MSI Classic CX70 0NF-213NL Review

Door linkkrw 30 april 2013, laatste update op 2 juni 2013, 1.846 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prestaties zijn goed
  • Groot scherm (17 inch)
  • Mooi uiterlijk
  • Fan makkelijk schoon te maken
  • Geluid is echt uitstekend, knalt boven de meeste laptops uit
  • Geen whitelist van wlan kaartjes (zoals bij HP)

Minpunten

• Grote laptop, kan lastig zijn om te vervoeren
  • De CPU kan best wat Accu vreten

Sub-beoordelingen

DIt is mijn 2e review, mocht er dus verbeterpunten zijn mag je dit rustig melden :).

Update:

06-05-2013: Antwoord van MSI over aanpassen van de laptop en garantie. Informatie over de onderkant/binnenkant van de laptop + foto.

02-06-2013: - Wat info en benchmarks over de upgrade van de Mini PCI-E WiFi kaartje.
- Conclusie aangepast.

Ik ben vorig schooljaar begonnen met een ICT Studie, toen ik begon had ik nog geen geld voor een nieuwe laptop en was mijn huidige laptop niet geschikt om te gebruiken. Hierdoor heb ik een hele tijd gewerkt met de schoolcomputers daar. Voor de meeste simpele dingen werken deze Athlon 64 x2 systemen perfect, maar het draaien van Virtuele Machines met VMWare geeft problemen. Eerste instantie heb ik vrijwel alleen oudere besturingssystemen gedraaid hiermee wat deze dual core prima aankan, echter als je gebruikt maakt van Windows 7 of Ubuntu 12.04/10 merk je gewoon dat de computer dit gewoon niet aan kan. Bij Ubuntu had ik gewoon dat programma's frame voor frame werd opgebouwd, dingen wat op een Sandy Bridge paar seconde duurt kan hier gewoon zo 20 a 25 seconde duren. Na wat (zinloze) geklaag over de schoolcomputers heb ik maar besloten om gewoon een eigen laptop te kopen :)

Mijn budget was ¤800,- en mijn gedachte was om een laptop aan te schaffen die ik zeker nog wel aantal jaren kan gebruiken, voor mijn huidige opleiding en misschien de volgende. Gezien ik toch een aardige bedrag ging uitgeven had ik besloten om wel een Core i7 te gaan halen, dit lijkt me ook zeker geschikt om zonder problemen Virtuele Machines te gaan draaien. Ik wou ook graag een fatsoenlijke GPU hebben, hoewel ik voor gamen toch mijn desktop gebruik wil ik wel graag de mogelijkheid hebben dat ik er spelletjes op kan spelen. Merk GPU maakt mij niet zoveel uit. Verder minimaal 4 GB RAM, 500 GB HDD, WiFi en USB 3.0.

Eerste instantie zat ik te denken aan een Asus laptop, maar goed vind de uiterlijk van de meeste eigenlijk helemaal niet zo mooi. Was ook een goedkope Medion laptop met aantrekkelijke specificaties, maar goed na de reviews te hebben gelezen van Medion-Shop hier had ik iets van laat maar zitten. Toen had een maatje van mij toevallig voor zichzelf een MSI CX70 gekocht, toen ik hem zelf zag kreeg ik toch wel interesse in deze laptop. Ik heb deze laptop bij een maatje z'n webshop besteld op 25 april en had hem paar dagen later binnen.

Specificaties

• Processor: Intel® Core™ i7-3630QM processor, Kloksnelheid: 2,4GHz, Turbo: 3,4Ghz
  • Chipset: Intel HM76
  • Geheugen: 2x 4GB 1600 Mhz CL 11
  • OS: Windows 8
  • LCD & Resolutie: 17.3" HD (1600*900) LED backlight
  • Graphics: nVidia GeForce GT645M 2GB DDR3
  • Harde Schijf: 750 GB 5400RPM HDD
  • Optical Drive: DVD Super Multi
  • Audio: 2
  • Webcam: HD type (30fps@720p)
  • Cardreader: SD(XC/HC)/MMC/MS(PRO)/xD
  • Keyboard: 102 keys
  • AC Adaptor: 65 Watt
  • Battery: 6 Cell
  • Dimension: 418(W)x269.3(D)x39(H)mm
  • Weight (KG): 2.7 Kg (w/ Battery)

Windows 8 Systeem

Er staat standaard Windows 8 op, maar heb Windows 8 Pro toegevoegd.

Uiterlijk, bouwkwaliteit etc.

Ik denk dat de uiterlijk van deze laptop toch één van de redenen zou zijn om deze laptop aan te schaffen. Rond de ¤800,- heb je toch meerdere laptops met ongeveer zelfde specificaties, waarbij de merk en het uiterlijk op het eind toch bepaald welke laptop je gaat nemen. Persoonlijk vind ik de CX 70 een leuk uiterlijk hebben, ik vind vooral het zwarte matte kleur die gebruikt wordt mooi. Laptop is maar 3,9 cm dik, als ik kijk naar Asus dan zijn de meeste rond de 3,4 a 3,5 cm en de Lenovo is 3,6 cm. Dus ga vanuit dat de andere merken ook in die buurt zitten (Ultrabooks niet meegerekend). Verder voelt de laptop stevig aan en het kraakt niet, hoewel het van kunststof is heb ik niet het idee dat het van goedkoop materiaal is. Een CX 70 van een maat van mij heeft al een klap overleefd dus het zit wel aardig stevig, maar goed het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er klappers mee maakt :p.

http://vergeten.org/image/review/laptop-t.png http://vergeten.org/image/review/laptop2-t.png http://vergeten.org/image/review/laptop3-t.png http://vergeten.org/image/review/laptop4-t.png

Warmte & Geluidsproductie

Over geluid heb ik niks te klagen, ik vind hem erg stil. Mijn desktop maakt vele malen meer geluid als ik een spelletje speel dan deze laptop. Ik zou prima kunnen slapen als mijn laptop aanstaat. Temperatuur Idle is ongeveer 40 tot 45 graden op dit moment, dit zal natuurlijk wat kunnen schelen als het weer wat kouder wordt. Maar ik had ook even 30 minuten Counter Strike Source alles op max laten draaien (niet zo zwaar, weet het) en screen van de temperaturen gemaakt. Ik zal later als ik wat meer spellen geļnstalleerd heb kijken wat gebeurt bij zwaardere spellen. Want ik las dat bij oudere MSI notebooks dit wel eens een probleem was.

Software & Featureset

Op de CX 70 staat standaard Windows 8 geļnstalleerd met wat programma's van MSI en andere "troep". Ik wou zelf Windows 8 Pro installeren gezien ik toch een key voor heb. Na de herinstallatie viel mij op dat hij automatische Windows 8 pakt (niet Pro) en installeert deze met een key. Via Systeem kon ik de Pro Upgrade wel gewoon doen en na het updaten had ik Windows 8 Pro op mijn laptop staan. Verder zat in de laptop doos een paar boekjes en een DVD waar de drivers en aantal programma's op staan. Waar ik wel even complimenten voor moet geven is dat MSI bijna geen "eigen" software op je laptop installeert. De enige programma van MSI is de System Control Manager wat eigenlijk wel handig is om te hebben. Verder werkt alles via de drivers zelf, geen WLAN applicaties of iets dergelijks. Enige wat wel geļnstalleerd stond, was Norton, WinZIP en een DVD videospeler, maar verder geen extra software op de DVD.

Prestaties & Benchmarks

De prestaties van deze laptop zijn best indrukwekkend, de Core i7 3630QM doet zijn werk prima. De 8GB RAM geheugen werkt ook goed, deze draait op 1600 Mhz met een CL van 11... Maar goed er kan max 2x 8GB in, dus zal ze vast ooit wel vervangen. De harde schijf werkt zoals je van een 5400 rpm schijfje mag verwachten, haalt bijna 100 MB p/s wat op zicht netjes is. Er zit trouwens een Western Digital HDD erin.

De GeForce 645M die erin zit is van de nieuwe Kepler architectuur, heeft iets hogere kloksnelheid dan de 640M (wat ook een Kepler is). De 650M heeft op zijn beurt weer een hogere kloksnelheid dan de 645M. De 650M heeft ook een TDP van 45 Watt terwijl die van de 640/645 op 32 Watt zit. 640M heeft kloksnelheid van 625 Mhz, 645M van 710 Mhz en de 650M is tot 900 Mhz. Ik heb gelijk even gekeken wat nou het verschil nou is in prestatie tussen deze 3 GPU's. Bij Notebookcheck kan je makkelijk verschillende benchmarks en games vergelijken met andere GPU's en valt me op dat bij 3DMark11 de 640M 7% lager staat dan de 645M, de 650M staat 13% hoger dan de 645M. Bij Battlefield 3 op High haalt de 640M gemiddeld 28 fps, de 645M gemiddeld 30 fps en 650M rond de 33 fps. De prestaties van deze 3 GPU's liggen dus best dicht bij elkaar, als je voor dezelfde prijs een 650M kan krijgen is het mooi meegenomen maar zou niet er meer voor gaan betalen.

Voor mij zijn de prestaties prima, ik ga de HDD denk ik nog vervangen voor een Hybrid met 7200 RPM schijf. Mocht ik dingen gaan vervangen dan zal ik zeker even hier de nieuwe resultaten posten.

3DMark11

AIDA64

CrystalDiskMark

Windows Score

Grafisch geeft hij 2 scores, de 5,9 is de HD4000 en de 6,7 van de 645M. Alleen bij zware grafische taken schakelt hij de 645M in.

Upgrades

Wat veel Tweakers graag ook willen weten is als de fabrikant toelaat om aanpassingen te verrichten aan de laptop zonder dat de garantie verloopt. Lenovo weet ik dat ze hier erg moeilijk om doen, daarnaast vinden sommige fabrikanten het ook leuk om aantal zaken vast te "lassen". Ik wist toevallig dat MSI hier stukken makkelijker in is. Maar goed om zekerheid te hebben heb ik ze een mail gestuurd met de vraag wat ik mag aanpassen zonder de garantie te verliezen, dit was hun reactie:

"Geachte klant, U kunt gerust de garantiestickers verwijderen en uw notebook upgraden. Zolang u de laptop mechanisch of fysiek niet beschadigdt, verliest u uw garantie niet. Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Met vriendelijke groet, MSI Support Team"

Eerste wat mij opviel was dat hij/zij moeite heeft met het spellen van het woord "beschadigd" haha :p. Maar goed dit bevestigde wat ik al dacht, je mag gewoon je MSI laptop upgraden zonder je garantie te verliezen. Ik had gelijk de sticker verwijdert en hem eens open gemaakt om te kijken hoe het er van binnen uit ziet.

Het valt me op dat best veel zaken "makkelijk" te vervangen zijn. De HDD linksboven, de DDR modules in het midden (rechts van de HDD) maar ook de WiFi Module die gebruik maakt van een mini-PCIe slot, deze zit rechtsonder. Standaard zit er een "Intel Centrino N 135" in, echter ben ik nog wel van plan om deze te vervangen voor een "Intel Centrino Advanced-N 6235". Daarnaast zat ik ook te kijken naar de CPU in het midden, het ziet er namelijk uit dat deze ook te vervangen is als je de klemmen en het koelelement los schroeft. De vraag is dan natuurlijk als de moederbord bijv. een i7 3820QM ondersteunt als je deze plaatst, qua TDP zijn ze allemaal 45W.

Het ziet ernaar uit dat veel onderdelen vastgeschroefd/geklikt zitten in deze laptop, mijn complimenten aan MSI. Zeker nog eens dat MSI gewoon toelaat om dit te doen zonder dat je je garantie verliest. Gezien er genoeg merken zijn die dit niet toelaten zie ik dit toch als een feature van een MSI laptop, hierdoor heb ik "Featureset" verhoogd naar goed.

Upgrade: Intel Centrino N135 -> Intel Centrino N6235

Ik heb al een uitgebreide review gemaakt hier op Tweakers over de Intel Centrino N6235, maar aangezien het gaat om deze laptop voeg ik toch even wat informatie hier toe.

Toen ik de laptop binnen had ik gelijk gekeken wat voor WiFi kaartje erin zat en viel mij gelijk op dat de N135 slechts 150Mbps ondersteunt en omdat slechts één antenne gebruikt is het bereik ook gewoon minder dan met een (2x2) 300Mbps kaartje. Zoals ik hierboven al uitlegde mag je bij MSI deze kaart vervangen zonder je garantie te verliezen, wat meestal reden is bij andere laptops om dit soort dingen niet te gaan upgraden. Na wat onderzoek op de Intel website was mijn keuze gevestigd op de N6235, gezien de Ultimate N6300 gebruik maakt van 3 antenne aansluitingen en de laptop maar 2 heeft had het weinig zin om meer geld uit te gaan geven dan nodig. Via de Pricewatch op Tweakers had ik gekeken hoeveel het kostte en viel me op dat het maar ¤25,- (incl. verzendkosten) was, persoonlijk vind ik dat geen geld gezien de desktop varianten (veel) duurder zijn.

Zo kreeg ik hem geleverd via de post. Het installeren van deze kaartje ging ontzettend makkelijk, nadat de onderkant open was hoefde ik slechts een schroefje los te draaien en het kaartje "schoot" omhoog. Eerste keer dat ik zie bij een mini PCI-E aansluiting op de laptop, wat is dat makkelijk zeg. Toen de N6235 aangesloten, vastgeschroefd, de antennedraadjes erop geļnstalleerd en de laptop kon weer dicht. Toen de laptop aangezet en na het starten van Windows 8 herkende hij gelijk de N6235, enige wat ik hoefde te doen was opnieuw de wachtwoord invoeren van mijn netwerk. Hoewel ik voor de zekerheid de drivers wel had gedownload, want geen goede drivers = geen WiFi, maar goed dat was dus achteraf gezien niet nodig geweest. De drivers van de N135 zullen wel universeel zijn voor elke (recentere) Intel Centrino kaartje. Met alles kostte het nog geen 5 minuten, iemand met weinig computerkennis zou dit zo kunnen doen.

Als benchmark heb ik Speedtest.net gebruikt. Ik heb thuis een modem met 300N en een router met 300N, de modem staat beneden in de meterkast en mijn router zit op mijn kamer. Mijn computer is met Cat 6 kabel aangesloten op de modem met 1Gbps snelheid, mijn router hetzelfde echter ondersteunt deze maar 100Mbps. Ik heb VDSL2 verbinding van Telfort met 30/3 Mbps (deze snelheid haal ik ook).

Centrino N135
Zyxel modem

Router

Centrino N6235
Zyxel modem

Router

Hieruit blijkt wel dat de upgrade zeker nut heeft, beide keren zie ik toch vooruitgang. De downloadsnelheid is ongeveer 25% hoger en ook de verbinding met de modem is beter geworden, echter blijft het nog steeds lastig om de volle 30Mbps te gaan halen. Terwijl de modem misschien maar 3 meter vandaan staat van m'n laptop gezien mijn kamer boven de meterkast staat. Zo zie je maar wat beetje beton kan doen met je WiFi verbinding, dat terwijl ik zelfs 2,4Ghz gebruik en geen 5Ghz. Via mijn router kom ik aan de max van mijn internetverbinding (30/3), dus weet nog niet hoeveel beter mijn snelheid is geworden via mijn goedkope routertje. Echter zijn ook genoeg mensen die glasvezel of internet via de kabel hebben en dan is het erg jammer als maar 22Mbps kan halen met de N135, voor mij is het slechts 25% snelheidsverlies maar bij een 120Mbps verbinding verlies je gewoon 83% van je snelheid wat gewoon zonde is. Mensen kiezen bewust voor een hogere internetsnelheid, beetje jammer als de WiFi kaartje de bottleneck is.

Ik vond dit een zeer goede upgrade, voor slechts ¤25,- heb je stabielere en snellere verbinding met een draadloze netwerk. De verschil is gewoon duidelijk, snelheid is minimaal 25% hoger geworden en de kwaliteit is ook hoger dankzij de 2 antennes. Voor een laptop van ¤800,- is dit echt geen overbodige luxe. Voor diegene die alleen maar beetje zit te internetten op een browser is de N135 zat genoeg, maar goed daarvoor heb je ook geen laptop nodig voor ¤800,- zoals deze. Mocht je deze laptop kopen zou ik zeker adviseren om ook de N6235 aan te gaan schaffen.

Ik ben erg tevreden met de laptop, hoewel ik hem nog maar een week heb kan ik wel zeggen dat ik blij ben met de keuze. Tot nu toe heb ik nog niks negatiefs gevonden over deze laptop. Ben ook erg tevreden over het uiterlijk van deze laptop, dat was namelijk anders bij de Asus laptops waar ik eerste instantie naar keek, de design wat een MacBook ook heeft en dat vind ik gewoon niet zo mooi. De prestaties zijn zeker goed te noemen voor een Multimedia Laptop zoals het wordt genoemd door MSI, daarvoor is hij ook zeker geschikt voor maar mocht je ook graag een spelletje spelen dan is dat geen probleem. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je BF3 op de hoogste instellingen kan spelen maar op Medium is dit zeker wel te doen. Wat oudere spelletjes zijn helemaal geen probleem, als voorbeeld CS:S draait prima met alles op max. Ik speel ook D&D Neverwinter (een MMORPG) en dat draait prima op drukke plekken met middelhoge instellingen. Wil je zwaardere games draaien dan zul je toch een zwaardere GPU moeten hebben. Wat mij ook opviel waren de "boxjes" (speakers) van de laptop, normaal ben ik gewend dat deze aan de voorkant zitten maar bij de CX70 zit het aan de bovenkant boven de toetsenbord. Ik ben zeker tevreden over het geluid die uit de boxjes komen, het is misschien niet zo mooi afgewerkt zoals je met enkele andere laptops ziet maar volgens mij zorgt dit wel voor betere ervaringen.

Met alles bij elkaar zou ik zeker andere mensen adviseren om te kijken naar deze laptop.

Heb jij ook een MSI Classic CX70 0NF-213NL?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Leuke praktische review die makkelijk wegleest.

Wat het geheugen betreft zie ik het volgende staan in de manual:
Geheugen
Technologie DDR3 1600/ 1333 MHz
Geheugen DDR3 SO-DIMM X 2 slots
Maximum Tot 8GB (4GB DDR2 SO-DIMM x 2)

Er heeft wel iemand zitten suffen, want er staat DDR2 bij het maximum ;)

Dus denk ik dat je al aan het maximum zit.

Wat ik me wel afvraag is of er een tweede harddisk (SSD) ingebouwd kan worden, of misschien een micro SATA aansluiting? Al mijn computers rust ik tegenwoordig uit met SSD. }:O

Ben namelijk op zoek naar een vervanger voor mijn 5 jaar oude Toshiba, die nog prima draait. En hoewel ik een NAS heb voor de bulkopslag, is het toch fijn om +/- 500 GB als dataschijf intern te hebben.
Wat het geheugen betreft zie ik het volgende staan in de manual:
Geheugen
Technologie DDR3 1600/ 1333 MHz
Geheugen DDR3 SO-DIMM X 2 slots
Maximum Tot 8GB (4GB DDR2 SO-DIMM x 2)

Er heeft wel iemand zitten suffen, want er staat DDR2 bij het maximum ;)

Dus denk ik dat je al aan het maximum zit.
Ik denk dat ze bedoelen dat MSI maximaal maar 8GB RAM levert bij deze type. Iemand had ook op Youtube een filmpje geplaatst dat hij z'n CX70 had geupgrade naar 16GB en een SSD. Daarnaast zie ik op een andere site staan dat de goedkopere CX70 maximaal 16GB ondersteunt. (Hier bijvoorbeeld).

Je kan voor kiezen om de DVD Drive eruit te halen zodat je beide SATA poorten kan gebruiken voor opslag. Je kan gewoon een Caddy gebruiken, wat ik daarnaast ook begreep van deze laptop is dat de HDD een SATA 2 poort is en de DVD Drive een SATA 3 poort. Zelf ga ik gewoon een Hybrid kopen waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 7 mei 2013 14:57]

Leuke review, ik denk er ook sterk over na om deze te halen! Ik zal de laptop voornamelijk gebruiken om hevig te multitasken. Denk dan bij wijze van spreken aan bijvoorbeeld een virtuele machine draaien terwijl de muziek aan staat, Visual Studio en Guild Wars 2 (op hoge settings).

Ook hoop ik met mijn aanschaf 'klaar' te zijn voor de komende paar jaren.

Ik vroeg me iets af tijdens het lezen van je review.
Waar komt die HD4000 vandaan?
In de Core i7 3630QM zit een Intel HD Graphics 4000, ik noem het gewoon even de HD4000 voor het gemak :p. Ati zelf had geen HD 4000.

Deze laptop zet de 645M "uit" als er nauwelijks gebruik gemaakt wordt van de GPU. De bureaublad maakt dus gebruik van de HD 4000 om stroom te besparen, wat vooral handig is als je hem op de accu hebt. Daarnaast scheelt het ook wat temperatuur natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 7 mei 2013 14:20]

haha, ik heb hier het zelfde systeem staan en hij probeerde zelfs crysis 2 op de intel 4000 te draaien :)
De meeste spellen die ik heb speel ik overgens gewoon op de hd4000 (bioshock, black ops II, portal 2, etc.), alleen crysis 2 en far cry 3 hebben echt de extra sap van de nvidia nodig.

Helaas regelmatig een disconnect bij online spellen (over wifi), maar als zo'n nieuw kaartje veel helpt zal ik het zeker gaan overwegen.

Op dat na ben ik het er helemaal mee eens dat dit een heel mooie laptop is, prestaties zijn zo ver ik weet beter dan vergelijkbare 17,3 inch modellen van rond de ¤800 (stuk goedkoper zelfs met i5) en hij zit prima in elkaar.
Ik heb net een nieuwe wlan kaartje gekocht voor de laptop (Intel AC + BT), gezien ze bij ons op school naar wlan ac zijn gegaan. Zal hiervan ook even snel een een review maken zodra ik weer op de ac netwerk zit.

Voordeel van deze laptop is dat er geen whitelist is voor wlan kaartjes (bij HP moet je maar hopen dat de bios het toelaat).
Pluspunt wat mij betreft is ook dat je makkelijk de ventilator kan schoonmaken.
Gezien ik net de laptop heb was het eigenlijk niet eens opgevallen. Na het bekijken van m'n 6 jaar oude Acer laptop (die toch half gestript is) valt het me inderdaad op dat bij deze de ventilator lastig te bereiken is.

Dat is bij deze MSI zeker anders, hier kan je gewoon na het openen van de achterklepje gelijk met bijv. wattenstaafje schoonmaken of losschroeven.

Zal het er even bijzetten als pluspunt.
Ik heb van iemand zo'n ding hier, het enige wat ik niet aan de gang krijg is de camera. En op de schijf die er bij zit staat wel simple camera, maar dan krijg ik de melding: 'no device found'.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Of heeft u zo'n driver, want in de MSI site staat dat Windows 7 hem automatisch installeerd wat dus niet het geval is.

Doordat het een nieuwe installatie is, heb ik ook geen Systeem Control Manager, hoe kom ik daaraan?

U zou me erg blij maken met antwoorden.
Je hebt Windows 7 erop geļnstalleerd? Een maat van mij had dat ook gedaan en kwam toen achter dat veel drivers niet eens goed werken. Dus die adviseerde mij om gewoon Windows 8 te gebruiken.

Gezien ik geen zin had in deze gezeur heb ik ook gewoon mijzelf gedwongen om te wennen aan Windows 8, liever iets nieuws leren dan steeds (onnuttige) problemen verhelpen :).
S-Bar installeren en dan via S-Bar de camera aanzetten dan zal de driver worden geinstalleerd.
waar heb je deze gekocht en voor hoeveel?
ik kan nergens een prijs vinden of iemand die hem verkoopt?

[Reactie gewijzigd door lurvic op 12 april 2014 16:14]

Helaas is deze type niet meer beschikbaar vanwege Haswell CPU's, het lijkt er ook op dat er geen Haswell i7 meer is in de Classic series (in ieder geval in de Pricewatch).

Heb ook even gekeken via Google maar overal zie ik dat het niet meer leverbaar is... Dus helaas wil je een i7 MSI hebben moet je toch voor de Gaming Series kijken wat gelijk al minimaal ¤1000,- is.

Ik heb deze laptop voor ¤820,- gekocht via een maat van mij die eigen webwinkel had, hij gaf het mij voor de inkoopprijs van groothandel en hij kon belasting aftrekken hehe.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013