Merk en serie Nokia, Lumia
Gsm-besturingssysteem Windows Phone/Mobile
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Nokia Lumia 925 Grijs Review

Door Devian 3 juli 2013, laatste update op 13 juli 2013, 13.520 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Windows Phone
  • Nokia (veel extra's)
  • Bouwkwaliteit
  • Camera
  • Grote uploads kunnen vanzelf over wifi
  • Lotus Notes integratie

Minpunten

• Batterijverbuik niet inzichtelijk
  • Wel eens onscherpe low-light foto's
  • Whatsapp

Sub-beoordelingen

Je kent het vast wel, je eigen mobieltje is al wat verouderd, er worden leuke nieuwe toestellen aangekondigd, maar niet veel later komt de geruchtenmolen alweer met de mededeling dat er binnen x tijd weer een nieuw toestel aangekondigd wordt, dus blijf je weer wachten.

Zo ging ik van wachten op de Lumia 900, naar wachten op de Lumia 920, de 925 tot ik bijna wilde wachten op de Lumia 1020 (EOS). Op een gegeven moment dacht ik: 'Ik kan wel blijven wachten, maar ooit moet de knoop doorgehakt worden.' Die knoop is vorige week doorgehakt, mijn nieuwe Lumia 925 is een feit!

De Lumia 925 is het antwoord van Nokia op ieder die de Lumia 920 te dik en te zwaar vind. Het is niet zozeer een opvolger van de Lumia 920 maar eerder een alternatief. Het design is radicaal anders, en om gewicht en dikte te besparen is het draadloos laden optioneel gemaakt en het toestel gedeeltelijk gemaakt van aluminium.

Ik zal deze review de komende tijd nog bijwerken met enkele vergelijken tussen de Lumia 925, de Lumia 800, HTC 8X en Samsung Galaxy S3. Daarnaast zal ik nog wat benchmarks toevoegen.

Update 13-07
Vergelijksingsfoto's toegevoegd
Benchmarks toegevoegd

Specificaties
  • Snapdragon S4 Dual-core 1.5 GHz Krait CPU
  • 1024 MB aan werkgeheugen
  • 16 GB intern opslaggeheugen (32GB ook beschikbaar)
  • 4.5 inch Super-Sensitive AMOLED met ClearBlack en PureMotion
  • 768 x 1280 resolutie (332ppi)
  • Corning Gorilla Glass 2
  • 8.7 Megapixel PureView camera met Carl Zeiss lens en optische beeldstabilisatie
  • 7 GB Skydrive cloudstorage
  • 2000 mAh accu
  • Near Field Communication (NFC)
    [*}FM Radio
  • Micro-SIM
  • 129 x 70.6 x 8.5 mm
  • Windows Phone 8
Sommigen zullen denken, 1.5Ghz dual core? Waarom geen quad core? Hoewel er misschien applicaties zijn die hier baat bij hebben is een quad core vooralsnog overdreven voor een Windows Phone. Windows Phone is licht en compact opgezet, en werkt daardoor, zelfs op een single-core cpu, vlot en soepel.

Dit is dus, voor een smartphone draaiend op Windows Phone, echt een high-end cpu met bijbehorende prestaties.

Om gelijk ook in te springen op de recente opslaggeheugen discussie, hoeveel is er daadwerkelijk beschikbaar?
Het OS neemt 1.9GB in beslag, er is dus 14GB beschikbaar.

Inhoud verpakking

De doos is zoals tegenwoordig verwacht mag worden. Compact, geen verrassingen, milieuvriendelijk en geheel recyclebaar.

In de doos vinden we:
  • De telefoon zelf
  • Een 1300mAh lader
  • Oordopjes
  • USB kabel
  • Kleine handleiding
De oordopjes zijn van redelijke kwaliteit, er zit een redelijk mooie laagweergave in, echter in het hoog missen ze wat zuiverheid. Ze zijn voorzien van rubberen kussens, verwisselbaar in 4 maten. Ze zijn erg klein, en steken daardoor minimaal je oor uit, ik denk dat je ze zelfs op zou kunnen hebben terwijl je een helm draagt. Ze zijn van betere kwaliteit dan de gemiddelde oordopjes die vaak bijgeleverd worden.

De dopjes zijn verder nog voorzien van een multifunctionele knop:
1x drukken = play/pause
2x drukken = volgende nummer
3x drukken = vorige nummer

De lader is 1300mAh, dat is vrij fors. De telefoon word dan ook snel opgeladen.

De inhoud is dus vrij standaard, ik had eigenlijk wel verrast willen worden, bijvoorbeeld met een extra screenprotector, hoesje of andere extra's.

Bouwkwaliteit & Afwerking

De telefoon weegt 139 gram, is 8.5mm dik en gemaakt van een combinatie van aluminium en polycarbonaat. Hij voelt aan als een Nokia, stevig en ook de afwerking is dik in orde.

De lens voor de camera steekt een heel klein beetje uit, echter ligt hij ook een millimeter verzonken in de behuizing waardoor de lens zelf niet op de grond rust als de telefoon op de tafel ligt.

Er zijn een aantal aandachtspunten waar wellicht in de toekomst stof kan gaan zitten: de speakergrill(voor+achter) en op de punten waar het aluminium bij het polycarbonaat samenkomt is een kleine naad zichtbaar. De toekomst zal uitwijzen of dit een probleem wordt.

De telefoon is verder erg clean, aan de bovenkant bevinden zich de USB-aansluting, een 3.5mm jack en een simkaart-houder.

Aan de rechterzijde zitten de volume knoppen, power knop en de camera knop.
De knoppen lijken ook van aluminium en voelen degelijk aan:

De linkerzijde is geheel clean:

Evenals de onderkant:

Op de achterkant vinden we een dubbele LED flitser, de 8.7MP Camera, speakergrill en 3 aansluitpuntjes voor de optionele shell met draadloos laden. De foto van de achterkant heb ik, om dubbele plaatjes te voorkomen, bij het volgende hoofdstuk geplaatst.

Camera

De camera is een van de sterke punten van deze telefoon. Het is een 8.7MP backside illuminated sensor voorzien van een F2.0 optisch gestabliseerde lens. Deze lens is opgebouwd uit 6 elementen, uniek voor een smartphone.

De foto's die hieruit voortvloeien zijn, voor een smartphone, van goede kwaliteit en goed bruikbaar voor de snelle point-en-shoot momenten. De software die Nokia verder bijlevert is erg uitgebreid, aan alles is gedacht:

Panorama foto's
Foto bewerking (bijsnijden, draaien, contrast herstellen, kleurfilters)
Cinemagraph (foto met beweging erin)
Nokia Smart Cam

Hieronder volgen een paar foto's, gemaakt in de eerste dagen dat ik de telefoon had.
De resolutie is gehalveerd en de compressie iets verhoogd, kreeg ze anders niet geupload op de t.net foto gallery.

Buiten foto:

Buiten foto:

Makro foto:

Actie-shot foto:
Bij de actie-foto kun je een selectie foto's kiezen, die je zojuist geschoten hebt, en er een snelheids illusie aan vastmaken. Het is erg leuk om te doen en nodigt uit tot creativiteit.

Avond foto 23.45:

Avond foto 23.45:

Scherm

Toen de Lumia 920 uitgebracht werd vond ik het enigsinds teleurstellend dat hier een IPS LCD scherm in zat. Met de Lumia 925 is dat weer 'rechtgetrokken' en zit er weer een AMOLED scherm in de 925. Deze word gefabriceerd door Samsung en is door Nokia voorzien van hun extra ClearBlack filters, PureMotion technology en een SuperSensitive touchlaag. De resolutie is 1280x768, wat een pixeldichtheid geeft van 332ppi.

Het scherm lijkt 'gegoten' in de behuizing, door de subtiele afrondingen aan de buitenste kanten gaat het glas bijna naadloos over in het aluminium.

Het zwart is echt zwart en dat ziet er met de Windows Phone interface gewoon mooi uit. Op de foto's is dit niet goed zichtbaar.

Het scherm past zich verder aan aan direct zonlicht, niet alleen de helderheid word hoog gezet ook de gamma waarden/kleuren passen zich aan zodat het scherm nog beter leesbaar is. Dit laatste gebeurt alleen in de 'auto-helderheid' stand, ik heb het niet zien gebeuren zodra helderheid op maximaal staat. Dit alles maakt dat het scherm erg goed afleesbaar is, zelfs in direct zonlicht.

De scherpte van het scherm is gewoon goed, alhoewel het geen Full-HD is. Ik zie het niet, misschien met een 1 op 1 vergelijking dat het opvalt? De pixels zijn voor het oog nu al bijna niet zichtbaar, een hogere resolutie lijkt mij alleen maar meer batterij te kosten.

Ik heb verder geen tester, dus kan niet veel zeggen over de kleurechtheid van het scherm. Wel zijn er kleurprofielen beschikbaar, dus mocht je een tester hebben dan is het scherm enigsinds te calibreren. Op het eerste gezicht lijkt alles echter goed voor elkaar te zijn, wit is niet gelig en kleuren komen redelijk natuurlijk over.

Accuduur

De accuduur is gemiddeld, je komt er de dag ruim mee door. Met normaal verbruik (mail elke uur, Whatsapp, 2 uur muziek luisteren en wat bellen/smsen) gaat hij zo'n 26 uur mee. Er is echter een maar.

De maar is dat een applicatie, door slecht programeren, ervoor zorgen kan dat de batterij leeggetrokken word. Dit is niet te zien, en het is moeilijk uit te zoeken door welke applicatie dit komt.

Waar deze telefoon voor data-verbruik alles piekfijn in orde heeft (welke app pakt hoeveel data, instelbaar dat grote uploads alleen over wifi mogen, etc, etc) is er qua batterijverbruik vrij weinig te zien. Het zou erg helpen als er inzichtelijk word gemaakt waar al het batterij vermogen naar toe gaat, misschien dat hier een app voor bestaat?

Nokia Extra's

Nokia levert veel extra's bij zijn Lumia telefoons, ik zal er een aantal benoemen hier:

Here Drive+
Gratis wereldwijd gesproken Turn-by-Turn navigatie

Here City Lens
Augmented Reallity app met Nederlandse POI's.

Here Maps
Kaarten applicatie, met navigatie voor wandelen.
Verschillende lagen zijn aanwezig, zoals satelliet, verkeersdrukte, openbaar vervoer.

Nokia Music
Gratis streaming muziekdienst.
Kan een muziekprofiel maken op basis van aanwezige muziek op de telefoon, of een mix samenstellen op basis van 3 voorkeursartiesten. Dit werkt erg goed, de dienst geeft goede vergelijkbare muziek in goede kwaliteit. Per uur kun je 5x een nummer overslaan.

Ook is het mogelijk gewoon een stream te starten in een muziek genre.

Nokia Smart Cam
Uitbreiding voor de camera software, bestaande uit de volgende onderdelen:
  • Beste foto
  • Scherpstellen op bewegen
  • Wijzig gezichten
  • Bewegende objecten verwijderen
  • Actie foto maken
Nokia Glance
Extra toevoeging voor als je telefoon standby staat:
  • De tijd word weergeven op het scherm (hier kun je snel aan wennen en is erg handig)
  • Telefoon ontwaken doormiddel van 2x tikken op het scherm
En nog veel meer
Windows Phone

Als laatst nog kort even iets over het OS: Windows Phone.
Veel is hier al over geschreven en gezegd, ik ga er niet verder op in. Komende van een Android telefoon kan ik wel zeggen dat Windows Phone ondertussen een geduchte concurrent is voor Android en zeker voor iOS.

De Windows Phone versie die op de Lumia 925 draait is voorzien van de Windows Phone 8 GDR2 update. Ook Nokia heeft het een en ander aangepast, bekend onder de Amber update.

GDR2:
  • Fm-Radio
  • Disk clean-up
  • Data sense
  • CardDAV/CalDAV support (Gmail)
  • Bugfixes
Nokia Amber:
  • Kleurprofielen
  • Equalizer
  • Flip-to silence
  • Glance
Windows Phone begint ondertussen erg compleet te worden, het werkt erg snel en de Store is voorzien van voldoende applicaties. Een specifieke app ontbreekt soms nog, maar er zijn vrijwel altijd alternatieven te vinden. Andersom telt het ook, er zijn ook al genoeg apps te vinden die Windows Phone only zijn.

De integratie in het OS is verder verbeterd, tot mijn vreugde zag ik dat Lotus Notes toegevoegd is, en met de Facebook/Twitter/LinkedIn integratie heb je bijna geen apps nodig voor de meest gebruikte dagelijkse handelingen. Dit maakt dit toestel erg snel in de dag-tot-dag scenario's.

Een kleine smet, op dit moment, is nog Whatsapp. De applicatie werkt op zich vlot echter komen notificaties te pas en te onpas binnen. Er word al tijden gezegd dat er een nieuwe versie aankomt, in samenwerking met Nokia, echter is deze er nog niet.
Het is voor mij werkbaar, berichten komen gewoon aan alhoewel het soms betekend dat je de app moet openen omdat de notificatie er niet is geweest.
Benchmarks

Heb een 2-tal benchmarks uitgevoerd namelijk PeaceKeeper en Browsermark 2.0.
De scores zijn als volgt:

Peacekeeper: 337
Browsermark: 1535
Browsermark desktop site: 1806

De resultaten zijn vergelijkbaar voor de Lumia 920. BrowserMark scoort iets hoger, dit duid erop dat de browser-engine met de laatste Windows Phone versie iets getuned is. Android toestellen doen o.a Peacekeeper een stuk sneller, in de praktijk is hier echter weinig van te merken. Het internetten gaat snel en soepel. Wel is er een merkbaar verschil t.o.v de vorige generatie Windows Phones, het loopt net allemaal wat sneller en soepeler.

Vergelijkings foto's

Hier volgen een aantal foto's om het formaat van de Lumia 925 te vergelijken met de volgende toestellen:
Zij aanzicht:
Van bovenaf:
Van onderen:
  • Nokia Lumia 800

Ben je op zoek naar de allerbeste Windows Phone, en is draadloos laden geen pre? Zoek niet verder, dan is de Lumia 925 iets voor jou. Het is af-fabriek een van de compleetste, misschien wel de allercompleetste telefoon die op dit moment te krijgen is. Nokia heeft een app aanbod waar je bijna niet onderuit kunt en dat gecombineerd met de hardware maakt dit toestel een echt top toestel.

De minpunten zitten in de details, en wegen niet op tegen de pluspunten van het toestel met het snelle Windows Phone.

Ik heb het toestel in Duitsland gekocht voor Ą525,-. Dit is de introductie prijs, en zal naar verwachting nog wel dalen. Zet dat af tegen bijvoorbeeld de introductieprijs van de Galaxy S4, die bijna Ą 700,- koste, dan is dit gewoon een goede prijs.

Zoals gezegd, ik zal deze review de komende tijd nog bijwerken, hij staat al meer dan een week in preview modus en het mooie weer nu geeft wat minder tijd dan gehoopt om alles tot in de puntjes af te maken.

Heb jij ook een Nokia Lumia 925 Grijs?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

Bedankt voor je review. Zelf twijfel ik ook nog, wachten op de 1020 of deze (je blijft wachten).. Hebben zo allebei wel hun eigen pluspunten. Deze is wel mooi plat en solide.
Ja dat was ook waar ik mee zat, ben uiteindelijk toch voor het handzame gegaan! Zodra de 1020 er is, zijn er vast wel weer kleine minpunten te vinden, die ze oplossen met de 1025... en dan blijf je bezig ;).
Top review! Dit wordt mijn nieuwe telefoon, maarrrr. Dan moeten ze wel WhatsApp op de schop hebben genomen. Is voor mij de meest gebruikte app op m'n telefoon. Heb een korte periode (een week na release) een HTC 8S gehad. Mooi toestel, op een paar nadelen van Windows Phone na. Telefoon liep regelmatig vast, importeren van nummers/agenda-items/notities etc. van een iPhone is een drama. :) Daarnaast werden ook de WhatsApp contacten slecht ge´mporteerd.

Denk dat ik nog even een paar maanden wacht totdat de prijzen wat zijn gezakt. :)
Jaja "nog even een paar maanden" :)

Dat heb ik mezelf ook heel lang kunnen wijsmaken, maar uiteindelijk moet je toch iets aanschaffen en voel je je na drie weken al weer afgezet.

Dat is helaas het risico van het vak ben ik bang voor. ;)
Een regelmatig vastlopende Windows Phone is defecte hardware, En een HTC 8S 4GB vergelijken met een Lumia 925?
Ja idd, maar ik gebruik nu nog een iPhone 4S die perfect werkt. Dus als ik over ga naar een toestel met 'gebreken' om het zo maar even te noemen, blijf ik liever nog even bij de 4S. Ja je zult de knoop een keer door moeten hakken. Mocht m'n 4S binnenkort stuk gaan, is de knoop meteen doorgehakt natuurlijk. :) Denk ook aan de carkit, docking station, gekochte apps, muziekfunctionaliteit op de autoradio etc. Die kun je dan allemaal niet meer gebruiken.

Ik zie namelijk ook het ecosysteem van Google steeds beter worden. Mooi combinaties als S3 + Nexus 7 + Google Glass zijn natuurlijk subliem. Binnenkort komt er wellicht (door de studentenactie van Microsoft) een Surface RT. Mocht die bevallen (wat die ongetwijfeld zal doen :)) dan is de keus gemaakt en wordt het volgende toestel een 925 en mag de Nexus 7 de deur uit. Ik vind het alleen zonde om de volle mep er voor neer te leggen. Vaak zijn ze na een paar maanden (paar = 2 :)) al een stuk goedkoper.

@Sake
Geen idee, vaak als ik een foto maakte liep het toestel compleet vast. Niet echt handig dus. Ik vergelijk de toestellen ook niet met elkaar, maar het besturingssysteem Windows Phone, zoals te lezen is. WhatsApp en het overzetten van nummers/agenda-items/notities was een drama. Of je daar nou een 8S of 925 voor hebt, dat zal geen verschil maken.

[Reactie gewijzigd door JPtjeeNL op 9 juli 2013 21:14]

Ik herken de kritiek op Whatsapp enigszins, maar moet zeggen dat ik er op mijn Lumia 920 weinig last van heb. Meestal zijn de meldingen op tijd en ontvang ik netjes mijn berichten. Heel soms krijg ik een verouderde toastmelding binnen. Het is echter niet zo dit euvel, althans bij mij, dagelijks opspeelt.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat de app een grondige update nodig heeft :)

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 9 juli 2013 16:20]

┴ha. Da's positief. Is dat sinds een recente update of eigenlijk vanaf het begin al? Hoe lang heb je je 920 al als ik vragen mag?
Al vanaf het begin; ik heb de Lumia 920 sinds december.
Het enige wat ik kan opmerken tegenover Whatsapp zijn die vertraagde toastmeldingen. Voor de rest werkt erg vlot allemaal (heb zelf ook een Lumia 925). Vooral als je vergelijkt met m'n oude Lumia 800.
Top review. Niet te lang en je haalt alle belangrijke punten aan.
Volledig offtopic; maar wat een geweldige barbecue :D
Vet he ;), voorzien van een dubbele uitlaat en wielen!
Zijn er maar 2 van in Nederland, me vader heeft ze 25 jaar geleden gemaakt.

De andere staat bij mijn oom.
En de hond heeft drie staarten! Tijd voor een bezoekje aan de dierenarts.
Goede review, bedankt!
Is dit een algemene statement of jouw ervaring? Ik heb de Lumia 800 en ervaar dit regelmatig door WhatsApp. Zolang ik die niet opstart is er niets aan de hand maar als ik die een paar keer gebruik, is hij binnen een paar uur leeg. Na een reboot is het weer in orde.

Je kunt op de 800 de diagnostic tools gebruiken om het batterijverbruik duidelijk te maken. Helaas niet per applicatie maar het is beter dan niets.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 10 juli 2013 10:31]

Mijn ervaring, de diagnostics tool (##634#) is verder niet aanwezig op de Lumia 925.
Dus moeilijk te achterhalen nu wat nou precies je batterij leegtrekt.
Ik vind juist dat de accuduur erg goed is in vergelijking met mijn oude Lumia 800. De 800 moest ik echt aan de lader hangen op werk anders hield hij niet vol. Ik heb de 925 vannochtend om 4:30 van de lader gehaald en hij zit nu op 71%. Heb ondertussen gewhatsapped, gebeld, gemaild en een paar foto's gemaakt.

Verder een goed review :)
De accuduur is ook goed hoor, zeker beter als mijn oude Lumia 800.
Maar na 2 dagen en een aantal apps verder kon hij nog maar 7 uur op de accu..

Aantal apps weer verwijdert en voila, hij ging weer bijna 30 uur mee.
Welke apps waren dat eigenlijk?
Heb ik niet bijgehouden.
Ik heb een vraagje, bij de foto onder het kopje "scherm", die leuke manier van datum weergave, hoe doe je dat? Ik heb dit nog niet kunnen ontdekken op m'n lumia 820
Dat kan met SimpleCalendar. Om die livetile te unlocken is er wel een in-app purchase nodig.
Nette review!

Zelf ook regelmatig drain, afgelopen nacht nog van 71% naar leeg en uit, in wel 61/2e uur. Kan er helaas ook geen app de schuld van geven, alles stond uit zover ik weet en niets nieuw geinstalleerd gister.
Mooie review! en voordal de BBQ met dubbele uitlaat doet het em ;)
Thx!

Ik hoop dan ook dat die me nog een 3-punter bezorgt ;).

Kan later deze week overigens het Whatsapp minpunt weghalen. De update is er en alles lijkt nu goed te doen!
Goed om te horen! Kunnen meer mensen dit bevestigen?
Wat betreft die 3-punter idd, die heb je van mij al! :)

[Reactie gewijzigd door JPtjeeNL op 15 juli 2013 15:09]

Jep, Whatsapp werkt sinds de update erg goed. Alle minpunten die ik kon bedenken zijn opgelost. Sinds de update kan er ook voor gekozen worden om Whatsapp niet op de achtergrond door te laten draaien. Eerst draaide Whatsapp altijd door, nu hoeft dat dus niet meer :)

Goede review overigens, erg mooie telefoon. Als ik nu een nieuwe telefoon uit zou mogen kiezen, dan werd het deze ipv de Lumia 820 die ik in januari heb genomen :)
Dat is inderdaad goed nieuws. En wat betreft de 3-punter. van mij krijg je ze!
@Devian:

Waarom zou ik voor de Nokia Lumia 925 gaan en niet voor de 920?

Voor zover ik weet komt de GDR2 update ook voor de 920 en als de dikte van het toestel je niet zoveel uitmaakt is dit toch een goed alternatief?

JIj zegt dit zelf eigenlijk ook in je top recensie maar ik zoek nog naar breekpunten waarom ik de 920, die nu zeer voordelig te verkrijgen is overigens, zou laten vallen als keuze.

Je recensie heeft mij wel aan het twijfelen gebracht.....weer :)

Update: ja het scherm is wel degelijk een pluspunt...maar verder??

[Reactie gewijzigd door rvandijck op 22 juli 2013 21:27]

Het prijsverschil nu valt eigenlijk niet te rechtvaardigen, niet omdat de 925 duur is, maar de 920 is heel erg goedkoop nu.

Ik zelf heb de prijs losgelaten in mijn overwegingen en ging voor een amoled scherm. Daarnaast is de 925 al voorzien van de laatste SW, dat speelde ook wel mee. Hoef er niet op te wachten en de verbeteringen zijn erg fijn.
Als je de retailprijs voor de 920 telt ziet het er al een stuk zonniger uit voor deze telefoon aangezien deze nu al te krijgen is voor 430 euro. Al blijft het prijsverschil dan nog 100 euro.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013