Tomb Raider Deluxe Collector's Edition, PC Review

Door TERW_DAN 8 mei 2013, 3.326 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Verhaal
  • Graphics
  • Geluid
  • Gameplay
  • Besturing
  • De meegeleverde goodies
  • Multiplayer is nog best leuk uitgewerkt
  • Ingebouwde benchmark
  • Lara blijft een lekker ding

Minpunten

• Ik had meer puzzels verwacht
  • Je kunt niet zwemmen
  • Weinig interactie met teamleden
  • Meegeleverde soundtrack is maar half
  • Het wachten op een vervolg....

Sub-beoordelingen

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 5

Als rasechte Tomb Raider fan moest ik natuurlijk de nieuwe Tomb Raider hebben en toen deze ook nog als collectors edition uitkwam met onder andere een actionfigure wist ik zeker dat ik die wilde hebben.
Omdat Tomb Raider in maart uitkwam, en ik in april jarig was leek het me een prima kadootje. Achteraf was dat niet zo'n slim idee, want ik wilde niet echt gespoiled worden door de vele topics, filmpjes etc die na de release te vinden waren. Toen ik ook nog een stel videokaarten kreeg en van MSI een Steamcode kreeg van Tomb Raider om het spel te benchmarken was het helemaal lastig :P
Maar meer dan de benchmark had ik er nog niet van gezien, dus tijd om eens te kijken naar het spel zelf en alles wat erbij zit.

Verhaal
Het verhaal van Tomb Raider valt niet in lijn met de eerdere videogames, vandaar dat deze versie ook vaak Tomb Raider Reboot (of een variant daarop) genoemd wordt. Aan de ene kant jammer, want Lara Croft heeft zich in de afgelopen jaren duidelijk geprofileerd als stoere chick, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat het mogelijkheden biedt om eens wat anders te doen. Sommige eerdere delen van Tomb Raider waren meer van hetzelfde, en hoewel dat zeker vermakelijk was, is vernieuwing ook niet altijd slecht.

Spoiler alert
We beginnen de game met een jonge en onervaren Lara, die in het introfilmpje ternauwernood een scheepsramp overleefd en belandt op een mysterieus eiland, Yamatai. Lara is op expeditie met nog een groep andere mensen die in de game ook een belangrijke rol spelen. Je speelt dus niet echt meer alleen zoals in de eerste delen het geval was. Hoewel je in de singleplayer wel altijd met Lara speelt is er interactie met de andere teamleden van haar expeditie, al vond ik die vrij beperkt.

Het eerste dat opvalt is dat je met Lara niet meer zomaar overal naar toe rent. Waar Lara in vorige versies hooguit een keer kreunde als ze viel, gedraagt Lara zich hier veel realistischer. In het begin van het spel valt ze op een ijzeren pin waardoor ze in het eerste deel wat moeilijker loopt en met 1 hand haar buik vasthoudt. Verder hoor je Lara ook veel meer praten in de game door, waarbij ze zichzelf regelmatig moed inpraat en is ze duidelijk nog niet de ervaren survivalspecialist die ze ooit was.

Ik ga uiteraard niet het hele verhaal hier spoilen, daarvoor zul je het spel zelf moeten spelen. Maar het begint met de scheepsramp van het schip Endurance waarna een aantal overlevenden op het eiland aankomen, waaronder Lara. Waarbij het uiteraard zo is dat er veel meer op het eiland te vinden is dan in eerste instantie lijkt. Zo zijn er sporen van oude ruines, lopen er veel mensen rond die Lara en de anderen als 'survivors' aanspreken en vind je her en der op muren teksten als 'no one escapes' , 'embrace the fire' en daarnaast veel tekeningen van neergestortte vliegtuigen, handjes en zonnen. Dit maakt duidelijk dat er heel wat meer op het eiland aan de hand is. Een beetje een 'Lost'-idee eigenlijk, maar het maakt het wel spannend, ik had iig de neiging om door te blijven spelen omdat ik verder wilde komen.

Deze en vele andere tekeningen zijn door alle levels verspreid.

Gaandeweg leer je dat er een soort sekte is die een zonnekoningin aanbidt en daar offers aanbrengt, en die zijn op z'n zachtst gezegd niet zo gesteld op outsiders, waaronder Lara.
Aan Lara de taak om de vijanden te verslaan, haar vrienden te redden en een manier te vinden om van het eiland af te komen.

Het verhaal speel je redelijk vlot door, in sommige gevallen zie je daardoor nog vrij aardige stukken over het hoofd in bepaalde maps, omdat de verhaallijn je daar niet helemaal doorheen leidt. De levels zijn op zich redelijk lineair opgezet, hoewel er nog wel redelijk wat andere wegen te bewandelen zijn in bijvoorbeeld Shaunty Town en Shipwreck Beach. Maar echt free roaming is het niet. Op zich niet heel erg, want dat zorgt er wel voor dat je het verhaal kan blijven volgen. Maar verwacht niet een missiegebaseerde game zoals bijvoorbeeld een GTA.

Wapens
De welbekende dubbele pistolen waar Lara normaal mee loopt te zwaaien heeft ze in deze game niet. Lara begint ongewapend, maar vindt al vrij snel een boog en wat pijlen om mee te jagen. Ook als je later betere wapens krijgt zoals een pistool of shotgun zul je je pijl en boog regelmatig gebruiken, omdat je er heel onopvallend mee kunt schieten, waardoor vijanden niet gelijk doorhebben dat er geschoten wordt. Iets dat natuurlijk anders is als je met een machinegeweer rond gaat rennen.
Verder kun je je pijl en boog ook gebruiken om touwen vast te schieten op bepaalde plekken zodat je die omver kunt trekken, of je een touwbrug kunt maken. Verder kun je op een bepaald moment ook pijlen in de brand steken, zodat je vanaf een afstandje dingen kan laten ontploffen, of vijanden sneller uit kunt schakelen.
Maar de pijl en boog is voornamelijk heel stoer en het is geweldig om ermee rond te sneaken, zoals je ook kon doen met Cate Archer in No one lives forever 2

Pistool:

Machinegeweer:

Shotgun:

Boog:

Bijl:

En op het einde, haar trademark dubbele pistolen:

Vijanden
Wat opvalt aan deze game is dat er eigenlijk bijna alleen maar 'menselijke' vijanden inzitten. Er zitten ook een paar vijanden in die ik niet helemaal menselijk zou noemen, omdat dat meer een soort van halfgoden zijn. Maar dieren vallen je in deze game niet aan, op wolven na die je vrij in het begin tegenkomt. Verder loopt er van alles rond, konijntjes, zwijnen, krabbetjes, ratten en reeŽn en je ziet ook de nodige kraaien en zeemeeuwen vliegen en her en der ook wat kippen op en neer sjouwen. Maar geen van deze dieren heeft ooit de neiging om je aan te vallen, hoewel je er zelf wel op kunt jagen. Dus in deze game geen tijgers, leeuwen, apen, dino's of slangen. En ergens vind ik dat wel een klein beetje jammer, want dat was iets dat toch wel een beetje bij Tomb Raider hoorde.

De vijanden die je tegenkomt zijn over het algemeen gewapend met pijl en boog of geweren. En op de standaard moeilijkheidsgraad is het alleen lastig als je ineens te maken hebt met heel veel tegenstanders in 1 keer. Er lopen er ook een paar met schilden rond die wat lastiger te raken zijn, maar zodra je eenmaal de mogelijkheid hebt om granaten af te vuren zijn die eigenlijk ook zo uit te schakelen. Je kunt vijanden met 1 gericht schot uitschakelen, maar als je ze wat minder accuraat raakt dan zullen ze wat langzamer bewegen en niet gelijk terug kunnen schieten, waardoor je op korte afstand met je bijl kunt zwaaien en ze een kopje kleiner kunt maken.

Luguber
Waar de vorige Tomb Raiders natuurlijk wel vol geweld zaten, waren ze niet zo heel luguber als deze versie. Je kunt vijanden wat lomper afmaken door op korte afstand ze neer te schieten bijvoorbeeld, maar Lara zelf moet het ook ontgelden. Waar ze in vorige delen gewoon dood neerviel als je haar van een te grote hoogte liet vallen, zag het er nooit heel echt erg uit. Dat is in dit deel wel anders. Bijvoorbeeld een stuk waarbij ze in het water kan vallen waarbij je moet proberen obstakels te ontwijken. Als dat niet lukt, dan wordt Lara ook gespiest op een lang stuk metaal, dat vrij duidelijk in beeld gebracht wordt.

Verder is het zo dat er sowieso genoeg bloed in de rondte vliegt, maar er zijn ook stukken waarbij Lara door rivieren van bloed moet waden en ze zelf ook helemaal onder het bloed zit. Het zorgt er in elk geval wel voor dat de sfeer er lekker inblijft, en je Lara het liefste zo snel mogelijk weer uit deze ellende haalt.

Expeditieleden
Je lijdt niet in je eentje schipbreuk op het eiland, maar je zit daar met nog een aantal andere expeditieleden die een vrij belangrijke rol spelen in het spel. En dit is af en toe een beetje matig uitgewerkt. Je kunt praten met ze, maar dat voegt eigenlijk weinig toe, er komen niet meer dan een paar matige one-liners uit. Verder zie je ze ook alleen in de basecamps en her en der in cutscenes en missies waar je ze moet redden. Maar op een gegeven moment zit je met je team samen, en moet je op een gegeven moment verder. Ieder zinnig mens zou zeggen dat het verstandig is dat als je elkaar eenmaal hebt gevonden, je elkaar dan niet meer uit het oog verliest. Maar Lara blijft dan wel alleen achter zonder met ze mee te gaan.
Hoewel het gameplay technisch een beetje lastig is, voelt dit in het verhaal wel een beetje raar. Lara is de helft van het spel op zoek naar haar vrienden, dan heeft ze die eindelijk gevonden en laat ze die weer alleen.

Skills
In deze Tomb Raider zijn een stuk meer RPGelementen verwerkt. Zo krijg je experience points die je kunt inleveren voor skills en kun je salvagen om je wapens te upgraden. Het ontwikkelen van Lara zat ook al in Tomb Raider The Angel of Darkness, alleen was het daar vrij belabberd uitgewerkt, waardoor je al vrij vlot in het spel niet makkelijk verder kon spelen. Iets dat hier gelukkig niet het geval is. Je kunt met bepaalde skills bijvoorbeeld nieuwe gevechtstacktieken leren en leren om meer spullen te scavengen.

Het upgraden van wapens kun je doen door middel van het zoeken van wapenonderdelen die je her en der in de game tegenkomt, of het scavengen van materialen, waarmee je upgrades kunt kopen.
Op zich is het wel een aardige toevoeging aan de game, hoewel ik het niet heel erg gemist had als het er niet in had gezeten denk ik.

Quicktime events
Er zitten her en der wat quicktime events in het spel. Gelukkig niet al teveel, maar degene die erin zitten zijn behoorlijk irritant. Laat mij gewoon een wolf kapotschieten ipv 20 keer achter elkaar proberen precies op tijd op een knopje te drukken, dat speelt gewoon zo vervelend. Van mij had dit eigenlijk volledig achterwege mogen blijven, omdat het eigenlijk niets toevoegt aan het spel.

Survival Instincts
Om je op weg te helpen in de levels kun je op Q drukken om je survival instincts te activeren. Hierdoor wordt het scherm grauw, en lichten de delen van de level op waar je iets mee kunt doen. Zo zul je bijvoorbeeld munitiekratjes, pijlen, dieren en vijanden zien oplichten. Maar ook items voor sitequests en documents/relics die door de levels verspreid liggen. Hoewel het leuk is om alles zelf te ontdekken, is het soms wel heel handig. Zeker als je voor de volle 100% wil gaan is het handig als je het in een bebost gebied af en toe aan kunt zetten om paddestoeltjes of totems te vinden.

Overigens is het zo dat deze view verdwijnt zodra je beweegt. Je kunt rondkijken, maar zodra je gaat lopen dan verandert het beeld weer naar de normale weergave.
Buiten de survival instincts is het zo dat de omgeving al behoorlijk wat hints geeft. Alles waar je tegenaan kan klimmen is voorzien van witte accenten, waardoor vrij makkelijk te zien is aan welke richel dat je bijvoorbeeld kunt gaan hangen. Van mij had dat wel iets minder opzichtig mogen zijn.

Zwemmen
Waar Lara vanaf de eerste Tomb Raider al uitgebreid een duik kon nemen in het water en ook kon verdrinken als je haar te lang onder water hield, lijkt dat in deze game wat anders te zijn. Ook al zit je op een eiland, zwemmen doe je eigenlijk nauwelijks. Het water waar je doorheen komt is vaak niet heel diep, waardoor Lara daar doorheen kan waden. Hoger dan haar borsten komt het water in elk geval niet. En als er dieper water is, dan word je meestal gelijk tegen de rotsen aangesmeten en overleef je het niet. En dat is toch wel een gemis vind ik eigenlijk, zeker omdat er vrij veel water is op een eiland.

Heel af en toe wil Lara nog wel eens bijna kopje onder gaan, als ze door een gang loopt, maar ook dit is niet echt zwemmen. Ze klimt dan onder balken door zoals op onderstaand screenshot, maar je kunt ook hier niet onderwater gaan.

100% en Free Travel
Ik had de verhaallijn uitgespeeld en zat toen op grofweg 70% completion. De overige 30% bestaat uit het zoeken van documents, relics en GPScaches. Het oplossen van de puzzels in tombes en de diverse sidequests die in de levels zitten.
Bijna ieder level is voorzien van 1 of 2 sidequests. Deze sidequests zijn onder andere het verbranden van vlaggen, aansteken van standbeelden, kapotschieten van totems en lampen, het stelen van eieren en het plukken van paddestoelen.

Zodra je levels hebt uitgespeeld kun je naar bepaalde delen van het spel vrij reizen. De overgangsstukken tussen ieder level zijn dan niet meer te bereiken (op een uitzondering na), dus het hele spel nog een keer doorlopen gaat op deze manier niet meer. Ook de stukken waarbij je niet volledige controle hebt over het spel zijn onbereikbaar. Bijvoorbeeld de stukken waarbij bepaalde delen instorten, vliegtuigen neerstorten of er interactie is met je teamleden zijn over het algemeen niet beschikbaar. Maar die zijn ook niet nodig om voor de 100% te gaan, al is het soms wel jammer dat je bepaalde locaties niet op je gemak nog een keertje kunt bezoeken.

Het voltooien van de hele game wordt op het einde wel makkelijker. Naarmate je meer GPScaches en schatkaarten vindt, wordt er steeds meer info gegeven op de kaart, waardoor je bepaalde dingen makkelijker kunt vinden. Alleen voor de sidequests heb je niet zoveel aan de map. Maar daar kun je gebruik maken van je survival instincts, die items op de map highlighten, waardoor je bepaalde delen kunt herkennen. En als dat niet lukt dan staat YouTube vol met genoeg tutorials, al heb ik die zelf maar 1 keer echt nodig gehad, voor een lullig vlaggetje in de bunker.

Wat apart is dat je soms ineens nog een bult vijanden tegenkomt, ook al heb je eigenlijk het hele eiland al uitgemoord, als je bepaalde stukken hebt gemist dan kan het ineens zo zijn dat je nog een boel mensen achter je aankrijgt. Dat merk je dan wel aan de muziek en het feit dat Lara ineens haar wapen tevoorschijn haalt.
Zo heb ik een heel gedeelte van Shanty Town en Shipwreck Beach gemist in de verhaallijn, waardoor ik daar nog her en der wat vijanden tegenkwam. Ook op plekken waar ik uiteindelijk wel was geweest. Op zich wel leuk, zo was er wel wat meer te doen dan suf rond te lopen. Al merk je dan pas dat je nog best wat van een level hebt kunnen missen.

Ik vond het in elk geval wel de moeite om alles nog een keertje door te lopen en het spel helemaal uit te spelen.

Tombes
Een groot deel van de puzzels zitten in de (optionele) tombes die je her en der kunt vinden. Als je in de buurt komt van een tombe krijg je een melding dat er eentje in de buurt is, en vaak wordt er ook wel op gewezen in de game. Meestal zitten de tombes in een uithoekje van de level, je loopt er in de meeste gevallen niet zomaar langs. Als je een tombe hebt uitgespeeld, wat in de meeste gevallen niet heel erg moeilijk is, dan wordt je in de meeste gevallen beloond met een schatkaart, die op de kaart aangeeft waar relics, documenten en GPScaches te vinden zijn.

Speelduur
Ik had na zo'n 25 uur speeltijd de singleplayer uitgespeeld, en zat daarmee op 70% completion. De laatste 30% heeft met rond de 4 uur geduurd. De timer staat nu op 30 uur, maar daar zit iig een klein uurtje multiplayer bij, en de nodige benchmarks.
Net als bij de andere games denk ik dat ik het nog wel een keertje opnieuw ga spelen over een tijdje, als ik me weer eens verveel, zoals ik dat ook bij veel oude delen gedaan heb.

Lara
Niet alleen de ervaring van Lara is aangepast, ook het uiterlijk van Lara is heel anders, maar gelukkig niet op zo'n manier dat er niets meer te ontdekken is van de oude Lara. Haar figuur is in elk geval wat realistischer geworden. Lara heeft nog steeds behoorlijke borsten, maar niet meer zo extreem als in de eerste games.

Als we de Lara uit deze Tomb Raider en uit de vorige Tomb Raiders naast elkaar zetten is het verschil al behoorlijk duidelijk.

Lara, nieuw vs oud. Een stuk minder boobies en een stuk mindere sexy outfits

Bij de oudere Lara lag de nadruk duidelijk op haar flinke rondingen met in sommige outfits ook flink wat inkijk. Dat is met de nieuwe Lara een stuk minder. Sowieso heeft ze nog maar 1 outfit, die hooguit wat verder scheurt en viezer wordt naarmete je verder komt.
Haar benen en taille hebben ook iets normalere proporties aangenomen. Dat draagt wel bij aan het realisme. Omdat Lara niet langer direct de rondborstige superheldin is met bijna onvoorstelbare moves maakt haar dat een stuk menselijker. Ze is een stuk angstiger, zeker in het begin van de game en ze kan niet zomaar overal opspringen en klimmen en klauteren als ze gewond is.
Verder komt Lara er niet helemaal ongeschonden meer vanaf, waar ze in eerdere games hooguit wat natte kleren had als ze uit het water kwam bleef ze zelfs als ze gewond was er nog steeds puntgaaf uitzien. In deze Tomb Raider wordt Lara zit Lara onder de modder en het bloed, en dat spoelt er ook gedeeltelijk weer af als ze in de regen loopt of in het water zwemt.
Nog steeds kan ze vrij aardig klimmen en klauteren en met diverse wapens overweg, op een manier dat ik er jaloers van word.

Graphics
De nieuwe Tomb Raider heeft echt geweldige graphics. Het spel ziet er echt heel strak uit, met mooi gedetailleerde textures. Het spel ziet er op goed speelbare settings ook prima uit. Ik draaide het met 4x AA op 2560x1600 met de instellingen op high op gemiddeld zo'n 30-35fps. En dat met een i5 2500K en een MSI Radeon 6870 HAWK en 8GB aan geheugen. Zet je alles op ultra of ultimate, dan wordt het lastiger. Je ziet dan weliswaar de details van de haren van Lara, maar dan zit het gemiddeld op 10 fps. Dus niet echt speelbaar op m'n huidige config. Maar zoals je aan de screenshots in deze review kan zien is het lang niet slecht. Opvallend is dat de game zelf soepeler lijkt te lopen dan sommige van de cutscenes, die leken altijd wat meer te stotteren. Niet heel ernstig overigens, maar wel net zo dat het opviel.

Om een idee te geven van het verschil in de kwaliteit heb ik wat screenshots genomen uit de benchmark op (ongeveer) hetzelfde punt. De screenshots zijn genomen op 2560x1600, in low, normal, high, ultra, ultimate en custom. De custom settings die ik gebruik heb staan hieronder:

LowNormal
HighUltra
UltimateCustom

Geluid
Het geluid is meer dan prima. De muziek is lekker sfeervol in de game en daarnaast is er voor Lara ook een goede voiceactor gekozen die in mijn optiek goed het gevoel van Lara weet over te brengen. De geluidseffecten in de game zijn verder ook prima.
Het enige jammere aan de soundtrack vond ik zelf dat er niet stiekem een variatie gemaakt is op de theme uit de eerste game waar het mee begonnen is.
Wat dan weer wel grappig is, als je alle GPScaches uit de hele game gevonden hebt is dat je weer hetzelfde geluidje te horen krijgt als dat je in het eerste deel had als je een secret gevonden had.

De muziek is dit deel gecomponeerd door Jason Graves. Een deel van de muziek zit als download bij de collector's edition, maar niet de gehele soundtrack. Dat vind ik dan zelf weer een beetje jammer, die had er makkelijk helemaal bij kunnen zitten.

Multiplayer
Tomb Raider heeft ook een multiplayermodus. Ik had sterk mijn twijfels hierbij, omdat ik niet echt zag hoe je met meerdere Lara's tegen elkaar zou moeten spelen. Maar dat is dan ook niet het geval in de multiplayer. Eigenlijk staat de multiplayer een beetje los van het eigenlijke spel, behalve dan dat je een soortgelijke setting hebt en je speelt met karakters uit het spel (zowel je mede-expeditieleden als de eilandbewoners).
En dan verandert de game eigenlijk in een soort first person shooter, maar wel eentje waarbij je redelijk wat invloed kunt uitoefenen op de omgeving.

Er zijn 4 verschillende multiplayermodi; Rescue, Team deathmatch, Cry for help en Free for all.
Iedere gamemodus is te spelen als een ranked game, of als casual game.

Het doel van rescue is om medical supplies te zoeken en die terug te brengen naar je kamp. Of om dat juist te voorkomen.
Team Deathmatch is vrij standaard zoals in de meeste games. 2 teams nemen het tegen elkaar op en degene met de meeste punten wint.
De derde gamemodus is Cry for help. Hier moet je proberen om een noodsignaal te versturen door bakens te activeren. Het doel van de andere kant is om dat te voorkomen en de batterijen ervoor te stelen zodat er geen signaal verzonden kan worden.
Free for all: De regel is simpel... beweegt het, dan moet je erop schieten.

Je kunt een aantal characters kiezen aan beide kanten, maar het grootste gedeelte kun je vrijspelen. Je kunt met salvage je wapens upgraden en nieuwe wapens unlocken.
Met Lara zelf spelen kan pas als je level 60 hebt gehaald en iets van 10.000 salvagepunten hebt neergeteld.

Benchmark
Wat handig is aan deze game is dat het spel ook een ingebouwde benchmark heeft. Gezien ik vrij veel hardware review is het best handig om wat games te hebben die makkelijk te testen zijn.
De benchmark zelf verklapt eigenlijk niets van het spel zelf. Je ziet Lara die uitkijkt over zee waar de camera omheen draait. De benchmark duurt 90 seconden en geeft vervolgens een minimum, maximum en gemiddeld FPS.

Om een idee te geven van de beeldkwaliteit en de prestaties heb ik de benchmark gedraaid op mijn systeem, op de 5 verschillende standaardinstellingen, en de instelling waarop ik het spel gespeeld heb waarbij het nog lekker liep. De settings daarvan staan iets verder naar boven. Ik heb de game gedraaid op een i5 2500K (gebenched op 4200MHz), een Radeon 6870 HAWK 1GB van MSI op een Gigabyte Z68X-UD4P, met een 256GB Plextor M5pro en een 1TB WD Caviar Green waar de game op stond geinstalleerd. En dit is aangesloten op mijn HP LP3065 30” monitor.

Tomb Raider 2560x1600
Low 73.4 fps
Normal 50.7 fps
High 37.2 fps
Ultra 23.0 fps
Ultimate 10.7 fps
Custom 31.8 fps

De benchmark zal ik de komende tijd in elk geval wel vaker gebruiken, het is een prima benchmark om een systeem te testen. En omdat hij in m'n Steamlibrary staan ook makkelijk te installeren.

Collector's edition
De reden dat ik deze editie gekocht heb is vanwege de action figure die erbij zat. Ik wilde niet dat deze ontbrak in mijn verzameling.

Unboxing
De collectors edition wordt geleverd in een groot blik met een kartonnen hoes eromheen. Hierin zitten de actionfigure, een doosje met daarin de DVD, een artbook, wat downloadcodes (voor het htimanweaponpack voor de multiplayer en een aantal geluidstracks), een survivalpouch en een poster.

De actionfigure is in tegenstelling tot de meeste Larafiguurtjes die ik heb uitgevoerd in plastic met veel beweegbare delen. Daardoor zien de knieŽn, ellebogen en dergelijke er wel wat raar uit, maar hiermee kun je haar wel in iedere pose neerzetten. Ze is voorzien van een aantal wapens en handjes die je kunt vervangen, afhankelijk van welk wapen je haar wilt geven.
Het gezicht vind ik niet helemaal lijken eigenlijk, die had wel iets beter gekunnen. Desalniettemin staat ze leuk in de verzameling denk ik.

De collector's edition was niet heel goedkoop, §80 incl verzenden. Ik vond dat het wel waard omdat ik per se die actionfigure wilde hebben. Maar mocht je het puur doen voor de game is die stukken goedkoper te vinden via Steam.

Het spel zit goed in elkaar, voor een remake van Tomb Raider was ik erg benieuwd wat er van gemaakt was, en ik was aangenaam verrast. Er zitten wel wat puntjes in die beter hadden gekunnen. De quicktime events hadden van mij weg mogen blijven en ik had wel wat meer puzzelelementen verwacht. Dat Lara niet meer kan zwemmen is jammer en er zijn nog wel een paar kleine dingetjes. Maar niets dat uiteindelijk een echte spelbreker is. De game is heel leuk, er zit genoeg potentie in voor een nieuw deel met een nieuwe Lara. Hoewel Lara zeker in het begin een eind verwijderd lijkt van de Lara uit de oude Tomb Raiders is ze aan het einde van de game duidelijk klaar voor meer avonturen.
De meegeleverde dingetjes zijn leuk, al vind ik het dan wat jammer dat het blijkbaar niet de volledige soundtrack is die je krijgt, je kunt 10 van de 20 nummers downloaden.

Gallery
Voor de liefhebbers nog een hele bult screenshots: 2560x1600

TR2013

Heb jij ook een Tomb Raider Deluxe Collector's Edition, PC?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

25 uur voor singelplayer? Speelde je hem op Ultra Hard of iets in die geest? Ik had de game na 10 uur uitgespeeld op normal met 76% completetion.. voor de rest mooi uitgebreide review. Een inhoudsopgaven zou trouwens niet misstaan :P
Nee, dat was gewoon op de normale instellingen. In 10 uur had ik 'm in elk geval nooit uit kunnen spelen.
Aha okť, nou ja ieder zijn eigen tempo :) Tis in ieder geval een prima game om 25 uur aan te verspillen ;)
Onder het kopje benchmark heb je een nieuw merk uitgevonden: "Radeno"

Leuke review overigens, de vergelijking nieuw met oud vind ik wel aardig, volgens mij zijn d'r boobies nog altijd even groot, je ziet er gewoon niet zoveel meer van ;)
Jammer voor de liefhebbers, maar het doet de geloofwaardigheid misschien wel goed!

+3 zoals je wel gewend bent :)

edit: Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat MSI (en andere hardwarefabrikanted) er toe aanzet steeds al die hardware jouw kant op te sturen :P

[Reactie gewijzigd door NinjaTuna op 10 mei 2013 20:51]

Onder het kopje benchmark heb je een nieuw merk uitgevonden: "Radeno"
Typo is aangepast, die willen er af en toe nog wel eens insluipen.
Hoe dan ook ligt er een stuk minder nadruk op Lara's borsten dan in de vorige games als het aankomt op kleding.
+3 zoals je wel gewend bent :)
Tnx
Nouja, ik review natuurlijk nogal veel spul en vrij uitgebreid en veel verschillende dingen. Dat maakt het voor de fabrikanten vaak genoeg interessant om mij weer eens wat dingen te laten testen.
Schitterende game inderdaad, en blij dat ik niet die editie met dat beeldje gekocht heb want oh wat is die lelijk zeg :(
Smaken verschillen. Voor een action figure vind ik het beeldje er erg goed uit zien. Zo op de foto's is het nogal close up en dat doet naar mijn mening niet helemaal recht aan de figure. Het enige minpuntje is dat ze er van mij wel een standaardje bij hadden mogen leveren, want het kreng blijft maar lastig overeind staan en valt geregeld om in de vitrine. Het spel zelf heb ik nog steeds niet gespeeld :X
Zo heel veel problemen heb ik daar niet mee, ze blijft redelijk goed staan. Een standaardje had het natuurlijk wel beter gemaakt, maar vind ik zelf niet echt noodzakelijk.
Voor aan actionfigure vind ik dat juist heel mee vallen, het ding is best gedetailleerd, het gezicht vind ik alleen wat minder lijken. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan waar je 't ding naast houdt. Als ik deze naast m'n andere actionfigures zet is deze wel wat gedetailleerder, zet ik 'm naast de (niet beweegbare) beeldjes van giethars e.d. dan is deze inderdaad wel wat minder mooi. Maar dan hebben we 't ook over 2 heel vrschillende dingen.
Mooie review!

Een vraag. Met welke camera heb je de foto's van de box enz. gemaakt?
Mooie review!
Tnx
Een vraag. Met welke camera heb je de foto's van de box enz. gemaakt?
Een oude EOS 450D
Goeie review!

Ik heb hem voor de PS3 aangeschaft. Ik vind het met een controller toch iets makkelijker spelen dan met tb/muis. Via Steam heb ik een paar oude Tomb Raider games, maar nu met de PS3 speelt het toch iets beter, maar das uiteraard persoonlijk. De graphics vallen me op de PS3 ook niet tegen, eerlijk gezegd... Muziek en sounds zijn ook positief. Ik moet m'n A/V receiver toch echt een paar tikjes zachter zetten, anders trillen de ramen uit de kozijnen.

Hopelijk blijft het nog ff kloteweer, dan kan ik hem eindelijk eens uit gaan spelen!!
Op de PC speelt het met een Xbox 360 controller ook perfect. (zoals de meeste games die ook op consoles te krijgen zijn tegenwoordig) Met toetsenbord en muis zou ik het inderdaad eigenlijk ook niet aanraden.
Om eerlijk te zijn, het lijkt mij met een controller juist verdomd lastig om te spelen. Met de muis kun je juist heel makkelijk overal heenkijken. Dat vind ik met een controller toch een heel stuk lastiger.
Geweldige review! Bedankt!

Het stukje luguber, en het skill stukje, eigenlijk alle formules van hedendaagse games vallen me wel tegen. Ik ben dus ook een die-hard tombraider fan, en deze lijkt me echt niets aan om te spelen :( En toch haal ik waarschijnlijk eens de collector's edition gewoon om bij de rest te schuiven :)
Voor 80 Euro niet de complete soundtrack ontvangen klinkt wel behoorlijk aan de zuining kant eigenlijk.. Verder mooie uitgebreide review!
Nice ik zat ook vast bij Quicktime events 5 keer geprobeerd. Daarna exit game 8)7
Heb trouwens ook msi 6870 hawk . 1920x1080 Ultimate max 30fps gemiddeld 22fps. Maar best goed speelbaar.

[Reactie gewijzigd door Arthur84 op 18 mei 2013 20:05]

Prachtige review ,+3 zoals je bent gewend.

Maar 25 uur om de singleplayer af te maken? Ik was klaar met de verhaal binnen 6 uur ,en dan had ik 60% completetion.
Prachtig verhaal en niet de Tomb Raider die ik gewend was ,maar ja ik wist wel dat deze iets anders zou zijn dan de rest van de franchise.....ik vond de spel alleen wat aan de korte kant!
Prachtige review ,+3 zoals je bent gewend.

25 uur is 't tellertje waar Steam op stond voor het aantal uren dat ik 'm gespeeld heb, dus lijkt me dat dat dan ongeveer wel klopt.

Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013