Lenovo A820 Zwart Review

Door Jigu-Yong 7 mei 2013, laatste update op 8 mei 2013, 12.181 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goedkoop.
  • Krachtige Quadcore chipset.
  • Mooi qHD scherm.
  • Veel bang for buck.
  • Dual sim
  • Batterij verbruik is best goed.
  • Al XDA ondersteuning.

Minpunten

• Geen led notificatie ledje.
  • Geen flitser
  • Slechte skin
  • Geen volledige Nederlandse taal ondersteuning.

Sub-beoordelingen

Voor iets meer dan ¤ 100 een Quadcore smartphone.

Lenovo is in China een van de grotere A merken met een groot markt aandeel wat betreft Android smartphones en heeft nu als een van de eerste een mt6589 smartphone op de markt gebracht.

Een MT6589 chipset bestaat uit 4 Cortex A7 cores en bevat een PowerVR SGX 544 at 286 MHz ( Zie wikipedia over Mediatek ), de GPU is best krachtig, maar je komt bedrogen uit als je denkt dat je hem kan vergelijken met de PowerVR SGX543MP4 in de iPad 3 welke het retina scherm van de iPad aanstuurt, want de PowerVR in de MT6589 heeft 2 cores 1 core en die in de iPad heeft 4 cores.

Kleine unboxing.

De doos stelt eigenlijk niet zoveel voor, je ziet duidelijk dat het een minder mooie doos is en minder sjiek verpakt is, toch ziet de doos op zich niet verkeerd uit. Omdat ik de telefoon voor iemand anders gekocht heb laat ik de accessoires netjes in de doos, ik heb ze immers toch niet nodig.

Er zit een datakabel in de doos, adapter en een goedkoop headset, bij de verkoper waar ik hem vandaag had kreeg je ook nog een TPU hoesje en wat andere free gifts zoals een touch pentje.

De telefoon van de voorkant.

En de Achterkant, de kleur is volgens mij paars ofzo.

Eerst indruk, vreselijke skin.

Met de telefoon is echt niks mis, maar ik heb echt niks met die iOS achtige skin van Lenovo, allemaal ronde icoontjes en verwijderen van apps gaat op een vergelijkbare manier als in iOS, gelukkig kun je in Android andere launchers gebruiken.

Out of the box ziet je thuisscherm erzo uit, met een typisch Lenovo widget, voor de Chinezen zal deze widget vast handig zijn, maar voor ons niet.

Dit zijn dan de ronde icoontjes waar ik het over had.

En dit bedoelde ik met een vergelijkbare manier van verwijderen van apps zoals in iOS.

Buiten de skin, is het allemaal wel in orde, mooi qHD scherm en toestel voelt snel aan, wel ontbreekt er een front camera, een flitser en volgens mij zit er ook geen led notificatie ledje op, ik heb dat namelijk getest met een led kleuren tester en en ik zie geen ledje branden, dus is er ook geen led, dat vind ik persoonlijk wel een gemis, als je het notificatie geluid niet gehoord heb weet je dus niet of je een nieuw bericht heb of e-mail hebt.

Verdere is het geluid ook niet echt heel hard, maar wel hard genoeg, maar ik zou de telefoon in een drukke omgeving vast niet horen afgaan en met gamen bedekt je hand de mono speaker dus dan hoor je het geluid nog minder hard.

Software.

De Lenovo A820 komt met Android 4.1.2 voorzien van Lenovo's eigen skin en China Unicom bloatware.

Verdere zijn er wel handige toevoegingen, zoals snel instellingen door de taakbalk naar onder te trekken.

Maar ze hebben best redelijk wat dingen aangepast, zo kan ik geen overzicht vinden van het batterij verbruik, ik kan alleen het percentage vinden. Er zijn verdere niet echt noemens waarde toevoegingen.

Dus ik hou dit stukje gewoon kort, overigens heb ik er Apex Launcher opgezet, dan heb je meer een Android stock feeling. Overigens is het helaas wel zo dat de telefoon niet helemaal in Nederlands in te stellen is, veel delen zijn nog steeds Engels ondanks dat ik hem met Morelocal2 in Nederlands ingesteld heb.

Als je van die lelijke iconen van Lenovo af wilt komen, dan kun je een icoon pakket installeren, welke je dan weer in combinatie met Apex launcher kan gebruiken.

Vanuit Apex launcher hou je de app ingedrukt en dan komt er een klein menutje naar boven en dan kun je de bestaande icoon vervangen, door eentje uit de icoon pack die je geļnstalleerd hebt, op deze manier geef je de telefoon bijna een hele Android stock look.

Alleen sommige apps van Lenovo zijn nou niet bepaald mooi, de muziek speler app ben ik niet zo van onder de indruk, de klok app ook niet, maar heeft meer functionaliteit dan de standaard klok app in Android 4.1, uiteraard kun je apps altijd vervangen door alternatieven, dus het is niet zo'n probleem.

Zo ziet het er dan ongeveer uit, nadat ik Apex launcher erop gezet heb en de iconen aangepast hebt, persoonlijk vind ik dat mooiere.

Camera en videocamera.

De camera kan maximaal 8MP foto's maken en maximaal 720p filmen. De camera heeft geen flitser, dus als het donker is dan kan je geen flits gebruiken en soms is die toch nodig, dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb wat foto samples geschoten hier in Guangzhou in China.

Deze foto valt nogal een beetje donker uit, ja het is in Guangzhou inderdaad zo dat het er grauwig is en je de blauwe lucht niet kan zien, maar zo donker als op de foto is het echt niet, dit zal dan waarschijnlijk de zwakte van de camera zijn.

Deze foto ziet al veel betere uit, maar ik focus de camera hier niet op een gebouw zoals de eerste foto, maar gewoon recht vooruit vanaf een brug.

Hier heb ik zo'n leuk politie busje gefotografeerd, de foto ziet er op zich prima uit.

Bij de laatste twee foto's wou ik puur de namen fotograferen en dat is goed gelukt, ook kan de camera redelijk snel foto's achter elkaar nemen. Wat betreft de video kwaliteit, ik denk die op zich in orde is, maar ik ben er niet erg van onder de indruk, helaas is moeilijk op momenteel sample up te loaden.

Hier is dan een sample van het opnemen in 720p

Persoonlijk ben ik van mening dat deze telefoon een prima point and shoot camera heeft, en het helemaal niet zo'n crap camera is zoals je die in bijvoorbeeld de Jiayu G3 vind.

Vanuit hotel raam, first person view :+

Performance en benchmarks.

Laat ik allereerst voor op stellen dat de de performance bij gewoon dagelijks gebruik dik in orde is in de praktijk, dat is iets wat je ook wel tegenwoordig mag verwachten. Ik draai een aantal benchmarks om de performance in cijfers uit te kunnen drukken en zodat je ze kan vergelijken met andere smartphones.

Antutu v3.3 score, Antutu meet alle onderdelen van de smartphone en komt dan met een totaal score.

Nenamark 2.4 score, deze test de performance van de GPU en opvallend scoort ie even hoog als andere qHD toestellen, hij scoort namelijk een paar fps hogere dan de Samsung Galaxy SII, al staat de T-Mobile versie bovenaan.

CF-Bench is een benchmark die puur de CPU performance meet en het is duidelijk dat het met de quadcore CPU wel in orde is, hij scoort net iets minder dan de HTC One X, wat niet raar is want de MT6589 bevat 4 Cortex A7 cores, die zijn toch net wat langzamere dan Cortex A9 cores, maar de score is heel goed.

GLBenchmark 2.7.0 is de opvolger van GLBenchmark 2.5.1 en voegt een nieuwe benchmark toe, de T-Rex HD, die is zwaardere dan de Egypt HD 2.5 benchmark, wat ook duidelijk terug te zien in de score, overigens draait tweakers.net de Egypt HD 2.5 nog steeds via GLBenchmark 2.5, maar ik heb ze in beide versies toch maar gedraaid.

Overigens in deze nieuwe versie van GLBenchmark scoort de Lenovo A820 hogere in de Egypt HD 2.5 benchmark dan in de 2.5 versie en daar heb ik geen verklaring eigenlijk voor.

GLBenchmark 2.5.1, ik heb hier de Egypt HD 2.5.1 gedraaid en de score is lagere dan in GLBenchmark 2.7.0

En als laatste 3Dmark: Ice Storm score. 3Dmark zelf zegt dat het een goeie score is en dat is het ook natuurlijk, maar ik heb dezelfde benchmark ook op mijn Huawei Honor 2 gedraaid en daar was de score: 4195, ik heb hem ook nog op mijn de HTC Evo 3D gedraaid van mijn vriendin en de Ice Storm score is daar is 3366, zie screenshot.

Aan hand van deze benchmarks meet je eigenlijk hoe de smartphone het doet op gebied van games bijvoorbeeld, het zegt niks over de praktijk want in praktijk zullen meeste games prima lopen, alleen niet altijd op de hoogste setting.

Maar als deze telefoon een 1080p scherm gehad had, dan zou hij voor gamen niet echt geschikt zijn, zie de offscreen resultaten daarvoor bij GLBenchmark, offscreen word namelijk in 1080p gedraaid.

Zo ook terug te zien in 3DMark: Ice Storm Extreme, deze word op 1080p gedraaid, score is daarbij aanzienlijk lagere.

Ik zelf daarmee kom ik zelf tot de conclusie, dat CPU bijna even krachtig is als de A9 CPU quadcores, maar duidelijk de A9 quadcores aan zich voorbij moet laten gaan.

Kwa GPU performance zie ik een andere beeld, die zijn eerdere on par met toestellen welke nog een dual core A9 cpu, toestellen zoals de HTC Evo 3D, Samsung Galaxy SII.

Het schijnt zo te zijn dat er drie versies van de mt6589 op de markt zijn met voornaamste verschil de kloksnelheid van de GPU en de ondersteuning van resolutie.

Ik vermoed dat in deze telefoon de mt6589m zit, dat is een mt6589 met een GPU geklokt op 156Mhz en hij ondersteund maximaal qHD resolutie, de gewone mt6589 zou de GPU geklokt zijn op 286Mhz, ik heb een screenshot gevonden van een mt6589 smartphone welke een 720p scherm heeft, de score is daarbij een stuk hogere, dus ik vermoed dat score is van een gewone mt6589 met 286Mhz GPU.

3DMark Ice Storm score van de Star S5 smartphone.

Batterij.

Ik ben de batterij nu zo'n 16 uur en 30 minuten aan het testen, ik heb de telefoon in die tijd gebruikt om op tweakers.net te surfen en wat muziek video's te kijken.

En nu zit ik dus op 67% en heb ik het scherm 2 uur en 26 minuten gebruikt, dus tot nu toe ziet het verbruik er goed uit.

Waarschijnlijk zal dat mede komen door het qHD scherm en ik vermoed dat de helderheid van scherm redelijk laag staat met de auto helderheid, ik zit namelijk binnen in me hotel kamer en daar is het redelijk donker.

Ook zouden Cortex A7 cores zuinigere zijn dan A9 cores. Maar ik kan verhalen dat het verbruik van batterij niet goed gemeten is en je plots een drain ziet van 50% naar bijvoorbeeld 20%.

Ik wil het dus nog even door blijven testen, voor ik de telefoon weer een factory reset geef en hem klaar maak voor de eind gebruiker.

Dus word vervolgd.

Ik heb nu Antutu battery tester gedraaid en de score was 631, dat houd dus in dat hij na ongeveer 4 uurtjes zwaar gebruik nog 15% over had, ik schat dat je de smartphone met zwaar verbruik dus zo'n 4 uur kan verbruiken, maar dit is een indicatie, het kan best wat langere zijn, maar ik heb geen tijd om praktijk verbruik te laten zien, dus heb ik het met Antutu battery tester gedaan.

Zo zet Antutu battery tester ook de helderheid omhoog, dat verbruikt natuurlijk wel wat meer, dus er zal vast nog wel paar uur meer uit te krijgen zijn, maar ligt natuurlijk aan de omstandigheden.

Custom roms.

Er is schijnbaar al een custom rom op XDA welke ook Nederlands ondersteund.

Het was even zoeken, maar ik heb uiteindelijk uit kunnen dokteren hoe ik de custom recovery erop kreeg.

Benodigheden:

SP Flash Tool
Driver ( Deze zijn voor Windows 7 x64 bedoeld )
Custom recovery

Zolang de driver maar goed geinstalleerd is dan is flashen van custom recovery niet zo moeilijk.

Wat je pratical doet je dat je die SP Flash Tool start, en daarna scatter-loading kiest en navigeert naar uitgepakte custom recovery en de scatter-loading file selecteert.

Daarna deselecteert je de preloader en druk je op download en daarna sluit je de telefoon aan, maar zonder batterij, zonder sd kaart en zonder simkaart.

Hier onder een paar screenshots van de custom rom welke onder andere voor een stock Android look zorgt. Op moment van spreken zou enige bug in de video camera zitten, met het filmen zouden er groene strepen aan rand van beeld verschijnen, voor rest echt een top rom.

Zo ziet de rom er ongeveer uit, heel kaal natuurlijk, maar ik had nog wat benchmarks gedraaid.

De plek waarvan je de apps opent als ze niet op het bureaublad staan, ik ben naam kwijt hoe dit onderdeel ookal weer genoeg werd in Android.

En het vergrendel scherm.

Conclusie.

Lenovo levert met de A820 een krachtig Android toestel voor net iets meer dan ¤ 100 in China, je kunt er bijna alles mee doen, maar om de prijs laag te houden heeft Lenovo onderdelen zoals een flitser, led notificatie ledje weg moeten laten, maar ook een front camera ontbreekt.

Voor de rest is dit gewoon een hele goeie telefoon en krijg je echt waar voor je geld, het qHD scherm is ook helemaal niet slecht, het design van de telefoon is trouwens niet geweldig, maar hij is niet lelijk ofzo.

Eigenlijk kan deze telefoon ook goed mee komen met de Quadcores van vorig jaar, alleen op grafisch vlak zit er duidelijk verschil, maar de camera vond ik niet heel slecht.

Wat ik wel duidelijk minder goed vind is het geluid van deze telefoon, ik vind niet dat het echt erg luid is en soms hoort het een beetje scheel aan, voor de prijs mag je niet klagen, maar ik ben gewoon betere gewend met mijn Huawei Honor 2.

Over de batterij kan ik nu nog niks zeggen, maar ik zal kijken of ik daar iets over kan zeggen later vandaag.

Waar te koop.

Ik heb deze van taobao vandaan, hij koste mij 839 yuan en daarbij kreeg ik ook nog een TPU hoesje erbij, een touch pentje en een zuignap met standaardje en een screenprotector.

Via mistertao kun je hem hier kopen en dan kom je uit op ongeveer $ 159.11 of $ 153.22 wanneer je een refferal gebruikt, dat levert je namelijk 50% korting op de commisie kosten op.

Mijn refferal naam is daar Diqiu-Long.

Overigens op de screenshot hier onder laat ik zien welke keuze je bij Mistertao moet selecteren voor hetzelfde pakket wat ik kocht.

Let op de Lenovo A820T werkt niet op de 3G in Nederland.

Heb jij ook een Lenovo A820 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review hoor .
En het is geen slechte toestel voor een niet veel eisende gebruiker.

Ik zou deze zo voor mijn moeder of schoonmoeder kopen bvb .
Die willen toch alleen maar appen of bellen .

Top hoor ;)
Deze is gekocht voor een vrouw in de 50, ik had niet veel tijd meer voor ik naar China ging en ze wou dat ik een smartphone voor haar mee nam.

Uitgelegd dat die mt6577 van vorig jaar waren en daarom die tosstellen goedkoper waren en dat dit eigenlijk wel een goed toestel was voor het geld, vooral ook omdat het betere hardware is.

Ik ben nu alleen die batterij nog een beetje het testen door vandaag zelf dit toestel een beetje te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Jigu-Yong op 7 mei 2013 08:47]

Goeie review! Is hij trouwens ook niet volledig in het NL te krijgen door m te rooten bijv.?

Stiekem hoop ik op een custom rom, dan wordt helemaal een aantrekkelijk toestel! ;)
Vast wel hoor, als iemand er een custom rom voor ontwikkeld met Nederlandse ondersteuning. Soms maakt iemand wel zo'n custom rom, maar de custom roms voor dit soort toestellen zijn meestal gewoon stock roms met extra talen toegevoegd en Chinese bloatware verwijderd, het is niet meer dan dat, je zou het bij wijze van spreken zelf kunnen doen als je weet hoe en wat.

Je kunt ook gewoon kijken voof custom roms op Chinese websites, maar ik kreeg er niet de custom recovery erop, geroot en gapps is me wel gelukt.

Maar hij is niet voor mij, maar eigenlijk zijn uiteindelijk de meeste apps gewoon in het Nederlands, alleen die apps van Lenovo niet.
Nu wel, lees de review maar eens en het kopje custom rooten bijna onder aan de review.
Je kan ook als je reeds geroot bent morelocal in de playstore downloaden.
Het is niet perfect maar Nederlandser.
En op slatedroid is reeds een draadje aangemaakt, maar daar staat nog niet veel in.

Die $159 daar zal dan nog wel 30$ of 40$ bij komen veronderstel ik?
Nee dat is het totale bedrag inclusief goedkoopste verzend methode. Ik heb de commissie en verzending erbij uit gerekend, verzending heb ik op 500 gram geschat.

Dus voor ongeveer ¤ 120 heb je hem via MisterTao thuis gestuurd, en als je de eerste keer bij MisterTao besteld kun je tot 30usd bonus krijgen bij storten van geld.

Met morelocal is het maar voor een deel Nederlands, met de custom ROM die ik in reviee gezet heb is hij helemaal in het Nederlands en is die vreselijke skin weg.
En je hebt ook nog invoerrechten moeten betalen vermoed ik? Of doen ze dit op een handige manier? :)
Ik heb geen invoerrechten hoeven te betalen, ik heb deze telefoon mee terug genomen in mijn bagage vanuit China.

De telefoon heb ik zondag trouwens overhandigd aan de persoon voor wie ik deze telefoon moest meenemen.
Als je de tekst boven het product op mistertao.com vertaalt staat er:
Product: Gratis verzending / pure versie! Lenovo / Lenovo A820 quad-core 4,5-inch scherm Android 4.1 dual-kaart dual standby.
Dus dat wordt dan gewoon 139usd?

Verder, bij het bestellen kun je ook voor pakket acht kiezen (root+ pure versie (u verwijdert operators om de software aan te passen)). Dit is slechts 3usd extra. Kan ik dan beter daarvoor kiezen?

Alvast Bedankt,
Moet jezelf weten, als dat zou betekenen dat er ook al een custom recovery op staat dat is wel handig dan.

Maar rooten en custom recovery erop zetten is iets dat kan je wel zelf doen. Maar met power knop en volume down en up tegelijk ingedrukt houden kom je in de recovery, zodra je de custom recovery erop heb kun je makkelijk custom roms flashen.

Maar je zou dat kunnen kiezen, ik denk dat ze er zelf een custom rom op zetten die de bloatware van China unicom verwijderd of ze dat vja custom recovery doen of de flash tool dat weet ik niet.

Maar het scheelt je werk als jezelf niet hoeft te rooten en bloatware verwijderen. Maar ik heb instructies voor Windows 7 x64 in review gezet, het koste mij wel redelijk wat tijd tot ik eindelijk die custom recovery eroo had, daarom heb ik het hier ook neergezet, dus andere niet zolang hoeven te zoeken.
Ik heb eigenlijk ook wel interesse in de A830T versie. Is die ook beschikbaar via mistertao?

Even een opmerking ivm bovenstaande NL ROM, die zou namelijk een video bug bevatten als ik het goed begrijp, waardoor je een groene band hebt tijdens het opnemen van video.

Misschien toch even wachten met updaten en gewoon enkel rooten?

Het valt me ook op dat er grote verschillen zitten met de Antutu testen. Het laagste dat ik reeds zag was 12200 het hoogste 13600. Toch wel een groot verschil.

[Reactie gewijzigd door ebsbow op 9 mei 2013 11:01]

Hoe vaak film je met een smartphone? Ik niet vaak en de toekomstige eigenaar vast ook niet. Ik vind die ROM zo'n voordeel bieden dat ik dat enige bugje voor lief neem, want anders heb je geen volledige Nederlandse ondersteuning.

Zodra het gefixed is flash je gewoon de nieuwe release, zo simpel is het. Je zou via www.Taobao.com even op de A830T kunnen zoeken, als je dat via chrome doet kun je de pagina laten vertalen.

En je hoeft dan alleen de URL in die zoekmachine van MisterTao in te geven.
De 'video' bug met (o.a.) de XDA rom is alleen bij het afspelen. de opname zelf is in orde. Als je hem afspeelt met bijv. vlc op je pc zijn ze goed.

Ik heb wel een andere bug ontdekt, google goggles kan de camera niet starten. Beeld verschijnt 1 sec en gaat dan op zwart. Verder werkt het toestel als een zonnetje.

Batterij ben ik zeer tevreden over, bij gebruik ongeveer ~2% per 10 min met scherm helderheid op middelste stand (het klinkt veel, maar, 12% per uur is ruim 8 uur video kijken/browsen etc op 1 accu). Standby is ~2% per uur (met wifi aan en APSD ondersteuning). Data heb ik overigens standaard uitstaan.
Ik zelf was ook best onder de indruk van het batterij verbruik en ik denk dat hij langer mee gaat dan mijn Huawei Honor 2 kwa verbruik van het scherm dan.

Maar het is dan ook een qHD scherm, dat helpt ja ook.
In elk geval heeft de custom Android 4.2.1 het zelfde probleem naar ik meen. Wordt vast wel opgelost.

I.v.m. de A830T, het is de A820e die ik bedoelde, bedankt voor de tip ik bekijk het even.

[Reactie gewijzigd door ebsbow op 11 mei 2013 15:24]

De A820T ondersteund onze 3G niet, dus je moet echt de A820 hebben en niet de A820T hebben.
Inderdaad enkel 2G, toch wel spijtig vanwege zijn premium look.
En 3G is toch wel van belang.

edit; hoewel 2G EDGE wel ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door ebsbow op 11 mei 2013 15:25]

Je bedoelt zeker de drawer?

En voor de rest top review. Als ik geen htc one x had had ik deze nu gekocht dankzij deze review.

En klopt het dat deze telefoon 140 usd is incl verzenden?
160$ zal eerder dichter zijn (eventuele invoer niet mee gerekend.)

[Reactie gewijzigd door ebsbow op 11 mei 2013 15:11]

@Diqiu-Long

Een hele mooie en super uitgebreide review, van bijzondere waarde voor evt. aanstaande kopers.

Ik zit mezelf ook al een tijdje in te lezen over de Lenovo A820 en vind het een mooi toestel.
Dat er scherpe kantjes aanzitten voor die prijs lijkt me logisch geen blink led ontbreken front camera enzovoort.
Je zou misschien een waarschuwing kunnen geven in je review voor de T versie, ongeschikt voor ons in de EU.

Maar ik verbaas me over de prijzen op het moment van 120:$ tot 190$ inclusief shipping, dat ligt best veel uit elkaar vind ik zelf.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de mtk6589M er aan zit te komen, en dat het de prijs op dit moment drukt, bij sommige verkopers.

[Reactie gewijzigd door Supertip op 12 mei 2013 10:18]

Ja ik vind het ook goedkoop.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013