Ebode BTS21 2.1 (Zwart) Review

Door MrBreaker 8 juli 2013, laatste update op 25 juli 2014, 6.372 views

Het geluid van deze speaker-set is echt perfect! Hierdoor vind ik de prijs-kwaliteitsverhouding ook erg goed. Na ruim een jaar bevallen deze speakers nog steeds heel erg goed!

Pluspunten

• Eenvoudig te bedienen
  • Mooie geluidweergave
  • Eenvoudig wisselen tussen afspeel apparaten
  • Previous, pause/play & next knop op de subwoofer
  • Ideaal voor Spotify, Deezer of soort gelijke diensten

Minpunten

• Volume en bass knop aan de achterkant van de subwoofer
  • Knipperende LED

Sub-beoordelingen

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4

Voorwoord
Naar de index
Handig vandaag de dag zijn bluetooth speakers. Even je smartphone, tablet of PC verbinden om te genieten van je favoriete songs. Een 'must have' voor elke zichzelf respecterende tiener & digi-daddie ;) . Maar ook zeer geschikt voor dagelijks gebruik door 'ik wil alleen maar mee janken op mijn muziek, met één druk op de knop mama' ;) .

Daarvoor hebben wij de Ebode BTS21 en gelukkig overstemt de BTS21 'Mama', want de planten zijn inmiddels op ;) .

Index

Sat- W90 mm x H140 mm x D103 mm
Weight3,82 KGS

In de doos
Naar de index
De doosDe open doosSpeakers bovenkant
Speakers in verpakkingFolieSpeakers ontdaan van folie
Achterkant speakersSubwooferBass pipe
Het aansluiten
Naar de index
Het aansluiten van de speakerset is kinderspel. De RCA stekkers van de speakers aansluiten op de subwoofer, het netsnoer aansluiten op het stopcontact en genieten maar.

Ebode BTS21 aansluiten
De kabel aan de speaker is 130 cm lang, waardoor je de speakers maximaal 260 cm uit elkaar vandaan kunt plaatsen.

De subwoofer en de speakers voelen erg degelijk. Aan de voorkant van de subwoofer zit de:
  • Connect knop
  • RCA speakers aansluiting
  • RCA audio input
  • Volume knop
  • Bass knop
Na het aanzetten van de uit/aan knop, kun je of verbinden via bluetooth of met de bijgeleverde jack naar RCA kabel (denk eraan eerst het volume omhoog te draaien anders hoor je niks, duhhh...).

Het verbinden via bluetooth gaat snel en goed, zowel op de PC als op mijn smartphone. Aansluiten met de kabel is natuurlijk ook mogelijk.

De speakers
Naar de index
De speakers zijn 9 cm breed, 14 cm hoog en 10,3 cm diep.

De kabel zit vast aan de speaker, is 130 cm lang en heeft aan de andere kant een RCA connector. De grill van de speaker is te verwijderen, waardoor je de daadwerkelijke speaker kunt zien zitten:
Speaker zonder grill Grill

De speaker achter de grill heeft een diameter van 6,5 cm.

De subwoofer
Naar de index
De subwoofer is 20 cm breed, 19 cm hoog en 20 cm diep. De wooferspeaker heeft een diameter van 11,5 cm en de bass pipe heeft een binnen diameter van 5 cm. Zie het aansluiten voor de overige aansluitingen op de subwoofer.

Woofer speaker Bass pipe

Geluidweergave
Naar de index
De geluidweergave van de speakers en subwoofer vind ik erg goed. Er zit mooi vol geluid in en de subwoofer doet zijn werkt goed. Qua maximale volume zal bijna iedereen hiermee uit de voeten kunnen, want de set kan hard.

Dat de volume en de bass knop aan de achterkant van de subwoofer zit, vind ik persoonlijk een beetje jammer, want een subwoofer zet je op de grond. Dus wil je het volume of de bass aanpassen, dan zul je dus moeten bukken en aan de achterkant (vaak op de tast moeten rommelen).

Je kunt natuurlijk ook het volume en/of de bass aanpassen op het aangesloten apparaat. Voor mijn Android gebruik ik volume control, hiermee kun je eenvoudig het volume aanpassen en de equalizer aanpassen.

Aan de voorkant van de subwoofer zitten nog de drie knoppen 'previous', 'pause/play' & 'next', deze werken zoals verwacht en kunnen handig zijn als je bij de subwoofer zit en je wilt het nummer nogmaals horen of juist niet of je wilt even pauzeren. Ook zit er een status LED aan de voorkant, deze knippert bij het afspelen. Overdag valt de LED nauwelijks op, maar 's avonds kan het knipperen van LED enigszins irritant zijn.

Bekijk en beluister hier een niet representatieve geluidweergave demo (zegt meer over de opname als over de weergave):

Bluetooth vs RCA
Naar de index
De geluidweergave via Bluetooth is (uiteraard i.v.m. de bluetooth bandbreedte) minder dan via de meegeleverde 3,5 mm² jack naar RCA kabel. Als de RCA kabel gebruikt wordt, dan is het geluid nog voller en heeft dan nog meer diepte. Echt verbazingwekkend dat deze geluiddiepte uit zulke kleine speakers komt.

Ondanks dat het geluid via de RCA kabel beter klinkt, is het zeker niet zo dat het geluid via bluetooth slecht is. Als je geen audiofiel bent, dan zul je waarschijnlijk niet op het gehoor kunnen aangeven hoe de BTS21 op dat moment verbonden is. Zeker met het gebruik van een equalizer en daarbij het gebruik van presets, is het verschil nauwelijks merkbaar.

Het draadloosbereik
Naar de index
Het opgegeven draadloosbereik is tot 10 meter in een open ruimte.

Zolang je de speakerset kunt zien, heb je ook ongestoord geluid. Ga je naar een andere ruimte dan gaat de muziek haperen (afhankelijk van de afstand).

Onze woonkamer heeft een oppervlak van 32 m² en met de open keuken erbij 40 m². Overal in de kamer en de open keuken (de speakerset staat dan om de hoek) is het geluid goed en ongestoord.

In mijn NAS (Synology DS214se) heb ik een 'class 1', waarvan het bereik 100 meter is, bluetooth dongle gestopt. De NAS staat bij mij in de meterkast en de Ebode BTS21 op 5 meter afstand (maar wel met een deur en een dikke betonnen muur ertussen). Daarbij heeft de BTS21 goed verbinding met de NAS en zo kan ik genieten van ongestoord muziek afspelen.

Meerdere devices
Naar de index
Ik gebruik de Ebode BTS21 met mijn HP laptop (met een Konig bluetooth dongle), 4 Android devices (2 smartphones en 2 tablets) & Synology DS214se.

Het schakelen tussen deze apparaten gaat perfect, de speaker heeft een geheugen voor 8 devices, voor ons gebruik is dat meer dan voldoende. Met één druk op de knop zijn we verbonden met de speaker.

Synology DS214se
Naar de index
Achterin de usb aansluiting van mijn Synology DS24se (NAS) heb ik een Konig bluetooth dongle gestopt. Met deze bluetooth dongle kun je verbinding maken met bluetooth speakers.

Als bluetooth speakers heb ik een Ebode BTS21 en een Ebode BTL12 in gebruik.

In DSM, kun je de instelling maken, dat een bluetooth apparaat automatisch verbinding maakt, zodra deze beschikbaar is. Ik heb deze instelling gemaakt voor de Ebode BTS21, waardoor het een kwestie is van de Ebode BTS21 aanzetten. Vrijwel direct daarna is de Ebode BTS21 speaker (automatisch) verbonden met de DS214se.

Daarna kun je de DS audio app starten en kun je van alle muziek op de NAS genieten (voor meer info, zie mijn review over de Ebode BTL12).

Ebode BTS21 BTL21

De geluidskwaliteit is erg goed (en zeker met de Ebode BTS21).

Nawoord
Naar de index
De geluidweergave van de speakerset is goed en met het gebruik van een equalizer op het playback device naar de wens van een ieder aan te passen.

Het draadloosbereik blijkt in de praktijk (voor onze situatie) voldoende.

Het wisselen tussen devices gaat snel en eenvoudig.

Een klein beetje jammer is dat de bass en volume knop aan de achterkant van de subwoofer zit, waardoor deze minder goed te bedienen zijn. In de praktijk blijkt (nu ruim een jaar ervaring) dat dit nauwlijks ongemakken met zich mee brengt en meer een gevoelskwestie is.

Bij het afspelen knippert constant de status-LED aan de voorkant van de subwoofer. Het snoer aan de speakers is wat aan de korte kant, maar kan natuurlijk eenvoudig verlengt worden.

De Ebode BTS21 speakerset valt hier goed in de smaak en wordt veel gebruikt door de hele familie. De set is ideaal voor gebruik in combinatie met een Synology NAS, Spotify, Deezer, Youtube en soort gelijke diensten.

Changelog
Changelog
DatumChange
08-07-2013Review geplaatst.
13-07-2013Bluetooth vs RCA toegevoegd.
13-07-2013Wat meer info over de speakers toegevoegd.
13-07-2013Wat meer info over de subwoofer toegevoegd.
15-07-2013Juiste dimensies van speaker genoteerd.
23-07-2014Synology DS214se toegevoegd.

Heb jij ook een Ebode BTS21 2.1 (Zwart)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Wow wat een mooie review zeg :D

Zeker veel tijd aan bestoken of niet soms? :)
Bedankt!

Ja, daar gaat idd wel enige tijd in zitten, maar het is voor een goed doel :*) .

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 14 juli 2013 20:14]

Kijk nog eens naar de maten van de speakers, ik denk dat je mm bedoeld ipv cm.
Nee hoor, ik bedoel echt cm ;) .

Bedankt ik heb het aangepast.
mooie review. zag het vandaag voorbijkomen op de ibood extra voor 55 incl. verzend. even gezocht naar reviews op google en kwam die van jou tegen.
Bedankt, voor 55 euro heb je echt een koopie!
Wel een 'erg' mooie review vlak voor de ibood verkoop, de product expert van ibood verwijst er graag naar ;)

Des al niet te min, goed werk.
Nette review, ga zo door.
Hij is binnen en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Wellicht maak ik ook een review.
Heb m ook binnen via Ibood, wat een goed geluid zeg. Spijt dat ik geen twee setjes heb gekocht.
Ja, het is echt een leuke set en zeker voor maar 55 euro!
Wat een mooie review Mr. Braker! En ¤55 euro is echt geen geld voor zoveel moois!
Nu kosten ze 92 euro en zijn ze nog maar bij 1 winkel te koop. Zijn de speakers nog wel een beetje recent?
Heb momenteel de spa 5300. Denk je dat deze hier boven uit komen (ik weet niet of je er ervaring mee hebt?). Of ervaring met andere speakers?

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013