Sony Xperia ZL Wit Review

Door CLB 13 mei 2013, laatste update op 26 september 2013, 23.831 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Sub-beoordelingen

Xperia ZL - Review by CLB
Ook van mij een kleine sum-up van ervaringen, truc'jes en eigenaardigheden van de Sony Xperia ZL..

Heb echt tientallen telefoontjes gehad, met als laatste de HTC One X+, de HTC One X.,
de Motorola Razr en de Motorola Milestone. Maar nu is het dus tijd voor een Sony Xperia ZL review...

Toen ik de eerste foto's van de ZL zag was ik blij verrast en vond ik het echt een prachtig apparaat die ik weleens wilde zien, vasthouden, bekijken en testen... En nu is het dan eindelijk zo ver, de ZL ligt nu een tijdje voor me, vers geïmporteerd uit Duitsland, omdat hij in Nederland (nog lang) niet gevoerd gaat worden en is het tijd voor mijn review, gebaseerd op de meegeleverde firmware, te weten: 10.1.A.1.434.

Op 28-05-2013 is firmware 10.1.1.A.1.253 uitgegeven voor de ZL, zie daarvoor software-updates
Op 20-06-2013 is firmware 10.3.A.0.423 uitgegeven voor de ZL, zie daarvoor software-updates
Dit bracht Android 4.2.2 naar de Xperia ZL, en what is so weird, nog eerder dan Sony's flagship de Z!
Op 30-07-2013 is firmware 10.3.1.A.0.244 uitgegeven voor de ZL, zie daarvoor software-updates
Op 20-09-2013 is firmware 10.3.1.A.2.67 uitgegeven voor de ZL, zie daarvoor software-updates

Over de andere mobiele telefoons heb ik ook reviews geschreven:
productreview: HTC One X+ 64GB Zwart review door CLB
productreview: HTC One X 32GB Wit review door CLB
productreview: Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart review door CLB
productreview: Motorola Milestone Zwart review door CLB

Sony Xperia ZL - Review by CLB
Ik heb deze Androiddevice aangeschaft omdat:
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
Bijzonderheden:
  • Gebruik gemaakt van polycarbonaat
  • 131.6 x 69.3 x 9.8mm en 151 gram
  • RGB-notificatieledje / infrarood / dedicated camerabutton
Belangrijke linkjes:Topics over / voor de Sony Xperia ZL:Topics gerelateerd aan Android / de Sony Xperia ZL:Nieuwsberichten omtrend de Sony Xperia ZL:
Inhoudsopgave:
Waarom een Sony Xperia ZL
- In november 2012 deden de eerste geruchten al de ronde dat Sony zou komen met een twee nieuwe telefoons, de Odin en de Yuga. Specificaties waren half bekend en van de Yuga stond al een review online, voordat Sony dit toestel zou aankondigen als de Xperia Z. Beide toestellen zagen er qua specs mooi uit, maar het was wachten tot januari voordat de specificaties en het uiteindelijk design van de ZL naar buiten traden. De Z is water- en stofdicht, terwijl de ZL dit niet is. Deze laatste heeft dan wel weer een infraroodsensor en een dedicated camerabutton, wat de Z ontbeert. Ook is de ZL iets kleiner, maar wel iets dikker, heeft het toestel een iets grotere batterij en een notificatieledje, zoals ik 'm nog nooit eerder had gezien op een mobiele telefoon. Qua overige hardware was de ZL hetzelfde als de Z met een S4 Pro quadcore CPU, 2GB RAM, 5" 1920x1080 Full HD scherm, 13MP camera en MicroSD-slot.

In eerste instantie waren er wat issues met de ZL, zo was er nog geen versie aangekondigd die zou werken met de Nederlandse LTE-banden en hij was niet aangekondigd voor de Nederlandse markt. De LTE-issue is 'opgelost' met het 6503-model, die de Nederlandse banden aankan so that's nice. En dan nog het waarvandaan? Hij zou uitkomen in Amerika, Mexico en Canada, maar dan zat je weer met het type ivm LTE. Ook werd Portugal genoemd, dat was al een stuk dichterbij en toen kwam het nieuws, hij kwam uit in Duitsland. Simpel in de Europese Unie, goede webwinkels, makkelijk mee te communi- ceren en het juiste model. Alles bij elkaar had ik dus bingo en was het wachten op de witte versie...

De Z kwam eind februari op de markt, maar vond ik vanaf de eerste keer dat ik hem vast had helemaal niks. Het was het eerste toestel met een Full HD scherm, 5", glazen behuizing, waterdicht... Maar het toestel kon me niet bekoren. Doordat hij waterdicht is, wordt er gebruik gemaakt van klepjes om alle poorten af te sluiten. Daar heb ik al een hekel aan, ik denk dat, dat in de loop der tijd lam wordt dus dat is al jammer. Designwise spreekt het toestel me ook totaal niet aan. Vind het een fingerprintmagnet in de negatieve betekenis van het woord en is gewoon niks voor mij. Toestel is groot, rechthoekig en vond ik niet erg fijn vasthouden. Een ingebouwde accu vind ik geen nadeel eerlijk gezegd. In het jaar dat ik nu telefoons gebruikt heb met een ingebouwde accu is het slechts 2x voorgekomen dat ik geen juice meer had. De batterijduur blijkt daarintegen niet helemaal top te zijn, fotokwaliteit is leuk, maar het toestel heeft voor mij geen unieke features, mogelijkheden of 'the feeling. De Sony UI is strak en clean, iets wat ik wel kan appreciëren en ook het slot voor een MicroSD-kaartje is erg fijn, maar voor mij geen Xperia Z.

Inmiddels was de HTC One ook al bekend gemaakt door HTC op een eigen event eind februari en dat zag er allemaal toch wel heel erg goed uit. Nieuwste hardware, een pracht van een scherm, een gewaagde camera, een aluminium unibody, stereospeakers en een HTC. Een merk waarvan ik de One X en de One X+ had gehad, ik erg mooi vind en eventueel ook zeker zou willen aanschaffen. Inmiddels heb ik twee HTC One's gehad en het is werkelijk waar een pracht van een apparaat, maar heeft voor mij momenteel ook nog wat tekortkomingen, waardoor ik er niet voor gekozen heb. Op mijn weblog, heb ik uitgelegd waarom; CLBlogs: Sony Xperia ZL of HTC One? - Part two. Misschien komt er toch wel weer een HTC One in huis, maar dan wacht ik zeker op de 64GB editie, die toch ooit wel uit moet komen.
Sony Xpera ZL vs HT One
Toestellen van andere fabrikanten zoals Samsung of LG of highend Chinese toestellen heb ik niet eens in overweging genomen. Daar voel ik niks bij, heb ik niks mee, heeft weinig uitstraling en zijn het niet.

Specificaties:
WhitepaperSony Xperia ZL
HandleidingSony Xperia ZL
Topic op TweakersSony Xperia ZL

Inhoud van de doos
- De inhoud van de doos is vrij standaard voor Sony en bij veel andere fabrikanten krijg je het zelfde.
De inhoud bestaat uit wat handleidingen, garantieformuliertjes, USB-kabel, USB-oplader voor in het stopcontact, een heel mooi MH-EX300AP-headsetje en een telefoon. Geen CD met drivers gehad.. maar alles wordt tegenwoordig op de telefoon zelf meegeleverd... Bij de ZL is er ook geen promotie-actie op poten gezet, zoals bij de Z het geval was. Daar kregen de pre-orders een Sony MDR-1R hoofdtelefoon. Het doosje komt in dezelfde stijl als die van de Xperia Z, klein maar stylish met de telefoon groot afgebeeld op de voorkant, zilveren 'Xperia ZL' letters en op de achterkant de specificaties.
Sony Xperia ZL - Inhoud van de doos
Aansluitingen en eerste indrukken
- De Xperia ZL is verkrijgbaar in drie kleuren te weten; zwart, wit en rood:
Sony Xperia ZL - Zwart, wit en rood
De witte is geheel wit, zowel aan de voor- als aan de achterkant, de zwarte is geheel zwart en de rode versie heeft een rode achterkant en zijkanten, maar wel weer een zwarte voorkant. Genoeg keuze dus en voor ieder wat wils. Ik heb gekozen voor de witte versie, die is afgewerkt met zilveren elementen. Het Sony-logo op de voorkant heeft een mirrorfinish, de powerbutton is in het zilver uitgevoerd en de knoppen voor het volume en de camera zijn dit ook. Het toestel is voor de rest afgewerkt met zilveren randen, zowel aan de voor- als aan de achterkant en ook het Xperialogo op de achterkant is zilverkleurig

De voorkant van het toestel bestaat uit een 5,0" groot 1920x1080 scratch-resistant glass met minimale bezels. Op het scherm is vanuit de fabriek al een shatterproof screenprotector aangebracht, om het scherm te beschermen bij een val. Het randje steekt net een mm boven het scherm uit, zeer waarschijnlijk om zo het scherm te beschermen tegen vallen en tegen krassen als je de telefoon met het scherm naar beneden ergens neerlegt. Boven het scherm bevindt zich de speaker en linksboven zitten de proximitysensor en de lightsensor. Rechtsonderaan is de frontcam geplaatst om te kunnen videobellen of selfshots te kunnen maken. Een aparte plek, maar volgens verschillende bronnen kan dat verschillende redenen hebben. Er wordt gezegd dat er zo een natuurlijker zelfbeeld op de foto komt, dat de camera zo rechtsboven is geplaatst als deze wordt gebruikt in landscapemodus en dat het toestel zo 1,5mm korter kon worden gehouden. Wat de reden is, geen idee, waar de frontcam zit boeit me ook weinig, vind het wel leuk. De RGB-notificatieled is onder het scherm in het midden geplaatst.

Op de bovenkant van het toestel vinden we alleen de 3,5mm jack voor de hoofdtelefoon. Aan de rechter-
kant vinden we de volumebutton met volume + en volume-, de powerbutton, het infraroodoogje en de dedicated cameraknop. De linkerkant bevat de MHL-poort. Een poort die zowel gebruikt kan worden voor USB en voor HDMI. De achterkant van het toestel bevat een tweede microfoon, een speaker, de camera-module en de flash. Onderaan het toestel zit een klepje, welke geopend kan worden om daar een microsim en een microsd-kaartje kan worden gedaan. Ook zit daar een resetbutton, welke kan worden gebruikt om het toestel te softresetten. De camera-module is afgeschermd met een zilverkleurig rondje, waardoor de lens wat in het toestel ligt. Het toestel is gemaakt van polycarbonaat, maar de gehele voorkant is gemaakt van glas. Het gewicht ligt met gebruik van deze materialen op 151 gram en dat alles in een behuizing van 131.6 x 69.3 x 9.8 mm. Als nadeel kunnen we stellen dat de batterij niet meer 1,2,3 te verwijderen is, waardoor het even meenemen van een extra accu niet meer kan. Jammer natuurlijk, maar het is alvast stukken beter dan de (huidige) HTC's; wel MicroSD!

Op de foto's en filmpjes vond ik de ZL al een prachtig apparaat, wat me maar bleef aantrekken, maar in het echt is die gewoon nog mooier. De rondlopende achterkant zorgt ervoor dat het toestel lekker in de hand ligt, de materiaalkeuze is erg mooi, het notificatieledje is een pracht, de zilverkleurige knopjes en overige accenten matchen goed bij het wit. En een heel wit toestel, ja de eerste indrukken zijn erg goed!
Sony Xperia ZL - Overview
Sony Xperia ZL - OverviewDe eerste boot-upSony Xperia ZL - Boot-up
- Eerste keer de powerbutton indrukken resulteert in een opstartende Sony Xperia ZL met een boot-up animatie welke, echt superscherp is. Het TFT-scherm is 5" groot, heeft 1920x1080 pixels en werkt met de Sony Mobile BRAVIA Engine 2. Bij de sectie 'scherm' zal ik hier verder op in gaan. Daarna krijg je enkele vragen, over taal, instellingen, WiFi netwerk. Tevens kun je verschillende accounts aanmaken..

Om te kijken of alle hardware op je Sony Xperia ZL werkt kun je naar het service menu gaan...
Dit doe je door in de dialer de volgende code in te toetsen: *#*#7378423#*#* (*#*#service#*#*) en *tadaa*

Scherm
- Het scherm is dan het eerste wat je ziet als de set-up is doorlopen en je ziet goed dat het een full hd schermpje is! De scherpte van het display is onvoorstelbaar scherp en last van karteltjes bij icoontjes of letters is er gewoonweg niet. Er zijn verschillende fabrikanten voor het scherm van de ZL. Het paneel in mijn telefoon is van een (tot nu toe) nog onbekende fabrikant en heeft als typenummer: 1269-6561
Sony Xperia ZL - scherm

Hoe het schermtype te checken:
  • Download: Android Terminal Emulator
  • Type/kopieer deze commands:
    cd /sys/devices/platform/mipi_dsi_panel.0
    cat panel_id
  • Met de code die je dan te zien krijgt kun je opmaken wat voor paneel je hebt
Sharppaneel; ls050t3sx01 en het JDC scherm; mdy70

Het kan nog sneller via de YourEXperiaZDisplay.apk, even installeren en je ziet het type / code.

Het scherm van de Xperia ZL is een full hd scherm en door de geringe grootte van 5" wordt alles haarscherp weergegeven met een ppi van 443. Sony maakt bij de ZL ook gebruik van de Mobile BRAVIA Engine 2. Sony zegt hierover: 'Een nog betere kijkervaring, door nieuwe contrastoptimalisatie in realtime toe te voegen aan de scherpteverbetering, het hoogwaardige kleurenbeheer en de ruisonderdrukking.'
De Mobile BRAVIA Engine 2 is aan of uit te zetten en werkt in de verschillende meegeleverde applicaties van Sony zoals de gallerij-applicatie of die voor films. Maar als BE2 is ingeschakeld, werkt dit ook bij filmapplicaties die films hardwarematig kunnen afspelen, zoals MX Player. Het verschil tussen het in- en uitschakelen van Mobile BRAVIA Engine 2 is duidelijk zichtbaar, maar dat is dus je eigen keuze.
Sony Xperia ZL - Mobile Bravia Engine 2 aan en uit De HTC One heeft een 4,7" scherm met een full hd resolutie en is daardoor op papier iets scherper met een ppi van 468. In de praktijk ga je dit nooit merken natuurlijk. Maar lucky as I am heb ik ze beide naast elkaar kunnen leggen voor een 1 op 1 schermvergelijking. HTC One dus bovenaan, ZL dus beneden.
Sony Xperia ZL vs HTC One Zo op het eerste gezicht valt er daadwerkelijk niks aan te merken op het scherm van de Xperia ZL. De kleuren zijn prachtig, de scherpte is fenominaal, de pixeldichtheid is wonderbaarlijk, maar toch is het scherm niet het beste op de markt; de kijkhoeken (horizontaal en verticaal) zijn namelijk bijzonder slecht.
Sony Xperia ZL - Kijkhoeken Weird, want HTC, kan wel zeer goede kijkhoeken creëren met hun SLCD3 scherm in de HTC One.
Sony Xperia ZL - Kijkhoeken vs HTC One
De ZL werd met firmware 10.1.A.1.434 al geleverd met een 'white balance' tool waarmee de saturation en de hue van het display door de gebruiker zelf kunnen worden aangepast. De Xperia Z kreeg deze software pas met firmware versie 10.1.1.A.1.253 mee, de ZL dus niet. Er worden op het internet verschillende instellingen genoemd die het scherm 'het beste laten uitkomen', zoals 6.0 om 165° en 9.0 om 225°. Dit ligt uiteraard aan je persoonlijk voorkeur en het type scherm wat je in je ZL hebt zitten. Op screenshots is dit (uiteraard) niet vast te leggen, dus de beste instellingen moet je als gebruiker kiezen.

Qua gebruikersgemak en multitouch is er niks aan te merken op de Xperia ZL. Werkt allemaal snel, goed, voortreffelijk, je touch van een vinger hoeft maar licht te zijn en het wordt al gedetecteerd. Bij een multitouchtest kon hij al m'n vingers 'zien', maar hedentendage verwacht ik ook niks anders eigenlijk.Geheugen
- De Sony Xperia ZL wordt geleverd met 16GB intern geheugen wat uit te breiden is met een MicroSD-kaartje. Persoonlijk ben ik hier erg van gecharmeerd, want ik wil graag veel content met me meenemen en bij me hebben. Foto's, filmpjes, documenten, muziek en mappen voor de navigatie! Mijn HTC One X had 32GB geheugen en daarmee redde ik het ook, maar muziek was op mijn telefoon bijvoorbeeld niet te vinden. De HTC One X+ had 64GB geheugen en dat is genoeg voor mij en voor alle content die ik mee wil nemen. Bij de ZL is het dus 16GB, maar wel met de mogelijkheid om tot 64GB extra te gebruiken door middel van MicroSDHC-kaartjes. Ik begrijp dan ook niet dat er nog steeds nieuwe telefoons worden uitgebracht met slechts 16GB intern geheugen, zonder Micro-SD-mogelijkheden zoals de Google Nexus 4 toentertijd. De HTC One is momenteel alleen in de 32GB variant te verkrijgen, wat ik liever niet heb en de 64GB variant laat nog (even) op zich wachten... Alles moet tegenwoordig maar via 'the cloud', maar men houdt geen rekening met datalimieten of het hebben van een slecht / geen mobiel signaal. Van de 16GB intern geheugen is er zo'n 12GB voor de eindgebruiker. Hierop kun je dus content zetten in de vorm van foto's, filmpjes, documenten, muziek en mappen voor de navigatie, maar je kunt hier ook applicaties en games op installeren, ruimte zat dus! Android 4.1 Jellybean werkt niet meer met 'mass storage device' maar met 'MTP'. De Xperia ZL popt up als een mediaplayer in de PC, waarna je er content direct op kan copy-pasten. Tevens kun je terwijl je content op de telefoon zet, de telefoon nog steeds gebruiken zoals je gewend bent. Je kunt tegelijkertijd apps installeren, WhatsApp-foto's downloaden of muziek luisteren. Bij Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich kon dit niet en moest je wachten tot de telefoon niet meer in 'USB storage' mode stond om dit te kunnen doen. Nu heb je niet eens meer door dat je content synct, erg fijn. Als laatste mogelijkheid kun je ook nog een USB-stick aan de telefoon koppelen via de Micro-USB poort. Hiermee kun je met een USB-OTG kabeltje allerlei apparatuur aan je M hangen. Zo kun je USB-sticks uitlezen of content kopiëren van en naar het interne geheugen, een cardreader aansluiten om zo je foto's te bekijken of zelfs een computermuis of toetsenbord koppelen om zo zelfs je telefoon te kunnen 'besturen'. Ook kun je zo je telefoon opladen vanaf bijvoorbeeld je tablet. Als dat ook nog niet genoeg is heb je ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van Cloudstorage. Waar HTC een afspraak heeft met DropBox om bij elke HTC 23GB aan data te verschaffen voor twee jaar lang, heeft Sony een zelfde iets met Box afgesproken. Dit betreft alleen 50GB aan online-opslag die levenslang geldig is en geldig is voor Sony Xperia bezitters. Leuk voor de mensen die nog geen cloudservice hebben, meer ruimte nodig hebben of toch al gebruik maken van Box. Kwestie van de applicatie downloaden in Google Play, account aanmaken en de cloudspace wordt toegevoegd. Al met al zit het met geheugen en opties op de ZL allemaal wel goed.Android 4.1 en Xperia™ Launcher
De skin van Sony, ligt vrij dicht bij stock Android en zag er vanaf het begin al erg CLB-style uit. Heb het afgelopen jaar gebruik gemaakt van HTC's Sense, maar was wel is toe aan wat anders dus give it a go. Sony levert wat bloatware mee, maar welke fabrikant doe dat niet. Zo staat WhatsApp al geïnstalleerd en staat er een trial op van OfficeSuite. Er zijn verschillende multimedia-applicaties geïnstalleerd voor het afspelen en laten zien van verschillende soorten content. Voor de rest worden er nog wat applicaties meegeleverd door Sony. Op alfabetische volgorde spring ik er snel doorheen; Backup and Restore, waarmee je eigenlijk de gehele telefoon en alle instellingen kunt backuppen. McAffee virusscanner spreekt voor zich. Met Smart Connect kun je aan bepaalde acties en tijden expliciete settings of instellingen wijzigen en is eigenlijk een versimpelde variant van het alombekende Tasker. Social Life is volgens mij de tegenhanger van HTC's Blinkfeed waarin je verschillende nieuwsfeeds en social media netwerken kunt toevoegen om zo up-to-date te blijven van het laatste nieuws. Sony Car is te gebruiken in de auto om zo makkelijk verschillende applicaties te kunnen openen. TrackID is Sony's versie van Shazam/SoundCloud. Sony Select, waarin Sony een selectie van apps aanraad om te installeren voor de gebruiker en Xperia Link kan worden gebruikt om de mobiele internetverbinding te delen. Installeer ook even de Xperia Privilege app vanuit Google Play, al is het maar voor het ¤25,00 SEN-tegoed!
Sony Xperia ZL - ¤25,00 SEN-tegoed

Sony volgt de Google guidelines voor Android erg nauw en maakt (daarom) ook gebruik van software- buttons, waarbij andere fabrikanten veelal hardwarebuttons gebruiken. Het voordeel hiervan is, dat deze mee kunnen veranderen met het gebruik, meedraaien met het scherm en soms niet te zien zijn als het gehele scherm wordt gebruikt bij bijvoorbeeld het bekijken van een film. Een ander voordeel aan softwarebuttons is dat deze met wat tweaks geheel aan te passen zijn naar hoe jij het wil. Ik vind het wel fijn werken eerlijk gezegd na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van hardwarebuttons. Het zou leuk zijn als deze knoppen out-of-the-box konden worden aangepast in de instellingen, maar dat kan helaas niet. Zelf ga ik toch wat tweaken, ik wil wel is kleinere zwarte softwarebuttons proberen eigenlijk.
Wat soms wel weer jammer is, is dat de knoppen niet geheel verdwijnen in alle applicaties en bij sommige weer wel. Video's bekijken kan fullscreen, in de foto-applicatie worden het kleine puntjes, maar bij nagenoeg alle geteste games bleven het gewoon de standaardknoppen; niet consistent dus.

Ook heeft Sony hun nieuwe 'STAMINA mode' toegevoegd, om de accu te besparen. Als het scherm uitgaat wordt de data-connectie uitgezet om zodoende energie te besparen. Je kan wel applicaties toewijzen die wel gewoon moeten blijven werken. Ook is er een optie om verschillende settings automatisch aan te passen als de accu minder dan xx% volzit. Hoe het zich uit? Lees dat bij accuduur.
Xperia ZL - STAMINA

De Sony Xperia ZL was de eerste telefoon in tijden die weer een infraroodsensor aan boord heeft. Hiermee kun je tig televisies bedienen via een simpele remote. Volume harder en zachter, zappen tussen zenders of de televisie uitzetten is geen probleem meer. De UI is heel simpel en niet zo flashy als die van HTC, maar dat mis ik eigenlijk niet, het werkt, c'est ca. Je kan verschillende skins selecteren, waarmee je de kleur van de afstandsbediening kunt veranderen en that's basically it.
Sony Xperia ZL - Afstandsbediening
Je kan niet alleen televisies bedienen met de remote, maar kunt kiezen voor tig andere apparaten zoals settopboxen, videorecorders, dvdspelers, homecinema sets, netwerkspelers oen dockingstations. Het oogje van de infrarood zit aan de rechterzijkant iets onder de powerbutton en niet zoals bij de HTC One in de powerbutton. Fabrikanten van hoesjes houden hier nagenoeg geen rekening mee, dus als je een hoesje aan wilt schaffen moet je hier even op letten, of zelf een klein gaatje maken in de zijkant.

De telefoon wordt geleverd met Androidversie 4.1.2 en dus ook met de Sony UI wat allemaal goed werkte, er mooi uitzag en veel opties met zich meebracht. Toch miste ik wat opties in bijvoorbeeld de application drawer en daarom heb ik Xperia™ Launcher geïnstalleerd om de standaard launcher te vervangen. Deze launcher is eigenlijk een doorontwikkelde versie van de standaard launcher en biedt meer opties. Zo kun je de gridsize van de icoontjes aanpassen, met gestures bepaalde handelingen uitvoeren, applicaties verbergen in de appdrawer, tekstgroottes aanpassen van de icoontjes en nog veel meer. Wat mij betreft de perfecte mix tussen de standaard launcher en bijvoorbeeld Apex Launcher Sony Xperia ZL - Xperia™ Launcherdie ik voorheen altijd gebruikte op m'n HTC's. Toch is de Sony UI in veel applicaties en instellingen nog steeds aanwezig en dat is zeker positief. Ik maak momenteel nog steeds gebruik van het standaard lockscreen van de Sony UI, maar hier moet ik nog even naar kijken. Op de HTC's maakte ik altijd gebruik van het zogenaamde 'productivity' lockscreen, waarop ik al mijn notificaties, emails en gemiste oproepen kon zien. Op het standaard lockscreen van de ZL is dit niet het geval en zie je de tijd, is er een optie om de camera op te starten of om muziek af te kunnen spelen. Ik wil graag in een oogopslag emails, notificaties en berichten kunnen lezen, dus het wordt even zoeken naar een goed alternatief.

Persoonlijk vind ik de combinatie van Sony's UI met Xperia™ Launcher echt top, goed werken, erg responsief en intuïtief. Het is natuurlijk lastig om dit te omschrijven en benoemen, omdat dit voor iedereen weer anders is en erg persoonlijk. Ook kun je bij de Sony UI kiezen voor een ander 'thema'' waarmee je de kleurensettings / uiterlijk van je telefoon in een klik kunt aanpassen. Er veranderd best veel, zoals de sliders / laadbalkjes / knoppen qua kleur, maar ook de achtergrond, de lockscreens en de kleuren van de toggles en het settingsmenu. Sony geeft je de keuze uit acht verschillende thema's.
Sony Xperia ZL - Themas en kleurstellingen'
Losse thema's zijn ook te downloaden, maar niet voor iedereen. Je hebt namelijk wel rootacces nodig.

Er is een geheel tabje in het menu 'Xperia' waar je instellingen voor verschillende Xperia-apps kunt instellen, zoals Screen mirroring, Throw, of de verbinding tussen de telefoon en de computer. Met Android 4.1 JellyBean was het niet meer nodig om rootacces te hebben om screenshots te maken en ook bij de ZL is dit niet zo. Door de powerbutton een tel ingedrukt te houden, popt er een menu op waar de optie tot het maken van een screenshot staat, wat een seconde daarna dan ook echt gebeurd. Een andere mogelijkheid om een screenshot te maken is de powerbutton indrukken met de volume-.

Sony levert ook standaard zogenaamde toggles mee die je kunt gebruiken en zien als je de notificatiebalk bovenaan het scherm naar beneden trekt. Toggles kunnen gebruikt worden om iets aan of uit te zetten of om de gebruiker wat info te geven. Bijvoorbeeld het aan en uitzetten van een WiFi-hotspot, het regelen van de schermhelderheid of het batterijpercentage. Ansich best leuk, maar er staan slechts vier toggles en het instellingenmenuknopje. Zo kun je snel het geluidsprofiel aanpassen, Bluetooth aan en uitzetten, WiFi aan en uitzetten en mobiele data aan en uitzetten en that's it. Bluetooth gebruik ik bijvoorbeeld nooit, dus ik had daar liever iets anders gezien. Het had helemaal top geweest als de gebruiker zelf ergens zou kunnen instellen welke toggles hij daar wil hebben en hoeveel het er zijn. As far as I know is daar geen menu voor of ik kijk er overheen en helaas zijn ze ook niet te verberg- en, zodat een (betere) third party app, zoals SwitchPro Widget of PowerToggles dat kan overnemen.
Sony Xperia ZL - Toggles
Bij nieuwere firmwares kun je wel zelf kiezen wat je in notificatie-toggles wilt kunnen beheren met een keuze uit 14 toggles met een maximum van 10 is er heel wat meer te kiezen. Ook geen is mogelijk.

Sony introduceert ook de zogenaamde 'small-apps', kleine applicaties die op de homescreens geplaatst kunnen worden en dan eigen 'op' de interface liggen. Lastig om uit te leggen, maar zodoende blijft een small-app altijd openstaan en kun je deze altijd bedienen. Sony levert vijf small-apps mee op de ZL: calculator, timer, notities, dictafoon en als laatste een afstandsbediening, om zodoende de televisie mee te bedienen. Je kan zelf ook small-apps downloaden vanuit Google Play of bijvoorbeeld via XDA. Hiermee kun je small-apps downloaden zoals een browser, een unitconverter of een zaklamp.
Sony Xperia ZL - Small-apps

Hieronder wat screens van 'mijn Sony Xperia ZL'
Sony Xperia ZL - Homescreens by CLBSony levert dus redelijk wat apps mee, maar bloatware zou ik het domweg niet allemaal willen noemen. Tevens is er veel out-of-the-box te uninstallen, zodat je er helemaal geen last meer van hebt. Alle soft- ware uitgebreid bespreken gaat niet, dan wordt de review nog stukken langer, maar misschien breid ik de informatie over dit onderwerp in de loop der tijd nog wat verder uit, stay tuned for more dus..
Belkwaliteit en mobiel internet
Ik bel weinig met m'n toestel en gebruik het meer als databank, email-apparaat, spelletje, soms wat radio en af en toe een filmpje. Desalniettemin moet een telefoon gewoon goed bellen: te-le-foon... Maar met de Xperia ZL heb ik daar zeker geen klagen over. De stemmen klinken vol en helder en ook de andere kant, kan me goed verstaan. Soms hoor je tijdens een gesprek helemaal niks en denk je dat de lijn dood is, zo stil kan het zijn tijdens bellen. Vrij apart als er niemand wat zegt dus... De standaard dialer op de Xperia ZL heeft ondersteuning voor nummerherkenning.. Hoe ik het precies moet benoemen weet ik niet, maar het komt er op neer dat als je een nummer intypt je gelijk de contacten te zien krijgt die matchen met dat (gedeelte van het) nummer, erg fijn. Ook de speaker(functionaliteit) werkt voortreffelijk en er komt duidelijk, helder en vol geluid uit. De audio-output van de ZL vind ik goed, luid en helder en telefoneren op speakerstand op enkele meters afstand is geen enkel probleem, maar hier ga ik ook op in bij Muziek en video. De Sony Xperia ZL bevat twee microfoons, eentje aan de achterkant bovenaan het toestel en eentje aan de voorkant aan de onderkant van het toestel onder de frontcam.
Het toestel is LTE voorbereid (mits je het goede model hebt natuurlijk; 6503) en met een abonnement bij Vodafone wat in de toekomst LTE gaat ondersteunen is dat natuurlijk wel leuk. Het huidige mobiele datanetwerk van Vodafone werkt ook goed, is stabiel en de snelheden zijn met dual carrier-HSDPA+ ook niet mis. In verschillende speedtests haalde ik de 16Mbps met mijn huidige mobiele datalijntje.
Sony Xperia ZL - Dual carrier-HSDPA+ icm Vodafone NL

Vanaf 5 augustus 2013 is er gebruik te maken van het 4G-netwerk van Vodafone, wat met mijn Red Super abonnement moet zorgen voor een theoretische downloadsnelheid van 50Mbps en een uploadsnelheid van 25Mbps. In een plaats tegen Den Haag aan haal ik toch wel erg lekkere snelheden;Sony Xperia ZL - LTE icm Vodafone
"Voor zijn 4g-netwerk maakt Vodafone gebruik van de 800MHz- en 1800MHz-frequentieblokken. De 800MHz-band biedt een grote dekking, terwijl de 1800MHz-frequenties in dichtbevolkte gebieden hogere doorvoersnelheden mogelijk maken. Vodafone laat verder weten dat het zijn bestaande 3g-netwerk een upgrade geeft met behulp van de dual carrier-hsdpa+-technologie. Daar is al in februari mee begonnen. Door deze technologie moeten snelheden van minstens 7,2Mbit/s mogelijk zijn."Muziek, video en gallery
- De standaard muziekplayer, die het 'WALKMAN'-predicaat heeft gekregen van Sony, vind ik simpel in gebruik, flashy qua design, goed te gebruiken en overzichtelijk. Je kunt zoeken op artiest, album, nummer, playlists maken en nog veel meer. Je kunt verschillende instellingen wijzigen zoals het aan- en uitzetten van ClearAudio+, Clear Phase of XLOUD. Er is via een Visualizer te kiezen voor verschillende achtergronden en bewegende thema's op de muziek. De achtergrond van de applicatie kleurt mee met de albumart en ook het notificatieledje fleurt even op als er een nieuw nummer begint.
Sony Xperia ZL - Walkmanapplicatie
Ook in de Xperia ZL zit een FM Radio, die goed werkt en waar weinig meer over te vertellen is, dat je zenders op kunt slaan en hier ook de visualizer aanwezig is tijdens het afspelen van muziek. De standaard videoplayer, movies genaamd, is erg basic maar voldoet eigenlijk wel. Toch heb ik een andere videoplayer geinstalleerd, namelijk MX Player, die ik persoonlijk iets beter vind werken, iets betere functies vind hebben en waar je ook kan kiezen voor hardwarematig acceleratie, zodat de batterij wordt gespaard en de Sony Mobile BRAVIA Engine 2 ook nog werkt. Maar vooral omdat deze app veel meer videoformaten af kan spelen dan de standaard videplayer en ik altijd van alles door elkaar kijk; MKV's, avi's, mp4's, mov's. Samen met het goede speakertje op de achterkant is een filmpje kijken echt een plezier. Tevens kun je ook gewoon oordopjes aansluiten natuurlijk, wat ook erg goed werkt en wat een vol en helder geluid geeft. Bijgeleverd zijn de MH-EX300AP oordopjes, maar die zitten nog ingepakt. Wat ik persoonlijk wel een klein gek dingetje vind is dat Sony ervoor heeft gekozen om geen headseticoontje meer in de notificatiebalk te laten zien als er eentje is aangesloten. Enigszins logisch misschien, omdat je zelf wel weet dat er een headset is aangesloten, maar ik vind het een rare keuze. Zo wilde ik vandeweek 's nachts nog een aflevering kijken van GoT, sluit m'n headset aan, begin met spelen, schalt het geluid uit de speaker en was heel het huis wakker. Wat bleek, de hoofdtelefoon was niet compatible met de ZL. Inmiddels gebruik ik er eentje die wel compatible is, maar ook dan komt er geen icoontje tevoorschijn als die aangesloten is. Designkeuze by Sony, ik zeg dus een hele aparte! De volume-output van de Sony Xperia ZL vind ik naast die van de One heel erg netjes, dat met een speakertje in plaats van twee die de HTC One heeft. Het speakertje is op de achterkant geplaatst, wat beter is dan bij zijn grotere broer, de Z, die zit aan de zijkant en wordt vaak bedekt door de hand. xLOUD was bij deze test ingeschakeld, dit zorgt er volgens Sony voor dat het geluid van de speaker verbeterd.

Ook levert Sony een 'album' applicatie mee voor alle foto's en plaatjes. Deze software is een verfijnd stukje software wat erg goed werkt, er gelikt uitziet en buttersmooth aanvoelt. Zo kun je met een pinch en zoom beweging het aantal foto's / plaatjes in de gallerij aanpassen. Zo kun je 1 foto op je beeldscherm toveren of een grid van 8 bij 13 foto's op je beeldscherm showen met alles daar tussenin. Bovenin is een sharebutton toegevoegd die je zelf kunt linken aan wat je wilt, Twitter, FaceBook of bijvoorbeeld WhatsApp, zodat 'n foto binnen een seconde wordt verstuurd, wat erg goed werkt. Ook in deze Sony-applicatie fleurt het ledje weer even op als er een andere foto wordt geshowd; notificatieled
Sony Xperia ZL - AlbumapplicatieNotificatieled
- Letterlijk is het een heel klein iets is, maar ik vind het eigenlijk zo groots dat het een eigen kopje verdient in de review. Het notificatieledje valt op om een paar redenen. Het is geen standaard rond ledje, onderaan het toestel geplaatst en het is een RGB-ledje, waardoor deze alle kleuren van de regenboog kan weergeven. Bij de HTC's die ik heb gehad heb ik me altijd geërgerd aan het feit dat deze slechts twee kleuren konden weergeven en stopten na 5 minuten actief geweest te zijn. Dit ledje is weer helemaal top en doet me stilletjes aan denken aan de Motorola telefoons die ook RGB-ledjes hadden. De led wordt gebruikt bij verschillende applicaties van Sony, maar natuurlijk ook voor gemiste oproepen, een lege batterij, een WhatsAppberichtje, een email of een alarm. Met de applicatie Light Flow - LED&Notifications, die werkt met tientallen verschillende Androidtelefoons is er precies in te stellen welke kleur led je wilt zien bij welke gebeurtenis, aanrader dus! En hier een filmpje van dat ledje:
Als de telefoon aan de oplader ligt brandt het ledje ook, in het rood, donkeroranje of groen, naargelang de status van de batterij. Wat nog iets handiger is, is dat het ledje dan toch gaat knipperen bij notificatie van een berichtje, emailtje of andere gebeurtenis en niet stug door blijft branden. Je blijft dus altijd zien ook terwijl het toestel aan het opladen is of er iets binnen is gekomen of dat er iets aan de hand is. Wat ook erg fijn is, is dat het ledje in meerdere kleuren blijft blinken bij meerdere notificaties. Als je bijvoor- beeld een email binnen hebt gekregen, een paar WhatsApp-berichten en een gemist gesprek heb, zie je het ledje in verschillende ingestelde kleuren blinken. Klein nadeel van het ledje is dat deze niet werkt met firmware 10.1.A.1.434 als STAMINA mode aan is. In latere firmwares werkt het gelukkig wel.Webbrowsing
- Daarna even WiFi ingesteld op het thuisnetwerk en dat werkt allemaal voortreffelijk, snel en ik blijf een goed signaal houden. Wel is het eeuwig zonde dat er geen standaard AOSP-browser wordt meegeleverd op het 6503-model van de Xperia ZL. Sony heeft ervoor gekozen om alleen Google Chrome als browser mee te leveren. En aangezien ik die mobiele browser gewoon niet fijn vind werken en wat opties mis die de standaardbrowser wel heeft, heb ik deze laatste geinstalleerd. Het is dus wat cheaten in de review, omdat ik Chrome niet eens goed bekeken heb en ik gelijk aan de slag ben gegaan met deze nieuwe browser. Hoe je deze browser kunt installeren heb ik in tweaks beschreven. Desalniettemin werkt WiFi snel en goed op de verschillende netwerken waar ik altijd op zit en ik heb niks te klagen over slechte ontvangst. Daarna het internet getest.. De browser werkt voor de rest zeer smooth, snel, alles is responsief en werkt goed. Pinch and zoom, dubbeltappen, kleine linkjes aanklikken.. Ja alles werkt echt smooth.. Met deze browser kan ik weer gebruikmaken van 'Quick Controls' net zoals op de browsers bij de HTC's. Het volledige scherm wordt daarna benut voor internetpagina's. Quick Controls stel je in, in de browser: instellingen - settings - labs - Quick Controls. Als je dit hebt ingesteld moet je vanaf een van de randen van het scherm swipen om zodoende de Quick Controls te openen... Ik zou zeggen probeer het eens, want uitleggen is eigenlijk maar lastig...Sony Xperia ZL - Quick ControlsFlash was niet standaard geïnstalleerd en vind ik wel een toevoeging, maar dit is via een download en installatie van een losse .apk ook opgelost. Flash werkt nu dus ook goed bij bijvoorbeeld Tweakers.net. Ook YouTube (online via het www) gechecked en ook daar werkte alles goed, snel en opzienbarend goed. HTC heeft als enige fabrikant in zijn eigen browser een optie ingebakken dat de teksten die je ziet altijd meeschalen met het zoomniveau, zodat je nooit meer van links naar rechts hoeft te scrollen om hele zinnen te lezen en dat is wel een klein gemis in deze browser. Maar twee van de drie dingen die ik zoek in een browser (Quick Controls, Flashsupport en Text reflow) zijn al heel erg mooi en stukken beter dan Google Chrome. Ook is er door Sony software meegeleverd, waardoor WiFi automatisch wordt aangezet als je in de buurt bent van een bekend netwerk. Doen veel fabrikanten de laatste tijd, maar zo hoef ik geen third party app meer te gebruiken, evenals een tethering- / WiFi Hotspot-applicatie.GPS (Global Positioning System)
Net zoals elke smartphone op de markt, bevat de Xperia ZL ook een GPS-module, waarmee GPS-signalen kunnen worden opgevangen en je zo kunt navigeren met behulp van verschillende navigatie-applicaties. De ZL biedt ook Glonass-ondersteuning voor het vinden van meer satellieten en het sneller krijgen van fixes. Voor deze test heb ik enkele programma'tjes gebruikt om te kijken hoe snel en goed de GPS werkte. Ik ben begonnen met het installeren van 'GPS Test Plus' een programma waar over wordt gezegd: The GPS Test Plus app for Android is a utility that shows basic GPS information read from your phones internal GPS. En zoals het tegenwoordig mag met GPS geen enkel probleem op de ZL. Sony Xperia ZL - GPS
Daarna heb ik enkele navigatie-applicaties geprobeerd waaronder Google Navigatie om te navigeren en dit verliep (zoals verwacht) ook geheel vlekkeloos. De fix werd snel gevonden en werd goed vastgehouden, tijdens de gehele route die ik heb afgelegd. Geen problemen dus. Ook met Sygic was dit het geval, het is een kwestie van seconden, voordat er een GPS-fix is en je zo dus kunt navigeren. Daarna heb ik ook nog de freeware applicatie, MapDroyd geinstalleerd en ook bij deze applicatie werd de GPS fix snel gevonden en de gehele tijd vastgehouden, allemaal in orde, dus navigeren maar!Camera
- De camera van de Sony Xperia ZL heeft een 13MP sensor en er is in Full HD mee te filmen, wat natuurlijk allemaal goed klinkt. Er is te filmen in HDR, er zijn tig instellingen te vinden voor contrast, witbalans en camerastand, er kan gekozen worden voor verschillende effecten, er is een burstmodus aanwezig en een Superior auto modus die automatisch de instellingen aanpast aan de situatie. De frontcam is een 2.0MP camera die kan filmen in Full HD. Klinkt allemaal erg marketinggericht en de praktijk zal moeten uitwijzen hoe dit allemaal gaat werken. Wat wel erg mooi is aan de Sony Xperia ZL is de dedicated cameraknop om de camera-applicatie te starten en uiteraard foto's mee te maken!

Voor de Xperia Z, de grotere broer van de ZL, is er afgelopen week een firmware-update uitgebracht die ook de cameraprestaties verbeterd. Aangezien de Z en de ZL aardig gerelateerd zijn heb ik besloten om deze firmware-upgrade even af te wachten voor mijn 6503-model. De 10.1.1.A.1.253 firmware wordt namelijk al uitgerold bij andere types ZL. Ja ik kan een vergelijk maken tussen de oude en de nieuwe firmware, maar dat gaat never en nooit goed werken. Dan maak ik nu foto's in allerlei omstandigheden die met de nieuwe firmware nooit meer precies hetzelfde zijn, waardoor er altijd al verschillen zijn.

Vanaf het lockscreen kan de camera gestart worden en deze is ook op te starten door op de dedicated camerabutton te drukken. In beide gevallen start de camera op, in de 'superior auto-mode' waarbij de camera zelf de 'beste instellingen' zoekt voor de omstandigheden en dus de beste foto mogelijk moet schieten. Als de camera wordt opgestart door gewoon het icoontje te gebruiken in bijvoorbeeld de appdrawer of vanaf een homescreen, start de camera op in de 'normal mode' waarbij de instellingen die de gebruiker heeft gemaakt ook weer goed staan. Redelijk inconsistent, aangezien de camera het meeste wordt opgestart vanaf het lockscreen of via de cameraknop. Helaas ook zo bij de Xperia Z.
[WORDT DUS NOG GEÜPDATET MET EIGEN ERVARINGEN, MAAR DAT KOST EVEN WAT TIJD!]
Benchmarks
- Uiteraard zijn we niet voor niks Tweakers en heb ik ook wat bekende benchmarks laten draaien.
Sony Xperia ZL - Benchmarks

Quadrant
5x: 7778

Smartbench 2012
5x: 5112

Voor de rest mag de redactie van Tweakers.net lekker benchmarken, bij mij gaat het toch vooral om de overall feeling van een device en zeggen (statische) benchmarks me vrij weinig en vind ik het alleen maar leuk om te doen voor jullie! Of lees: Sony Xperia Z - De eerste Full HD smartphone voor NL

- Ik heb enkele games geinstalleerd en dat werkt allemaal voortreffelijk.. Air Patriots, Dead Trigger, Asphalt 7, Beach Buggy Blitz, Guns' 'n Glory, Fieldrunners, Machinarium, Carcassone, Catan, Contract Killer, Dead Space, FrontLine Commando, Samurai 2 - Vengeance, MiniGore, Rayman Jungle Run, Granny Smith, NFS - Most Wanted, Oregon Trail, ShadowGun THD, Reckless Racing HD, Shine Runner of Pinball HD for Tegra, spelen geweldig, zien er prachtig uit en laten de kracht zien van deze Xperia ZL.

De combinatie van de S4 Pro quadcore CPU en Adreno 320 GPU is dus een erg krachtige combi en met de 2GB RAM kun je tussen tig applicaties switchen en doorgaan waar je gebleven was in je game, op je website of bij je emailtje. Getest heb ik het niet, maar volgens mij blijven er zo'n 20 apps geopend.
Accuduur
Sony Xperia ZL - Accutest van GSMArena
- Na een weekje de ZL gebruikt te hebben valt op dat hij in standby erg weinig energie opslurpt. Met het syncen van 4 emailaccounts, een Twitter-account, Google-account, foto's naar Dropbox en WhatsApp is dat natuurlijk alleen maar fijn. Ook als je het apparaat de dag door gebruikt om een emailtje te sturen, te reageren op een groepsgesprek of even wat op te zoeken op internet loopt de accu maar langzaam leeg. Het grootste slurpen begint pas bij het spelen van games, waarbij en het scherm aanstaat en de CPU / GPU hun best moeten doen. Verdere tests moet ik nog doen, ik moet nog uitgebreid de STAMINA mode testen, maar zo na een weekje gebruik heb ik persoonlijk zeker nog geen klagen over de ZL.

De STAMINA mode is door Sony toegevoegd, om de accu te besparen. Als het scherm uitgaat wordt hierbij de data-connectie uitgezet om zodoende energie te besparen. Je kan wel applicaties toewijzen die wel gewoon moeten blijven werken, zodat je emailtje, WhatsApp-berichtje, twitterbericht of mention op FaceBook toch blijft binnenkomen. Ook heeft Sony een optie toegevoegd in de settings om verschillende settings automatisch aan te passen als de accu minder dan xx% volzit. Zo kun je dus bijvoorbeeld instellen, dat bluetooth automatisch moet worden uitgezet als de accu nog 15% capaciteit over heeft, dat de trilfunctie wordt uitgeschakeld of dat de schermhelderheid wordt aangepast.

Vandaag is de telefoon om 08:00 van de lader gegaan en de accu is 8,5 uur later met twee uur schermgebruik op 25% helderheid, STAMINA mode uitgeschakeld, een kwartiertje gamen, constante sync van 4 emailboxes en WhatsApp en Twittersyncs 45% gebruikt. Niet geheel onaardig zou ik zeggen, maar ook niet geheel uitmuntend. Zoals ik eerder zei, scherm aan, vreet gewoon accu, maar toch valt het me tot nu toe alleszins mee en is het zelfs nog een stukje beter dan bij mijn HTC One X en HTC One X+ het geval was. Als ik dan rekening houd met het feit dat het scherm iets groter is en meer pixels, meer energie lusten, ziet het er zo op het eerste gezicht redelijk uit. STAMINA mode aan ga ik uiteraard ook nog testen, standbytijd komt ook nog aan bod, maar dat neemt gewoon veel tijd in beslag!
Sony Xperia ZL - Accuduur
Wat ook wel als groot voordeel voor de Sony Xperia ZL te noemen is, is het feit dat hij in slechts 2 uur tijd volledig op te laden is aan het stopcontact. Doet me denken aan de iPhone 4S die ik een tijdje gebruikt heb en ik vind het persoonlijk erg prettig. Als je laat op de avond nog de deur uit gaat en hem even een kwartiertje oplaad, zit er weer genoeg power in om er weer uren gebruik van te kunnen maken De HTC One laadt heel langzaam op en maakt geen gebruik van de 'quick charging technologie', dat zou beter zijn voor de accu en dergelijke. Leuk en aardig allemaal, maar een accu gaat toch niet binnen twee jaar kaduuk, dus het snelle kunnen opladen heb ik liever, aangezien dat gewoon erg fijn is.Onscreen keyboard
- Bij deze Xperia ZL ben je alleen aangewezen op een onscreen toetsenbord en dat bevalt me tot nu toe weer erg goed.. Mijn eerste Androidtelefoon, de Motorola Milestone, had een fysiek toetsenbord wat gewoon superieur was en lekker snel werkte. De telefoons die ik daarna aangeschaft en gebruikt hebben, hadden dit allemaal niet en maakten allemaal gebruik van onscreen toetsenborden. In eerste instantie had ik gelijk Swype weer geïnstalleerd, een toetsenbord wat ik al jaren gebruik. Maar toen ik erop gewezen werd dat het meegeleverde Xperia-toetsenbord ook 'swype' ondersteunde en er nog meer in te stellen was dan ik in eerste instantie dacht, typ ik momenteel met het standaard meege- leverde toetsenbord. Je kunt instellen wat voor type toetsenbord je wilt hebben; phonepad, waardoor het net lijkt op een oudere mobiele telefoon, fullsized qwerty-keyboard, fullsized qwerty-keyboard met extra symbolen. Invoertalen zijn in te voeren, zodat je verschillende woordenboeken tegelijk kan gebruiken en er zijn verschillende skins te kiezen, die vooral het toetsenbord aanpassen qua kleur. Zoals ik zei kun je ook 'swypen', waarbij Sony het 'Gesture input' noemt en wat als laatste nog noemenswaardig is, is dat je de trilintensiteit kunt instellen, wat wel erg fijn is. Hieronder de drie soorten icm de drie skins.Sony Xperia ZL - Xperia toetsenbordBootloader
- En er zijn heel veel Tweakers die 'persé geen telefoon willen zonder unlocked bootloader' en dit en dat en zus en zo... Mij maakt het niet heel veel uit, ik ben niet echt van custom roms.. Alhoewel ik wel meer plezier van m'n ZTE Blade heb gekregen toen ik er een custom rom op zette dus wie weet.. Desalniettemin blijkt niet elke ZL de optie te hebben om de bootloader te kunnen unlocken, maar 'gelukkig' de mijne wel. Het is en blijft een lastig punt... Sony is als fabrikant heel open met z'n sources, maar als je de bootloader unlocked verlies je in eerste instantie de DRM-keys (en eventueel de mogelijkheid tot het aanzetten van de Sony Mobile BRAVIA Engine 2), wat ook wel weer te behouden is via wat omwegen, maar toch. Het unlocken van de bootloader is nodig om er daarna custom roms op te kunnen zetten. Om te checken of jouw bootloader wel of niet te unlocken is volg je vijf simpele stappen
  • 1. Start de telefoonapplicatie
  • 2. Druk op '*#*#7378423#*#*'
  • 3. Kies voor 'service info'
  • 4. Kies voor 'configuration'
  • 5. Bij 'Rooting Status' vind je de info
Ik heb het eerlijk gezegd helemaal niet nodig, de standaardrom en software bevallen me goed en het enige wat ik gedaan heb is mijn Xperia ZL van rootacces voorzien, om wat te kunnen tweaken.Rootacces
- Rootacces is op de Xperia ZL zeer makkelijk te verkrijgen en ik had wel weer eens zin in een apparaat waarom dat kan en ook nog eens makkelijk. Let wel dat dit was met softwareversie 10.1.A.1.434 en niet met de: 10.1.1.A.1.253. Bij de HTC's die ik gehad heb, kon dit ook, maar daarvoor moest de bootloader worden unlocked, waardoor de garantie (deels) verviel. Allemaal lastig en daarom heb ik dat nooit gedaan. Dat was ook een pluspunt voor de ZL ten opzichte van de HTC One, die daar- door ook (deels) zijn garantie zou verliezen. Met rootacces kun je meer uit je telefoon halen, instellingen wijzigen wat normaal niet zal lukken, systeemapplicaties verwijderen of replacen en allerlei soorten tweaks fixen..

Benodigde bestanden:Stappen:
  • 1. Zet 'Developer options' aan in het menu (Settings - Developer options - schuifje aan)
  • 2. Zet 'USB debugging' aan in het menu (Settings - Developers options - USB Debugging - vinkje aan)
  • 3. Zet 'Unknown sources' aan in het menu (Settings - Security - Unkown sources - vinkje aan)
  • 4. Sluit de telefoon aan op de PC dmv een Micro-USB kabel
  • 14. Volg de stappen zoals omschreven
  • 15. Xperia ZL heeft rootacces en goede kernel
Tweaks
Stock browser install
Hiermee installeer je de stock browser en replaced hiermee Google Chrome
Advanced Xperia Launcher 2.0.5b
De standaard launcher van Sony, maar dan aangepast met meer functies, mogelijkheden en opties. Zo kun je applicaties in de appdrawer verbergen, functies starten met een bepaalde gesture, icoontjes op de homescreens renamen of een ander icoontje toewijzen, het grid aanpassen van 3x3 tot 12x12 icoontjes en nog veel meer. Houd er rekening mee dat de standaard Sony-widgets niet werken in combinatie met deze launcher. Deze zijn echter wel gewoon te downloaden en daarna te installeren.
NFC-icoon laten zien als NFC aanstaat
Standaard toont de notificatiebar geen NFC-icoon als je NFC aanzet, met deze tweak gebeurd dit wel.
Transparant multitaskwindows inc. 'close all' optie
Hiermee wordt het multitaskmenu's transparant en kun je in één keer alle applicaties stoppen
'4G' icon. Hiermee verander je het standaard 'LTE' logo door '4G' als je zo'n verbinding hebt.
Software-updates
- Voor de Xperia ZL is 28-05-2013 firmware 10.1.1.A.1.253 uitgegeven.
Momenteel alleen via PC Companion te updaten en nog niet via het toestel zelf, oftewel OTA..
Sony Xperia ZL - Software-update 10.1.1.A.1.253 via PC Companion
Op 31-05-2013 is de OTA-update uitgegeven van de software en wat hier een voordeel van is ten opzichte van updaten via PC Companion, is dat root-acces behouden blijft, dus de keuze was makkelijk.
Sony Xperia ZL - Software-update 10.1.1.A.1.253 via OTA
De grijze notificatiebalk en de balk met de back-, home- en multitaskknop zijn vervangen voor zwarte, de cameraprestaties moeten verbeterd zijn evenals de prestaties van de accu. Ook zijn er veel kleinere tweaks door Sony doorgevoerd. In de .434 firmware zie je bijvoorbeeld twee icoontjes als je en STAMINA mode en de accubesparingsstand is geactiveerd. In de .253 firmware is dit samengevoegd, waardoor je slechts één icoontje ziet. Het ledje werkt in deze firmware wel, zoals eerder gezegd als STAMINA mode is geactiveerd, er is als nieuwe small-app een browser applicatie toegevoegd, de icoontjes van de small-apps zijn geheel veranderd in de lelijkste kleurstijl die je ooit gezien hebt.
10.1.A.1.434 vs 10.1.1.A.1.253

2 icoontjes vs 1 icoontje

Small-app icons na de .253 update

Voor de Xperia ZL is 20-06-2013 firmware 10.3.A.0.423 uitgegeven, wat Android 4.2.2 naar de ZL bracht.
Momenteel alleen via PC Companion te updaten en nog niet via het toestel zelf, oftewel OverTheAir.
– Latest version of Sony Media Apps with seamless integrated services
– my Xperia application that helps you find your phone and secure everything you have on it.
– New Customizable navigation bar with quick settings
– New widget functionalities, both on lockscreen and homescreen
– Support for bigger (64GB) SD card so that you can store even more on your Xperia

Sony Xperia ZL - Software-update 10.3.A.0.423 via PC Companion Zo zijn de zwarte balken bij het lockscreen veranderd in transparante balken en is het mogelijk om widgets te plaatsen op het lockscreen, iets wat geïntroduceerd werd met Android 4.2.2. Er is standaard ondersteuning toegevoegd voor de Playstation 3 controller om te kunnen navigeren en zelfs gamen en het is mogelijk om widgets te gebruiken als small-app. Ook is er te kiezen welke 'quick settings' je wilt selecteren die je ziet als je de notificatiebalk naar beneden slide, iets wat nog niet kon bij vorige firmwares en wat ik jammer vond. Het multitaskmenu is veranderd, evenals het menu met de permissies wanneer je een game of applicatie installeert. In het hoofdmenu zijn er wat icoontjes veranderd en wat kleine settings bijgekomen zoals 'Daydream'. Tevens worden er nu exFAT geformatteerde geheugenkaartjes gelezen door de Xperia ZL, wat erg handig is met grote (film)bestanden, deze kunnen nu namelijk groter dan 4GB zijn. En wat nou 'de Xperia Z is Sony's flagship', heb nog eerder de update nu ook! Ik dank u vriendelijk Sony! Gonna enjoy it!
Sony Xperia ZL - Android 4.2.2

Sony Xperia ZL - PS3 controller ondersteuning'

Sony Xperia ZL - Android 4.2.2 preview

Sony Xperia ZL - Multitaskmenu'Vanaf 27-07-2013 werd de Over The Air update van firmware 10.3.A.0.423 aangeboden voor de ZL.

Voor de Xperia ZL is 30-07-2013 firmware 10.3.1.A.0.244 uitgegeven die wat bugfixes zou verhelpen.
-More smooth Boot animation
-Efficient RAM management
-Home launcher is smoother, no more lag
-Update Center has new UI
-3G Signal strength improved
-Touch response is improved a lot
-Faster sleep and wake
-Low-light image quality improved
-Changes in car mode app
-High resolution image snapping while recording a non-HDR video
-No screen flickering
-No unusual battery reading bug

Sony Xperia ZL - Software-update 10.3.1.A.0.244 via PC Companion
Vanaf 08-08-2013 is deze update ook Over The Air te verkrijgen.
Sony Xperia ZL - Software-update 10.3.1.A.244 via OTA

Vanaf begin Augustus kregen ook verschillende Sony-app een update:
Sony Xperia ZL - Sony-app updates

Voor de Xperia ZL is 30-07-2013 firmware 10.3.1.A.2.67 uitgegeven die wat bugfixes zou verhelpen.
Sony Xperia ZL - Software-update 10.3.1.A.2.67 via PC Companion

Vanaf 25-09-2013 is deze update ook Over The Air te verkrijgen.

Prijzen
- M'n HTC One X+ heb ik verkocht dus de kosten om te upgraden naar een Xperia ZL vielen erg mee.
De prijs ligt op het moment van schrijven op ¤549,00 in Duitsland, waar nog verzendkosten bij (kunnen) komen. Ja dat is redelijk fors en aan de hoge kant in smartphoneland, maar het is dan ook een high-end device en het kan nog stukken duurder met de HTC One of de Galaxy S4. Met de (unieke) features zoals infrarood, kleinste 5" Full HD telefoon, infraroodsensor, MicroSD-slot, een RGB-notificatieledje en de exclusiviteit in Nederland had ik het er voor over. Het toestel komt naar horen zeggen niet officieel naar Nederland en hoe dit zit met garantie en Sony Nederland is wat vaag... Duitse toestellen wilden ze niet aannemen werd mij verteld: 'dit toestel is immers niet in Nederland te koop'. Dit zal simpelweg zo zijn omdat de Sony repaircentra's In Nederland geen onderdelen hebben liggen. Mocht er wat met mijn toestel zijn, dan moet het toestel dus even naar Duitsland maar dat zien we eventueel tezijnertijd wel.
Sony Xperia ZL - PriceWatchConclusie
- In het begin van de review vermeldde ik waarom ik voor de Sony Xperia ZL had gekozen
  • Design vind ik heel chique, mooi en afgewerkt
  • Prijs en exclusiviteit in Nederland
  • 5" Full HD scherm met 1920x1080 pixels
  • Hardwarecombi van CPU, GPU, RAM en ROM
  • Mogelijkheden voor MicroSD-kaartjes tot 64GB
  • Android JellyBean 4.2.2
  • Het tijd was voor iets anders dan HTC en Sense
Na dit alles zo opgesomd te hebben heb, kan ik maar één conclusie trekken en dat is: CLB-style!!!
Het toestel is prachtig afgewerkt, bevat een mooi groot scherm, heeft goede hardware aan boord, geeft nergens hickups in applicaties, werkt snel in applicaties, games, benchmarks en de browser, de Sony UI is een prachtige cleane skin. GPS heeft snelle fixes die goed worden vastgehouden. Vooralsnog is dit toch wel echt een device waar je u tegen moet zeggen, maar ook zijn er wat minpunten te noemen van de Xperia ZL. De kijkhoeken van het scherm zijn uitermate slecht en anno 2013 mag dat gewoon niet bij zulke high-end en dure apparaten in mijn opinie. Ja tijdens mijn gebruik heb ik het scherm 90% van de tijd recht voor me en dan is het prachtig, maar toch... Nadelen zoals ik bij de HTC's ervaarde in de vorm van geen geheugen bij kunnen voegen of een normaal werkend ledje, zijn met de ZL helemaal verleden tijd. Met de accu zit het wel goed zo op het eerste gezicht, maar daar moet ik mezelf even langer de tijd voor geven. De camera ontbreekt momenteel nog geheel in de review, omdat ik hier ook meer tijd aan wil besteden, dus dat blijven jullie me verschuldigd. De Xperia Z wordt gezien als 'het' vlaggenschip van Sony wat momenteel op de markt is, door z'n water- en stofdichte glazen behuizing. Leuk en aardig allemaal, maar zoals ik eerder al zei, is dat voor mij niet het vlaggenschip. Ik zeg ZL!!

Pluspunten:
pluspunt MH-EX300AP headsetje
pluspunt Afwerking van het apparaat, robuust, netjes, clean
pluspunt Scherm, groot, hoge resolutie, goede kleuren (vooraanblik)
pluspunt Mobile BRAVIA Engine 2 bevalt me wel, knallende kleuren maar niet te
pluspunt White Balance applicatie om het scherm aan te passen
pluspunt 16GB voor de installatie van applicaties / games en content
pluspunt MicroSD-kaart mogelijkheid tot 64GB in exFAT
Pluspunt Geen 'mass storage device' meer maar 'MTP'
Pluspunt USB-on-the-go mogelijkheden
Pluspunt 45GB levenslange Cloudstorage bij Box.com
pluspunt Infraroodsensor voor het bedienen van apparaten
pluspunt In de Sony UI zitten wat vernuftige features
pluspunt Keuze voor verschillende thema's en kleurstellingen
pluspunt Sony's small-apps die ook uit te breiden zijn
pluspunt Snelheid en kracht van het toestel is erg goed / hoog
Pluspunt Screenshots maken zonder rootacces
Pluspunt ¤25,00 Sony Entertainment Network tegoed
pluspunt Belkwaliteit is heel helder en zuiver
pluspunt LTE voorbereid, mits je het 6503 model hebt
pluspunt Sony applicaties voor muziek en gallerij zijn zeer mooi
Pluspunt Ingebouwde radio, dus goed bereik en geen (internet)data
pluspunt Videoplayback op dit toestel is gewoonweg geweldig
pluspunt Notificatieledje kan ingesteld worden in tig kleuren en opties
pluspunt Web-brow-sing, werkelijk waar een groot genot icm 'quick controls'
pluspunt Tetherapplicatie / WiFi HotSpot out-of-the-box
pluspunt GPS, snelle fixes die goed worden vastgehouden met Glonass-ondersteuning
pluspunt Speaker functioneert zeer goed, tijdens muziek, film en telefoongesprekken
Pluspunt Toestel heeft veel kracht en power aan boord
Pluspunt Accu is erg snel bij te laden of geheel op te laden
Pluspunt Standaard toetsenbord is erg uitgebreid
Pluspunt Rootacces is simpel te verkrijgen
Pluspunt Al verschillende software-updates gekregen in anderhalve maand tijd
Pluspunt De toggles zijn grotendeels aan te passen naar wens
Pluspunt Lockscreen is grotendeels aan te passen naar wens
Pluspunt Toestel is exclusief in Nederland

Puntjes van aandacht:
puntje van aandacht 5,0" is een kwestie van persoonlijke smaak
puntje van aandacht Kijkhoeken zijn niet goed en dat anno 2013
puntje van aandacht Gebruik van microsimkaart
puntje van aandacht Batterij is niet verwijderbaar
puntje van aandacht De Sony skin over Android, zeer persoonlijk
puntje van aandacht Softwarebutton-gebruik soms inconsistent
puntje van aandacht Flashsupport is er niet meer, moet los geïnstalleerd worden
puntje van aandacht Camera-app opstarten is inconsistent met verschillende manieren
puntje van aandacht Garantie kan niet geclaimd worden in Nederland

Minpunten:
Minpunt Kijkhoeken zijn niet goed en dat anno 2013
Minpunt Geen notificatiebalk-icoontje als er een headset is aangesloten

Sony Xperia ZL - Review by CLBSony in de toekomst?
Sony heeft de Xperia Z Ultra uitgebracht. Het gaat om de eerste telefoon met een
6,44"-scherm in de Xperia-serie. Het toestel krijgt een resolutie van 1920x1080 pixels
en een Qualcomm Snapdragon 800-quadcore met een kloksnelheid van 2,3GHz.

Veel fabrikanten hebben in de afgelopen tijd grote telefoons met schermdiagonalen van rond 6 inch uitgebracht en Sony heeft zich in dat rijtje gevoegd met de Xperia Z Ultra. Het gaat om een
6,44"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels, dat gebaseerd is op Sony's Triluminos-technologie met 'quantum dots'. Sony gebruikt deze technologie ook voor zijn tv's. De backlight is hierbij standaard blauw, maar zou andere quantum dots activeren om rood en groen uit te stralen.
Er is geen witte backlight aanwezig en het scherm kan meer kleuren weergeven dan huidige schermen.

Sony heeft de dikte weten te beperken tot 6,5mm, waarmee de Xperia Z ultra slechts iets dikker is dan de Ascend P6 van Huawei, die met 6,18mm de dunste telefoon tot nu toe zou zijn. Het gewicht van de Z Ultra is 212 gram. Net als de Xperia Z is de Ultra-variant bestand tegen water en stof.

Het apparaat wordt met een Qualcomm Snapdragon 800-quadcore met een kloksnelheid van 2,2GHz geleverd en verder zijn er 2GB werkgeheugen en 16GB oplaggeheugen aanwezig. Het opslaggeheugen kan worden uigebreid via een micro-sd-kaartsleuf. De Snapdragon 800 biedt ook ondersteuning voor lte. De capaciteit van de accu bedraagt 3000mAh. Verder is een 8-megapixelcamera met Exmor RS-sensor aanwezig, terwijl de frontcamera een capaciteit van 2 megapixel heeft.

Sony heeft ondersteuning voor handschriftherkenning aan het apparaat toegevoegd en ook is de Z Ultra te bedienen met een stylus of, in de woorden van Sony, 'een metalen pen met punt van meer dan 1mm'. De Xperia Z Ultra komt in het derde kwartaal in het zwart, wit en paars beschikbaar, voor een advies- prijs van 719 euro. Het toestel zal dan Android 4.2 Jelly Bean draaien.

Sony komt met de Xperia Z1, een smartphone die beschikt over een 5"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels, een Snapdragon 800-soc en een 20-megapixelcamera. De aankondiging had woensdag plaats moeten vinden, maar het persbericht is uitgelekt. Klik daarvoor *hier*

Sony heeft voor de Xperia Z1 de meeste aandacht besteed aan de camera. Er is een 20,7-megapixelcamera ingebouwd met f2.0 27mm-lens en Exmor RS-sensor. Daarbij levert de fabrikant verscheidene camera-applicaties mee, waarmee onder andere het opzetten van een videostream naar Facebook mogelijk wordt. Ook kunnen gebruikers bijvoorbeeld zoeken naar gebouwen door hier een foto van te nemen. Ook Google heeft dergelijke beeldherkenningstechnologie ontwikkeld.

Volgens Sony krijgt de Xperia Z1 een 5"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De soc is de Snapdragon 800 van Qualcomm; een quadcore met kloksnelheid van 2,2GHz. Het apparaat is 8,5mm dik en 170 gram. Er is ondersteuning voor 4g aanwezig en het ram bedraagt 2GB. Voor opslag is 16GB aanwezig, dat uitgebreid kan worden met micro-sdkaartjes met een maximale grootte van 64GB. De accu heeft een capaciteit van 3000mAh. Daarnaast is de behuizing bestand tegen water en stof; daarvoor heeft de Xperia Z1 IP55- en IP58-certificatie gekregen. Software is gebaseerd op Android 4.2.

Voor de camera komt Sony met een aantal accessoires. Zo komen er twee 'lens mounts' die op de smartphone bevestigd kunnen worden. Deze kunnen overigens ook los van de smartphone functioneren: de lenzen hebben een eigen sensor en kunnen dus zelf afbeeldingen maken.

Sony Xperia; Z Ultra - Z1 - Z - ZL

Deze Z1 wordt het ook niet zo 1,2,3 voor mij... Enige wat me nog over de streep kan trekken is 'n lage(re) prijs. De specbump ten opzichte van m'n ZL is heel leuk qua CPU-kracht en batterijduur, maar de behuizing wordt letterlijk 1,5cm langer en 0,5cm breder... Gewicht iets hoger, maar dat zou me denk niet zo deren en de rest. Ik heb nog geen notificatieledje gezien, dus ik gok op zo'n klein rondje net als bij de Z? Ding is waterdicht, wat altijd leuk is, maar daarbij komt wel dat enkele poorten afgesloten zijn met een moeilijk irritant klepje, waar ik zonder het ooit gebruikt te hebben al een hekel aan heb.Linkjes
Sony:Topics over / voor de Sony Xperia ZL:Topics gerelateerd aan Android / de Sony Xperia ZL:Reviews

VRAGEN OVER DE REVIEW? SHOOT ME!

-Geschreven op basis van Android 4.1.2 en Android 4.2.2-

Heb jij ook een Sony Xperia ZL Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Erg goede en uitgebreide review CLB! Hulde!. Ik heb zelf de XZ gehad en nu de One. In mijn review heb ik ook een afweging gemaakt tussen de beide toestellen. Als ik de ZL zie was mijn keuze voor de One waarschijnlijk een stuk moeilijker geworden. Ik denk dat je met de ZL een leuk device in handen hebt in ieder geval.
Ja een erg leuke device inderdaad, die heel erg bij mij past...
Beetje apart, lekker gek, voelt lekker aan om zo te gebruiken (met de One had ik toch een beetje
een 'hoow wat als die valt' gevoel), simpele en cleane skin, weer is iets anders dan HTC ook :)

Time will tell hoelang ik deze androiddevice houd :P
+3, wat een uitbereide review! Sowieso heb jij vaak mooie reviews, dus complimenten ;)
Erg mooie review en er zit waarschijnlijk erg veel tijd in. Ben zelf eigenaar van een Xperia Z en de goede en slechte punten zijn redelijk herkenbaar. Vind persoonlijk de voorkant van de Xperia ZL erg veel lijken op de Galaxy S2, maar dan wat groter. Hoop dat je nog veel plezier van de Xperia ZL zal beleven.

Ps. Er staat bij de puntjes van aandacht en de minpunten twee keer hetzelfde over het scherm.
Klopt, puntje van aandacht omdat ik het persoonlijk niet heel erg merk, maar sommige users
zijn misschien wat kritischer, dus daar moeten ze dan van te voren even op letten :)

Minpuntje, omdat dat als fabrikant anno 2013 gewoon echt heel slecht is
Top review! Maar "Garantie kan niet geclaimd worden in Nederland" lijkt me toch wel een groot nadeel.
Mwah, mij niet echt. Duitsland is redelijk dichtbij en je kunt er makkelijk mee communiceren :)
Of het toestel nou naar Dynafix / Solid Vision gaat of naar een Duits reparatiecentrum. Duurt misschien een paar daagjes langer, maar je hebt tenminste wel garantie en bijv. geen Chinese lastigheid enzo.

[Reactie gewijzigd door CLB op 15 mei 2013 11:35]

Jij misschien wel, maar de gewone consument zit daar niet op te wachten (die wil gewoon in het Nederlands te woord gestaan worden) die kiest dan voor het gemak en dus een ander toestel.
Klopt uiteraard ook, dit toestel is in Nederland
vooralsnog ook erg exlusief en zal dat ook wel blijven :)
Niet persé altijd het geval kennelijk, volgens deze bijdrage.
Zo'n mooie telefoon en dan zulke slechte kijkhoeken, vind ik toch wel jammer. Verder een hele mooie uitgebreide heldere review. Chapeau _/-\o_
Perfecte review, hulde!!! _/-\o_
Drie sterren met recht verdiend!!!
En weer een clasificatie: enorm hoog, revieuw.
Prettig om te lezen en erg duidelijk. Thanks!

_/-\o_
Geweldige review!!! Hulde!

Ik wilde je bijna +3 geven, maar heb het nog even op +2 gehouden (stiekem hoop ik nog op wat zelf gemaakte foto's en filmpjes, ook na een eventuele update voor de ZL zoals die vandaag/gisteren ook voor de Z is uitgekomen ;) ).

De review van deze ZL maakt mijn keuze wel weer moeilijker.

De Z en de SP stonden bovenaan mijn verlanglijstje. De ZL trok nauwelijks mijn aandacht. Maar eigenlijk zint al het glas gedoe van de Z me helemaal niet en waterdichtheid is voor mij ook helemaal geen vereiste. Ook vind ik het RGB ledje van de ZL stiekem wel interessant. Verder lijkt alles aan de ZL dus gewoon in orde te zijn.

De SP biedt ook weer voordelen (5 inch en 1080p hoeft van mij eigenlijk ook helemaal niet, 1080p vind ik eerder een nadeel dan een voordeel). Maar de camera van de SP lijkt, even los van dat ie 8 megapixel is, weer nog slechter ge-tuned dan bij de Z en ZL voor firmware update al het geval is.

Het blijft jammer dat de ZL niet in Nederland te koop is (en dat ook niet lijkt te gaan gebeuren). Ik heb niet de mobiliteit om zelf naar Duitsland te rijden, zeker niet vanuit de Randstad. En bij eventuele garantieproblemen vind ik het toch nog wel vervelend hem weer naar Duitsland te moeten sturen.

Maar stiekem komen de ZL en de aangekondigde ZR (als alternatief voor de SP) nu wel bovenaan de lijst.

Jammer dat het op beiden nog lang wachten wordt. Stiekem had ik gehoopt om ergens begin juni iets nieuws te gaan kopen :P
Gelukkig staat er in de review:
"[WORDT NOG GEÜPDATET MET EIGEN ERVARINGEN, MAAR DAT KOST TIJD!]"

Maar dat komt er uiteraard nog bij, kost gewoon veel tijd, veel instellingen, veel opties, moge-
lijkheden, lichtomstandigheden, weersomstandigheden en dan komt ook nog de nieuwe FW.

SP is ook een mooi apparaatje, zeker, maar dat is toch wel heel andere koek :)
Dualcore, VGA-frontcamera, 8MP, 8GB intern geheugen, 720P en nagenoeg even groot.

De ZL staat bij 1 Nederlandse webshop op de site: Typhone
Maar eer dat die bekend is, zijn de 5" 'Honami' en de 6,44" uberSony alweer gelekt natuurlijk :p

Staat wel op juni, maar verdere informatie kon mij niet gegeven worden. Zeer waarschijnlijk moet dat dan ook grijze import worden, aangezien via mijn bronnen die dichter bij Sony staan daadwerkelijk nog niks bekend is over een ZL-release of Nederlandse webshops die hem aanbieden, ijdele hoop dus.

Mobiliteit is niet echt de issue, toestel kan vanuit verschillende Duitse shops zo in NL worden afgeleverd voor een tientje meer. Garantie is en blijft natuurlijk een puntje, maar je moet nooit uitgaan van het ergste!

[Reactie gewijzigd door CLB op 15 mei 2013 22:55]

An sich niet nee. Zeker aangezien een telefoon bij mij toch altijd al vrij snel in een TPU-hoesje verdwijnt.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit voor een telefoon aanspraak hoeven maken op de garantie. Maar het zou maar net de eerste zijn.... Ook kan ik vanuit de Twitter conversatie die jij in het ZL aanschaf topic hebt gehad met Sony NL en anderen nog niet echt opmaken hoe bereid Sony Duitsland is om telefoons vanuit Nederland ook onder garantie te nemen.

Voordeel van shops als Belsimpel en zo, die ook nog wel eens grijze import willen doen, is dat zij tenminste nog aan jou verplicht zijn (bij wet) om je te helpen met garantie.

Zelf heb ik iig ook zeker liever de ZL ipv de SP. Tenzij uit ervaringen blijkt dat die ook echt wel vlot is voor dagelijkse taken en hij voor een 8 megapixel cam een beetje fatsoenlijke plaatjes kan maken. Maar goed, eerst maar eens de eerste ervaringen daarmee afwachten.

Iig, ik ga er nog eens een nachtje over slapen. En houd ondertussen jouw review in de gaten voor updates ;).

[Reactie gewijzigd door eymey op 16 mei 2013 20:13]

Waarom zou Sony DE geen toestel aannemen uit NL? Gewoon een Duits toestel!
Belsimpel zal 'm ook doorsturen, je kan alleen in het Nederlands mailen, that's it :)
Neem aan dat wanneer ik het toestel bij Amazon.de bestel dat ik mijn garantie afhandel met Amazon. Ik kan me prima verwoorden in het Duits, dus dan mag Amazon het verder afhandelen met Sony. Toch? :)

En garantie. Gaat het scherm stuk door een valpartij dan kan ik ook geen aanspraak maken op garantie tenzij ik een extra verzekering heb afgesloten hiervoor wat ik toch niet doe (weet niet eens of Amazon dat aanbiedt). En fabricageproblemen komen m.i. toch al vrij snel naar voren en dan maak je gebruik van het retourbeleid. Misschien simplistisch gedacht? :)

Mooie review trouwens CLB! Sony zou je ervoor moeten betalen!
Klopt, maar misschien kan het wel gelijk met Sony DE hoor...
Zéér uitgebreide review, fantastisch! Ik krijg alleen maar meer zin om 'em te halen. Vooral de exclusiviteit en de compactheid spreken me erg aan. Denk nou toch wel zeker dat dit het toestel wordt waar ik nu voor ga sparen. 8-)
Het design vind ik eigenlijk best mooi, alleen dat fingerprintmagnet-gehalte is idd. erg hoog, heb 'em ook in de handen gehad en voor mij is 't iets waar ik me continu aan zou ergeren.
pluspunten: Softtouchfinish wat zorgt voor een stroef, maar chique gevoel
Hmm.. zou ik toch echt moeten voelen om te beoordelen wat ik daarvan vind.. ;) komt dat in de buurt van de Xperia X10? (had zowel wit als zwart, waarbij zwart een achterkant had die wat stroever was)

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities