Terug naar Reviews

Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU Review

Door gekke-gerrit 25 april 2013, laatste update op 7 mei 2014, 8.580 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Laag
  • Mooi design
  • Heatsink

Minpunten

• Hoger dan nodig.

Sub-beoordelingen

Stabiliteit Score: 5

http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/CrucialM4/Inhoudsopgave_titel/maxxmem.png http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/CrucialM4/Inhoudsopgave_titel/conclusie.png

Deze review word mede-mogelijk gemaakt door Hardware.info en Crucial
Getest met:
Asus Rampage III Extreme
Intel Core I7950 3.0 GHZ
MSI R5870 Lightning
Corsair CMV8GXM2A1333C9

Ik heb een review van de Crucial M4 gemaakt, Dit was ‘de beste’ review van Hardware.info! Daarom heb ik nog een klein cadeautje bovenop de SSD ontvangen namelijk 8 Gigabyte 1600MHz BallistiX geheugen!

Ik denk dat ik onder de gemiddelde gebruiker val en het fine tunen van geheugen in combinatie met een overclock heb ik al heel lang niet meer gedaan. Ik ben nu een plug and play gebruiker. Ondanks dat heb ik het voltage wat opgevoerd naar 1.65v en gekeken wat de Crucial in huis had.

Mijn huidige systeem heb ik overgeclockt maar dat heb ik gedaan door op het knopje 'Extreme' te drukken. Hij draait nu op 3.7 GHZ en voor de rest regelt hij het allemaal zelf.

In deze review wil ik naar voren laten komen wat het verschil is tussen goedkoper geheugen en de betere variant, zoals deze Crucial banken.

Deze review wordt dus geschreven omdat ik gewonnen heb! Maar dat betekent niet dat deze review afhankelijk is hiervan A.K.A. dit is een onafhankelijke review!

Zo! Laten we maar eens kijken wat dit dingetje kan!

Breng mij naar boven!

Dit zijn de specificaties die Crucial heeft staan op zijn site!
Part Number: BLT2K4G3D1608ET3LX0
Module Size: 8GB Kit (4GBx2)
Package: Ballistix 240-pin DIMM
Feature: DDR3 PC3-12800
Specs: DDR3 PC3-12800 • 8-8-8-24 • Unbuffered • NON-ECC • DDR3-1600 • 1.35V • 512Meg x 64 • Low Profile

Crucial BallistiX Tactical 1600 CL8

Netjes verpakt en een makkelijk te openen verpakking!

Geheugen uit de verpakking

Heatsinks, Het nadeel van de heatsinks is dat de geheugenmodules hierdoor groter worden. Het is ongetwijfeld een weloverwogen keuze geweest tussen hoogte en prestatie. Als deze modules de normale hoogte hadden gehad waren ze nog hoger geworden. Mij is verteld dat in dit geval de heatsinks werkelijk warmte afvoeren. Of dit echt nodig is, is altijd een discussiepunt. Wanneer je hem op 1.65v laat draaien kan het in ieder geval geen kwaad!

Een vergelijking met een Corsair geheugenmodule in hoogte.

Een vergelijking met een Corsair geheugenmodule in hoogte van de zijkant

Breng mij naar boven!
Geheugen vind ik altijd lastig te meten. Hoge snelheden komen vooral van pas tijdens het overclocken, omdat je geheugen dan qua snelheid in ieder geval mee kan komen.
Uiteraard heeft het ook invloed op je programma’s. Toms Hardware heeft hier een mooie review over gemaakt waarin verschillende applicaties worden getest met verschillende snelheid ram.
Wanneer je veel geheugen hebt kan het handig zijn voor toepassingen als Photoshop en videobewerking. Hier een kleine review van gavtrain over Photoshop en veel geheugen.

Voor de tests heb ik gebruik gemaakt van AIDA64 en MAXXMEM2, het gevoel dat ram sneller is ervaar ik niet meteen. Maar cijfers liegen niet, dus laten we daar maar vanuit gaan!

Ik heb de Crucial nog even slordig overgeklokt. Het koste mij helemaal geen moeite om hem op 2010mhz te krijgen op 8-8-8-24 op 1.65V, ook dit is meegenomen in de benchmark.

Overzicht AIDA64 Benchmark

Resultaat Corsair 1333

Resultaat Crucial 1600

Resultaat Crucial 2010

Breng mij naar boven!
We kunnen hoog en laag springen maar over geheugen wordt het nut van snelheid altijd in twijfel getrokken. Maar Crucial bewijst hier wel dat hun setjes goed over te klokken zijn en dat ze prima prestaties leveren voor hun prijs! Ik zou zelf een iets duurder setje nemen zoals deze Crucial. Je merkt niet meteen de performance maar het zal er ongetwijfeld zijn. Daarnaast vind ik (smaak kwestie) het mooie geheugenmodules en dat ze low profile zijn, dat ook erg mooi meegenomen. Op deze manier kunnen ook de grote CPU koelers op je CPU en kwaliteit geheugen toch op één moederbord samenkomen!

De uiteindelijke keuze zit hem altijd in de portemonnee, wat mij betreft is dit een goede keuze! Lekker overklokbaar. Zo krijg je lekker veel waar voor je geld en wie wil dat nou niet?

Crucial Ballistix
Toms hardware is it worth it
RAM VS SSD photoshop

-type- en spellingsfouten

Op of aanmerkingen zijn welkom!
Thanks Teresa :) voor de spellingcheck :)

Heb jij ook een Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review. Zelf net de 1866Mhz versie van deze serie gecombineerd met de AMD A8-5600K APU.
Absolute topprestaties!
dank je! ze klokken lekker over dus ik zou zeggen, probeer wat uit :)
Geweldige review, meer heb je niet nodig.
Ik mis alleen een wauw-factor (demontage, heads-up, mod, meerdere mobo setjes oid) voor een max score, waardoor ik je slechts +2 geef (4 sterren in de ouwe rating)

Performance verschil merkt >99% van de gebruikers niet tussen snel of standaard (1333cl9)
Kan zo snel eigenlijk geen software bedenken waarvoor sneller ram nuttig is. (ik lees graag het tegendeel overigens, mocht iemand wel software weten)

Edit, met een vanafprijs van 76 euro vind ik de prijs toch wel een groot nadeel.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 26 april 2013 21:07]

Ram prijzen stijgen weer, het setje is de prijs waard :)

Wbt snelheden. Met een willekeurige AMD FX of Intel Core 3 serie (3770k etc) zul je verschil tussen 1600Mhz en 1800Mhz nooit gaan merken tenzij je benchmarks draait.
Wie echter een AMD APU gebruikt gaat enorme verschillen merken. De grafische core vliegt in performance vooruit dankzij de hogere clock op het geheugen :)
Dank je wel voor je aanvulling! Ik beschik niet over AMD :) dus ik geloof je op je woord :)
Ondanks de spellingcheck van Teresa: "Ik ben meer een gebruiker geworden die houd"
een gebruiker houdt... analoog aan: Ik ben meer een gebruiker geworden die loopt ****
verder een prima review! En dmvdberg heeft groot gelijk, zelfs verschil tussen 1866 en 2133 Mhz geheugen is te merken bij AMD APUs.

[Reactie gewijzigd door Dirk_P_Broer op 1 mei 2013 10:22]

Super review!
Alleen "makkelijk te openen verpakking" ???
Ik heb meestal een slijptol nodig voor die wrapcases :p

Goed werk, al dan niet gekke, Gerrit!
Dat is juist het mooie! het lijkt zo'n rot verpakking maar bovenaan zitten soort drukknopen. je drukt er op en hij is los. geen gedoe en geen geknip of gesnij met de kans op het verlies van ledematen.

en bedankt voor je complimenten :)

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 7 mei 2013 11:19]

Een van de opmerkelijkste eigenschappen van dit geheugen is dat het stock op 1,35V draait volgens de specificaties (is dat inderdaad zo?). Dat betekent dat het gewoon hele goede chipjes zijn. Je kunt dus, naast overklokken, ook proberen het geheugen te undervolten, en kijken met een goede FFT-calculator en/of met memtest bij welk voltage er problemen ontstaan, c.q. je computer vastloopt. Dit geeft een goed beeld van de stabiliteit van het geheugen.
Ook de vraag of de Intel XMP profielen aanwezig zijn en wat de effecten daarvan zijn is interessant om aan te stippen, of eigenlijk in het algemeen hoe de chip zich gedraagt qua instellingen volgens de SMP en wat crucial zelf over de reepjes zegt. Als ik er zo over nadenk; hoe uitgebreid is de informatie over de settings die crucial zelf vrij geeft? Er is een stuk meer te zeggen over latencies dan alleen die vier CAS/RAS getallen.
Ik denk dat dit tegenwoordig de belangrijkste punten zijn voor ram-reepjes, aangezien er behalve de frequenties en latencies geen echt verschil in snelheid te ontdekken is.
hey ik had even een vraagje
(sorry als ik iets fout doe ik ben nogal nieuw op deze site, als ik iets verkeerd doe laat me het asjeblieft weten) :)

ik ben van plan om deze te kopen maar ik vroeg me af of ze compatible zijn met me moederbord.
mijn moederbord is:
P8H61-M PRO van ASUS

alvast bedankt :D

ook een heel goed gemaakte review trouwens :)
Omdat het DDR3 is is hij compatibel met dit moederbord.

Populair: Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013