Terug naar Reviews

Plextor PX-128M5M 128GB Review

Door TERW_DAN 27 april 2013, laatste update op 20 september 2013, 4.100 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• als ik iets moet noemen, het feit dat hij een tikje trager is dan de M5pro bij het schrijven.

Sub-beoordelingen

Laatst heb ik al gekeken naar de nieuwe M5 Pro SSDs van Plextor. Naast de 2.5” variant heeft Plextor ook een mSATA SSD uitgebracht. Hoewel mSATA nog lang niet op ieder moederbord te vinden is zijn er toch al wel de nodige systemen die er gebruik van maken. Toen deze sloten net op moederborden verschenen waren ze vaak erop gezet met het idee om ze te krijgen voor cachingSSDs, iets dat Intel met de Sandy Bridge introduceerde. Hiermee kon een SSD gebruikt worden voor cachedoeleinden (met een maximum van 64GB).
In notebooks heb ik er ook wel eens mee gewerkt, bijvoorbeeld de GT780DX die ik een tijd van MSI heb geleend beschikte over 2 mSATA-SSDs in een RAIDconfiguratie, maar zeker toentertijd was dat heel prijzig.

Met deze SSD komt Plextor met een alternatief dat ten eerste een stuk betaalbaarder is, en ten tweede groot genoeg is om een systeem op te kunnen draaien, zonder dat er extra opslagruimte noodzakelijk is. Een mSATA SSD is een wat meer nicheproduct omdat je mSATA nog niet overal op tegenkomt, maar daarom vond ik 't juist interessant om nog eens naar te kijken.

Specificaties

320MB/s sequentieel schrijven
Opgegeven IOPS80.000 lezen
76.000 schrijven
Type geheugenMulti Level Cell

De SSD wordt geleverd in een plastic doosje die lijkt op de verpakking waar je ook DIMMetjes in koopt. De drive zelf is niet voorzien van een behuizing of iets dergelijks. Er zit een stickertje over de chips geplakt met daarop typenummer en de rest van de gegevens vande drive. De drive is voorzien van dezelfde controller als de M5 pro.

De Plextor M5M128 SSD. (klikbaar voor hi-res)

De chips die onder het typestickertje zitten. (klikbaar voor hi-res)

En de achterkant van de mSATA SSD (klikbaar voor hi-res)

Eigenlijk is een mSATA SSD niet veel spannender dan een normale SSD, alleen is hij wat kleiner en heb je er een speciaal slot voor nodig waar die ingeprikt kan worden. Ik heb de SSD zelf getest in een Gigabyte Z77X-UP7 welke een mSATA slot had op de Intelcontroller.

CrystalDiskInfo

Deze review zal niet zo uitgebreid worden als die van de M5Mpro, gezien ik deze natuurlijk maar op 1 controller (tot nu toe) heb kunnen testen, en RAIDcombinaties erg lastig zijn als je maar 1 drive kan aansluiten.

De M5M op een Gigabyte Z77X-UP7 moederbord. De SSD zit rechtsonder bij de normale SATAaansluitingen.

Prestaties
Uiteraard heb ik de prestaties van deze drive wel vergeleken met die van de Plextor M5Pro.

Als testsysteem heb ik een Gigabyte Z77X-UP7 met een i5 2500K en 8GB DDR3 geheugen gebruikt. De drive draaide op 3Gbps ipv 6Gbps, omdat het mSATAslot op het moederbord beperkt was tot 3Gbps ipv 6Gbps. Zodra ik de mogelijkheid heb om ook op 6Gbps te testen dan komen die benchmarks er uiteraard bij te staan.

Crystal Diskmark
M5M

M5 Pro

De M5Pro is met lezen iets sneller, maar dat zijn verder geen dramatische verschillen vind ik zelf. Op 3Gbps is het wegschrijven van data, en dan met name het sequentieel en de 512Kwrites bij de M5M nog een stuk vlotter.

De kleine M5M doet in elk geval niet onder voor z'n 2.5”broer. Omdat het hier wel gaat om een 256GB SSD vs een 128GB SSD zal daar vast nog wel wat verschil in zitten, maar het geeft een goede indicatie van hoe een mSATAdrive werkt.

ASSSD

M5M

M5Pro

En bij ASSSD zien we ongeveer dezelfde verschillen als in Crystal Diskmark. De totale score van de M5Pro ligt wel iets hoger, maar het gaat uiteindelijk om een vrij klein verschil. De M5pro doet het hier wellicht wat beter omdat die beschikt over meer chips, en daardoor wat nuttiger om kan gaan met de loadverdeling dan dat de M5M kan doen.

--update

Omdat moederborden met 6Gbps mSATAsloten lastig te vinden zijn, de borden waar ik aan kon komen hadden het in elk geval niet, heb ik om de SSD verder te testen een mSATA –> SATAconverter gebruikt die ik van Plextor heb gekregen om te testen.

Op zich is het printje niet heel spannend, het is een printje met mSATAslotje waar een SATAstekker aanvast zit. Maar hiermee kun je de mSATA SSD wel op iedere SATApoort aansluiten.

Ik heb Crystal DiskMark en AS SSD gebruikt op een MSI Z77A-G45 Gamingmoederbord om eens te testen.

Als eerste de resultaten op 3Gbps:

En daarna dezelfde SSD op 6Gbps.

En als ik die leg naast de resultaten van de M5 pro die ik een tijdje geleden heb getest.

Bij het sequentieel lezen in zowel AS SSD als Crystal DiskMark liggen de resultaten vrij dicht bij elkaar. De andere schrijftesten geven wat grotere verschillen, maar ze liggen nog niet extreem ver uit elkaar, behalve de 4K tests met een queuedepth van 64K in Crystal DiskMark en de 4K-64Thrd in AS SSD, daar merk je de verschillen het beste.

De schrijfsnelheden liggen wel wat lager. Op zich is dat ook wel logisch te verklaren. De mSATASSD heeft minder chips, dus kan het de schrijfacties verdelen over minder chips dan de M5 Pro dat kan, en daardoor liggen de snelheden wat lager. Maar nog steeds zijn het best prima prestaties.

--- update

Om de M5M SSD te gebruiken heb ik zelf een mSATAconvertertje gekocht via Deal Extreme voor iets van 10$. En dat kwam goed uit, een 128GB SSD is prima bruikbaar voor m'n testsetups.

Toen ik deze SSD kreeg waren er nog geen moederborden die beschikten over een mSATAslot, dat werkte op 6Gbps. In elk geval niet eentje waar ik aan kon komen. Maar dat is inmiddels veranderd. De laatste 2 MSIbordjes die ik heb getest, de MPower MAX Z87 en de Z87-GD65 GAMING beschikken wel over 6Gbps mSATA.

Om deze review compleet te maken heb ik de SSD gebenched op het mSATAslot van de GD65 met Crystal Disk Mark en AS SSD. Daarnaast dezelfde benchmarks gedraaid met het ding op de mSATAconverter die ik had liggen, om te zien of dat nog wat uitmaakte

Crystal Disk Mark – mSATA

Crystal Disk Mark – via converter

AS SSD – mSATA

AS SSD – via converter

Zoals te zien is het mSATAslot wat vlotter. Of dit nu ligt aan het feit dat er geen lange kabel tussenzit, maar de SSD redelijk direct bij de controller zit, of dat de converter die ik gebruik gewoon niet de beste is (wat goed zou kunnen, omdat het maar een simpel dingetje van DX is) weet ik niet, maar wat wel duidelijk is is dat de SSD zelf behoorlijk rap is. Hoewel ik dat eigenlijk al wel wist, is het toch altijd leuk het nog eens te bevestigen.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit
Over de stabiliteit van deze SSD heb ik niets te klagen, het ding moet wat hij moet doen, op een lekker vlotte manier ook nog en heeft me tot dusver niet in de steek gelaten.
Over compatibiliteit kan ik niet zo heel veel zeggen, omdat ik enkel de Z77X-UP7 heb kunnen gebruiken in combinatie met deze SSD.

De prijs van deze SSD ligt net iets boven de 100 euro waarmee deze in dezelfde prijsklasse zit als de Crucial M4, die slechts een paar euro goedkoper is. De rest van de 128GB SSDs in de pricewatch is gelijk een flink stuk duurder, en daarmee niet zo heel interessant op het gebied van prijs.

Hoewel ik de SSD nog niet heb kunnen testen op 6Gbps zonder converter zijn de prestaties die ik tot nu toe heb gezien vrijwel hetzelfde als een normale SSD. Als je een systeem hebt met een mSATAslot dan is deze SSD zeker het overwegen waard, je hebt immers geen kabels om weg te werken, het kaartje prikt gewoon in het moederbord.
Nu ik de tests ook met de converter heb kunnen doen en zodoende de SSD ook op 6Gbps naast 3Gbps heb kunnen testen is het helemaal duidelijk dat deze SSD niet veel onderdoet voor 2.5" SSDs.
De opgegeven sequentiele lees- en schrijfsnelheden (540MB/s/320MB/s) komen voor een groot deel overeen in de benchmarks (respectievelijk 521MB/s en 321MB/s). Dus wat betreft prestaties is het een prima ding.

Met deze drive heeft Plextor in elk geval weer wat leuks neer gezet, en de prijs maakt het ding zeer aantrekkelijk.

Heb jij ook een Plextor PX-128M5M 128GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goeiemorgen Danny,

Bedankt voor de moeite van het schrijven.
Voor de kijker zit hij rechtsonder ;).
|:(
dat was wel een hele domme fout :+
Goede review. Uitgebreidere review kan wel maar gezien de doelgroep van het product lijkt me dat overbodig. Nette balans tussen te weinig info en doorslaan met tests e.d. Puik werk :)
Dank je
Het enige dat ik nog wil doen zodra ik een mSATA 6Gbps plankje heb is dezelfde benchmarks daar nog een keertje op draaien.
Vraagje: een mSATA SSD gebruiken voor cache bij een normale SSD schijf, heeft dat zin?
Niet echt, tenzij je een hele trage SSD hebt. Een cacheSSD is met name interessant om veel gebruikte files te cachen op een sneller medium dan een trage HDD. Dan haal je echt flinke winsten. Maar als je al een SSD hebt dan heb je waarschijnlijk al hoge doorvoersnelheden en lage accesstimes, een caching SSD is dan in de regel niet sneller. Sterker nog, in dit geval als ik de M5M naast de M5pro leg zou het eerder een negatieve invloed hebben, omdat de M5Pro net een tikje sneller is.

productreview: Gigabyte GA-Z77M-D3H review door TERW_DAN
Hier staat bij het stukje Intel SRT een paar vergelijkingen van de Z68 en Z77 met cache, waarbij ik een HDD heb gebruikt met een SSD als cache ernaast. Een SSD is zoals je kunt zien aan de benches hier, stukken sneller als wat ik daar haal.
Thx TERW_DAN

Gister besteld, straks even inbouwen en wellicht een tweakblog schrijven over mijn xnotebooks game laptopje ;)
Dat zou fijn zijn! ben ook aan het twijfelen om deze te kopen voor mijn Y500 ;)
Hij staat online!

Verzoekjes voor benchmarks mag je daar kwijt!

@TERW_DAN
Nogmaals bedankt voor de review, ssdtje is perfect!
Leuk dat je alle in's en outs met converter hebt getest!

Hoe kan je zien of een Msata slot 6gbs is of niet als er niks bijstaat?
bijvoorbeeld

Zeer mooie review, bedankt hiervoor!
Leuk dat je alle in's en outs met converter hebt getest!

Hoe kan je zien of een Msata slot 6gbs is of niet als er niks bijstaat?
bijvoorbeeld

Zeer mooie review, bedankt hiervoor!
Er zit fysiek geen verschil tussen een mSATA 3Gbps en mSATA 6Gbps slot.
Je zou het dus echt in de specs moeten zien. Bij die Gigabyteplandk die je aanhaalt staat het inderdaad niet echt heel duidelijk vermeldt. Maar een B75 chipset heeft maar 1 6Gbpspoort, er staat niet bij dat die mSATA gedeeld is met die poort, dus kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het mSATA slot 3Gbps is.

Maar ben het met je eens dat het niet duidelijk is.
Ik heb ze gebeld en het gevraagd... old scool style, ze bellen/mailen me terug :)
Twee dingen:
1. Waarom werk je niet voor tweakers aangezien jouw reviews een STUK beter zijn dan degene van tweakers zelf?
2. Elk jaar verbaasd het me weer dat het toegelaten wordt je kerst-avatar te gebruiken... niet dat ik klaag :P

Maar even serieus... vergeleken met jou is elke tweakers redacteur een n00b.
Sommige reviews zijn duidelijk reclame, sommige zo amateuristisch dat het duidelijk is dat het product totaal niet getest is en ze gewoon de tekst van de fabrikant 1 op 1 hebben overgenomen en sommige hebben zo weinig echte informatie en/of feiten (ofwel 100% hear-say, roddels en eigen meningen) dat ze net zo goed geen review hadden kunnen doen.
Jij alleen zou een review-site kunnen draaien waarvan elke pagina 20x zoveel info bevat als de langste en meest uitgebreide reviews van tweakers zelf.

Tweakers zet vol trots een logo op elke pagina met "website van het jaar" maar zonder gebruikers zoals jij en de vele anderen die (veel meer) bijdragen aan de site dan de tweakers redactie ooit heeft gedaan zou deze site ook op nr 1 staan maar dan als meest waardeloze gezien de steeds minder competente crew en steeds slechtere site met meer bugs dan ooit en met elke "update" en overname slechtere reviews, support, moderatie en "nieuws" <---- lees: roddels, leugens en reclame.

Dus... mocht je ooit zelf een concurrende site oprichten: Count me in.
Twee dingen:
Ten eerste bedankt voor 't compliment.
Ik heb een tijdje voor T.net gewerkt, maar dat werkte niet echt. Niets ten nadele van de T.net redactie hoor, alleen werken zij gewoon heel anders dan dat ik doe. Misschien omdat ik 't veel meer zie als hobby en lekker aanklooien met hardware, en het voor T.net natuurlijk wel echt werk is.
Ik voel me prima thuis hier tussen de productreviews, en als ze gewaardeerd worden is het des te leuker er nog meer te schrijven.
Dus... mocht je ooit zelf een concurrende site oprichten: Count me in.
Ik denk niet dat dat erin zit, er gaat namelijk nog best wat werk inzitten, en zo gek veel tijd heb ik nou ook weer niet ;)
hah ja dat is ook de reden waarom ik nooit zelf een review site ben gestart.
Ik heb ooit een eigen computerhandel gehad en daarvoor shell servers (voor IRC) en webservices maar nu is het ook allemaal hobby geworden.
Nog steeds een huis vol electronica (niet alleen computers) maar nu puur voor mijn eigen gebruik en entertainment.

Overigens ben ik overduidelijk niet de enige die jouw reviews waardeerd gezien je feedback en scores (karma etc) dus het compliment is welverdiend.
Ondanks mijn eigen ervaring waren er meerdere gevallen waar een van jouw reviews de doorslag gaf bij de beslissing om een computeronderdeel aan te schaffen.

Tot ongeveer een jaar geleden had ik ook het idee reviews te gaan schrijven maar zoals je zelf aan geeft "werken zij gewoon heel anders", wat bij mij vertaald als "onprofessionele reclamemakers voor hun eigen sponsors zonder enig besef of passie voor ICT of hun eigen gebruikers".
Ik was het zelfs zo zat dat ik mijn account met 100% positieve feedback en 50k+ karma opgegeven heb en gezworen heb NOOIT meer ook maar iets voor deze site te doen.
Nu ben ik hier puur en alleen maar voor de vraag en aanbod advertenties en kom ik nooit meer op de "nieuws"pagina's of het n00bfest forum en ben ik gestopt met modereren.

Mooi dat jouw vrije geest nog niet platgewalst is door de atmosfeer die hier de laatste jaren heerst.

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013