Rctworld

7 mei 2013 17:28, 12225 views

Pluspunten

• Goede performance...
  • Fantastisch scherm
  • Goede speaker
  • Goede camera bij daglicht
  • TV remote
  • Verwisselbare accu (voor wie dat nodig vindt!)

Minpunten

• ... maar hier en daar wat lag
  • Het blijft plastic
  • Extra functies zijn overbodig/werken niet ideaal
  • Saaie interface standaard apps
Algemene beoordeling Score: 4

Disclaimer: Allereerst even een waarschuwing, dit is een review geschreven vanuit het perspectief van een gebruiker, ik zie geen toegevoegde waarde in het toevoegen van benchmarks en foto’s die je ook al in 1000 professionele reviews terug kunt vinden. Dit is simpelweg hoe ik het ervaar.

Al sinds de introductie van de eerste Samsung Galaxy-telefoon staat de lijn garant voor toonaangevende hardware met als hoogtepunt, vooral qua verkoopcijfers, de Galaxy S3. Inmiddels zijn we toe aan de opvolger, weet de S4 de reputatie hoog te houden of gaat hij ten onder aan hoogmoedswaanzin?

Waarom heb ik de keuze voor de S4 gemaakt?

Zelf ben ik al jaren fervent Sony gebruiker, eigenlijk alles behalve mijn spiegelreflex camera is van Sony. Helaas heb ik bij Sony meermaals gemerkt dat de software updates erg lang op zich laten wachten, dat het in het geval van mijn Xperia S de camera zo’n beetje onbruikbaar maakt (terwijl Sony toch echt de camera sensoren levert voor de iPhone en Galaxy lijn maar die kunnen schijnbare betere software maken), reparatie was drama en de bouwkwaliteit van de Xperia S was niet best (werd glimmend terwijl hij mat was).
Daarnaast had Sony (Ericsson) altijd erg de neiging om telefoons vroeg aan te kondigen maar dan heel laat met alweer achterhaalde specs uit te brengen, het tij lijkt nu enigszins gekeerd met de Xperia Z maar ik was er even klaar mee. Ook gewoon omdat ik op zoek was naar iets nieuws, je wilt niet jaren achter elkaar hetzelfde maar dan net iets sneller en net iets mooier. Als je 700 euro uitgeeft wil je wel even een “Wow” momentje.

Ik heb even getwijfeld over de HTC One, vanwege de goede verhalen over de speakers, behuizing en camera en ik dacht stiekem dat hij kleiner was omdat hij “slechts” een 4.7” scherm had maar dat bleek in de praktijk tegen te vallen. Ook was de One niet of nauwelijks leverbaar en vind ik het ontbreken van zowel een menu als multi-task knop onbegrijpelijk. Uiteindelijk ben ik ook gewoon een beetje een zogenaamde “spec- en schermhoer” en aangezien ik al een PS Vita had met AMOLED van Samsung was ik na een korte hands-on met de S4 en One er snel uit dat de S4 meer iets voor mij is.

Hardware

Laten we gelijk met de deur in huis vallen, de S4 is op dit moment zonder twijfel de meest krachtige, geavanceerde en uitgebreide smartphone op de markt: een Snapdragon 600 quad-core op 1.9 GHz, 2GB LPDDR3 (waarmee het de eerste smartphone met LPDDR3 zou zijn volgens mij), 5” 1080p AMOLED-scherm en een 13MP camera.

Uiteraard kun je in discussie gaan of dit in de praktijk toegevoegde waarde heeft boven de HTC One of Xperia Z die op dezelfde Qualcomm SoC draaien met een wat lagere kloksnelheid maar aan het einde van de dag is de Nederlandse S4 gewoon de krachtigste smartphone die hier te verkrijgen is, zij het met een kleine marge. Er is op dit moment maar één smartphone die de Nederlandse S4 echt zou kunnen overtreffen en dat is zijn buitenlandse broertje welke met Samsung’s eigen Exynos 5410 Octa-core geleverd wordt maar ook dat gaat weer over marginale verschillen.

Wat duidelijk is, is dat Samsung zijn best heeft gedaan om zoveel mogelijk toonaangevende hardware in zijn nieuwe vlaggenschip te stoppen. Buiten de standaard hardware heeft Samsung ook de moeite genomen om bijvoorbeeld een Infrarood zender en vocht- en temperatuursensor toe te voegen. Wat daar uiteindelijk de toegevoegde waarde van is moet later blijken als we de software die er gebruikt van maakt bespreken.

Design en bouwkwaliteit

Om eerlijk te zijn vond ik de Galaxy S3 niet om aan te zien: overal ronde vormen, dikke bezels en veel ruimte tussen de home-knop en het scherm. Dan waren er nog de kleuropties blauw en wit die mij niet aan spraken en het pentile display wat gewoon net niet zo scherp was als die van de concurrentie. Om die reden heb ik vorig jaar, net als alle jaren daarvoor een Sony (Ericsson) gekocht, in dit geval een Xperia S welke weliswaar lang niet zo high-end was maar mij simpelweg veel meer aansprak.

In veel winkels waar ik vroeg of men reeds dummy’s/demo toestellen van de S4 had werd mij verteld dat dit niet het geval was maar ook geen enkel nut zou hebben want “hij zou toch niet te onderscheiden zijn van de S3”, een gevoel wat bij veel mensen lijkt te leven.

In de praktijk is echter duidelijk dat Samsung het design als geheel verfijnd heeft, het scherm is groter, de bezels stukken kleiner en in plaats van ovaal/ronde lijnen is gekozen voor een veel strakkere look. In mijn ogen is de S4 in ieder geval oprecht een mooi toestel om te zien.

Wat Samsung niet verfijnd heeft is het gebruik van Polycarbonaat in de behuizing, oftewel plastic. Eerlijk is eerlijk, het toestel voelt zowel met als zonder accu aan als een dummy qua gewicht en de achterkant straalt gewoon uit dat het plastic is, ook is de achterkant helaas erg glad. De buitenrand en de voorkant hebben echter wel een premium look en feel en ook bij het vasthouden heb je wel het idee dat alles degelijk in elkaar zit.

Wat mij betreft is dat eindeloze gezeur over behuizingen hoe dan ook zinloos, iPhone-gebruikers zonder bumpers zijn bijvoorbeeld op één hand te tellen en dat is voor de meeste Android-toestellen niet anders. Hoeveel iPhones vallen niet binnen één keer kapot, het glas van de Xperia Z schijnt soms haast spontaan te breken en ook een unibody zoals op de HTC One gaat je scherm niet helpen als hij verkeerd terecht komt. Wat heb je aan een mooie achterkant als je die vervolgens weer weg moet stoppen? Zelf ga ik dit overigens ook doen, mijn Spigen SGP Neo Hybrid case is onderweg en dat is enkel omdat ik het een hele mooie case vind, anders gebruik ik mijn telefoon liever zonder case.

Uiteraard had Samsung beter een unibody design kunnen nemen maar het zou ongetwijfeld meer kosten, moeilijker te produceren zijn en aan het eind van de dag vrij weinig opleveren ten opzichte van een goed geconstrueerde plastic behuizing behalve dat het er mooier uit ziet.

Water- en stofdichtheid, zoals op de Xperia Z, was leuk geweest maar voegt voor mij persoonlijk niets toe. Het zou mij vooral aanleiding geven om iedereen te showen dat het kan en zodoende met een beetje pech alsnog het toestel te slopen als je klepjes niet goed dicht zitten, het is immers een waterbestendige telefoon en geen telefoon bedoeld voor onderwater gebruik. Voor wie dat wel interesseert komt er 99% zeker een S4 Active…

Scherm en geluid

De twee belangrijkste onderdelen van een smartphone zijn toch zonder meer het scherm en de speakers, een krachtige CPU is leuk maar zonder goed scherm heb je er toch weinig aan.

Over het scherm kan ik kort zijn: “Wow”, ik ben erg kritisch op schermen maar dit is zonder twijfel het beste scherm wat ik ooit gezien heb. Dit is uiteraard grotendeels toe te schrijven aan de gebruikte AMOLED technologie wat in het kort inhoudt dat pixels zelf oplichten en er dus geen backlight achter zit, hierdoor is zwart echt zwart en spatten de kleuren van het scherm en dat onder elke hoek.

Voor mensen die niet van overdreven kleuren houden heeft Samsung gelukkig dit maal ook de moeite genomen het kleurbereik aan te passen aan internationale standaarden als Adobe RGB waardoor alles wat meer ingetogen is, op mijn werk PC’s/laptops zou ik dit een belangrijk punt vinden maar op mijn telefoon mag het van mij van het scherm afspatten!
Vooral met de standaard afbeeldingen van Samsung lijkt het af en toe haast wel alsof het scherm een opdruk is met achtergrondverlichting, het oogt echt heel natuurlijk in plaats van als een scherm.

Qua scherpte zit het met de Full HD resolutie die resulteert in 441 PPI wel goed, echter ben ik er nog niet geheel over uit of het scherm nu echt scherper is dan mijn Xperia S (720p) die met 342 PPI lange tijd de hoogste pixeldichtheid voor smartphones in handen had. Dit zou wellicht aan de Pentile lay-out kunnen liggen, zo heeft de Xperia S wel 1026 subpixels per Inch waar de S4 het door zijn grotere scherm en het om en om delen van rode en blauwe pixels "slechts" op 882 sub-pixels per inch. Begrijp me niet verkeerd, het scherm is absoluut scherp en in alle andere opzichten veel beter dan het scherm van de Xperia S maar ik zie qua scherpte simpelweg geen echte vooruitgang meer. Ik heb hem ook kort naast meerdere iPhone’s, de Xperia Z en HTC One gehouden en iedereen is het er over eens dat de S4 aan het eind van de dag het beste scherm heeft.

Er zijn overigens wel wat verhalen over paarse ghosting in het settings menu, dit is absoluut waar maar als iemand mij het niet verteld had dan was het mij oprecht niet opgevallen. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het nagloeien van pixels waardoor ze niet snel genoeg zwart kunnen worden, je ziet het echter alleen als je heel langzaam scrolt in het settings menu en waarom zou je dat doen? Oftewel, non-issue voor 99% van de gebruikers.

Wat mij verder opvalt aan het scherm is hoe fijn het Gorilla Glas 3 aanvoelt, vergeleken met alle andere touchscreens die ik ooit gebruikt heb is dit verreweg het fijnste oppervlakte qua gladheid en om schoon te maken/houden.

Ook de externe speaker zou de beste smartphone speaker allertijden zijn ware het niet dat er eerst nog even een HTC One langskwam (hoewel die niet echt leverbaar was voor de S4), ja BoomSound is beter maar buiten dat is er niet beter te krijgen. Het geluid is hard, zuiver en kraakt niet maar uiteraard is de bass ver te zoeken. Thuis heb ik een goede HiFi set en onderweg een Sony MDR-1R headset, voor die aantal keren dat ik de speaker zou willen gebruiken is het dus meer dan genoeg. Het geluid over de mini-jack aansluiting is ook gewoon goed, de DAC heeft genoeg vermogen om de MDR-1R goed aan te sturen.

Er zou wel wat kritiek zijn op de normale speaker, hier merk ik persoonlijk weinig van, ook hier is het geluid hard, zuiver en kraakt niet. Ook de microfoon is zuiver al lijkt het geluid wel wat verlaagd ten opzichte van het echte stemgeluid, ook merk ik dat ik hem snel bedek met mijn vingers wat niet ideaal is maar dat is een kwestie van wennen denk ik.

Camera

Zowel de front- als rearfacing camera’s schieten met goed licht erg goede plaatjes, ook de interface van de camera zit goed in elkaar en heeft een aantal leuke functies die overgeheveld zijn uit de Galaxy Camera. Wat daarbij vrij uitzonderlijk is voor de meeste camera standen is dat ze bij Samsung ook echt allemaal goed werken, wel heb je voor een aantal geavanceerde functies zoals Drama Shot (meerdere moment opnames in één foto) een hele stabiele hand of een statief nodig om echt een goed resultaat te behalen.

In het donker is de camera niet erg bijzonder, inherent aan de gebruikte sensoren. In dit geval kan de S4 absoluut niet tegen de One op maar hetzelfde geldt andersom in daglicht. Dit is dus een afweging die je zelf zult moeten maken.

Wat foto's die ik zelf de afgelopen dagen gemaakt heb (helaas wel gedownsized omdat ze anders te groot waren voor tweakers photo storage):
http://tweakers.net/ext/f/1EFI0hvvLQ5IZMGWSQcLFSzi/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/l9NRE2yB7jtFfcOUFYDUOGzs/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/qXVPcovAL5R6gwKIsBFpAwqt/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/9uKffbzJoGopxFjfdDQkZ7oC/thumb.jpg

Software

Samsung wil zich, helaas, vooral onderscheiden op het gebied van software. Waar Sony een cleane interface heeft met zo weinig mogelijk bloatware, HTC BlinkFeed heeft dacht Samsung dat het wel leuk zou zijn om een aantal zaken toe te voegen om je alledaagse leven makkelijker te maken. Ik zal in het kort wat verder in gaan op de verschillende onderdelen.

Algemeen / TouchWiz Interface

De launcher van TouchWiz vind ik persoonlijk erg mooi, werkt goed en over het algemeen lijkt de telefoon ook zeer vloeiend zij het niet dat bepaalde widgets op je homescreen de interface soms lichtelijk kunnen vertragen. Waar ik minder tevreden over ben is de UI van de standaard apps en bijvoorbeeld het Settings-menu, deze is enorm saai om maar niet te zeggen lelijk. Ook heeft Samsung bijvoorbeeld het Settings-menu ingedeeld in tabbladen waardoor je zelfs als doorgewinterde Android gebruiker geen idee meer hebt waar je moet zijn, de beschrijvingen van de verschillende functies zijn ook zeer summier en soms ronduit lachwekkend in het Nederlands.

Positief zijn wel de toggles in de notificatie bar (die je ook zelf kunt verwisselen) en het toetsenbord wat gebruik maakt van SwiftKey. Ook games als Real Racing 3 draaien zonder een enkele framedrop.

Air View

AirView is de functionaliteit die gebruikt maakt van de extra sensitieve touch layer op het scherm om je vinger te detecteren voordat deze het scherm raakt in de Browser, Galerij, Video-speler en Flipboard. Dit heeft Sony eerder gedaan op de Xperia Sola waar het vooral bedoelt was om bijvoorbeeld de juiste link in de browser te kunnen selecteren zonder dat je in hoeft te zoomen. Samsung doet het echter net even anders, in de Galerij en Flipboard kun je bijvoorbeeld wel makkelijk een item selecteren uit een album of categorie zonder deze eerst te hoeven openen. In de browser is het echter enkel een domme zoom optie die veelal vooral irritant is omdat hij pas na een paar seconde actief wordt en het ingezoomde gedeelte niet gerenderd wordt op de juiste resolutie, ook is er geen mogelijkheid om eenvoudig een link te selecteren zoals op de Sola.

AirView werkt op zich goed maar voegt mijns inziens weinig toe.

Air Gesture

AirGesture werkt door middel van een sensor boven het scherm om handbewegingen boven het scherm waar te nemen, op die manier zou je zonder het scherm aan te kunnen raken door foto’s kunnen gaan of kunnen scrollen op websites. In de praktijk is dit een nogal zinloze functie als het gaat om apps omdat dit vooral zinnig is als je even vieze handen hebt en dan moet je al eerst het scherm unlocken, de app openen en dergelijke en dan kun je toch net zo goed gewoon het scherm zelf aanraken want het voelt erg raar om naar je telefoon te zwaaien.

De enige nuttige toepassing is wat mij betreft het opnemen van je telefoon waarna hij gelijk op speaker gaat. Helaas kun je niet selecteren dat je de functie alleen daarvoor gebruikt waardoor ik regelmatig in de browser van tabblad wissel omdat mijn vinger over de sensor gaat.

Smart Scroll/Smart Pause/Smart Rotation/Smart Stay

Alle functies waarbij Samsung het woordje “Smart” gebruikt hebben te maken met oogherkenning, daarmee kun je automatisch scrollen, video’s pauzeren als je niet kijkt (niet echt handig maar goed), de schermrotatie aanpassen aan de stand van je ogen (handig als je ligt met je telefoon) en dat het scherm aan blijft zolang je ernaar kijkt. Wat betreft deze functies kan ik kort zijn: het werkt, heel goed zelfs. Alleen is er niet genoeg licht dan gebeuren er allerhande gekke dingen en dus ben je al snel geneigd deze functies uit te zetten.

S Health

Een applicatie om je gezondheid en leefomgeving te managen, eerlijk is eerlijk, ik ben er nog niet heel erg mee bezig geweest waardoor ik het nut nog niet helemaal kan bepalen. Wel merk ik dat de temperatuur- en vochtsensoren die gebruikt worden om de kwaliteit van je leefomgeving te bepalen erg makkelijk te beïnvloeden zijn door de telefoon vast te houden waardoor je de telefoon eerst 10 minuten moet neerleggen voor betrouwbare gegevens. Dit is wel verreweg de mooiste standaard applicatie die Samsung heeft bijgevoegd en werkt qua bediening ook fijn.

Samsung Apps/Hubs

In één woord: bloatware. Samsung Apps werkt niet lekker en is geen goed alternatief voor de Play Store en Hubs is daar een, weliswaar heel mooi, grafisch verlengstuk van waarbij vaak blijkt dat men nog niet echt stil gestaan heeft bij de verschillende markten waardoor je vaak krijgt dat een weergegeven artiest op Hubs als “niet beschikbaar” wordt weergegeven als je erop drukt.

WatchOn

WatchOn maakt gebruik van de Infrarood zender en is daarmee verreweg de meest nuttige toevoeging van allemaal: een afstandsbediening voor je TV en decoder/interactieve tv recorder. Je kunt meerdere ruimtes instellen met verschillende apparaten: het instellen van mijn Philips TV en Cisco HD Decoder/Recorder (Ziggo) in de huiskamer verliep vlekkeloos, ook mijn Sony TV op de slaapkamer liet zich probleemloos instellen maar daarbij kwam wel een probleem om de hoek kijken. De belangrijkste meerwaarde van WatchOn is namelijk dat je aan de hand van een TV Gids automatisch het juiste kanaal kan laten selecteren of opnemen, bij de officiële Ziggo Decoder/Recorder is dat geen probleem omdat die automatisch de kanaalindeling van Ziggo pakt maar voor mijn Sony TV die met een niet gecertificeerde CI-module werkt is de zenderindeling doorlopend en behalve de eerste 15 kanalen die ik zelf ingesteld heb gewoon totaal random. Op dat moment gaat de app nog steeds zappen naar het kanaal waar hij denkt dat hij zou moeten zijn maar daar staat het dus niet bij mij.

Verder is de gids nog niet op de hoogte van Nederlandse programma’s en wat daarbij de highlights zijn waardoor enkel Disney Channel, NGC en Discovery terugkomen en het intelligente gedeelte er wel een beetje vanaf is omdat je gewoon zit te zappen als bij je normale afstandsbediening maar met de juiste info zie ik er zeker potentie in!

Een klein kritiekpuntje is dat de app eerst alle data gaat laden voordat hij opstart en dat er ook geen losse remote control widget is voor op je home- of lockscreen. Het laden van de data duurt net even 5-10 seconden wat erg irritant is als je gewoon even de TV wilt bedienen waardoor je dan toch al weer snel de normale afstandsbediening pakt. Ik hoop dat ze, Samsung of de ontwikkelaar Peel, hier wat aan doen.

Multi Window

Multi Window is niks meer en niks meer dan de naam suggereert, het stelt je instaat twee applicaties naast elkaar te draaien en in tegenstelling tot de Note 2 zijn ze dan ook echt allebei actief. In de praktijk kijk ik graag even een YouTube video terwijl ik aan het chatten ben met vrienden/familie of even lekker aan het browsen ben. Dit werkt perfect mits, ja daar komt hij, de app in kwestie het ondersteunt (of Samsung het nodig vindt het te ondersteunen voor die app). Het schijnt dat je met een aanpassing (waarvoor je root nodig hebt) deze beperking kunt omzeilen maar tot op heden werken veel applicaties er niet aan mee, zoals bijvoorbeeld Whatsapp terwijl de Chinese variant (die ik meestal gebruik omdat ik twee jaar in China gewoond heb) er geen moeite mee heeft. Wellicht heeft het gewoon wat met de permissions van de apps te maken of iets dergelijks waardoor Samsung niet kan garanderen dat het goed werkt en derhalve liever het risico niet neemt.

Accu

De accu is voor mij een grote onbekende, het is mij niet duidelijk of hij nou goed of slecht is en aangezien ik hem pas sinds afgelopen donderdag heb wil ik hierover nog geen definitief uitsluitsel geven. Vanuit de fabriek was hij 50% geladen en hield hij het 4.5 uur uit qua screen time, de tweede keer laden 6.5 uur screen time maar nu haal ik ineens nog maar 2.5 – 3 uur. Kortweg er zit iets niet helemaal goed in de kalibratie want hij gaat wel gewoon normaal in deep sleep.

Uitgaande van 6.5+ uur screen time moet ik zeggen dat het gewoon erg goed is voor een toestel van dit kaliber, wellicht dat de iPhone langer mee gaat maar er zijn na de eerste dagen maar weinig situaties te bedenken waarin ik een telefoon 6.5 uur per dag zou kunnen gebruiken en dan ’s avonds geen stopcontact bij de hand zou hebben.

Wellicht dat ik de kalibratie zelf op hol heb laten slaan door een app die de telefoon 3x liet crashen (ook de enige vastlopers die ik tegengekomen ben) en hij wellicht zijn schatting niet goed heeft kunnen maken. Ik ga de komende dagen mijn best doen om de onderste steen boven te halen!

Update 10-05-2013: Inmiddels haal ik weer een screen-time van zo'n 4-4.5 uur, het is dus weer aan de beterende hand maar ik durf nog geen definitief uitsluitsel te geven!

Het is heel moeilijk een goed oordeel te geven over de Samsung Galaxy S4. Waar Sony koos voor software optimalisatie en stof-/waterdichtheid, HTC voor behuizing en speakers heeft Samsung de keuze gemaakt om niet teveel te sleutelen aan de basis en in plaats daarvan een hoop extra functies toe te voegen. Hoewel de werking van sommige functies nog niet eens slecht is zijn de meeste in de praktijk gewoon nutteloze en slecht uitgewerkte gimmicks. Wat dat betreft had Samsung zich beter aan het KISS-principe kunnen houden… Wat we echter niet moeten vergeten is dat alle hardware in de basis in ieder geval al aanwezig is en mocht Samsung in de Note 3/GS5 betere toepassingen bedenken voor deze hardware dan zal men het, Samsung kennende, ook niet nalaten deze functies over te hevelen naar de S4 en dat is iets wat voor de concurrentie niet op gaat.

Laten we alle extra functies buiten beschouwing dan houden we een erg goede smartphone over, zowel qua performance, gebruiksgemak (buiten het onoverzichtelijke settings-menu), fotokwaliteit als speaker stelt het toestel niet teleur. Voor mij is het scherm echter toch de meest onderscheidende factor, het is van een niveau waar een LCD/IPS nooit aan zal kunnen tippen.

Maar uiteindelijk is er maar één echt relevante vraag: ben ik tevreden met de S4? En daarop kan ik volmondig “ja” zeggen!

Opbouwende kritiek is altijd welkom!

Mooie uitgebreide review. +3 als er ook foto's komen ;)
Als ik van de week tijd heb zal ik wel kijken of ik nog iets moois toe kan voegen ;) Zo'n lap tekst zonder plaatjes is niet heel erg aantrekkelijk :D
Ik ben het met je eens qua review.

Overigens wil ik wel toevoegen dat de automatische witbalans erg erg veel verbeterd is tov de S1. Zeker onder LED verlichting.
er staan toch foto's in, maar die zijn gedownsized
Goede review, ik ben het met je eens als het om Sony gaat en hun support. Ik heb een Xperia Play en daar zijn ze heel snel gestopt met updates, ook de classic playstation spellen die te downloaden zouden zijn, zijn nooit gekomen. Ben daarom ook naar een S4 gegaan en niet voor een Xperia Z.
Hele goede en vooral duidelijke review. Ook lekker om weg te lezen! Ik vind de Galaxy S4 ook een mooi toestel maar heb wel nog een vraag. Hoe zit het met de randen rondom het scherm? Ik had destijds ''last'' van stofophopingen in de randen waardoor het op een gegeven moment onder het scherm terecht kwam. Hoe zit dat bij de S4?
Welk toestel ging het dan om bij jou? S3?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik zie tot op heden in ieder geval geen stofophoping en ik geloof ook niet dat het bij de S4 mogelijk is om stof tussen het scherm en het glas te krijgen want die zitten volgens mij geheel aan elkaar vast maar dat zijn dingen die alleen de tijd zal leren.

Wel denk ik dat je een goede kans maakt op garantie als zoiets voor zou komen wat het hoort natuurlijk niet te kunnen...
Ja ik bedoel de S3 inderdaad (vergeten te vermelden). Ik heb de blauwe versie destijds bij Belcompany 3 keer om mogen ruilen voor een nieuwe dus met garantie en dergelijke zit het wel goed.
Dat is erg spijtig, maar goed, als het al 3x voorgekomen is bij 1 gebruiker dan mag ik hopen dat Samsung zijn lesje wel geleerd heeft want dat loopt voor hun ook in de papieren.

Ik zal er in ieder geval op letten ;)
Op XDA zijn er hele topics over met mensen die ook deze problemen hebben/hadden. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1927551

Ik ben wel benieuwd trouwens. Bij mij begon het altijd binnen een week terwijl de telefoon vrijwel altijd in zo'n trekhoesje zat.
goeie review.

vlgs mij klopt je subpixelcount niet. er zitten weldegelijk meer subs in de s4.
de sony = 342x3= 1026
de s4 = 441x2.5= 1102 (elke 2 pixels delen 1 sub van de 3, dus 2.5 sub per pixel niet 2)

en de hoogts ppi (ten tijde) voor de sony geld alleen in nl.
Inderdaad, wat slordig van mij!

Ik weet echter niet of je echt met 2.5 mag rekenen aangezien ze echt gedeeld zijn en die subpixel dus niet per pixel aangestuurd kan worden en dus eigenlijk ook niet echt bijdraagt aan de scherpte. Nog eens opnieuw ingelezen, elke pixel heeft zijn eigen groene sub-pixels maar deelt om en om een rode en een blauwe omdat het oog daar gevoeliger voor is ;) Het zijn dus wel slechts 2 sub-pixels per pixel ;) (dit staat ook verkeerd in de tweakers.net reviews, het zijn niet de groene sub-pixels die gedeeld worden)

Die PPI van SXS was volgens mij ook in Amerika de hoogste, alleen dan wel gedeeld met de HTC Rezound of iets dergelijks. Dus fout is het in ieder geval niet :) Aan het eind van het jaar kwam daar uiteraard wel de HTC J Butterfly overheen maar dat zijn inderdaad allemaal weer toestellen die hier nooit uitgekomen zijn (al komt hij nu alsnog).

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 10 mei 2013 12:44]

Nette review, bedankt hiervoor leest lekker weg en vind het eigenlijk niet zo storend dat er geen plaatjes bij zitten.

Dankjewel!
No problem, graag gedaan!

Mocht iemand nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het graag :)
Mooie review! Fijn om te lezen.

Ik heb zelf geen S4, maar ik heb wel al op verschillende filmpjes gezien dat er wel een widget is voor de watchon app?

Zoals je hier kan zien:

Mooie en duidelijke review.

Er is wel degelijk een widget van WatchOn voor de lockscreen. Mits je 'meerdere widgets' aan hebt staan (instellingen> vergrendelscherm) kun je van links naar rechts slepen op het lockscreen (over de klok), dan op het plusje klikken en in die lijst staat onderaan een widget van WatchOn.

Daarnaast is het ook mogelijk om een WatchOn widget toe te voegen aan het meldingenvenster.
Dit kun je activeren bij WatchOn> Instellingen> Afstandbediening weergeven op meldingenvenster.
Dat heb ik inderdaad gezien, al werkte deze pas goed sinds de laatste updates. Echter zou ik hem liever ook gewoon op de home-screen zetten want die in de notificaties is overdreven groot :P
heldere review!

Waar heb jij trouwens je spigen sgp neo hybrid gekocht? Ik zou er graag eentje willen kopen in de kleur dante red maar deze is in Nederland alleen verkrijgbaar bij onbekendere webshops die hem een stuk onder de adviesprijs verkopen, ik ben namelijk bang voor vervalsing/oplichting.

[Reactie gewijzigd door leergierig1994 op 25 juli 2013 09:51]

Amazon.co.uk verkoopt hem :)