Plantronics GameCom 780 7.1 Review

Door FixUs 8 juni 2013, laatste update op 16 oktober 2014, 9.989 views

Zeker geen slechte headset! Alleen jammer dat de microfoon niet kunt plooien dichter naar je mond, maar geeft wel een perfecte geluidskwaliteit van jou stem. Ik denk wel dat een pro gamer meer wil dan deze headset, want surround is niet altijd even goed en software instellingen is zr beperkt.

Pluspunten

• Geluid perfect
  • Microfoon werkt perfect
  • Geen oorpijn na uren gebruik
  • Toepassing meegeleverd met drivers
  • Zachte kussentjes
  • Rode draad

Minpunten

• Surround 7.1 werkt in sommige situaties niet goed
  • Microfoon is niet soepel om te plooien
  • Oorkussens trekt stof aan
  • Niet geschikt voor grote oren
  • Het zichtbare ijzerwerk roest na een tijd

Sub-beoordelingen

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4

Deze headset heb ik gekocht als vervanger van mijn oude sennheiser pc150. De volume regelaar van de sennheiser werkte niet goed meer na vele jaren gebruik (10 jaar).

De Plantronics GameCom 780 is mijn 2de gaming headset die ik ooit heb gebruikt. Ik zocht een headset waarmee je goed muziek kan luisteren, goed geluid tijdens films kijken en een goede surround 7.1 voor tijdens het gamen. Ik denk dat ik met de keuze van de Plantronics GameCom 780 er wel ben in geslaagd. Uiteraard is het wel een groot verschil met de sennheiser! Plantronics GameCom 780 is duidelijk beter.

1. Verpakking
Plantronics GameCom 780 zit goed verpakt in een harde omhulsel van doorzichtig plastiek en de USB aan de rode draad die aan de headset is vastgehecht zit ook netjes in een kartonnetje verpakt. Samen verpakt in een mooie zwart/oranje doos. Verder is er nog een cd-rom meegeleverd voor het installeren van de drivers. De bijhorende handleiding is een klein vierkant dun boekje die 2 pagina's per taal bevat, 18 verschillende talen. NL staat net in het midden van de gebruikershandleiding.

2. Installeren
Laat de cd-rom achterwege! Er zijn namelijk nieuwere drivers die veel stabieler zijn dan de drivers die op de meegeleverde cd-rom staan. Deze kan je afhalen van de officiele website:

Installeren gaat super makkelijk of je kan de handleiding raadplegen hoe je aan de slag kan gaan.

3. Windows 8 compatibiliteit
De drivers is sinds de laatste update wel compatibel voor Windows 8.1!
Net als bij Windows 7 werkt de headset normaal gesproken ook op Windows 8 zonder dat de bijhorende drivers zijn meegeinstalleerd, maar dan maak je natuurlijk gebruik van de standaard drivers van windows zelf en dat willen we natuurlijk niet, toch? 8)7

Het installeren van de drivers op een Windows 8 systeem geeft wel eens waar foutmeldingen of loopt vast of crasht tijdens de installatie. Daar is gelukkig een oplossing voor. Dit gaat als volgt nadat je de nieuwste drivers hebt gedownload:

1. Verander het .exe extensie naar .rar (Het gedownloade bestand is eigenlijk een gecomprimeerd bestand! _/-\o_)
2. Uitpakken > Open map win7 > rechtermuisknop op setup.exe > eigenschappen > Compatibiliteit op windows 7 zetten > OK klikken en dan kan je het probleemloos installeren op Windows 8!

Waarschijnlijk zijn er nog andere manieren, maar op deze manier werkt het echt! De drivers werken ook gewoon hetzelfde als op Windows 7. Bugs heb ik nog niet ontdekt.

4. Na het installeren: een extra toepassing
Ik was verwonderd dat de drivers ook een kleine toepassing heeft toegevoegd wat ik niet verwacht had. Die staat geminimaliseerd in het systeemvak met een headset icoon. De toepassing waarvan Dolby kan worden in en uitgeschakeld brengt een meerwaarde toe aan de headset! Zo hoef je de knop niet te gebruiken van de headset. Staat de Dolby ingeschakeld kan je nogmaals kiezen uit Gaming-/Filmmodus OF Muziekmodus.

Tijdes het switchen van Dolby in- en uitschakelen hoor je een kleine Bieb toon. Staat Dolby aan gaat het headset icoon in het oranje weergeven in het systeemvak en gaat het blauwe lichtje van de headset ook oplichten.

5. Geluid
Geluid is helemaal perfect! Je hoort meteen alle klanken die je kan horen tijdens het afspelen van muziek. Dolby inschakelen brengt een meerwaarde toe aan muziek. In het begin kan dit wel even wennen zijn, maar ik hou het liever ingeschakeld. Muziek video's van youtube klinken ook helemaal hoe het hoort te zijn!

Maar echter hoor ik maar heel weinig verschil tussen de twee modussen die je kan instellen, maar waarschijnlijk werkt de surround 7.1 veel beter op de Gaming-/Filmmodus. Hoewel ik daar nog niet veel heb van gemerkt. Ik raad aan om tijdens gaming dolby gewoon uit te schakelen, want zo werkt de surround toch echt beter.

Daarnaast hoor je het geluid goed wanneer je de headset naast jou op tafel legt als de volume hard staat. Voor sommigen een nadeel, voor anderen een voordeel.

Naar mijn mening is de bas ook voldoende, maar voor sommigen net niet genoeg. Maarja, wil je dan toch meer uit een headset halen, dan zul je veel meer moeten betalen.

Om het geluid ng beter te laten klinken kan je gebruik maken van audio enhancers, een goed voorbeeld is DFX (betaalde versie). Heb ik zelf getest met de Plantronics GameCom 780 en het werkt helemaal super! Bas kan zelfs nog beter laten klinken.

6. Gaming
Dat is waar het dus om gaat, de surround 7.1 tijdens gamen met deze headset. Vergeet niet dat dit een surround emulator is en dus minder goed is dan een echte surround. Betreft de prijsvergelijking is de surround 7.1 van deze headset wel goed. In elk geval, het werkt helaas amper; omdat het gewoon niet duidelijk genoeg is in sommige situaties. Dan lijkt het geluid nog steeds van alle kanten te komen. Geluid luider zetten kan de oplossing zijn.

Getest met Battlefield 3, Metro The Last Night en Dishonored.

7. Microfoon
Skype contacten horen me heel duidelijk. Buiten geluiden worden voldoende eruit gefilterd wat nog een extra voordeel is. De afstand regelen van de microfoon naar je mond is minder goed. Het is namelijk niet soepel genoeg en er blijft altijd een afstand van ongeveer 3 cm tussen de mond en microfoon.

8. Bouwkwaliteit
De Plantronics GameCom 780 ziet er kwetsbaar uit en dat is die ook! Maar hij is wel stevig genoeg als je hem niet zomaar overal mee naartoe neemt. Ook de rode draden tussen de schelpen en hoofdsteun kom je vanzelf nauwelijks aan, omdat deze achter de ijzertjes zitten beschermd. Je zou heel wat toeren moeten doen om perongeluk deze draden eruit te trekken. 8)7 Laat de headset in elk geval niet teveel op de grond vallen.

Plantronics GameCom 780 is een gesloten headset. De kussentjes zijn heel zacht, maar trekt wel veel stof aan! Ik kan de headset ook uren lang op mijn hoofd houden zonder dat ik pijn krijg.

9. De knopjes van de Headset
De knoppen zijn makkelijk te vinden en hebben een vaste plaats: aan de linkerkant van de headset. Er zijn 3 verschillende knoppen aanwezig: Snel volume regelen, Dolby aan- of uitschakelen en microfoon in - of uitschakelen. Af en toe vergeet je wel eens dat daar de knoppen zijn, want immers zijn we steeds gewend dat de bediening bij de meeste headsets aan de draad vast hangt. Maar dat leer je vanzelf wel bij de Plantronics GameCom 780 7.1.

Heb jij ook een Plantronics GameCom 780 7.1?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik ga deze headset ook kopen en vergelijken met mijn Razer Megalodon,ik wil een extra headsetje hebben en voor 50 euro wil ik het wel proberen.
Mooie review,

Ik had er zelf ook 1 in bezit. Alleen beviel me deze totaal niet.
De gaten waar je oren in moeten vallen zijn te klein, waardoor de bovenkant, en onderkant van je oor worden platgedrukt. Uiteindelijk begon het bij mij te jeuken. Dit komt denk ik door het stofje van de earcups. En na 2-3 uur gebruik kreeg ik er hoofdpijn van.

Het geluidskwaliteit ben ik het volkomen mee eens, voor die prijs is het zeker een goeie 7.1 headset.
dan heb je grote oren denk ik :P, ik heb er totaal geen last van.

Geluid is erg goed inderdaad en ook de mic is uitstekend. Een van de best value headsets op het moment zou ik zeggen.
Ik heb hetzelfde... na een paar uur begint hij inderdaad te knellen en voelt hij onprettig aan de oren.
Heel jammer, want verder is het geluid erg goed!
Vandaag is mijn huidige headset (toevallig ook een Sennheiser pc150) ermee opgehouden. Mede door deze review heb ik vandaag de 780 besteld!

Thx!
Ik heb hem ook gekocht en bevalt prima :)
Weet iemand of het mogelijk is de microfoon te muten ? Excuus zie in de laatste regel van de review dat dat kan. Ik denk dat ik deze ook maar ga aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Vicktorie op 27 juni 2013 00:38]

Ik ga deze ook halen maar kun je op windows 8 niet gewoon die .exe die je .rar maakt in win7 compatibliteits modus doen zonder er een rar van te maken?
Ik heb hem nu, en dat kon dus niet :( . Verder hele goede headset .
Er zijn nieuwe drivers uit, nu is deze headset volledig windows 8 compatibel, dus je hoeft geen rar meer te maken. :)

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013