Merk Jiayu
Kleuren Zwart
  Bekijk alle specificaties

Jiayu G2S Zwart Review

Door benbaba 24 mei 2013, laatste update op 3 juli 2013, 5.765 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Notificatie-led
  • Stock android zonder troep
  • Fabriekssgeroot

Minpunten

• (Zwaar voor formaat)
  • Maximale helderheid scherm
  • Niet volledig onzichtbare capacitieve knoppen
  • Matige GPS

Sub-beoordelingen

Accu
Scherm
Overig(wifi,gps,geluid etc)
Links & Update

Door met de huidige trend mee te gaan en een 'grotere' smartphone gebruikt te hebben, was het weer tijd voor een kleiner toestel. Tevens was de tijd dat ik mijn telefoon intensief gebruikte ook over, dus kwam de zoektocht naar een leuk klein toestel voor weinig geld. Na wat zoekwerk belande ik in de Chinese markt van smartphones....waarom?? Goedkoop, veel keuze en 'uniek'. Toen viel mijn oog en uiteindelijk keuze op de Jiayu G2S: Goedkoop? check, 'Klein'? check, Snel genoeg voor bellen/appen etc? check, Gewaardeerd Chinees merk? check! Kortom dit was een telefoon die eigenlijk aan al mijn eisen voldoet/voldeed. Ik kon de telefoon alleen jammer genoeg niet om de hoek ophalen, dus heb ik hem besteld bij Antelife voor $155, incl verzendkosten (DHL) en inklaringskosten/BTW/Invoerrechten of hoe je het ook noemen wilt, was ik in totaal ¤ 160 lichter.

Specificaties
OSAndroid 4.1.2 JB
Afmetingen125x61x9.9mm (lxbxd),145g
SchermOGS IPS capacitieve touchscreen
960 x 540 pixels, 4.0 inches (~275 PPI)
CPU/GPUMT6577T 1,2 GHz (A9) / SGX531
TalenMeertalig incl NL
KleurenZwart / Wit
Beschikbare ROM'sAndroid, LeWa OS, Miui

Unboxing en eerste indruk
Van Hongkong naar Nederland en toen in mijn kamer daar lag het doosje wat open gemaakt was door de douane met mij telefoon erin, met de 'Unboxing' had de douane me dus al een handje geholpen.
De telefoon zit een een simpel wit omhulsel van karton met weer daar in een soort trommel van doorzichtig plastic waar de telefoon,boekjes,lader,accu etc in zit. Klinkt heel wat....maar zie hieronder hoe dat eruit ziet.
klik op de foto's voor groter formaat

'Omhulsel'

'Brood' trommel met alles erin

Wat zit er allemaal in de 'Brood'trommel? De telefoon, Oplader met losse EU opzetstukje, Usbkabel, Accu, en wat boekjes. Eigenlijk standaard wat in de meeste smartphone doosjes zit. Voor mij zag het er prima en stevig uit het gaat immers om de telefoon die erin zit.

Toen ik de telefoon voor het eerst zag was ik best wel verbaasd hij voelde licht aan (zonder accu) en zag er best premium uit. Mede dankzij de mat zwarte achterkant (wat fijn aanvoelt) en metalen randje. Het klepje opengemaakt wat goed en stevig aanvoelt en de zware accu letterlijk en figuurlijk erin gestopt die stevig en zonder speling er precies in past. Nadat de accu erin zat werd het toestel een stuk zwaarder ongeveer 150 gram. Het is hierdoor geen licht toestel maar het gewicht is wel mooi verdeeld over het toestel/geheel en hij ligt ook erg fijn in de hand. Hierdoor bevestigde hij eigenlijk ook mijn eerste indruk hij ziet er niet alleen premium uit maar zo voelt hij eigenlijk ook vind ik. Dit komt mede doordat mijn verwachtingen niet zo hoog waren omdat het een chinees toestel was en maar $155. Kortom eerste indruk erg positief en boven mijn verwachting.

klik op de foto's voor groter formaat

Voorkant met speakergrill,camera,led,sensor en 3 niet onzichtbaar toetsen, (lichten wel iets op)
Mat zwarte achterkant met camera,flitser en speaker opening onderin

Zijkant met aan de rechterkant stevige/metalen volume knoppen
De linkerkant is 'leeg' en aan bovenkant zit de power knop

Vergelijking met Blackberry 9780

Vergelijking met Iphone 5
(foto's fabrikant)

Software
De telefoon wordt geleverd met stock Android 4.1.2 met 1 Chinese App die simpel te verwijderen is. Tevens rolt de G2S ook geroot de fabriek uit. Heb je er een Nederlandse simkaart in zitten dan detecteert android ook direct de taal en netwerk instellingen en ben je klaar om te gaan. De telefoon veegt en klikt soepel door de menu's heen en vertoont geen vertragingen. Het browsen en 'scrollen' door webpagina's gaat ook gewoon soepel. Het is niet zo snel of instant/snappy als de echte high-end telefoons maar het is ook zeker niet langzaam het is gewoon snel genoeg dus geen irritante haperingen of iets dergelijks.
Bekijk de foto's hieronder voor een beter beeld.

http://farm4.staticflickr.com/3779/8811645138_e1906f4c0c.jpg http://farm4.staticflickr.com/3754/8811645810_eb7db659ab.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2865/8811645812_7e0a761735.jpg http://farm8.staticflickr.com/7432/8801059117_53049a45d4.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8118/8811645702_b4183a55eb.jpg http://farm8.staticflickr.com/7282/8801058989_9b94883e7d.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8546/8811645336_cae4d0b8d1.jpg http://farm9.staticflickr.com/8536/8811645276_34b8219bcf.jpg

Benchmarks Stock ROM
Ik heb een aantal benchmarks losgelaten op de telefoon. Je kunt het toestel zo vergelijken met ander smartphones. zie hieronder het resultaat van de G2S met stock rom.

http://farm9.staticflickr.com/8260/8801058083_715b145a2e.jpg http://farm3.staticflickr.com/2834/8811644714_294b78c034.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5452/8801058171_bcfd363d4a.jpg http://farm4.staticflickr.com/3674/8811644770_793fabef94.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8420/8811644858_6c21da703b.jpg http://farm3.staticflickr.com/2866/8801058175_4a2789aa60.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2843/8801058277_ae7c2c5295.jpg http://farm9.staticflickr.com/8409/8801058369_8c3d5c06da.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5445/8801058311_450754cc0c.jpg http://farm3.staticflickr.com/2845/8801058283_27088a23b9.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7316/8801058437_426257a5ca.jpg http://farm8.staticflickr.com/7375/8801058427_438cfd3a31.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3689/8801058785_c8b923d06a.jpg http://farm8.staticflickr.com/7317/8801058553_53ea10bf14.jpg

Benchmarks Lewa OS
Daarnaast heb ik ook LEWA OS erop geflasht, wat een beetje eruit ziet en aanvoelt als miui/ios. Hier zit qua snelheid en gebruik niet echt veel verschil in het is maar net waar je van houd. Nadeel: heeft alleen maar Chinese en Engels taal. Ook hierop heb ik dezelfde benchmarks losgelaten zie hieronder het resultaat.

http://farm6.staticflickr.com/5330/8801124425_c5d44f944e.jpg http://farm4.staticflickr.com/3761/8801124369_2e8875eca5.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7387/8811711634_14b0e50f43.jpg http://farm6.staticflickr.com/5342/8801124177_500a4626b4.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7284/8811711486_8122c47653.jpg http://farm4.staticflickr.com/3781/8811711356_9340e4262c.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3757/8801123915_650b03557e.jpg http://farm3.staticflickr.com/2836/8811711238_8857fc6fe3.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2823/8801123941_1ec82af906.jpg http://farm6.staticflickr.com/5330/8811711294_d7edd01308.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5345/8811711266_1d1df69ed5.jpg http://farm4.staticflickr.com/3790/8811711184_50e748f082.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3830/8811711102_ccef5b4f55.jpg http://farm4.staticflickr.com/3775/8801123673_84eb9d5ace.jpg
http://farm4.staticflickr.com/3784/8801123737_796e8e5fd5.jpg http://farm6.staticflickr.com/5324/8801123565_6d9b503743.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5339/8811710864_d4a223d227.jpg http://farm3.staticflickr.com/2860/8801123449_9ac6a83723.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2865/8801123587_e981eca702.jpg http://farm8.staticflickr.com/7337/8801123517_4c688f3d5b.jpg

Camera
De G2S heeft een 2MP camera aan de voorkant, deze is van matige kwaliteit en ''registreert''/record beelden best traag. Aan de achterkant een 8MP camera met enkele flits. Persoonlijk gebruik ik de camera bijna niet, maar ik heb wat foto's gemaakt, voor mij is het prima maar oordeel zelf bekijk ze hieronder. De camera software is gewoon die van stock android en ik heb de foto's gemaakt zonder aanpassingen. Behalve bij sommige foto's één met HDR en de ander zonder. Bekijk het resultaat hieronder, klik op de foto voor het origineel/groot formaat.

Filmpje gemaakt met de G2S
Bekijk: http://flic.kr/p/etstV2
Download: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WJ7NL7QHJP4R.mp4

Accu
Accuduur is goed te noemen je haalt met gemak eigenlijk het einde van de dag onder normaal/middel zwaar gebruik doe je rustig aan moet 1,5 dag haalbaar zijn. Batterij duur is erg moeilijk te beoordelen en is zeer afhankelijk van de gebruiker en openstaande apps, gps,wif sync etc. Daarom heb ik er de antutu battery benchmark op los gelaten en daar scoort de G2s toch behoorlijk moet ik zeggen. Ik heb de test gedraaid met maximale helderheid en wifi aan.

Scherm
Het scherm is 4 inch en is van redelijk tot goede kwaliteit met mooie kleuren en redelijke kijkhoeken. De bezels om het scherm zijn niet dun maar redelijk breed. Het scherm zelf reageert goed, het scherm kan alleen niet heel helder gezet worden en is dus in de zon niet goed leesbaar. Het 'glas' klinkt als een soort plastic als je er met je nagel op tikt , maar voelt wel stevig aan net als de rest van de telefoon.
klik op de foto voor groter formaat

Laagste helderheid

Max. Helderheid

Laagste helderheid

Max. Helderheid

Hoek

Overig
Wifi werkt prima en heeft gewoon een goed bereik en goede/hoge snelheden. De verbinding valt heel soms wel is 1 seconde ofzo weg. GPS op mijn toestel werkt redelijk ongeveer vergelijkbaar met mijn oude galaxy S, ik heb wel via mobileTools en fastergps (apps) het een en ander aangepast. De bel/gesprek kwaliteit is voldoende de andere kant is goed hoorbaar en ze verstaan mij ook goed. Op wat andere toestellen heb ik het wel is iets beter gehoord. De geluidskwaliteit van de speakers is ook prima kan redelijk hard maar mist zoals bijna alle telefoons lage tonen. De kwaliteit bij muziek luisteren is prima met de standaard muziek app het geluid kan erg luid gezet worden (ook afhankelijk van oortjes deze worden standaard niet bijgeleverd). Filmpjes kijken gaat ook prima hij is alleen niet krachtig genoeg om 1080p films af te spelen 720p gaat wel goed is niet altijd even vloeiend en het doorspoelen gaat ook niet echt snel maar het is kijkbaar wat bij 1080p niet het geval is.

Ben je opzoek naar een klein toestel voor een zachte prijs dan is de Jiayu G2S een heel erg mooi toestel. De bouwkwaliteit is erg goed het toestel 'kraakt' niet, hij is wat aan de zware kant maar dat geeft tegelijkertijd ook een goed gevoel. Het is zeker geen snelheidsmonster maar voor de meeste applicaties en toepassingen is 'ie snel genoeg bellen,whatsappen, surfen, muziek luisteren en 'simpele' 3D games gaat prima. Met de prijs die ik er voor betaalt hebt in het achterhoofd is dit toestel eigenlijk zeer goed te noemen, en kan ik hem ook zeker aan raden als hij aansluit op je wensen en eisen.

Update
Op de G2S heb ik nu een tijdje MIUI V5 (beta4) draaien draait lekker is stabiel en wifi en gps lijkt beter te werken dan op de stock rom. Heb nog niet meegemaakt dat de wifi heel even wegvalt wat bij de stock rom wel event het geval was soms. De gps werkt eigenlijk prima op deze rom heb het net in m'n kamer getest en zie hieronder het resultaat.

http://farm8.staticflickr.com/7435/8890901291_7567716ae6.jpg http://farm3.staticflickr.com/2848/8891523568_2f0615df61.jpg
GPS test binnen

Wat ik heb gedaan voor de GPS is het volgende:
0.Download eerst een Rootfile explorer, Fasterfix en MobileuncleTools via de appstore.
1.Ga met RootExplorer/RootfileManger naar de mappen root -> data -> misc
2.In misc verwijder je het bestand mtkgps.dat (en evt gps.conf)
3.Herstart je telefoon
4.Gebruik fasterfix of fastergps en zet NTP server op NL of je regio.
5.Open nu Mobileuncletools Activeer de GPS met alle hulp-opties (EPO en A-GPS) als volgt:
Engineermode->mtk>location->based service>vinkje bij A-Gps>vinkje bij EPO&auto->misc->ygps
6. Duimen :+ .

Links:
DOWNLOADS:

Handleiding Flashen (engels)

Heb jij ook een Jiayu G2S Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

D'r is niets op je review aan te merken. :9
Nice review. Ik heb hem ook, nu ruim een maand in gebruik. Hij bevalt me prima maar perfect is hij niet. Ik heb hem gekocht omdat hij vrij klein is, dikke accu heeft en dual sim is. Domper is dat hij geen 3,5g heeft, dus geen snel internet en GPS gaat erg moeizaam. Wat is bij jou de gemiddelde SNR op gps?
Heb zojuist even snel binnen een screenshot gemaakt van de GPS.. see for yourself. Nee klopt de G2S is zeker niet perfect maar de S4 en One waar de G2S 5x in kan qua prijs zijn ook niet perfect. Het is maar net wat je ervan verwacht en wat je wensen en eisen zijn. Wil je zeker weten altijd perfect GPS te hebben een top-notch scherm en LTE ofzo.. ja dan moet je verder kijken en je portemonnee verder open trekken. Heb een Battery test toegevoegd en onder bij update GPS. :)
Kopieren en plakken is niet helemaal goed gegaan, want er mist steeds een stukje van de foto's en letters :)

Verder een mooie uitgebreide review ;)
Thnx ja klopt maar is inmiddels gefixt :)
Goede review!

Ik heb zelf de G3 en ik kan niet anders zeggen dat Jiayu een prima merk is voor een leuke prijs.
Goeie review, heb zelf de G2S ook en ben er super tevreden mee. Zeker met de prijs in het achterhoofd een superdeal. Mijn volgende telefoon of die voor m'n meisje gaat ook uit China komen in ieder geval.

Bij mijn G2S heb ik wel het microfoon volume in omhoog moeten krikken met Mobile Uncle tools, dat was te zacht in het begin. De GPS werkt gewoon goed en heb heel snel een positie. Met een beetje slim gebruik doe ik nu 36 uur met m'n accu. 9:00u 's ochtends van de lader, de volgende dag om 21:00u pas weer aan de lader. Erg blij mee :)
Ik heb mijn toestel deze week gekregen via mixeshop. Het heeft 2 weken geduurd dat hij werd verscheept en moest wisselen van zwart naar wit, maar toen hij uiteindelijk op donderdagmiddag in Hong Kong om 17.00 werd opgepikt, had ik 'm de maandag erop al om 17.00 thuis. Da's dus mooi!

Verpakking was ok en inmiddels de telefoon een paar dagen kunnen testen:
1) nog nooit een gps fix gehad --> balen! moet nu maar even aan de slag met het bovenstaande
2) helaas last van 'jumpy screens', wat inhoudt dat het scherm zo maar opeens verspringt zonder het aan te raken. Op fora kom ik dit wel vaker tegen, maar dat was vooral bij de eerste builds en het zou toen opgelost zijn. Helaas bij mij nog niet......

Ik heb al een klacht naar Mixeshop gestuurd en op zich is Tina daar heel aardig, maar ik vrees niet dat ik mijn geld terug krijg.... Ik zit dus vast aan een custom rom denk ik die mogelijk een verbetering voor beide bovenstaande punten gaat bieden. Iemand tips?

Verder trouwens een leuk toestel om te zien, ik heb er een mooie bumper bijgekregen en verder is het toestel helemaal OK, nu nog die probleempjes fixen!
De GPS van dit toestel verschil per batch/hardware model dus als je geluk hebt heb je een redelijk/goed exemplaar en als je pech hebt eentje die amper/tot niet werkt. Je kunt proberen wat ik ook gedaan heb meer daarover hier voor het beste resultaat doe je dit buiten.

Jump screens heb ik geen last van gehad maar wel is dat het scherm trilde als ik mn vinger ergens op stil op legde. Maar dit was een softwarematig probleem en was verholpen door het flashen van een nieuw stock rom ook. Heb onderin in mijn review ook links na drivers,recoverys,roms etc toegevoegd.

Mocht de stock ROM geen oplossing bieden naar het (opnieuw) flashen kun je LEWA OS of MIUI proberen let wel op de MIUI nog een beta is en ze allebei alleen Engels hebben. (en chinees)

[Reactie gewijzigd door benbaba op 3 juli 2013 18:57]

thnx benbaba!

De GPS zal ik nog even proberen, maar zo langzamerhand vrees ik dat ik net een slechte heb getroffen. De jumpy screens vind ik nog vervelender, wat het toestel stuitert te pas en te onpas door de schermen heen.....

Ik had al standaard G2S JB - 20130306-143807 geinstalleerd staan en da's dus de laatste officiele stock rom versie. Heeft het nu nog zin om deze opnieuw te flashen? En zo ja, moet ik deze dan eerste downloaden en vervolgens de procedure volgen? ...Of is het toch maar beter om naar MIUI over te gaan?

Inmiddels ook al weer contact met mixeshop om 'm te laten omruilen... Maar dat zal me wel 25 euro aan verzendkosten gaan kosten vrees is en dan hoop ik dat ze een vervangend toestel kostenloos naar mij sturen....

thnx
Jan
De GPS kun je softwarematig proberen te verbeteren bovenstaande manier dus mocht dat niet lukken/helpen kun je als je handig bent ook nog hardwarematig modden zie hier en hier

13-03-06 is inderdaad de meest recente officiele rom voor de G2s, ik zou hem gewoon opnieuw flashen via de SPflashtool booten en evt een factory reset uitvoeren in de recovery. Aangezien iemand hier ook denkt dat jumpscreens een softwarematig probleem is of kan zijn.

Wat betreft MIUI dat is een geporte beta rom met hier en daar nog een aantal probleempjes, ik zou het eerst eventueel proberen met lewa os (als opnieuw flashen niet lukt) let wel op dat ze dus allebei in het Engels alleen zijn.

Wat betreft mixeshop geen idee misschien heb je wel degelijk een slechter exemplaar en zullen ze soepel zijn in het retourneren e.d. Maar dan zit je zonder toestel en moet je lang(er) wachten etc.
Vanwege mijn vakantie een verlate reactie, maar mijn G2s is dus weer retour China. Géén GPS fix en jumping screens was me teveel van het goede. Ik heb uiteindelijk nog een nieuwe ROM geflashed, maar dat mocht niet baten, waarschijnlijk zijn het 2 hardware fouten.

www.mixeshop.com doet niet moeilijk over retourneren, maar de verzendkosten zijn wel voor mijn rekening en da's toch 25 euro. Inmiddels bevestiging dat ze het toestel ontvangen hebben, nu gaan ze een nieuwe opsturen; ben benieuwd of deze beter is!
ook de 2e G2s is ruk, wederom jump screens en nog erger dan de 1e. Doodzonde van deze leuke phone. De versie heeft trouwens iets van een GPS fix, dus da's goed nieuws. Het slechte nieuws is dat de dual sim amper functioneert. De G2s trekt dit blijkbaar niet en daardoor constant geen verbinding met de telefoon. Uiteindelijk maar 1 sim er in en dan is het een stuk beter :(
Ben nu weer in onderhandeling met Mixeshop hoe dit nu weer op te lossen :'(
hmm, dat is minder. Wel erg vreemd ik heb er eigenlijk met mijn toestel geen last van, behalve een wat matige GPS maar totaal geen last van het scherm of de dual-sim functie.

Probeer anders is deze (of directe download) ROM werkt bij mij perfect. Lees ook even de tips door die onderin staan. Misschien lost dit een aantal van je problemen op...

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013