Djampire

2 juni 2013 13:26, laatste update op 30 juli 2013 22:12, 24204 views

Pluspunten

• Groot 6.8" scherm.
  • Wifi voor draadloos synchroniseren
  • Hoge resolutie zorgt voor haarscherpe letters
  • Scherm leest erg prettig
  • Licht is goed verdeeld over het scherm.

Minpunten

• De prijs is toch wel wat aan de hoge kant.
  • Beetje glad aan de onderkant.
  • kunststof behuizing gevoelig voor vingerafdrukken
  • Accessoires zijn duur, en nog niet breed verkrijgbaar
  • van de 4GB interne opslag is 3.2GB te gebruiken voor E-Books
Algemene beoordeling Score: 5
Veelzijdigheid Score: 4

Aanleiding tot koop
Na lang wikken en wegen heb ik de Kobo Aura HD aangeschaft. Wat van doorslaggevend belang is geweest, is de schermgrootte. De meeste E-Readers hebben een 6" scherm wat eigenlijk relatief klein is. In de winkel had ik een aantal van de readers vastgehad voordat de Aura HD beschikbaar was en kwam tot de conclusie dat de beeldkwaliteit van de Kobo's (Touch & Glow) goed te noemen was, ook t.o.v. de Sony's. De Aura HD is eigenlijk een opgewaardeerde Kobo Glo.

Bouwkwaliteit
De Kobo kraakt nergens, en is voorzien van een solide behuizing. de USB stekker zit stevig in de poort, en wiebelt niet. De achterkant is voorzien van scheve hoeken, om er voor te zorgen dat prettig vast houdt. De kunststof behuizing is wel gevoelig voor vingerafdrukken. Er zitten nog geen krassen op het scherm, misschien kan ik daar later meer over zeggen.

*UPDATE*
Ik heb de Kobo nu al een maand of 2 in bezit en gebruik. Ik gebruik de Kobo nog zonder hoes, en nog steeds zitten er geen krassen op de buitenkant. Wel heeft mijn vriendin hem laten vallen op het grind waardoor er nu een kleine buts in de omlijsting zit, maar die kun je met het blote oog nauwelijks waarnemen. De kobo viel van ongeveer een meter hoogte, dus voor de val-test is hij wat mij betreft geslaagd. Als de beschermcovers in de toekomst wat goedkoper worden, dan schaf ik er wel een aan.

Beeldschermkwaliteit
Een van de unieke verkooppunten van de Kobo Aura HD is het scherm. Het is 6.8" groot, en daarmee momenteel het grootst verkrijgbare scherm in het E-Reader segment. Het 6.8 inch ClarityScreen+ display met een resolutie van 1.440 bij 1.080 pixels ziet er gelikt en zeer scherp uit. De letters zijn crisp en goed leesbaar, ook afbeeldingen worden goed weergegeven. Het scherm leest net als een echt boek, en dat is natuurlijk de bedoeling van een E-Reader, anders kocht men wel een Tablet om te lezen voor deze prijs...
Het beeld laat zich ook in direct zonlicht prima lezen, en schittert niet aan de ogen.

Lezen in het donker
De Kobo Aura HD is net als de Kobo Glo voorzien van een lichtbron onder het scherm. De intensiteit van het licht is in te stellen zodat er altijd een prettige instelling is voor de situatie waarin je wilt lezen. Het licht wordt mooi en evenredig over het scherm verdeeld.

*UPDATE*
Het lezen in het donker bevalt heel erg goed, de helderheid laat zich traploos instellen. Als ik in het donker zit (voor het slapen gaan) dan dan is een helderheid van 1% voldoende om prettig te lezen. Mijn partner kan dan gewoon slapen en heeft geen last van het strooilicht. Op 100% kun je de Kobo Aura gebruiken om je weg door huis te vinden in het donker!

leesbare formaten
De Kobo Aura HD heeft ondersteuning voor EPUB, PDF, JPEG, GIF, PNG, TIFF, TXT, HTML, RFT, CBZ en CBR bestanden met Adobe DRM. Dus de Aura HD kan met alle gangbare formaten overweg. Mocht je boeken hebben gedownload en op de Kobo willen zitten, dan kun je die met software als Calibre gemakkelijk synchroniseren.

Geleverde Software
De software moet je zelf downloaden via www.kobosetup.com. Je moet vervolgens een account aanmaken, of je logt in met je facebook account. er wordt verder helemaal geen software geleverd. Een goed alternatief voor de Kobo software is het eerder al genoemde Calibre, dat is een E-book management systeem dat ook overweg kan met de Kobo Aura HD. Het kan ook E-books converteren als je bijvoorbeeld een Kindle (Mobi formaat) wilt lezen op de Aura HD. Wat wel jammer is, is dat maar 3.2 gb van de vermeldde 4GB beschikbaar is voor E-Book opslag.

Accuduur
Omdat ik de Kobo nog maar net in mijn bezit heb kan ik nog weinig zinnigs zeggen over de levensduur van één acculading. Ik ga over een paar dagen op vakantie en als ik terug ben kan ik daar meer over zeggen. Kobo stelt zelf dat je 2 maanden moet kunnen lezen gebaseerd op 30 minuten per dag. dat zou neerkomen op 30 uur lezen voordat de accu leeg is.

*UPDATE*
De accuduur is heel goed, Ik heb nu in totaal 65 uur gelezen en de Kobo is nu 2 keer volledig op geladen en één keer voor de zekerheid tussendoor. Ik gebruik de Kobo nooit op de volledige helderheid omdat ik dat niet prettig vind lezen, te fel aan de ogen. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor een langere accuduur.

Vanaf het moment dat Tweakers er over schreef MOEST ik 'm hebben :Y)
Dus zojuist eentje besteld.
And now, we play the waiting game...
je zult er geen spijt van krijgen, geloof me! Veel plezier met je aankoop!
Ik heb hem vandaag binnen gekregen.
Heb jij aan de linker onderhoek (onderkant bij, links van de micro USB slot) ook een soort van 'inkeping' zitten, het lijkt erop alsof hij gemaakt is om opengemaakt te worden.
Mooie review alleen nog wat kantekeningen de verlichting in de aura is heel wat wat beter als de glo
deze is blauw/wit en de aura is wat meer naar gelige kant wat rustige aan de ogen is
Je hebt over de opslagruimte dat die maar 3.2 GB is vind ik geen nadeel maar een voordeel er is geen andere ereader die zoveel heeft deze hebben allemaal maar 2GB
Dan de veelzijdigheid 3 sterren dat rijmt niet met jou opmerking ( Dus de Aura HD kan met alle gangbare formaten overweg.)

heb hem zelf ook de bruine omdat deze iets minder zichtbaar gevoelig is voor vingerafdrukken
je hebt gelijk wat betreft de veelzijdigheid, die heb ik verhoogd naar 4 sterren.
Hi Djampire,

Ik ga deze week een eigen review schrijven over de Aura, maar altijd handig om iets bij een andere bron te checken.. Want is iets exemplarisch of zo bedoeld?

Ik gebruik het liefst het font Avenir. Daarbij heb ik de marges en lijnhoogte helemaal links op het kleinst staan en de fontgrootte twee tikjes vanaf het kleinst. Lekker veel tekst in beeld dus..
Wat mij hierbij opvalt is dat sommige regels er net iets vetter uitzien dan waar hij tussenin staat. Het is niet het vette font, want die is bij Avenir mega-dik (misschien wel iets te..). Heb jij dat ook?
ik heb de marges inderdaad ook op het breedste ingesteld, en heb de scherpte iets verhoogd en de dikte van de letters. ik gebruik ook avenir, maar ervaar niet dezelde dingen als jij. ik ben benieuwd naar je bevindingen en review!
Kraakt die nog steeds niet als je aan de randen een beetje indrukt?
Mijne kraakt wel een beetje. Zit er anders aan te denken om deze om te laten ruilen.
nee hij kraakt nog steeds niet!
Er is ook nog de Kindle DX, weet niet zeker hoe goed verkrijgbaar deze is in nederland.
deze komt met een 9,7" scherm, en een goed contrast. jammergenoeg levert amazon geen modellen met het prachtige frontlight van de Kobo's. maar, het is dus niet de grootste..
Ten tijde van het uitkomen van de Kobe en het schrijven van de review was het wel degelijk de grootste. Maar de techniek schrijdt voort.
Voor de Kobo Aura HD van mijn vrouw heb ik een paarse hoes geregeld via eBay. De originele hoes is inderdaad erg duur.
Ik heb nu inderdaad ook via Ebay een hoes besteld. die wordt binnenkort geleverd. De prijzen van de originele hoezen liggen nog steeds erg hoog, gelukkig zijn er nu goedkopere alternatieven.