Merk en serie Asus, Taichi
Laptoptype Tablet-notebook
Toetsenbordindeling Qwerty
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Asus Taichi 31-CX003H Review

Door TEAMIKKE 20 juni 2013, laatste update op 10 juli 2014, 7.288 views

Deze hybride biedt zowel een goede ultrabook als een goede tablet. De unieke formfactor biedt als voordeel dat je nooit verlegen zit om een goed toetsenbord. De full-hd schermen maken informatie consumeren en produceren een genot. De snelheidsbeleving is erg goed. De prijs is enkel wat aan de hoge kant.

Pluspunten

• Form factor
  • Full HD schermen
  • Geluid is uitmuntend
  • Uitstekend toetsenbord + backlight
  • Snelheid draagt bij aan gebruikersgemak
  • Volwaardig OS
  • Bruikbare beschermhoes meegeleverd

Minpunten

• Accuduur gemiddeld --> Wel beter geworden na enige tijd gebruik
  • Touchpad heeft goedkoop tikje
  • Stylus ontbreekt
  • Micro-HDMI > HDMI adapter ontbreekt
  • Windows 8 desktop is niet geoptimaliseerd voor touchgebruik

Sub-beoordelingen

Disclaimer: Veel foto's komen van Notebookcheck.com. Dit omdat het lastig is om goede foto's van het apparaat te maken omdat hij zo donker is. Helaas heb ik niet de opstelling om overal zelf mooi foto's van te maken.

Achtergrondinformatie
Ik bezat voor de komst van de TaiChi zowel een ultrabook (Macbook Air 13”) als een tablet (iPad retina). Als student zijnde gebruik ik beide apparaten intensief: Altijd als ik naar de universiteit ga heb ik een van beide apparaten mee, afhankelijk van de activiteiten van die dag. Van een ultrabook verwacht ik een goed typend toetsenbord, een goed scherm, een lange accuduur, licht in gewicht en vlot in gebruik. De Air gebruikte ik dan ook voornamelijk voor informatieproductie: Scriptie schrijven, verslagen typen, notulen van vergaderingen opstellen etc. Dankzij de goede accu kan ik altijd minimaal 6-7 uur werken op een lading, wat over het algemeen genoeg is om een dag mee door te komen.

De iPad gebruik ik vooral voor informatieconsumptie: Lezen en annoteren van papers, slides bestuderen etc. Maar ook thuis is het een erg fijn apparaat om even snel je mail te checken en wat dingen op te zoeken. Zodra je echter nog even snel een formule in Excel wat moet veranderen of de opmaak voor je scriptie nog even moet aanpakken schiet een tablet (kort door de bocht) toch tekort. Het liefst zou ik daarom een apparaat hebben met de kracht en de mogelijkheden van een ultrabook, maar met het gemak van een tablet. Toen de Asus TaiChi werd aangekondigd kon ik mijn enthousiasme daarom ook bijna niet bedwingen. Helaas was het nog een aantal maanden wachten voordat de apparaten daadwerkelijk geleverd konden worden, met name de 13”. Waarom dan toch wachten en niet gaan voor een andere hybride?

Waarom de Asus TaiChi?
De TaiChi is een combinatie tussen een ultrabook en een tablet. Er zijn meerdere apparaten die dit concept omarmen, bijvoorbeeld de Lenovo Yoga of de Sony Duo. In mijn optiek heeft Asus echter de beste implementatie van dit concept te pakken. Modellen waarbij het scherm naar achter draait, zoals de Yoga, zorgen er voor dat je het toetsenbord constant op je schoot of in je handen hebt. Dit geeft een erg raar gevoel omdat de toetsen ingedrukt worden. De Sony Duo kan in laptop modus maar in één vaste hoek gezet worden waardoor dit het zicht op het scherm belemmert. Ook ontbreekt daar een degelijk touchpad. Weer een ander concept is dat van Dell met zijn XPS serie, waarbij het scherm kantelt binnen een frame. Ook dit vond ik niet erg lekker werken. De TaiChi kan je simpelweg snel omschakelen van tablet naar laptop modus en in beide gevallen werkt het zoals je van een laptop dan wel tablet zou verwachten.

De eerste stap kan het moeilijkst zijn
Een probleem van de TaiChi is dat hij vrijwel nergens op show staat. Gezien het toch een prijzig apparaat is wil je het liefst van tevoren toch eens bekijken hoe dat nou werkt. Waar de Yoga, Duo en XPS allemaal bij de grote elektronica ketens te vinden zijn schittert de TaiChi door zijn afwezigheid. En dat is jammer aangezien het zo’n veelbelovend concept is. Ook op internet zijn er wel diverse reviews van de TaiChi maar men gaat daarbij met name in op de specificaties, unboxing en het dubbele scherm. Helaas blijft de productervaring vaak buiten beschouwing. Zo zou ik graag willen weten hoe het onscreen toetsenbord werkt als je de tablet modus gebruikt. Hoeveel vrije ruimte heb je op de SSD? Hoe goed werkt Windows 8 met een touchscreen? Het doel van deze review is dan ook om andere twijfelende potentiele gebruikers over dit soort zaken te informeren. Toen ik na enkele weken zoeken nog steeds geen TaiChi in het echt had kunnen bewonderen heb ik de gok maar genomen en heb ik de TaiChi besteld. En toen begon het avontuur.

Specificaties
De algemene specificaties zijn overal te vinden. Het model wat ik gekocht heb is de 31-CX003H. Dit is de 13” versie met 256GB aan SSD opslag en een Intel Core i5 3317U als kloppend hard. De algemene specificaties zijn:

 Intel Core i5 3317U (Duo core, 1,7 Ghz - 2,6 Ghz)
 4 GB DDR3 geheugen
 Full HD schermen 13” (1920x1080, ~165 PPI)
 256 GB SSD
 USB 3.0
 Windows 8
 1,55 Kg

Opvallend is hierbij de relatief grote SSD (vaak wordt bij concurrenten een 128GB versie meegeleverd). Wat mij betreft had er wel 8 GB geheugen in gemogen voor die prijs maar helaas is 4 GB nog de standaard. De specificaties maken dat het apparaat soepel werkt. Verder ga ik hier niet teveel op de specificaties in. In de overige kopjes wordt er nog wat meer over de onderdelen gezegd. Andere reviews schrijven hier verder al genoeg over. De enige opmerking die ik nog wil maken is dat specificaties maar 1 kant van de medaille zijn, de medaille van een goede gebruikerservaring. Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat vaak niet de allerbeste specificaties levert (wel degelijk tot goed) maar dankzij hun optimalisatie toch betere producten leveren dan andere benchmark monsters. De software is minstens net zo belangrijk, staar je dus niet blind op specificaties bij de aanschaf van een product.

Wellicht opmerkelijk is het gebrek aan een 3G mogelijkheid. Bij een ultrabook is dit geen standaard maar bij een tablet bestaat regelmatig de mogelijkheid tot 3G. En voor een apparaat dat als mobiel zijnde wordt aangeprezen zou ik het niet raar hebben gevonden als die mogelijkheid er was. Desalniettemin kun je natuurlijk gewoon een dongle inprikken als je behoefte hebt aan mobiel internet.

Uitrusting
Ten eerste is de algemene verpakking heel chique. Je hebt echt het gevoel dat je een kwaliteitsproduct hebt gekocht als je alles aan het uitpakken bent. De matzwarte doos onthult niet veel en bevat alleen de naam van het product en een stickertje met een serienummer.

Strakke doos

Eenmaal geopend is het eerste wat opvalt een soort business kaartje waarop staat hoe goed je keuze wel niet is dat je de TaiChi gekocht. Beetje marketinggeblaat in mijn optiek maar goed, het idee is leuk.

Prestige card

Inhoud

Accessoires

Asus is bepaald niet karig met de uitrusting die meegeleverd wordt met de TaiChi maar maakt toch vreemde keuzes. Je krijgt een bruikbare, stevige en geweven beschermhoes. Vanbinnen is deze gevoerd waardoor er geen krassen ontstaan. Verder zit er een stijf materiaal in verwerkt waardoor de hoes altijd in model blijft. De sluiting is magnetisch en er is ook ruimte voor een optionele stylus.

Accessoires

Jammer genoeg mist deze stylus bij de uitvoering die ik heb. Een gemiste kans aangezien het geen gewone stylus is. Asus noemt het zelf een ‘digitizer pen’ en hij is dan ook drukgevoelig. Een zelfde soort systeem als de wellicht bekendere Galaxy Note of de Wacom tablets. Voor een apparaat met een dergelijk hoog prijskaartje had ik wel verwacht dat deze standaard meegeleverd zou worden. Zeker aangezien hij wel standaard is bij de 11” versie, die goedkoper is. Daarnaast is deze stylus ook nog eens lastig om los te kopen. De winkel waar ik mijn TaiChi heb gekocht kon hem niet leveren. En ook Asus zelf kon dit niet. Ik heb Asus gebeld met de vraag waarom de 11” versie wel de stylus er bij kreeg maar de 13” versie niet. Tevens gevraagd hoe het ging met het vervangen van de stylus als hij stuk zou gaan als je hem wel bij de 11” versie zou hebben gekregen. Op beide vragen kon geen antwoord worden gegeven en de vriendelijke meneer aan de lijn vond het zelf ook erg apart. Uiteindelijk kon hij mij wel doorverwijzen naar een reseller die de pen wel los kon leveren. Hierover later meer.

Verder krijg je een aantal adapters die er voor zorgen dat je een internetkabel kan aansluiten of een VGA apparaat. Dit is een USB > Ethernet adapter en een mini-VGA > VGA adapter. Het is echter onbegrijpelijk dat er geen verloop wordt meegeleverd van micro-HDMI > HDMI, mijn inziens de meest nuttige poort.

VGA adapter

Ethernet Adapter

De lader is mooi compact en goed op te bergen. De lengte van het snoer is voldoende (lengte is 2M) maar niet enorm. Qua formaat vergelijkbaar met die van Apple alleen kun je bij Apple nog een soort verlengsnoer klikken op de plaats waar anders de stekker komt. Asus heeft deze optie echter niet meegeleverd. Als laatste krijg je nog wat schoonmaakdoekjes, handleidingen etc.

Kortom een redelijk uitgebreid pakket, met name de hoes is erg bruikbaar. Het gebrek aan de stylus en de micro-HDMI > HDMI adapter vind ik echter onbegrijpelijk.

Algemene indruk
Eenmaal uitgepakt zie je een glimmende glasplaat. Dit is de bovenkant of cover van de TaiChi en deze straalt direct een luxe gevoel uit. Het glas is van Gorilla Glass wat er voor zorgt dat de kans op krassen klein is. Desalniettemin is het altijd oppassen met een dergelijk duur apparaat.

De bouwkwaliteit van het apparaat geeft echter geen aanleiding tot een gevoel van voorzichtigheid. Het is een zeer degelijk apparaat dat goed aanvoelt. Het aluminium van de behuizing en het glas van de cover geven een stevige indruk. Er zijn geen onbedoelde kieren of naden en alles is netjes glad afgewerkt. Al met al is het geen product waar je je voor hoeft te schamen, integendeel zelfs. Het zwarte geborstelde aluminium doet denken aan de iPhone 5 van Apple en is zeer strak. De kleur lijkt een beetje op het matte van de zwarte iPhone 5, alhoewel die nog iets blauwer lijkt. De vorm is een wig maar het valt iets minder op door de dikte van de cover dankzij het glas. Al met al is het een mooie hybride om te zien. Jammer genoeg plakt Asus er lelijke stickers op. Grappig detail is dat op de cover in laptop modus het ASUS logo verlicht is en in tablet modus de windows knop oplicht.

Tablet

Tablet

Ultrabook

Ultrabook

Aansluitingen rechts

Aansluitingen links

Asus logo

Scherm
De eyecatcher is natuurlijk direct het scherm, of eigenlijk: De schermen. Beide zijn Full HD wat een resolutie van 1920x1080 inhoud. Er zijn maar weinig ultrabooks die een dergelijke resolutie bieden. Op het moment van schrijven staan er in de pricewatch 186 13,3” ultrabooks waarbij slechts 34 een Full HD resolutie bieden. Waar mijn Macbook Air met 1440x900 al boven het gemiddelde zat is de TaiChi een ware verademing. De Full HD resolutie vertaalt zich naar een pixel per inch dichtheid van 165 versus de 127 van de Macbook Air. Het gros van de 13,3” modellen zit zelfs maar op 117 PPI (1366x768). En dat merk je. Ter vergelijking heeft de MacBook Pro Retina 13” 227 PPI en een iPad Retina 264 PPI.

ModelResolutiePixels per inch
Asus TaiChi 311920x1080165
Macbook Air1440x900127
Gemiddelde laptop1366x768117
Macbook Pro Retina2560x1600227

Hoewel er dus nog scherpe schermen zijn is het scherm van de TaiChi echt heel fijn om mee te werken. Het scherm in de cover is een touchscreen. Dit touchscreen bevat daarnaast een digitaal ‘net’ waardoor je hem ook met de bovengenoemde stylus kan bedienen. Deze kun je zien als je vlak over het scherm kijkt. Het touchscreen reageert goed en snel. De kijkhoeken zijn goed en de helderheid is ook ruim voldoende. Andere reviews gaan dieper op zaken als kleurreproductie in. Deze is boven gemiddeld goed. Ik heb zelf een calorimeter en daarmee kun je het scherm prima kalibreren. Daarnaast lever Asus een standaard programmatje mee waarmee je de witbalans een beetje kan aanpassen. Het scherm in de cover was vrij geel bij mij. Met de software kun je deze eenvoudig wat witter zetten. Het scherm in de cover is glanzend en dat geeft weerspiegelingen. Deze zijn echter niet hinderlijk maar met name in de felle zon kan dit wel lastig zijn. Vingervlekken zijn duidelijk zichtbaar als het scherm uit staat maar je ziet er niks van als je ermee werkt. De spiegeling zorgt er wel voor dat kleuren beter uitkomen.

Witbalans instellen

Kijkhoeken laptop

Kijkhoeken tablet

Het binnenste scherm is mat en dat is fijn als je langere tijd moet werken. Je ogen worden dan minder snel moe omdat reflecties ontbreken. Dit geeft dus een rustiger beeld. Het nadeel is dat kleuren iets minder mooi uitkomen. Persoonlijk vind ik dat Asus hier wel een goede keus heeft gemaakt. In laptop modus ben je toch vaak aan het typen en dan zijn kleuren ed. minder belangrijk voor de beleving. Dit in tegenstelling tot tabletmodus waarmee je eerder een filmpje zult kijken of andere zaken bekijkt zoals foto’s. Een gemiste kans is het feit dat het binnenste scherm geen touchscreen is. Na enige tijd met het scherm in de cover gewerkt te hebben ben je als snel geneigd om ook op het binnenste scherm te gaan vegen en slepen. Dit levert echter alleen vingervlekken op.

Letters kunnen wel klein worden als er niet gebruik wordt gemaakt van vergroting. Standaard staat de TaiChi op 125% weergave wat prima werkt. Je hebt nog steeds veel screen estate en alles is toch nog goed te lezen. En omdat de letters scherper zijn dankzij de grotere hoeveelheid pixels, is kleinere tekst ook beter te lezen.

Willekeurige site in de browser

Onscreen toetsenbord

Al met al zijn beide schermen van goede kwaliteit. Goede kijkhoeken, goede kleurreproductie, redelijke witbalans en een hoge resolutie maken dat Asus hier goede zaken doet. Het enige wat beter mag is de snelheid waarmee de sensor de helderheid aanpast. Deze is soms wat langzaam voor mijn gevoel.

Toetsenbord
Het toetsenbord lijkt verdacht veel op dat van de MacBook Air. En dat is mooi want de Macbooks worden over het algemeen geroemd om de fijne aanslag. Bij de TaiChi zijn de toetsen wat steviger bevestigd dan bij mijn MacBook Air. Dit vraagt een iets stevigere aanslag maar dit vertaalt in een betere feedback of de toets goed aangeslagen is. Beide toetsenborden, zowel de Air als de TaiChi, vind ik zeer goed te gebruiken. Verder beschikken beide machines over een automatische backlight wat erg fijn is in donkere ruimtes. Wel vind ik dat de TaiChi erg snel de backlight aandoet. Niet echt een probleem maar het ziet er een beetje raar uit als het klaarlicht is en de verlichting gaat aan. Nog een groot voordeel is dat Asus de US lay-out gebruikt, in tegenstelling tot de NL lay-out. Dit houdt onder andere in dat je een brede enter en shift hebt op het toetsenbord. Persoonlijk vind ik dit veel fijner dan de NL lay-out. Op mijn Air heb ik destijds ook speciaal een US lay-out besteld. Hier scoort de TaiChi dus punten voor mij persoonlijk. Samenvattend is het toetsenbord van uitstekende kwaliteit.

Touchpad
Het touchpad is qua grootte en uiterlijk ook vergelijkbaar met dat van de Macbooks. Echter is de werking iets minder. Een voorbeeld is het scrollen. Dit kan gedaan worden door met 2 vingers omhoog of naar beneden te bewegen. De TaiChi scrolt echter niet verticaal als je 2 vingers onder elkaar hebt staan. Je moet je vingers dus naast elkaar zetten en dan omhoog of naar beneden bewegen. Dat betekent dat je 1 vinger gestrekt moet hebben en de ander gebogen. Dat zorgt ervoor dat het iets minder handig werkt dan ik verwacht had. Op de MacBook Air werkt dit wel goed. Daarnaast werkt OSX natuurlijk sowieso meer met gestures etc. wat het erg intuïtief maakt. Windows loopt op dit gebied nog een beetje achter maar daarover later meer. Rechtermuisknop door middel van met 2 vingers tikken, of vensters verslepen met 2 vingers werkt wel prima.

Links: TaiChi scrollt niet
Rechts: TaiChi scrollt wel

Het touchpad is verder opgebouwd zoals je ook zou klikken op een muis. Waar de MacBook Air lossere toetsen had heeft de TaiChi een losser touchpad. Dit houdt in dat je een soort rammeltje hoort als je wilt klikken. En dat vind ik persoonlijk irritant. Bij de MacBook kun je simpelweg het touchpad aantikken (niet drukken) om te klikken en hoor je verder geen klik. Bij de TaiChi kan dit ook maar elke keer hoor je weer dat rammeltje of klikje. Net of het een los liggende toets is. Ik zou zelf liever de uitvoering zoals de MacBooks die hebben gezien. Al met al is het touchpad zeker niet slecht, ik vergelijk het hier met de fabrikant die over het algemeen als beste touchpad maker wordt aangeduid. Desalniettemin kan Asus hier nog een verbetering doorvoeren in een volgende versie.

Ergonomie
Sinds ik een Surface RT heb gehad let ik ook op de ergonomie van een apparaat. De Surface heeft namelijk een uniforme gewichtsverdeling. Dit maakt het dat de Surface altijd goed aanvoelt als je hem oppakt omdat hij niet naar één kant wil overhellen. Hoewel dit als een klein dingetje klinkt maakt het best een groot verschil in de praktijk. De Surface had dit erg goed voor elkaar en elk apparaat dat hier rekening mee houdt heeft sindsdien bij mij al een punt extra. Het zorgt er voor dat apparaten fijn in de hand vasthouden. Ook de TaiChi heeft dit goed voor elkaar. Zeker omdat het een 13” model is wil je wel dat hij goed vast te houden is.

De TaiChi is dus goed vast te houden. Voor een tablet is hij echter natuurlijk behoorlijk zwaar: 1,55 Kg maar liefst. Een iPad Retina weegt bijvoorbeeld maar 652 gram, minder dan de helft van de TaiChi. Voor een ultrabook is hij ook iets aan de zware kant: Een MacBook Air weegt 1,35 Kg. Persoonlijk heb ik hier geen moeite mee. Het is nog steeds een heel mobiel apparaat en vanwege het formaat heb je hem toch al snel op schoot liggen of op een ander oppervlak waardoor je altijd je handen vrij hebt. Met 1 hand vasthouden is echter vrijwel onmogelijk voor langere tijd.

Nog een ergonomie aspect is de plaatsing van de knoppen. Waar je bij een laptop niet zoveel hebt aan knoppen aan de zijkant voor bijvoorbeeld het geluid of voor anti-rotatie, is dat bij een tablet wel wenselijk. De TaiChi speelt hier ook op in door knoppen voor het geluid, vergrendeling en anti-rotatie toe te voegen aan de zijkant. Dit maakt het dat de TaiChi ook echt volledig als tablet te gebruiken is. Je hoeft bijvoorbeeld niet de cover te openen om het systeem te ontgrendelen of om het systeem op te starten. Een klein wit ledje in de rechterzijkant knippert als het systeem stand-by staat.

Voor een tablet is 13” best wel groot. Vele iPad gebruikers zijn zelfs overgestapt van de 10” iPad naar de kleinere iPad mini. Toch is de TaiChi goed als Tablet te gebruiken. Websites kunnen in de volledige breedte worden geopend. Of als de TaiChi in portret mode wordt gebruikt hoef je maar weinig te scrollen. Films kijken op Full HD is ook niet verkeerd in de tablet modus. Nadat ik een tijdje met de TaiChi had gewerkt en daarna weer de iPad pakte verbaasde ik me over hoe snel je aan het grotere scherm went en eigenlijk ook weer mist. Als laptop zijnde vind ik 13” de minimale werkbare maat voor een laptop.

Geluid
Het geluid van de TaiChi is bovengemiddeld goed. De speakers zitten aan de onderzijde, links en rechts aan de zijkant. De klank is vol en helder, veel beter dan welke andere laptop ik ooit gehoord heb. De MacBook Air moet het hier echt afleggen. Asus gebruikt speakers van Bang&Olufsen en ondanks dat een deel marketing geblaat zal zijn is het resultaat toch erg goed te noemen.

Warmteontwikkeling
Tijdens normaal gebruik, bijvoorbeeld een verslag typen in Word in laptop modus, of een website bekijken in de tabletmodus wordt de TaiChi niet noemenswaardig warm. De fan staat dan ook uit en aangezien het apparaat geen HDD heeft werkt hij dan volledig geruisloos. Zoek je echter de limiet op dan begint de fan te blazen en wordt met name de rand boven het toetsenbord erg heet. Je brandt nog net niet je vingers maar je hebt wel de neiging om ze terug te trekken. Op zich is het geen probleem maar het is wel opmerkenswaardig. Daarentegen zijn de ventilatiesleuven wel weer op goede plekken gepositioneerd: Aan de onderkant en in het scharnier. Dit zorgt er voor dat je nooit je hand op 1 van de sleuven zal leggen, zelfs niet in tabletmodus. Ook dit draagt bij aan het idee dat er echt goed is nagedacht over de behuizing van de TaiChi.

Stylus
De stylus is standaard niet meegeleverd bij dit model, zoals reeds opgemerkt. Desalniettemin heb ik er een gevonden, na een lange zoektocht, bij http://www.asusparts.eu/en. Ook deze heb ik weer op de gok besteld aangezien er geen mogelijkheid was om deze te testen. Later zal ik de review updaten als ik hier ervaring mee heb.

Update: Zie mijn reactie onder deze review.

Windows 8
Nu de hardware is besproken komen we bij de andere kant van de medaille: Software. En daar is nog wel wat over te zeggen. Ik zal me hier vooral richten op het gebruik van het touchscreen (tablet modus) i.c.m. Windows 8 aangezien de rest werkt als een standaard laptop. Een voordeel van de TaiChi is dat deze gewoon een volwaardig besturingssysteem draait in tegenstelling tot veel tablets. Waar je bij iOS, Android of Windows RT afhankelijk bent van apps om functionaliteit toe te voegen is dat bij de TaiChi niet het geval. Je kan gewoon volledige programma’s draaien en dat is een groot voordeel. Hoewel je met apps ook een eind kan komen is de flexibiliteit van een volwaardig OS toch erg fijn. Daarnaast heb je meer vrijheid in het aanpassen van je systeem. Windows 8 is ook echt gemaakt met een touchscreen in gedachte en dat komt goed uit de verf in combinatie met het touchscreen.

Met name in de ‘metro’ omgeving werkt het touchscreen erg goed. Je kan echt merken dat deze omgeving voor touch is gemaakt. De vlakken zijn groot en daardoor makkelijk aan te raken. In plaats van lang iets vast te houden voor extra opties kun je simpelweg naar beneden vegen op een icoon voor meer opties. Dit werkt sneller en makkelijker. Daarnaast werkt ook de ‘charms’ bar goed als je snel wat instellingen wilt veranderen. Ook komt bij elk invulveld het onscreen toetsenbord, in tabletmodus, automatisch naar voren. Iets wat nog wel eens ontbreekt in de desktop omgeving. Daarnaast werkt het schakelen tussen apps goed door middel het naar binnen vegen vanaf de linkerkant.

Wel vind ik de standaard meegeleverde apps in Windows 8 beperkt in hun functionaliteit. De mail app is nog wel te doen maar de agenda app is erg beperkt. Het kost veel moeite om bijvoorbeeld afspraken van een andere agenda te importeren (iCloud, Google etc.). Soms kan dit eenvoudigweg niet. Ook de personen app voegt niet veel toe voor mij.

Het lockscreen van Windows 8 vind ik wel erg handig. Zo staat je volgende agenda taak er op en het aantal gemiste oproepen/mails/ berichten etc. Verder kun je weergeven wat er allemaal op moet staan. Ook het startscherm is lekker dynamisch met de tegels. De tegels zijn vergelijkbaar met widgets van Android en geven alvast informatie voordat de app geopend is. Dit werkt goed en ziet er modern uit.

Instellingen lockscherm en hoofdscherm

Modern startscherm

De appstore van Windows bevat een aantal goede apps. Helaas zijn er ook erg veel apps die niet zoveel toevoegen. De kwantiteit van de apps is beduidend lager dan die van andere systemen maar ik heb liever een aantal goede apps waar je wat mee kan, dan hordes waardeloze apps. Jammer genoeg zijn er nog niet zo heel veel apps die echt een must have zijn. Voordeel is natuurlijk weer dat je niet afhankelijk bent van die apps omdat je gewoon programma’s in de desktop kan installeren.

Waar de metro omgeving dus goed werkt met touch is dat bij de desktop omgeving anders. Knoppen zijn soms klein. Daarnaast komt het onscreen toetsenbord niet altijd automatisch naar voren als dat moet. Verder moet je vaak rechts klikken voor extra instellingen. En dat is lastig met een touchscreen. De standaard manier is om dan lang met je vingers ergens te drukken. Dit duurt echter lang en is niet echt gemakkelijk in gebruik.

Ook zijn programma’s voor de desktop meestal niet geoptimaliseerd voor touchgebruik. Dat is logisch omdat Windows programma’s voor de komst van Windows 8 vrijwel uitsluitend met muis en toetsenbord werden gebruikt. Maar nu met Windows 8 loop je er toch tegen aan. Waar Office bijvoorbeeld een tablet modus heeft (waarbij er meer ruimte is tussen de knoppen) ontbreekt een dergelijke aanpassing bij veel andere programma’s. Een programma dat ik veel gebruik is Foxit PDF reader. Daarbij raak je dus vaak de verkeerde knop omdat alles nog ingericht is op het gebruik met een muis. Ik hoop dat meer ontwikkelaars hier rekening mee gaan houden zodat ook de desktop omgeving een genot wordt om te gebruiken met een touchscreen.

Kortom is de metro omgeving van Windows 8 echt goed geoptimaliseerd voor met name tablet gebruik. Wat dat aangaat maakt de TaiChi goed gebruik van de scheiding die Microsoft heeft gemaakt tussen het startscherm en de desktop: In het startscherm komt de tablet functie goed naar voren. In de desktop omgeving komt de laptop functie goed naar voren. De desktop is echter nog niet geoptimaliseerd voor tablet gebruik en dat is jammer. Hoewel goed bruikbaar levert het vaak irritatie op als je weer de verkeerde knop aantikt. Hier liggen dus nog mogelijkheden voor verbetering.

Kortom is het een keuze tussen standaardisatie of flexibiliteit. Waar Windows RT, iOS of Android je enigszins beperken in je mogelijkheden (standaardisatie) zorgt dit er wel voor dat die systemen snel, gemakkelijk en goed werken. Windows, OSX of een ander volwaardig OS bieden meer mogelijkheden en zijn flexibeler. Het kost echter ook meer tijd om het systeem naar je hand te zetten. Windows 8 probeert de standaardisatie kant te leveren met de metro omgeving en de flexibele kant met de desktop omgeving. Al met al slaat het goed in dit concept. Dat de TaiChi erg goed inspeelt op beide modi zorgt ervoor dat je veel functionaliteit hebt in de ene modus en toch het gebruikersgemak in de andere.

Meegeleverde software
Jammer genoeg leveren veel fabrikanten vaak meer dan waar je om hebt gevraagd als het gaat om software. Ook Asus doet hier aan mee. Zo is MacAfee voorgeïnstalleerd maar heb je slechts een 30 dagen probeer versie. Ook levert Asus zelf allerlei onnodige bloatware, variërend van een slideshow over het ontstaan van de TaiChi tot een programma dat uitlegt hoe het touchscreen werkt. Je kan dus eerst een aantal programma’s gaan de-installeren. Ik zie het nut niet in van al die kansloze programmaatjes en had dus liever gezien dat Asus dit achterwege laat. Een volledige schone installatie is echter ook weer lastig aangezien een aantal programma’s nodig zijn voor een goede werking van de TaiChi.

Bloatware

Het is echter niet allemaal kommer en kwel. Een nuttig programma is bijvoorbeeld TaiChi Home. Dit is een programma dat toegang biedt tot een aantal settings die je daardoor snel kunt bedienen. Het programma is bovendien te benaderen door een speciale toets op het toetsenbord. Met dit programma kun je bijvoorbeeld op beide schermen hetzelfde weergeven. Of op het scherm in de cover een film afspelen terwijl je op het andere scherm aan het werk bent.

TaiChi Home

Snelheid
De TaiChi werkt zeer soepel. Dankzij de SSD worden programma’s snel gestart. De SSD zelf is erg snel. Ook het systeem zelf start erg snel op: Een seconde of 10 duurt het voordat je vanuit uitschakelde stand je in het startscherm bevindt (de metro omgeving). Daarnaast kun je het systeem vergrendelen als je het korte tijd (lange tijd is ook geen probleem) niet gebruikt, vergelijkbaar met het locken van een telefoon of tablet. Ook het ontgrendelen hiervan is vergelijkbaar met ontgrendelen van een tablet of smartphone: Met de knop aan de zijkant gaat dit direct en zonder vertraging. Asus levert ook hier een programma voor mee genaamd Asus Always On. Dit programma zorgt voor een lange stand-by tijd en een korte opstarttijd. Een nadeel is dat het systeem zo snel klaar is dat de Wi-Fi verbinding soms nog niet weer opnieuw gelegd is terwijl jij alweer een nieuwe site wil openen. De overgang van laptop naar tablet is ook vloeiend.

Snelheid SSD

Accuduur
De accuduur is sterk afhankelijk van de omstandigheden. Bij een hoge helderheid wordt de accuduur al gehalveerd t.o.v. de laagste stand. Bij normaal gebruik (binnen), waarbij de helderheid dus niet erg hoog hoeft, haalt de TaiChi ~6 uur. Daarbij gebruik ik hem dan als tablet en voornamelijk voor browsen. Gebruik je hem als laptop onder dezelfde omstandigheden, maar dan meer gericht op productie, zoals het werken met Office, dan gaat hij naar de 5 uur toe. Ga je continu film kijken, buiten werken in de zon, of gamen (voor zover mogelijk) dan heb je het met 2 uur wel gehad.

Is dit goed of slecht? Voor een tablet heeft de TaiChi natuurlijk geen beste accuduur. Ik haal met mijn iPad makkelijk 10 uur en zelfs 12 is geen uitzondering, het dubbele van de TaiChi. Als ultrabook beschouwd is de TaiChi ook geen uitblinker. De Macbook Air haalt makkelijk 6-7 uur en de nieuwe Haswell serie zelfs nog veel meer. Maar aangezien dat een andere generatie is kan je dat niet eerlijk vergelijken. Desalniettemin is de TaiChi geen uitblinker op dit gebied. Ik heb zelf, voor het aanschaffen, lang getwijfeld of dit voor mij een probleem is. Hoewel het niet vaak hoeven op te laden van bijvoorbeeld de iPad fijn in gebruik is maakt het functioneel gezien niet heel veel uit. Ik bevind me niet vaak in een situatie waarbij ik langer dan 5 uur met het apparaat moet werken zonder stopcontact in de buurt. Ik kan me echter voorstellen dat dit voor sommige mensen wel een drempel opwerpt. Wel moet opgemerkt worden dat ik denk dat Windows nog beter om kan gaan met de accu dan dat nu gebeurt. De Macbook Air heeft een iets kleinere accu (50Wh vs 53Wh) dan de TaiChi maar gaat toch langer mee. Ik verwacht dat Microsoft hier nog verbeteringen in aan kan brengen.

De TaiChi is niet goedkoop. Momenteel kost deze uitvoering rond de ¤1300,- Ik heb hem zelf voor ¤1400,- gekocht enige tijd geleden. Persoonlijk vind ik hem dit geld wel waard. Een goede tablet kost al snel rond de ¤400-500 tablet en een beetje ultrabook zit ook al snel rond de ¤1000,-, helemaal als je een goed scherm wilt. Aangezien het apparaat beide functies vervult mag het ook wat meer kosten. De specificaties komen ook overeen met de prijs die je er voor betaald in mijn optiek.

De TaiChi is voor mij de ideale combinatie van tablet en ultrabook. Het Full HD touchscreen maakt browsen, films kijken of andere vormen van informatieconsumptie een waar genoegen. Een volwaardig besturingssysteem als Windows 8 biedt veel kracht en flexibiliteit voor wanneer er dingen geproduceerd moeten worden. Het ultrabook formaat zorgt ervoor dat het apparaat mobiel is. De desktop omgeving biedt de mogelijkheid tot het installeren van volledige programma’s waardoor je niet beperkt wordt door het app aanbod.

De hardware van het apparaat is dik in orde. De schermen, het geluid en het toetsenbord zijn bovengemiddeld goed. Met name het geluid en het toetsenbord zijn uitmuntend. Het touchpad werkt redelijk maar kan nog wel iets verbetert worden. De accuduur kan beter maar is niet slecht. De algemene snelheidsbeleving van het apparaat is erg goed.

Volledig onbegrijpelijk is het ontbreken van de stylus en de HDMI adapter aangezien beide veel functionaliteit kunnen toevoegen. Daarnaast merk je dat de desktop van Windows 8 en programma’s daarin draaiend, niet geoptimaliseerd zijn voor touch gebruik.

Al met al vind ik het een aan te raden apparaat voor iedereen die op zoek is naar een tablet/ultrabook hybride. De form factor is ideaal.

Heb jij ook een Asus Taichi 31-CX003H?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review, erg mooi apparaat. iets te prijzig helaas voor mij. Als mn Toshiba z830 veravngen moet worden wordt dit m!
Super apparaat zeg! Ik wens je veel er plezier mee.
mooi ding!

veel plezier ermee
_/-\o_
goede uitgebreide review en mooi apparaat, ik volg deze laptop al sinds ie werd aangekondigd. Mooi concept. Toevallig zag ik de 11 inch versie bij mediamarkt staan. Erg mooi om te zien. Ik wacht op de haswell versie, zoals je review al aangeeft moet de batterij tijd veel beter.

[Reactie gewijzigd door woutwout op 26 juni 2013 10:25]

Jammer genoeg zijn de Haswell's nog niet aangekondigd. En gezien hoe lang het heeft geduurd voordat überhaupt deze versie eindelijk beschikbaar was is er een kans dat je dan best nog lang moet wachten. Ik denk echter wel dat het een verstandige keus is, niet alleen vanwege de accuduur maar ook de verminderde warmteontwikkeling. Desalniettemin doet ook deze versie zijn werk al meer dan prima :)
Mooie review met een heel aantal overeenstemmingen met mijn ervaring. Ik heb zelf de Asus Taichi 31-CX010H, maar ben hier niet helemaal over te spreken. (zeker niet omdat ik hiervoor ¤ 1700 heb moeten neertellen) Kheb om deze reden ook nog geen review geschreven.

Zoals je ook in je review zet, is het hardwarematig zeer goed. Vooral het binnenste scherm en het toetsenbord zijn echte toppers. Hij wordt alleen wel snel warm. Even een 1080p fimpje kijken (op 1 scherm) en hij begint al te blazen. Als je hem op de accu zet is het al helemaal feest... Overigens kan ik wel verticaal scrollen met twee vingers boven elkaar...

Softwarematig vind ik het een grote hel. Het schakelen tussen de schermen gaat traag en meestal wordt deze schakeling niet in alle componenten gemaakt (touchpad reageert niet, omdat deze nog op tabletmodus staat e.d.). Daarnaast is W8 ook geen pretje. Zoals je ook noemt, is vooral de grens tussen het startscherm en het bureaublad te groot. Daarnaast zijn er weinig programma's die aan touch aangepast zijn.

Heb jij overigens ook problemen met het scrollen in wmp en het openen van het taakbeheer (of überhaupt met enige vertragingen e.d.)? Zou graag eens enkele ervaringen willen delen ter vergelijking.
Qua hitte klopt het idd. wel. Hij wordt vrij warm voor een tablet maar voor een ultrabook valt het wel mee. Een film afspelen is nou eenmaal best wel een zware taak. Mijn Macbook ging daarbij ook blazen. Belangrijk vind ik zelf dat hij tijdens browsen, typwerk etc, wel stil is en dat is gelukkig wel zo.

Qua software herken ik je problemen niet helemaal. Hoewel er een seconde of 2 tussen het schakelen tussen de schermen zit gaat dit verder wel helemaal goed bij mij. Wel heb ik af en toe dat ik de knop aan de zijkant per ongeluk omzet waardoor het scherm gelockt is. Dan schakelt hij dus niet over. Echter weet ik nu dat als hij raar doet dat ik waarschijnlijk die knop heb geraakt.

Problemen met taakbeheer of elders heb ik niet. Ik had nog nooit taakbeheer hoeven openen (gelukkig :) ) maar er zit idd. een kleine vertraging in. Dat heb ik echter ook op mijn desktop. Als je hem de 2e keer opent is hij ook veel sneller. Heb het idee dat ie dan gewoon de 1e keer even moet indexeren wat er allemaal is ofzo. Lijkt me meer aan Windows 8 te liggen dan aan de TaiChi. Verder heb ik wel dat als je in portrait modus wilt unlocken dat het unlock scherm eerst een beetje spastisch naar landscape verandert, je dan moet unlocken (in landscape manier terwijl je hem portrait vast hebt) en daarna switcht hij weer naar portrait. Maar ook dit is denk ik meer een Windows 8 probleem dan een TaiChi probleem.

Voor de rest heb ik eigenlijk geen software problemen. Het enige wat ik wel vervelend vindt af en toe is dat de helderheid niet erg snel aangepast wordt als hij in tabletmodus is. In laptopmodus gaat dit veel sneller op de een of andere manier. En de Wifi connectie mag soms wat sneller gelegd worden voor mijn gevoel maar ik heb gelezen dat Windows 8.1 ook hier verbeteringen biedt.

Desktop programma's die niet voor touch zijn heb ik ook idd. opgemerkt in mijn review. Kwestie van tijd denk ik. Ik merk dat ik in tabletmodus toch voornamelijk alleen maar browse of wat andere simpele dingetjes doet. In laptopmodus gebruik ik meer de geavanceerdere programma's en dan voldoet het touchpad prima!

Kortom werken de Asus software en drivers, verantwoordelijk voor het goed functioneren van de TaiChi, prima. Misschien is er een update geweest die je nog moet installeren? Het is meer Windows 8 die hier en daar steken laat vallen. Maar voor zover ik heb gelezen zorgt Windows 8.1 al voor een aantal verbeteringen. Zal binnenkort de preview eens installeren :)
Met inmiddels iets wijzer wat betreft de fullHD-filmpjes. Ik browse in laptopmodus meestal in chrome, waarbij het bekijken van de 1080p filmpjes erg stottert. Als ik dit echter in IE doe, dan loopt alles gewoon soepel... Overigens raak je de touch versie van IE kwijt als je chrome als standaardbrowser instelt. Een achterbakse manier om mensen aan IE te houden??

Het scrollen in WMP gaat overigens alleen slecht als ik het touchpad gebruik. Ik ben een fervent gebruiker van het touchpad en ben er bij het later gebruiken van een muis achter gekomen dat het scrollen via het scroll-wieltje wel goed gaat...

Is het in jou geval overigens mogelijk om de schermhelderheid handmatig aan te passen in tabetmodus? Ik kan wel via het menu de helderheid aanpassen, maar er gebeurt niets op het scherm...

Het lockscreen in portrait//landscape-modus gaat bij mij ook vaag. Hij schakelt iedere keer heen en weer, maar komt vaak wel uit op de goede modus. (overigens gebeurt het heen en weer schakelen ook als ik hem afsluit in tabletmodus en opstart in laptopmodus of andersom.)

Het probleem met taakbeheer heb ik nog steeds, vaak komt er een melding dat het taakbeheer niet reageert. Overigens duurt het opstarten van bijvoorbeeld word en spotify ook lang.

Inmiddels kan ik stukken beter werken met de Taichi. Hij heeft zo z'n mankementen, maar als je de juiste manier van werken weet kom je een heel eind. Blijf het qua hardware toch echt een geweldig apparaat vinden!
Mooie review, en erg nuttig.
Ik ben op het moment bezig met het kiezen van een laptop/tab.
Deze Hybride lijkt te voldoen aan mijn wensen!

Dank je voor de mooie beschrijving!
Graag gedaan :) Als je nog vragen hebt of dingen wilt weten, plaats het gerust!

Verder nog een pluspuntje dat ik in de praktijk gemerkt heb: Het dubbele scherm gelijktijdig gebruiken heeft zelfs praktisch nut. Laatst moest ik met een groep overleggen en een planning maken waarbij we met 2 man tegenover 2 anderen zaten. Met de TaiChi kon toch iedereen tegelijk zien wat ik intypte en op die manier overleggen :)
Weet je inmiddels al wat meer over de Taichi Stylus (pen)?
Ik wil het tab gedeelte gaan gebruiken voor foto bewerking en dan is zo pen wel erg makkelijk.
Voor mijn werk heb ik een HP elitebook. Deze heeft ook een tab gedeelte wat i.c.m. Paintshop pro en stylus (pen) echt super werkt.
Voor de rest is de HP een flut ding :)
Ik weet alleen niet als de pen van HP op een Asus werkt.
Ik heb de pen ondertussen idd. een paar maal gebruikt. Werkt opzich prima. Enige is dat Asus een Ntrig systeem gebruikt als digitizer i.p.v. Wacom. Ik heb ooit ergens gelezen dat Wacom wel goed werkt met dingen als Photoshop maar Ntrig niet vanwege een gebrek aan drivers of iets in die richting. Daar zou je wat meer nazoekwerk over moeten doen als je hem echt speciaal daarvoor wilt gebruiken. Ook jammer als nou juist dát niet goed werkt :P

Verder vind ik het erg goed dat de TaiChi je pols negeert als je deze op het scherm legt. Je kan dus gewoon schrijven of tekenen terwijl je het scherm als steun voor je pols gebruikt. Ik gebruik de pen voornamelijk om te annoteren/markeren en daar is hij zeer geschikt voor omdat je gewoon heel nauwkeurig woorden of zinsgedeelten kunt selecteren zonder dat je pols ook allerlei dingen aanstreept :P

Pen is verder gewoon nauwkeurig en reageert al voordat je het scherm raakt. Persoonlijk vind ik het wel onwennig dat je kan drukken op de pen waarna de lijn dikker wordt (net zoals met een stift of balpen). Maar omdat je toch op een glasplaat schrijft/drukt heb ik elke keer het idee dat er krassen op komen. In de praktijk is dat niet het geval maar door die gedachte ben ik elke keer wat terughoudend met de pen.

Kritiekpuntje vind ik het gebruik van de knoppen op de pen. Ik had graag gezien dat als je de pen op een map zet bijvoorbeeld, en klikt op de knop dat je dan een rechtermuisknop kan simuleren. Maar dat werkt alleen als je tegelijk de map aantikt én de knop indrukt. Je kan dus niet eerst je pen neerzetten en dan op die knop drukken. En de prijs vind ik ook vrij fors, blijf het raar vinden dat je hem er niet standaard bij krijgt.
Bedankt! Door jou heb ik deze ultrabook aangeschaft, de c...018 (i7, 256GB SSD, 13,3"), en hij stelt niet teleur. Het is wel even wennen aan het hele ultrabook/tablet systeem. Verder wil ik opmerken dat ik door jouw review wel verrast was dat ik wél een pen in de doos aantrof. Wat ik wel vreemd vond, is dat de app "Fresh Paint" de stylus niet herkende (kon er niet mee tekenen), maar wel in Supernote. En, misschien weet jij dat: staat deze pen op een "standby"? Aangezien ik de pen toch niet vaak ga gebruiken denk ik, en er geen aan/uit knop is.

Voor de rest, prima ultrabook, batterij is een hele verbetering t.o.v. mijn K53SV. Alleen jammer dat ze de touchpad-gestures niet hebben overgenomen van de K53SV. Die zijn in mijn opinie wel een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door HKboy op 12 oktober 2013 12:40]

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013