Merk Gainward
Videochip GeForce GTX 650 Ti Boost
Chipset generatie GeForce 600 Serie
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Gainward GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (Golden Sample) Review

Door Mexel 12 mei 2013, laatste update op 13 mei 2013, 2.830 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Mooi kwa design.
  • Goedkoop.
  • Handige software.
  • Modbaarheid is super.
  • Koeling heel goed.
  • Niet te groot.
  • Genoeg aansluitingen.
  • Fan kabels ook zwart.
  • Goed verpakt.

Minpunten

• Op volle toeren goed hoorbaar.
  • Helaas niet veel extra`s.

Sub-beoordelingen

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Voor een mooie kleine compacte pc was ik op zoek naar een mooie kaart die goed voldoet aan mijn eisen, maar het moet ook betaalbaar zijn, na het lezen van diverse reviews en nieuws items, zoals deze nieuws: Fabrikanten introduceren hun GeForce GTX 650 Ti Boost-kaarten ben ik toch gegaan voor de 650 van Gainward, een betaalbare kaart die perfect past in de build die ik bouw.

Ik zocht een oplossing voor mijn nieuwe TV, die heeft geen VGA meer, enkel HDMI, dus moest er wel een nieuwe videokaart in komen, maar ook zat ik te kijken naar een stille kaart, maar hij moest ook weer niet te groot zijn voor de prodigy, alles tensamen ben ik gekomen tot de 650, en in duitsland is hij maar 149 euro, dus een mooie kaart voor een mooie prijs.

De 650 heeft veel mogelijkheden aan boord en door de 2 fans koelt hij heel goed, en daarom heb ik gekozen voor de 650 van Gainward. Hieronder lees je meer over de kaart en laat ik jullie zien wat er allemaal mogelijk is.

Hieronder de rest van de review, mocht je vragen hebben hoor ik het graag.

Gainward 650

Zoals je ziet is de verpakking heel mooi om te zien, nu maar eens kijken aan de binnenkant van de doos en alles even uitpakken.

De omslag doos van gainward is al enkele jaren hetzelfde te noemen, een grote G kenmerkt het merk.

Het uitpakken van een doos gaat zoals bij elke andere doos, verzegeling doorsnijden om zo de doos netjes te houden, en daarna de inhoud eruit halen. De doos die aan de binnenkant zit open maken en kijken welke vakjes we kunnen open maken.

In het midden treffen we de kaart aan, netjes in een anti statische zak, met daar onder de handleiding en een cd, 1 blokje voor dvi naar vga en een 2x molex naar 6 pins kabel, helaas is dit een standaard kabel, ik had liever gezien dat de connectors zwart waren en de kabels gesleeved waren, zodat het in elke build gaat passen kwa kleur.

In de vakjes rondom de videokaart treffen we helaas niets aan, deze is puur ter opvulling van de doos.

uitpakken

Zoals ik al vertelde bij het uitpakken zitten er een aantal standaard extra`s bij, niet veel maar genoeg om je videokaart te laten draaien en te installeren op je moederbord.

De extra`s zijn een enkele dvi naar vga adapter en een 2x molex 4 pins naar 6pins vga aansluiting, vrij standaard wat bij een pakket zit, maar ik mis eigenlijk een sli brugje, met een sli brigje gaat toch iemand nadenken over de mogelijkheden voor een 2e videokaart, kwa marketing had dit een verstandige keuze geweest.

extra

Product Name
Gainward GeForce® GTX 650 Ti BOOST 2GB "Golden Sample"
Barcode
426018336-2876
GPU
GeForce GTX 650 Ti BOOST
GPU Clockspeed
1072 MHz (boost) / 1006 MHz (base)
Memory
Product Size
190mm x 112mm
Power Connector
6-pin*1

Hieronder nog even een screen met outputs en welke mogelijkheden de kaart heeft, veel is ter opvulling aangezien de 650 een standaard aantal mogelijkheden aan boord heeft.

EXPERTool is een progamma die Gainward mee geeft op de cd die in de doos zit, met de software kun je de status bekijken van de kaart en indien gewenst ook een boost kunt geven.

Hieronder een aantal screens van de EXPERtool. Op de screens zie je het programma zelf, maar ook de verschillende mogelijkheden van het programma, je kunt bijvoorbeeld een bios file opslaan, grafiek zien van de snelheid, temps enz, en je kunt gemakkelijk een OC aan je kaart geven, fan speed aanpassen gaat in het midden van het programma. De grote wijzers in het midden van de console zijn naar mijn mening iets te groot, ik had liever gezien dat het een compact programma was geweest zoals MSI afterburner.

EXPERtool

Kwa benchmarks ben ik vrij simpel geweest, ik wil jullie laten zien wat het verschil is met en zonder videokaart, in PC mark 7 heb ik de pc al eens getest, dat alles was zonder videokaart, je ziet wel duidelijk een verschil, enkel moet ik deze kaart nog eens testen met een betere systeem, nu houd de cou het niet bij, de videokaart is meer bedoelt voor een snelle CPU, maar ik gebruik de GPU enkel maar voor beeld weergave op de tv, en voor HD video playback, daarvoor is de GTX 650TI voldoende voor.

Hieronder eerst een aantal screens van PCMark en 3DMark resultaten, en daarna van GPUz en CPUz.
Misschien niet de beste resultaten, maar het moederbordje gaat binnenkort nog vervangen worden door een snelle versie met eigen CPU.

benchmarks PCMark 7 en 3DMark

CPUz en GPUz

Kwa design en modbaarheid kan ik heel uitgebreid zijn, en dat gaan we dan ook eens lekker doen, eerst maar het stukje design.

Kwa design zien we als eerste een 2 fan opstelling met een leuke cover ervoor, de plastic cover is kwa vorm heel goed gemaakt, niet helemaal gesloten, zodat er voldoende lucht ontsnappen kan, en het plastic zit stevig op de kaart vast.

De cover wordt bij levering beschermd door een plastic, als je deze eraf haalt zie je een mooie glans laag zitten, deels is de kaart ook mat uitgevoerd, dus niet alles is mooi glanzend. De kaart is gelukkig niet standaard kwa vorm, de cover heeft iets gebogen lijnen kwa vormgeving, maar mocht deze strak zijn kwa lijnen spel, dan is dat helemaal niet verkeerd.

design

Nu het stukje over de modbaarheid, nou daar kan ik nog meer over vertellen, kwa design kun je heel veel doen met de cover, maar ook met de achterkant van de kaart kun je veel doen, als alle eerste maar een de voorkant bespreken.

De voorkant van de kaart kun je heel veel mee doen, hem een leuk kleurtje geven, iets erop plakken (stickers enz) maar ook kun je deels ervoor kiezen om ledjes in te bouwen in de kaart, zodat je een leuk effect gaat krijgen, dit ga ik dan ook zeker doen als ik de kaart iets langer heb, dus dit gaan jullie binnenkort nog wel zien.

Nu even over de achterkant van de kaart zelf, iedereen wil een zo mooi mogelijke kast hebben met een stukje hardware, maar bij een standaard kast zie je de PCB zitten van de videokaart, bij de BitFenix prodigy heb je dit gelukkig niet, maar bij een normale behuizing kun je de kaart wel goed zien.

Wat ik binnenkort ga doen is een cover maken voor de achterkant van de kaart, zodat alles netjes weg gewerkt is, en deze is heel gemakkelijk te maken, een stukje plexiglas neem je en maakt die op maat, wat plastic afstandhouders en die zaag je allemaal op maat, deze kun je vervolgens weer op de kaart vast schroeven, daarna is het kwestie van lijm uitkiezen en deze met beleid op de afstandhouders uitsmeren, daarna de cover er voorzichtig op plaatsen en met een dik boek de cover goed op zijn plaats houden en de lijm laten drogen.

Zo kun je heel gemakkelijk een cover maken voor je kaart, op de kaart zitten er een aantal spare holes die niet gebruikt zijn, dus dan kun je er veel mee doen.

modbaarheid

Binnenkort meer foto`s van de achterkant van de kaart met een cover, deze moet nog eerst gemaakt worden.

Installatie gaat net zoals bij elke andere kaart, pc netjes uitzetten, sidepanel open schroeven en daarna de videokaart plaatsen, netjes vast schroeven en daarna de kabels aansluiten aan de voeding, kabels voor je monitor aansluiten en dan maar je pc aan zetten.

Hieronder de foto`s van de aansluiting voor de 6pins voeding, en de aansluitingen van je monitor, of meerdere monitors.

inbouwen

De videokaart wordt direct herkend door mijn systeem, windows 8 ziet netjes de kaart en ik kan ook direct aan de slag met de software voor de videokaart, meer hierover lees je bij software.

Mocht de kaart niet direct worden herkend, kijk dan naar de bios instellingen of vraag om hulp op het forum van tweakers :-)

Bij installatie hoort ook een stukje software, de installatie van het OC en status progamma van Gainward laat ik hier zien in 8 stappen, deze heb ik genomen op een windows 7 PC, de kaart draait zelf op een windows 8 momenteel, maar de stappen zijn gelukkig hetzelfde.

Op de CD die meegeleverd is staat het volgende.

***************************************************************************
CD CONTENTS
***************************************************************************

|--ROOT (CDSETUP Autorun program)
|--DIRECTX9 (Microsoft DirectX 9.0c for Windows 8/7/Vista/XP)
|--Manual (Quick Start Manual)
|--BIN
|--WinXP (VGA Display Driver for Windows XP)
|--Win8_WinVista_Win7 (VGA Display Driver for Windows 8/7/Vista)
|--Win8_WinVista_Win7_64 (VGA Display Driver for Windows 8/7/Vista 64-bit Edition)
|--EXPERTool ("EXPERTool" for Windows 8/7/Vista/XP)

Mocht je niet uit de onderstaande stappen komen dan kun je ook de README.TXT openen, dit is handig voor de XP gebruikers waarbij de drivers niet worden geinstalleerd

Hieronder een collectie met printscreens van de stappen voor het installeren van de EXPERTool

install EXPERTool

Zoals je ziet is het vrij simpel en kan iedereen hier mee overweg, bij de installatie staat geen enkel vakje aangevinkt, deze is naar eigen inzicht aan te vinken.

Nu het programma maar eens opstarten en dat lees je bij het stukje software.

Kwa prijzen ligt deze kaart net iets hoger dan de andere kaarten die te koop zijn, in duitsland is deze kaart echter 10 euro goedlkoper dan de 650 Ti van Asus, in de pricewatch van tweakers vinden we het volgende terug.

pricewatch: Gainward GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (Golden Sample)

En dit is dan op basis van opsturen, iDeal en incl BTW, mocht je het ophalen bij een winkel en contant willen betalen en ook nog een BTW willen, dan heb je wel een betere prijs (zie hieronder)

Website, taalkeuze
Website Engels
De GTX 650 Ti BOOST 2GB "Golden Sample"
PDF product sheet
Driver download
Handleiding, directe download
EXPERtool download, directe link
Facebook pagina
Twitter
Wallpapers

Een perfecte kaart voor in een kleine behuizing, door zijn al niet te grote afmetingen past hij gemakkelijk in een kleine behuizing, kwa design is deze kaart heel mooi om aan te zien, maar ook de koeling doet goed zijn werk, en kwa prestaties kan ik zeggen dat deze kaart een topper is voor de dingen die ik gebruik, ik had met een goedkopere kaart ook geholpen geweest, maar deze kaart doet wat hij zegt.

De gehele review is nog niet helemaal klaar, er komt binnenkort nog meer bij kwa screens en hardware.

Vragen ? Stel ze hieronder en ik beantwoord ze.

En nu is het tijd voor muziek, dit enkel ter ontspanning na de review

Heb jij ook een Gainward GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (Golden Sample)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review, duidelijk en begrijpelijk geschreven.
de benchmarks met en zonder GPU geven goed weer wat dit kaartje extra biedt tussen een iGPU/Onboard Chipset en een dedicated GPU.
Wat ik wel mis is hoe deze kaart gamed, want ondanks dat het een budget kaartje is zullen de meeste toch een dedicated GPU aanschaffen voor gamen/photoshop etc..
Hoe zijn de FPS tijdens gaming, is er ghosting, is het mogelijk dat deze kaart 2 of meer monitors aanstuurd, hoe warm wordt het kaartje ; zijn toch graag dingen die ik ook zou willen weten bij aanschaf ;)

Overall een mooie duidelijke review
Even over de extra's. Jij zegt dat je een SLI brug mist. Ik vind dit een beetje raar. Ik krijg mijn SLI bruggen bij een moederbord. De afstand tussen de kaarten is deels namelijk afhankelijk van het gekozen moederbord. Mijn moederbord heeft namelijk een ietsafwijkende plek voor de 3e (ruimte tussen tweede en derde voor PCI kaart) videokaart. Waardoor een SLI brug langer moet zijn dan een standaard brug.

Ben het echter wel met je eens dat de extra's wat beter van kwaliteit mogen zijn. Ik zou naast gadgets echter niet nog meer weten wat er functioneel bij kan.

Over het algemeen maakt Gainward erg goede kaarten tegen een mooie prijs. Ze zijn alleen wat lawaaier dan de concurent. Dit komt denk ik deels ook de het OC dat ze in de fabriek al doen. Dan is er een grotere luchtstroom nodig om te koelen...
Mooie review. Heerlijk te lezen, en helemaal mee eens. Koude rillingen zelfs :P .

Niet nodig voor mij overigens, want ik heb precies hetzelfde als u gedaan.

De reviews op Tnet waren goed, nog wat meer onderzoek gedaan, en meteen zelf ook aangeschaft. Hier dan de Zotac, want (nog) geen Asus of Gainward te krijgen hier, en moest 'em uiteraard NU hebben.
Maar Zotac doet ook goed werk. Kaart vrijwel identiek overigens.

Prachtige kaart, en heel mooie koeling, die weinig moeite heeft met mijn huidige needs en setup. Echt een winner in mijn ogen. En dat voor die prijs!

Ik hoop dattie weer jaren meegaat, net als mijn ouwe trouwe Asus 9600 GT.
Mooie review.
Zelf zou ik graag willen weten of de 650 ti boost aan de 660 komt. Aangezien de 660 even duur is, snap ik niet waarom de boost versie überhaupt verkocht word.
Als ik GPUBoss mag geloven (leuke site in mijn ogen) is de 660 toch wel wat beter. Maar zelfs de Zotac 660 (zelfde merk als mijn 650 Ti Boost) is toch wel bijna 100 euro duurder. En dat dan met een niet veel hogere performance.
Blijft feit dat 650 Ti Boost gewoon echt een goeie deal is.

660 Ti:~ E240
pricewatch: Zotac GeForce GTX 660 Ti

650 Ti Boost ~150
pricewatch: Zotac GeForce GTX 650 Ti Boost

And maybe...kan deze ook wel overtuigend zijn, als je nog een keuze voor de boeg hebt:

[Reactie gewijzigd door HMC op 20 mei 2013 16:50]

Ik heb het dan wel over de GTX 660 (zonder Ti)
Bij MyCom haal je de MSI 660 al voor 175 euro en bij Azerti voor 181. Dan denk ik dat de MSI 660 toch weer een betere keuze is.
Maar ieder mag natuurlijk kiezen wat die wil ;)
Hmm, ja, my wrong.
Ik zie dat de 660 en 660 Ti nog wel eens door elkaar gehaald worden, onder andere dus door mij :P
Ach ja, idd, de 660 ziet er net wat beter uit, en slechts voor een voor ~ een tientje of 2 meer.
Ik ben iig blij met mn 650 Ti Boost en ik vind het een aanrader.
Denk dan dat idd de 660 (non-Ti) ook een aanrader is.
LOL, wat een doolhof van aantrekkelijke kaarten weer.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities