Kobo Aura HD (Zwart, 6,8") Review

Door Jirnsum 19 juni 2013, laatste update op 19 juni 2013, 21.091 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Zeer prettige verlichting
  • Snelle interface
  • Wifi-sync met apps op andere mobiele apparaten
  • Scherpte van het scherm maakt de leeservaring erg rustig
  • Mocht de 4GB (3.2GB effectief) niet voldoende zijn kun je een micro-SD toevoegen
  • Ruim uitgeruste boekwinkel

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Vingerafdrukken goed zichtbaar op zwarte behuizing
  • Gemis van Wikipedia link direct uit de tekst (verholpen in firmware 3.1.1)

Sub-beoordelingen

Veelzijdigheid Score: 5

Waarom de Aura HD?
Iets meer dan een jaar met plezier een Sony PRS-T1 gebruikt. Kortgeleden wilde mijn vrouw overstappen op een e-reader, en voor haar weer eens flink in de markt van nu gedoken. Ik had Kobo in mijn T1 tijd leren kennen als een prettige online boekenwinkel, die ook hardware maakte. Uiteindelijk hebben we een Kobo Glo voor haar uitgezocht. Toen ik die in handen kreeg werd op nogal harde wijze zichtbaar dat mijn T1 een ontwerp van twee jaar oud is. Wat zijn de schermen er in die tijd op vooruit gegaan. Na veel wikken en wegen besloten om zelf ook voor een upgrade te gaan. Rond die tijd kwam de Aura op de markt. De specs zagen er veelbelovend uit, dus niet meteen zelf een Glo aangeschaft, maar rustig afgewacht. Veel reviews gelezen, en gezien dat de meningen uiteen lopen. Sommige reviews klagen over de bouwkwaliteit, anderen zijn overduidelijk geschreven door mensen die volledig verknocht zijn aan hun Kindle ("not that there's anything wrong with that"), en daarom elk verschil tussen Kobo en Amazon producten uitleggen als "hierop scoort Kobo slechter dan Amazon". Daartegenover echter ook een flinke hoeveelheid positieve reviews, en die hebben voor mij de doorslag gegeven. Na een week gebruik deel ik graag mijn ervaringen met andere potentiŽle kopers.

Verkrijgbaarheid
Coolblue wordt op de officiŽle Kobo-site aangegeven als dealer in Nederland, en tijdens het wik en weeg process was de reader daar inderdaad op voorraad...precies tot het moment dat ik de knoop had doorgehakt. Bij de andere leveranciers in de Pricewatch was de reader danwel niet op voorraad, danwel flink duurder dan de 170 Euro die het apparaat sowieso al kost. Uiteindelijk gekocht bij www.easereader.nl met de officiŽle hoes. Kreeg daar nog gratis een e-reader schoonmaakset bij. Keurig net binnen een dag geleverd.

Klaarmaken voor gebruik
De Kobo Aura HD wordt in een minimalistisch bruin doosje aangeleverd, dat nogal strak in elkaar gelijmd zit. Nadat je dat met wat moeite hebt opengekregen word je begroet door een illustratie op het scherm van de reader die zelfs voor de anti-Tweaker nog begrijpelijk moet zijn. Sluit mij met de kabel aan op een PC en ga naar www.kobosetup.com. Daar kun je vervolgens de Kobo beheer software downloaden, waarmee je je reader klaar kunt maken voor gebruik. Dit kan in principe ook rechtstreeks vanaf het apparaat, maar ik blijf typen op een fysiek toetsenbord prettiger vinden. Ik heb in het verleden al aardig wat boeken bij Kobo gekocht, en deze werden probleemloos toegevoegd aan het apparaat. Daarna de Kobo software afgesloten, en Calibre getest: ook daar wordt de Kobo Aura HD inmiddels probleemloos door herkend.

Behuizing
Iets waar ik me naar aanleiding van enkele reviews zorgen over maakte was de build quality. Sommige reviews hebben het erover dat het apparaat prima in elkaar steekt, anderen vinden dat het apparaat van goedkoop plastic is gemaakt dat kraakt als je het onder spanning zet. Ik weet niet hoeveel spanning de laatste categorie reviewers op de behuizing zet, maar ik heb de na wat testen de indruk dat je het apparaat daarvoor in een bankschroef moet zetten. Met andere woorden: ik weet niet waar ze het over hebben. Deze klacht klinkt eerlijk gezegd als de discussie tussen Samsung Galaxy eigenaars en iPhone eigenaars: ieder is volledig overtuigd van het feit dat de eigen behuizing van het enige juiste materiaal met de enige juiste kwaliteit is gebouwd.

Scherm
Tegen eenieder die deze review leest hoef ik waarschijnlijk weinig woorden vuil te maken over het scherm: dat is prachtig. Superscherp, goed contrast, en met prima instellingen voor de zeer egale verlichting (als in: van erg laag, naar flink fel). Dit is voor mij echt de reden geweest over te stappen vanaf mijn oude reader. Bij die reader moest ik een onverlichte kamer al snel het font groter zetten om nog goed te kunnen lezen, bij de Aura HD heb je hier totaal geen last van. Met de backlight aan blijven zeer kleine letters prima te lezen.

Ergonomie
De meningen over de hoekige achterkant zijn verdeeld. Ikzelf vind de "ribbels" prettig wanneer ik de reader met ťťn hand vasthoud. De reader is zeker niet de lichtste op de markt (niet gek met de afmetingen van het scherm), maar ik vind hem ook zeker niet te zwaar. Wel is de behuizing erg glad, waardoor ik me afvraag of hij niet gemakkelijk uit je handen kan glijden (nog niet gebeurd).

Leeservaring
Ik vind het lezen met de reader erg prettig. Je hebt erg veel instelmogelijkheden voor fonts, contrast, en pagina-omslag. Omslaan van pagina's en openen van boeken gaat vlot. Ik had gelezen over de "Reading Life" statistieken die Kobo gebruikt. Je kunt hiermee zien hoeveel tijd je in totaal gelezen hebt, hoeveel procent van je bibliotheek je gelezen hebt, etc. Ik had niet gedacht dat dit heel boeiend zou zijn, maar het blijkt dat je per boek (indien deze in het zogenaamde kepub.epub format zijn toegevoegd) ook gedetailleerde statistieken krijgt over het boek dat je op dit moment aan het lezen bent. Je krijgt een indicatie van hoeveel minuten je nog zult doen over het hoofdstuk waar je in bezig bent, en hoe lang je er nog over doet om het boek uit te lezen. Dit blijkt er bruikbaar bij het beantwoorden van de vraag "lees ik mijn hoofdstuk uit of ga ik nu echt slapen". Verder is de sync mogelijkheid tussen reader en reader app op mijn smartphone prettig. Ik kan als ik mijn reader niet bij me heb verder lezen in het boek waar ik in bezig ben, en hoef als ik thuis kom niet te gaan lopen bladeren om bij de juiste bladzijde uit te komen. Eťn ding mis ik: je kunt de definitie van een woord opzoeken in ťťn van de bijgeleverde woordenboeken, maar er is niet een directe link met Wikipedia. Dit laatste had de T1 wel. Hoewel ik niet het idee had daar veel gebruik van te maken blijk ik dit toch vaker gebruikt te hebben dan ik dacht, anders had ik het nu niet gemist. Wellicht nog iets voor Kobo om toe te voegen in een volgende software update. (Update 5-1-2014: dit is inderdaad gebeurd, zie onder)

Kobo boekwinkel
Kobo heeft een zeer ruim uitgeruste online boekwinkel. Boeken kopen vanaf de reader gaat zeer eenvoudig als je je gegevens aan je account hebt gekoppeld (one-click).

Batterijduur
Ik heb dit nog niet kunnen testen, omdat ik de reader al een paar keer aan de computer (en dus lading) heb gehad om met Calibre te spelen. Ik heb gelezen over 2 maanden gebruik bij 30 minuten lezen per dag. Ik moet zeggen dat dit wel als rijkelijk veel lijkt als ik naar het achteruit lopen van de batterij indicator kijk, maar zoals gezegd heb ik hier geen harde data voor.

Toevoeging ten aanzien van pdf
Naar aanleiding van enkele vragen ten aanzien van pdf op de reader het volgende. Ik heb het lezen van pdf's op de reader nog niet getest. Mijn bibliotheek bestaat uit epubs omdat het lezen van pdf's op de T1 een pertinente onmogelijkheid was. Technisch kon het wel, maar in de praktijk was het een drama. Wat ik over het algemeen lees heeft als algemene lijn: "hij is goed met CBZ bestanden en beter dan de gemiddelde e-reader met PDF. Echter: Pdf's lezen op een ereader blijft een drama. Daar kun je beter een tablet voor gebruiken".

Update 5-1-2014
In mijn oorspronkelijke review gaf ik aan de directe link met Wikipedia te missen die mijn vorige e-reader wel had. Blijkbaar heeft Kobo hier meer geluiden over gehoord, want in de laatste firmware versie (3.1.1) is het mogelijk met een lange klik op een woord (de reader geeft dan automatisch de woordenboekdefinitie), en vervolgens een tik op het vergrootglas het woord zowel in Wikipedia als Google op te zoeken). De lange klik laat ook een Facebook icoon zien, maar aangezien ik weiger van Facebook gebruik te maken heb ik geen precieze omschrijving van deze functie.

Heb jij ook een Kobo Aura HD (Zwart, 6,8")?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review! Wat is je indruk van het lezen van PDF's op de Aura HD? Gaat dit redelijk vlot en kun je goed over de pagina's navigeren?
Heb ik nog niet getest: mijn bibliotheek bestaat uit epubs omdat het lezen van pdf's op de T1 een pertinente onmogelijkheid was. Technisch kon het wel, maar in de praktijk was het een drama.
Interessante review!
Ik heb zelf ook een Kobo (de Glo) en ben er best tevreden over. Ik kan me alleen voorstellen dat ik voor bijvoorbeeld mijn ouders liever een groter model dan de Glo zou aanraden. Dat zou zo maar de Aura kunnen worden.

Ik heb een vraag over de Kobo winkel.
Ik heb zelf dus de Kobo Glo en heb afgelopen weekend een boek gekocht via de Kobo shop. Het boek is inderdaad in de Kobo Glo en de Kobo desktopsoftware te lezen. Maar hoe krijg ik dit boek in Calibre?

Dat is de software die ik veel liever gebruik dan Kobo's eigen software.
- Connect je Glo
- Klik dan op het "Device" icoon in de ribbon (tussen Library en Fetch News en alleen zichtbaar bij aangesloten reader)
- Selecteer het betreffende boek
- Druk op het "Save to disc" icoon in de ribbon
- Selecteer een folder: voila

EDIT: zie nu dat je ook zodra je op het device icoon hebt geklikt kan rechtsklikken op het betreffende boek

[Reactie gewijzigd door Jirnsum op 19 juni 2013 15:07]

Het is redelijk off-topic natuurlijk, maar ik reageer nog even.

Het lukt mij niet. Ik kan nl. wel het bestand opslaan op de (harde) schijf, maar het is een bestand zonder "extensie", er staat geen .epub achter. En Calibre lijkt er dan weer niets mee te kunnen ..
En als ik er .epub achter zet, dan zie ik wel een boek in Calibre, maar het boek is niet leesbaar (door de drm?).
Misschien komt het doordat Adobe Digital door mijn vrouw is geinstalleerd d.m.v. het gezamenlijke emailadres, en Kobo met mijn eigen. De drm lijkt het hier te dwarsbomen.

Nou ja, ik kan het in ieder geval lezen op de Glo.

Ik zoek wel een andere boekwinkel uit, die me het bestand gewoon laat downloaden.
Zouheel goed kunnen dat dit inderdaad de drm is die roet in het eten gooit. Ik heb export Tot nu toe alleen maar met boeken zonder drm geprobeerd (Ik lees nogal veel van een schrijfer die mordicus tegen drm is)
Kobo biedt twee formaten aan:
1. een gewone epub (eventueel voorzien van Adobe DRM)
2. een kepub (een epub met Kobos eigen DRM-oplossing)

Inloggen op je Kobo account daar kun je het boek downloaden in het gangbare epub formaat.
Een kepub kun je niet met Calibre openen alleen met Kobo readers en/of Kobo apps en software.
Dank je!
Ik ga het thuis meteen proberen!
Dank voor je review! Ik overweeg ook om deze reader aan te schaffen, vooral om .pdf bestanden te lezen. Hoe vind jij dat de aura hd omgaat met .pdf bestanden? Zou je dat willen testen en je bevindingen willen delen? Ik ben met name geÔnteresseerd in de snelheid van zoomen, mogelijkheden om een selectie van de pagina weer te geven en wat er gebeurt als je naar een volgende pagina bladert. Thanks! :)

Edit: oh wacht, ik heb op youtube een duidelijk filmpje gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=wkWVaPw3Fgs

[Reactie gewijzigd door paulr84 op 19 juni 2013 16:17]

Zoals ik hierboven zei:
Ah ja, dat had ik gelezen. Ik bedoelde te vragen of je dat nog zou willen testen en je bevindingen in de review op willen nemen. Maar dat filmpje op youtube geeft denk ik wel een duidelijk beeld van de mogelijkheden en beperkingen.
Mooi :) Wat ik over het algemeen lees heeft als algemene lijn: "hij is goed met CBZ bestanden en beter dan de gemiddelde e-reader met PDF. Echter: Pdf's lezen op een ereader blijft een drama. Daar kun je beter een tablet voor gebruiken"
Kun je ook informatie geven over het volgende punten in de leesmodus.

1. Erg ruime informatiebalken aan de boven- en onderzijde van het scherm
Deze informatiebalken zijn erg ruim in vergelijking met andere readers omdat de informatietekst op ruime arfstand van de schermrand wordt weergeven en deze balken voorzien van zeer ruime marges (zeker in vegelijking met readers van andere merken die ook dergelijke informatiebalken tonen). Dit gaat ten koste van het daadwerkelijke leesoppervlak en waardoor er minder tekst(regels) op een pagina kunnen worden weergegeven.

Een veel gehoorde klacht is dat op de meeste niet-Kobo 6" inch readers meer tekst(regels) kunnen worden weergeven dan op een Kobo Aura HD met een 6.8"-scherm.

Toevoeging van een titelbalk (top header)
Sinds firmware update 2.5.2 heeft Kobo een titelbalk (top header) aan haar readers (Touch, Glow, Mini en Aura HD) toegevoegd (deze was niet aanwezig in de RMSDK engine) en waarop veel kritiek is gekomen van uit gebruikers (o.a. MobileRead forum).
Vrijwel iedereen die participeert in de betagroep heeft aangegeven niet te zitten wachten op deze top header maar Kobo heeft dit toch doorgedrukt.
Vanwege de vele kritiek heeft Kobo met firmware 2.6.1 titelbalk optisch/kunstmatig verwijderd door geen informatie meer te tonen maar de afmeting van deze blanko informatiebalk ongemoeid te laten. M.a.w. de viewport van de boekweergave is in 2.6.1 ongewijzigd gebleven en deze is kleiner dan de viewport van fw 2.5.1 of eerder.

2. De kwaliteit van de paginaopmaak indien gebruik wordt gemaakt van de Access rendering engine.
De pagina-opmaak kan in dat geval nogal eens een rommeltje worden en sterk afwijken van de oorspronkelijke pagina-opmaak. Dit is voornamelijk van toepassing op originele, aangeschafte kepubs maar verschilt van boek tot boek.
Enkele voorbeelden: na elke tekstregel wordt een onnodige witregel toegevoegd en waardoor het aantal effectieve tekstregels slechts de helft bedraagt t.o.v. de Adobe RMSDK rendering engine. Gecentreerde tekstopmaak wordt niet altijd gecentreerd weergeven maar links uitgelijnd.

Kun je dit s.v.p. testen met enkele originele, gekochte kepubs. Kepubs zijn epubs aangeschaft in de Kobo webwinkel maar waarvan de epubs zijn voorzien van Kobos eigen DRM-oplossing.

Zie voor duidelijke voorbeelden hier op MobileRead

3. Lettertype problemen (standaard lettertypen)
Niet alle standaard meegeleverde lettertypen worden correct weergegeven: cursieve tekst wordt weergeven als vet. Dit kan verschillen per lettertype en gebruikte rendering engine (Access of RMSDK).

Een normale epub gebruikt de Adobe RMSDK engine, een kepub gebruikt de Access engine.
Door een bestandextensie van .epub te wijzigen in .kepub.epub kun je een gewone epub laten openen met de Access rendering engine in plaats van Adobe's RMSDK.

4. De lange alinea/paragraaf bug
Ben je deze bug al tegengekomen? Lange tekstregels worden zomaar halverwege de pagina afgebroken, de rest wordt weergegeven op een nieuwe pagina.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 20 juni 2013 21:06]

1. Erg ruime informatiebalken aan de boven- en onderzijde van het scherm
Ik vind ze niet storend groot. Sterker nog, met mijn grote handen is het prettig de menu's te kunnen openen zonder per ongeluk tekst te selecteren.
Interessante link. De epubs die ik in de afgelopen week gelezen heb waren allen kepubs. De genoemde problemen zijn mij niet opgevallen, maar ik heb dan ook geen side by side comparison gedaan van epub en kepub files van dezelfde boeken (ik heb nl meer te doen ;)). Als de genoemde problemen zijn opgekomen in de door mij gelezen boeken zijn ze door mij in ieder geval niet als erg storend ervaren (maar dat kan uiteraard verschillen van persoon tot persoon).
3. Lettertype problemen (standaard lettertypen)
Niet opgevallen
4. De lange alinea/paragraaf bug
Is mij nog niet gebeurd (dat was me zeker opgevallen ;))
4. Ja die ben ik tegengekomen. Ik had toen een pdf document via calibri omgezet naar .epub. Ik ben er nog niet uit waar het ligt.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013