Streacom FC8 Evo Zwart Review

Door Mastermind 12 juli 2013, laatste update op 13 juli 2013, 4.146 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• HTPC maakt geen geluid
  • Ook Dual Graphics passief gekoeld in te bouwen
  • Klein, compact en mooi
  • Makkelijk mee te nemen
  • Externe voeding als bij een laptop, makkelijk weg te stoppen

Minpunten

• Niet in een afgesloten kast te plaatsen
  • Er past maar één type FM2 moederbord in op het moment

Sub-beoordelingen

Streacom FC8 EVO Zwart

Ik heb al een HTPC ter grootte van een versterker, die werkt goed en staat in ons TV-meubel. Toch heb ik een nieuwe gebouwd met de Streacom FC8 EVO kast.
Waarom een nieuwe HTPC als je al een goede hebt? Gewoon, omdat het kan en omdat het leuk is.
Bovendien is deze Streacom passief gekoeld en dus 100% stil (behalve als de DVD-speler draait...). En het is een uitdaging een complete PC in een klein kastje te krijgen.

Wat heb ik gebruikt
Op mijn HTPC moet de grafische performance het beste zijn wat mogelijk is op een mini-ITX bord low-profile, zodat gamen zo goed mogelijk eruit ziet.
Om de grafische perfomance optimaal te krijgen heb ik een AMD A10-5700 HD7660D GPU gecrossfired met een Radeon HD7750 GDDR5.

Nieuw gekocht:
1. Club3d radeon hd7750 low profile (snelste Radeon low-profile kaart die er is)
2. MSI fm2-a75ia-e53 (let op: dit is op moment van schrijven het enige FM2-bord wat compatible is met de kast vanwege de koperen koelstaafjes)
3. De Streacom kast
4. picopsu 120w. N.B. Dit is een 20-pins ATX-psu, een 20->24 pins converter is dus nodig, maar dat moet ook. Die picopsu die steek je normaliter direct in het moederbord. De picopsu zit echter direct aan de ATX-stekker vast, daardoor steekt hij behoorlijk hoog boven het moederbord uit. Gezien de heatpipes daar ook langs moeten past dit dan niet. Een verloopstekker verhelpt het probleem.
5. 120W watt adapter voor picopsu
6. Via bijv. allekabels.nl het volgende erbij besteld: a) Verloopstekker power 20 pins -> 24 pins, b) verloopstekker 4-pins molex naar moederbord P4 molex, c) molex 4-pins power splitter (tenzij je geen optische drive gebruikt)
Afbeelding van onderdelen voor picopsu:

7. Klein stil ventilatortje (bleek niet nodig te zijn)
8. Koelpasta

Ik heb de volgende onderdelen uit de oude HTPC gebruikt:
9. De slot-loading slimline DVD-drive met slimline power/SATA adapter (moet je apart bestellen)
10. De A10 5700 CPU/APU
11. Het passieve koelblok van de his-6570-silence heb ik op de nieuwe videokaart gezet, en die van de nieuwe op de oude.
12. 2x DDR3 1600 4GB (8GB)
13. De Kingston 128GB SSD

Ohja er ontbreekt nog een interne USB3.0-stekker voor de frontpanel. Zat niet bij de kast en ook niet bij het moederbord die wel een aansluiting heeft. De frontpanel is nu alleen op USB2.0 aan te sluiten. De USB 3.0 kabel is hier goedkoop te bestellen.

Onderdelen monteren
In de Streacom doos zitten alle benodigde onderdelen incl. schroefjes e.d. Er zit zowel voor Intel als AMD een CPU (APU)-koelplaat in. De kast is zwaarder dan het lijkt. Het metaal lijkt wel gietijzer te zijn (als een barbecue).
Openschroeven gaat makkelijk, goed de handleiding lezen zoals je een IKEA-handleiding leest. Het zit namelijk met veel typen schroefjes vast. Je hebt ook mini-schroevendraaiertjes nodig dus zorg dat je die in huis hebt.

Moederbordje erin. Let op dat je eerst de bevestiging voor de koeler verwijdert en daarna de Streacom bevestigingschroefjes voor de koeler aan de onderkant van het moederbord monteert.

Koelblok en koelpijpen gemonteerd. Dit is een rotklus, omdat je alles in moet smeren met koelpasta. Hou dan een schoonmaakdoekje voor je handen bij de hand! Niet morsen op het mobo want koelpasta is geleidend. Monteer eerst alles wat losjes, dus nog niet alles stijf vastschroeven. Dan kun je nog wat schuiven met alles om het goed op z'n plek te zetten. Schroef het daarna goed vast.
Tip, voor je dit doet eerst even alle kabeltjes alvast op het moederbord vastmaken (had ik niet gedaan en dat was gepiel tussen de koelpijpen).

Ik wil er een passief gekoelde 2e grafische kaart in hebben. Zoals je ziet past het dikke koelblok van de HIS niet:

.. maar die van de Club 3D wel:
Als je een extra videokaart erin wil, en die mag actief gekoeld zijn, dan zou je deze Club3D kunnen gebruiken.

Maar wat ik gedaan heb is met een ijzerzaagje een stuk uit de DVD-spelerhouder gezaagd.
De passieve koeler van de HIS op de snelle Club 3D gezet, en in de kast geplaatst. Bij het plaatsen van het deksel komt het koelblok daar tegenaan, wat goed is, want zo wordt de warmte afgevoerd.

En daar staat het kastje, dan, geheel geluidsloos naast de TV :)

Devices
Hier is te zien dat de HD7660D GPU mooi in Dual-Graphics staat met de Radeon HD7750 GDDR5:
(er staat HD7700 maar dat klopt niet).

Warmteontwikkeling
Na een potje vloeiend Mario Kart in Full-HD op de Wii-emulator gedaan te hebben, heb ik SuperPI voor 15 minuten gedraaid. Dit heeft geen van beiden tot instabiliteit geleid.
Hardwaremonitor geeft vlak na SuperPI ook aan dat de binnenkant van de kast maar 60 graden is geworden, en de CPU 69 graden.

De buitenkast van kast is wel goed warm, en de koelvinnen bijna niet aan te raken, en dat is een goed teken omdat alle warmte nu goed naar buiten afgevoerd wordt.

De Streacom FC8 EVO is een erg mooie kast die geheel passief gekoeld is en dus geen geluid maakt. Hij past goed in het interieur omdat hij erg klein is. Voor wie zwart niet vindt passen is hij ook een zilverkleurige versie beschikbaar.

Er past maar één type FM2 moederbord in op het moment (de MSI) omdat alleen die de juiste plaatsing van de DIMMs heeft.
Er kan een extra grafische kaart in, maar daarvoor moet je in sommige gevallen de optische drive-houder wel wat modden.
Als je een optische drive installeert kan er nog een 2,5" en een 3,5" hdd in. Sowieso is een mechanische HDD inbouwen zonde, want dan is de HTPC niet meer stil.

De unit is met geduld prima te bouwen, het is ongeveer 1 of 2 avondjes hobbyen. Ik heb er veel plezier aan beleefd iig, en vooral het eindresultaat is gaaf!

Bedankt voor het lezen! :)

Heb jij ook een Streacom FC8 Evo Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Erg leuk om te lezen,ben zelf ook zoekende naar een leuke HTPC.
Wat heeft dit nu in totaal gekost?

Welke Wii-emulator heb je gebruikt?
Het is erg leuk een HTPC te bouwen, en voor design moet je betalen. Het kastje is echt uniek omdat hij 99,9% stil is, mijn vrouw is daar ook erg blij mee! :)

Als ik de onderdelen meereken die ik al had en dan de dagwaarde, heeft het mij zo'n ¤650,- gekost. Ik wil er misschien nog een BD-drive in hebben ipv de DVD die ik nu heb, die zijn duurder.

Er is maar één Wii-emulator voor de PC en dat is Dolphin.
Niet helemaal waar. Er bestaan nog enkele andere emulators (zoals GCube) voor developers, maar Dolphin lijkt me voor consumenten die commerciele games willen spelen wel de beste (en die is voor development ook wel aardig te scripten).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 juli 2013 15:01]

+3!

Als die na 15 minuten al 69 graden is vraag ik me af hoeveel het na een uurtje gamen is. Aangezien dit passief is hoopt het alleen maar op.

Zou je paar benchmarks kunnen draaien zodat we de prestaties kunnen zien?:D
58 graden op je ssd wtf? mijn ssd boven een voeding haalt nog niet eens 30 graden

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 13 juli 2013 21:33]

Ja, er zit geen airflow in de kast, en als het daar 60 graden wordt, wordt de SSD ook vanzelf zo warm.
Misschien is het beter voor de levensduur toch een stil ventilatortje te installeren.

Benchmarks heb ik op het moment geen tijd voor, kan je vertellen dat met die Dual-Graphics setup bijvoorbeeld het spel Trine alle instellingen op maximaal kan doen en het loopt dan nog steeds vloeiend, in tegenstelling tot puur de ingebouwde GPU, daar moest alles op low/medium staan.

CPU heeft trouwens de 85 graden aangetikt, en de kast is niet aan te raken! :o
Toevallig tegen deze review aangelopen. Op dit moment ben ik totaal niet bezig met HTPC's, maar als ik dit lees begint er ergens wel wat te jeuken... ;)
Erg goede review, toont duidelijk de voor- en nadelen. Wel jammer vind ik een zin als:
4. <knip> want een picopsu past niet direct in dit moederbord moet omdat de koelpijpjes (heatpipes) dan niet passen!
zelfs na 3x lezen kon ik er geen chocola van bakken :? 8)7

Maar voor de rest: wat mij betreft een standaard voor het schrijven van reviews! :)

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 14 juli 2013 03:02]

Dankje! Zo ben ik ook de nieuwe HTPC gaan bouwen, reviews lezen en dan wil je het zelf ook doen! :)
PC's bouwen heb ik al zoveel gedaan, maar een super-mini-pc die ook nog eens passief gekoeld is was echt iets nieuws! Plus de uitdaging deze grafisch zo krachtig mogelijk te maken (dual-graphics setup) maakt het leuk.
zelfs na 3x lezen kon ik er geen chocola van bakken
Wat ik bedoel is, die picopsu die steek je direct in het moederbord. De picopsu zit echter direct aan de stekker vast, daardoor streekt hij behoorlijk hoog boven het moederbord uit. Gezien de heatpipes daar ook langs moeten past dit dan niet. Een verloopstekker verhelpt het probleem ;)
Nette review! Ik zit te kijken om mijn huidige HTPC om bouwen in deze kast. Ik vroeg me af welke slot in drive je hebt gebruikt. ik begreep dat je moet opletten waar de knop van de drive zit. Op tweakers staan maar 5 slot in drives, waarvan de meeste aardig prijzig.

En een andere vraag, ik was verbaasd te zien dat je 120 watt voldoende is ondanks je GPU. bevalt de voeding goed, maakt geen zoemend/fluitend geluid of iets dergelijks? Dat is nog wel eens een probleem met de goedkopere geschakelde voedingen.

[Reactie gewijzigd door masmas op 15 juli 2013 11:42]

De 120W picoPSU met de 120W AC-adapter blijkt inderdaad genoeg te zijn, en is een stuk gekoper dan de 150W XL versie die ze daar ook hebben!
Had een gokje genomen, de TDP van de CPU is 65W en van de GPU 60W. Alleen bij het opstarten maakt hij tot Windows geboot is een in frequentie oplopend hoogfrequent zacht fluitend geluid (bijna onhoorbaar).

Wat je niet moet kopen is de 150W picoPSU van Streacom, die levert bij metingen maar 60W o.i.d. en daar zal het systeem niet een booten.

Het maakt niet uit welke slot-drive je koopt. Deze kast heeft achter de knop een lange metalen strook zitten. Als het knopje op de slot-drive links zit, maar je de linkerschroef los en als die in het midden zit allebei.
Ziet er goed uit kerel! ;)
Mooi project, is hij ook vrouw proof?
Mooi ding hoor alstie de duurtest doorkomt. Maar als je proc in je HTPC 85°C wordt en de behuizing niet aan te raken is zou ik toch stoppen met dit apparaat voordat je met vrouwlief ruzie hebt over brandplekken op je audiomeubel :)

Dan wordt het apparaat opeens heeeeeel stil ..... in de kliko ;)
Leuke review! je hebt de belangrijkste zaken duidelijk opgesomd voor zover ik kan bepalen.
Hij is zeker vrouwproof. De unit wordt trouwens alleen heet onder langdurige zware belasting. Bij een filmpje kijken of surfen wordt hij niet heet. En idle is hij gewoon lauw.
chapeau! Fantastische review!!!! Echt heel gaaf ook met alle foto's erbij!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013