xs4me

13 juli 2013 13:37, laatste update op 14 augustus 2013 12:26, 5945 views

Na wat opties vergeleken te hebben met de welbekende top toestellen als Galaxy S4, HTC One en iPhone 5 besloten voor de Nexus 4 te gaan.

Uiteraard speelt de prijs hierbij de grootste rol, want je krijgt min of meer 't zelfde maar dan voor de helft van de prijs. Elk toestel had zo z'n voor- en nadelen waarbij ik uiteindelijk de HTC One de beste indruk vond maken. Echter niet voor 2x de prijs.

Een ander groot voordeel die voor mij de doorslag gaf was dat er native Android gedraaid wordt met snellere updates tot gevolg. Dat vond ik echt een irritatie met de Galaxy S2 die ik ervoor had. De uitrol van updates duurde gewoon veel te lang. Ook de mogelijkheid om makkelijk dingen te tweaken en rooten is een groot voordeel.

Afijn, laten we 't maar 's over de Nexus 4 gaan hebben. Ik zal de review nog wel aanpassen na wat langer gebruik. Heb de Nexus 4 nu net +- een week.

Aanschaf
Je kunt de telefoon niet in NL kopen via Google. Wel kun je door een Amerikaans adres te "kopen" de telefoon via Amerika aanschaffen. Daarmee bespaar je een paar euro.
Lees hier meer: http://www.androidworld.n...n-in-nederland-en-belgie/

Ik vond 't niet opwegen tegen de voordelen van een support punt in NL, levertijd en 't gedoe van al die stappen doorlopen. Dus besloten de telefoon gewoon hier bij een online winkel te kopen. Dit verliep prima. Had de mobiel de volgende dag in huis.

Eerste indruk / Design
Zat in een mooi doosje en eenmaal geopend viel 't design me alleszins mee. Op de foto's vond ik 't niet echt een bijzondere indruk maken en leek 't gewoon veel op een Galaxy S1, maar dan iets groter formaat. In 't echt is hij toch een stuk fraaier, doch ook niet heel bijzonder verder vandaag de dag.

Bouwkwaliteit en afwerking
Voelt zeer solide aan. Is een tikkeltje zwaar vind ik, zeker vergeleken met de S2. De glazen plaat aan de achterkant is een discussiepunt, maar vind ik niks mis mee. Je moet 'm uiteraard niet laten vallen, maar dat geld sowieso wel voor telefoons. De tijd zal leren hoe goed 't allemaal is.

Gebruiksgemak
Vrij recht toe recht aan. Telefoon opstarten, proces doorlopen met account instellingen en klaar om te gebruiken. Alle apps en contacten worden d.m.v. m'n Google account allemaal weer netjes geïnstalleerd. Kind kan de was doen.
Enige is dat om de telefoon "wakker" te maken uit inactieve stand dat je alleen de power button kunt gebruiken. Ik vond 't op de Galaxy wel fijn dat die op alle toetsen reageerde, maar kwestie van wennen denk. De power knop toetst alleen wel wat zwaarder dan de Galaxy zonder een duidelijk "klikje".

Accuduur
Zoals ook anderen her en der al aangeven is dit wel een beetje het zwakke punt van de Nexus. Hoewel ik dat al wist viel 't me in de praktijk alsnog niet mee. Zelfs m'n S2 doet 't na 2+ jaar gebruik nog beter dan deze Nexus. Bij normaal gebruik waarbij ik misschien 1 of 2 keer bel, 3G aan, wat berichtjes met facebook/whatsapp/gtalk etc, paar minuten surfen, GPS gebruik +- 3 uur (met charge d.m.v. autolader) en WiFi +- 4 uur is de telefoon aan 't eind van de dag echt nagenoeg leeg.

Uiteraard kun je e.e.a. tweaken om dit wat beter te maken. Maar dit gaat wel ten kostte van kwaliteit of gemak. Zaken als Facebook, Google Now e.d. uit zetten, WiFi in 2G modus gebruiken etc ... Het zijn toch dingen die je liever niet wilt, dus zeker een kritiek punt.

Wel heb ik de Nexus nu geflashed en geroot met CM10.1 rom en Franco kernel. Wat me hierbij direct opviel (Franco) is dat het beeld / kleuren een heel stuk mooier zijn. Ook de batterijduur is aanzienlijk vergroot. Misschien wel factor 2. Dus zeker de moeite waard om dit dus te doen.

Instructie videos:
Nexus 4 easy root + load CWM + unlock bootloader
- http://www.youtube.com/watch?v=sV355YEDzc8

How to install official CM10.1 (Android 4.2.2) on Nexus 4
- http://www.youtube.com/watch?v=lnEayvD3DFI

Update:
De telefoon gaat nu met normaal/licht gebruik 2 dagen mee dankzij de bovenstaande rom/kernel. Dus dat maakt 't ineens allemaal een stuk leuker :-)

Featureset
Alles wat de laatste versie van Android biedt. Daarbij dus erg flexibel m.b.t. aanpassingen qua roms, root acces, flashen etc

Alles loopt soepel en vlot. Met name m.b.t. games (video processing) schijnt deze telefoon te excelleren, maar ik doe weinig games met flinke 3D graphics.

Wat ik wel wat tegen vind vallen is de geluidskwaliteit van de speaker. Dat kon me nooit zoveel schelen, maar dat deden m'n vorige telefoons dus duidelijk beter. Het is wat schraal en ook vrij zacht. Je zit bij 't kijken van een filmpje o.i.d. al snel met je hand voor de speakers waardoor je bijna niks hoort. De andere telefoons kon je ook gewoon wat harder zetten.

Ook het gebrek van een SD kaart slot is op zich jammer. Niet dat ik 't direct nodig heb en bovendien mag je ook niet verwachten dat je voor deze prijs echt alles krijgt, maar ik vraag me wel af hoeveel zoiets nou extra zou kosten in 't productie proces.

Beeld- opnamekwaliteit
De camera gebruik ik niet echt. Is voor mij niet belangrijk, dus helaas kan ik daar niet zoveel nuttigs over vertellen. Deze schijnt ook niet zo heel bijzonder te zijn. Als dit wel belangrijk voor jou is kun je wellicht beter naar de Galaxy 4 o.i.d. kijken.

Het scherm is echt super. Echt mooie kleuren en natuurlijk scherm met diepgang. Doordat de randen van 't glas wat aflopen lijkt 't net of de elementen een beetje diepte (3D is misschien overdreven) krijgen. Mooi diep zwart ook.

Als nadeel vind ik 't scherm erg glanzend. Ik heb buiten toch vaak moeite om m'n scherm goed te kunnen zien. Ook in de auto heb ik veel last van reflectie. Ook dit deden de Galaxy's aanzienlijk beter.

Bereik
Nog geen problemen ondervonden. In gebouwen heb ik soms wel slecht 3G bereik. Maar dat hadden m'n andere telefoons ook.

Uiteraard HET grote voordeel van deze telefoon. Letterlijk de halve prijs t.o.v. de concurrentie. Het is dan ook echt een no-brainer en ik kan daarom de telefoon dan iedereen aanraden die iets meer op budget zit, of 't nut niet ziet (zoals ik) om 2x zoveel uit te geven voor min of meer 't zelfde.

Update 14.08.2013
Waardering toch iets aangepast. Met de custom rom (niet voor de 1e keer) toch wat negatieve ervaringen inmiddels. Ging wat mis met Android 4.3 die wel elke keer gedownload werd, maar niet geupdate. Gevolg: binnen 3 dagen over m'n datalimiet van 1Gb heen.

Dus, klaar met dat gezeik - er is altijd wel wat met die roms lijkt 't - en terug naar native Android. Gevolg is nu alleen wel weer dat m'n batterijduur echt wel wat tegenvalt. Bij wat heftiger gebruik haalt die 't einde van de dag niet eens.

Ook wat kleine beschadigingen (zonder 'm te laten vallen). Paar haakjes aan de randen. Wellicht door m'n sleutels oid. In ieder geval hadden m'n Galaxy's hiervoor heel wat meer nodig om beschadigt te raken. Ook wat ruimte boven m'n powerknop waar de 2 delen niet helemaal mooi meer aansluiten en beetje kraakt/tikt. Dus kwalitatief toch wel wat minder (begint de prijs toch meer en meer te kloppen met de concurrentie).

Het scherm ben ik me ook iets meer aan gaan ergeren. Met name in de auto. Het is gewoon net te spiegelend voor 't mooie. Zie er soms geen reet op.

Geluid blijft ook een dingetje. Die gaat een stuk minder hard op native Android, zelfs soms niet hard genoeg. Met video bellen soms gewoon wat onhandig om 'm zo vast te houden dat je 't daadwerkelijk goed kunt horen.

Om af te sluiten met een positieve noot. Het geluid met bellen is wel beter dan op bijv. de Galaxy's. Wat natuurlijk nog steeds niet onbelangrijk is van een telefoon natuurlijk ;) (zolang je 'm niet op speakerphone zet uiteraard).

Update 08.09.2013
Inmiddels toch weer wat blijer met de telefoon. Met de nieuwe Android update (4.3) lijkt de batterijduur beter te zijn geworden. Al heb ik zelf ook wel e.e.a. zitten tweaken, dus welke van de 2 't dan is ... Sinds ik de App greenify gebruik is 't qua batterij duur een stuk beter. Bovendien merk ik nu pas echt hoe fijn 't is dat je gewoon native Android hebt en updates dus direct krijgt. Dan was b.v. bij Samsung (en de anderen) soms wel een half jaar of meer later. Alleen om die reden gaat de score algemeen weer naar 5 sterren :-)

Een goede telefoon. Voor 't geld zelfs een hele goede koop. Toch zijn er echt wel wat dingen op aan te merken. Maar aangezien je toch blijft kijken naar de prijs mag je denk ook niet verwachten dat alles helemaal high-end is. Wel heb ik inmiddels geleerd dat de duurdere telefoons de knelpunten van deze telefoon toch net iets beter hebben aangepakt en uitgewerkt. De vraag is alleen of je daar 't dubbele voor over hebt. Je krijgt er zeker niet 2x de telefoon voor.

Pluspunten

• Prijs!
  • Mooi scherm
  • Native Android
  • Makkelijk te rooten
  • Alles soepel en vloeiend

Minpunten

• Accuduur
  • Te glanzend scherm (reflectie)
  • Geluid speakers matig
  • Geen SD kaart slot
  • Kan wel iets lichter
  • Bouwkwaliteit goed, maar niet geweldig
Algemene beoordeling Score: 5

Je geeft aan dat de accuduur slechter is dan de SII, maar als je ook voor 4 uur je GPS aan heb staan (no matter what phone), dan is ELKE telefoon op het einde van de dag leeg. GPS is één van de grootste stroomzuigers.
Ok, ter info. Dat is wel onder charge in de auto lader. Zal 't aanpassen in de review.
De S2 gaat inderdaad net iets langer mee. Al scheelt 't niet veel hoor. Ik had alleen verwacht dat een nieuwe telefoon 't wel iets beter zou doen dan een tel. die al 2+ jaar gebruikt is.
Ik zie bij je minpunten staan dat de telefoon alleen wakker te krijgen is met de power knop, maar ken je deze app al?

Ik meende daarnaast te weten dat je met AOKP het scherm d.m.v. de volumeknoppen aan kon krijgen.
Thanks voor de tip. Deze kende ik nog niet. Ga er 's naar kijken. :)
"Alleen wakker te krijgen met power knop"

Bij Cyanogenmod is er een instelling die luid: Wake up using volume rockers.
Ik kan me niet voorstellen dat het bij een telefoon als dit niet mogelijk is.
Het is inderdaad wel mogelijk blijkt nu met een app (CM deed dit ook niet, maar was dan wellicht een instelling waar ik niet vanaf wist - na even googlen blijkt CM die optie inderdaad te hebben ), maar niet native in ieder geval.

Ik gebruik geen custom roms meer. Ging meteen al fout met CM ... kostte me aardig wat knaken aan extra data verkeer. Dat vind ik een stuk erger dan die wake knoppen in ieder geval :D

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 augustus 2013 11:24]

Met mijn Nexus 4 en hele dag aan is mijn accu maar rond de 40%. Ik denk dat er een andere app je stroom drastisch omlaag gooit. Ook 3G en wifi staan heel de dag aan bij mij.

[Reactie gewijzigd door thorgal21 op 23 juli 2013 20:23]

Wat bedoel je met "aan"?
Mijn vrouw heeft ook de Nexus 4 en vindt de accuduur ook te kort..
Ik ga eens kijken of ik die mod er ook op kan gooien. Zit er veel andere troep bij die je niet nodig hebt? Ik ben zelf alleen jailbreaken gewend...
Ik draaide met cyanogenmod. Die was juist heel clean met kleine tweaks. Grotendeels merk je niet eens dat 't een custom rom is. Alleen gewoon allemaal net wat efficienter.

Probleem was alleen dat ik dus dat probleem kreeg met Android update die maar gedownload bleef worden omdat installeren niet lukte dankzij de custom mod. Is normaal natuurlijk niet de bedoeling, maar dat zijn wel van die dingen die kunnen gebeuren natuurlijk en minder vaak voorkomen op de Native Android.

Moet je ook net een beetje pech / mazzel mee hebben denk ik. Maar qua accuduur scheelde 't wel een berg. Dus wellicht de moeite waard om eens te proberen.