Sony Xperia SP Zwart Review

Door HetGezegde 12 juni 2013, laatste update op 13 juni 2013, 37.303 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Nette walkman app, mt equalizer
  • Mooi design
  • LTE
  • NFC
  • Vlotte processor (1.7GHz)
  • Voelt stevig in de hand
  • Aan/uit knop zit op een handige plaats
  • Shutterknop is een ware toevoeging
  • Accu is subliem
  • Notificatiebalk - yey, waaauw, mooi!
  • Notificatiebalk is niet storend in de nacht
  • Scherm is te bedienen met handschoenen
  • Kleuren zijn natuurgetrouwer dan Amoled
  • Beeldstabilisatie!

Minpunten

• Is aan de zware kant
  • AmbiLight (kan storend zijn, wanneer er weinig licht is en je een filmpje kijkt)
  • Aparte app nodig om de notificatiebalk volledig aan te kunnen passen
  • Maar 5,5GB aan beschikbare opslagcapaciteit. Wel uitbreidbaar!
  • Frontcamera is echt bagger
  • 8MP camera enkel bij 4:3 verhouding, 5MP bij 16:9
  • Zwart is geen zwart (scherm)

Sub-beoordelingen

Mijn allereerste review over de Sony Xperia SP (C5303).
Aan- of opmerkingen? Laat het me weten!

--- edit ---
Heb het een en ander toegevoegd/aangevuld volgens onderstaand commentaar.

Algemene beoordeling
Ik ben al twee jaar een BlackBerry (sms/bel) en iPod Touch 4G (apps, mail) gewend. Ik had steeds twee toestellen bij, maar na 2 jaar werd het tijd voor een functionelere oplossing.

Voordat ik dit toestel kocht heb ik goed uitgezocht wat ik nu precies wilde in mijn nieuwe toestel. De processor moest minimaal een 1.5GHz DualCore zijn en de telefoon moest minimaal 1GB aan werkgeheugen bevatten.
Deze specificaties zijn voorzien in veel telefoons en ik heb daarom ook gesorteerd op snelheid van processor.
GPUboss heeft mij geholpen het verschil tussen een SnapDragon S4 Plus, een SnapDragon S4 Pro en een Tegra 3 te vinden.
Zo kwam de SDS4Pro boven de Tegra 3 en ook duidelijk boven de SDS4Plus. Nu moest de telefoon minimaal een 1.5GHz Pro of Tegra 3 bevatten.

De reden dat ik voor de SDS4Pro ben gegaan en niet voor de Tegra 3, is omdat de Tegra 3 een QuadCore processor is en duidelijk meer batterij verbruikt! Zo heeft de broer van m'n vriendin de LG Optimus 4x HD en de batterij is echt zwak, terwijl deze voldoende mAh heeft.
Daarnaast is een DualCore voldoende voor mij (het blijft een telefoon voor erbij) en vind ik de algemene rekensnelheid belangrijker (1.7GHz t.o.v. 1.5GHz).

Ik heb ook naar de HTC One S gekeken, maar deze viel eigenlijk al vrij snel af qua design. HTC produceert veel van hetzelfde en enkel de HTC One vind ik prachtig (dit is een andere prijsklasse).
De HTC heeft daarnaast ook (maar) een 1,5GHz DualCore processor van Qualcomm, de SnapDragon S4 Plus.
Ik zocht wat vlotters, zodat ik langer met m'n toestel kan doen.

Daarnaast moest het scherm minimaal een HD ready scherm zijn. Gewoon om bij de tijd te zijn.
Full HD moest van mij niet, aangezien ik geen verschil merk.
De HTC One S heeft een iets minder scherp scherm dan de Xperia SP, niet dat ik dit daadwerkelijk zie, of hier van wakker lig, maar het zou kunnen helpen in je overweging.

Ook gaat de HTC One S al ruim een jaar mee (eind februari 2012) en stamt deze Sony Xperia SP van eind april dit jaar. Ik heb ook graag het nieuwste van het nieuwste, wanneer mijn budget dit toe laat en het nieuwere apparaat significant beter is.

Beeldkwaliteit opname
De camera van de Xperia SP is een 8MP Exmor RS camera van Sony. Deze camera zou betere foto's moeten maken in donkerdere omstandigheden. Ik moet zeggen dat ik de foto's erg scherp vind (scherp genoeg, heb altijd nog mijn digitale SLR voor de betere kiekjes).
In het donker heeft de camera z'n flitser natuurlijk wel nodig.
Hieronder heb ik een aantal foto's bijgevoegd, enkel in het licht.
Heb ook een filmpje gemaakt van ongeveer een kwartier. Hierbij liep ik en was duidelijk te zien dat het beeld niet schokkerig was; beeldstabilisatie werkt goed!

Extra handig vind ik de ontspanknop aan de rand van het toestel. Wanneer je deze knop ingedrukt houdt (werkt ook wanneer het toestel vergrendeld is), wordt de camera-app gestart.
Deze ontspanknop kun je half of helemaal indrukken. Half zorgt ervoor dat de camera scherp stelt en als je dan door drukt, maak je daadwerkelijk een foto.
De foto's worden snel genomen!

Het is alleen zo dat je op 16:9 formaat, niet de volledige 8MP kunt gebruiken. De camera gebruikt er dan 5. Dit ligt waarschijnlijk aan de camera sensor (weet er het fijne niet van).

Zie foto's!

De frontcamera is wel echt bagger. 0,3MP als ik me niet vergis. Dit is ronduit slecht en het ziet er echt belabberd uit. Ik lig er niet wakker van, aangezien ik nooit video-bel en mocht ik dat doen, dan is dat thuis via m'n laptop of tablet. En dus ook voor een even-snel-met z'n-tween-op-de-foto foto, kun je beter de achtercamera gebruiken.

Featureset
Het toestel wordt geleverd met Android 4.1.2 en in Nederland gaat het (in de meeste gevallen) om de Sony Xperia C5303, welke ook LTE ondersteund.
Android is afgewerkt met een skin van Sony. Deze skin bevat de volgende (handige) features:
- Verschillende skins van Sony welke de menukleuren aan past.
- Walkman applicatie is een erg mooi afgewerkte app, welke gewoon afspeellijsten van mijn iPod Touch kan lezen en met de app iSyncr ook kan synchroniseren met iTunes (iets wat erg belangrijk was!)
- Bij het afspelen van muziek in de Walkman app, kleurt de notificatiebalk (komen we straks op) mee met de beat van de muziek. Dit enkel wanneer de telefoon unlocked en in de app is.
- De Walkman app bevat ook uitgebreide geluidsopties, als een equalizer (ontbrak in de iPod!), de bass-booster, surround en meer opties, voor zowel headphones als de interne speaker.
- De Walkman app wordt tijdens het afspelen ook in het lockscreen weergegeven.
- Het lockscreen is eenduidig en strak van design.
- Afbeeldingen en Video's, welke ook in de standaard Sony apps afgespeeld worden, laten de notificatie balk mee verlichten als een soort AmbiLight.
- De aan/uit knop zit in het midden van de rechterkant van het toestel. Hier kun je gemakkelijk bij met je duim.
- De shutterknop (hierboven uitgelegd onder "Beeldkwaliteit opname").
- Beeldstabilisatie werkt erg goed tijdens filmen!
- Je kunt gemakkelijk via DLNA je muziek, foto's en video's afspelen d.m.v. Sony Throw.
- Je kunt je Xperia experience gemakkelijk naar eigen smaak aanpassen in de "instellingen"
- Het toestel ondersteund LTE en NFC.
- Je kunt Swypen
- Kleine apps kunnen zweven over de grote app, zoals een kookwekker en een calculator.
- Het scherm (en dus het toestel) kunnen m.b.v. de "glove modus" ook met handschoenen bediend worden. Moet wel zeggen dat ik dan denk dat het toestel zelf vlug uit je handen zal glijden (glad!)

Ik heb het toestel bij TakeITNow gekocht, voor 363 euro, incl verzending en BTW. Deze prijs was me eerst wat hoog, ik zocht allereerst naar een toetsel van maximaal 300 euro en later heb ik dit opgehoogd naar 350 euro. Dit toestel kwam hier nog steeds boven, maar is de prijs zeker waard. (Zie pluspunten!)

Een snel toestel (krachtige CPU en GPU), met veel extra (leuke) functies. "The price is right!"

Bereik
Helaas is het zo dat het toestel niet zo sterk het WIFI signaal oppakt. Dit zou een software probleem zijn.
3G (welke ik gebruik), werkt overigens erg goed.
Heb GPS gebruikt en dat werkt goed. Eerst heb ik het adres opgezocht met mijn databundel aan, tijdens het navigeren kan de bundel weer uit en kun je (in mijn geval) rustig fietsen.
De navigatie-app van Google werkt goed, maar loopt een beetje achter. Je moet dus wel op het scherm kijken waar je heen moet, want op de stem alleen kun je niet navigeren.

Scherm
Het scherm is scherp en zou krasbestendig moeten zijn. Ik heb er voor de zekerheid een folie op geplakt. De auto-brightness werkt helaas niet zo goed; stel je stelt de brightness in op 70% dan kan Sony dit automatisch aanpassen naar ongeveer 60 of 80, maar niet hoger.
Als je van buiten naar binnen gaat, zul je dus vaak zelf even de helderheid moeten verhogen.
Ik moet wel zeggen dat ik erg snel krijg van fel licht in het algemeen en heb ik 's avonds en 's ochtends de brightness op z'n laagst staan. Dan is het natuurlijk een grote stap om buiten het scherm op 100% te moeten zetten.

Mocht je nu niet zo snel last hebben van een (t) fel scherm, dan kun je vrijwel altijd op 80, 90 of 100 procent werken.

Zwart is geen zwart, maar donker grijs. Als je deze vergelijkt met Samsung's Amoled schermen, zul je zien dat deze schermen het zwart veel beter weergeven. Moet wel zeggen dat ik het nadeel van zo'n Amoled scherm vind, dat de kleuren sterk overdreven worden.
De kleuren spatten van het scherm van deze Sony n zijn natuurgetrouwer dan de kleuren van een Amoled scherm.

Accuduur
De acuu is ronduit fantastisch. Heeft een erg hoge capaciteit en dankzij de zuinige(re) DualCore, gaat de telefoon lang mee op n oplaadbeurt. Heb dan wel de zogenaamde STAMINA mode aan staan. Deze modus schakelt mobiele gegevens uit, wanneer het scherm uit staat. Je kunt deze modus handmatig aanpassen, door toepassingen toe te voegen welke uitgesloten moeten worden.

Op moment van schrijven (+/- 21 uur) heb ik mijn toestel vandaag ruim 12 uur in gebruik en is er nog 50% over.
Het volgende heb ik vandaag gedaan:

Zie foto!

Gebruiksgemak
Android is netjes afgewerkt, met een duidelijke interface. De interface is rustiger dan de interface van bijvoorbeeld LG of Samsung.
De aan/uit knop zit op een handige plaats!
Ook de ontspanknop is handig.

Nadeel is dat de accu niet te verwijderen is en dat de simkaart lastig te verwijderen is, wanneer je vingers weinig grip hebben. Mocht het buiten wat warm zijn en heb je wat zweetvingers, dan kun je niet genoeg grip zetten op de kaart, waardoor je deze niet kunt verwijderen.

Design
Met het design zit het (voor mij) helemaal goed. De notificatiebalk is echt de eye-catcher. Door de app Illumination Bar Pro en de instelling dat je een Xperia U gebruikt, kun je deze balk naar je eigen smaak inrichten. Deze app is overigens nodig, wanneer je de balk ook bij een Whatsappje wilt laten opgloeien.

De volgende instellingen heb ik gebruikt:
Blauw voor Facebook, groen voor Whatsapp en rood voor een sms. Daarnaast licht de balk oranje op wanneer ik gebeld wordt en paar wanneer ik en e-mail ontvang. Bij Instagram licht de balk gewoon wit op.
Belangrijke meldigen (sms, bellen, Whatsapp en Facebook messenger) lichten elke seconde op. De minder belangrijke meldingen (Facebook, Instagram en e-mail) lichten om de 10 seconden op.
Overigens biedt deze app ook de optie om de balk tussen een bepaalde tijd uit te schakelen (wanneer je slaapt bijvoorbeeld) en kun je de helderheid per notificatie instellen. Dus mocht je wel een notificatie willen ontvangen, maar moet dat niet per se de felste kleur zijn, dan kan dit zwakker worden ingesteld.

De achterkant is van mat plastic en voelt zacht en soepel aan. De zijkant zou van aluminium gemaakt moeten zijn (rondom de telefoon), maar dit lijkt mij eerder een aluminium coating of iets dergelijks. De aan/uit knop zit op een handige en unieke plaats.
De boven- en onder zijkant lopen licht haaks naar binnen.

Verder heeft het toestel geen daadwerkelijke homeknop, maar zijn de "terug", "home" en "multitask" knoppen in het scherm verwerkt. Zij vallen netjes weg, wanneer ze niet nodig zijn (zoals op de Galaxy Tab en Galaxy Note tablets).

Bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel heb ik nog niet laten vallen en dat ben ik ook niet van plan. Het chique design laat juist een wat fragiele indruk achter. De stevigheid tijdens het werken en vasthouden is erg goed te noemen. Het toestel houdt lekker vast en heeft niet de neiging uit je hand te glijden.

Verder zijn er verhalen/ervaringen dat de achterklep niet volledig afsluit bij mij niet van toepassing. Geluk?!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het toestel is (nog) erg stabiel. Ik heb deze niet geroot, aangezien dit voor mij niet nodig is. Ik ben Apple gewend en ik kan nu sowieso al meer aanpassen naar eigen smaak. Daarnaast is de Android versie redelijk stock gehouden, waardoor alles lekker vlot werkt.

Het toestel is nog niet vast gelopen.

- Een prachtig toestel, zeker voor deze prijs. Hij doet niet onder aan een SIII (op het Amoled scherm en de camera na misschien).
- Het toestel bevat niet de scherpste camera (8MP), maar dit is voor mij groot genoeg, voor af en toe een foto voor Instagram, Whatsapp of Facebook. De ontspanknop is dan juist erg handig.
- Je kunt duidelijk zien dat Sony het nog steeds veel tijd in de camera en muziek steekt (ontspanknop en walkman app).
- Hij is lekker snel!

Heb jij ook een Sony Xperia SP Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Lekker broodje op die foto zelf gemaakt ?
Ja zelf gemaakt :P
Had foto's nodig
hallo, ik heb een vraag over de accu. eerlijk gezegd valt deze me toch wat tegen. Helemaal opgeladen geeft de gsm aan dat hij het 2 dagen en 6 uur stand by gaat doen, ik bel en internet af en toe maar veel is het niet, en na anderhalve dag is hij echt leeg. klopt dat met jouw ervaringen?
Dank
Sytze
Uitgebreide review! Dankjewel.

Ben zelf aan het twijfelen tussen deze of de HTC One S.
Heb je toevallig ook hier naar gekeken en waarom dan toch deze Sony?
Heb ook naar de One gekeken, maar deze trok mij qua uiterlijk niet zo aan.. De HTC is wat ronder en ik houd van wat strakker.
De notificatiebalk van de Sony is echt mooi, een prachtige toevoeging.
De HTC One S is net zoals de andere HTC's in mijn ogen..

Daarnaast hetzelfde als hierboven staat: Hij heeft de SnapDragon S4 Plus en ik ging voor de snellere Pro variant.
Ook is het scherm van de Xperia wat scherper (hoewel ik dat niet zie..)

-- edit --
De Xperia SP is net nieuw en de HTC One S gaat al ruim een jaar mee. Ik weet niet waarom, maar ik heb graag het nieuwste :D

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 13 juni 2013 13:25]

Nette review, ik heb zelf het toestel sinds afgelopen vrijdag. Het enige waar ik niet uit kom is de instelling van de camera. Deze is 7 of 8 megapixel bij 4:3 (afhankelijk van of je de superieur automatisch mode aanzet). Alleen bij 16:9 is het maximale 5 megapixel. Weet jij hoe je dit hoger krijgt?
Je krijgt de 16:9 modus niet hoger. De sensor is een 4:3 sensor, bij volle resolutie wordt dus elke pixel uitgelezen en heb je dus een 4:3 foto als resultaat. Om een 16:9 foto te maken, worden een aantal pixelrijen gewoon niet uitgelezen. In de breedte neem je dan een foto op volle resolutie, maar niet in de hoogte. Het aantal megapixels is eigenlijk een maat voor de oppervlakte van de sensor in pixels (dus verticaal aantal x horizontaal aantal). Als je dus het aantal horizontale pixels gelijk houdt, maar in de hoogte minder uitleest, verlaag je dus de uitgelezen oppervlakte van de sensor.

Het omgekeerde verhaal gebeurt bij 16:9 sensors als je daar een 4:3 foto mee wilt nemen, verlaag je ook de totale oppervlakte. Maar zolang de standaard voor het nemen van foto's 4:3 blijft, zal je 16:9 foto dus op lagere resolutie zijn. Conclusie: neem gewoon foto's met een 4:3 beeldverhouding.
... En dan kun je van die 4:3 verhouding altijd nog fotos uitsnijden op 16:9. Hierdoor heb je ook minder verlies bij eventueel rechtzetten van de horizon; minder verlies.
Inderdaad, wat je bij 16:9 doet is gewoon softwarematig inzoomen en een deel afsnijden...

[Reactie gewijzigd door kevinbog op 13 september 2013 14:41]

@ftpfreak ja viel me ook al op tijdens een camera-review van de telefoon..
Opmerkelijk dat aantal megapixels hierdoor beinvloed wordt.
Is dit bij superior automatic omdat dit (te) veel van de processor vraagt?

Bij 16:9 denk ik dat de chip simpelweg als een 4:3 is opgebouwd, en als je dus 16:9 maakt gebruik je niet de volledige chip, en dus ook niet de volledige megapixels (maar dit is giswerk).
----

Graag zou ik weten of jullie de navigatie al geprobeerd hebben, en hoe het GPS signaal is?
Blijft die goed up to date tijdens autorijden en vind die hem ook snel?
Navigatie heb ik geprobeerd en werkt goed. Je hebt enkel even internet nodig om het adres te zoeken en de navigatie (gewoon via Google Maps) in gang te stellen.
Daarna kan je data weer uit en kun je navigeren.
Heb het op de fiets gedaan en de map was erg precies, hoewel het in de auto niet aan te raden is lijkt me (dat ligt gewoon aan de software). Dus als je snel rijdt, zul je zelf verder vooruit moeten kijken.
Had oortjes in met muziek en telkens wanneer ik moest afslaan, werd dit verteld.

Moet zeggen dat het beeld tijdens het rijden wel nodig is. De weg is lastig te vinden op de stem van de vrouw alleen. Heb overigens geen haperingen meegemaakt en het signaal viel niet weg.

En over die chip is volgens mij waar. Heb hier op Tweakers al eens gelezen dat er inderdaad niet met 8MP gefotografeerd kan worden in 16:9 formaat.
Zoals het met de meeste normale digitale camera's ook het geval is,
Film en fotografeer je standaard met 4:3 formaat omdat dit het formaat van de sensor is.

16:9 formaat is op 4:3 genomen maar het onderste en bovenste gedeelte van de sensor wordt dan niet gebruikt, en daar blijven je MP's.
goed uitleg over de telefoon, ik denk dat ik deze ook ga aanschaffen, maar ik heb wel nog paar vragen?
Als je de telefoon constant gebruikt kan hij een dag mee?
en het scherm zou storend zijn omdat ie wat dieper lig in de telefoon zelf, is dat werkelijk storend?
en zijn de speakers beter dan de vorigge modellen? zoals xperia u?

alvast bedankt
1. De telefoon gaat zeker een dag mee. Dit zou je moeten weten wanneer je de review gelezen hebt :P Ik speel af en toe eens Plants vs. Zombies, wat Pokmon, maak eens een foto, maak gebruik van Facebook, Whatsapp, Chrome via mijn databundel en sms en bel af en toe eens.
Daarnaast check ik eens vlug mijn agenda en luister ik zo'n 3 uur muziek op dit apparaat per dag.

Ik moet 'm wel elke nacht opladen, maar dat vind ik niet erg, dat ben ik gewend.

2. Verder vind ik het niet storend dat het scherm dieper ligt, is me trouwens niet eens opgevallen. Ik hoor hier voor 't eerst over in jouw reactie. Ik heb er geen last van, ik merk het niet.
Wanneer je de telefoon schuin houdt (onder een hoek), zijn is de backlight niet te zien aan de randen van het scherm. Dat is dus mooi weggewerkt.

3. De speakers zijn mooi en helder, een stuk beter dan de speakers op m'n iPod Touch 4G. Ze kunnen redelijk hard. Daarnaast kun je de interne speakers naar eigen wens instellen via de Walkman instellingen.
Google Navigatie werkt op de HTC One S uitstekend, ook in de auto.
Soms vind ik hem prettiger dan de gangbare/traditionele navigaties zoals TomTom.
Hij zegt op tijd wanneer je moet afslaan.

Waarschijnlijk gaat dit bij de Sony ook prima. Denk dat hij de meldingen aanpast op je snelheid..Op de fiets wil je het niet 300 meter van te voren horen..In de auto wel.

Ik ben overtuigd van de Sony in ieder geval!
Wel meteen 32gig kaartje erbij.
Ja dat zal het zijn, aangezien de GPS geen signaal verliest en het vast in de software (Google Maps) zit.
Yes ben blij dat te horen :) Weet natuurlijk niet wat je eisen zijn, maar ik denk dat je er geen spijt van gaat hebben.

Ik heb er ook al een 32GB kaartje ingepropt :P
sorry ik heb nog een vraagje wat ik niet direct terug vind. het opladen van de gsm gaat dat even rap zoals de xperia s (opladen 30 min en hij is volledig opgeladen)?
Gauw 1.5x langer als ik kijk naar de capaciteit met gebruik van eenzelfde lader.
Een lader met meer mA nemen zou ik zo zeggen.
De originele is 850mA en ik gebruik er een van 1A.
Dat gaat dan sneller (gsm wordt ook sneller warm/warmer).

Er is dus een oplossing voor je "probleem"
En besteld! Hopelijk volgt binnenkort een positieve review:)
Zou mooi zijn, vast wel ;) Ik ben er erg blij mee!
Nette review!

Ik las dat je een screenprotector erop hebt geplakt.
Tip: Sony plakt uit de fabriek standaard al een screenprotector erop, die zie je echt bijna niet ( echt heel goed kijken) dus je hebt er nu 2 op zitten :)
Serial? Okey haha ik zal eens kijken bedankt!
Maar deze screenprotector van Sony kan ook bekrast raken. 't Scherm is dan niet bekrast, maar de protector wel, is deze dan te vervangen?
Yup, bij de xperia z is het zelfs zo dat je dan ook het logo verwijderd. Ik weet niet of dat bij de SP ook zo is maar geloof van niet. Er zijn geen originele protectors met logo te krijgen maar een andere volstaat prima dus ja, je kan die affabriek erop zit vervangen. ( of er helemaal af laten wat sommige ook doen )
Ik hou het bij twee protectors denk ik haha! Thanks tho'
mooie review. is er ook wat bekent over toekomstige software updates? staat android 4.2 nog op de planning?

lijkt me een mooie vervanging voor mijn arc's nu alleen nog hopen dat enkele goede XDA mensen er mee aan de slag gaan. voor het geval dat sony met de eerst volgende update deze telefoon vernacheld.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 19 juni 2013 13:29]

Volgens Sony is daar nog niets over bekend. De telefoon is net uit, 4.2 is al uit, dus de kans is zeker aanwezig.

Daarnaast is Samsung erg laks met het updaten van haar toestellen, dus erger kan het niet xD
sony is helaas niet anders. de arc liep redelijk op 2.3 ronduit slecht op 4.0 (heb volgens mij in totaal 2 updates gekregen)
nu loopt mijn arc op slimbean gebaseerd op cm10 en het is weer redelijk. maar het is jammer genoeg nog nooit echt! goed geweest. het apparaat komt dan ook al weer uit 2011 dus hopelijk is er bij sony het een en ander verbeterd.

des al niet te min vind ik persoonlijk dat ze 1 van de beste launchers hebben die er is op de android wereld.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 19 juni 2013 14:03]

De Arc is dan ook een toestel van de eerste generatie Android toestellen (2.X , Snapdragon S1/S2) en daarbij was stamt het ook nog eens uit de tijd dat het Sony ERICSSON was.

Sinds Sony onafhankelijk is geworden op de smartphonemarkt doen ze echt heel positieve zaken voor de custom ROM community en ook voor hub eigen toestellen (echte budget toestellen daargelaten dan).

Zo maakt Sony zelf een Nexus achtige rom voor op de Xperia S en hebben ze al bij de release van de Z de source vrijgegeven. Ze doen ook niet moeilijk over de bootloader en hebben hier zelf tools voor vrijgegeven die deze laatste kunnen unlocken.

Ik denk wel dat Sony toch nog zeker Android 4.3 zal uitbrengen voor dit toestel, krachtig geboeg...

De HTC one S vindt ik een prachtig toestel (was mijn vervang telefoon voor een paar maanden) en met de Sense 5 roms erop werkte deze letterlijk even lagfree als mijn HTC One !

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013