitskabels onder de bank laten liggen inclusief een stekkerblok. De roomba reed zichzelf vast maar was meerdere keren in staat om zichzelf te bevrijden zonder iets te slopen. Ook zie je dat de roomba versnelt bij het nemen van drempels of als hij een kleedje oprijd, dit zodat hij niet vast komt te zitten.

Ook is de Roomba voorzien van sensoren om een trap rand te detecteren. Zo voorkom je dat hij zichzelf via de overloop van de trap gooit, maar het blijft toch een eng gezicht als je hem zo bezig ziet. Om te testen hoe goed dat werkt heb ik de roomba op de bank gezet en de bank laten stofzuigen. Na 10 minuten draaide hij nog steeds rondjes op de bank en was hij niet gevallen.

Gaat het dan nooit mis?
Helaas, dat gaat het wel. De eerste keer dat de 780 vast kwam te zitten had ik hem op de slaapkamer geplaatst. Onder het bed zit een metalen constructie dat de matrassen draagt en zorgt dat het bed niet uit elkaar valt. Aan de onderkant van deze metalen strips staken schroeven uit die net de bovenste paar millimeter van de roomba konden raken. Na ongeveer 10 minuten wist de roomba zichzelf in het midden vast te rijden met een lelijke kras op de stootrand. Dat was meer mijn eigen fout en niet zozeer die van de Roomba maar toch wel even balen.
Verder past de roomba op 1 punt in mijn kamer "net" onder de radiator. Als hij dat punt bereikt is het mogelijk dat hij zichzelf vast zet onder de verwarming met de sensor die aan de voorkant zit.
De Roomba is voorzien van sensoren en stootbumper aan alle kanten die dat moeten voorkomen, echter was het ook wel handig geweest als hij ook sensoren op de bovenkant had gehad. Hij kan namelijk erg hardnekkig worden als hij ergens net niet onder past en om de een of andere reden is het hem nu al 3x gelukt om zich vast te rijden op dat stuk onder de radiator. Best een prestatie als je weet dat het gaat om een stukje van slechts 3cm breed.

Het probleem van het bed heb ik opgelost door de lighthouses in virtual wall mode te zetten en onder het bed te plaatsen. Zo maakt de Roomba schoon zonder dat hij in de buurt komt van de schroeven.
Het plekje bij de radiator heb ik opgelost door er iets zwaars voor te leggen voordat ik hem aanzet.

Geluidsproductie
De Roomba is een stuk stiller dan ik verwacht had. Volgens de specs zou hij 50DB moeten produceren en in de praktijk is hij een factor 3 stiller dan mijn normale stofzuiger. Je moet hem niet aanzetten als je een film gaat kijken, maar 's nachts zul je hem niet horen als hij in de woonkamer bezig is. Ook de katten negeren hem aangezien hij niet klinkt als een normale stofzuiger.
Om een idee te geven: Hij produceert ongeveer evenveel geluid als een kruimeldief.

Onderhoud
Het is aan te raden om de Roomba om de 2 weken goed schoon te maken. Vrouwenharen (mits lang) kunnen namelijk een probleem vormen voor de draaiende delen. Daarbij is in de borstelbak van de 700 duidelijk te zien hoe de haren om de grote borstel heen gaan zitten. Kattenharen zijn geen enkel probleem, die komen allemaal in de vuilbak terecht.

het reinigen van de roomba is een simpel proces. Alle onderdelen die je schoon moet maken zijn namelijk opvallend geel gemarkeerd en erg herkenbaar. Ook levert Irobot cleaning tools mee om het proces makkelijker te maken.

Op de bovenstaande foto is alles te zien wat je nodig hebt voor het twee wekelijkse onderhoud. Vochtige (chloor) doekjes zijn aanrader om alles snel en goed schoon te maken, zowel de borstel uiteinden als de borstelbak zelf.

Over de twee meegeleverde 'schoonmaaktools' ben ik iets minder enthousiast. De ronde "harenverwijderaar" werkt perfect. Doordat er aan de binnenkant weerhaakjes zitten kun je de borstel er een aantal keer doorheen halen en daarmee trek je alle haren van de borstel af. Op de uiteinden van de borstel blijven echter wel vaak haren zitten die zich strak om het metaal van de as heen draaien. Het tooltje dat rechts op de foto staat zou hiervoor geschikt moeten zijn, in de praktijk is het echter te groot om onder de haren te komen en ben je lang bezig voor er iets los komt. Uiteindelijk heb ik maar een metalen vorkje gepakt waarmee het binnen 2 seconden gepiept is. Een priem zou hierbij ook prima werken.

Uiteindelijk ben je met een volledige schoonmaakbeurt maximaal 5 minuten bezig.

Hoe schoon is het?
Eigenlijk bijna net zo schoon als met een normale stofzuiger. Natuurlijk heb ik wel het voordeel dat er parket ligt en geen tapijt, maar de 780 pakt bijna alles op wat hij tegenkomt. Af en toe vind ik nog wel eens een stofvlok die meerdere keren weg is geblazen, maar dat heb je ook als je met de normale stofzuiger een rondje maakt.
Groot voordeel is dat de roomba ook komt op plekken die je normaal overslaat, zoals onder de bank. Eigenlijk is het dus schoner dan normaal :)

Natuurlijk zal ik nog wel af en toe de normale stofzuiger moeten pakken maar ik verwacht dat dit met de roomba niet meer elke dag nodig zal zijn. En alleen dat is de aanschaf al waard!

Update
We zijn nu weer een tijdje verder en ik heb weer wat extra ervaring met het schoonmaakpatroon van de Roomba. In tegenstelling tot mijn eerdere verwachtingen heb ik mijn normale stofzuiger nog steeds niet gebruikt. Gezien de andere reviews denk ik dat ik uitzonderlijk veel geluk heb met mijn thuissituatie want de meeste mensen pakken toch 1x per week de normale stofzuiger nog even. Mijn vriendin is ook nog steeds enorm blij met de roomba, en dat is toch de beste test die er is.

Natuurlijk komt het nog wel eens voor dat ik 's morgens beneden kom en dat plukjes "kat" liggen, maar met dit weer verharen ze toch belachelijk hard. Meestal laat ik hem dan nog een rondje draaien tijdens het koffiezetten en daarna is alles perfect schoon.

Verder heb ik het vastzitten van de roomba verholpen door bij de gamma wat rubberen deurnoppen te halen. Deze heb ik met wat secondenlijm op de rand naast de sensor geplaatst waardoor de stootrand eerder indrukt als hij zich onder de verwarming probeert te wurmen. Sinds ik dit gedaan heb is de roomba niet meer vast komen te zitten.

Nog wel een negatieve ervaring natuurlijk: Het is niet verstandig om de katten te verwennen met een pakje paté, dat binnen 15 minuten te vergeten en vervolgens in het voorbijgaan de roomba aan te zetten. Wel knap om te zien hoe de roomba *alle* paté had *opgegeten*.. helaas was ik daarna wel een uur bezig om met een stapel wattips en chloordoekjes de roomba te reinigen. :P

Heb jij ook een iRobot Roomba 780?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Geweldige review. Hier heb ik wat aan. _/-\o_
Merci! Terwijl ik zelf op zoek was viel het me op dat er weinig te vinden was dat compleet was en al mijn vragen beantwoorde. Vooral de noodzaak van lighthouses en de verschillen in tech waren niet altijd even duidelijk. Die heb ik hiermee geprobeerd te beantwoorden.

Ik zal binnenkort nog een update plaatsen met meer ervaringen, en wat fotos over de reiniging van de roomba.
heb zelf ook een roomba een 650 best blij mee, alleen regelmatig raakt hij nog de kluts kwijt en moet ik het spelletje vindt de roomba spelen, maar het wordt wel steeds beter, of beter gezegd ik leer er beter mee om te gaan ;)

deuren moeten vast gezet anders duwt hij ze dicht dat soort dingen...
btw doe je de 760 weg? ik zoek er nog een voor mijn ouders ;)
De order voor de 760 heb ik op tijd kunnen annuleren :)

En wat betreft 'ermee om leren gaan': ik leer ook steeds beter dat ik de vloer schoon moet houden en spullen op bepaalde plekken neer moet zetten. Een kist onder de tafel kan heel complex zijn voor de roomba als hij exact in het midden staat, en geen enkel probleem als hij tegen een van de tafelpoten aan staat.
Goede review. Echter de Roomba bezit geen batterij, maar een accu!
Goede review. Echter de Roomba bezit geen batterij, maar een accu!
Volgens mij betaat die accu uit 12 nimh batterijen. :)

Add: ah wacht. In het engels is er geen verschil tussen batterij en accu

[Reactie gewijzigd door denan op 21 juli 2013 08:49]

Jaren geleden was ik een van de eersten die een Roomba kocht ( op de HCC-beurs) . In het huis met de meubelen die ik toen had was het een prima uitkomst. Het apparaat had 2 grote nadelen. Het zwenkwieltje sleet erg snel door de ruwe plavuizen, waardoor het wieltje niet meer rond bleef en daardoor regelmatig vervangen moest worden (waarvoor je erg handig moet zijn)
Tweede nadeel en dit nadeel geldt ook voor mijn tweede robotstofzuiger is het legen van het stofcompartimentje. Doordat dit klein is wordt het snel vol en dan moet je het uitkloppen boven je vuicontainer waarbij er veel stof opwaait. Dit is beslist ongezond vooral voor de mensen met een allergische constitutie.
Inmiddels staat mijn tweede robot de Robo-Duster al een jaar onder de kast. Reden: het vaak moeten uitkloppen van het stof, vindt ik gewoon vies werk. Maar voornamelijk omdat ik het ding alléén kan gebruiken als ik er bij ben. Waarom? De robot loopt vast onder de bank, een tv-meubel en onder het fornuis daarbij heb ik een paar bijzettafeltjes en stoelen met schuinoplopende poten waarop de robot zich vastrijdt, schuin blijft hangen en uitvalt. Soms lukt het me met de afstandsbediening het ding er nog af te laten rijden, maar meestal lukt dat niet. Als ik de robot gebruik moet ik dus constant waakzaam zijn met de afstandsbediening in mijn hand en als het ding naar de keuken gaat moet ik ook naar de keuken.
Nee, met mijn stofzuiger gaat het sneller.

Dus, mijns inzien goed geschikt voor mensen die geen problemen hebben met het inademen van stof bij het veelvuldig schoonmaken en waarbij de robot niet kan vastlopen onder of op meubilair.
Daar hebben ze dus de lighthouse/wall functie voor ontworpen bij Roomba. Werkt perfect.

Natuurlijk moet je robot wel overal onder passen, maar dat is bij mijn bank geen probleem. Alle stoelen doet hij perfect (poten van 3 cm) en ook de tafels zijn geen probleem. Verder is het reservoir van de roomba bij mij goed genoeg voor 3 dagen stofzuigen, uitkloppen is niet nodig -> je zet het klepje open en kiept hem om. Fijn stof zit in de 2 HEPA filters en die moet je wel om de zoveel tijd schoonkloppen, maar dat moet je bij een normale stofzuiger ook.
Eens met AndréBoom. Mijn Roomba staat inmiddels ook alweer een paar jaar "stof te vangen" in een hoekje van mijn huiskamer. Het reinigen van het stofcompartiment (deed ik in de praktijk met de gewone stofzuiger, om dat uitkloppen te voorkomen) en het opzetten met de lighthouses was in de praktijk toch omslachtiger dan gewoon stofzuigen.
Als er een zelfreinigende versie komt, dan overweeg ik die wel.
Het ligt er vooral aan wat je gewend bent te doen. Ik gebruik al jaren zakloze stofzuigers dus voor mij is het normaal dat ik na elke zuigbeurt de bak omkiep in de container. In het begin was dat een stoffige bedoening, maar met de komst van HEPA filters is dat verleden tijd. Al het fijnstof blijft in die filters hangen en die klopt je om de paar weken even buiten uit, of je zuigt ze even uit met een andere stofzuiger.

Voor mij dus geen verschil tussen mijn zakloze stofzuiger en mijn roomba.
Karcher heeft een zelfreinigend model zag ik bij Alternate, de Kärcher Robotstofzuiger RC 3000
Maar hoe goed dat in de praktijk werkt geen idee.

Ik heb zelf drempels van 1,5 cm hoog en 10 CM breed, plus mijn vrouw heeft echt lang haar. Zou zo'n robot bij mij thuis ook werken, of kan ik beter met de hand blijven stofzuigen?
bij mij thuis gaat hij over lage drempels heen (0,5cm) maar als ik dit filmpje zo bekijk gaat hij prima over drempels van 1.5 cm heen: https://www.youtube.com/watch?v=jQCP1F7VHjM

Lange haren zijn niet echt een probleem, mijn vriendin heeft ze tot ver over de schouders. Je moet alleen wel regelmatig de borstels "ontharen" :)

Vandaag/morgen zal ik een update plaatsen met foto's van het reinigingsproces.
Ik heb het probleem met vastlopen on meubels opgelost door blokken onder de poten van de bank te zetten. Extra bonus ic dat de docking station past er nu eronder en mijn Rumba 780 is tegenwordig volledig uit het zicht opgeborgen. Bovendien is al het kattenhaar onder de banken verledentijd.
Mijm enig zorg mit mijn Rumba is de "spot clean" functie. Ik heb marmoleum en de machine verspilt veel tijd met het schoonmaken van vleken dïe er niet zijn ten kosten van ander delen van de kamer. Wou dat ik deze functie kon uitschakelen.
@Denan, dank voor je reactie.ik maakte gebruik van 2 apparaatjes welke er voor zorgden dan de robot niet voorbij bepaalde grenzen konden komen, maar dat was niet voldoende en daarbij te omslachtig om het gemak te hebben dat ik verwachtte. :'(
Had je daarbij virtual wall support of lighthouse? Alles hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af (en de indeling van je woonkamer + het type meubels) maar bij mij werkt het matig zonder lighthouse indeling en perfect met.

Ik heb ze ook 1x ingesteld en ze staan nu al een week op dezelfde plaats. Verplaatsen is niet nodig, de kamers op de 1e en 2e verdieping los ik meestal op door de roomba even mee naar boven te nemen, aan te zetten en de deur dicht te doen. Daarmee zorg je ook dat de roomba op het stoffigste deel komt, het gedeelte van de vloer dat normaal achter de open deur valt.
Goede review! Je zou denken dat die apparaten goedkoper worden, maar het lijkt erop dat ze steeds duurder worden. Ik heb een Roomba 560, ook met lighthouse support. Die kostte 3 jaar geleden ook al 450 euro. De lighthouses gebruik ik inmiddels niet meer, wat vreten die batterijen zeg! De Roomba zelf komt ook nog maar af en toe in actie, mede omdat de borstels zich meestal voldraaien met kattenharen. Hoe is dat met de 700 serie? Bij mij zitten de haren meetsal om de zikanten heen gedraaid, daar waar de borstels opgehangen zijn en contact maken met de aandrijving. Je kan nl. de cleaning module van de 700 serie in de 500 serie hangen en dan alle voordelen daarvan hebben, maar als dat niet veel helpt laat ik het.
Dat ligt aan je katten denk ik. DIe van mij zijn redelijk kortharig (2-4 cm) en dat is geen probleem voor de bak. Ik zal binnenkort tijdens het reinigen wat foto's maken. Ik heb sowieso een korte update over de voorste bumper en "hoe voorkom je dat hij vast gaat zitten"
Ik heb ook europeesche kortharigen, maar dan 4 stuks.
Ik drie.. en dat is geen probleem :). Wacht even de update af dan maak ik ook wat foto's van de cleaning module en evt haren daarin.
update met de cleaning module staat online.
Thanks! Ik heb meteen een chm besteld en ook maar meteen een airovac bin. Ben benieuwd.
Goede review! Ikzelf heb sinds een paar maanden ook de 780 en ben het helemaal eens met je plus- en min-punten. Echter ben ik tegen nog wat dingen aangelopen, die me wat tegen vallen.

Als ik een lighthouse gebruik, wordt de ruimte om en voor de lighthouse niet (goed) schoongemaakt. Dat komt vooral doordat het IR-signaal van de lighthouse breed uitloopt. Je krijgt daardoor een soort virtuele deur in de vorm van een grote wig, met op de plek de lighthouse nog een grote cirkel. De 'wig' en 'cirkel' worden niet schoongemaakt door de Roomba.

Voor tweakers onder ons is er nog een nadeel dat het (soort van) Zigbee RF-protocol, dat de roomba gebruikt, gesloten is. Dat maakt het tweaken wat lastiger. Er zijn wel mogelijkheden via adapters die je in de onderhouds-poort kan duwen. Voorbeeld is: http://www.thinkingcleaner.com/

Ook het vastlopen onder objecten komt me bekend voor. De bovenkant van de roomba (en van de sensor die uitsteekt) zijn al flink beschadigd. Bij mij is het vooral onder de zwevende toiletten, die op 1 plek net iets lager zijn.
Het vastlopen onder de rand van de verwarming heb ik opgelost door 2 siliconen nopjes op de rand te plaatsen. Het probleem bij mij was dat de sensor uitsteekt en er niet onder past, maar de rand net wel. Daardoor duwde de roomba zich naar beneden en reed hij zich onder de scherpe rand klem.
Door die twee nopjes heb ik in essentie 3 sensoren op de bovenkant zitten waardoor hij niet meer onder de verwarming past.

Ander pluspunt van de roomba is dat *alles* te vervangen is. :) De bovenkant is compleet te vervangen, of alleen de sierstrips (http://www.cyberhuis.nl/roomba/roomba-700-serie.html).

Bij cyberhuis hebben ze ook van die siliconen nopjes, maar ik heb ze gewoon bij de gamma gehaald en er een druppel secondenlijm onder gedaan. Scheelt je weer een paar euro en beduidend minder lelijk dan die witte bij cyberhuis.

Bij mij is hij in ieder geval niet meer vast komen te zitten en als hij de komende maand niet meer bekrast raakt zal ik ook de randjes vervangen.

mbt de lighthouses: scheelt het niet als je de straal verkort via de knop aan de voorkant? Ik merk in de praktijk dat de roomba uit de buurt blijft, maar zodra de tijd voorbij is pakt hij in principe alles op de rechte lijn voor de lighthouse mee. Het kan zijn dat dat komt doordat ik de lighthouses strak tegen de muur heb gezet, om de hoek. Hierdoor ziet de roomba de straal pas als de sensor voorbij de muur is.
Mijn roomba staat helaas al een tijd in de kast, omdat hij alleen nog maar achteruit rondjes wil draaien.. Zonde, want hij beviel me wel..
Je kunt ze ook los kopen als je al een dockingstation hebt, dan zijn ze een stuk goedkoper. Cyberhuis verkoopt ze in nederland ook los, inclusief eventuele onderdelen.
Denan, waarom heb je voor de roomba gekozen ipv één van de concurrenten zoals die van LG of Samsung?
Was dit puur gebaseerd op de lighthouse techniek?
Excuses als dit in de review staat, ik heb hem lange tijd geleden eens volledig doorlezen.
- Roomba's zijn makkelijk zelf te onderhouden
- Reserveonderdelen zijn online verkrijgbaar, van batterijen tot vervangende wielen/motoren en stofbakken. (zelfs ik met mijn beperkte technische kennis heb de roomba al tot het laatste schroefje uit elkaar gehad)
- Het schoonmaakpatroon is random maar maakt in de praktijk beter schoon dan gestructureerde oplossingen waarbij de stofzuiger de ruimte opdeelt in kleine vierkantjes (lg/samsung). Daarbij komt het wel eens voor dat er strepen met vuil blijven liggen. De roomba raakt sommige stukken 6-7x maar je weet wel zeker dat alles schoon is.
Bedankt voor de reactie!

Ik heb op het internet wat gelezen en op Cnet ook een review gezien. Zelf denk ik dat ik voor de Neato XV signature pro ga.
Kopen en reviewen dan! :)
Als ik hem heb ga ik dit zeker doen. Even zoeken waar ik hem kan halen (zonder me bij coolblue blauw te betalen)

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities