Terug naar Reviews

Fractal Design Node 304 Zwart Review

Door Foritain 18 mei 2013, laatste update op 18 mei 2013, 14.357 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Zeer strakke vertoning
  • 6 HDDs in een kleine case
  • Erg stil
  • Stoffilters
  • Redelijke prijs

Minpunten

• Fractal is wel erg zuinig in meegeleverde toebehoren/materialen
  • Geen externe bays voor bluray of kaartlezer (Niet echt een minpunt, wel belangrijk te weten!)

Sub-beoordelingen

Beste (mede)tweakers, op verzoek van een goede vriend van mij besloten een leuke htpc te bouwen op basis van de Fractal node 304. We waren op zoek naar een (relatief) kleine case, die toch de mogelijkheid had om een flink aantal (6) HDDs in te bouwen omdat er geen nas of file storage aanwezig gaat zijn. Gezien de maat van het kastje waar hij in komt was een lage case benodigd, en vielen veel van de lian li cases af. Verder is een dvd/bluray speler niet nodig. Voor mensen die een HTPC willen met een bluray drive er in valt de Fractal af gezien er geen externe bays zijn. Wat wel fijn is is dat er een normale ATX voeding in gaat, ondanks dat deze een groot deel van de case in beslag neemt.

De Fractal case was vaker genoemd als een goede case, echter waren er nog geen tweaker reviews. Het is een zeer degelijke mini ITX case, van zeer goede/stevige kwaliteit zowel van binnen als buiten. Hij voelt heel erg stevig aan, aan de voorkant, zijkant, en binnenkant. Het is een strak zwarte vertoning en je krijgt eigenlijk precies wat je verwacht als je naar de specs en plaatjes kijkt. Wat kwaliteit betreft stelt het werkelijke product ook echt niet teleur wanneer je hem thuis ontvangt. Kwalitatief geen negatieve opmerkingen.

Klein excuus voor de foto's, heb ze vlot genomen, komen niet heel goed uit de verf, mocht iemand nog een verzoek hebben kan ik de komende dagen eventueel nog een foto'tje schieten. Gezien de drukke agenda lees ik alles later ook nog even door voor spelfouten.

Het uitpakken

Nadat ik de doos open maakte en direct erg onder de indruk was van de looks en feel, moet ik toch toegeven dat ik ook enigzins teleurgesteld was toen ik het zakje met schroefjes en toebehoren opende. Bij een 30 euro Cooler Master case krijg je bijvoorbeeld een klein op-zet-stukje om de mobo-tray schroeven er in te zetten, bij de fractal niet. Met de hand kreeg ik ze er niet in gedraaid, en het cooler master schroefstukje wat ik had past niet op de iets afwijkende tray schroeven die bij deze case zaten. Dus maar een tangetje gepakt. Daarnaast vind ik Fractal vrij zuinig door bijvoorbeeld maar 3 zwarte tie-wraps in het zakje te doen (wat kost het nu om er 5-10 in te doen, en je wilt er toch wel minstens 5 hebben), wel voldoende schroeven voor 6 HDDs, maar geen schroefjes voor SSDs (Welke ook eenvoudig in een HDD plek geschroeft kunnen worden), en 2 Sata kabels (redelijk industry standaard, maar met een 'luxe' case hoopte ik toch stiekem om iets meer). Niet dat ik tie-wraps te kort kom, maar opgeteld voelt het toch wat zuinig aan, en het ontbreken van een sleuteltje voor de mobo tray vind ik echt niet kunnen.

Zoals je hier ziet lus je de PSU intern door, handig wanneer je een niet-ATX voeding toch netjes in je kast wilt verwerken

Inbouwen

Mini ITX systemen kunnen soms nog wel even prutsen zijn, echter de Fractal is kinderlijk eenvoudig om in elkaar te zetten. De manual is heel erg matig, maar die heb je toch niet nodig. Mobo/CPU er in, PSU er in. De HDDs in de uitneembare trays, 2 per tray, waarna je de tray terug in de case zet (zie foto), en dan ben je er eigenlijk al. Je kunt niet meer inbouwen dan de specs aangeven (Geen externe bays, 6 HDDs, of 4 HDDs als je een lange video kaart kwijt wilt. SSD schroefgaatjes aanwezig om 1 HDD te vervangen door 1 SSD). Fan stekkers gaan eenvoudig in de standaard aanwezige fancontroller (zie foto). Deze case bouwen is even eenvoudig als elke gemiddelde mATX of ATX case. Front panel (HDD/PWR led, PWR switch, -geen- reset switch aanwezig) stekkers zijn lang genoeg. 2 USB3 poorten via een interne header, ook keurig. Weinig op aan te merken.

Hou wel rekening met het feit dat als je een dvd/bluray wilt, of een cardreader wil inbouwen dat hier geen ruimte voor is. Echt een groot nadeel kan ik het niet noemen als je het niet zoekt, maar het is belangrijk te weten waar je aan begint. Ik kan mij voorstellen dat het soms fijn zou zijn je camera sd kaart direct in je htpc te steken om foto's te bekijken bijvoorbeeld.

Koeling

Ook eenvoudig: Keurig. Een flinke outtake aan de achterkant, 2 intakes aan de voorkant, alle 3 aangesloten op de ingebouwde fancontroller. De temps blijven, met de fancontroller op de lage setting, met deze andere hardware (En standaard AMD fan) keurig laag; 34 in bios idle stabiel, core temp werkte niet lekker en bleef aangeven dat de cpu 3 graden was :), na een 90 minuten 1080p film snel restart gedaan, en de bios gaf 38 aan (tussen afsluiten en bios zat <10 seconden, dank u ssd) Oftewel dat zit wel goed, zeker gezien de stock AMD fans niet echt bekend staan om hun prestaties.

Kabelmanagement

Eenvoudig: Geen. Nou ja, zo goed als. Er is simpelweg geen ruimte om kabels weg te werken, er zijn enkele kleine oogjes om tie-wraps aan te hangen, en je kan de HDD bays en de ruimte er tussen gebruiken om wat aan weg te tie-wrappen, maar dat is het. Echt negatief kan ik het niet noemen, want om meer aan kabel management te doen zou de case groter moeten zijn. Het is prima eenvoudig om de kabels enigzins uit de weg van de fans en dergelijke te halen, en gezien het een closed case is heb je er verder geen last van. Ondanks dat de zijkant een flink rooster heeft kan je er eigenlijk niets door heen zien.

Geluidsproductie

Mijn besluit was om eerst met de boxed amd cooler te beginnen, en hem eventueel te vervangen als het geluid te vervelend was. Echter gaat dit niet gebeuren; De case is uitstekend stil, de case fans zijn op low nagenoeg onhoorbaar, zeker er van uitgaande dat je normaliter niet binnen een meter van deze case zal zitten. Medium is nauwelijks hoorbaarder, echter op de hoge stand zal je de casefans een rustige, maar hoorbare, airflow creeeren. Voor een huiskamer pc is de geluidsproductie gewoon prima in orde; de casefans zijn prima in orde, de geluidsisolatie van de case ook, tijdens het testen met de case open viel het al op dat de casefans stil waren, met de case dicht is het fluisterstil. Ter vergelijking, een Cooler Master Silencio 550 met de casefans op low, en de Celeron G1610 boxed cooler op minimale snelheid, maakt aanzienlijk meer geluid, daar gaat dus wel een Scythe Shuriken in straks! Oftewel, top.

Stoffilters

Er zit een (wat los aanvoelend) filter onder de voeding intake, en een (steviger voelend) filter voor de 2 intakes aan de voorkant. De voorkant voelt stevig aan maar laat ook soepel los wanneer je hem los wilt trekken, wat nodig is om dit filter te bereiken. Ze zijn eenvoudig schoon te maken en terug te klikken. Ondanks dat je even de voorkant los moet halen voor de front filter, en hem een klein stukje op moet tillen voor de onderkant filter, vind ik het prima.

Modbaarheid

Deze case wordt niet gemod, ik zie ook niet heel veel mogelijkheden gezien het gebrek aan ruimte. Wanneer je een kleinere voeding pakt en geen 6 HDDs wilt is er ongetwijfeld voldoende ruimte om toch wat leuks te doen, maar dat is aan iemand anders om te laten zien.

Prijs/Kwaliteit

ca 75 euro voor een strak uitziende, degelijke mITX case met voldoende HDD mogelijkheden. Ik vind het een redelijke prijs. Je weet wat je uit geeft, en de kast stelt niet teleur bij ontvangst, oftewel mag ik hier zeker niet klagen.

ter vergelijking, de Node 304 naast een Cooler Master Silencio 550 (Nog in het plastic, vandaar het glimmende en lelijk oogende frontje)

De Fractal Node 304 is een verdomd mooie case. Hij stelt niet teleur, enkele van de 'minpuntjes' zijn misschien ook weer pluspuntjes; Het gebrek aan externe bays maakt juist dat het een hele keurige en strakke vertoning is zonder deurtjes, klepjes, of lelijke optical stations. Het materiaal is uitstekend, je ziet dat het kwaliteit is, maar het overdrijft niet, geen kerstboom, geen opvallende elementen, maar gewoon een hele strakke kast. Kan Fractal wat verbeteren? Uiteraard, de kleine zaken welke ik hierboven heb genoemd. Echter doet het niets af aan het eindproduct zodra je klaar bent met het bouwen. Als deze kast in je tv meubel past heb je aan dit product echt een hele mooie HTPC, zo lang je maar geen bluray of cardreader of iets dergelijks wil.

Ik moet ook even toevoegen dat mijn vrouw na het zien van de case direct aan gaf dat ik dit ook wel in de huiskamer mag zetten, ik zie dit toch als een compliment gezien ik dit niet heel vaak hoor!

Ik zou het een welverdiende 9 of 4.5/5 geven, met het enige wat het van een volbloed 5/5 aanschaf af houdt is de zuinigheid in de bijgeleverde materialen, iets wat voor 75 euro dan weer net niet had gehoeven als andere merken dat voor 30 euro wel kunnen doen. Als ik moet kiezen tussen 4 en 5 sterren rond ik hem echter toch af naar boven, gezien de iets negatievere opmerkingen eenvoudig te overzien of te verhelpen zijn, waar na je met een heel mooi product over blijft.

Heb jij ook een Fractal Design Node 304 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review, ben het helemaal met je eens. Bij mijn kast zaten er echter 2 zakjes met schroeven voor de harde schijven bij, 24 stuks om 6 3,5" schijven in te bouwen, maar ook nog 24 kleinere om 6 2,5" schijven/ssd's in te bouwen.

Tevens vind ik het feit dat de voeding intern wordt doorgeleid erg fijn, ik gebruik de kast namelijk in combinatie met een pico-psu en op deze manier heb ik geen gapend gat ter grootte van een ATX voeding in mijn kast,
Dat (doorlussen van de PSU) had ik nog even kunnen vermelden inderdaad, ondanks dat het op de foto zichtbaar is. Kleine edit gedaan :)

Heeft het voor jou nog verder voordeel gehad mbt kabelmanagement?

Deze kast gaat trouwens maar een paar uur per week draaien voor een filmpje of het draaien van een backup o.i.d., vandaar o.a. de keus voor een meer budget voeding.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 18 mei 2013 18:37]

Nee niet zo heel veel, maar had hem toevallig nog liggen en hij maakt minder geluid dan een normale voeding. Niet dat een andere voeding te horen is in de node O-)
En beetje zuiniger neem ik aan :) Nu staat deze maar een paar uurtjes aan, als hij al aan gaat, dus is een budget voeding wel te doen, maar ook deze is totaal niet te horen inderdaad, go node!. :)
Als je op een gegeven moment de computer langer aan laat staan, wat niet onwaarschijnlijk is met zoveel HDruimte (ik ken dat, vroeg of laat ga je het gebruiken :+ ) kun je voor weinig geld bijvoorbeeld deze halen: pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield
Is een goedkope, maar zeer efficiente voeding.
Overigens zweer ik zelf bij Fractal Design. Prachtige, kwalitatieve kasten. Goed doordacht en zeer goed afgewerkt. Ik koop niet zo snel meer van een ander merk. Ik heb zelf de Arc Mini en ben er heel erg blij mee. Momenteel met een MiniITX erin, dus beetje overkill, maar ik moet nog kijken of en wat ik er verder mee zou gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 23 mei 2013 08:38]

Ik denk dat ik dan toch zou overwegen de iets duurdere Seasonic G360 zou pakken, maar het is een leuke voeding om in het achterhoofd te houden, hoe zit die in z'n capacitors? Beetje degelijk?
Goeie review, helemaal mee eens. Ik heb dezelfde node 304 genomen op basis van uiterlijk en mogelijkheden. Bij mij draait hij 24/7 als nas. Bijna dezelfde configuratie als deze.
Een Be Quiet voeding en een Asus mobo (E2KM1I-DELUXE) zijn de belangrijkste verschillen.
Ubuntu erop en de mogelijkheden zijn "eindeloos".
Hey gnup,
ik ben ook van plan om de node 304 en de E3km1l-deluxe te hallen maar graag wou ik weten of je me paar dingen kon erover vertellen. ik wil him namelijk met 5 schijven van 3 tb gebruiken met zfs pool. en graag wil ik weten of je dat hebt of geprobeerd hebt? ik wil weten of die 3d full hd met zfs aan kan of niet. en natuurlijk hoeveel hij verbruikt want hij gaat 24/7 aanstaan :D
Alvast bedankt.
Wat mis je aan toebehoren/materialen? Je krijgt genoeg schroefjes om je voeding, 6 3.5" hdd's, 6 2.5" hdd's/ssd/'s, moederbord etc. vast te maken. Vervolgens krijg je 3 ventilators met fancontroller. De kast is juist helemaal compleet.
Ik heb toch volgens mij mijn voornaamste punten in de review wel genoemd;
- 3 hele tie-wraps?
- Geen SSD schroefjes

Wat betreft dat laatste; vreemd genoeg heb ik echt geen kleine schroefjes erbij gekregen, je bent echter de 2e die hier nu zegt dat jij ze wel had. Ik vraag me af of het bij mijn specifieke levering verkeerd is gegaan? Ik heb in ieder geval mijn eigen schroefjes erbij moeten pakken, en een zakje met 24 schroeven kan je toch niet over het hoofd zien.

Het is misschien wat overdreven om echt te klagen om deze miniscule dingetjes, maar al met al m.i. voldoende om het toch even te noemen. Maar zoals ik ook al duidelijk maakte is het echt niet onoverkomelijk, en gewoon een top case.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 21 mei 2013 07:05]

Voor alle zekerheid nog gekeken wat ik heb overgehouden; een hele voorraad schroefjes, HD en SSD. Dus ik denk dat je toch een zakje mist.
Dat is jammer! Nu had ik ze toch zelf liggen dus geen probleem. Ongetwijfeld dat ik deze case binnenkort weer bestel, dus ik zal dan zeker nog een kleine edit maken er van uit gaande dat ze daar gewoon bij zitten. Bedankt voor de hulp en extra info heren!
Als jij perse die schroefjes wil hebben kan je gewoon op de website van FD zeggen dat deze niet in de doos zaten, dan krijg je als het goed is een kit thuis gestuurd. Ik miste namelijk een afstandbusje. Heb contact opgezocht en ze stuurde binnen een week een accessoires kit.

Wat betreft de tie-wraps.. Tja, bij de Action heb je een stuk of 50 voor 1 euro. Ik heb in mijn build toch al gauw 20 tie-wraps gebruikt.
"- Geen mobo tray schroef hulpje, moest echt een tangetje (of evt. sleutel) erbij pakken."
Je bedoelt een dopsleuteltje om de afstandshoudertjes voor het moederbord vast te schroeven?

Ik heb nog nooit gereedschap bij een behuizing gekregen. Alleen Ikea levert een inbussleuteltje mee om kasten in elkaar te zetten. ;-)

Verder een mooie review. Het is een leuke behuizing. Alleen zou ik hem eigenlijk graag wat minder hoog zien, desnoods twee 3,5" trays inleveren en de overige 4 horizontaal plaatsen. Dan past hij beter bij mij in het audiomeubel.
Normaliter draai je die afstandshoudertjes er vrij eenvoudig met de vingers in, 3 van de 4 vereiste meer kracht dan ik uit mijn toch flinke vingers krijgen kon. Cooler Master bijvoorbeeld geeft bij alle cases (althans, de vele die ik toch voorbij heb zien komen) een klein dopsleuteltje inderdaad, zelfs bij <30 euro cases. Jammer dat deze weer hier niet op pasten.

Maar dat bedoelde ik inderdaad :)

Het is een beetje muggenziften hoor, echt klagen zeker niet. Ik blijf echt positief over de case, gewoon het hele accessoires gedeelte vond ik gewoon een (piep)klein beetje jammer. Ik schreef het meer in de hoop dat Fractal misschien vroeg of laat een zetje krijgt om, zonder dat het eigenlijk meer kost, het net even makkelijker te maken. Action tie-wraps heb ik ook liggen, niks mis mee, maar als je een vrij luxe case koopt en ze stoppen er 3 bij vraag ik mij toch af wie die beslissing genomen heeft om juist daar op zuinig te zijn.

Uiteraard bedankt voor de opmerking, fijn te zien dat het gewaardeerd wordt. Ik zie dat de Fractal NAS nogwat 1cm lager is, maar is pricewatch: Fractal Design Node 605 niet een leuke optie? Weet niet of ik mij kan weerhouden deze toch (voor mijzelf :) ) te kopen, zeker na heel positieve ervaringen met de R4 en nu de node 304.
Prima review! Ik had de kast zelf ook in gedachten voor een HTPC build, goed om te zien dat je het een goede kast vind!

Overigens, voor de liefhebbers, hij is er nu ook in het wit: http://nl.hardware.info/n...huizing-nu-ook-in-het-wit
Dank :) Het is een aanrader inderdaad.

Maar wit? Ik pass ;)
Is het mogelijk om plaats te vinden voor een ssd als je al 6 HDDs erin hebt gezet?
Je zou hem aan de zijkant van de HDD bays kunnen plakken (ruimte is wel heel beperkt, ik zou wel een dunne ssd pakken dan), of op/aan de PSU als dat technisch gezien geen bezwaar is. Volgens mij zal je wel een raid kaartje nodig hebben, of zijn er al m-itx bordjes met meer dan 6 Sata poorten?
Bedankt voor je reactie. Deze heeft toevallig 7sata intern en 1 esata, ik wil een nas bouwen met zfs2 en het leek mij handig om 6 hdds te hebben dan komt de bit verdeling over 4 hdds mooi uit: http://tweakers.net/price...7/asrock-fm2a85x-itx.html
Dankjewel voor de review!
Is er ruimte in deze kast voor een fullsize koeler? (tower, 120mm fan etc)
Ja, coolers met een max hoogte van 165mm ;)

In de eerste week van augustus komt de node in het wit, een lust voor het oog!
Mooie review, ik heb de kast inmiddels ook :)

En klein vraagje. De fan aan de achterkant, hoort die continu te draaien en is hij dus verkeerd aangesloten of defect. Of slaat hij pas aan als daar behoefte aan is? Ik heb hem nog niet zien draaien namelijk.
Die draaide bij mij continu, en dat hoort volgens mij ook echt ;) . Denk dat er ergens bij jou iets niet goed gaat/staat.
Is het raster in het zijpanel aan de kant van de videokaart ook af te dekken ivm stof indien er geen videokaart gebruikt wordt?
Niet nodig. 2 koelers blazen in (via filter) en maat 1 uit. Dit zorgt voor overdruk in de case. Stof zal er dus niet in komen :)
Zeer nette review! Ik heb zelf de kast onlangs ook aangeschaft, hij staat heerlijk te pruttelen als mediaserver. Je had gelijk, inbouwen was een eitje!
Dank je :) Fijn te horen dat de review wordt gewaardeerd.
Wow. mooie kast dit! Goede review ook.
Mooie case is het zeker, en bedankt :) Dit soort berichtjes geven toch motivatie om dit meer te doen, echter tijd vinden is wat lastig atm.

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Games Apple Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013