MK802 Android 4.0 mini pc Review

Door SKRE 23 juni 2013, laatste update op 23 juni 2013, 12.550 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zeer goede prijs
  • Android magic

Minpunten

• Chinese adapter
  • Geen afstandsbediening standaard bijgeleverd
  • Kan heet worden na een langere tijd in gebruik

Sub-beoordelingen

Features Score: 5

Van dumb TV naar smart TV met behulp van een MK802 Android mini pc

Mijn oude Samsung LCD TV begon toch ondertussen z'n leeftijd wel te tonen gezien het aantal features wat tegenwoordig als standaard wordt gezien, maar ontbreken op mijn oude trouwe beestje van inmiddels een jaar of 5 oud. Toch de TV om die reden weg doen leek mij geen goed plan, de TV werkt zelf nog prima en ik ben best tevreden met de beeldkwaliteit. Natuurlijk valt het in het niet bij hedendaagse TV's maar als ik een nieuwe TV zou kopen dan zou ik gaan voor een topmodel en dat wil zeggen sparen!
Gelukkig zijn er mogelijkheden voor mensen die hun TV willen uitbreiden qua features. Mijn oog viel op de MK802 Android stick, dit is een simpel en klein apparaatje wat je het beste kunt omschrijven als een tablet zonder scherm. De stick gebruikt dus exact dezelfde hardware en software als een simpele tablet, dat wil zeggen een ARM chip gecombineerd met wat flash geheugen en een Android gebaseerd software pakket. De tablet industrie heeft ervoor gezorgd dat de prijs en beschikbaarheid van deze hardware erg gunstig is op het moment en het grootste struikelblok voor producten uit China, de software, is ook geen probleem wanneer er gebruik gemaakt wordt van Android.

Ik heb de MK802 stick gevonden bij TMart: http://www.tmart.com/A10-...torage-Black_p171135.html

In het verleden al eens een paar keer bij TMart iets gekocht en over het algemeen zijn ze lekker vlot met levering (relatief gezien, het duurt natuurlijk altijd even vanuit China). Het contact wat ik heb gehad met de klantenservice (vrij beperkt) was erg goed, dus eigenlijk geen enkele reden om het niet daar te bestellen. De prijs was in ieder geval ook goed voor het budget wat ik in gedachte had, immers is het niet nuttig heel erg veel geld in een oude TV te steken.

In deze review leg ik de nadruk op de stick zelf en de functionaliteit out-of-the-box gezien ik nog geen kans heb gehad om ermee te tweaken. Natuurlijk zijn hier wel veel mogelijkheden voor gezien de Android basis.

Specs
OSAndroid 4.0
CPU1ghz ARM + GPU 500mhz
Amlogic Meson3 8726M SKT SH + Mali-400MP
Geheugen1GB DDR3 (512 VRAM)
Flash4GB
VoedingMicro-USB 5 volt 2A
Wifi 802.11b/g/n
Micro-HDMI
Afmetingen9 x 3.5 x 1.3 cm (L x B x H)
Gewicht266 g

Wat zit er in de doos?
  • De stick zelf (gelukkig maar)
  • Een voeding, helaas met een US aansluiting. Als we Mike van Mike's Electric Stuff of onze eigen Mux moeten geloven moet je deze voedingen uit China direct weggooien, maar gezien ik zo snel geen vervanging had liggen heb ik deze toch maar gebruikt. :o
  • Een micro-HDMI naar HDMI kabel
  • Een USB naar micro-USB kabe;. De voeding is zo'n standaard USB female geval zodat je de stick direct op je TV kunt aansluiten (al moet je dan even op het limiet letten wat de TV kan leveren). Mijn TV had geen USB aansluiting dus ik maak gewoon gebruik van de meegeleverde voeding.
  • Een snelstart handleiding in gebrekkig Engels, maar goed leesbaar. Niet dat het echt heel erg nodig is, het gebruik spreekt heel erg voor zich, zeker wanneer je bekend bent met Android.
Aansluitingen

De aansluitingen zijn van links naar rechts boven naar onder:

• Micro-HDMI voor beeld en geluid naar de TV
• Micro-SD slot waarmee de opslag kan worden uitgebreid (4GB zit ingebakken, het slot is dus standaard vrij)
• USB host (female USB) waarmee USB apparaten kunnen worden aangesloten, zoals een toetsenbord en muis maar natuurlijk nog veel meer
• Female jack poort waarop een IR oogje kan worden aangesloten, maar deze is standaard niet meegeleverd in de versie die ik heb
• Micro-USB aansluiting om het stickje van stroom te voorzien

Gebruikerservaring

Wanneer we de stick starten zien we het bekende Android startup scherm, de stick draait immers een Android 4.0 gebaseerd software systeem. Dit zorgt ervoor dat bepaalde basis functionaliteiten out-of-the-box al perfect geregeld zijn. Zoals veel tweakers wel weten zijn Chinese producten op het gebied van hardware specs vaak erg goed, maar op het gebied van software en dan voor usability vaak erg slecht. Doordat deze stick Android gebruikt is dit geen enkel probleem meer, iedereen die wel eens met een Android telefoon of tablet gespeeld heeft kan direct ook met deze stick aan de slag.

De volgende vraag die men dan natuurlijk stelt is: "OK het gebruikt Android, maar is de play store ook beschikbaar?". Vaak heeft men de vervelende ervaring met goedkopere tablets dat er wel Android op draait, maar de play store niet beschikbaar is. Een Android product zonder play store is zo handig, maar het goede nieuws is dat bij deze stick de play store gewoon beschikbaar is.

Wanneer de stick wordt gestart komt na het volgen van een simpele installatie wizard, om zaken als wifi in te stellen, het standaard home scherm naar voren. Hierop staat de Android mascotte met bril, stropdas en een Japanse lach te springen. :D

Natuurlijk is ook de traditionele interface beschikbaar en zoals altijd bij Android kun je zelf andere home schermen instellen of zelfs nieuwe installeren vanuit de play store.

Deze stick is in het bijzonder erg bruikbaar om op de TV het internet te browsen, dat werkt dan ook uitstekend!

Een ander nuttig gebruik is het communiceren met anderen, bijvoorbeeld via Skype. Dit ging echt boven verwachting goed via deze stick, zelfs een via USB aangesloten webcam werkte direct waardoor videobellen mogelijk werd.

Natuurlijk kan ook een spelletje op z'n tijd niet ontbreken waarbij de Angry Birds een beetje mijn goto game is voor snel vermaak. Tot mijn genot werkt Angry Birds perfect op deze stick en ziet dat er toch wel heel leuk uit op een groot scherm ten opzichte van een telefoon of tablet.

Een ander gebruik voor een stick om op de TV aan te sluiten is, gek genoeg, om er TV mee te kijken. Dan hebben we het natuurlijk over bijvoorbeeld YouTube, deze is out-of-the-box beschikbaar. Naast de promo van Tweakers speelt deze ook andere filmpjes zoals HD demo filmpjes pefect af.

Ik heb ook even enkele benchmarks gedraaid om een indruk te krijgen van de snelheid van de hardware.

Resultaten
Vellamo HTML5685
Vellamo Metal229
AnTuTu2707
AnTuTu CPU843
AnTuTu GPU956
AnTuTu RAM502
AnTuTu I/O406

Hieruit kunnen we opmaken dat de hardware vergelijkbaar is met tablets en telefoons uit 2010. Gezien de snelheid in ontwikkeling van deze hardware is dat inmiddels flink achterhaald, maar in de praktijk eigenlijk ruim voldoende om een vlotte gebruikerservaring te geven. De GPU is een bekende en zeker snel genoeg voor de doeleinden van deze stick.

In de praktijk voelt alles dan ook zeer snel aan en werkt het heel erg prettig in gebruik. Ik heb geen enkele keer een hapering of vertraging gehad in het gebruik.

Ik kan dus iedereen die zit te balen dat z'n dumb TV geen smart TV is deze stick aanraden. Voor een geringe prijs is je TV direct weer up to speed te brengen. Het enige nadeel wat ik heb gemerkt is dat de stick nogal heet kan worden, maar gezien je deze normaal niet aanraakt lijkt me dit geen probleem, de stick wordt in ieder geval niet te heet.

Conclusie: Aanrader!

Update

TMart heeft gezien dat er veel mensen doorklikken vanaf deze review en hebben daarna contact met mij opgenomen. Omdat ze de review heel leuk vinden hebben ze een kortingscode gegeven speciaal voor tweakers!

De kortingscode is: 58f9fb930e

Hij kan wel maar 10x gebruikt worden dus wie er het eerst bij is heeft geluk, hij is ook maar geldig tot 30 juni.

• Samsung LCD TV

Heb jij ook een MK802 Android 4.0 mini pc?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review.
Hoe bedien je deze stick eigenlijk?
Het zou leuk zijn om ter referentie een bekend voorwerp bij de stick te leggen, om een idee te krijgen van de grote.
Ik heb een draadloze muis en toetsenbord gebruikt, maar doordat het werkt als een tablet is een muis normaal voldoende en het toetsenbord niet nodig. Toetsenbord is wel fijn bij het internetten.

De stick is 9cm lang dus best klein. Goede tip om het langs een bekend object te leggen.
Zeer goede review,

mooi dingetje,

mischien dat ik er zelf ook nog wel 1 ga aanschaffen,

is wel een leuke gadget erbij,

_/-\o_
Thanks!

Je kunt de kortingscode gebruiken om nog wat extra korting te krijgen, wel zo handig toch?
handig ja,

ik zal m bestellen waar kan ik de code vinden?

;)
In de update die ik onderaan de review heb geplaatst. :)
mooi,

zal hem zo bestellen (:

:D
AnTuTu 2707 t.o.v. mijn Wolfgang AT-AS40SE Android 4.x telefoon met 6821 punten, slik! :o

Voor de rest een leuke gadget inderdaad, een leuke toevoeging aan je televisie-ervaring, maar verhoudingsgewijs imo iets te duur t.o.v. een Raspberry Pi, welke grofweg de helft kost (en men druk bezig is -reeds geslaagd zelfs, dacht ik- om Android 4.x naar te porten.)
Bedankt voor de review en de kortingslink, bij deze eentje besteld. :)
Fijne review, heeft mij overtuigd, ik heb je coupon gebruikt, voor 30 euro in huis! geen geld! Dank!
Dank voor je verhaal. Door de kortingslink een extra reden om er nu toch maar eens een te bestellen.
Interessante review en een interessant apparaat.

Ik ben vooral nieuwsgierig of dit apparaat krachtig genoeg om films(MVK, AVI, full HD) te streamen vanaf de PC/NAS.

ik weet niet of je dit geprobeerd hebt maar ik hoor graag of dit mogelijk is?
Ik zal dit eens voor je proberen. Het gaat wel via wifi dus full HD gaat waarschijnlijk niet werken ivm bandbreedte.
Kan iemand mij vertellen of je een USB-DVD speler aan kan sluiten op deze stick? En uiteraard of je dan ook een film af kan spelen.
Dat zou ik ook wel eens willen weten...

En of hij ook de films van een externe USB-harddisk kan afspelen die ik nu in mijn TV heb zitten. Of dat ik dan die USB-harddisk in deze mini PC moet steken i.p.v. in mijn TV. (Mijn TV speelt nu sommige nieuwe/grote films niet af met de ingebouwde software van de TV).
ik vraag mij af of in de browser verschillende plugins ook werken? Ik zou graag z'n ding aanschaffen om bijvoorbeeld gemist uitzendingen mee te kijken.
niet elke zender heeft een eigen app om dat te kunnen doen.
zo heeft volgensmij rtl5 wel de mogelijkheid om via de site te kijken maar gebruikt hiervoor de plugin silverlight. Ondersteund deze dat ook?
Check anders eens op

Hebben veel quadcore varianten met 2gb werkgeheugen voor zelfde prijs ongeveer.
Bezorgen gratis wereldwijd en heb al regelmatig een tablet daar besteld.

Edit: Sorry, iets te voorbarig. Tmart is ook erg goedkoop maar hebben zo te zien veel minder aanbod en nog geen quadcore varianten.

[Reactie gewijzigd door yourisk op 9 augustus 2013 11:31]

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung