Synology DiskStation DS413 Review

Door angerfist-yentl 27 juni 2013, laatste update op 28 juni 2013, 14.581 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Stil
  • Makkelijker harde schijf wisselen [Hot swap]
  • Ziet er strak uit!
  • koeling.
  • USB 3.0

Minpunten

• Stof magneet
  • schroeven gebruiken bij hdd brackets.
  • Plastic
  • Geen USB 3.0 voorop

Sub-beoordelingen

Kwaliteit voeding Score: 4

Voorwoord

Ik had al een Synology DS411j
dus ik had ervaring met Synology.
De DS411j bevalt mij tot nu toe zeer goed!
Maar het werd tijd voor een iets snellere variant.

De DS413.

Ik zat zoals vele te twijfelen tussen de DS412+ en de DS413
De DS 413 was toen ik hem kocht ruim 110 euro goedkoper.
En hij is in ieder geval een heel stuk sneller dan de DS411j die ik al had

Wat krijg je allemaal

De doos ziet er een stuk netter uit als die van de DS411j.
De volgende spullen zitten in die doos:
> De DS413
> Voedingsadapter met gele led die van de DS411j is blauw.
> Een duurdere soort UTP-kabel dan je krijgt bij de DS411j.
> Boekjes + Software.
> Schroefjes + dit keer krijg je zelfs 2 reserve schroefjes

Migratie

Ik had op de Synology Site gelezen dat migratie tussen de DS411j & de DS413 geen probleem is zolang je ze beide maar update naar de laatste DSM versie en dat je de configuratie back-upt.
Dus uit ging de DS411j en ik zette de harde schijven over naar de DS413 waar mij opviel dat de bracket's van een stuk betere kwaliteit zijn.
Ze hebben bijvoorbeeld bij de schroef gaten rubber zitten tegen trillingen en je krijgt daarvoor ook speciale schroeven meegeleverd.

Na het aanzetten van de DS413 gingen alle harde schrijf ledjes groen branden en het status ledje knipperde oranje

De Synology assistant opgestart,
En tot mijn opluchting gaf die aan dat het systeem "Migratable" was.
Dus de nieuwste DSM gedownload van de Synology Website en dit ging vrij vlot. na 10 minuten stond alles erop precies zoals ik het achtergelaten had op de DS411j.

Weet nog goed toen ik de DS411j installeerde met 4 x 3 TB harde schijven in een SHR Partitie dat dit ruim 2 uur in beslag nam en dan heb ik het over lege schrijven. Als ze vol stonden met data zou je 3 dagen moeten wachten.

Daarna had ik mijn film collectie erop gezet zo'n 6 TB om precies te zijn.
En die moest de media server natuurlijk indexeren .Dit duurde 4 dagen ondertussen bleef het systeem wel traag beschikbaar. Daarna moesten mijn foto's albums erop. dit bleek meer dan 9000 foto's te zijn.
En ja die moesten natuurlijk van DSM allemaal een thumbnail krijgen.
Dat duurde Serieus anderhalve week.

Dus ik maakte mij een beetje zorgen dat de DS413 ook lang bezig zou zijn met het indexeren en converteren maar tot mijn verbazing was hij na 1.5 uur al klaar met pruttelen <3

Prestaties

Volgens de Prestatie index op Synology haalt de DS413 zo'n 80.86MB Schrijven van een groot bestand en 111.12MB lezen.
In vergelijking met de DS412+ scheelt dat zo'n 30 MB schrijven en 1 MB lezen. http://www.synology.com/products/img/performance/perf_chart_4-5_samba.jpg

Volgens Hardware.info is de DS413 veel stabieler met de doorvoersnelheid
Daardoor is de gemiddelde doorvoer zelfs hoger dan de DS412+

Ter vergelijking de 411J haalde maar zo'n 30MB/s schrijven en 55MB lezen.
Dus een zeer mooie upgrade.

Als je de bestanden gaat versleutelen. verslaat hij zelfs de DS412+.

Met Kleine office bestanden haalt de DS413 zo'n 50.6MB/s Wat natuurlijk een stuk beter is als de 27.4MB/s wat de DS411j haalde :9~

Ook met meerdere computers blijft de DS413 soepel en bij de les.
Wat een hele verademing is tegenover de DS411j. Als je in Windows verkenner een map selecteerde moest het systeem altijd even nadenken dat is nu verleden tijd met de de DS413.

Mediaserver

Even voor de duidelijkheid de DS413 kan geen PLEX MEDIA SERVER aan. dit komt door Het soort processor dat erin zit
Er komt waarschijnlijk nog een update uit die dit verhelpt.

De DS411j kan zonder problemen alles aan tot dvd kwaliteit.
Maar een mkv bestand op 720p resolutie begint al moeilijker te worden. Als de DS411j hem al pakte ging het vaak wel met een hiccup hier en daar,
1080p kon je wel vergeten.

En als iemand anders tegelijkertijd werkte op de DS411j dan was media streamen via DLNA niet te doen. als je in DSM bekeek dat de CPU 90 % bezig zag je gewoon dat hij moeite ermee had. Als je dan via je computer en HDMI een film ging kijken konden er wel 7 films tegelijk afgespeeld worden. dus genoeg doorvoersnelheid maar te weinig processor kracht om zelf de boel te berekenen.

Tenminste in combinatie met mijn Sony Bravia 40ex500 TV & Philips 9000 serie.

Bij de DS413 is dit echt verleden tijd,
720p of 1080p alles verloopt vloeiend en het laden gaat veel sneller.
Tot mijn verbazing pakt hij nu alle .mkv bestanden, Dus het lag toch echt aan de DS411j en niet aan het belabberde DLNA.
De CPU is maar 5% bezig tijdens een HD Stream via DNLA.

Heb er ook een poos een media server app op gehad genaamd > Serviio <.
Omdat ik een Philips tv in huis heb die gigantisch tegenvalt met D.N.L.A Bestanden afspelen. Maar via Serviio de 720p video transcoderen naar een formaat die de tv aan kon incl de ondertiteling gaat prima! 1080p werkt ook alleen dan 1 Stream tegelijk.

De processor is dan 80 % bezig.

Video station is een mooie aanvulling op je media server. Dit programma zoekt automatisch foto's en beschrijvingen op en deze app heb je nodig om DS-Video te laten werken op je mobiele apparaat.

Download station.

Als je niet weet wat download station precies is bekijk dan eerst deze link > http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?lang=nld&q_id=510

Bij downloaden van een torrent bestand via de DS411j haalde ik met geluk soms 3MB/s en als ik meerdere downloads aan heb zakte hij behoorlijk in.

Bij de DS413 haalt met gemak af en toe 11MB/s en ik download dus met torrents.
En de processor en geheugen zitten dan op 30% en 25%.
Nieuwsgroepen moet ik nog even een keer mee bezig.
Dus wie weet haalt hij zelfs sneller mijn internet verbinding is 120mbit down en 10mbit up dus daar aan ligt het niet.

Bouwkwaliteit

Hij is lichter dan de DS411j maar daardoor voelt hij totaal niet goedkoop aan.
het is wel allemaal plastic i.p.v metaal tegenwoordig. of je dit mooi vind is natuurlijk persoonlijk ben er zelf niet zo'n fan van maar ik had niet het gevoel dat ik hem snel zou slopen. Het is wel echt een stofmagneet vooral dat frontje!!!

En over dat Plastic frontje, Die kan je er makkelijk afhalen door gewoon te trekken. En doordat hij met rubber voetjes uitgerust is zal hij niet resoneren. Het frontje maakt het in en eruit halen van harde schrijven wel gemakkelijker dan bij de DS411j daar moest je eerst 4 duim schroeven los draaien de metalen omhulsel eraf schuiven en dan nog 2 schroeven per bracket.

Zelf vond ik het wel een veilig idee dat je bij de DS411j de harde schijven er juist niet zo maar kon halen. Bij kleine kinderen zou ik hem wel goed opbergen. want ze trekken ze er geheid uit!

Temperaturen & geluidsproductie

De DS413 staat in een kast naast de DS411j
Hij blijft toch een stuk koeler dan zijn oudere broertje.

Heb er nu 4x Western Digital RED 3TB harde schijven in zitten.
En bij gebruik worden die ongeveer 32 graden en rust 27 graden.
De omgevingstemperatuur is dan 22 graden.
De ventilator staat gewoon op de normaal snelheid
En dan is hij geruisloos, Zolang je er maar niet met je hoofd naast zit.

De DS411j die er naast staat word een stuk warmer.
Daar zitten nu de Seagate 3TB harde schijven in

En een verdwaalde Samsung 2 TB harddisk met meer dan 9000 uur uptime
Heb altijd wel harde schijf als backup in huis liggen
voor als er ooit 1 uitvalt.
9000 uur is natuurlijk niet niks voor een harde schijf.

Ik heb altijd een reserve harde schrijf liggen voor als 1 van mijn Seagate barracuda schijven er mee op houden.

Seagate baracuda Data sheet

Seagate heeft volgens mij niet zo veel vertrouwen in hun product. Ze geven hem maar een een uptime van 2400 uur mee dat zijn 100 dagen bij 24/7 gebruik.
zou wel de eerste harde schijf zijn die mij kapot gaat terwijl ik ze nog gebruik. maar je moet er altijd rekening mee houden.

Android DS-Video

Op mijn Samsung galaxy note bekijk ik nog wel eens een film. En op de DS411j stotterde hij vaak maar op de DS413 gaat dit soepel zelfs als je meerdere telefoon's. gebruikt
getest op een Sitecom wireless network 300n router

Cloud Station

Cloud station is software wat het gemakkelijk maakt om realtime een backup bij te houden. Je stelt het 1 keer in en alle bestanden die je veranderd of download slaat hij automatisch op in je cloud.
En de cloud houdt zelfs een revisiegeschiedenis bij dus elke keer dat je een bestand opslaat of veranderd maakt hij een backup versie ervan zodat je altijd terug kan gaan als je een fout gemaakt hebt.

Het maximale aantal revisiegeschiedenissen kan je zelf aanpassen.

Als je meerdere computers gebruikt staat in no time het zelfde bestand ook op de andere computer.

Iedereen hier in huis maakt gebruik ervan onder zijn of haar eigen account. We gebruiken nu nog de DS411j want die is daarvoor nog snel genoeg. maar in de toekomst zal de DS413 dit wel overnemen. Zelf heb ik de in Gebruikers map in Windows de locaties veranderd van bijvoorbeeld "mijn afbeeldingen" naar de cloud zodat je gewoon niks merkt van het hele cloud gebeuren.

Het is wel zo veilig een persoonlijke cloud op je NAS.
Wie weet wat "dropbox" met jou data doet. Nu blijf je er zelf de baas over.
Heb zelfs een backup NAS staan bij familie in Groningen. dus heb mijn externe backup ook zelf onder mijn hoeden.

DS-File op Android.

Nu je je cloud ingesteld hebt kan je met je telefoon overal waar je bent gemakkelijk bij je data door middel van DS-File. heeft mij al vaak uit de brand geholpen. maar ook alle andere bestanden op je NAS kan je natuurlijk bekijken via je telefoon.

UPS

Ik heb de DS413 aan een APC Back-UPS ES 550VA 230V German/Dutch hangen.
En volgens DSM zou hij het 2092 seconden uit moeten houden. Tevens zit de DS411j er ook op aangesloten en krijgt de UPS informatie via de UTP server op de DS413. En niet te vergeten de Sitecom Gigabit 5 poort switch zit ook op de UPS aangesloten. anders zal mijn DS411j nooit het signaal krijgen dat de UPS geen voeding meer krijgt.

Hoe kan dat 2 nassen op 1 netwerk

Heel simpel je veranderd gewoon de poorten.

Dus stel je buiten ip = 98.344.676.34 en als je die dus in je browser typt kom je uit bij je NAS maar als je een tweede nas hebt wil je die natuurlijk ook bereiken via het internet. dan gebruik je 98.344.676.34:8000 ik heb dus in DSM ingesteld dat hij poort 8000 voor HTTP en 8001 voor HTTPS gebruikt in plaats van 5000,5001 en zodoende kan je er ook via je buiten ip bij komen alleen hij is iets beter verstopt.

En zo kan je bijvoorbeeld ook FTP poort veranderen zodat die ook bereikbaar blijft.

Zelfde met je SSH maar om die poort te veranderen moet je bepaalde commando's intypen in SSH.

Heb ik er spijt van dat ik de DS413 genomen heb in plaats van de DS412+ ?
Nee totaal niet. Hij voldoet helemaal aan mijn verwachtingen.
Vooral als je de DS411j gewend was.! :o

De DS413 is ook een beetje vaag qua specificaties. Als je de 2-bay DS212+ bekijkt en dan het grotere broertje de 4-bay DS412+ die verschillen behoorlijk qua hardware.

DS212+ = 2.0Ghz ARM (Marvell ARMADA 300) + 16bit DDR3 512MB Geheugen
DS412+ = Dualcore 2.13GHz x86 Processor + 64bit DDR3 1024MB Geheugen

VS

DS213+ = 1.067GHz Dual core Freescale QorIQ P1022 PPC + 512MB 64bit DDR3 Geheugen.
DS413 = 1.067GHz Dual Core Freescale QorIQ P1022 PPC + 1024MB 64bit DDR3 Geheugen

Deze specificaties vallen mij dus helemaal niet tegen, Vooral als straks blijkt dat er toch geen DS413+ komt maar een DS414+.

Als er een J staat achter het model betekend dat hij gericht is op thuis gebruik en kleine kantoren. Als er niets achter staat dan is hij meer bedoelt voor thuis gebruik en een Business werkgroep. En als er een + teken achter staat is hij meer bedoelt voor Klein of middel groot bedrijf.

-------------------------------------------------------------------------------
Als je diskstation manager wilt uitproberen heeft Synology een leuke demo.
Account: admin
Wachtwoord: synology

Ik hoop dat ik mede Tweakers een beetje help.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS413?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Goede review, heb hem zelf ook :Y) De plastic behuizing zorgt eigenlijk voor de stilte, minder resonantie van metaal op metaal. Trekt helaas veel stof aan.
Je hebt het over geen kleine kinderen maar wel steeds over (een) zoon ;) (of bedoel je misschien zo'n??)

Verder een goede review

M.v.g. Niels
@ Niels.68 Fixed ;)
slecht van me haha!
Wat ik zelf nog een groot voordeel vind is de "slaapstand", wanneer de 413 niet gebruikt word staan alle draaiende delen stil en zie je alleen de blauwe led knipperen :) .
De Slaapstand werkt bij mij niet. maar dit schijnt een bug te zijn.
En sommige DS413's hebben hier last van. op het Synology.forum hadden ze hierover een discussie gevoerd en een zelfgemaakte fix gedeeld maar die is kort daarna verwijderd. Want synology zou hier zelf mee bezig zijn.

De DS411j heeft bij mij nog nooit de harde schijven uitgezet dus vond het niet zo gek dat dit ook niet werkte bij de DS413. Terwijl ik toch echt mijn best gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen. Had zelfs alle pakketten verwijderd en alle poorten gesloten behalve 5000 & 5001.
En nog steeds wou die niet slapen.
De Slaapstand werkt bij mij niet. maar dit schijnt een bug te zijn.
Ik heb hiervoor een patch gekregen van synology zelf.
Deze heeft de Deep Sleep issue voor mij opgelost

Thank you for the inquiry and allow us to reply in English.

We have prepared a fix patch for you to address the deep sleep issue.
ftp://on-line:online_user...orIQ_hibernation_3202.pat

account: on-line
password: online_user

Please help us to apply it via Control Panel --> DSM update and manually pick up the downloaded file.

Hope this helps.

Sincerely,
Cynthia Chang.

[Reactie gewijzigd door drankboer op 1 juli 2013 14:15]

goeie review.
waarom niet de 13+ versie?

draai nu nog met een 210+, maar kan gewoon 720p (15Mb+) makkelijk streamen zonder problemen en tegelijk op mobiel en tv , 1080p gaat wel afhankelijk van de bitrate (15Mb+) audio loopt vaak dan niet bij echt grote files.
raar dat je ouwe j die niet goed pakt?

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 30 juni 2013 03:52]

Er is nog geen DS413+ ik denk dat je het verward met de DS213+? die is qua hardware het zelfde als de DS413 behalve dan een 2 bay nas.

Volgens mensen op het Synology forum komt er ook geen DS413+.
Dit omdat de DS412+ nog niet zo heel oud is.
Ze verwachten een DS414+

De DS411j kan via mijn computer tot wel 7 verschillende films tegelijk afspelen. verder heb ik niet geprobeerd.

Via D.N.L.A. begon hij sinds ik 720p films gebruik te stotteren of het geluid liep niet sync met het beeld. En 1 op de 2 films werkte niet. En 1080p helemaal niet. Ik vond dit op zich geen probleem want ik speelde ze dan wel af via mijn laptop/pc via HDMI

Dit kan je ook oplossen door een losse media speler te kopen die zijn vaak wat krachtiger dan je TV.
En doen de berekeningen dan zelf i.p.v de NAS

Als ik een film startte op mijn Sony Bravia 40ex500 dan begon hij te laden en zodra Dolby Digital in het beeld kwam speelde hij hem ook af.
Anders kwam er in de hoek een play [>] teken te staan en daarna pauze. [II]
En werkte hij dus niet.

Met de DS413 heb ik hier totaal geen last meer van.
ik denk dus dat de DS411j het niet kon bij benen?
tenminste die conclusie trek ik hier uit
Als ik een film afspeelde op de DS411j dat de Processor op 90% stond te pieken.

[Reactie gewijzigd door angerfist-yentl op 1 juli 2013 00:02]

oke, de plus versie is komen te vervallen.
ik zou altijd een plus versie adviseren boven een normale.

wat betreft meerdere apparaten tegelijk.
Bedoel echt ook transcoden. Met tv bedoel ik ps3.

Mkv support op de synology kan idd beter.
Mooie review waarvoor dank!
Ik ben dus niet de enige die zit te dubben tussen de 412+ en 413 :) .
In eerste instantie dacht aan de 412+ vanwege de betere spec's maar wel weer duurder dan de 413.
Door je review twijfel ik toch weer.
Heb je toevallig een Watt meter liggen, ik ben namelijk ook wel benieuwd naar de opgenomen vermogens in diverse stadia?
Rusttoestand met hdd in slaap en in vol bedrijf met alle 4 de hdd op toeren.
Ik zou zelf ook gaan voor 4 3T red disken alleen ben ik er nog niet uit in welke raid.
Sorry ik heb geen Watt meter.
Als ik de APC UPS aansluit op mijn computer en die uitlees via de software geeft hij aan dat er 65.5 watt getrokken word uit het stopcontact.

Dit zijn dus de DS411j met 3 x. 3 TB schrijven op het moment en de DS413 met 4 x 3 TB WDs RED schijven. En een Sitecom Gigabit 5 poorts Switch.

Maar ik weet niet hoe accuraat een APC de Wattage meet. ;)
Dit is btw onder load.
De DS411j kopieert iets vanaf de DS413. en 3 computers vragen dingen van de DS413.

Ik zou ze gewoon in een SHR raid 5 laten zetten.
Dan heb je 3-schijven beschikbaar dat is zoon 8.TB effectief beschikbaar
En je offert 1 schrijf op voor beveiliging.
Dit doet SHR trouwens vanzelf een raid 5 maken met 4 Schijven]
Mooie review, als ik de comments zo lees zitten veel mensen te twijfelen tussen de ds412+ en de ds413... Ik hoop eigenlijk op een snelle release van de ds413+, maar dat duurt inmiddels ook al 3kwart jaar, en nog steeds niks bekend. Als ik de review zo lees is de performance van dit machientje ook niet verkeerd...
Ook hier een pluim voor deze review. Ik bezit een 207+ en ja, hij draait al weer een tijdje mee maar met 2Tb schijven voldoet hij aan mijn huidige functies. Of beter gezegd ik wil wel meer maar dat zit niet meer in dit systeem. Dus ook ik zoek een opvolger en keek naar de verschillen tussen 412+ en de 413. Rechtvaardigt het prijsverschil tussen beide types.

Ben dus zeer blij met dit verhaal en de extra tip 2 NAS-sen van buiten benaderen. Ik zat er al over te denken maar nu is het duidelijk. Thanks. 8-)

[Reactie gewijzigd door Napalm op 30 juni 2013 13:04]

Update.

Gisteren was hij bezig met 10 torrents downloaden.
hij haalde bij elkaar opgeteld zoon 11 MB/s

hij was 6 TB aan films/series/backup/music/foto's aan het virus scannen ,

Een Vriend zo'n 300.km verderop zat een serie te kopiren naar zijn computer met een snelheid van 800 KB/S, Ziggo heeft nu nog 10 Mb upload word binnenkort 20 Mb

En hij was een schijfgebruiksrapport aan het maken.
ik was een 1080p film aan het kijken via D.N.L.A

Processor gebruik was niet meer dan 65%
Geheugen gebruik was zelfs maar 40%

Dit valt mij totaal niet tegen.
De DS411j was al onbereikbaar als hij alleen al virus aan het scannen was.
:*)

[Reactie gewijzigd door angerfist-yentl op 1 juli 2013 20:22]

Ik heb even op de Ftp server van Synology gekeken.

En je hebt 2 verschillende patches.

1 = QorIQ_hybernation van 13-03-13

ftp://on-line:online_user...orIQ_hibernation_3202.pat

Dit is dus een patch met de naam QorIQ_hibernation_3202

2 = QorIQ_hib2 van 14-06-13

ftp://on-line:online_user..._hib2/QorIQ_3211_hib2.pat

En deze heet QorIQ_3211_hib2

Mijn DSM versies was al = 3211, Dus dat zegt dat ik die al heb denk ik. ;(
Ik weet niet of het kwaad kan om gewoon te proberen.

[Reactie gewijzigd door angerfist-yentl op 1 juli 2013 22:46]

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013