TERW_DAN

27 april 2013 14:19, 860 views

De HAF XM wordt door Cooler Master neergezet als een miditower met de featureset van een bigtower. Echt klein is de HAF XM echter niet, als ik hem naast mijn Lian Li PC A70 zet dan is de HAF XM maar ietsje kleiner. Echt klein is deze kast dan ook niet.
HAF staat voor High Air Flow, en dat is gezien de opties om fans te installeren wel te merken. Aan de voorkant en de bovenkant zitten 200mm fans, en achterin is een 140mm fan geplaatst. Afhankelijk van welk zijpaneel dat je hebt kun je ook hier nog een 200mm fan in kwijt, en kan nog een 200mm fan in de bovenkant erbij gezet worden.

Ik heb deze kast nu al een tijd in gebruik voor diverse testconfiguraties, dus ik heb het ding vrij uitgebreid kunnen testen.

Specificaties

1z 200 mm top
1x 140mm (achter)
Frontpanel connectoren2x USB2.0
2x USB3.0
2x 3.5mm audio (mic + headphone)
BijzonderhedenX-Dock (2x)

Het uiterlijk
De kast is aan de voorkant voorzien van een mesh, die ook gebruikt wordt in de 5.25” frontjes en de 2 X-Dockbays (daarover later meer). De randen zijn voorzien van inkepingen, en zijn dus niet helemaal strak.

Opvallend zijn de zijpanelen, deze zijn namelijk niet vlak, maar hebben beide een deel dat uitsteekt. Het rechterpaneel is voorzien van wat extra ruimte waarachter kabels weggewerkt kunnen worden. Bij de Silencio 650 die ik eerder heb bekeken was er een stuk minder ruimte. Bij deze kast heb je dat wat meer, maar dat gaat wel ten koste van een strak uiterlijk.

Het andere zijpaneel is voorzien van een handvat, op zich niet zo uitzonderlijk natuurlijk ware het niet dat dit handvat aan de bovenkant van de kast zit. Het zijpaneel schuift dan ook niet naar achteren, maar scharniert aan de onderkant, waardoor het zijpaneel horizontaal openklapt.

De bovenkant kan bijna helemaal losgeschroefd worden met 1 schroefje aan de achterzijde. Hierdoor is de grote ventilator bovenin te bereiken, maar zou ook gemakkelijk een flinke radiator genstalleerd kunnen worden voor waterkoeling.

frontpanel
Aan de bovenkant vooraan zitten 2 USB2.0 poorten, 2 USB3.0 poorten en 2 audiojacks voor koptelefoon en microfoon. Bovenop de kast zitten de power en resetbutton.

Daarachter zit een bakje met een rubberen binnenkant, waar je kleine dingetjes in kunt leggen zoals je telefoon, USBsticks of ander klein spul.
Het rubberen stukje is eruit te halen, zodat je dat nog makkelijk kunt schoonmaken als je wilt en het zorgt gelijk voor een ondergrond met een beetje grip. Nu voegt dit dingetje niet zo heel veel toe, je zou 't immers ook bovenop je kast kunnen leggen, al heb je dan kans dat het er vanaf valt. Maar het is leuk dat het erop zit.

Inbouwmogelijkheden
Moederbord
De kast biedt plek aan ATX, ATX en EATX moederborden en heeft ipv 7 slotplaatjes er 9. Het 9e slotplaatje is echter naast de 8 andere gemonteerd, een XL-ATX gaat daarom niet passen. Het 9e slot kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld een eSATAbracket, of extra USB3.0 poorten, die dus niet in het moederbord zelf geprikt hoeven te worden.
Het voordeel van het 8e slot dat je hebt is dat je zelfs in je onderste PCIeslot van je moederbord een dualslot videokaart zou kunnen zetten. Voor 3way en 4way SLI is dit dan prima bruikbaar.

Aan de achterkant van de mobotray zit een flink gat. Dit is bedoeld om de CPUkoeler makkelijk te vervangen. Hier is flink de ruimte voor genomen, zodat je ongeacht welk socket je vrijwel altijd de ruimte hebt. Met de wat exotischere dualsockets zal het niet gaan, maar dit is natuurlijk de uitzondering die de regel moet bevestigen. Voor mijn LGA2011 en LGA1155 borden werkt het in elk geval meer dan prima.

3.5”schijven
Voor het inbouwen van 3.5” schijven zijn er 2 mogelijkheden. De eerste is gebruik maken van de interne drivebays, de tweede mogelijkheid zijn de X-Docks die voorin de kast zitten.
De interne drivebays kunnen gebruikt worden door de harde schijf vast te klikken in de bracket. Dit gaat een stukje makkelijker als bij de bracket van de Cooler Master CM690 II die ik eerder heb bekeken. Deze brackets zijn een stukje soepeler, zonder aan stevigheid in te leveren. Daardoor zet je de schijf makkelijker vast. Deze bracket schuift vervolgens in de drivebay en klikt vast. De schijf wordt vastgezet door pinnetjes die vastzitten in een rubberen ringetje, zodat trillingen worden tegengegaan.

X-Dock
De X-Dock zit voorin de kast en biedt plek voor 2 3.5”schijven. De X-Dock is een hotswapbay waarmee SATAschijven gemakkelijk ingeplugt kunnen worden. Ze maken gebruik van eenzelfde bracket als die voor de interne schijven, met als verschil dat deze een mesh heeft aan de voorkant. Op de andere Cooler Masterkasten die ik heb gehad zat er altijd maar plek voor 1 schijf. En zeker als je veel losse schijven hebt is een dock als deze best prettig om te gebruiken.
De X-Dock wordt aan de binnenkant voorzien van 2 SATAstekkers om deze op het moederbord aan te sluiten en 1 molex voor de stroomvoorziening.

2.5”schijven
2.5” apparaten zijn ook vast te zetten in de brackets waar de 3.5”schijven inkunnen, alleen zul je in dat geval de schijven aan de onderkant moeten vastschroeven in de bracket, in plaats van ze vast te klikken. Dit betekent wel dat je dan geen gebruik meer maakt van de rubbertjes die om de pinnetjes zitten voor de 3.5”schijven om trillingen tegen te gaan. Maar omdat er waarschijnlijk alleen maar SSDs in een kast als deze gezet zal worden zal dat vrijwel geen probleem zijn.

Verder is er een extra plekje voor een 2.5”schijf aan de achterkant van de mobotray. Hier kun je een schijf aan 2 pinnetjes vastklikken en met 2 schroefjes aan de andere kant vastzetten.

5.25” apparaten
5.25” apparaten zijn heel makkelijk in te bouwen. Door middel van een sluitmechanisme is de drive vast te klemmen zonder dat deze geschroefd hoeft te worden. Wel moet het front van de PC even losgemaakt worden, maar dat gaat gelukkig vrij soepel. Het enige waar je daarbij rekening mee moet houden is dat je de 2 3.5” bays van de X-Dock eruit haalt, omdat het frontje er anders niet goed af te halen is.

Voeding
De voeding kan onderin de kast worden ingebouwd. De kabels kunnen dus weggewerkt worden via de achterkant en om te zorgen dat de rest van de kabels verder niet zichtbaar zijn wordt er een cover meegeleverd die over een deel van de voeding heen kan schuiven, zodat de kabels verborgen worden. Hoewel deze cover een leuk idee is, vind ik hem zelf niet zo heel praktisch, zeker niet op het moment dat je een grote voeding gebruikt. Ten eerste zie je altijd nog een deel van de voeding, wat ik niet echt een elegante oplossing vind, daarbij heb je het probleem dat het wegwerken van de kabels en stuk lastiger is Persoonlijk laat ik het ding dus liever gewoon weg.

Kabelmanagement
Het kabelmanagement in deze kast is prima voor elkaar door de grote rubbers aan de zijkanten van de mobotray waar de kabels doorheen te halen zijn. Maar vooral door het feit dat de zijpanelen wat meer ruimte vrijlaten. Waar het bij andere kasten met een plat zijpaneel vrij lastig is om de kabels er goed tussen te proppen is dat hier niet nodig, omdat je simpelweg wat meer ruimte hebt.
Dit zorgt er wel voor dat de kast een stuk breder is op z'n breedste punt dan een standaard kast, lastig als je wat weinig ruimte hebt op je bureau (of eronder), maar het maakt het inbouwen en wegwerken van hardware aanzienlijk makkelijker.

Bouwkwaliteit
De HAF-XM is zeker een solide kast die gewoon degelijk in elkaar zit. Hij is gemaakt van stevig materiaal en alles schroeft goed in elkaar. De gaten voor de waterkoeling achterin de kast en de gaten aan de binnenkant voor de kabelmanagement zijn netjes afgewerkt met rubbers. De brackets voor de harde schijven zitten ook solide in elkaar en klikken goed vast.
De slotplaatjes aan de achterkant zitten geschroefd en zijn er makkelijk in en uit te halen, dus niet zoals je bij veel kasten ziet uit goedkopere segmenten dat je ze zelf nog uit 't metaal moet drukken.
Wat stevigheid betreft heb ik dus helemaal geen klagen over deze kast

Geluidsproductie
Een kast zelf maakt geen geluid (tenzij je 'm uit je handen laat vallen), maar de fans die erin zitten wel. En hoewel de kast flink wat fans en koelmogelijkheden heeft is hij nog vrij stil. Natuurlijk is hij wel wat beter hoorbaar als bijv een Silencio, maar het geluidsniveau is meer dan prima. Ik heb het niet precies kunnen meten, maar door de flinke fans die erin zitten heb je natuurlijk een vrij flinke airflow zonder belachelijk veel geluid.

Modbaarheid
Er is behoorlijk wat ruimte om de kast te modden. Waterkoeling is goed in te bouwen door de behoorlijke ruimte die je bovenin de kast hebt. Verder is de kast behoorlijk stevig, ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, maar het ziet er naar uit dat je op zich prima de zaag erin kunt zetten, zonder dat de kast gelijk in elkaar dondert, wat je bij goedkopere kasten nog wel eens ziet.

De HAF-XM kost iets minder dan 100 euro. En dat is een prima prijs voor deze kast vind ik zelf. Je krijgt er behoorlijk wat features voor terug en het is een kast die zeker wel een aantal jaren meekan.

De HAF-XM is een flinke kast die veel mogelijkheden biedt tegen een schappelijke prijs. De bouwkwaliteit is dik in orde en de meegeleverde fans doen hun werk prima zonder al teveel herrie te maken. Het uiterlijk is niet helemaal mijn smaak, ik ga toch liever voor een wat strakkere kast. Lelijk vind ik 'm echter niet, en als dit een kast is die je wat betreft uiterlijk aanspreekt is het een goede koop om te doen.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • koelmogelijkheden

Minpunten

• geen superstrak utierlijk (persoonlijk)
  • voedingcover vind ik wat onhandig
Algemene beoordeling Score: 5

Zijn die HAF kasten niet ontzettende stofnesten?
Ik snap inderdaad die cable-covers niet, te onhandig voor puur functionele systemen en te lelijk voor de show-off systemen.

Passen in deze kast zelfs de langste grafische kaarten? (lijkt alsof de 3.5" bays niet demontabel zijn)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 27 april 2013 15:30]

Zijn die HAF kasten niet ontzettende stofnesten?
Valt op zich best mee hoor, niet stoffiger dan andere kasten die ik hier heb staan.
Ja, hij is wel wat stoffig, maar dat heeft denk ik meer te maken met het feit dat er hier meer stoffig is dan dat die kast het aantrekt.
Goede review. Wat doet die knop links bovenop de kast eigenlijk, kan je daarmee bepaalde fans bedienen?
Is om aan de voorzijde de verlichte ventilator uit en aan te zitten..

Dit is gedaan om:

Te showen als je overdag aan het computeren bent..

Snachts uit kan zetten als je bijvoorbeeld aan het downloaden bent en je wilt slapen zonder dat de verlicht je stoort.. (vind het opzicht wel handig, al zal je het niet veel gebruiken bij normaal gebruik.

Mooie en duidelijke review..

Ik heb de behuizing momenteel in bestelling staan.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 17 mei 2013 19:39]

1200W met 1 vga?
En heb je geen betere pics van je cable management... ben benieuwd... :)
1200W met 1 vga?
En heb je geen betere pics van je cable management... ben benieuwd... :)
Ja, 1200W met 1 VGAkaart. Die HM1200 van ADATA is nu eenmaal m'n testvoeding. Een meer dan prima ding, ongeacht wat ik eraan hang, het ding heeft altijd genoeg vermogen.

Ik moet even kijken of ik nog wat betere pics heb van m'n kabelmanagement, ik ben bang van niet.