pinna_be

22 mei 2013 11:53, laatste update op 22 mei 2013 13:16, 23868 views

Nadat ik mijn Galaxy S3 had verloren aan een nat bad avontuur, besloot ik een nieuwe smartphone te kopen. Ditmaal wou ik er echter niet te veel geld aan uitgeven, aangezien ik net een financiŽle kater achter de rug had met mijn galaxy SIII. Na wat rondzoeken leek dit de beste/goedkoopste smartphone die voldeed aan al mijn vereisten
( namelijk >2000mAh, >8Mpixel, >10.000 op antutu, microSDkaart, 720p-scherm, 3g)

prestaties
De prestatie van het toesel zijn dik in orde. Zowel de processor als de grfische chip doen goed hun werk. Echter zal de snelheid van het RAMgeheugen (denk ik) soms zorgen voor lag tijdens het wisselen en starten van applicaties (dit zou ook kunnen zijn doordat ik nog maar android4.0 draai).
Voor de rest, wanneer een applicatie gestart is, zal je bijna nooit prestatieproblemen ondervinden. Ook opstarten doet hij enorm snel, althans wanneer je de fast boot optie hebt ingeschakeld.

software
De standaard-ROM is gebaseerd op android 4.0 . Hier zijn ook geen grote aanpassingen op gebeurd, je hebt als het ware een vrij pure android ervaring. Er stonden enkele apps op die niet standaard in android zitten, zoals een zaklamp app of een beveiligingsapp. Deze kan je echter disablen als je ze niet gebruikt, en bijvoorbeeld de zaklamp app gebruik ik graag.
De standaard browser is Chrome en deze doet het standaard goed. Echter mag je deze niet updaten (je kan de updates gelukkig wel ongedaan maken) want door een onbekend probleem werken de laatste versies niet op deze gsm.
Dankzij een medetweaker heb ik de laatste chrome kunnen installeren (zie reacties). Gewoon (deze zip ) downloaden, unzippen en dan de apk installeren. Echt een aanrader!
De meegeleverde muziekspeler geeft door de ondersteuning van dolby enhancement software echt wel een meerwaarde. Ik kan met deze app mijn gsm gebruiken als volwaardig muziekstation

app-compatibiliteit
Omwille van de vreemde processor had ik hier eerst wat schrik voor, en zoals het chrome probleem je waarschijnlijk reeds deed vermoeden, was deze schrik deels terecht.
Het lijkt of de grafische kaart niet perfect ondersteund word door grote spelmakers zoals gameloft. Dit geld niet voor al hun spellen, maar zeker de meer geavanceerde 3D-spellen (die bvb gebruik maken van de laatste unreal engine) zullen regelmatig glitches vertonen. Het spel wordt niet onspeelbaar, maar soms wordt een voorwerp niet gerenderd, wat de spelervaring er niet beter opmaakt.
Echter naar mijn mening zijn deze spellen toch niet gemaakt voor de smartphone, en gelukkig werkt vrijwel elk ander spel wel goed op deze gsm. (heb nog geen enkel probleem ondervonden).

camera
De camera is een 8Megapixel camera en een best goed ook. De autofocus werkt zoals het hoort en foto's worden razendsnel getrokken. Ik had hier in ieder geval niet de indruk dat de foto's minderwaardig waren aan die van bvb de galaxy SIII.
Let wel op, in burst modus of met sommige andere speciale effecten kan het soms 1 second duren voor dat de foto is opgeslagen, maar in normale modus gaat het opslaan van de foto bijna sneller dan je je duim kan bewegen.

bereik
Zoals bij elke high-end smartphone is dit in orde. Ik ondervind hier geen problemen, het werkt zoals je het kunt verwachten.
WIFI-bereik is even goed of zelfs misschien iets beter dan de galaxy SIII (toch tenminste in mijn slaapkamer).

scherm
Het scherm is prachtig in de zin dat het kleuren heel erg mooi weggeeft. Ook voelt het veel scherper aan dan de galaxy SIII (niet mijn woorden, maar die van een klasgenoot die in bezit is van een Galaxy SIII).
Echter is het een relatief dik scherm, waardoor je onder een hoek heel duidelijk ziet dat het beeld zich een 2-tal milimeter onder het schermoppervlak bevind.

batterijduur
Als ik hem 's nachts afzet, geen 3g gebruik maar wel WIFI, af en toe een spelletje speel en regematig sms gaat hij gemakkelijk 3 dagen mee.
Met alles aan (gps, 3g, ... gaat hij zonder gebruik heel de dag mee.)
Ook belangrijk op te merken is dat de batterij snel oplaad, wat aangenaam is, maar dat de lader begint te zoemen achteraf. Iets wat minder leuk is als je je gsm gedurende de hele nacht in de lader wilt steken naast je bed. (dit is in principe dan ook niet nodig)

bouwkwaliteit
Alles voelt heel plastiekerig aan, dit is waarschijnlijk omdat het ook van dit materiaal is gemaakt.
Het scherm voelt niet krasbestendig (hoewel er na een half jaar gebruik zonder hoesje nog geen enkel spoor van krasjes te bespeuren zijn.)
De achterkant is licht indrukbaar en gemaakt van goedkoop plastiek, dit is echter steviger dan het lijkt, want zelfs na meerdere valpartijen kan je er nog steeds niet op aanmerken.
Alle hardware zoals speakers en microfoons (1 extra voor ruisonderdrukking), enzovoorts, daar kan je niks op aanmerken.

customizen
Rooten werkt niet met de standaard manieren (toch niet voor mij, voor anderen blijkbaar wel) maar op een Duitstalig forum had ik een tooltje gevonden dat behoorlijk en met 1 click werkte. Enig nadeel was dat de tool in het chinees was.
Custom Roms bestaan ook, zelfs in 4.1 versie (gebaseerd op de ROM voor de chinese variant van dit model). Echter heeft het zelf moeten flashen van play store en de emotion UI (huaweis laag over android) me al enkele maanden weggehouden, maar door beter gpudrivers, betere emotion UI (uiteindelijk vind ik alleen het homescreen lelijk), betere batterijduur zal ik na de examenperiode me er toch eens mee bezighouden om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Hopelijk vond je de review wat goed, ik heb hem vooral geschreven omdat ik ontdekte dat er nog geen waren. (Er zijn wel reviews te vinden van de huawei honor 2, dit is vrijwel hetzelfde toestel (verschilt op vlak van standaard software en eventueel ramgeheugen).

Update1 : verandering in reden review
Update2: chromeupdate gemeld
Update3; kleine wijziging ivm reageren en updates toegevoegd

Pluspunten

• goedkoop
  • bijna pure android
  • goede prestaties
  • goede camera
  • goede specs
  • muziek-kwaliteit

Minpunten

• Niet elke app optimaliseert voor de gpu
  • voelt een beetje goedkoop aan (is het ook)
Algemene beoordeling Score: 4

Er zijn wel meer reviews van deze telefoon. Die staan onder de naam huawei Ascend Honor 2: pricewatch: Huawei Ascend Honor 2 Wit, Zwart
Dankje wel, ik heb het aangepast in de tekst. Ik had er niet aan gedacht om daar ook op te zoeken.
Hier kun je versie 27 van Chrome downloaden en dan heb je geen zwart scherm meer: http://www.huaweiblog.de/download_base/googlechrome27-apk/
Heb gisteren deze telefoon ook gekocht en werkt flitsend, maar je kunt pas echt wat zeggen als je hem een paar weken in gebruik hebt.
Dit is geweldig. Enorm bedankt!

het gaat inderdaad al veel sneller zo, betere laadtijden en betere prestaties.

(ik zal het aanpassen in de tekst)
Toch even vermelden dat deze smartphone wťl in BelgiŽ verkrijgbaar is. Namelijk in Allo Telecom en Base winkels. Wel even bellen want blijkbaar is hij wel redelijk populair.

Ik ben er alleszins enorm tevreden van en ik ben het dan ook grotendeels eens met je review. Nu nog een OTA jelly bean update en beter kan niet voor mij.
Geen jellybean is inderdaad een klein nadeel. Goed wel dat je hem ondertussen ook in BelgiŽ kan krijgen.

Overigens, als je last hebt van niet jellybeanachtige prestaties:
- http://www.mediafire.com/download/9s80ehs4z817aqf/update.zip is een update die voor mij het systeem al sneller deed aanvoelen.
(je kan kijken of je deze update kunt gebruiken door naar instellingen>about phone>build number. Als de build number eindigt op iets kleiner dan B110, is deze update handig voor je.)
(geruchten gaan ook dat deze build de laatste build is voordat jellybean wordt uitgebracht. Echter ik geloof er niet meer in en stap binnenkort over naar een aangepaste versie van de chinese rom, die wel gebaseerd is op jellybean)
Huawei heeft ook een europese update naar 4.2 aangekondigd. Het zal mij benieuwen wanneer die uitkomt.

Dat zou natuurlijk zeer tof zijn. Hopelijk duurt het niet te lang, want doordat we nog geen jelly bean hebben merken we niks van project butter.
Niet dat de gsm traag is, maar door stotteringetjes en haperingetjes lijkt het soms niet even snel te zijn, wat uiteraard jammer is.

(fingers crossed)
Ik heb sinds een week deze G615 ook, maar nu ik er een paar keer mee gebeld heb, blijkt dat het volume van de microfoon niet hard genoeg is (ivm met mijn Nexus One) en er een ruis op zit. Heb jij deze ervaring ook? Ik zit op het Vodafone netwerk, maar heb het ook met een HI SIM-kaart geprobeerd en had hierbij hetzelfde probleem.

Wanneer ik wat rondloop met de telefoon, vallen af en toe woorden weg en klinkt het allemaal wat blikkerig. Heb jij daar ook last van?
In het algemeen valt dit bij mij alvast mee.
(Ik ben in BelgiŽ dus ik kan het netwerk niet echt vergelijken)

Hoe dan ook heb ik wel gemerkt dat de manier waarop je je gsm vasthoud een rol kan spelen in je de ervaring van je microfoon.
(bvb wanneer je je hand perongeluk kegt op de microfoon van de achterkant, of wanneer er wat vuil in de microfoon aan de onderkant is geraakt.)
(wanneer een van de microfoons bedekt is, zij het door vuil, zij het door uw hand kan de ruisonderdukking niet deftig werken)

Maar wanneer je je gsm proper houd (dmv bvb een hoesje) en je je hand niet voor de microfoon langs de achterkant houdt (die wel een klein beetje ongelukkig geplaatst is) merk ik in ieder geval geen probleem.

[Reactie gewijzigd door pinna_be op 25 juni 2013 23:08]

Cheers, bedankt voor je reactie. Uiteindelijk bleek de mic of een versterkertje stuk te zijn, dus heb m RMA moeten doen. Geen heel heikel punt van de telefoon zelf dus, maar van dit specifieke exemplaar
Ik zag net dat alleen vandaag deze smartphone via ibood te koop is voor 219,95. Lijkt me een goede deal.
Dat verklaart ineens het grote aantal bezoekers vandaag, ik vond het al gek dat mijn aantal lezers en reacties op korte tijd verdubbeld zijn ;)
Goeienavond,

Ik ben sinds vandaag geregistreerd op deze site en verder ben ik nog een leek op het gebied van smartphones, maar met de informatie die ik in diverse reviews heb gelezen heb ik gisteren bij Ibood dit toestel besteld. Nu heb ik nog enkele vragen in het algemeen en ook over dit toestel:

1. wat wordt bedoeld met "fast boot"-optie inschakelen. Welke voordelen en ook nadelen heeft dit en kan ik dit gemakkelijk zelf doen? (vervalt dan misschien niet de garantie?)

2. Ik heb nu een Nokia C6-00 met daarin een geheugenkaart van 8Gb. Kan ik alle informatie hierop op mijn PC zetten en daarna verplaatsen of kopieren naar het geheugen van de Huawei?

3. Met mijn Nokia heb ik de beschikking over kosteloze navigatie. Ik heb bepaalde kaarten gedownload en nu kan ik gratis navigeren in deze landen. Bestaat er voor de Huawei ook iets dergelijks? Ik heb al een beetje rondgekeken op internet en ik zag NavFree. Is dit misschien een mogelijkheid of zijn er betere alternatieven? Het moet wel gratis zijn, want ik gebruik het toestel alleen maar met een pre-paid kaart en thuis via WiFi.

4. Moet ik bepaalde zaken bij het in gebruik nemen uitschakelen? Bijvoorbeeld 3G en nog andere dingen om de batterij langer te kunnen gebruiken. En is het verstandig om 's nachts de telefoon uit te schakelen. Nu met mijn Nokia heb ik het probleem dat deze ondanks dat hij 's nachts uitgeschakeld is toch elke morgen weer leeg is en opgeladen moet worden. Ik vind dit erg frustrerend, en daarom heb ik gisteren de Huawei besteld.

5. Als ik een microSD kaart ga kopen met meer geheugen moet ik dan nog letten op bepaalde specificaties? Er zijn namelijk grote prijsverschillen.

6. Ik heb vooraf al de gebruiksaanwijzing gedownload en helemaal doorgelezen, maar ik vind deze ondanks de 130 pagina's toch vrij summier. Vandaar ook al mijn vragen.

Miscchien zijn mijn vragen erg simpel, maar ik zou het erg op prijs stellen als jullie mij zoveel mogelijk voooruit zouden willen/kunnen helpen.

Iederen alvast bedankt.

Groeten,
Eric
1) Dit kan je heel erg gemakkelijk zelf doen, je vind dit terug in de instellingen en het is gewoon een optie die niemand deert.
De voordelen zijn dat je toestel beduidend sneller opstart ( ik zet voor performantieredenen mijn smartphone 1*dag uit en aan, niet omdat het nodig is, maar omdat het volgens mij beter is)
Nadelen zijn dat van zodra je hackkerige dingen doet (rooten, flashen, dat soort dingen, ...) dat dit niet zal werken met de fastboot optie, het is dan wel gewoon voldoende deze optie gewoon weer ui te schakelen.

2) dat hangt ervan af welke informatie je wilt kopieren, alles zoal documenten enzo gaat zeker, maar contacten, daar ben ik niet helemaal zeker van.
In elk geval voor de data over te zetten raad ik het volgende aan
  • sluit je gsm aan aan je computer en kopieer alle data naar een mapje
  • steek daarna je geheugenkaart in je smartphone, en als je je geheugeugenkaart moet formateren, ben je reeds klaar, anders
  • formatteer je en sluit je je smartphone aan op de computer, je smartphone zal vragen hoe je dit wilt doen, en dit spreekt allemaal voor zich.
  • Nu kan je gewoon de data terug op je telefoon zetten met je favoriete bestandsverkenner
3) persoonlijk vind ik google maps een van de beter diensten die er zijn, echter voor navigatie denk ik dat deze een actieve internetverbinding nodig heeft.
http://goo.gl/0WpRQ Hier is alvast een linkje naar een gratis app, waar ik persoonlijk zeer tevreden mee ben (ondanks het batterijverbruik) .
Echter als je toch een cent over hebt zijn er betere diensten zoals bvb tomtom, deze kos dan wel erg veel, maar je krijgt hier wel echt veel voor terug + het wordt levenslang aan je google account gelinkt, dus wanneer je een nieuwe smartphone koopt (met android erop) hoef je niet meer opnieuw te betalen.

4) Wanneer 3g uitgeschakeld is en je de cpu batterijsparend zet en de schermhelderheid niet al te hoog enzovoort, dan gaat de batterij makkelijk 3 dagen mee. In standby waarschijnlijk nog langer (nog niet getest, ik meestal minstens 2 uur per dag gebruik van mijn smartphone).
Bij mij gaat hij in het algemeen 1-2 dagen mee, en daarbij is wifi, 3g en alles aan. Ik heb zelf wel de gewoonten om wanneer de batterij onder de 55% is 's avonds, om deze 's nachts alsnog in de lader te zetten, maar in principe zou dit niet nodig moeten zijn.

5) ik raad je aan om een class10 geheugenkaart te nemen, aangezien je anders mogelijk vertraging merkt wanneer je bladert door fotos of muziek beluistert of iets dergelijks.
Heel duur is dat niet meer hoor, mijne heb ik gehaald op amazon.de en deze had 32GB voor §25 tegen zeer goede prestaties

6) geen probleem, je zal merken dat het allemaal makkelijker is dan het in het eerste instantie lijkt:
je wordt goed begeleid tijdens het opstarten (een basisrondleiding) wordt gegeven tijdens het eerste gebruik, en meestal vind je heel erg veel op het internet terug.

Vragen die erg simpel zijn, zijn het makkelijkst om te beantwoorden, is het niet.

Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen.
Zeer mooie tel werkt prima echter 1 probleem

Caller ID als ik wordt gebeld zie ik alleen het nummer maar geen foto erbij
Dit is met de standaard rom die erbij is geleverd 4.0.4

Iemand nog dit probleem ?
Had al gelezen dat je ze naar je sim moest kopiŽren en er +31 voor moest zetten maar dat werkt ook niet
Ik kan het jammer genoeg niet meer nagaan, omdat ik die rom niet meer gebruik. Echter herinnerde ik mij hier geen probleem mee, ik herinnerde me wel dat het inderdaad gek genoeg nodig was om de landscode erbij te zetten.

In elk geval: heb je al een alternatieve caller-app gebruikt?

is een voorbeeld van een dergelijke app :D

misschien dat het dan wel werkt.
Misschien ook even in het G615 topic op GoT kijken? [Huawei Honor 2 / Ascend G615 ] Ervaringen en Discussie

Hier wordt uitgelegd dat de setting van matchnum in de build.prop de veroorzaker hiervan is. Uitleg hoe dit op te lossen staat er ook :)
Zelfde probleem hier, opeens waren alle contact gegevens weg. Vraag me af of dit een bug in Android is of de veranderingen door Huawei. Zeer irritant!
Moet nog zien dat er een fimware update komt....