Terug naar Reviews

Asus VivoBook X202E-CT001H Review

Door mambo No5 27 mei 2013, 4.591 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Touchscreen en multitouch touchpad
  • Materiaalgebruik (geen plastic met metaallook, maar echt metaal)

Minpunten

• Geluidskwaliteit Line-Out is niet denderend qua frequentiebereik
  • Asus had er beter af-fabriek een SSD in kunnen stoppen
  • 1080p video wilt net niet lekker spelen

Sub-beoordelingen

Een paar jaar geleden heb ik mijn eerste laptop aangeschaft om wat meer mobiel te kunnen internetten, tekstverwerken (al heb ik dat er achteraf gezien amper op gedaan, soit), Youtuben en films/series te kijken in bed. Toendertijd gekozen voor een simpel netbook vanwege het formaat; dit is uiteindelijk een MSI Wind U100 geworden met een op dat moment ongewone hoeveelheid ram: de meeste exemplaren werden met 1 GB uitgerust, maar mijn exemplaar had af-fabriek 2 GB ge´nstalleerd. Fast foreward naar heden ten dage en diverse upgrades verder (SSD, XP --> W7 --> Ubuntu) en het ding voldoet niet helemaal meer met wat ik er mee wil doen. De accu is versleten (20 minuten gebruik maximaal) en de CPU is amper meer afdoende om iets van video fullscreen te kunnen kijken; 720p lukt in de meeste gevallen gewoon niet meer op een Atom. Zodoende besloten om voorzichtig maar eens te gaan kijken naar een nieuw en iets sneller exemplaar. Voornaamste vereisten: mogelijkheden om in ieder geval 720p materiaal af te spelen, niet te groot formaat of gewicht en een leuk uiterlijk (alles wat ook maar in de buurt van een Alienware of Řberhaupt een gemiddelde gamelaptop komt vind ik persoonlijk spuuglelijk). Minder belangrijk: formaat van de hdd (meeste videomateriaal staat op m'n NAS en documenten er op opslaan doe ik ook niet) en CPU power (een i7 heb ik al in m'n desktop en vind het belangrijker om wat langer op een acculading te kunnen werken dan dat je ingewikkelde bewerkingen kan doen, daar gebruik ik een laptop simpelweg niet voor).

Al met al ben ik een tijdje geleden het lijdend voorwerp van deze review tegen het lijf gelopen in de lokale Computerland Paradigit en was meteen verkocht voor het design en hoe goed alles er op leek te draaien. Een paar weken later, na het zien van andere (vaak helaas aanzienlijk duurdere) modellen voor mijzelf de knoop doorgehakt en na een tweede probeersessie het ding uiteindelijk maar gekocht.

De Inhoud
De Asus word geleverd in een vrij nette, koffiebruine kartonnen doos waarbij weinig gebruik word gemaakt van plastic. Enkel de stroomadapter en het poetsdoekje (meteen ook de enige meegeleverde extra's) zijn verpakt in plastic, de rest van de onderdelen is verpakt in karton of een stoffen hoesje dat over het algemeen om nieuwe elektronica heen zit. De laptop word verder geleverd met de gebruikelijke warranty cards, quick start guides en nog wat meer papieren die bij laptops geleverd worden; niets noemenswaardigs in ieder geval. Asus levert naast het oplaadsnoer ook een microvezeldoekje mee om het scherm schoon te kunnen poetsen, wat wel weer een handig extra is.

Microvezeldoekje

Out of the box heeft de laptop echter geen enkele lading in de accu zitten; het is dus een vereiste om in ieder geval eerst de lader aan te sluiten tijdens het configureren of om de accu eerst helemaal vol te laden. Volgens de specificaties van Asus word er een 5136 mAh ingebouwde accu meegeleverd, welke in ieder geval voldoende is om de laptop een uur of 3 te kunnen gebruiken met het kijken van films en internetten en dergelijken. Exacte tijden heb ik nog niet gemeten, aangezien ik de laptop er simpelweg te kort voor heb. Vooralsnog dus ook niet beoordeeld in de review. :)

Compacte oplader met ongeveer 2 meter snoer, lijkt qua vorm wederom op een Macbook lader. :)

De Laptop zelf
Asus heeft zich overduidelijk op het design van de diverse Ultrabooks en waarschijnlijk ook wel op die van de Macbooks laten inspireren; de overeenkomsten zijn treffend. Het overgrote deel van de body is gemaakt van geborsteld Aluminium en voelt over het algemeen genomen erg stevig aan. De achterkant van het beeldscherm is ook gemaakt van metaal, maar heeft een Donkerpaarse metallic afwerking gekregen. Volgens de website van Asus is dit model ook in het Roze en Wit leverbaar, maar persoonlijk vind ik deze kleur het meest chique van alle kleuren. Als we het scherm openklappen zien we een QWERTY toetsenbord alß Macbook met grote, zwarte toetsen, een groot multitouchpad en een glimmend scherm met een rand van ongeveer 2 a 3 cm rondom. Binnen deze rand is overigens ook de HD webcam en een klein statusledje verwerkt, welke gaat branden als de webcam gebruikt word.

Keyboard

Het (overigens solide overkomende) scharnier word meteen ook gebruikt om de warme lucht vanuit de laptop naar buiten te blazen; dit vind ik persoonlijk een erg nette oplossing voor de vaak overduidelijk aanwezige ventilatiegaten bij andere modellen; je ziet deze gewoon niet zitten. Ik moet hierbij opmerken dat het hele beeldscherm behoorlijk dun is; veel meer dan 2 mm zal dit niet zijn. Desalniettemin voelt het geheel wel stevig genoeg aan. Het scherm zelf is een 11,6", 16:9 1366 x 768 Led Backlight met Capacitief Touchscreen ingebouwd.

Voorkant

Achterkant

Aan beide zijkanten zien we diverse aansluitingen voor randapparatuur. Aan de linkerkant zitten de aansluiting voor de stroomadapter, 1x 10/100 RJ45 LAN poort (met klepje dat deels uitklapt als je er een stekker in steekt), 1x HDMI, 1x USB3.0, 1x USB2.0 en een Kensington Lockpoort. Aan de rechterkant zit een D-sub analoge videoaansluiting, 1x USB 2.0, een gecombineerde audio in/uit poort en een SD cardreader. Aan de achterkant zitten verder geen aansluiting, vooral ook aangezien het schermer over heen scharniert. Aan de voorkant vinden we enkel de gebruikelijke statuslampjes; Power, Charge (Accu), een HDD activity Led, WiFi en Capslock. De Power en Chargeleds zijn overigens zo uitgevoerd dat deze ook af te lezen zijn als het scherm gesloten is, de rest heeft dit niet. De aan/uit knop is overigens ook uitgevoerd in metaal en bevind zich rechtsboven het toetsenbord; dit is nu ook de eerste kop die ik zal beroeren om verder te gaan met deze review.

Linkerkant met de diverse aansluitingen

Rechterkant, wederom met de diverse aansluitingen. :+

Het Gebruik
Zoals vermeld in de specificatie's word de Asus standaard geleverd met een Windows 8 64 bit installatie. Op het moment dat de laptop voor het eerst word aangezet word de configuratie in werking gezet, waarbij je je account aan kan maken en alle relevante settings aangemaakt worden. Dit proces is voor de rest behoorlijk simpel; het is echter wel vermeldingswaardig dat Asus naar mijn idee een volledige versie van Windows 8 mee levert met een grote diversiteit aan talen; dit was in het verleden nog wel eens anders in de tijd van XP, waar je vervolgens aan een enkele taal gebonden was (Nederlands als taal in een OS, niet mijn voorkeuze in ieder geval). Na het booten kom je terecht in het default homescreen (ribbon?) van Windows 8 en kan het ontdekken beginnen. Nu is dit voor mij persoonlijk meteen ook de 1e ervaring met Windows 8 in het algemeen en moet zeggen dat ik er niet helemaal kapot van ben. Het is een hoop zoeken naar wat waar in te stellen valt en de manier waarop Windows met programma's (Ook deze heten binnen Windows tegenwoordig Apps :?) om gaat kan me vooralsnog niet helemaal bekoren. Ik moet hier wel bij vermelden dat het touchscreen wel erg goed samen werkt met het OS; dit werkt voor zover mijn ervaringen zijn erg intuitief en trefzeker; een vergelijking met een tablet of smartphone is gezien de gebruikte techniek dan ook snel gemaakt. Ook het gebruik van het multitouchpad (Door Asus Smart Gesture gedoopt) werkt erg prettig; de diverse commando's met je vingers de reeds door Asus gedefinieerd zijn worden goed herkend en werken (als je ze onder de knie hebt) ook erg prettig. Het behoorlijk forse formaat van het touchpad helpt hier ook bij; het hele pad, inclusief de muisknoppen, is touchsensitive.

Statusleds; bij een gesloten scherm zijn 2 van de 5 leds wel zichtbaar aangezien deze ook via de onderkant schijnen.

Standaard levert Asus het een en ander aan software mee met de laptop, waaronder een aantal zijn die ter ondersteuning van de features dienen en eigenlijk veredelde drivers met een grafische configuratieschil zijn. Daarnaast staat er ook een introductie voor de laptop, Skype en een trial voor Office 365 ge´nstalleerd en valt 't met de bloatware dus behoorlijk mee. Na de eerste startup heb ik zelf in ieder geval een aantal drivers bijgewerkt naar nieuwere versies; degenen die Asus vooraf ge´nstalleerd had waren niet de meest recente meer.

Tijdens het werken is de laptop behoorlijk stil. Enkel wanneer je meerdere dingen tegelijk aan het doen bent wilt de ventilator nog wel eens een tandje hoger gaan draaien, maar dit word zelden hinderlijk. Ik vind zelf persoonlijk dat de laptop sowieso wel goed koel blijft; ik kan geen hot spot ontdekken waaraan je bij andere laptops de locatie van de heatsink kan voelen. Enkel aan de onderkant bij de ventilatiesleuf word het geheel iets warmer, maar niet snoeiheet. Asus heeft dit in mijn optiek dus ook goed voor elkaar bij dit model. Ook de harde schijf is zelden te horen, maar desalniettemin wel een minder puntje van deze machine: het exemplaar (een Hitachi HTS54323 320 GB, 5400 Rpm exemplaar in mijn geval) is niet het toppunt van snelheid; de kans is dus ook erg groot dat ik deze ergens in de toekomst zal vervangen voor een SSD.

Het beeldscherm is echter, ondanks de uitstekende touchbediening, niet helemaal perfect. Met name als je er niet helemaal recht voor zit of het scherm niet helemaal onder de juiste hoek hebt staan komen de kleuren niet tot hun recht. Als je er echter wel goed voor zit en ook niet teveel weerkaatsing van omgevingslicht hebt (het glossy scherm weerkaatst behoorlijk wat), dan is het scherm gewoon goed te noemen. De webcam, welke in de rand van het scherm verwerkt zit, maakt voor toepassingen als Skye prima beelden, maar er echt foto's mee maken wil je niet. Een impromptu Skypesessie werd in ieder geval door de wederpartij goed ontvangen. :)

Webcam, verwerkt in de rand

Resultaat vanuit de webcam; video en foto's worden maximaal in een 0,9 MP of 1280 x 720 geschoten.

Multimedia
Zoals eerder vermeld was mijn voornaamste drijfveer om een nieuwe laptop aan te schaffen puur omdat ik er weinig zinnigs meer op af kon spelen en ik dat toch wel graag wilde doen. Hierbij komen we dus ook voor mij belangrijke mogelijkheden aan bod: het afspelen van diverse media. :)

Het chipset waarmee de Asus uitgerust is ondersteund hardwareversnelling bij videostreams, waarvan ook dankbaar gebruik gemaakt kan worden. Het afspelen van een 720p .mkv file gaat in ieder geval vlekkeloos zonder de CPU en GPU volledig naar 100% belasting te moeten trekken. Dit geld overigens ook voor Youtube; 720p films zijn er geen probleem mee. Ik heb daarnaast nog een test gedraaid met een 1080p versie van The Dark Knight Rises; ondanks dat de load niet op de vollo 100% komt stottert de film wel her en der tijdens scenes met veel beweging. ╔cht 1080p is dus net wat te hoog gegrepen voor deze budgetlaptop helaas. :P

CPU-Z & Taskmanager tijdens het afspelen van een 720p .mkv videobestand. CPU word voor een deel geoffload door de GPU.

De CPU en GPU zijn overduidelijk de botlenecks bij grafische performance.

Het geluid van de speakers behoeven overigens wel een aparte vermelding; deze klinken boven verwachting goed voor dergelijk kleine exemplaren in een laptop. Tuurlijk; het haalt het niet bij echte, losse speakers, meer het is voldoende om er een film mee te kijken of om wat muziek op de achtergrond te laten draaien. Asus heeft dit tot SonicMaster gebombardeerd; een term die echter door een volledig andere oorzaak niet volledig tot zijn recht komt. Waarbij de speakertjes in de laptop gewoon goed klinken, laat Asus echter in mijn optiek behoorlijk wat punten liggen bij de line out, cq hoofdtelefoonaansluiting. Ondanks een driverupdate, die de kwaliteit wel wat verbeterde, is de muziek die via deze uitgang aangestuurd word namelijk bepaald niet perfect te nomen. Ik heb diverse audiobestanden getest die ik ook gebruik op mijn telefoon en moet daarbij concluderen dat de telefoon een betere geluidskwaliteit heeft met dezelfde headset dan de Asus. Ter beeldvorming; voor deze test heb ik gebruik gemaakt van mijn Denon AH-D2000 koptelefoon welke op andere geluidsbronnen (zelfs mijn oude laptop) een geweldige kwaliteit levert, maar in combinatie met de Asus behoorlijk teleur stelt bij de lagere frequenties. Ook een tweede test met een simpel exemplaar van de Hema (om 't contrast even aan te geven) geeft hetzelfde beeld; het is net alsof de geluidskaart frequenties onder een bepaalde waarde afkapt, waardoor er een enigszins ielig geluid geproduceerd word. Al met al ben ik dat opzicht dus wel enigszins teleurgesteld.

Audio in & Uit

Is dit dan een slechte aankoop?
Neen, zeer zeker niet. Ondanks een paar minpuntjes moet ik vooral zeggen: You get what You pay for. Oftewel; is performance een belangrijker ding binnen een laptop dan dat 't voor mij is? Koop dan de duurdere versie met een Core i3 er in. Dit is simpelweg een kleine laptop met budgethardware die erg veel waar voor zijn geld bied en eigenlijk precies is wat ik nodig heb. 'T apparaat werkt lekker, heeft een prima toetsenbord en zit over het algeheel genomen gewoon degelijk in elkaar. Daarnaast is het ook een compact en licht ding dat je (indien gewenst) makkelijk mee kan nemen op vakantie en ook onderweg erg bruikbaar is. Zijn er betere Ultra/Netbooks te koop? Zeker. Ook voor deze prijs? I doubt it. Wil je een goed ogende laptop/netbook voor een vriendelijke prijs, dan is dit je ding. Meer performance nodig en de metalen behuizing staat je wel aan? Kijk eens verder in de Zenbook lineup van Asus of wees geen krent en koop een Macbook. Wil je perse gamen? Koop een Alienware en laat dan vooral maar zien dat het woord "design" niet in je vocabulaire voor komt.

8/10 vanwege de erg goede prijs/kwaliteit. :)

Systeemspecs van Asus
Specificaties van de Celeron B847 op Intel.com

Heb jij ook een Asus VivoBook X202E-CT001H?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Fijne review! Ik heb 'm ook, wacht idd ook even op budget voor een SSD (heb 250GB toch wel nodig en heb gevoelsmatig op de een of andere manier niet zo'n hoge pet op van de Samsung 840 met z'n TLC geheugen).

Ik had overigens de indruk dat 1080p wÚl lekker loopt, maar dan moet het energieschema op performance en om dat te bewerkstelligen moet je eerst een vervelend Asus-appje uitschakelen.

7mm SSD's kunnen er in ieder geval in en - misschien leuk om te weten - het schijnt dat het geheugen gewoon te vervangen is voor een 4GB SODIMM, iets wat ik in de nabije toekomst ook ga doen.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 27 mei 2013 08:48]

Lees onderstaande torture test, geeft weer hoe goed die TLC chips zijn: (erg goed dus!)

Dank! Volgens wat andere opmerkingen/reviews schijnt 't geheugen vast gesoldeerd te zitten op het moederbord en is dit dus niet vervangbaar. Ik bekijk dit inderdaad wel als ik er ooit een SSD in ga schroeven wat de mogelijkheden zijn; 4 gig is altijd mooi meegenomen. :)
@Mambo No5.

Dit kan ik bevestigen, vandaag 1 zo'n laptopje als jou opgemaakt, het geheugen zit vast gesoldeerd en is niet uit te bereiden.
Jammer om te horen, in ieder geval bedankt voor je reactie. :)
Leuke review. Ook vorige week aangeschaft en ga er dit weekend eens mee prutsen. Alu behuizing voelt igg lekker high-end aan, al wel gemerkt dat de HDD de zwakke (trage) schakel in het geheel is. :)
Kleine update; ik heb er sinds enige tijd een goedkope SSD in zitten met ubuntu 13.04 er op en moet zeggen dat het geheel heel wat vlotter aanvoelt dan onder W8; een Blu-Ray rip bekijken zit er nog steeds niet echt in (rustige scenes gaan prima, maar alles met wat actie legert gestotter op), maar het gros van wat ik bekijk draait er vloeiend op. :) Ook internetten gaat zoveel vlotter dan met de oude hdd; een SSD is een upgrade die ik iedereen aan kan raden.

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013