Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart Review

Door StanPC 27 juli 2008, laatste update op 3 september 2008, 6.280 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prettige en grote zoom
  • Goede lens
  • Fijn in gebruik
  • Voelt degelijk aan
  • Groot beeldscherm
  • Ligt fijn in de hand

Minpunten

• Ruis bij hogere ISO-waarden

Sub-beoordelingen

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4

Ik vond het tijd om een review te plaatsen aangezien ik hem drie maanden heb, er nog steeds geen review is en het volgens mij een populair en veel besproken toestel is.

De aanleiding

Voor mijn drie vakanties die er aankwamen wilde ik een gemakkelijk maar degelijk en goed toestel hebben waar ik zelf ook nog wat aan kon bepalen.

Na lang getwijfeld te hebben, heb ik dan toch eindelijk besloten een Panasonic Lumix TZ5 te kopen. De TZ5 biedt een aantal grote voordelen, maar heeft toch ook wel een groot nadeel. Een voordeel van de camera was natuurlijk de enorme zoom voor zo'n kleine camara, en dan ook nog eens zo'n lens. Helaas was de TZ5 ook berucht om zijn ruis bij hogere ISO waarden. Ik heb de dingen overwogen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik graag een compacte camera wil met een grote zoom, en de ruis bij hogere ISO waarden moet ik dan maar voor lief nemen

De camera

Als je naar de camera kijkt, valt je als een van de eerste dingen op dat de het scherm werkelijk enorm is. Het scherm is een 3' met 460.000 pixels. Naast het scherm neemt de lens ook een nadrukkelijke plaats in. Wanneer je de camera in de handen neemt heb je misschien eerst het gevoel dat hij ietsje zwaar is, dit valt echter in de praktijk erg mee. De knoppen voelen degelijk aan, en zijn niet te klein of te groot. En de knoppen maken gelukkig ook geen vervelend goedkoop geluid, ze reageren goed en voelen goed.

De camera eenmaal aangezet

Nadat de camera is aangezet springt het beeld nog meer in het oog. Verbaas je je gelijk over een ding: de camera start erg vlot op. Het beeld geeft zeer heldere en prettige kleuren. Natuurlijk kijk je gelijk naar de lens, en deze glijdt gladjes uit het toestel. De menu's van de camera zijn erg duidelijk, en hebben weinig uitleg nodig. Ook ik als redelijke amateur fotograaf begrijp wat er in het menu bedoeld wordt. Nadat je even aan het spelen bent geweest valt ook op de dat camera door zijn wat zwaardere gewicht fijn in de hand ligt. Wat ik ook erg fijn vind, is dat camera niet heel erg smal is, dit kan natuurlijk niet, maar ik vond dit erg prettig omdat ik met mijn wat grovere handen geen moeite had om de camera goed vast te houden en stil te houden.

Testgebied :P

Ik ben net twee weken op vakantie geweest en mijn camera ging natuurlijk mee. Ik ben naar de Vendée in Frankrijk geweest, en dit blijkt een erg goede plek te zijn om mijn camera uit te testen. Buiten heb je erg veel licht en zijn er veel bloemen met een bij of een vlinder er op om te fotograferen. Daarnaast heb je ook veel kerken en abdeien waar er juist een gebrek aan licht is. Ook de lens kun je lekker uitproberen.

Focussen

Om te focussen zijn er voor de TZ5 aardig wat mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om het hele beeld te focussen, maar je kunt ook kiezen voor een plek. Dit is op zich niet zo apart. Maar wat ik wel een erg fijne functie vind is de face-detection. Deze werkt niet altijd even goed, maaover het algemeen wel. Ook kun je zelf de camera laten beslissen om op 9 of 3 verschillende plekken te focussen, deze focus heb ik eigenlijk niet gebruikt.

Een minpuntje vind ik de focus op bijna maximale, of maximale zoom. Vraag is het dan niet mogelijk het beeld scherp te stellen en moet je iets terugzoomen. Opzich niet heel erg hinderlijk, want je moet niet 2 of 3 x terugzoomen om wel scherp te kunnen stellen.

Lichtgevoeligheid

Dit is altijd al een moeilijk punt voor de TZ-serie geweest als ik de meningen en reviews mag geloven. En voor deze camera geldt dat ook. Zodra je de ISO-waarden op 800 zet is redelijk wat kleurvervorming te zien. Op 100 heb je uiteraard nergens last van. En op 200 ook niet. Maar helaas zijn 100 en 200 niet genoeg voor donkerdere plaatsen. Je kunt natuurlijk de sluitertijd langzamer zetten, en de de ISO op 100 laten staan, maar dit is lastig en werkt niet goed.

De beste optie lijkt dan ISO400 en dat klopt, op ISO400 is de vervorming minimaal en zijn de foto's allemaal net wat beter.

Overige functies

Voor een amateur fotograaf als ik is er op de TZ5 genoeg in te stellen. Je kunt de minimale sluitertijd, de ISO-waarde, de focus, de kleuren en de exposure instellen. Dit is voor mij voldoende. Ik kan me echter goed voorstellen dat een wat meer geoefende fotograaf meer zou willen instellen.

De foto's

F 4.3 1/100 ISO100

F 3.6 1/1000 ISO100

F 3.3 1/500 ISO100

F 4.5 1/250 ISO 100

F 4.5 1/160 ISO 100

Oordeel

Ik ben zeer te spreken over de camera. Hij combineert een het gemak van een kleine camera met de kwaliteit van een wat een grotere camera (geen dSRL). Hij voelt heel fijn aan, en beschikt over een fijne knoppen. Het beeldscherm is overweldigend. Erg fijn ook om je foto's nog eens op te bekijken. Ik denk dat ik hem aan iedereen kan aanraden. Ook aan professionelere fotografen omdat dit een erg makkelijke camera is om mee te nemen. Maar ook de erg amateuristische fotografen kunnen goed met dit toestel uit de voeten.

PS: Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben hoor ik die graag. Ik heb mijn best gedaan een goede review neer te zetten, maar wat extra hulp is altijd welkom.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review!! Mijn pa heeft voordat ie op vakantie ging dezelfde camera gehaald, en als ik zie wat jij er voor een foto's mee kunt maken moet ik me pa maar eens wat tips gaan geven :D

Mijn broertje heeft de TZ3, maar heeft ook lang niet zulke foto's gemaakt kwa kwaliteit. Denk dat het dan gewoon een kwestie van instellen is?

Nogmaals, mooie review!
Nice review.
Alleen een foto erbij in het donker en/of waar de ruis duidelijk wordt zou leuk zijn.

Ik heb deze camera afgelopen week besteld. Zodra die binnen is en er wat ervaring mee heb opgedaan zal ik ook een stukje tikken.
Dat zal ik binnenkort nog even toevoegen.

@ Killed-1. Over die TZ3 dat weet ik niet, er zijn natuurlijk wel wat veranderingen geweest.
Het is inderdaad wel verstandig om op de instellingen te controleren of eventueel te veranderen omdat de camera vaak automatisch wat overdreven instellingen kiest vind ik.

Nogmaals, met de TZ3 heb ik geen ervaring.
Mooie review en nette foto's.

Zelf heb ik hem ook gehad maar na 2 weken snel verkocht.
De macro foto's zijn zeker prachtig maar zodra je de zoom gebruik word toch 40% van je foto's onscherp en wazig, de lens is top maar de software er achter kan er niet mee omgaan.

En in donkere omgevings is hij om te huilen.
Er is inmiddels een firmware update. Heb je die toen geïnstalleerd?
Ik heb firmware 1.2
Hartstikke mooie review. Ik heb dit toestel nav je review aangeschaft. De close-up fotos zonder het gebruik van de zoom van mijn baby krijg ik in de automatische stand steeds vage beelden. Handmatig krijg ik dit ook niet goed ingesteld. Kun je mij helpen om dit probleem op te lossen?
Hmm, zou je het wat beter kunnen uitleggen? Ik snap nog niet echt wat het probleem is.

Je krijgt geen scherpe foto's bij macro/close-up foto's ?
Mooie review trouwens. Ik heb zelf een TZ3 en die heeft ook last van ruis. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit bij TZ4 en 5 wat beter zou zijn. Overdag zijn de foto's prachtig maar bij slecht licht komt ie ruis weer om de hoek. Voor mij was dit de reden om dslr te kopen de Nikon D40. Die gebruik ik bij slecht licht en binnen. Als ik er op uit ga overdag dan neem ik mijn TZ mee omdat ik geen zin heb om lompe dslr te sjouwen.
Hoi,

Hele goede review, en leuk met de foto's.

Maar als je het niet erg vind heb ik toch een aantal vragen. Sinds een paar maanden heb ik de TZ5 ook in bezit, ik ben zelf geen foto expert, dus het duurt even voordat ik zo'n ding een beetje kan bedienen om goede foto's te maken. Nu ben ik er al een tijdje mee bezig geweest maar er zijn toch een paar dingen die ik moet weten.

Ik heb tevens ook de HELE gebruikers handleiding door gelezen en tests tegelijkertijd uitgevoerd, maar vind dat maar niks. Gebruikers ervaring vind ik veel beter.

Nou hopelijk kan je er zoveel mogelijk voor mij beantwoorden.

Q1: Belichting. Heeft dat gevolgen op je foto die je wilt maken -2 of +2 of alleen voor je LCD scherm? (tevens vind ik dat mijn camera donkere foto's maakt in daglicht).

Q2: De roos onder het menu knop "menu". Is dat precies voor dichtbij foto's zoals rozen, eten, blaadjes, insecten ed? Of heeft het een andere betekenis voor scherpte?

Q3: Sluitertijd; voor wanneer, welke instelling per dag, nacht, slechte belichting, afstand ed? Heeft het gevolgen op je foto? hoe meer hoe beter maar langzamer (ik heb er zelf fotos mee genomen, en bij 1/200 is het helemaal zwart :S zelfs overdag). Mijn sluiter tijd komt niet boven de 1/200 uit. Welke resolutie, instelling ik ook neem.

Q4: Witbalans; Wanneer kan je die het beste zelf instellen, of gewoon op auto laten? Welke gevolgen hebben de moduses die er bij zitten? Ik zag op een andere review een avond/nacht foto zeer helder met flits op Vivid. (zelfde iso waarden), maar... ja dat was een ramp.

Q5: Meet functie, voor wanneer welke modus. Afstand, personen, ed. Gevolgen voor de foto welke modus?

Q6: AF mode; Welke mode en wat doet nou precies elke mode?

Q7: CaF (continu af): ???? wat mag dat in godsnaam zijn. En wanneer gebruiken (on of off)

Q8: Kwaliteit optie in menu; 1x 3 blokjes naast elkaar of 2x3 blokjes op elkaar?? Is dat fijn, super fijn oid of weer heel iets anders? Welke kan je het beste gebruiken?

Q9: de F waarde???; geen idee hoe je dat krijgt. Ik zie zelf op jouw fotos dat je verschillende F waardes. Hoe stel je dat in? Of gaat dat automatisch. Welke waarde kan je het beste gebruiken voor afstand foto's, nacht/dag, etc?

Ik weet dat het veel vragen zijn, en hoop dat je toch wat antwoord kan geven.

Email mag ook; rajko1987 (at) gmail (dot) com

In ieder geval, bedankt.
hoi, sorry dat ik zo laat reageer, maar ik heb ze op je e-mail beantwoord.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities