Merk en serie Huawei, Ascend
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Huawei Ascend G615 Zwart Review

Door TT17 30 juni 2013, laatste update op 18 augustus 2013, 6.457 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs !
  • Specs
  • Scherm !
  • Features
  • DTS audio

Minpunten

• Afwezigheid Gorilla Corning Glass
  • Wordt warm bij intens/langer gebruik

Sub-beoordelingen

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van mijn nokia 5530 xpressmusic -die overigens nog altijd werkt- was het eens tijd voor wat nieuws. Ik was al enkele maanden op zoek naar een degelijke smartphone, maar stootte telkens op een minpuntje ; ofwel was het scherm niet goed, ofwel was de batterij te klein, dan weer was de afwerking te matig ofwel was de prijs gewoonweg te hoog.

Ik had al verschillende sites afgeschuimd en was daarbij ook chinese modellen tegengekomen. Mijn eerste gedachte die ik uiteindelijk niet heb doorgezet wegens toch te veel schrik voor douanekosten was de Jiayu G3S. Ook een zeer degelijk toestelletje, maar slecht verkrijgbaar net zoals de Xiaomi's.

Toen er kort geleden dan een lg nexus kwam op ibood, begon ik toch erg te twijfelen, het enige wat me tegenhield was dat externe opslag niet mogelijk was. Uiteindelijk wou ik hem dan toch bestellen maar toen bleek hij alweer uitverkocht. Niet veel later (ik denk een drietal dagen) was het de beurt aan de Huawei G615. Ik kende het merk al maar ik wist niet goed wat ik moest verwachten en begon dus heel wat opzoekwerk te verrichten. Al snel kwam ik te weten dat het eigenlijk "een replica" is van de Honor2, en aangezien er alleen maar positieve verhalen over deze waren te vinden, kreeg deze phone meer mijn aandacht. Ibood maakte het subliem af door de 3x3 smartdeal er aan toe te voegen (https://www.huawei-smartservice.nl/be/info/3x3-smart-deal). Hieronder zal ik wat dieper ingaan over de verschillende aspecten van deze toch wel geweldige telefoon.

Nog even de specs ter volledigheid :

Merk: Huawei
Geheugen : 8GB opslagruimte ingebouwd + uitbreidbaar met microSD
Aansluitingen: Standaard microUSB, 3.5mm koptelefoon
Camera : 8 megapixel met dubbele LED-flitser en 1080p video-opname
Frontcamera : 1.3 megapixel met 720p video-opname
Features : Spraakbesturing, WiFi b/g/n, Wifi Direct, DLNA, Bluetooth 3.0, aGPS, FM radio
Netwerken : 850, 900, 1800, 1900 Mhz GSM & UMTS/3G, HSDPA, GPRS en EDGE
Capaciteit accu: 2150 mAh
Spreektijd: ~ 650 minuten
Standbytijd: ~ 360 uur
Afmetingen: 134 x 67.5 x 10.5 mm
Gewicht: 145 g
Garantie: 2 jaar

Verpakking & inhoud :

Heel eenvoudige verpakking in een wit doosje
De smartphone zelf
Batterij
Oortjes
Micro-usb kabel
Stekker
Waranty card + Quick start guide + Safety information

Bouwkwaliteit & afwerking :

Op het eerste zicht lijkt me dit een stevige telefoon die voldoet aan de standaardvereisten. Wat er wel direct opvalt is dat je de battery cover best niet te vaak erop en eraf doet aangezien hij dan wel eens zeer los zou kunnen komen te zitten (Je kan deze eraf halen door je nagel in de rechterbenedenhoek van de telefoon te plaatsen). Verder ga ik mezelf ook nog een hoesje en een screenprotector aanschaffen om toch niet al te snel iets voor te hebben.

Stabiliteit & betrouwbaarheid :

Omdat ik deze gsm nog niet erg lang heb is het natuurlijk erg moeilijk om hier al iets over te zeggen. (Mogelijke update in de toekomst)

Update 18/08 : Ik had gelezen dat er een 4.1 update was en begon daarnaar op zoek te gaan. Snel gevonden, maar ik wantrouwde het een beetje aangezien het enkel op de Duitse site van Huawei stond. Toch maar geďnstalleerd en alles ging vrij vlot. Maar toen ik het een dag of 5 gebruikte, merkte ik dat het minder mooi was (alles was zo wit en minder goed afgewerkt (ligt misschien ook aan mij door het verkeerde thema in te stellen)) en de batterij levensduur was ook sterk verminderd door deze versie. Dus toch besloten om hem maar terug te booten op stock firmware 4.0. Nu loopt alles terug als een zonnetje en ben dus wel blij.

Ik heb overigens gehoord dat er wel meerdere toestellen zijn die last hebben van een verminderde accuduur door te updaten naar 4.1. Blijkbaar iets te maken met het proces 'Mediaserver' dat veel batterij slurpt, ook in standby van de smartphone lijkt het proces maar verder te lopen. Misschien toch een klein aandachtspuntje als je van plan bent te updaten ?

Beeldkwaliteit opname :

Ik heb wel al verschillende filmpjes kunnen opnemen en ben hier toch wel erg over te spreken. Ik had namelijk veel negatieve commentaren gehoord maar hij doet wat hij moet doen, filmen in 1080p met goed geluid erbij en geen haperingen ! Ik kan natuurlijk een eigen filmpje online zetten, maar als je even op youtube zoekt vind je er waarschijnlijk wel al genoeg. (Natuurlijk zal de kwaliteit nooit hetzelfde zijn als van eender welk ander merk) De kwaliteit komt aardig in de buurt van andere high-end smartphones, en je moet beduidend minder in de portemonnee tasten. (denkende aan galaxy s3, s4, Iphone 4, 5 etc). Ik ben al blij dat hij én van voor én van achter kan opnemen.

Featureset :

Heeft echt alles wat je je maar kan inbeelden, het enige wat mist is NFC en eigenlijk vind ik dit nog goed ook, waarom ? Ik heb het nooit goed begrepen op die technologie, het lijkt zo onveilig te zijn gewoon eventjes ergens passeren nfc scan en hopla het is geregeld. Oké het is snel en het zou wel eens de toekomst kunnen worden maar tegen dan is er al lang een veel beter alternatief op de markt als menig toestel ten hede dagen ;).

Bereik :

Ik heb dit ook nog niet tot in de puntjes kunnen testen, maar ik woon in een huis waar er dubbel gewapend beton in de muren zit (ja u leest het goed, onze architect had een major fout gemaakt en daardoor moest alles wel verstevigd worden of ons huis ging invallen...) en zelfs vanuit mijn kelder is er een degelijke ontvangst, ook de wifi al moet ik wel toegeven dat die maar één verdiep moet afleggen.

Scherm :

Omdat ik geen al te goede kwaliteit van ogen heb, kan ik hier alleen maar positief over zijn, zo'n ongelooflijk "4,5 inch HD SuperIPS met 720p-resolutie"-scherm. Het is echt een wereld van verschil t.o.v mijn vorig toestel, amai, ik kan nu deftig een film kijken met daarbovenop dolby digital audio, wat kan een mens zich meer wensen.

Het scherm heeft wel geen Gorrila Corning Glass, dat toch wel een toffe toevoeging is als bijvoorbeeld kleine vuiltjes schuren in je binnenzak. Een aangepast hoesje en een screen protector zullen de taak ook wel doen dunkt me.

Update 24/07 : Op meerdere sites heb ik nu toch gevonden dat het wel Gorilla Corning Glass heeft... Ik weet niet wat ik moet denken, binnenkort komt alleszins mijn hoesje en screen protector aan van Aliexpress en dan zien we wel weer verder.

Update 25/07 : Case is binnen, doet goed zijn werk ! Screen protector iets te snel willen aanbrengen waardoor ik nu luchtbobbeltjes heb, daarom maar nog een setje van 10 screen protectors besteld.

Accuduur :

Met een batterijcapaciteit van 2150 mAh kan je natuurlijk wel lang mee zou je denken. Dit is in grote mate ook waar, maar vergeet niet een quadcore processor in combinatie met het hierboven genoemde scherm slurpt natuurlijk batterij. Daarom zal hij ook net zoals elke andere hedendaagse smartphone elke nacht aan de lader moeten. Je hebt wel verschillende opties om je batterijlevensduur wat te verlengen zoals een battery saver status en als je automatische helderheid kiest dan zal dat ook al wel een verschil maken. Als je weet dat de overpopulaire SGS3 50 mAh minder heeft dan weet je dat je hiermee toch wel zeker goed zit !

Update 24/07 : Na ongeveer een maand gebruik, merk ik toch dat deze batterij echt wel goed is ! Hij kan gerust een volle dag mee met alles aan, wifi, gps, 3g. Ik doe er meestal 2 dagen mee en dan gaat hij in de nacht aan de lader.

Update 11/08 : Weinig tot geen gebruik, standby voornamelijk, af en toe een bericht en soms een telefoontje zorgen voor een batterijduur van een week !

Gebruiksgemak :

Zeer gebruiksvriendelijk door de aanwezige android met niet al te veel tralalie tralala apps. Ook de standaard volume knoppen, de standaard return knop etc maken het eenvoudig in gebruik, het kleinste kind zou ermee kunnen werken.

Design :

Zeer standaard design : vanonder heb je de 3 standaard return, home en options knop, het scherm in het midden als vanzelfsprekend, en vanboven de merknaam in het midden, de frontcamera en een waarschuwingsledje. Vanachter een 8MP camera en een dubbele led flitser aan de bovenkant, halverwege wederom de merknaam en vanonder de speakers. Licht afgeronde hoeken waardoor het toch nog die mooie casual stijl behoudt, maken het plaatje af.

Prijs :

Ik heb hem kunnen aanschaffen aan ¤219,95. Dit is echt een spotprijs voor dit toch wel zéér knappe toestel van Huawei. In een andere shop zit je toch een vijfigtal eurootjes hoger maar dit zou je niet mogen tegenhouden hem binnen te halen. Zeker met die smartdeal (hierboven een link) is hij echt wel de ideale koop voor iemand die veel bang for the buck wenst !

Ten slotte nog een kleine opmerking ; hij kan erg warm worden wanneer je er wat langer of intenser mee aan de slag gaat. In het begin moet je even wennen, maar zoals bij alles, gaat dit vrij snel.

Foto's :

Vragen en opmerkingen zijn altijd wenselijk, mits constructief.

Heb jij ook een Huawei Ascend G615 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mag ik vragen waar je dit toestel voor ¤219,95 hebt gekocht? ;)
iBood, een poosje terug...
Als ik zelf een review zou schrijven over dit toestel, zou ik bovenstaande tekst- zo goed als- kunnen kopieren. Prachtige Ibood aanbieding, prachtig toestel enz...

Het enige waar ik het niet mee eens ben is de informatie over de upgrade naar android 4.1. Deze is voor mij zeer goed verlopen (enige ervaring is wel vereist) en maakt het toestel echt nog beter! Langere batterijduur (twee dagen met normaal gebruik), en een nog vlotter gebruik. Wisselen tussen apps flitst zonder haperen, youtube en andere videos gaan zeer vlot open en spelen perfect, ook op 3G.

Antutu score hoger dan mijn collega's SGS III !

Persoonlijk gebruik ik hem het liefst met Nova Launcher, zeker de moeite om deftig te testen, en maakt het gebruik veel aangenamer.

Warm worden klopt inderdaad, bij lang intesief gebruik, maar dit heeft nog niet voor problemen gezorgd, hij is nog nooit uitgevallen door oververhitting of iets dergelijks...

Camera is fantastisch, alleen stabiliseert hij niet zo goed als bij andere goede toestellen. Maar een vaste hand zorgt voor prachtige foto's en filmpjes! Met de zin "Natuurlijk zal de kwaliteit nooit hetzelfde zijn als van eender welk ander merk" ben ik het zeker niet eens!

Groeten, een blije gebruiker.
Bedankt voor deze reactie ! Nu weet ik tenminste dat het aan mij lag dat de android 4.1 niet functioneerde zoals hij geacht werd te presteren...

De antutu score kan ik alleen maar bevestigen. Het spijtige is wel dat ze hierop hebben geanticipeerd bij Huawei zelf => http://www.antutu.com/view.shtml?id=3909

Natuurlijk doet dit verder niets af aan de prestatie van het toestel, want "hij loopt als een kievit".

Ik zal het even updaten, wat betreft de camera, want ik moet toegeven dat je gelijk hebt ;)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013