Merk en serie Gigabyte, BRIX
Barebonetype (HT)PC Barebone
Socket CPU onboard
CPU/SoC Intel Core i3-3227U
  Bekijk alle specificaties

Gigabyte BRIX GB-XM12-3227 Review

Door Mexel 10 juli 2013, laatste update op 13 juli 2013, 7.349 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Klein.
  • VESA plaat voor achter de TV.
  • mSATA slot.
  • Blijft koel
  • Zuinig in gebruik.
  • Fluister stil

Minpunten

• Prijs.

Sub-beoordelingen

Intro.
De Gigabyte Brix, een ultra compact design pc van Gigabyte, en met ultra bedoel ik ook ultra, klein snel en zuinig.

De Brix is net iets groter maar lager dan de NUC van intel, maar er is meer, de Brix is er in 4 uitvoeringen, de Celeron, i3, i5 en i7, dit heeft echter de NUC van Intel niet. De Brix is is zeer geschikt voor een htpc setup of als media speler, maar ook voor andere toepassingen is hij zeer geschikt, door de keuze van de CPU kun je zelf bepalen welke je nodig hebt.

De Brix heeft als grote voordeel dat er een HDMI aansluiting op zit en je kunt er een mSATA SSD in kwijt, daardoor draait hij lekker soepel en snel.

Hieronder de afbeelding van de Brix.
http://tweakers.net/ext/f/IxXnRyTAEWoVZxGuDGC3faXp/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/7OsE8Ga9eEkKzF4zW2ndg0kj/medium.jpg
http://tweakers.net/ext/f/M3Yyd7WibGfjBzeRiKFY1UrZ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/9VImqqvDONcYbNYHgKrAMw5H/medium.jpg

Specs.
Hieronder nog wat globale specs van de Brix zelf.

Categorie
Aansluitingen
3x USB 3.0, HDMI, Mini Display Port (Intel« HD 4000 graphics) en Ethernet
Website

Uitpakken.
Een mooi compact doosje, alles is stevig verpakt en het is altijd een verassing wat je gaat vinden in de doos die je uitpakt, welke leuke extra`s, cd`s, boekjes enz enz.

http://tweakers.net/ext/f/i6VsUUSTZfNexRCRiPi1i344/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/rRmFcWKHYWft2nCDiX2uFYEE/medium.jpg
http://tweakers.net/ext/f/PVk3BBQ7xr0MMEg7nLtnJyvV/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Sgzn2VfAgiqOo3Pbe4nI8GnD/medium.jpg

De Brix ligt direct bovenop, mooi ingepakt en goed beschermd, na het weghalen van de Brix zien we daar het volgende liggen, Vesa tv plaat, boekje en een cd met daarop de drivers, altijd handig voor als je geen internet hebt, maar liever had ik een usb stick gezien met daarop de drivers, aangezien de Brix geen CD drive heeft moet je 1 gebruiken om enkel de drivers erop te zetten.

http://tweakers.net/ext/f/h3CXy0Jf0hasA9mmtZV4Kfz3/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/HUHXmIxv9CvZJfVQzjnXrdQn/medium.jpg
http://tweakers.net/ext/f/Fp1NYdP09jAI5ugcSkjkDMA2/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Oc7Ii8YAgSHZFWC4c8D7lLhY/medium.jpg

Helemaal onderin vinden we de adapter en stroomkabel, deze is nodig om alles aan te sluiten en te voorzien van stroom, helaas is de stroom kabel maar kort, nog geen meter, de adapter heeft echter wel een mooie lengte van bijna 1,5 meter.

http://tweakers.net/ext/f/G2Lz0DwVcVDW1J9OBwt5tmmV/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/tgyiqV83MSxfJBHrU8jTFOUi/medium.jpg

Video.
Hieronder een video van Hardware.info, het stukje over de Brix begint bij 3:18

Installatie Hardware.
Door het verwijderen van 4 schroeven aan de onderkant van de Brix kun je de hardware gaan inbouwen, deze zijn los te schroeven met een simpele kruiskop schroevendraaier, na het verwijderen van de onderplaat zie je het moederbord zitten met daarin de ruimtes voor je hardware.

http://tweakers.net/ext/f/4XriMyfGg0kTGYez9Nvc6NWa/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/jwpRp89rDrzKpK1ZcAr7zKiz/medium.jpg
http://tweakers.net/ext/f/04ETqBwSj4S8pWF0jw31LocU/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/V1u9LltsCLbXKItnh5VyBitX/medium.jpg

Er passen 2x SODIMM DDR3 modules in de brix, en een enkele mSATA SSD, meer past er ook niet in, de Wifi module zit onder de mSATA slot.

Voor de installatie gebruik ik een mSATA SSD van Plextor, de 128 gig variant, en een enkele DDR3 module. Na dit alles te hebben ge´nstalleerd kunnen we de bodemplaat weer vast schroeven en aan de slag gaan met de installatie van de software.

De Bios.
We treffen een standaard bios aan in de Brix, helaas is dit niet de nieuwe bios look van Gigabyte, maar misschien paste dit ook niet in het ontwerp, aangezien de Brix een ultrabook design heeft kwa moederbord.

In de bios kunnen we verschillende items terug vinden over het systeem, de temps van de CPU en welke SSD je gebruikt in de Brix, maar er is meer, niet heel veel meer, maar voldoende om je brix iets aan te passen naar wens.

Hieronder een paar afbeeldingen van de Bios, met F2 tijdens het opstarten kom je in de Bios.

http://tweakers.net/ext/f/n7yGOBaQgYCXK2atcJqsj6qG/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/pWxr6hPjg7zWbCvQsbDdwpjN/medium.jpg

Installatie Software.
Als je een systeem wilt installeren kun je 2 dingen doen, een externe cd speler kopen en die aansluiten, of een usb stick gebruiken met daarop windows 7 of 8, ik kies voor het laatste, aangezien ik geen zin heb om te zoeken naar de samsung externe dvd speler, en mijn usb met windows 7 of 8 heb ik altijd bij me.

Als alle eerste ga ik in de bios de boot options veranderen, de bios herkend direct de USB stick van Kingston (8GB)
Die als eerste optie zetten en daarna opslaan en opnieuw opstarten maar.

Door het gebruik van een usb stick zal de installatie veel sneller gaan dan een CD, en door de mSATA die in de brix zit ben je ook snel klaar, nog geen 15 minuten en ik was klaar met de installatie.

Prestatie en gebruik.
Nu kan ik jullie de specs wel laten zien van hoe alles draait, maar helaas heb ik hiervan geen foto`s gemaakt, dit omdat mijn toestel de geest heeft gegeven, de SD kaart is helaas kapot.

Maar wel kan ik jullie wat vertellen over de prestaties en gebruik. De Brix is een zuinige pc te noemen, maar liefst 12 watt in standby, maar liefst 2 a 3 watt als hij uit staat, en bij een maximaal gebruik trekt hij bij mij maar 45 watt, en dat voor een i3 PC.

Kwa geluid valt hij heel erg mee, aangezien ik hem naast de tv gebruik hoor ik de Brix helemaal niet, maar dit komt ook door de fan die zich zelf stuurt na mate de CPU warmer word, dus een fluister stille PC kun je het noemen, mocht je hem achter de TV monteren, dan zou je hem helemaal niet moeten horen.

De Brix doet wat hij kan, alles kwa video kan hij goed aan, door de combinatie met de mSATA SSD is hij heel snel, dus een topper voor achter de TV.

Hieronder nog even wat puntjes van aandacht, ik ben wel van mening dat Gigabyte eens mag nadenken over het idee om USB stick`s te leveren met daarop de Drivers, dit niet enkel bij de BRIX maar bij alle producten, zo heeft iemand netjes alles op een branded USB stick, en heeft verder geen CD nodig.

Heb jij ook een Gigabyte BRIX GB-XM12-3227?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goeie review! Ben zelf al een paar dagen aan het stoeien om een bootable win 7 stick te maken die hij herkent... het enige waarvan hij boot is xbmcbuntu. Op welke manier heb je de bootable stick gemaakt?

Oplossing zelf al gevonden: USB3 wordt niet herkend. Windows 7 usb/dvd download tool + USB2 stick werkt of in mijn geval USB2 hubje. En idd in de bios boot volgorde wijzigen. ;-)

[Reactie gewijzigd door frenzy500 op 16 juli 2013 16:23]

Prima doosje! Heb ook de i3 versie met (tijdelijk) een 30GB Kingston 30GB SSD erin. Draai er zelf OSX 10.8.4 op het werkt prima en snel!
misschien stomme vraag, maar kan je hem vanuit standby aanzetten met een wireless keyboard?(waarbij je de micro-usb receiver in de brix hebt zitten). Als ik hem zou hebben, zou ik hem namelijk met de vesa aansluiting achter de tv plaatsen, ik wil dan niet met de hand een knopje op de brix moeten indrukken.

verder mooie review
Goede review!

Nog een onnozele vraag: stel dat ik zo'n apparaat als hoofd-pc wil gebruiken, hoe krijg ik er dan geluid uit?
bv een X-fi Go! insteken.
Er zijn een tweetal mogelijkheden om het geluid van het apparaat door te sturen:
- het beeld via HDMI weergeven en daarover ook het geluid sturen als je monitor dat ondersteunt, of
- zoals Cheshire hierboven vermeldde, een usb-geluidskaart erop aansluiten zoals de X-Fi Go.
De wifi module, zit de antenne verwerkt in de casing of kan je nog ergens een externe antenne aansluiten?

Inderdaad, maar liefst 12 W standby. Enorm veel. 2 a 3 W uit is ook niet meer van deze tijd. Heb je wel goed gemeten en/of een goede verbruiksmeter? Een gemiddelde laptop met dezelfde i3 trekt standby namelijk niets meetbaars (met een goede consumenten verbruiksmeter) en uit uiteraard ook niets.
Ik denk dat hij 12 watt idle bedoelt, en 2-3 watt standby, wat idd veel is.
Biedt de BRIX ondersteuning om vanaf een toetsenbord te starten? Deze mogelijkheid zou in de BIOS moeten zitten...

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013