Mexel

30 juni 2013 06:06, laatste update op 30 juni 2013 08:33, 4745 views

Pluspunten

• Veel opslag.
  • Klein kwa formaat.
  • Stil.
  • Handige software.
  • RAID 1 modus.
  • Software staat op op de My Book zelf

Minpunten

• Led aan de voorkant te fel.
  • helaas maar 1 USB poort.
Algemene beoordeling Score: 5

Een leuk en veilig apparaat om je data veilig te stellen, iedereen kent het wel, de pc of laptop gaat kapot en je bent ineens je data kwijt, nou met de My Book Live Duo heb je dat probleem niet meer.

Elke dag wordt er een back-up gemaakt van de bestanden die jij belangrijk vindt, of je maakt juist een back-up van alles wat je pc opslaat.

En hier nog wat woorden van Western Digital zelf, dit komt uit de PDF.

Uw media en bestanden in uw persoonlijke cloud
Maak uw eigen cloud-opslag zonder de maandelijkse kosten en de mysterieuze locatie van uw gegevens. Sla uw media en bestanden op de schijf op en benader ze beveiligd via internet. U kunt ook de mobiele apps van WD gebruiken voor eenvoudige toegang met uw tablet-pc of smartphone. Het is net of u 8 TB aan extra opslagcapaciteit op uw mobiele telefoon heeft.

Maximale opslagcapaciteit of extra veilige back-up
Dit systeem met twee schijven combineert beide schijven direct in één groot volume, zodat ze als één schijf werken en maximale capaciteit bieden. U kunt het systeem ook instellen op de modus voor gegevensbeveiliging (ook wel spiegelmodus of RAID1 genoemd),
hierbij wordt de capaciteit gehalveerd. De helft van de capaciteit wordt gebruikt om uw gegevens op te slaan en de andere helft wordt gebruikt voor een tweede kopie.

Volledige direct werkende oplossing
My Book Live Duo wordt volledig geleverd met twee harde schijven met een hoge capaciteit, laag energieverbruik en koele, stille werking.

Gedeelde opslag voor al uw computers
De perfecte oplossing met twee schijven om uw gegevens te centraliseren en te delen op uw bedrade of draadloze netwerk. Verbind de My Book Live Duo met uw draadloze router om video's, muziek, foto's en belangrijke bestanden te delen en te openen vanaf elke pc of Mac-computer in uw netwerk.

Snelheid zonder compromis
De ingebouwde krachtige 800 MHz CPU geeft u alle kracht die u nodig hebt voor de meest veeleisende toepassingen. Stream moeiteloos
mediabestanden en zet bestanden over zonder maar iets te missen.

Nu streamen naar uw HDTv
De ingebouwde mediaserver streamt muziek, foto's en films naar ieder DLNA®-gecertificeerd multimediaapparaat zoals een WD TV® Live™ streaming mediaspeler, Blu-ray Disc™-speler, Xbox 360®, PlayStation® 3 en aangesloten tv. DLNA 1.5 en UPnP™ gecertificeerd.

Luister naar uw muziek met iTunes®
De schijf beschikt over ondersteuning voor de iTunes server, zodat u uw muziek- en videocollectie op één locatie kunt bewaren en het met iTunes op elke pc of Mac-computer afspelen.

Automatische, draadloze back-up voor al uw computers
Bescherm uw dierbare herinneringen en maak draadloos op één betrouwbare locatie een back-up van alle pc's en Mac-computers op uw netwerk met WD SmartWare™. Telkens als u iets opslaat, wordt er onmiddellijk een reservekopie van gemaakt. Gebruikers van een Mac kunnen alle functies van de Apple® Time Machine®-back-up software gebruiken om hun gegevens te beveiligen.

Eenvoudig te installeren, eenvoudig te vinden op uw netwerk
In slechts enkele minuten is alles actief en werkend. Mac-, Windows 8-, Windows 7- en Windows Vista®- computers vinden uw My Book Live Duo automatisch binnen enkele seconden. Als u Windows XP gebruikt, zorgt onze eenvoudige zoeksoftware ervoor dat u de schijf gemakkelijk kunt instellen.

USB-uitbreidingspoort
Sluit een USB 2.0-schijf aan op de USB-poort op de My Book Live Duo voor nog meer gedeelde opslag op uw thuisnetwerk.

What you see is what you get, een vrij simpele verpakking met daar binnenin de back-up oplossing voor je data, bij het uitpakken komen we een doosje tegen, daarin zitten de boekjes met info over de My Book, de CD voor het installeren van de software, mocht je een laptop hebben zonder DVD / CD drive, dan kun je de software ook nog vinden op de schijf zelf. Daarnaast vinden we ook de adapter met een opzetstuk voor de USA, mocht je een keer op reis gaan dan hoef je daarvoor geen reis adapter te kopen, en als laatste vinden we een netwerkkabel van 1 meter.

De My Book zit stevig verpakt in de doos, zodat er tijdens transport niets kan gebeuren, het blijft wel een gevoelig iets.

Verpakking en inhoud.

Hieronder enkele foto`s van de My Book Live Duo zelf, op de foto`s kun je zien hoe klein de behuizing is, maar ook hoe je de schijven gemakkelijk kunt wisselen en welke aansluitingen er zitten op de achterkant.

De Western Digital My Book Live Duo 8TB.

De installatie gaat vrij eenvoudig, ik heb gebruik gemaakt van de CD die meegeleverd is, en daarvan heb ik enkele screens gemaakt, zodat je kunt zien wat er allemaal voor nodig is om alles te laten draaien.

Hieronder de foto`s van de screens die je krijgt bij de installatie.
Installatie
Zoals je misschien kunt zien gaat alles vrij eenvoudig en snel, de schijven zijn nu klaar voor gebruik en nu rest er enkel nog de installatie van de software voor op de PC, je kunt voor meerdere opties gaan.

Na de installatie wordt er een browser sessie gestart met de User interface van de My Book, hierin kun je nog een aantal dingen installeren en instellen.
Installatie
In de webinterface kun je heel veel instellen en onderhoud plegen aan je schijven, gebruikers aanmaken en nog veel meer, maar ook zit er een handige handleiding bij.

Screens van de webinterface (UI) kun je vinden onder het stukje Web interface

Zelf ben ik een pc gebruiker, maar de My Book is ook te gebruiken voor IOS liefhebbers, ik heb de standaard WD Smartware geïnstalleerd.

Hieronder enkele screens van de interface van de WD Smartware en de opties.
Smarrtware
In het eerste tabblad komen we de PC schijf zelf tegen, deze is standaard C:, je ziet de naam van de PC en daaronder een dropdown met de optie om naar je andere schijven te gaan.

Daarnaast zien we de back-up-doel venster met 2 opties, 1 de My Book schijf zelf en een Dropbox account, deze is gratis te gebruiken voor 30 dagen, daarna dien je een Smartware Pro account te hebben voor verder gebruik.

In het tabblad Back-up hebben we meerdere mogelijkheden, we kunnen hier een back-up maken van de gehele schijf, maar ook kunnen we een aantal dingen instellen, je kunt bijvoorbeeld kiezen om enkel de afbeeldingen die gevonden worden te back-uppen, of alleen je documenten, maar er is gelukkig meer, via de knop Schakel over op bestandsback-up kun je ook kiezen om bepaalde mappen te back-uppen.

Via de herstel tabblad kun je vervolgens als er een back-up is een back-up terug plaatsen, dit kan als een soort image, of je kiest ervoor om alles in 1 map te plaatsen.

En dan hebben we nog het tabblad instellingen en help, met deze tabbladen kun je de My Book nog instellen na wens, en zie je hoe je een bepaald iets kunt gebruiken mocht je er niet uitkomen.

In de web-interface kun je heel veel instellen, van de normale instellingen en gebruikers, maar ook de externe toegang, het resetten van het apparaat, of het opzoeken van een bepaalde functie.

Hieronder de screens van de gehele web interface, niet alles heb ik opgeslagen, omdat je dan komt op bijna 100 screens.
webinterface

SKU
WDBVHT0080JCH-EESN
Tweakers ID
Website

Goeie opslag en software is duur, maar je data verliezen is onbetaalbaar, vooral als je veel foto`s maakt of thuis de administratie moet doen, foto`s en data is voor ons gezin heel belangrijk, dit zijn toch weer de momenten in het leven, en als je dat verliest dan baal je enorm, dus data opslag is belangrijk voor ons gezin.

Hieronder een overzicht van de prijzen in de pricewatch, voor een actuele stand kun je aan de rechterkant kijken bij de shops die aangesloten zijn bij de pricewatch.

De My Book Live Duo heeft voor mijzelf 1 groot plus punt, namelijk dat de data en foto`s veilig staat, maar er is meer, door de geringe afmetingen is de My Book overal te plaatsen, en door het gemak van de software is het een ideale oplossing voor je data back-up.

Ook heeft WD nagedacht over mobiele oplossingen, zo kun je op de tablet eenvoudig je data zien en direct delen met de buitenwereld.

Ook de foto`s kun je gemakkelijk zien met een app. Handige software maakt het plaatje compleet, je kunt er heel veel mee, ook de web-interface is overzichtelijk en snel te begrijpen.

Ook kleven er kleine min puntjes aan de My Book Live Duo, aangezien ik de My Book in de woonkamer heb staan, had ik liever gezien dat ik de LED op de voorkant kon uitzetten in de software / user interface.

en liever had ik gezien dat de USB ingang verdubbeld was, niet 1 aansluiting maar 2, zodat je ook eventueel een mobiel eraan kun sluiten en opladen indien nodig, maar als je een mobiel aansluit kun je enkel een back-up ervan maken.

Verder is het voor mij een ideale oplossing voor een back-up.

Hier een handig overzicht met daarin de linkjes naar de verschillende oplossingen voor de My Book Duo

Website
Support
Downloads
My Book Live Duo
My Book Live Duo Setup for Windows
WD SmartWare Update for Windows
WD SmartWare User Manual (pdf)
WD Link Software
Current Firmware - 02.42.02 (4/2013) | Release Notes
WD Community
WD Community My Book Live Duo

Let op
De review is nog niet af, ga hem binnenkort testen met een MEdia TV, dus dan kan ik het media gedeelte ook meenemen in de review.

Gebruikt voor opslagcapaciteit, en één terabyte (TB) = één biljoen bytes. De totale beschikbare capaciteit hangt af van de besturingsomgeving. Gebruikt voor overdrachtssnelheid of interface, megabyte per seconde (MB/s) = één miljoen bytes per seconde, en gigabit per seconde (Gb/s) = één miljard bits per seconde.

En als laatste nog de presentatie van WD zelf over de My book

Leuk geschreven, heb zelf een MyBookLive 2TB, deze is een kleine twee weken gesneuveld door blikseminslag. En nu zoek ik iets nieuws, maar ik zit met de vraag, heeft deze MyBookLive ook SSH toegang? :X
Tnx, wat zonde dat een blikseminslag zoiets kan vernielen, maar deze heeft ook SSH, alleen vindt ik het jammer dat WD het niet opgenomen heeft in het standaard menu, ik zal de review deze week eens updaten met het stukje SSH

De SSH is te benaderen via http://ipadres hier/UI/ssh
Ik maak zelf gebruik van datatanks (das) met esata omdat dit veel sneller is dan gigabit lan.
Bovendien kan je veel meer schijven aansluiten voor veel minder geld.
Mijn 16 TB (8 x 2 TB + bluray brander) datatank kostte in totaal rond de 800 euro en mijn 12 TB versie rond de 600.
Ik gebruik deze om mijn videos op te slaan. Op deze manier hoef ik mijn PC kast niet vol te bouwen met harddisks (dus blijven gpu mobo en cpu koeler door betere luchtstroom) maar heb ik wel dezelfde snelheid voor mijn schijven.
In non-raid zit je rond de 110 MB/s lezen en 90 MB/s schrijven (sequentieel) en in RAID 0 of 5 tot 280 MB/s.

Overigens vind ik het raar dat WD niet meer aansluitingen bied want als je 8 TB op die schijven wilt zetten ben je via LAN of USB wel een paar weken bezig.
Nu ben je eigenlijk verplicht de harddisks op je pc aan te sluiten en na de data kopie pas in te bouwen in de nas.
Is het niet mogelijk een weerstandje tussen de led en het boardje te plaatsen zodat hij minder fel is?
Helaas niet, het ledje zit op de PCB vast gesoldeerd, maar misschien komt er ooit nog een optie in de web-interface om het uit te zetten.
Ik plak bij felle leds een stukje tape over de led heen. Als het echt veel te dik is een stukje duck tape, anders een paar stukjes semi-transparant tape tot het vager wordt. Lijkt een amateuristische oplossing, maar als je de tape netjes knipt ziet het er perfect uit. Het gaat echt niet zomaar los!
Erg mooie review. duidelijk en mooi! +3 van mij heb je!

alleen wat ik eigenlijk bij elk backup systeem mis is het beschermen tegen brand of een oplossing daarvoor. Vaak heb je geen server in Amsterdam of waar dan ook staan. Hoe kijk jij hier tegenaan omdat voor jou data en foto's heel belangrijk zijn.

ik zat er zelf aan te denken om in een vrijstaande schuur een netwerk kabel aan te leggen. Maar als je in de flat woont oid?

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 8 juli 2013 11:55]

Je kan een 2e nas neerzetten bij een kennis of familie. Met RSync kan je dan relatief simpel een backup maken. Als je een Synology hebt zit er zelfs support voor ingebouwd. Alternatief is via 1 van de vele cloud backup providers een backup maken.
Een goede review. Ik begrijp de grote lijnen wat ik er aan heb. Een flinke data opslag en backup mogelijkheid van windows PC's. Niet het hosten van websites en toevoegen van programma's zoals bijv bij Synology ea het geval is. Volgens mijn schoonzoon, een IT-er, is de datasnelheid in de praktijk zo'n 280MB/s door hem getest met naar ik aanneem Raid 1.
Ik heb ook experimentele Linux computers en daar zal je de backup zelf moeten regelen vanuit de Linux machines neem ik aan want uit de documentatie zie ik dat alleen Windows en Mac machines worden ondersteund door WD software.

[Reactie gewijzigd door Johannes HA op 3 maart 2014 23:36]