Cyleo

26 mei 2013 01:49, laatste update op 31 mei 2013 16:06, 16635 views

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid
  • Hoeveelheid RAM
  • Water/stofdicht
  • Infrarood (IR)
  • MicroSD
  • Gewicht

Minpunten

• Accu blijft klein (6000 mah)
  • App ecosysteem voor Android tablets
Algemene beoordeling Score: 5

Voor mijn studie moet ik veel boeken en papers lezen. Om mijn printer wat te ontlasten had ik hiervoor een paar jaar geleden een e-reader gekocht. Al snel bleek dat deze voor de meeste boeken prima was, maar voor hand-outs, papers of iets anders op A4 was het een ramp. Het formaat was te klein en het renderen ging ook niet zoals het hoorde. Ik heb toen een poosje mijn Transformer Prime hiervoor gebruikt, maar door de beperkte resolutie was dat toch altijd een suboptimale ervaring (die eigenlijk pas duidelijk werd toen mijn broertje een iPad 3 aanschafte). Omdat ik nog niet bereid was om over te stappen op het fruit heb ik gewacht op een goede Android tablet met een hoog resolutie scherm en het antwoord daarop kwam in de vorm van deze tablet.

Dit is een eerste versie van de review, gemaakt voor de mensen die twijfelen omdat er nogal een schare selectie aan reviews is. Met de tijd zal deze worden geupdate en uitgebreid maar ik heb nu even niet de tijd om deze review net zo groot te maken als het kaliber van mijn Xperia Z review

Een versie van deze review met meer opmaak en plaatjes is hier te vinden. Tekstueel is de review exact hetzelfde maar door de beperkte opmaakmogelijkheden van BBCode en het gedoe met plaatjes invoeren heb ik voor deze aanpak gekozen.

Changelog
26-05-2013: Eerste versie geplaatst
26-05-2013: Spelfoutjes gefixed, stuk over opladen en exFAT toegevoegd.
31-05-2013: Stuk over notificatieled, vibratiemotor toegevoegd, scherm uitgebreid

Unboxing

Op de dag van de release kwam de postbode een erg licht pakketje aanzetten, slechts 1,2 kg volgens de sticker. In dat pakketje zat een strakke doos waar de tablet precies in past. Naast de tablet wordt er wat papier meegeleverd en een oplader. Tussen dat papier zit een code voor een promotie die op het moment van schrijven nog niets doet, en een snelstart gids. Bij het oppakken valt direct op hoe ongelofelijk licht en dun deze tablet is. De tablet voelt ook high-end aan. Hij is mooi om te zien en de gebruikte materialen voelen fijn en luxe aan. Doordat hij zo dun op zo'n groot oppervlakte voelt hij wel wat breekbaar aan, maar dit heb ik nog niet getest ;). Na de installatieprocedure die gelijk is aan die van de Sony telefoons kom je in het hoofdmenu en maak je voor het eerste kennis met waartoe het scherm in staat is. De upgrade qua resolutie van de Transformer Prime naar de Tablet Z valt direct op, en ook de kleuren en vooral het contrast zijn echt een flinke stap vooruit. Iconen zijn kleurrijker, ronder en bevatten meer detail, maar meer hierover in het kopje scherm.

Design

Net als bij de Xperia Z houd Sony zich ook bij de Xperia Tablet Z aan het omnibalance design. Dit houd in dat de gewichtsverdeling egaal is en er veel symmetrie in het design zit. Deze ontwerpfilosofie werkt goed, na mijn idee is het een tijdloos design, maar dat gaat moeten blijken. Aan de voorkant is niet te zien behalve het glanzende scherm en een klein Sony logo links bovenaan. Wel zitten in het midden nog een omgevingslichtsensor en een front-camera verwerkt. Aan de randen zijn alleen de volumeknoppen, dockpinnen en de aan/uit knoppen duidelijk zichtbaar aan de linker flank. Verder vinden we op de tablet onderop, achter de waterafstotende poortjes, een micro-usb aansluiting en een micro-sd poortje. Ook de speakers hebben hier een plekje weten te vinden, al zitten deze ook aan de zijkanten van de tablet. De rechterkant van de tablet is kaal, en aan de bovenkant zit enkel de IR-blaster. De zijkanten zijn gemaakt van hetzelfde glasachtige materiaal dat ook in de Xperia Z is gebruikt, en net als in de telefoon zit er ook een skelet in deze tablet wat hem stevig moet houden. De achterkant is gemaakt van een mat, rubberachtig materiaal. In de rechterbovenhoek zit hier de 8 MP camera. Zowel de voor- als achterkant van de tablet zijn erg gevoelig voor vingerafdrukken. De voorkant is daarnaast behoorlijk reflecterend. De bezels van de tablet zijn redelijk compact gehouden, groot genoeg om de tablet comfortabel vast te kunnen pakken, en klein genoeg om geen enorme zwarte balken rondom de tablet te hebben. Al met al ben ik er te spreken over het ontwerp, maar dat heeft het vooral te danken aan het gewicht. Ik ben er van overtuigd dat dit de weg is die 10” tablets vanaf nu in moeten slaan. Doordat de XTZ zo licht is (minder dan 500 gram) pakt hij gewoon echt heel veel makkelijker vast. Je merkt echt goed dat dit minder vermoeiend is dan een iPad of een Transformer vast houden. De ergonomie maakt een sprong vooruit door de afvalkuur van Sony.

Net als bij de Xperia Z is het Sony ook bij deze tablet weer gelukt om hem water- en stofdicht te krijgen, en hij heeft daarom een ip57 rating mee gekregen. Wat inhoud dat de behuizing geheel dicht is, en geen volledige bescherming bied tegen stof maar wel voldoende om een goede werking niet te hinderen. Waterdichtheid is gegarandeerd voor 30 minuten tot 1 meter. Dit maakt dat de tablet makkelijk schoongemaakt kan worden (wat dus een voordeel is met de vingerafdruken) en dat je dus in bad nog even je series kan kijken. Een nadeel is dan wel dat je headphone jack ook is afgesloten met een klepje. Bij de Xperia Z vond ik dit minder een probleem, omdat ik altijd al een bluetooth dongle heb gebruikt om muziek te luisteren, maar voor een tablet vind ik dit toch iets vervelender. Bij bluetooth heb je altijd een kleine vertraging en niet lipsync films kijken is voor mij geen optie, dat betekent dus met klepjes fungelen. Gelukkig geven de klepjes een solide indruk, dus ik ben er niet bang voor dat ik deze lam maak.

Wat grappig is aan deze tablet is dat hij ook over een notificatieledje beschikt. Ik vind zelf notificatieleds echt ideaal, en ben ook blij dat de tablet er ook mee is uitgerust als is het wel minder nuttig dan op een telefoon. Wel ontbeert de Xperia Tablet Z de vibratiemotor die de TF Prime wel had. Niet dat ik deze enorm mis, maar voor games was het soms wel leuk om iets van feedback te krijgen.

Gebruik
Qua gebruik lijkt de Xperia Tablet Z erg veel op de Xperia Z. Een stuk van dit kopje zal dan ook gekopieerd worden aangezien ze letterlijk 1 op 1 zijn overgezet met een tablet interface. Er zijn ook tablet specifieke toevoegingen, zoals de file transfer om bestanden over te zetten op een microSD kaart, en functies die op een tablet beter uit de verf komen, zoals de small apps. Om herhalingen te voorkomen voor de mensen met een Xperia Z of die al veel reviews over de Xperia Z hebben gelezen begin ik eerst over het tablet specifieke gebruik.

Zo heeft de XTZ een IR blaster aan boord die standaard een enorm aantal apparaten herkent. Zelfs een exotisch oude Aristone televisie in de woonkamer van ons studentenhuis stond in de lijst van apparaten. Mocht het onverhoopt zo zijn dat je apparaat er niet tussen staat (zoals mijn Netgear media speler) dan kies je de lay-out voor dat apparaat en dan kun je de tablet snel en simpel alsnog de commando’s leren door alle knoppen even één keer in te drukken terwijl de afstandsbediening op het IR oog richt. Je kan ook macro’s aanmaken, zo heb ik een macro die eerst mijn AV ontvanger aanzet, dan mijn TV en dan op mijn AV de juiste input kiest en dat ook voor mijn TV doet. De macro onthoud de tijd tussen de acties dus met opstarttijden wordt rekening gehouden. Een ideale toevoeging en zo kan de Tablet Z een Harmony vervangen.

De IR afstandsbediening functie is ook te benaderen via de small apps. Dat betekent dus dat je via iedere app een klein venstertje kan laten zweven boven de huidige app met daarin de meest gebruikte controls. Zo kun je dus tijdens het internetten even het geluid wat zachter zetten tijdens de reclames. Sowieso werken de small apps door het grotere formaat beter. Ik gebruik het zelf vaak om films te kijken terwijl ik nog een beetje op internet dingen nalees, of in mijn agenda te kijken terwijl ik een mail beantwoord. Nieuw voor de XTZ is dat het ook mogelijk is om widgets toe te voegen als small app, waardoor het een erg krachtige toevoeging wordt voor Android.

Een laatste toevoeging ten opzichte van de Xperia Z is de ondersteuning voor een PS3 controller. Nadat deze één keer met een kabeltje verbonden is met de XTZ (door middel van een micro-usb naar usb adaptertje) kun je de controller draadloos verbinden met door op de PS knop te drukken. Er komt dan een icoontje onderin die aangeeft hoeveel capaciteit je controller nog heeft, en met een druk op dat icoontje kun je de instellingen aanpassen en de controller uitzetten. De controllersupport maakt games als GTA3 heel wat beter speelbaar, en daardoor veel leuker om even te doen. In combinatie met de krachtige GPU (de krachtigste tot nu toe in een tablet/telefoon op Android) maakt dat van de XTZ best een veelzijdige gamemachine en ik zie deze goede koppeling als een selling point van de XTZ voor gamers.

Zelf heb ik de 16GB variant van de tablet gekozen, omdat het geheugen dus nog makkelijk uitbreidbaar is. De Xperia Tablet Z slikt, in tegenstelling tot de Xperia Z, ook geheugenkaartjes die in exFAT zijn geformatteerd dus ook grote files zijn geen probleem. Op de tablet zelf kun je ongeveer 11 GB kwijt als je hem uit de doos haalt. (Als ik het mij goed kan herinneren)

Vanaf nu zal dit stuk van de review veel lijken op de review van mijn Xperia Z. Mocht je dit al gelezen hebben, dan raad ik je aan verder te gaan naar het stukje scherm.

Net zoals met de Xperia Z is de snelheid van de Xperia Tablet Z dik in orde. De Z vliegt werkelijk. De snelheid waarmee de Z apps opent en door dingen heen scrolt is bizar. Aanrakingen worden meteen geregistreerd en de ‘Androidlag’ waar veel mensen het over hadden is compleet weg. Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van JellyBean met onder de motorkap een Qualcomm s4 QuadCore processor die met 1.5 GHz rondjes draait. Het geheel wordt bijgestaan door 2 GB aan RAM, wat voor de multitasker echt een verademing is. Van Temple Run 2 terugschakelen naar Chrome met 7 tabs open is geen probleem en gebeurd instantaan. Even een hangout beantwoorden na deze handeling? Prima, deze staat direct voor je klaar. En als je dan weer via de on-screen multitask knop teruggaat naar Temple Run 2 kun je direct verder waar je gebleven bent.

Deze snelle navigatie door de telefoon is mede te danken aan de lichte skin die Sony over Android heeft heengelegd. In plaats van voluit Android aan te pakken zoals Samsung en HTC heeft Sony ervoor gekozen om Android ligt aan te passen en vooral functionaliteit toe te voegen. De launcher is licht en lijkt veel op de 4.1 launcher zonder de Google zoekbalk. Er zijn wat handige Sony widgets beschikbaar zoals een mooie weer widget, een toggle widget, een agenda e.d. De launcher ondersteunt ook scrollable widgets, wat erg fijn is voor de agenda. Ook kan vanuit de launcher instellingen eenvoudig het thema worden aangepast om je interface een andere likje verf te geven. De handige toevoegingen van Sony gaan door naar de notificatiebalk waar toggles zijn toegevoegd om snel naar de wifi instellingen te gaan, notificaties uit te zetten (erg fijn als je film aan het kijken bent), de helderheid in te stellen en te voorkomen dat het scherm automatisch kantelt.

Persoonlijk ben ik erg blij met de richting die Sony hiermee is ingeslagen. Ze houden zich aan bijna alle guidelines van Google over Android. Zo brengt een swipe omhoog vanuit de home knop de Google Now op, gebruikt Sony on-screen knoppen (en dus geen lelijke menu-balk) en is het interne geheugen één voor apps en media.

Het instellingen menu is grotendeels ongewijzigd, al zijn ook hier en daar wat nieuwe elementen die standaard niet in Android zitten. Er is ook een nieuw menu-item met specifieke Xperia instellingen zoals MirrorLink, Throw en de keuze tussen MTP en Massa-opslag. Ook is er xLoud die poogt het geluid van de speaker te verbeteren. De speakers van de XTZ zijn dik in orde. Ze gaan hard, zitten aan de onderkant en beide zijkanten (dus worden niet zo makkelijk afgedekt) en het feit dat ze ‘stereo’ zijn is daadwerkelijk een toevoeging. Natuurlijk hoef je qua geluid geen wonderen te verwachten, het klinkt acceptabel voor een tablet.

Ten slotte is daar het Power Management optie en ook hier heeft Sony flink lopen huishouden. Hier zijn drie extra opties: Stamina mode, Low Battery Mode en Location-Specific Wifi. De laatste optie spreekt redelijk voor zich: Op basis van je positie die de Z bepaalt aan de hand van telefoonmasten weet de telefoon of zich daar een wifi hotspot bevind of niet. Als die er niet is zet hij vanzelf de wifi uit en als die er wel is gaat de wifi weer aan. De Low Battery Mode laat je zelf acties instellen die je tablet moet uitvoeren als je batterij onder een bepaald percentage gaat. De Stamina mode van de Xperia Z zit ook in deze Xperia Tablet Z en is Sony’s variant van de lichten uit doen: Zodra het scherm uitgaat worden alles apps stilgezet en wordt in principe ook de dataconnectie verbroken. Of het werkt kan ik met mijn relatief korte tijd nog niet echt wat over zeggen.

Buiten de instellingen om heeft Sony ook nog een aantal apps meegeleverd. Als eerste is daar de album app die je een overzicht geeft van je foto’s. De app werkt goed en snel. Het is ook mogelijk om je online foto’s te bekijken van je picasa, facebook of DLNA apparaten. Ten slotte kun je zien waar je foto’s gemaakt zijn op de globeview, een leuke toevoeging voor als je veel reist.

De Back up & restore app is Sony’s light variant van Titanium Backup maar erg handig als je geen root hebt. Het stelt je in staat een volledige backup van je apps en data te maken om die op een later moment weer terug te zetten. Dit is bij mijn S al een keer nuttig gebleken toen ik mijn telefoon moest terugsturen.

Anandtech lezen terwijl er een filmpje speelt

De Movies app is ook geslaagd, deze haalt automatisch informatie over de film of serie van internet af en presenteert die dan met een XBMC achtige informatie aan je. Erg leuk en het ziet er chique uit. De movies app speelt naast mp4’s en nog een zooitje bestanden ook mkv’s af, wat een erg handige toevoeging is ten opzichte van standaard android.

Smart Connect is een andere Sony app, en is wederom een light variant van een populaire android app (Tasker). Smart Connect stelt je in staat om aan bepaalde evenementen en tijden een actie te koppelen. Zo kun je je tablet Drive laten starten als je een toetsenbord verbind. Een erg handige toevoeging die wat kracht van Tasker inlevert voor een mooiere, duidelijkere interface.

Social life is de vervanger van TimeScape en komt veel beter uit de verf. Het combineert je Google Reader feed met je Twitter, Facebook en YouTube feeds (soort BlinkFeed dus) en presenteert die in een flipboard achtige manier. Maar ik blijf toch liever de losse apps gebruiken.
TrackID is Sony’s variant op SoundCloud/Shazam en werkt even goed maar heeft een fijnere interface en koppeling met spotify en youtube. De laatste nuttige app is Xperia Link, die je eenvoudig in staat stelt om je internetverbinding te delen. met je Sony Smartphone. Deze stelt automatisch een hotspot verbinding op als je met NFC de telefoon en tablet verbind, en geeft notificaties van bijvoorbeeld een inkomend gesprek door aan de tablet. Boven verwachting handig.

De standaard apps, onderdeel van de Xperia Tablet Z UI set by cyberhulp, on Flickr

De bloatware op dit toestel beperkt zich tot McAffee, PlayNow en Sony Select. Van deze drie is alleen de laatste niet verwijderbaar en al met al vind ik dat een zeer nette score. De WiFi ontvangst van de XTZ is prima. Beter dan de meeste telefoons, minder dan de laptops, precies wat je van een tablet verwacht.

Benchmarks

Omdat dit een van de eerste reviews van de Xperia Z is heb ik ook een aantal benchmarks gedraaid.

Op 3D Mark scoort de Tablet Z 10068 punten, wat in de lijn der verwachting ligt en waarmee de Tablet Z tot de top behoort.
In de RQL test, die de snelheid van het geheugen meet, scoort de Tablet Z 24 seconden. Dit is ongeveer gelijk aan de Nexus 10, sneller dan de meeste andere tablets maar wel trager dan de meeste Samsung tablets, die er bekend om staan om snel geheugen toe te voegen.
In CFBench scoort de Tablet Z 17971 punten, wat nog eens flink veel meer is dan de Xperia Z die hier al koploper was. CFBench 'meet' de optimalisatie van Android en Sony heeft hier dus puik werk afgeleverd
In de browserbenchmarks wordt Chrome gebruikt, die presteert meestal in de kunstmatige tests niet zo goed als de AOSP browser, maar hij weet met 503 punten daar toch bij in de buurt komen, wat voor een Chrome browser een erg nette prestatie is. Bij Kraken verslaat de Xperia Tablet Z de concurrentie door een tijd neer te zetten van 17847 ms neer te zetten.

Scherm

Het scherm van de Tablet Z is echt fantastisch. De kleuren zijn mooi en er zit veel detail in. Ik mag altijd nog al graag kijken of ik de witte gradiënt boven het tweakers logo in de rode balk kan zien als maatstaf, en bij de XTZ is die duidelijk zichtbaar. Ook dingen als het chrome logo spatten het uit van kleur. Dit is oprecht een van de mooiste schermen die ik heb gezien (en ik heb die van de iPad gezien). Voor de mensen die bang zijn dat dit scherm verder de eigenschappen draagt van zijn mobielere naamgenoot heb ik goed nieuws: De kijkhoeken zijn dik in orde. Iedereen kan gezellig met je meekijken, en ze zijn wat je verwacht van een high-end apparaat anno 2013.

De XTZ is uitgerust met de Bravia Engine 2. Deze softwarematige truc moet foto’s en video's verbeteren en je herinneringen doen laten herleven. De theorie is dat je kleuren levendiger herinnert dan dat ze daadwerkelijk zijn en dat de bravia engine de foto’s hiervoor corrigeert. Daarnaast zou het natuurfilms mooier maken terwijl sport sneller zou lopen. In die opzet zijn ze zeker gelukt, kleuren zien er echt spetterend uit als is het natuurlijk wel nep.

Het scherm van de XTZ gaat niet bizar helder, maar met zon van de afgelopen dagen heb ik nog niet veel problemen gehad met dingen af lezen. Het is niet zo probleemloos als met de Asus Transformer Prime, die zich buiten nog prima het mannetje weet te houden. Gewoon gemiddeld dus, al vermoed ik dat de helderheid in nits iets onder gemiddeld uit komt.

Belangrijkste voor mij is dat het scherm scherp is, en dat tekst goed is te lezen. Dat is zeker het geval, papers lezen een stuk makkelijker en ook lange stukken lezen is lang niet zo vermoeiend. Ook de noodzaak om in te zoomen is in veel gevallen weg. Hieronder een overzichtsfoto, waarna ingezoomd is op een stukje beeldscherm (met de macro modus van mijn telefoon, hecht hier dus niet teveel waarde aan).

Camera
Dit stuk van de review wordt later uitgebreid. Ik geloof niet dat dit heel relevant is voor een tablet. Wat ik wel alvast kan vertellen is dat de front camera opvallen veel licht op weet te pikken en dus een keer echt geschikt is om daadwerkelijk mee te videobellen. De camera UI is verder gelijk aan die van andere Sony modellen.

Accu
Aangezien ik de tablet op het moment van schrijven net 5 dagen heb is het moeilijk om al een goed beeld te vormen over de accuduur. In de anderhalve acculading die ik heb gehad red ik zo’n 6.5 uur op één lading. Dat is dan met redelijk zwaar gebruik (veel browsen, benchmarks draaien, gamen, ofwel: kijken wat het ding kan). Ik vermoed dan ook dat met normaal gebruik 7-7.5 uur te halen is, maar ik durf hier geen garantie voor te geven. Hiervoor zou ik het liefst een gekalibreerde test afwachten zoals tweakers die uitvoert.
Opladen doet de Tablet Z met zo'n 40% in ongeveer 2 uur tijd. Niet bijzonder snel, maar je kan wel gewoon met een Micro-USB opladen, wat erg fijn is omdat je dan geen extra laders hoef mee te zeulen en er geen gebruik wordt gemaakt van een of andere propriétaire lader.

Conclussie
Ik ben erg tevreden met mijn aankoop van de Xperia Tablet Z. Dit komt vooral omdat het scherm lekker scherp is, en ik dus eindelijk fijn mijn papers en handouts kan lezen; het ding zo licht is, wat het echt een fijnere tablet maakt die je ook wat langer kan gebruiken zonder jezelf aan permanente nekschade bloot te stellen; en de snelheid van het ding, nergens is hij traag of irritant. Ook zijn Sony’s toevoegingen vereikingen aan het Android systeem of in ieder geval echt een toevoeging ten op zichte van de Nexus apparaten (IR blaster, waterdichtheid, microSD (vooral dat) is toch wel fijn om te hebben). De accuduur moet zich op de lange duur nog wel zien te bewijzen, maar lijkt vooralsnog redelijk.

De enige concurrentie die ik kan verzinnen voor de XTZ is de Nexus 10, en aangezien die niet, of slecht in Nederland verkrijgbaar is durf ik met een gerust hardt de XTZ uit te roepen tot beste Android tablet die hier verkrijgbaar is. De meeste andere fabrikanten gebruiken nog oude processoren in hun tablet met lage resoluties, waar dit ding echt de grond mee aanveegt.

Mag ik vragen waar je de Sony Xperia Tablet Z gekocht hebt aangezien deze op dit moment nog nergens (naar mijn weten) te verkrijgen is?
Bij de Sony Store heb ik hem gepreordered
Leuke review om te lezen!

3 vragen die ik op dit moment heb:
1. je hebt het over lag bij bluetooth luisteren. heb je het al kunnen testen met dit tablet?
2. weet jij wat wordt aangeraden om je accu een zo lang mogelijke levenduur te geven? moet je hem bijv. de eerste keren helemaal leeg laten lopen en helemaal opladen?
en is het meestal beter om hem helemaal leeg te laten lopen of juist niet?
3. zit er nu wel of geen multiuser mogelijkheid in deze versie van android?

nogmaals leuke review. paar tikfoutjes maar die haal je er nog wel uit.

ik kan niet wachten tot ik die van mij heb. peorder Bol.com maar die zijn erg onduidelijk over wanneer hij nou echt geleverd wordt.

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 26 mei 2013 19:44]

Ik heb het net nog even getest met een Wireless Headset Pro, en je mist gewoon net een split seconde. Er zijn vast apps waarbij je dit kan instellen om te compenseren, dus er is wel wat voor te verzinnen maar de vertraging blijft er in zitten.

Qua accu is het belangrijkste om hem niet helemaal leeg te trekken, en volgens mij juist zo vaak mogelijk op te laden. Punt is dat er 100'en verhalen op internet zijn hoe je ermee om moet gaan en de een de ander nog wel eens tegen spreekt. Ik ben dus een beetje opgehouden om mij er zorgen over te maken ;) Ik probeer hem vooral niet helemaal te ontladen, maar mocht je er echt bezorgd om zijn kijk dan eens op http://batteryuniversity.com/
Leuk om te zien dat fonts op tablet z ook beetje pixelated uit zien, alhoewel lang niet zo erg als de xperia tablet s
Dat punt van NTFS is overkomelijk. De tablet Z ondersteunt namelijk exFat, out-of-the-box!

Ik heb het getest en ik kan zowel lezen als schrijven met mijn (non-rooted) Xperia Tablet. Ik kan er alleen nog geen officieel (Sony) standpunt van vinden.
Je hebt helemaal gelijk, dat neemt direct mijn grootste minpunt weg :P Ik heb het even getest en aangepast ;) Ik ging er vanzelf al vanuit dat het niet ondersteunt was omdat de Xperia Z niet exFAT ondersteunt.
Goeie review, bedankt hiervoor!

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe tablet, en zit te twijfelen of ik deze neem. Wil eigenlijk wachten op de nieuwe generatie (met snapdragon 800 / tegra 4 / exynos 5410), maar er zijn nog steeds geen aankondigingen dus dat kan nog wel even gaan duren.

Dat hij waterdicht is heeft voor mij weinig meerwaarde, maar dat het een erg lichte tablet is vind ik zeker veel waard. Meestal lees en browse ik alleen 's avonds wat op mijn tablet, dus een batterijduur van 10 uur heb ik ook niet nodig. Zeker ook mooi om te lezen dat het scherm (en vooral de kijkhoeken) zo goed zijn, dat is bij de Sony smartphones toch wat minder....

Eigenlijk lijkt alles aan deze tablet top te zijn en precies wat ik wil, mijn enige twijfel is hoe lang tablets met de volgende generatie processors nog op zich laten wachten... :)
Mooie review, je bent duidelijk erg enthousiast en toch wel een beetje fan van Android!

Ik ben ook een beetje huiverig voor het fruit van de concurrent (helemaal aangezien ik zelf ook een Android telefoon heb en alle Google stuf veel en graag gebruik) en heb ook gewacht tot er eindelijk een echte tablet met Android uit kwam die zich goed kon meten met de iPad 3 en nu lijkt het dan toch eindelijk zo ver.

Zoals je zelf al schrijft, een uitgebreidere omschrijving van de accu prestaties hoort eigenlijk nog in de review thuis.

Bedankt iig!
Erg mooie review weer van Cyleo !!

Sinds gisteren ook eindelijk de Xperia Z tablet in huis gehaald via Cool Blue. Zat er al sinds April op te wachten, in Japan al mee kunnen spelen destijds omdat die hem al eerder op de markt hadden en wist dat het wel een topper zou zijn.

Ik heb zelf ook de Xperia Z smartphone en het past prima bij elkaar, voornamelijk door de strakke extra software die Sony levert. Een goed voorbeeld is de Smart link , hup even de smartphone tegen de tablet aan tikken en internet is geshared zodat je je nieuws e.d. kan binnehalen op je tablet.

De resolutie van 1080p op een 10 inch scherm is zeer relaxed. Zo lees ik bijvoorbeeld vaak strips ; en kan ik in landscape makkelijk 2 strip pagina's naast elkaar tegelijk leggen en lezen zonder dat ik nog verder hoef in of uit te zoomen. In portrait mode is het natuurlijk helemaal feest (vooral als je Comixology gebruikt) 1 pagina is dan echt voor het gevoel "massief" groot. Tekst leest heel makkelijk en rustig weg en de tablet is licht genoeg om prettig vast te houden zonder dat het vervelend word.

Zelf ben ik fotograaf; en zet ik Bravia engine 2 uit als ik mensen mijn werk moet laten zien.
Dit omdat ik natuurlijk mijn foto's heb bewerk tot hoe ik ze eruit wil laten zien en dat bravia engine er zelf wat bij doet is dan niet gewenst - echter, voor het afspelen van filmpjes is de bravia engine wel mooi. In nachtscenes merk je dat het zwart net wat dieper overkomt, er wat sharpening word toegepast en de kleuren van het scherm afspatten. Wat kleuren betreft, vind ik net zoals de Z smartphone dat de kleuren er neutraal uitkomen. Dit in tegenstelling tot mijn vorige apperaten ( Nexus 7, Ipad 2,3 Samsung S3 ) die altijd of veels te satured waren in een bepaalde kleur, of simpelweg veels te veel contrast toepassen. Voor mensen die dit gewent zijn, is het afhankelijk van smaak natuurlijk een plus, of min punt dat de schermen van de Z series zo neutraal zijn.

De enige minpunten die ik ben tegengekomen tot zover zijn heel minimaal.

1. Het scherm is niet van Gorilla noch Dragontrail zoals op de Xperia Z smartphone het geval is met de glasplaten. Dat de achterkant niet van glas is vind ik op zich fijn, houd goed vast en houd het zaakje lichter.

2. De Sony launcher op de Z tablet heeft een beetje lag bij snel switchen. Dit in tegenstelling tot de Z smartphone die dat niet heeft en dezelfde hardware beschikt. Dit is out of the box experience ; dus ik had zelf niks extra's op de Z tablet gezet dat mischien roet in het eten gooit, noch de default 5 desktop configuratie aangepast. Nova launcher heeft er geen last van dus het is puur de sony launcher.

In tegenstelling tot de Z smartphone (waar ik Nova launcher gebruik) blijf ik op de Tablet de Sony launcher wel gebruiken, want de meegeleverde Sony widgets en floating apps die alleen op deze launcher werken zijn best fijn in het dagelijkse gebruik, Daarnaast heb ik de configuratie aangepast naar 1 desktop scherm en ervaar ik de lag niet meer. Maar het was wel toch iets dat me opviel.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 31 mei 2013 10:22]

Erg mooie review Cyleo !!

Ik heb zelf ook de XTZ bij sony besteld. Het enige dat ik nog niet werkend heb is MHL.
Met de xperia S van mijn vriendin werkt dit meteen, maar de XTZ reageert in het geheel niet.
Heb jij (of iemand anders) dit al getest??
De Xperia S heeft geen MHL, maar gebruiken micro-HDMI. De Xperia Z en Tablet Z gebruiken wel MHL, en daarmee gaat het dus via de USB aansluting, via een converter naar HDMI. Bij de telefoon (Z) heb ik het geprobeerd maar bij de Tablet Z nog niet.
zeer nette review Cyleo,

ik was, buiten de TV's, eigenlijk nooit een fan van Sony,
maar met deze tablet, de windows 8 "convertable" tablet laat Sony ondertussen wel een verpletterende indruk achter.
Zodra ik een Android tablet ga kopen zal de keuze worden:
Google - Nexus 10 (Echter officieel niet in nederland te koop)
Sony - Xperia Z.
Er zit toch een behoorlijk verschil tussen de nexus en de Sony
Nexus = betere resolutie + flink baggere accuduur.
Sony = Veel lichter, dunner, waterdicht maar duurder.