Merk Cooltek
Alleen geschikt voor ITX
Form Factor Mini-ITX
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Cooltek Coolcube Wit Review

Door Mexel 9 juli 2013, laatste update op 10 juli 2013, 3.358 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Klein.
  • Zelf de voetjes monteren.
  • Lichtgewicht.
  • Lage prijs

Minpunten

• 4x 40mm fans ?
  • Geen demping materiaal.

Sub-beoordelingen

Intro.
Onlangs heb ik een nieuwe tv meubel gekocht, dit omdat ik een mini pc in de woonkamer wou hebben, toen ben ik uiteindelijk gegaan voor de Expedit van IKEA, maar toen moest ik nog zoeken naar een mini pc behuizing, of een HTPC of een Mini cube, helaas was de Prodigy van BitFenix net iets te groot, dus maar zoeken naar een kleine behuizing die in 1 van de vakken past.

Na een korte zoektocht ben ik gegaan voor de Cooltek Coolcube van Cooltek, in europa worden deze verkocht onder de naam Cooltek en in het oosten onder de naam Jonsbo.

Een mooie behuizing met hele kleine afmetingen, maar liefst 24cm x 20cm, dus deze past makkelijk in de kast

Verpakking.
Kwa verpakking is deze kast heel standaard, stevig karton en alles in het wit blauw bedrukt, kwa opvulling in de doos heeft Cooltek gekozen voor een schuimplastic blokken, dit om alles stevig en goed te kunnen vervoeren.

Uiterlijk.
Klein heel klein is alles, ik had verwacht dat dit alles wel iets groter zou zijn, maar wat wil je ook met 20x 24cm, maar overal ziet de Cube er heel goed uit, alles strak en licht kwa gewicht.

Helaas zit er een grote ronde knop aan de voorkant van de kast, deze geeft tevens de activiteit aan van het systeem en HDD activity, gelukkig kun je die stekkers los halen mocht je het led-je te fel vinden.

Extra`s.
Bij de kast zit als extra`s een zakje met daarin enkele HDD schroeven, schroeven voor het bevestigen van de moederbord, 4 voetjes die je zelf onder de kast mag schroeven, en 3 tiewraps.

Installatie.
De installatie zal simpel en snel gaan als ik er zo naar kijk, het moederbord is gemakkelijk te plaatsen, door de kleine ruimte kwam ik toch erachter dat de kast heel klein is, niet alles ging even vlot, ook met het plaatsen van de HDD kwam ik erachter dat het beter was om eerst de kabels aan te sluiten en daarna de HDD kon plaatsen, de HDD aansluitingen zitten vrij dicht op het backpanel, dus de sata stekker gaat er dan lastig in, en je ziet niet hoe je hem erin doet.

Specs.
Hieronder nog wat globale specs van de kast zelf.

Categorie
Plaatsen voor fans
4x 40mm
Website

Conclusie.
Een mooie mini build zeg ik zelf, en dat voor net geen 50 euro voor de behuizing, de installatie ging voor mij gemakkelijk, ook al was de ruimte heel klein, maar het is goed te doen.

Normaal gesproken maar ik hele grote reviews, maar hierover kan ik weinig vertellen, het is een kast met beperkte ruimte en opties.

Verder vindt ik het jammer dat er geen foam platen aan de binnenkant zitten om zo trillingen en geluid in de kast te houden, er is daar wel genoeg ruimte voor, dus deze optie ga ik zelf toevoegen, zodat alles lekker stil gaat worden.

Heb jij ook een Cooltek Coolcube Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Zit de HDD direct op de metalen behuzing bevestigd? Levert dat geen irritante trillingen in de kast op?
Ik zie op de foto's anders wel van die dikke rubberen O-ringen ertussen zitten la Fractal Design, dus ik verwacht dat deze ook nie zo zeer veel trillingen zullen doorlaten op het metaal. Enkel ben ik aan het twijfellen mocht je er 2 schijven in prikken, dat ze dan tegen mekaar komen en dan wel voor irritante trillingen zouden kunnen zorgen.

Maar ik heb de behuizing niet en ben maar aan het zeggen wat ik kan afleiden van de afbeeldingen...
Goede review! Zou alleen graag een foto recht van de achterkant willen zien, ik wil de kast ook kopen maar dat is het enigste wat me nog tegenhoud.
tnx, was er nog niet aan toe gekomen, maar hij staat inmiddels weer te koop, heb een DC 100, dus deze is me net te groot.
Kan je de voeding ook "ondersteboven" monteren? Is wellicht handig als je een passief gekoeld moederbordje hebt. Dan zorgt de aanzuiging van de voeding voor wat airflow over het moederbord.
Hij is wel erg strak in het wit, zeer mooi afgewerkt ook. Alleen jammer dat ze de ruimte niet zoals in de CM Advanced 120 niet kiezen voor een horizontaal mobo, geeft je iets meer ruimte voor de koeling.

Zou een stock intel koeler hier in passen ?
Deze kast van Mexel overgenomen en zojuist voorzien van een Be Quiet voeding, i7 2600k op een Asrock bordje en een Asus GTX670 kaartie (de 17cm variant) en stock weet ik nu dat ik prima kan vertoeven in de winter.

Deze kast is niet geschikt om 'dikke' hardware in te stoppen. Ik ben bang dat als ik een spelletje ga spelen dat die overhit gaat raken (maar ben momenteel Crysis aan het installeren).

Als je een voeding hebt met mooie gesleevde kabels dan kom je ruimte te kort. Je moet eerst de stroom aansluiten voordat je de voeding kan plaatsen. Je kan wellicht kiezen de kast helemaal uit elkaar te schroeven, maar daar heb je niet veel aan gezien die achteraf wellicht niet meer in elkaar krijgt.
Daarbij moet je de kabels wegwerken, en daarmee blokkeer je f de luchttoevoer naar de CPU, de PSU of de GPU. Hoe je het went of keert, airflow wordt geblokkeerd. En dan heb ik nog een modulaire voeding met iets minder kabels dan een niet modulair model.

@Soulaiman, ik het er een 12cm ding in zitten die naar mijn idee groter is dan een stock koeler en ik heb nog centimeters ruimte over. De lucht wordt echter grotendeels aangezogen vanuit/achter/langs de voeding. Met minimale ventilatiegaatjes van onderuit de kast. Hier zit tenslotte ook al een HDD of SSD, en dat laatste is erg aangevolen als je er een extra videokaart in stopt, anders blokkeert de HDD de luchtstroom naar de GPU koeling.

Computer draait nu al ruim 45 minuten en de kast nog net vast te pakken, bijzonder warm aan de boven, voor en zijkant (usb aansluiting).

Tevens gebruiken de USB aansluitingen aan de zijkant een dubbele header met een speciale connector (voor kleinere pinnetjes, dus niet de standaard pinnen zoals bijvoorbeeld de front audio. Als je die dus wilt gebruiken moet je daar op letten bij de moederbord keuze.

Om de 'mini review' niet ineens verloren te laten gaan ga ik nu maar even posten en hierna kijken wat die doet na een half uurtje crysis.. als die dan al niet is uitgevallen :P.

Edit: Na een half uurtje crysis nog nergens last van op prestatiegebied, maar de kast is op alle vlakken niet langer dan 10 seconden aan te raken... superwarm..

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 3 augustus 2013 00:40]

"Tevens gebruiken de USB aansluitingen aan de zijkant een dubbele header met een speciale connector (voor kleinere pinnetjes"

En welke connector/ onderdelen moet je dan precies hebben om de twee USB poorten te gebruiken?
Ik weet intussen dat het een USB 3.0 header is. Je kunt de front-usb dus niet op een usb2.0 connector aansluiten. Als je dus op je moederbord geen front-usb3 connectie hebt (een 2x10 pins) kun je de usb poorten op de kast dus niet gebruiken

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 21 oktober 2013 01:16]

BLACKfm,

Hoe zit je voedingsfan, zuigt deze aan door het rooster in de zijkant? je kunt de voeding zo te zien ook omdraaien dan zuigt de fan bij de cpu warme lucht weg. Wie weer het proberen waard.
Dat zou inderdaad nog een mogelijkheid zijn :). Proberen waard voor een volgende build, al zat dat waarschijnlijk wel een AMD APU build worden.
Ik zie dat je een ATX voeding gebruikt, hoewel dit misschien wel handig is om te vermelden bij de Specs. Bij de accessoires krijg je ook een ATX naar SFX adapter mee, kan je ook nog vermelden. Verder een voldoende review, het vermelden van de 4 x 40mm fans gaf bij mij de doorslag.
Heb je of iemand anders die adaptor plate misschien over?

Wil graag mijn sfx PSU inbouwen in mijn Coolcube Maxi..
Maar helaas levert Cooltek geen adaptor plate bij het maxi model

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013