×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Merk Zopo
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
Kleuren Zwart
  Bekijk alle specificaties

Zopo C2 Zwart Review

Door M-Opensource 27 mei 2013, laatste update op 28 mei 2013, 45.302 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Dual SIM
  • Design
  • Veel waar voor je geld

Minpunten

• Bugs en gemis van optimalisatie in Android
  • Camera

Sub-beoordelingen

Doorgaans koop ik één keer per jaar een nieuw Android toestel maar sinds ik de Chinese markt heb ontdekt is de opvolger van mijn Jiayu G3 na 4 maanden al in zicht. De keuze voor een opvolger had met een aantal teleurstellende factoren van de G3 te maken. De camera en de GPS van de G3 zijn ronduit slecht, hier heb ik even mee kunnen leven maar uiteindelijk zat het mij toch tegen, er moest een nieuwe komen!

Bij het zoeken naar een nieuw Android toestel heb ik een aantal voorwaarden gesteld waar de opvolger aan moet voldoen:
  • Minimaal 4,7" display
  • Minimaal 720p resolutie
  • Minimaal quadcore processor
  • Dual SIM
  • Een strak design, liefst een platte achterkant
  • Accu die het einde van de dag kan halen (minimaal 2000mAh)
  • Camera die niet (of nauwelijks) uit de behuizing steekt
  • Camera die betere foto's schiet dan de G3
De Iocean X7 Youth was een mooie optie echter viel de vorm van de behuizing mij iets tegen, desalniettemin vind ik het design wel erg mooi, het was meer uit praktisch oogpunt. Meer daarover in het Bouwkwaliteit gedeelte.

De Jiayu G4 viel af wegens het constant uitstellen van de leverancier. Jiayu heeft er een handje van om steeds nieuwe informatie te lekken en na ieder lek, als iedereen gespannen wacht, de levering weer met een maand of twee uit te stellen. Dit was ik zat dus besloot de G4 over te slaan.

Overige toestellen zoals de HTC Butterfly klonen en de Cubot zagen er leuk uit, maar op één of andere manier kreeg ik een hoog budget gevoel bij deze toestellen. Of het daardwerkelijk budgettoestellen zijn durf ik niet te beweren.

Nadat ik een review van Colonel Zap heb gelezen over de ZP980 (deze is op een paar kleine punten na gelijk aan de C2) op zijn blog werd ik nieuwsgierig en na het zien van zijn Youtube review was ik over. Links naar de blog en review zijn onderin te vinden.

De bestelling was snel gedaan en sinds vrijdag 24 mei ben ik de blije eigenaar van de Zopo C2. In deze review zal ik regelmatig een vergelijking maken met de Jiayu G3 en soms ook de Sony Xperia S, dit waren mijn laatste twee smartphones.

InhoudsopgaveBestelling, zending, levering & verpakking - 5/5 sterren

De Zopo C2 heb ik bij Mixeshop besteld, ten eerste omdat de prijs daar lager was dan bij concurrenten maar ook omdat ik goede ervaringen met ze heb. Ze pakken hun spullen degelijk in, zijn snel in communicatie en ik heb ze nog niet eerder kunnen betrappen op het geven van valse informatie met betrekking tot specificaties of voorraad- en verzendstatus.

Ik heb gekozen voor verzenden via DHL, Mixeshop heeft het beleid dat zij op de verpakking vermelden dat het om goedkopere apparatuur gaat zodat de ontvanger geen invoerrechten hoeft te betalen. Mijn Jiayu G3 werd door hen als digitaal fotoframe van $25 dollar aangemerkt en de Zopo C2 kreeg als naam USB Framework van $20 dollar mee. DHL achtte dat beide keren geloofwaardige informatie en zodoende heb ik nog niet extra voor mijn pakketjes hoeven betalen.

Op verzoek willen de mensen van Mixeshop er ook iets anders op zetten, mocht je dat willen.

Het pakket werd op 21 mei door DHL als opgehaald bevestigd en lag de 23e reeds in Leipzig, Duitsland. Wegens slecht weer vloog men die ochtend niet, anders had ik 'm donderdagavond al gehad. Het is uiteindelijk vrijdagmiddag geworden wat ik nog steeds een zeer snelle levering vindt vanuit Hong Kong. De gemiddelde kerstkaart heeft er in Nederland meer moeite mee ;)

Het pakket was stevig ingepakt, in mijn enthousiasme ben ik vergeten daar foto's van te maken en zat de verpakking al in de prullenbak voordat ik het doorhad. Er zaten goed 3 lagen bubbeltjesplastic om de doos van de C2 en daaromheen zat minstens een halve rol gele 'ducttape'. Ik durfde er bijna mee te gaan voetballen zo stevig was het pakket. Dik in orde dus!

In de doos van Zopo vond ik de volgende items.
  • Zopo C2
  • Accu (reeds in de telefoon)
  • USB kabel, netstekker en verloopstekker
  • Oordopjes
  • Zakje handleidingen en garantiepapieren
Specificaties - 5/5 sterren

De specificaties zijn redelijk high-end, hieronder heb ik ze samengevat.

Zopo C2 specificaties
OSAndroid 4.2.1 (Aliyun OS)
Afmetingen143,3mm ,70mm 8.5mm (lxbxd),150g
SchermSharp SLCD (ZP980) / LTPS (C2) Capacitieve touchscreen, 16M kleuren
1080 x 1920 pixels, 5.0 inches (~441 ppi)
CPU/GPUMT6589 1,2 GHz / SGX544
Geheugen1GB RAM / 16GB ROM (ZP980) / 4GB ROM (C2)
Externe opslagMax. 64GB Micro-SD
MultimediaMP3, MP4, 3GP, geluidsopname, video-opname, FM-radio 3.5mm
TalenMeertalig
KleurenZwart
Beschikbare ROM'sAndroid 4.2.1, Aliyun OS

Credits naar Tweaker Gingerbread voor het verzamelen van deze data.

Bouwkwaliteit - 5/5 sterren

De C2 voelt stevig en degelijk aan, hij kraakt niet wanneer ik er iets kracht op zet. De knoppen geven een goed degelijk klik-effect en geven mij niet de indruk dat deze snel slijten, time will tell.

Het klepje achterop is lastig los te krijgen, hij zit behoorlijk vast waardoor het een stevig geheel vormt wanneer deze erop zit. Het vastzetten van het klepje vergt wel wat concentratie, niet omdat het klepje van slechte kwaliteit is of omdat de pinnetjes niet goed vastklikken maar vanwege het feit dat het klepje echt strak op maat is gemaakt en er goed omheen past. Je hoeft niet bang te zijn dat je je accu verliest, dat is zeker.

Ik heb m'n nog niet laten vallen en dat probeer ik ook te vermijden. Ik heb echter de indruk dat ie wel tegen een stootje kan en zou me niet zo snel zorgen maken als 'ie van de bank afglijdt. Laten stuiteren op de straat lijkt mij nog steeds geen goed idee, dit in tegenstelling tot m'n G3 welke al een grindpad en een fietspad van dichtbij heeft gezien en dit zonder ernstige kleerscheuren overleefde.

Design - 5/5 sterren

De afmetingen van de C2 zijn niet mis, maar wat verwacht je anders met een 5" display, de grootte is echter wel even wennen. Ondanks het grote scherm hebben ze bij Zopo de dikte aardig kunnen beperken, met 8,5 mm dik is het best een dunne telefoon die fijn in de hand ligt.

De camera ligt verzonken in de behuizing en steekt er dus niet uit zoals bij de meeste toestellen. Dat de camera erin ligt is één van de redenen geweest om voor de C2 te kiezen, dit om praktische redenen en omdat ik het simpelweg veel mooier vindt. De praktische reden is dat ik mijn telefoon vaak tussen m'n handen heb liggen voor m'n toetsenbord en ik deze soms bedien als 'ie op z'n rug ligt. Een uitpuilende camera zorgt voor een wiebelende telefoon. Kan voor een ander niet bijzonder zijn, ik erger me daar aan :p

Verder heeft de C2 een zilverkleurige, plastic rand om de telefoon zitten wat wel een mooi effect geeft, dit zorgt voor een professioneel en strak uiterlijk. Het gebruikte materiaal is voornamelijk plastic, overigens ziet dit er goed uit en geeft het geen cheap gevoel aan het toestel.

De powerknop zit aan de rechterkant wat erg fijn is als je de C2 met één hand bedient, m'n G3 had de knop bovenop zitten wat het soms lastig maakte om 'm aan te zetten met één hand. Praktisch een pluspuntje dus.

Als laatste vind ik het positief dat het design van de C2 niet 13 in een dozijn is, als ik bijvoorbeeld kijk naar de Jiayu G4 heb ik het idee dat ik een dergelijk ontwerp wel honderd keer ben tegengekomen bij allerlei merken. De C2 is mooi én wijkt af van de meute, wat mij betreft een mooie combi.

Scherm - 4/5 sterren

Zopo geeft aan dat de C2 een LTPS-LCD scherm van Sharp heeft, erg veel concrete informatie kon ik er niet over vinden. LTPS heeft onder andere als eigenschap dat pixels dichter op elkaar kunnen staan waardoor hogere PPI waarden behaald kunnen worden.

Het aantal pixels zal menig Tweaker blij maken, het scherm biedt namelijk een resolutie van 1080 (breedte) bij 1920 pixels (hoogte) op een afmeting van 5.0 inches, dit geeft een PPI van ongeveer 441. Of het veel scherper is dan 720p durf ik niet te zeggen, deze discussie heb ik in meerdere topics gezien maar een echt oordeel kan ik er persoonlijk niet over vellen. Wat ik wel kan zeggen is dat het scherm echt retescherp is. Iconen van apps zijn prachtig en ook browsen is een genot, tekst op websites is kraakhelder en ik hoef minder vaak in te zoomen zoals ik deed bij mijn G3.

De kleuren zijn helder en geven een levendige indruk, op dit gebied vind ik het verschil aanzienlijk als ik het scherm vergelijk met m'n G3. Voor m'n gevoel komt het in de buurt van een AMOLED scherm.

Ook de capacitieve capaciteiten (right?) van het scherm zijn goed, hij reageert vlot op m'n aanrakingen en de nauwkeurigheid is zoals je mag verwachten. Volgens de Mobile Uncle Tools kan ik met maximaal 5 vingers tegelijk op het scherm. Ik heb smartphones gehad waarbij ik met 10 vingers erop kon maar laten we realistisch zijn, hoevaak zit je met meer dan 2 vingers op je scherm?

Onder het scherm bevinden zich de capacitieve knoppen (menu, home, back). Deze zijn in daglicht slecht te zien en lichten ook nauwelijks op, in het donker zie je ze prima bij oplichten. Toch een minpuntje aangezien dit toch wel veelgebruikte knoppen zijn.

Accu - 5/5 sterren

De accu is 'slechts' 2000mAh en dat is iets dat mij toch wel zorgen baarde in het begin, gaat een volle lading het einde van de dag halen?

Uiteraard is dit volledig afhankelijk van je gebruik. Ik reken mezelf als een gemiddelde tot zware gebruiker, ik stuur regelmatig Whatsapp berichten, browse wat heen en weer, zoek veel met Google. Gebruik veel apps als Nu.nl, Twitter, Tweakers, Spotify, schiet een paar foto's per dag etc. Omdat mijn telefoon niet alleen voor prive doeleinden wordt gebruikt maar ook zakelijk heb ik meerdere email accounts geconfigureerd welke ik ook veelvuldig raadpleeg.

De eerste dag dat ik de C2 goed gebruikte was de zaterdag na ontvangst, ik had een stabiele ROM erop gezet, al m'n apps kunnen restoren en alle instellingen naar m'n zin. De eerste 20% van een volle lading gaan het snelst heb ik het idee, daarna neemt het geleidelijker af. Ik denk dat ik dit kan verhelpen door de accu te kalibreren, maar echt nodig lijkt het mij niet. Gedurende de dag viel het mij op dat de accu zich goed gedroeg, na zo'n 15 uur was m'n dag op z'n einde en zat ik op 66%. Toegegeven, de C2 heeft voornamelijk op WiFi gezeten dus de 3G dataverbinding werd niet gebruikt, 3G is een slurper in tegenstelling tot WiFi.

In de nacht lijkt er zo'n 10% van de accu afgesnoept te worden, hierbij heb ik wel alles aan staan. De processor gaat wel netjes in deep sleep, overigens is dat uit de resultaten van CPU Spy ook te bevestigen. Uiteindelijk heb ik ruim 27 uur kunnen halen op de eerste volledige lading en dat valt mij niet tegen gezien het maar 2000mAh is.

Gister was mijn eerste werkdag van de week weer en heb ik de telefoon beter kunnen testen. Hij maakte gebruik van 3G en geen WiFi, wat het verbruik zou moeten verhogen. Het einde van de dag heb ik kunnen afsluiten met 35% resterend (07:00 uur opgestaan, 23:00 slapen). Mijn verbruik lag door de dag heen redelijk hoog, veel gebeld, Whatsapp, browsen in m'n pauzes en half uurtje navigatie.

Het opladen van de accu gaat behoorlijk snel, waar de G3 er met de meegeleverde adapter zo'n 4 uur over deed redt de C2 het binnen 2,5 uur.

Connectiviteit (3G, Bluetooth, WiFi, GPS, USB) - 5/5 sterren

3G
Hier kan ik kort over zijn, de verbinding is stabiel, snel en het is mij nog niet opgevallen dat deze wegvalt. Binnenshuis heb ik nooit eerder problemen gehad en ook met dit apparaat heb ik prima bereik.

Ik heb wel een speedtest uitgevoerd en de resultaten zijn zoals verwacht.

Bluetooth
Versie 4.0 van de Bluetooth chip doet z'n werk goed, ik gebruik Bluetooth in m'n auto en met m'n Sennheiser MM100 headset. Verbinding is met 2 seconden gelegd (audio en phone) en heb deze tussendoor ook nog niet zien wegvallen.

De spraakkwaliteit in de auto was prima, mijn gesprekspartners verstaan mij goed en vice versa. Ook het streamen van muziek via Spotify werkt zoals verwacht.

WiFi
De WiFi chip van m'n Jiayu G3 was meestal goed, echter gaf deze soms problemen bij het streamen van internetradio, op willekeurige intervallen verloor Android de stream en had ik gaten van ruim 5 seconden. De WiFi op de C2 is perfect, de beste test was 2 uur streamen zonder een enkele onderbreking, stabiel dus. Ook wat signaalsterkte betreft werkt 'ie zoals verwacht, ik kan zonder problemen m'n hele huis (3 woonlagen) doorlopen en het signaal blijft goed tijdens het streamen.

De snelheid is ook in orde, hierbij een speedtest van Wifi.

USB
De USB connector zit aan de onderkant, iets links van het midden. Een prima connector echter wel met een vreemde eigenschap. De USB kabel gaat er niet zover in als dat je zou verwachten, deze steekt iets uit waardoor je denkt dat ie los zit. Hij zit er goed in en werkt maar het is een gek gezicht.

GPS
In één woord, prima! Met m'n G3 had ik een GPS die het vaak wel deed maar enorm moeite had om het signaal vast te houden, ook duurde het lang met de G3 om uberhaupt een fix te krijgen. De GPS op de C2 is een ware verademing. Een fix krijgen kost gemiddeld een seconde of 6 en levert als resultaat minimaal 5 satellieten op, na zo'n 10 seconden kan je rekenen op 7 tot 10 satellieten en varieert de nauwkeurigheid van 20 tot 10 feet (ongeveer 7 tot 3 meter).

Navigeren heb ik in de binnenstad van Utrecht getest, we waren ongeveer 20 minuten onderweg. M'n vriendin heeft het scherm grotendeels in de gaten gehouden maar kwam tot de conclusie dat ie niet één keer heeft afgeweken van de weg. Top dus!

De enige telefoon met GPS die het beter én sneller deed was m'n Sony Xperia S, hoewel dit geen eerlijke vergelijking betreft want de Xperia S maakt ook gebruik van Glonass.

Dual SIM - 5/5 sterren

Omdat ik niet meer met 2 telefoons wil lopen (prive en zakelijk) ben ik sinds vorig jaar op Dual SIM telefoons overgegaan, dit is een stap die ik iedereen kan aanraden die vaak met meerdere toestellen loopt te zeulen.

De C2 bevat een gewoon SIM slot en een MicroSIM slot, beide slots zouden volgens de specificaties 3G ondersteunen, helaas kan ik dit niet verifiëren omdat ik geen SIM adaptertje heb voor de MicroSIM.

Binnen Android is Dual SIM prima geregeld, je kan er voor kiezen om je gesprekken en/of data altijd over 1 SIM te laten lopen maar je kan het ook splitsen. Ook is het mogelijk om Android altijd te laten vragen welke SIM je wilt gebruiken wanneer je een telefoonnummer belt. Android onthoudt welke telefoonnummers met welke SIM voorheen zijn gebruikt en geeft bij herhaling een "suggested SIM" aan in de popup. Werkt netjes en zoals verwacht.

Software - ?/5 sterren

Hier moet ik toch echter iets minder positief zijn. Android draait behoorlijk netjes op de C2 maar ik merk dat ik af en toe toch een hapering ondervindt bij normale zaken als heen en weer switchen tussen apps of nieuwe apps starten.

De C2 wordt oorspronkelijk geleverd met Aliyun OS wat (net als Android) zijn basis heeft in Linux. Omdat de C2 op een paar punten na gelijk is aan de ZP980 kan je er ROM's van deze ZP980 op flashen. Dit gaat vrij gemakkelijk en Android draait op zich ook wel prima maar op het gebied van performance merk je dat de ROM niet helemaal geoptimaliseerd is voor de Zopo. Ondanks dat draait het algeheel best soepel, het hapert lang niet genoeg om een rage bij mij te veroorzaken ;)

Iets wat mij ook opvalt is dat de C2 na het unlocken even een halve seconde nodig heeft om bij te schakelen, hier had ik met m'n G3 geen last van, voelt als een optimalisatiepuntje. Daarentegen is het toestel in 3 dagen gebruik niet vastgelopen of heeft kuren gehad waarbij een restart nodig was, dus stabiel is het zeker.

Ik moet nog even een bug noemen, in deze versie van de firmware vertoont de WiFi chip vreemd gedrag. Bij het uit- en vervolgens aanzetten van WiFi (of een reboot van het toestel) verandert het MAC adres! Heel storend als je de beveiliging van je WiFi router op MAC adressen laat controleren. Gelukkig is deze bug in de volgende firmware versie opgelost.

Ik wil hier nog geen definitief oordeel over geven omdat ik nog op een oudere versie van de Zopo ZP980 ROM zit. Zopo is voor de ZP980 al iets verder met de ontwikkeling en heeft al wat vooruitgang geboekt in de optimalisatie als ik de changelogs moet geloven. Ik update dit hoofdstuk als ik een nieuwere ROM werkend krijg en dan een vergelijking kan maken.

Rooten & Custom ROM's

De C2 werd op verzoek geleverd met de Android installatie, helaas wel zonder root rechten. Op Needrom.com zag ik enkele custom ROM's staan en besloot er één met root toegang te flashen.

Ik heb gekozen voor de versie van 15 mei 2013, deze lijkt stabiel te draaien en kan op elke editie* geflashed worden. Deze is hier op Needrom te vinden. Het is een vrij schone ROM zonder Chinese apps. Met Titanium Backup heb ik een paar Chinese procesjes kunnen 'freezen'. Deze ROM is gebaseerd op de 0410 firmware van de ZP980. Inmiddels zijn de 0422 en de 0521 versies reeds uit, deze zouden onder andere verbeteringen hebben op het gebied van het 3G signaal en optimalisatie.

Aan deze tutorial video heb ik nog het meest gehad, als je deze video combineert met de downloads van Needrom dan is het goed te doen. In de video wordt ook het rooten en installeren van de ClockworkMod recovery besproken.

Als alternatief voor rooten is de volgende link als tip gegeven: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2247537

*Sinds kort wordt de C2 met een aanpassing geleverd, de zogenoemde B editie. Deze editie zou volgens Zopo op hardware verschillen (moederbord?) van de ZP980. De reden is niet helemaal duidelijk maar op de fora vermoed men dat dat is gedaan om het moeilijk te maken om een ROM van de ZP980 te flashen. Gezien Zopo op hun forum zelf de laatste Android voor de B revisie aanbieden lijkt voorgaand gerucht niet waar.

Audio (speakers & microfoon) - 4/5 sterren

Via de meegeleverde oordopjes is het geluid ok, niet erg goed maar dat verrast mij ook niet, de oordopjes zien er goedkoop uit. Overigens gebruik ik zelf een Bluetooth headset ipv oordopjes.

Wat betreft de externe speaker, deze is best goed eigenlijk. Meestal als ik een douche neem zet ik Spotify op om van wat deuntjes te genieten en dat klinkt in de badkamer aardig goed. Bij het voluit zetten van het volume kraakt de speaker niet en blijft het geluid nog best helder.

De speaker is wel een stuk beter dan die van de G3, m'n Xperia S had veel betere speakers maar dat is een kromme vergelijking.

Het geluid van de speaker tijdens het bellen is ook goed, ik kan m'n gesprekspartners aan de andere goed verstaan en ik krijg te horen dat ik ook goed verstaanbaar ben, dus ook de microfoon is prima.

Over het algemeen een goed geluid in, en uit de C2.

Fotocamera - 4/5 sterren

De foto's die de camera maakt zijn als eerste al een stuk beter dan die van de G3. Ik ben niet overdonderd van de kwaliteit, het zou wat beter kunnen maar voor de alledaagse dingen is het een meer dan prima camera.

Videocamera - 2/5 sterren

Zelf maak ik nooit filmpjes met m'n camera, de kwaliteit vind ik doorgaans zwak en als ik een video schiet dan doe ik er naderhand nooit meer wat mee. Om het te testen heb ik een video gemaakt in HD kwaliteit, het resultaat heb ik op Youtube gezet.

Ik ben niet onder de indruk van de kwaliteit, ondanks dat het HD moet voorstellen vind ik dat verre van. Ik heb de video in volle kwaliteit naar Youtube geupload maar op één of andere manier maakt Youtube er veel mindere kwaliteit van. Dit probeer ik nog te fixen.

Benchmarks - 3/5 sterren

De C2 is niet heel sterk op het gebied van benchmarks, al hecht ik hier persoonlijk weinig waarde aan, het gaat mij meer om de ervaring.

De Antutu benchmark geeft 11591 punten terug wat in vergelijking met z'n soortgenoten (MTK6589 toestellen) iets aan de lage kant is. Dit kan mede te maken hebben met het feit dat de ROM nog niet optimaal is en officieel eigenlijk niet eens voor de C2 ontwikkeld is.
  • Antutu Benchmark v3.3 - 11591
  • Quadrant Benchmark v2.1.1 - 3957

Ook dit onderdeel wil ik tzt updaten wanneer er een betere ROM op staat, wordt vervolgd dus.

Prijs - 5/5 sterren

Mixeshop biedt de C2 aan voor $239, wat goedkoper is dan de meeste webshops, het verzenden met DHL kostte mij afgerond zo'n $27 wat totaal en omgerekend naar Euro's neerkwam op zo'n ¤ 210. Dit vond ik gezien de kwaliteit van het toestel een zeer mooie prijs.

Bronnen & Links

Mixeshop: http://www.mixeshop.com
Review Colonel Zap (blog): http://colonelzap.blogspo...pio-mt6589-quad-core.html
Review Colonel Zap (Youtube): http://www.youtube.com/watch?v=laHOZTiqE34
White paper over LTPS: http://www.coherent.com/d...WhitePaperFinal_Oct28.pdf
[Zopo ZP980 & Zopo C2] GoT: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40302508
Custom ROM's: www.needrom.com/phone-roms/zopo/c2/

Conclusie - 4/5 sterren

Vier uit vijf sterren lijkt mij een mooie score, de prijs/kwaliteit verhouding is super. Ik kan het aanraden om voor dit toestel te kiezen als 'ie binnen je scope valt, je zal niet teleurgesteld zijn. De specs, bouwkwaliteit en het scherm zijn top. De software en de camera zijn helaas iets minder, wat de software betreft verwacht ik dat het iets zal verbeteren naarmate meer handige personen zich gaan bemoeien met de custom ROM's.

Uiteindelijk veel waar voor je geld en ik durf te wedden dat ik de C2 langer dan 4 maanden zal gebruiken!

Ik ga weer verder spelen, thanks for reading! :)

Eventuele vragen die specifiek op de review ingaan kan je in de comments zetten of stellen. Algemene vragen over de C2, stel deze aub in het Zopo C2 topic op GoT (http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40302508), ik word via DM overspoed met generieke vragen die prima in het topic kunnen waar meer mensen aanwezig zijn die deze kunnen beantwoorden! :)

Helaas is mijn C2 stukgevallen onlangs, het glas kan er niet tegen als je dit laat stuiteren op een metalen balk ;)

Inmiddels is er een Zopo ZP980 onderweg, hier ga ik geen uitgebreide review van schrijven maar ga er wel een vergelijkingstest mee doen. Ik bekijk nog even of ik deze post in het Zopo topic of hierbij toevoeg, of beide :)

Heb jij ook een Zopo C2 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-11120110+114+22+30
1 2 3 ... 6
Zou je een shoot-out kunnen doen tussen de Zopo C2, Jiayu G3 en Sony Xperia S qua foto's? :)

Verder heb ik nog een tweetal typo's gevonden.

Bestelling, zending, levering & verpakking:
false informatie
Dat moet natuurlijk valse en/of verkeerde informatie zijn, je dacht waarschijnlijk aan 'false info' en typte die meteen zo uit.

Design:
Het gebruikte materiaal is voornamelijk plastic, overigens ziet dit en geeft het geen cheap gevoel aan het toestel.
Het gebruikte materiaal is voornamelijk plastic, overigens ziet het toestel er niet goedkoop uit.
Het gebruikte materiaal is voornamelijk plastic, overigens geeft dit geen 'cheap' gevoel aan het toestel

Nu wil je beide meenemen in dezelfde zin waardoor ie niet lekker loopt :)
De vorige twee toestellen heb ik helaas niet meer, dus een shoot-out wordt lastig.

Dank voor de oplettendheid, ik werk veel in het Engels en dan gaat het nogal eens mis bij schrijven ;) Andere zin is aangepast, er misten een paar woorden.
Dit is een goede uitgebreide review!
Alles is duidelijk en overzichtelijk ingedeeld en je bent redelijk kritisch.

Ik kan niet wachten tot de mijne aankomt, dan kan ik hem vergelijken met de iOcean X7 :)
Bedankt voor de review! Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van deze telefoon, en ben het met veel punten met je eens.

Qua gebruik ben ik een lichte gebruiker (voornamelijk whatsappen), vanochtend om 7 uur de telefoon van de oplader gehaald, en zit nu nog op 83% (half 4). Prima dus.

Ik heb hem betsled via etotalk op de 23e, en heb geen extra kosten heven betalen.
Verzending was net als bij jouw pakket met heel veel gele tape.

Voor het rooten heb ik hier gebruik van gemaakt. Heel makkelijk.

Voordat ik geroot heb, heb ik eerst zelfs nog een OTA update gehad (heb je niet genoemd in je review volgens mij) naar 0521 revisie B. Ik denk niet meer dat dat na het rooten nog lukt :P
Ik denk zelf niet dat revisie B ervoor is dat je Android niet meer kan installeren; deze wordt namelijk op het forum van zopomobileshop zelf aangeboden, zowel voor revisie A als B.

De camera vind ik zelf prima, maar ik gebruik wel Camera Zoom, die (vind ik) een betere foto geeft qua kleuren, dan de standaardcamera. HDR kan ik niet vinden op de standaardcamera trouwens.

Ontvangst (wifi/3G en bellen) is erg goed te noemen, mijn oude Samsung i9000 deed het een stuk minder. GPS is ook erg goed inderdaad, zeker na rooten en gebruik van FasterGPS.

Verder heb ik de Zopo flipcover erbij besteld (voor 10 dollar, nu 20 dollar op etotalk, raar). Deze is erg mooi, en sluit strak aan op de telefoon.

Veel mensen vinden de telefoon te groot, en als je er een iphone 4/5 op legt, dan is dat eigenlijk ook wel zo. Ik ben zelf lang, en heb er geen problemen mee. Hij is broekzak compatible :)

Maarrrrrrr...ik heb een screen protector op mijn scherm zitten, en ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft, maar ik heb last van 'ghost touches'. Heel irritant. Denkt je scherm ineens dat je in een bepaalde hoek hebt geklikt, terwijl dat helemaal niet zo is. Vooral in Swiftkey flow is dat zeer vervelend. Ik ga binnenkort de protector er eens van af halen, kijken of dat helpt.

M-Opensource, heb jij er een screen protector op zitten? Vind het een beetje zonde om die er na 1 dag al van af te trekken.
Ik had er een screenprotector opzitten, echter zat deze al half los en met veel luchtbubbels, was geen goede kwaliteit. Heb die er gelijk afgesloopt, van ghost touches heb ik geen last moet ik zeggen.
Thanks. Voelt het scherm aan als plastic of als glas?
Als het glas is verwijder ik de protector. Heb een hekel aan die dingen, en ze zijn met glas ook niet echt nodig, vind ik.
(Ik heb een screen protector die over het hele scherm zit, dus ik kan het zelf niet voelen, helaas).
Het scherm is plastic, maar wel een stevige soort.
Het scherm is glas, en absoluut geen stevige soort!

Ik heb mijn C2 3 dagen gehad, daarna was het scherm spontaan gebarsten in mijn broekzak en werkt de touchscreen dus niet meer.

Het scherm is erg gevoelig voor krachten erop, doordat het als het ware 'op' de telefoon ligt en de rand dus rondom niet beschermd wordt. Ergens tegenaan tikken en daar gaat je scherm. Dus pas daarmee op en bestel een protector mee die je om de telefoon doet!!!
Mooie review!!

Ik kom zelf ook van een g3 :-)

Ik had op mijn zp980 ook geen last van ghost touches dacht ik in het begin, maar toch krijg ik er nu steeds meer last van. Heb geen screen protector, merk het vooral met swypen.

Hoop dat het een software en geen hardware probleem betreft.

Op zopomobileshop.com is dit probleem ook al vermeld, hoop op een oplossing.

Op sommige sites zeggen ze dat er het nieuwe gorilla II glas in zit, Zopo laat zich hier niet over uit ;(

[Reactie gewijzigd door gomez2010 op 29 mei 2013 06:26]

Even terugkomend op het 'ghost touches' probleem, iets vergelijkbaars is vermeld in een topic over de bugs van de laatste software versie:
- status bar drops down automaticaly while typing text messages

Is dit waar jij last van hebt?

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 29 mei 2013 13:10]

Ja, dat probleem heb ik ook soms. Ik zie met Mobileuncle tools (multitouch test) dat er heel af en toe een aaraking helemaal bovenaan wordt geregistreerd, of rechts/links onderin.
Het eerste zorgt ervoor dat de status bar omlaag komt, het tweede dat swype/flow de kluts kwijt raakt.
Dat de status bar omlaag komt heb ik vanmorgen een keer gehad, dat sta je toch raar te kijken. Hopen dat het een softwarebug is en niet hardware gerelateerd, helaas vrees ik wel voor het laatste.
Hoi ErrieR,

Ik ben ook van plan een telefoon bij Etotalk te kopen.
Welke opties heb je precies aangevinkt om geen extra kosten te hoeven betalen?
Send it as a Gift ( +US$1.99 )
en
No logo No word box ( +US$1.00 )?
Ik heb de No word box. Dit betekent dat je de telefoon niet in de originele doos krijgt. Heb je dus weinig aan. En als gift verzenden helpt tegenwoordig niets meer, alhoewel ik met deze 2 opties geen douane heb betaald. Kan ook toeval zijn.
RBedankt voor de duidelijke uitleg zelf net 1 besteld wil andere rom plaatsen weet niet precies hoe. Kan ik meer informatie krijgen ben een echte beginneling :) weet al meer dankzij u rewiew.
De video in de review legt het stap voor stap uit, volg deze goed en ik durf te wedden dat je snel een andere ROM hebt draaien :)
Een vraag:
Heeft deze telefoon een notification led? Een van mijn grootste minpunten aan mijn I9100
Yes, echter alleen een groene en rode kleur.
Das gek, Lightflow kan die niet aanroepen lijkt het...
Als ik me niet vergis heb ik [url="https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koo.lightmanager]Light manager[/url] gebruikt.
Bedankt voor deze review! Mede aan de hand hiervan heb ik ook een C2 besteld. Mijn huidige telefoon is ook de G3 dus deze review was érg handig voor mij!
Ik heb eindelijk ook mijn zopo c2 binnen..
super mooi en groot..

maar hij trekt wel net niet dat race spel real racing 3
het is wat hakkelig en niet vloeiend.
maar voor de rest..tot nu toe een feest.

mijn vraag is eigenlijk.
hoe hang ik de C2 aan de pc zodat het een mass storage wordt?
zodat ik gewoon files muziek en video's naar de sd kaart kan schrijven?

en de zopo wil een firmware update doen...via OTA..gaat dat gewoon?
Kan je hem niet gewoon via usb kabel aan pc hangen? Bij mij kan ik dat met alle android toestellen en dan ik gewoon via verkenner alles benaderen.
bij mijn vorige ging dat ook..
sprong ook altijd op de gsm een schermpje met wat ik wilde..
laden of ook toegang.
maar nu niet...dan doet ie alleen laden.

zal wel ergens een knopje verstopt zitten die ik niet vind...daarom vraag ik. :-)
Kijk even in je notificatiescherm, als je die omlaag haalt zie je een kopje met Transfer Files. Sinds Android 4.x komt er geen pop-up meer.
ja klopt ik heb het gevonden..
ik heb ook nog een of ander driverpack geinstalleerd voor android....en nu werkt alles naar wens
thanks

mijn volgende probleem..
ik heb me een test film erop gezet 720i maar ik krijg het geluid niet aan de gang.
misschien een missende codec..
is er voor android ook een codec pack of zoiets?
Nee geen codec pack, slechts de codec voor 3gp is nodig. Gebruik VLC, daarmee kan je nagenoeg alles afspelen.
1 2 3 ... 6

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013