Merk en serie Samsung, ATIV Book 8
Laptoptype Notebook
Toetsenbordindeling Qwerty
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Samsung ATIV Book NP880Z5E-X02NL Review

Door EXpaND 14 juni 2013, laatste update op 21 juni 2013, 9.372 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• goed afgewerkt
  • stevige behuizing
  • goed scherm
  • heerlijke trackpad
  • veel aansluitingen
  • typt fijn weg
  • prima videokaart

Minpunten

• langzame HDD die standaard mee komt

Sub-beoordelingen

vandaag ga ik de samsung ativ book 8 revieuwen.

Ik had hem op een dinsdag besteld, op 23:30..de website beloofde dat je hem dan de volgende dag in huis zou hebben. Ik betwijfelde het maar ach zelfs al zou ik een dag langer moeten wachten vond ik dat niet erg. Toch kreeg ik om 0:40 een mailtje dat hij was ingepakt, en om 1:30 een mailtje dat hij was verzonden. Track en trace gaf aan tussen 10:00 of 12:00. En ja hoor stipt 11:15 kwam het busje met een grote blauwe doos. Laptopshop.nl kwam zijn belofte na, 12 uur later had ik mijn laptop in mijn handen. Super. Toen begon het grote uitpakfeest.

wat komt er mee:
-laptop
-handleiding
-powerbrick

voor de rest was het goed ingepakt, de laptop zat stevig vast tussen 2 plastic blokken. En nog in een zacht plastic zakje er omheen voor krassen of iets dergelijks, was ik erg over te speken.

algemene specs:

Het is een 15,6' laptop, welk beschikt over een Full-HD PLS-scherm van samsung. Hun alternatief van IPS. Waardoor kleuren voor 96% aan het RGB spectrum kan weergeven. What you see is what you get dus bijna. Het word allemaal aangestuurd door een core i7 3635QM die standaard op 2,4 GHZ werkt. En kan zichzelf overclockt naar 3,4 Ghz door gebruik te maken van Turbo boost 2.0. En de grafische berekeningen worden geleverd door een AMD 8870M welk over 2 GB aan GDDR5 beschikt. Hij word meegeleverd met 8 GB welk vastgesoldeerd zit op het moederbord. En een extra slot voor DDR3 ram waar ik een 8 GB 1600 MHZ vengeance geheugen in geplaats heb. Totaal kan hij dus tot 16 GB aan 1600Mhz ram beschikken. En krijg je een harde schijf van 1 TB erbij geleverd, welk draait op 5400RPM..dus geen high-performance schijf of SSD hellaas.

styling
Het is een mooiel laptop, het frame is van magnesium, en de bovekant is van 1 stuk alluminium, net als de rug & omlijsting van het scherm. Welk is afgewerkt met krasbestendig glas. Het is natuurlijk gewoon een powerhouse, met een core i7 en grote videokaart, Dus een ultrabook look kan niet makkelijk. Toch heeft samsung daar erg veel werk van gemaakt. Je zien hier een Samsung series 7 ultrabook met een core-i5 & 256 GB. Met daaronder de Samsung ativ book 8 met core i7 & 512 GB SSD. Maar hoe dun is dun? Nou dat is een gouden vraag. De ultrabook is 1,75 centimeter dik. En de ativ book 8 is 2,3 Centimeter dik. Dat betekend dat de ativ book dus 0,55 centimeter dikker is. Dat lijkt veel. Maar wat is veel? Een échte game laptop is een dikke 5,5 centimeter dik. Daar past hij dus 2 keer in. Maar dit is dan ook geen volwaardige Game laptop. De lenevo Y500 is ook een erg krachtige kandidaat met 2 GT650M's. En redelijk mobiel. Deze is 3,6 centimeter dik. Dat is dus bijna even veel als de ativ book & ultrabook samen. Dus ja, deze laptop is dun. Dun voor zijn doen :Y

voor een full-res foto kun je hierkijken

Meegeleverde software
tsja, bloatware..een hoop hellaas en dat merkte je ook echt in de omgang van de laptop, allemaal pop-ups en ongeveer 1,3 GB aan ram ging op aan die nutteloze demo's.
Meteen snel verwijderd en opnieuw opgestart, Samsung update kwam naar boven met de nieuwste drivers, even instaleren en na 20 minuten was mijn laptop schoon & up-to-date.

voor de rest is een handige functie van de laptop samsung setting, deze geeft veel extra optie's over je laptop. Zo kun je uitgebreid je energiebeheer kiezen, schermverlichting aanpassen, toetsenbord verlichting, Extra beeldoptie's zoals kleurmodussen (film, foto, normaal, kleurrijk ect.) En kun je equalizers voor het geluid kiezen. Ook extra instellingen voor je wifi, bluetooth, en keuze voor je bedrade internet (statisch of dynamisch ip-adres) en je laptop een hotspot maken voor als je aan de kabel hangt. Zo kun je hem aan de kabel leggen en kun je met je telefoon verbinden en heb je internet via wifi :9

uitgebreide info van de hardware

scherm: Het scherm is een PLS scherm, en beschikt over 1920x1080 pixels op een klein scherm waardoor je 141 pixels per inch krijgt. Wat een scherp beeld opleverd. Ook is het scherm erg geschikt voor professionele gebruikers omdat hij 96% van het RGB-kleuren spectrum kan weergeven. Het paneel is van Auo. Er word gezegd dat de panelen last hebben van image retention, dit heb ik op mijne getest en mijn paneel heeft er geen last van. Kan zijn dat ik geluk heb, of samsung het 'probleem' heeft opgelost. En als leuk extra'tje beschikt het scherm over een touchpaneel. welk erg precies is, en soms best wel een meerwaarde heeft.

De kijkhoeken zijn erg goed, van alle kanten is het scherm altijd goed zichtbaar.

De CPU: De processor is geleverd door Intel, we hebben het hier over een Intel core i7, een 3635QM, een CPU met een TDP van 45W. En beschikt over 6MB smartcache. Je hebt dan toegang tot 4 fysieke core's en 4 virtuele core's. Waardoor de CPU in staat is om aan 8 threads teglijk te werken. Dus qua rekenkracht niks te kort.

De frequentietabellen
1 core's = 3,2 Ghz
2 core's = 3,0 Ghz
3 core's = 2,7 Ghz
4 core's = 2,6 Ghz

Maar met throttlestop kun je hem forceren om in game gewoon op 3,2 Ghz te draaien. Waarbij hij pas bij 85 graden zou terugklokken naar 2,6 Ghz. Maar hij komt onder full-load 80 graden terwijl hij al 2 uur loopt warm te lopen & videokaart met 60 Mhz overclock. Je zal dus geen last hebben van throttling. Ook is de laptop erg stil. Pas bij 70 graden slaat de ventilator stilletjes aan en als je gaat gamen (dat herkent die schijnbaar) gaat de ventilator iets harder. Waardoor de CPU en GPU beter gekoeld worden en ze beide rond de 70 gaan hangen. Dus blaast weer 10 graden extra weg tijdens game-sessie's..Samsung heeft werk gemaakt om de ventilator goed in te stellen.

de videokaart: Hij beschikt over een dedicated GPU, namelijk de AMD 8870M. Dit is een kaart die tussen multimedia & gaming in ligt, met 640 shaders die standaard geclockt zijn op 725 MHZ, en het geheugen op 1125Mhz. En beschikt over 2 GB aan GDDR5 geheugen. Welk gekoppeld is aan een 128-bit brede bus. Waardoor je een bandbreedte krijgt van 18GbB/s. Met overclock de core's op 800 Mhz en het geheugen op 1250Mhz krijg je een bandbreedte van 20 Gb's.

Wat cijfers voor games:

BioShock Infinite
low:70.3 fps
med.:55.7 fps
high:51.4 fps
ultra:19.3 fps (Dit is met AA, zonder AA kom ik op 38 FPS uit met alles ultra)

Dead Space 3 (2013)

benchmarks
pc mark vantage = 11544
pc mark vantage overclock* = 13933
pc mark 11 overclock = 3812

overclock: Nadat ik MSI afterburner heb gemod heb ik de core's op 875 Mhz stabiel gekregen en het geheugen weten op te krikken naar 1350MHZ..Dit is zo ver als ik durf te gaan op de core's en het geheugen. Alhoewel GDDR5 chips op full-size GPU's velen male hoger zijn geclockt. Gebruiken ze in laptop andere chips? of heeft het meer te maken met warmte-ontwikkeling. Temps komen niet boven de 84 uit met overclock

qua temperatuur blijft hij erg koel, en is hij ook goed kractig. Ik heb er Dishonored en Bioshock infinite op ultra & high settings op Full-HD soepel op 40 FPS kunnen spelen. Na een uur furmark blijft hij hangen op 76 graden.

De harde schijf: Er komt standaard een harde schijf mee van 1 Terrabyte (1000 GB) die draait op 5400 RPM en 16 MB aan cache heeft. Geen high-performance harde schijf dus. Toch doet hij zijn werk in combinatie met windows 8 erg goed. Als je hem in sluimerstand zet is hij binnen 5 seconden weer klaar voor gebruik zonder de accu veel te verbruiken. Wat wel jammer is dat hij niet veel tegelijk kan. Als je bijv. aan het downloaden bent loopt die nog wel eens vast en krijg je hick-ups. Wat erg vervelend kan zijn als je een SSD gewend bent. Mocht je hem aanschaffen, bestel er dan ook meteen een SSD bij, ga je er veel meer plezier mee hebben. ( die van mij is onderweg zal binnenkort vertellen hoe dat bevalt)

accuduur: Over het alemeen scoort deze laptop daar erg goed in. Door bij energiebeheer voor actie sluiten hem in sluimerstand zet kom je er ook gewoon een volledige schooldag mee door, en is hij binnen 5 seconden weer klaar voor gebruik als je hem openklapt (heb er 6 lesuren a 50 minuten mee gedaan met scherm maximaal en nog 120 minuten in de trein lopen internetten met scherm maximaal.) Heb er dus 420 minuten mee gedaan, 7 uur. Met in de les photoshoppen & autoCAD. Daarbij is de GPU ook ingeschakeld geweest. Dus je kan er makkelijk een hele dag mee doen als je gaat internetten. Ik schat met scherm iets minder fel dat je er wel tot 8/10 uur mee red. Uitzonderlijk goed voor een laptop.

Aansluitingen
qua aansluitingen heeft samsung het niet slecht gedaan,
Aan de linkerkant zitten de meeste aansluitingen, van links naar rechts:

-AC in
-Gigabyte internet poort
-VGA poort
-HDMI poort
-USB 3.0
-USB 3.0
-3,5MM plug met ondersteuning voor microfoon's.

En aan de rechterkan vinden we van links naar rechts
-SD kaart lezer
-USB 2.0
-USB 2.0
-kensington lock

Voor de rest heb je nog een paar extra's. Zo zit in het scherm 2 microfoons voor stereo geluid. Wat mooi is voor skype gesprekken ect. En een 2.1 MP webcam die in 720P video-beelden op 60 FPS kan opnemen. En afhankelijk van je internetsnelheid, kan streamen :9

Het toetsenbord:

Voor het toetsenbord heeft Samsung gekozen voor een chiclet lay-out. Wat er mooi uitziet omdat er alluminium tussen de toetsen loopt, maar ook makkelijk schoon te houden is. Het toetsenbord heeft een witte backlight, welk bestuurd word door een lichtesensor. Als het dus te donker word om het toetsenbord goed te kunnen zien schakelt hij zichzelf in. Je kan hem niet overdags aanhebben. Dit is niet handmatig in te stellen. Je kan wel gewoon je duim op de lichtsensor leggen om hem lekker in de war te maken :9

De behuizing: De behuizing is volledig vervaardigd uit gebrusht-donker-alluminium. Waardoor hij erg solide aanvoelt, en een luxe uitstraling heeft. Tevens vind ik de styling ook erg mooi, Hij is redelijk dun voor de hardware die er in zit, en de aansluitings-mogelijkheden die hij bied.

Trackpad: Het trackpad is groot, en is 1 groot geheel. Het heeft gewoon klikknoppen onderin, maar die zijn niet benadrukt door knoppen of iets dergelijks. je kan gewoon in de hoek van het rackpad klikken. Ook ondersteund het windows 8 gesture's. En kan hij tot 4 vingers teglijk registreren. Ter verglijking van formaat heb ik er even een usb'tje naast gelegd.

handige links
-de videokaart ->8870M overclocken

Heb jij ook een Samsung ATIV Book NP880Z5E-X02NL?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-11010100+120+22+30
Schitterend apparaat.... Heb er onlangs ook naar gekeken... Krachtig en slank en toch een goede accuduur en scherm

Het inbouwen van een SSD schijnt niet heel erg simpel te zijn, de reden voor mij om hem niet te kiezen
Ik denk er ook over deze aan te schaffen.
Gebruik je het touch screen vaak?
En is de body geheel van aluminium of is de bodem plastic?

Je weet trouwens dat je hier 5 jaar garantie kunt claimen?

[Reactie gewijzigd door Pollus op 14 juni 2013 17:37]

nee , het scherm en de bovenkant zijn volledig uit staal. En het frame inters is van alluminium. De onderkant is plastic, waarschijnlijk vanwege het gewicht. Maar ziet er precies hetzelfde uit. Je hoort het alleen als je erop tikt. En niemand gaat voor de lol aan de onderkant van een laptop tikken :9

gebruik ik het touchscreen vaak? jazeker, binnen windows en browsen werkt het erg fijn. Ook gebruik ik veel photoshop en dan is het touchscreen fijn om alle functie's snel aan te klikken.
Een nieuwe ondekking, een val van 1,5 meter overleeft hij prima. Wel een deuk aan de zijkant. Krijg je als je tas van je fiets afglijd :(

Maar hij functioneerd prima en qua hardware geen schade. Doet de behuizing toch prima zijn werk..maar de centjes vliegen er zo wel uit :'(

Zie hier, mijn beat-up ativvie :'(

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 7 september 2013 12:38]

Leuke eerste bevindingen, ik wou deze laptop ook aanschaffen maar nu na de Haswell aankondiging wacht ik het even af. Ik wil voor deze prijs wel echt het laatste van het laatste aanschaffen.
Dan loop je wel het risico dat je lang aan het wachten bent, maar als dat geen probleem is...

Hoewel het natuurlijk een beetje afhangt van hoe technisch je bent vond ik het vrij eenvoudig om er een SSD in te zetten. Heel basaal gaat het ongeveer zo:
  • met Samsung Recovery een bootable USB maken met Windows 8 erop
  • Laptop openmaken met schroevendraaier en plastic wippertje
  • HDD eruit, SSD erin
  • Dichtmaken en met Samsung Recovery en de USB stick weer Windows 8 terugzetten
Mijns inziens geen reden om deze laptop te laten liggen!

[Reactie gewijzigd door NRGd op 18 juni 2013 11:37]

Zou jij een foto kunnen maken van de binnenkant van de behuizing. En hoe heb je de kap er af gekregen?
Dat is een leuk klusje idd. Ik heb het bij 9 stuks 2 maal moeten doen, maar als je het weet gaat het vrij vlot:

Als je het notebook op zijn kop neerlegt, met het scharnier van je af:

Je haalt eerst alle schroeven los (er zitten geen schroeven verstopt onder rubbervoetjes etc). Daarna begin je in de linker of rechter hoek (dus niet de kant van het scharnier) om het aluminium van de polssteun en de onderkant van het notebook iets uit elkaar te schuiven/trekken. Dat moet vrij eenvoudig gaan voor 1,5 mm.

Op dat moment schuif je er een bankpasje tussen, en de schuif je over de volledige lengte van het notebook naar de andere hoek. Elke 3 cm hoor / zie je de behuizing nu openspringen. Daarna doe je hetzelfde met de zijkanten. Wel even voorzichtig bij de connectoren.Als hij nu aan 3 kanten los is, kun je hem rustig ombuigen alsof er nog een scharnier zit aan de zijde van het scharnier. En dan heb je hem opeens in je hand.

Dicht doen is gewoon een kwestie van weer rustig dicht drukken, beginnen met de kant met het scharnier, dan de zijkanten en als laatste de voorkant.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 25 juni 2013 11:47]

Nog even een extra opmerking: gebruik ALLEEN een bankpasje.
Ik gebruikte in het begin een iets te harde plectrum, en daarmee maak je makkelijk deukjes in het plastic/ alu.

Over het algemeen is loshalen van de kap niet heel makkelijk, en redelijk zenuwslopend werk...

De snelheidsverbetering na installatie van de SSD maakt veel goed.
Wat voor SSD moet erin? gewoon een standaard mSATA?
Nee, geen mSata, gewoon standaard SATA SSD zoals Samsung 840 (Pro)
Zou je met http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm kunnen kijken welk paneel er in zit? IK zoek al enige tijd naar een goed paneel om in mijn latitude te zetten. De huidige kandidaat is LP156WF4 SLB6, maar die is slecht verkrijgbaar en jouw paneel heeft een hogere color gamut en vermoedelijk hogere max. helderheid.

Verder deugt de uitspraak "96% van het RGB spectum" niet. Dat is fysiek onmogelijk met 3 kleur-componenten. Een dergelijk percentage van sRGB of aRGB is wel mogelijk.
ik denk dat het dan inderdaad ook sRGB zal zijn, ik moet en kan ook niet teveel vragen van een laptop scherm ;)

ik zal moninfo straks even draaien, zal ik nog even posten :)

edit: heb hem gedraait en heb een AUO9003. Goed paneel imo. Trouwens is het een 6-kleur component ;)..zie hier screenshot super panneel, inkomen signaal is een displayport signaal. Hou daar rekening mee als je upgraded :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 19 juni 2013 18:43]

AUO9003 is het plug en play id, niet het typenummer. Monitor asset manager geeft daar informatie over.

Volgens google is het overigens een MHVA paneel.
Hmm oke, geen idee eigenlijk. ik heb hem even gedraait, zie hier screenshot.geen idee waar ik moet kijken :9
De benodigde informatie wordt niet weergeven. Waar die 8 staat hoort een typenummer te staan. Schijnbaar kan je bij samsung's niet als bij sony niet meer het typenummer uitlezen. Maar dat maakt niet uit, want het is sowieso een eDP paneel en die past niet in mijn laptop (Ik heb lvds).
oh okee, wat is het verschil dan? nu we toch bezig zijn, kan ik er meteen meer over te weten komen :9
Gewoon een ander protocol. lvds wordt al een jaar of 20 gebruikt om schermen intern aan te sturen, maar tegenwoordig worden de meeste high-end laptops als deze uitgerust met eDP (embedded displayport, wat technisch gezien ook Low Voltage Differential Signalling gebruikt voor de communicatie, maar dat terzijde.). Het voordeel daarvan is dat je een eDP paneel uit zijn behuizing kan slopen en direct op een displayport kan aansluiten.
For future reference, misschien is het een B156HAN01 V2:
Kan je een foto maken van de adapter? Want ik hoef geen baksteen mee te nemen.
sorry voor mijn late reactie, je kan de foto's hier en hier zien.
Dankjewel :)

Mooi formaatje.
mochten er nog vragen zijn, beantwoord ik ze graag. Of ik voeg het toe aan de review :)
Ey EXpanD zou jij zodra je een SSD in gaat bouwen een foto kunnen maken van de binnenkant en deze uploaden. Het liefst met daarbij hoe je de onderkant open hebt gekregen?
hey, ik heb hem er al in zitten. Sorry..en aangezien het niet zo makkelijk gaat heb ik er ook geen zin in :9 je kan trouwens gewoon hier de foto zien zoals hij is als die open is.

Hoe ik hem open heb gekregen? Alle schroeven er af halen, en dan met een pas, eentje die je niet gebruikt. Begin je onder het trackpad, en ga je langs de zijden. Neem een oud pasje, want hij is aan het eind echt kapot. Ondat die zachter is dan het plastic, beschadigd het niet.

succses & laat het weten als het gelukt is + deel je ervaringen :)
Ik heb het met een 'opening tool' gedaan, bv. deze, maar zoek gerust zelf op 'pry tool', 'iphone opening tool kit', oid. Gewoon plastic tangetjes waarmee je de palletjes die de laptop aan elkaar houden los kunt wippen.

Als je 'm eenmaal met de tangetjes open hebt is een pasje inderdaad makkelijk om snel de andere palletjes los te klikken.

Als je de laptop eenmaal open hebt is het simpelweg HDD met SSD vervangen.
Je moet natuurlijk wel even bedenken of je Windows 8 van de orginele HDD wilt gebruiken of dat je een clean install doet.
Zo'n dure laptop en niet eens een ssd 8)7 Jammer :)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 22 juni 2013 09:39]

ben ik het aan de ene kant wel mee eens, wij als tweakers leven op SSD'tjes bij wijze van spreken. Maar ik kan ook de keuze van samsung begrijpen, veel mensen weten niet beter dan een harde schijf, en kijken enkel naar opslag. De meeste hebben 500 of 750. En deze een terrabyte. Dat is natuurlijk gewoon huge voor een laptp. En veel mensen die dit kopen als een alledaagse laptop vol met foto's & video's van de kids is 1TB wel fijn.

Ik vind een 512 GB samsung 840 PRO veeeeeel fijner, maar dat terzijds ;)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 22 juni 2013 10:43]

Nette review van een ontzettend dure laptop.
Mijn complimenten :)

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013