Merk Gainward
Videochip GeForce GTX 770
Chipset generatie GeForce 700 Serie
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Gainward GeForce GTX 770 2GB Phantom Review

Door Mexel 12 juni 2013, laatste update op 19 juni 2013, 9.823 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Verwijderbare fans.
  • Strak uiterlijk.
  • Koeling heel goed te noemen.
  • Lekker stil.
  • Handige OC tool

Minpunten

• Een te dikke body. (2,5 slots)

Sub-beoordelingen

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Sinds vorige maand is hij uit, de GTX 770 en de GTX 780, 2 geweldige kaarten uit het groene kamp.

Wil je een snellere kaart dan de GTX 680, maar vindt je de Titan versie net iets te duur, dan is er speciaal voor diegene de 770 en de 780 op de markt gebracht, een betaalbare kaart met leuke specs.

ik test bij deze de GTX 770 2GB versie met als uiterlijk de Phantom.

Hieronder een tabel met wat globale specs van de kaart.

Product Name
Gainward GeForceŽ GTX 770 Phantom
Barcode
426018336-2951
GPU
GeForce GTX 770
GPU Clockspeed
1202 MHz (boost) / 1150 MHz (base)
Memory
Product Size
274mm x 112mm
Power Connector
8-pin & 6-pin

Kwa verpakking is hij heel standaard, geen flitsende afbeeldingen of dik gedrukte slogans, gewoon simpel en eenvoudig, het gaat tenminste om de kaart die je koopt, en de verpakking verdwijnt meestal toch in een kast of onder het bed.

Verpakking
Op de verpakking zien we ook een aantal specs terug en de bijzonderheden van de kaart, in een kort overzicht zien we eigenlijk wat je van de kaart mag verwachten, en welke extra`s erbij zitten.

De Phantom, de naam geeft al iets prijs kwa hoe de kaart eruit ziet, lekker strak en met een mooie grill, dit zien we deels ook terug in de RR Phantom, veel kan ik verder niet vertellen over het uiterlijk, maar wel kan ik je een aantal foto`s tonen van hoe hij eruit ziet.

Uiterlijk
Zoals je ziet lekker strak en simpel, het is wel een hele grote kaart, waardoor je rekening dient te houden met een eventuele SLI setup, maar verder is het een hele mooie kaart, veel fabrikanten ontwikkelen een speciale gamers kaart, veel text erop en een andere body, maar daaraan heb je eigenlijk niets, het gaat tenslotte om de kaart, en deze kaart is verder heel strak gehouden en heeft 3 leuke verwijderbare fans.

Maar liefst 3 fans zitten er op de nieuwe GTX 770 van Gainward, maar dat is niet alles, deze zijn ook nog eens te verwijderen, zodat als je stof tussen de lamellen hebt, of op de bladen van de fan zelf, je kunt het nu gemakkelijk schoonmaken met een kwast of met een andere tool.

Mocht er een fan kapot gaan en je RMA aan wilt vragen, dan stuur je enkel de fan op die kapot is, de andere 2 zullen nog blijven door draaien, dus we hoeven niet meer de gehele kaart op te sturen voor RMA, een mooie maar handige oplossing.

De 3 fans zijn zeer goed te noemen, stabiel draaien ze op hun houder, en ook bij het verwisselen gaat het goed, zelfs als het systeem aan staat, door de slider onder de fan zit hij goed op zijn plaats, alleen bij hoge toeren hoor je ze wel heel goed.

3 fans
De fans zijn met een enkele thumbsrew te verwijderen, het is iets wat niet mis kan gaan, door de 4 pins die op de rails vast zit, kun je nooit iets verkeerd doen.

Door de fullcover body is de kaart heel goed te modden, de body is goed uit elkaar te halen, dit komt deels ook door de verwijderbare fans die op de body zitten, hierdoor kun je gemakkelijk de kaart een ander uiterlijk geven.

Zelf zou ik het zonde vinden om de kaart te modden, aangezien je hem ook deels koopt voor de looks, de kaart heeft als naam Phantom, dus lekker strak en zwart.

Mocht je de kaart willen modden dan zijn er een paar mogelijkheden, je kunt de gehele body gemakkelijk verwijderen, dus je kunt de kappen naar elke smaak een kleur geven, of je kunt er verlichting in bouwen mocht je dat leuk vinden. Wel is het jammer dat Gainward niet heeft gekozen voor een zwarte baclplate (aansluitings paneel) deze is ook aan te passen naar smaak en kleur.

Ook de fans zijn lost te halen en te modden, doordat de fans al op een rails zitten kun je gemakkelijk deze spuiten en afplakken wat je niet wilt spuiten, wel is het resultaat minder te zien omdat deze achter de grill zitten.

De kaart doet wat hij moet doen, helaas kan ik het niet testen op een mega game systeem, maar deze kaart test ik nu hetzelfde als de 650 die ik getest heb, simpel AMD cpu, en staandaard geheugen gebruik ik voor de test.

Deze maand komt mijn andere systeem online, en daarmee ga ik hem dan weer testen, dus de review is nog niet af als je geen specs ziet van het andere systeem.

Het systeem waarmee ik hem nog meer ga mee testen zal een i5 3570k hebben als cpu en dan met iets meer RAM dan wat ik nu gebruik, dus de kaart kan dan echt werk gaan leveren, ook zal ik proberen om hem iets meer te overclocken, zodat jullie kunnen zien wat hij nog meer aan kan.

Hieronder wat resultaten van de testen.

benchmarks

Kwa koeling is deze kaart heel goed te noemen, we testen dit door 2 temp sensors te plakken op de body, en daarna starten wij 3dmark standaard bench, het OC menu laten we met rust dit keer.

Als ik het systeem start heb ik een standaard temperatuur van 27 graden op de kaart, kamer temperatuur is 22,5.

Hieronder een log bestand met daarin de temps. (simpel gemaakt met excel)

Ook hou ik van tweaken, dus ik wou eens kijken wat het verschil zou zijn met een soort topcover, omdat er nogal wat ruimte zit tussen de fans en het blok.

Hieronder de resultaten en foto van de aanpassing.

Zoals je ziet neemt de temp aardig af, niet heel veel, maar toch iets, helaas is dit minimaal, maar het kan wel bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe versie van de Phantom.

Op de cd die je in de verpakking vindt staan de drivers die je nodig hebt, maar ook vindt je daar de expertool, deze is voor het OC van je kaart, maar ook om wat instellingen te zien en wat specs.

Aangezien de kaart net nieuw is kun je het beste op de website kijken van Gainward of Nvidia, daar vindt je de laatste drivers en tools voor je kaart.

Nu kan ik hier wel een heel lang verhaal neerzetten, maar de tools en software is niet zo heel bijzonder.

Kwa prijs is deze snelle kaart goed betaalbaar, ik wilde er 2 gaan kopen, maar helaas was het geld op na de eerste, dus straks maar kijken wat ik doe met me oude gtx 650.

Hieronder een overzicht uit de pricewatch, voor een actuele stand kun je rechts bovenaan kijken bij de pricewatch.

En gelukkig was mijn prijs toch iets voordeliger dan bij de webshops die je hier boven ziet, maar ik heb hem ook niet in Nederland gehaald, maar in duitsland, daar zijn de kaarten gemiddeld 10 euro goedkoper dan in Nederland.

Website, taalkeuze
Facebook pagina
Twitter
Wallpapers

En tot slot nog even een screenshot van het E-News van de 770

Vragen / opmerkingen kun je hier onder stellen en ik beantwoord ze graag voor je, ook zal ik binnenkort als mijn eigen systeem weer draait nog meer testen laten zien, dus dan krijg je een simpele test en een uitgebreide test te zien in het gedeelte van de benchmarks.

Heb jij ook een Gainward GeForce GTX 770 2GB Phantom?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Weet je zeker dat die temps kloppen? Die load temps zijn ongeloofwaardig laag. Minder dan 50 graden onder load is volgens mij nog bij geen enkele grafische kaart voorgekomen.
Jep ze kloppen helemaal, enkel draai ik wel op een simpele CPU, dus de kaart staat nu nog niet te stressen, met een andere CPU zal dit wel anders zijn, enkel is me main pc kaduuk, dus volgende maand kan ik pas testen met een i7.
Ik kan er naast zitten, maar in de gelinkte review zie ik een temperatuur van 30 idle en 77 graden celsius stressed.......vooral die stressed temp in de gelinkte review lijkt met 77 graden celcius iets realistischer.
Jep 30 kan heel goed kloppen, maar dat is ook met een andere CPU getest, en 77 is heel netjes, volgende maand komt hier ook de versie te staan met de Waterblock erop, dus gaan we eens kijken of het lager kan.
Het is onmogelijk dat de temps in deze review op load zijn gemeten.

De 770 is gewoon nog steeds een gerevampte GK104 dus dat zal echt de 6xx serie niet veel ontlopen, waar we inderdaad load temps zien tussen 70 en 78 graden. Deze kaarten zijn gewoon niet (genoeg) gestressed in deze review, of je meetapparatuur is brak of meet op de verkeerde plek.

Verder leuke review, interessante koeling, goed dat je daar even op bent ingegaan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 juni 2013 13:38]

Als ik dat schermpje daar zo zie staan lijkt mij dat een 1024x768 of 1280x1024 scherm, dat zal er ook mee te maken hebben.
Kaart heeft gewoon niks te doen, zeker omdat die CPU ook te zwak is om een 770 aan te sturen.

Al met al een flink uitgebreide review, maar wel jammer dat deze review niet echt representatief is voor wat deze kaart echt kan.

[Reactie gewijzigd door unfor op 14 juni 2013 17:32]

Probeer nog is te meten met furmark. Dit is een goede stress test die continue load aan houdt. De belasting is veel zwaarder als onder games of 3Dmark omdat het continu full load is.
meuk: FurMark 1.10.6
Yay, de opvolger van mijn eigen kaartje :D
Leuke review en goed om te zien dat Gainward wederom niet teleurstelt! Die prijs valt me ook stevig mee, pff, mijn 670 was 35 euro duurder toen ik hem kocht...
Ik heb je review met plezier gelezen!
Duidelijk, goed onderscheid gemaakt tussen diverse onderdelen en ziet er ook fraai uit. Mijn complimenten!

[Reactie gewijzigd door 8x4 op 16 juni 2013 17:56]

Zeer uitbundige review!
Uitstekend gedaan, bedankt voor de informatie.
Leuk , net de 4GB versie besteld :)
Bij welke Duitse winkel heb je deze kaart gekocht als ik vragen mag?
Dat is niet dezelfde versie als degene uit deze review, die is een stuk lager geklokt dan degene uit deze review.
Allereerst, mooie review,duidelijk en veel informatie.

Ik vraag me alleen af wie 'wij/we' zijn. Jij en de koning? :)
Zonder de taalnazi uit te willen hangen, als je tekstueel alle wij's door 'ik' of 'je' vervangt leest het net wat lekkerder. Verder is 'me kaart' ook niet echt lekker, gewoon 'mijn' van maken.
Nice review :*)

@twooggy te veel spraakwater tot je genomen???, het is tocht duidelijk te lezen en te begrijpen waar de review over gaat ?
:9 8)7 |:(

[Reactie gewijzigd door cajetano op 18 juni 2013 23:36]

let op je persoonsvorm. "We", "wij" en "ik" zijn verschillend :)
- De kaart doet wat ie moet doen
Uh? Beeld geven? Hoge resolutie geven? Ik begrijp je constatering niet.

- Geen mega systeem getest, maar op simpel AMD cpu en standaard geheugen?
Maak een inventaris lijst onder je profiel, noem het bijvoorbeeld je testmachine opstelling, sla deze op, druk op de RML button en link die in je review. Geeft ons een idee wat voor hardware je het op test.
Jou informatie zegt niets, kan vanalles zijn...
edit:

En zo zie ik net onderin iets staan over "gebruikt met"... Argh! Wel wat verdekt opgesteld, handiger om dit te noemen voordat je met testen begint, dan is het voor iedereen duidelijker met wat je getest hebt!

Heerlijke review verder, grote hoeveelheid aan plaatjes geven het iets leuk extra's. Ben persoonlijk geen overlocker dus niet echt benieuwd naar die status, maar dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door .je op 19 juni 2013 12:40]

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013