Sony Xperia Z Wit Review

Door Yogoi 29 april 2013, laatste update op 29 april 2013, 7.444 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Scherp scherm met mooie kleuren.
  • Mooie vormgeving.
  • Stabiele en soepele gebruikers ervaring.
  • Energie beheer via stamina modus.
  • Waterdicht!

Minpunten

• Het scherm gebruikt veel stroom
  • Scherpe rand tijdens bellen

Sub-beoordelingen

Een verassing op het perfecte moment.

Ongeveer een maand geleden kwam ik tot de ontdekking dat mijn abonnement weer bijna verlopen was na een 2 jarig contract. Tijd dus om op zoek te gaan naar een nieuwe telefoon. Na een avondje online oriŽnteren had een ik een shortlist van 3 telefoons. De nieuwe HTC one of Sony Xperia Z of de nog uit te komen en iets duurdere Samsung Galaxy S4.
De verrassing kwam echter de volgende dag toen ik een mail kreeg van Tweakers met de mededeling dat ik uitgekozen was om de Xperia Z te testen. Wat een perfecte timing! Nu kon ik een van de 3 telefoons op mijn shortlist uitgebreid testen voor ik een keuze hoefde te maken. En dat is dan ook precies wat ik gedaan heb. En ik verklap alvast dat dit alles behalve een straf was.

Voordat ik de Xperia Z in mijn handen kreeg maakte ik gebruik van 2 telefoons. Een Sony Ericsson Xperia Arc als prive telefoon en een Samsung Galaxy S1 als werk telefoon. Mijn vergelijkingsmaterialen zijn beide dus single core 2.3 android telefoons. Dit staat natuurlijk in schril contrast met de Xperia Z die veel meer power bevat. Om een korte indruk te geven:
1.5GHz Quad-core Snapdragon S4 pro
2GB Ram
16GB opslag + een micro-SD slot
5” 1920x1080 scherm (441ppi)

Ik heb er voor gekozen om de sim kaart van mijn werk toestel te gebruiken voor deze test. Deze telefoon werd dus voornamelijk gebruikt om mee te bellen, whatsappen en mailen. Daarnaast heb ik hem gebruikt voor een aantal sessies Ingress (gps game van niantic) en wat random apps voor nieuws, sportuitslagen en spelletjes. Met deze activiteiten in gedachten nemend is deze review tot stand gekomen. Dus de normale dagelijks gebruikszaken welke voor mij persoonlijk de belangrijkste punten zijn.

Eerste indruk:
De verpakking is natuurlijk het eerste wat je ziet. Gewoon een strak gestyled klein doosje. Alles wat je er bij verwacht zat er in. De telefoonzelf, oplader/usbkabel, klein instructie boekje en de in-ear buds. En dan de telefoon zelf, ik schrok er even van hoe groot deze er uitzag. Inmiddels ben ik er achter dat dit meer komt door de vormgeving dan dat de telefoon echt gigantisch is. Een Galaxy S3 is bijvoorbeeld net zo groot maar oogt kleiner. Dit lijkt te komen door de scherpe lijnen van de behuizing en het scherm dat echt zwart is als het op stand-by staat. Wel vond ik het meteen een mooi toestel. Een beetje een no-nonsense vormgeving. De hoeken zijn een klein beetje gerond maar verder is het ‘gewoon’ een platte rechthoekige telefoon. Misschien dat mensen dit saai vinden maar ik kan het juist waarderen. Geen goede maar gewoon een functionele strakke vormgeving.

Prestaties en stabiliteit:
Dit is denk ik het makkelijkste deel van deze review. Zowel de prestaties als stabiliteit zijn gewoon top. Ik heb gedurende 2 weken geen enkele vastloper of vreemde situatie voorbij zien komen. Mijn huidige telefoons vallen in 2 weken tijd altijd wel een keer uit of apps die vastlopen. Nu? Helemaal niks. Ik heb zo weinig meegemaakt qua problemen dat het gewoon opvallend te noemen is in vergelijking met mijn huidige telefoons. De technische prestaties waren zeer prettig. Het swappen tussen foto’s, het kijken van filmpjes of het opstarten van apps gaat erg soepel en snel. Ik geef hierbij een voorbeeld met behulp van de Ingress app. Al mijn telefoons staan ingesteld dat na 30sec het beeldscherm naar stand-by gaat. Op mijn Galaxy S1 en Xperia Arc viel het scherm ‘uit’ tijdens het laden van de app. En met de Xperia Z? ik schrok gewoon hoe snel de app opgestart was. Ik kwam niet eens in de buurt van de 30 seconden.

Feature set:
Zoals in de inleiding al staat ben ik een avg joe qua gebruik. Ik denk dat ik dan ook niet heel veel in de feature set ben gedoken. Wat ik wel weet is dat ik tijdens de afgelopen 2 weken maar 1 ding was waar ik tegenaan liep dat ik miste. Dat is namelijk de tril intensiteit als je het geluid mute. Zelf heb ik namelijk nooit een ringtone aanstaan en ben ik dus geheel afhankelijk van het trillen. Het viel me op dat ik best vaak niet doorhad dat ik een berichtje of email had ontvangen. Maar in 2 weken tijd maar 1 ding missen kan ik niet anders bestempelen dan een positief feit. Waard om nog even te vermelden is dat de autocorrect ingesteld kon worden op 2 talen tegelijk. Ik weet om eerlijk te zijn niet of dit een standaard android 4.x feature is of dat dit specifiek vanuit Sony komt. Fijn vond ik het echter wel aangezien ik vaak ook nog Engelstalige mail schrijf. Het viel me op dat de autocorrect ‘leerde’. Voor mijn gevoel ging het veel sneller en soepeler dan op mijn andere 2 smartphones. Dit kan ook komen door het feit dat ik er nu daadwerkelijk op lette.

Het beeldscherm:
Een full HD scherm op 5”? Een bizar idee eigenlijk, die resolutie is hoger dan de laptop waarop ik deze review maak. Dat is te merken ook. Ik maakte een foto en heb deze op de Xperia Z en de Xperia Arc bekeken. En wat een verschil zeg. De scherpte op de Xperia Z blaast de ouderen Xperia Arc weg. De kleuren zijn mooi, helder en goed om naar te kijken. Om toch een kritische noot te plaatsen wil ik aangeven dat de kijk hoek zeer matig is. Als je het scherm schuin bekijkt kun je al snel niks meer zien. Hier heb je echter bijna nooit last van. Ik heb er een paar keer ‘last’ van gehad als m’n telefoon op m’n bureau lag en een call binnenkreeg. Op dat moment kon ik niet zien we belde zonder de telefoon te pakken. Dit is echter een klein puntje voor een verder zeer mooi scherm.

Ergonomie:
Het is en blijft een grote telefoon gezien het feit dat er een 5” scherm in zit. Ik was best bang dat dit problemen zou opleveren. De stand-by knop zit echter op een zeer goede plek. Het leek me eerst vreemd om de knop op de zijkant te doen. Echter al snel bleek dat dit een goede plek was door het feit dat de telefoon zo groot was. Het was voor precies op de plek waar ik met een natuurlijk houding mijn duim zou houden. De speaker zit echter voor mij niet op een handige plek. Deze zit als je de telefoon in landschap vasthoud op de rechter bovenkant. Dit is echter precies waar ik mijn vinger heb om de telefoon vast te houden. Meer dan eens kwam het voor dat ik het geluid niet kon horen. Om het geluid harder te zetten haalde ik mijn vinger weg om verrast te worden door het feit dat het geluid goed stond alleen mijn vinger op de verkeerde plek zat. Of beter, dat de speaker op de verkeerde plek zat. Voor mij niet heel storend omdat ik maar weinig de speaker gebruik maar voor bepaalde gebruikers kan dit wel een minpunt zijn.

Wat ik zelf wel enigszins vervelend vond waren de scherpe randen van de telefoon. Mooi voor de vormgeving maar het viel me enkele malen op dat ik last had van de scherpe rand tegen mijn oor. Tijdens het grootste deel van de telefoongesprekken heb ik er geen last van gehad maar het is wel een puntje van kritiek wat volgens mij door een iets beter design of materiaal gebruik had kunnen worden voorkomen.

Bereikbaarheid:
Hier kan ik kort over zijn. Het bereik was net zo goed en in een aantal gevallen beter dan de Xperia Arc en de Galaxy S1. Ik heb geen problemen ondervonden met connectie problemen op plekken waar ik dat eerder niet had. Een locatie waar ik privť veel kom is een punt waarop ik op beide telefoons zo goed als geen bereik heb. Ik kan er meestal geen mails downloaden via 3G. Met de Xperia Z was dit af en toe iets beter dan ik gewent ben. Dus vandaar dat ik het bereik als goed wil bestempelen. De problemen die ik had lagen aan het netwerk en absoluut niet aan de telefoon.

Accu:
De duur van de accu met deze telefoon was voor zowel goed als slecht. Stand-by kan de telefoon lang mee en met Stamina modus helemaal. Met de stamina modus kun je selecteren welke apps wel en welke niet ‘werken’ als de telefoon stand-by is. De accuduur werd merkbaar een stuk beter met deze stamina modus. Zelf had ik tijdens stamina modus alleen Whatsapp, Exchangemail, Gmail, SMS en telefonie aan staan. Dus zaken als Facebook werken heerlijk gestopt tot ik de telefoon weer ging gebruiken. Wel moet ik opmerken dat de accu erg snel leeg is als je de telefoon echt gebruikt. Dit lijkt niet eens te komen door de rekenkracht die voor bepaalde apps gebruikt word maar puur door het beeldscherm. Zodra je dingen doet zoals whatsapp of gewoon het nieuws lezen gaat het accu percentage hard omlaag.
Als ik het vergelijk met mijn andere telefoons dan werkt de Xperia Z langer tijdens stand-by maar tijdens daadwerkelijk gebruikt gaat deze sneller leeg. Dit hield in dat ik vaak overdag de telefoon ook even aan de lader hing. Voor mij was dit tijdens deze 2 weken het grootste minpunt van de telefoon.

Wat algemene zaken:
Tijdens gebruik viel het me op dat de telefoon soms erg warm is. Of dit komt door de accu of de processor is mij niet geheel duidelijk. Ook de oorzaak was mij niet helemaal duidelijk. Soms speelde ik een spelletje en dan werd de telefoon erg warm en een dag later speelde ik hetzelfde spel en was de warmteontwikkeling zeer gering. Ik heb er niet echt een patroon in kunnen ontdekken.

De telefoon is zoals eerder aangegeven vrij groot maar ik heb er weinig tot geen last van gehad. De telefoon paste in al mijn broekzakken. Bij 1 broek was het kantje boord maar het paste. Kon hem dus gewoon overal mee naar te nemen.

Het touchscreen lijkt beschermt te worden door een kunststof toplaag. Handig maar ook een nadeel. Het kunststof krast wel erg makkelijk. Na 2 weken voorzichtig gebruik heb ik toch al wat kleine beschadiggingen er op het kunststof. Ik vraag he me af hoe dat na 2 jaar is.

Over de prijs kan ik zelf niet helemaal goed oordelen. Persoonlijk vind ik het erg veel geld voor een telefoon maar als ik zie wat het ding allemaal kan en doet en dat vergelijk met andere telefoons dan lijkt het me qua prijs kwaliteit geen slechte keus. Vandaar het oordeel voldoende voor de prijs.

Waterdicht:
Ze adverteren met het feit dat de telefoon waterdicht is. Dit wilde ik natuurlijk testen. Wel moet ik zeggen dat het een vreemd idee is. Een telefoon bewust in een vaas vol met water gooien is gewoonweg tegennatuurlijk. Het werkt echter perfect. De telefoon in de vaas, even 30sec laten liggen en er weer uit. Het gebruikte materiaal zorgt ervoor dat er amper druppels op het toestel achterblijven en het is meteen bruikbaar voor alles wat je wilt.
Het blijft gek om een telefoon onder water te houden maar het werkt perfect. Het is een beetje een gimmick natuurlijk maar het is een lekker idee om je niet druk te hoeven maken om de telefoon te gebruiken in de regen. Wat in ons land natuurlijk wel prettig is.

De camera werkt overigens perfect, ook onder water!
Een Xperia Z in een vaas

Eindoordeel:
In het eindoordeel kan ik kort zijn. De telefoon heeft tijdens mijn gebruik een aantal kleine onvolkomenheden getoond maar doet daar in tegen erg veel goed. Er zijn weinig zaken waarin ik de telefoon echt vind excelleren maar er is dan ook niks wat de gebruikers ervaring echt stoort. Nu kun je zeggen dat de telefoon hiervoor gemiddeld zou zijn maar niks is minder waar. De telefoon is gewoonweg heel goed. Ik zou zelfs 5 uit 5 sterren gegeven als algemene beoordeling als deze kleine puntjes verholpen zouden zijn. Deze telefoon doet gewoonweg bijna alles op een goed niveau. Een telefoon voor de persoon die waarde hechten aan een telefoon die alles goed kan.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

Wat je zegt over de wat scherpere rand, daar heb je gelijk in. Die had wat mij betreft ook wel wat minder gekund, maargoed. Ik heb een abo met 75 min/maand, en die krijg ik nieteens op :P

Wat betreft de screenprotector, trek die er maar af. Ik heb dat ook gedaan, ziet er veel beter uit. Het Sony logo is dan weliswaar verdwenen, maar het werkt zo veel gemakkelijker en de kleuren zien er net wat beter uit.
(er blijft een dun lijmlaagje zitten, daardoor gaat het de eerste dagen wat stroef misschien, maar als die ook weg is dan heb je een subliem belijzer over ;) )

Ik weet niet wat voor scherm je hebt, maar bij mij zijn de kijkhoeken best goed. De kleuren worden iets valer, maar ik kan vanaf de zijkant gemakkelijk zien wie er belt/wat er op het scherm zich afspeeld. (mijn scherm komt van JDC af)
Goede review!
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
-Kun je aangeven hoelang je de telefoon nu in gebruik hebt?
-Waar zit die scherpe rand precies? kan een puntje zijn om op te letten als ik (of iemand anders) deze telefoon gaat bekijken.
-merk je verschil in snelheid als je gaat internetten?

Ook goed geschreven, op een paar spellingfoutjes na die ik ff niet meer terug kan vinden.

edit:
ja ik bedoel inderdaad hoe de browser aanvoelt, via 3g en/of wifi.
ik vroeg me gewoon af of al die snelheid daar nou effect op zou hebben. ;)

[Reactie gewijzigd door Gmount op 29 april 2013 16:59]

Bij deze:
- Ik heb de telefoon bijna 3 weken in gebruik gehad.
- De scherpe rand is eigenlijk de hele rand van de voorkant. Alleen tijdens bellen merkte ik het tegen de bovenkant van m'n oor. Verder geen last van gehad.

Hoe bedoel je de laatste vraag precies?
Als je de snelheid zelf bedoeld dan nee die was niet sneller. Ik gebruikte namelijk gewoon hetzelfde 3G netwerk. Ik had geen toegang tot een simkaart met 4G dus in dat opzicht heb ik niks kunnen testen.
Als je wilt weten of browser sneller gaat, ik weet het niet. Het voelt wel sneller. Al kan dat ook komen omdat het gewoon soepeler gaat

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013