Merk en serie HTC, One
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

HTC One 32GB Zilver Review

Door Laurens11 24 april 2013, laatste update op 8 augustus 2013, 7.071 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prachtig aluminium unibody design
  • Cool to the touch
  • Super snel dankzij de dikke specs
  • HTC Sense 5 is bescheiden aanwezig
  • De batterij
  • Boomsound!
  • De Full-HD Display met 468 PPI
  • Gebruikersgemak
  • Duurzaamheid van de aluminium body! +++

Minpunten

• De camera
  • HTC Blinkfeed
  • Alleen spraakherkenning in auto-modus
  • Geluid op zijn zachtst is niet echt zacht
  • Sommige apps gewoon niet te verwijderen (bijv. Twitter, 7Digital e.d.)

Sub-beoordelingen

Tilburg, april 2013

Ik heb 5 jaar lang een iPhone gebruikt en ik was toe aan iets nieuws. Ik heb daarom geflirt met het overstappen naar Android en het uiteindelijk gedaan.

Op het moment van schrijven van deze review zijn er "maar" 3 Flagship Android toestellen De HTC One, de Samsung Galaxy S4 en de Sony Experia Z. Uiteindelijk heb ik voor de HTC One gekozen. Het sublieme design, het geweldige HD-scherm en Boomsound waren voor mij doorslaggevend.

Design
De iPhone staat bekend om bouwkwaliteit, de zogenaamde 'premium feel' en voor mij waren Android telefoons tot op heden niet 'premium' genoeg, totdat ik lucht kreeg van de HTC One. Deze aluminium afgewerkte telefoon is een genuine beauty. De lijnen zijn strak, hij oogt dun, hij weegt niet veel en hij ligt lekker in de hand. Ook voelt hij lekker cool aan en dat hij in de winter koud aan zal voelen volgens Arnoud Wokke is voor mij een non-argument. Boven de speakers is het aluminium zeer nauwkeurig en mooi geperforeerd.

Scherm
WOW! Wat een geweldig mooi scherm! Onbeschrijfelijk! De HTC One is uitgerust met een Full HD scherm met 468 Pixels Per Inch (PPI). Zo een scherp beeld heb ik in een telefoon nog nooit gezien! Geen overdreven kleursaturatie net zoals bij Samsung, maar echt natuurlijke kleuren. Helaas moet ik wel toegeven dat de wit en zwart-waarden bij Apple beter zijn, maar dit mag de pret niet drukken! Grappig is ook dat HTC in de telefoon een aantal wallpapers met een resolutie van 4K (3840x2160) heeft gestopt. Dit laat echt zien wat voor details het scherm kan weergeven. Ik heb geprobeerd het te fotograferen:

Ook vind ik de 4,7" perfect. Ik heb redelijk grote handen en kan in één hand de telefoon bedienen van hoek tot hoek. Wel was het in het begin onwennig en liet ik hem soms bijna vallen, maar oefening baart kunst. 5" is gewoon te groot. Groter dan 4,7" hoeft een telefoon niet te zijn. Het moet wel een telefoon blijven.*

LET OP! Ik had één dode pixel in het scherm, check dit dezelfde dag nog zodat je actie kan ondernemen!

Geluid
Hier kan ik heel kort over zijn. HTC Boomsound! Is het beste geluid in een telefoon. Vanaf nu mag van mij iedere fabrikant de speakers op de voorzijde plaatsen. Het is gewoon prettig als het geluid op je afkomt. Ook is het prettig dat je de telefoon goed vast kan pakken aan de zijkant zonder het geluid te dempen. Een nadeel: De zachtste stand is niet zacht! Hopelijk wordt dit opgelost met een software update.

Camera
Een camera in een telefoon is voor mij niet zo belangrijk. Belangrijke- en mooie levensgebeurtenissen leg ik liever vast met een "echte" camera.
Kudos voor HTC om te proberen te innoveren met Ultra-pixels. Helaas pakt het niet goed uit. Ik wist op voorhand dat de camera niet geweldig zou zijn, en in de praktijk (naar mening) is hij ook niet geweldig. Hij zou uitspringen in low-light situaties, en vergeleken met andere telefoons is dat ook zo, maar het is ook niet geweldig. Echter vind ik de macro-foto's wel goed gelukt. Video's opnemen is in Full-HD, maar als je beweegt (bijv. loopt) dan heeft de camera moeite met focussen. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik nog niet in de instellingen ben gedoken. Er valt een hoop te tweaken, want de functionaliteiten van de camerasoftware zijn zeer uitgebreid. Deze techniek moet gewoon nog doorontwikkeld worden, maar ik zie er toekomst in.

Ik heb een aantal foto's met de telefoon gemaakt. Dus oordeel zelf.

Gebruikersgemak
Als fervent iOS gebruiker had ik voor mezelf de drempel om over te stappen naar Android achteraf onnodig hoog gelegd, want vanaf de eerste minuut snapte ik de telefoon en HTC Sense. Ik moet zeggen dat ik Android logischer opgebouwd vind qua structuur. En het voordeel is dat je makkelijk je mp3'tjes, films en fotos kan kopiëren en plakken zonder iTunes. Met VLC player, uTorrent en de ASTRO File manager is het gewoon een computer zoals ik hem gewend ben met Windows, maar dan met andere extensies. Dus i.p.v. *.exe is het *.apk bijvoorbeeld.

HTC Sense 5 is niet nadrukkelijk aanwezig en oogt chique. Wel heb ik al meteen een hekel aan Blinkfeed. Het slaat nergens op en neemt onnodig ruimte in beslag. Ik heb hem al een venster opgeschoven, maar ik wil hem uit kunnen zetten! Blinkfeed is een soort flipboard wat je in een "handig" overzicht moeten laten zien wat er gebeurd in de wereld. Je kan nieuwsbronnen en je social media hiervoor selecteren. Maar het is niet handig; hij laat niet alle updates zien en selecteert willekeurig lijkt wel.Dus moet ik nog steeds naar de desbetreffende app om meer te zien. Ook zijn er veel te weinig tegels op het scherm dus je moet scrollen tot je een ons weegt.

De automodus is ook heel handig. Lekker grote tegels, FM-radio en spraakbesturing! Jammer dat deze besturing, wanneer de automodus uitstaat, niet gebruikt kan worden zoals bijv. Siri in iOS. (En als het wel kan, dan hoor ik heel graag hoe!! :*) )

Batterij
Ik heb de telefoon pas een paar dagen dus op basis hiervan kan ik zeggen dat de batterij me bevalt. Op een typische werkdag gaat hij meer dan 23 uur mee. En daarvan heb ik de WiFi 8 uur niet aanstaan (ben dan op het werk) en de energiebesparende modus staat altijd aan.

Op een paar zaken na de beste telefoon die ik ooit gehad heb. Een nieuwe standaard voor iedere telefoon die moet gaan komen wat mij betreft. Een echte aanrader!

Nog wat URL's
HTC Specs
HTC Ervaringen & Discussie Topic
HTC Accessoires

Update 25-04-2013
Afbeeldingen embedded i.p.v. URL's

Update 28-04-2013
Ik ondervind problemen met de Wifi wanneer ik de telefoon in de breedte vast heb. Het lijkt alsof de wifi-antenne onderin de telefoon zit, en als je hem dus vast wil pakken aan de zijkanten, dan valt het wifi-bereik compleet weg.

Update 23-07-2013
We zijn weer drie maanden verder en ik ben nog steeds tevreden over het toestel. Inmiddels ook de 4.2 update geïnstalleerd. Ik ben blij dat ze nu native power-toggles in het notificatiemenu hebben toegevoegd. Gewoon twee vingers naar beneden swipen en je kan snel bijv. wifi aan- en uitzetten. Ideaal. Ook ben ik blij dat de zwarte balk bij apps nu weg is omdat je met het lang indrukken van de home-knop het menu van de desbetreffende app activeert. Voor Google Now kan je nu van de home-knop naar boven swipen. Dit staat niet automatisch aan met moet worden geactiveerd bij 'weergave, gebaren en knoppen' in het instellingenmenu.

*Mijn vriendin heeft een Galaxy S4 en daar heb ook enige tijd mee kunnen spelen en ik moet zeggen dat Samsung de 5" display prima in de telefoon hebben gelegd. Eerlijk gezegd vind ik deze telefoon handzamer dan mijn One.

Laatst naar een festival geweest en ik heb met een aantal vrienden met onze telefoons -ik de One en zij allemaal Galaxy S4's- filmpjes gemaakt van verschillende DJ-acts vanaf een redelijke afstand (ergens in het midden van het publiek). Nadat we het later terug luisterden hoorde je bij de Samsung S4 alleen maar vervorming; de microfoon kon het harde geluid niet aan. Bij de One was het geluid kraakhelder net als het 1080p beeld. Het kost je dan wel bijna 400 mb voor nog geen 2 minuten aan materiaal maar wat een resultaat zeg!

Ik gebruik de telefoon nu drie maanden zonder hoesje en er is geen krasje op te vinden. Het aluminium is heel duurzaam en blijkt niet zo snel te krassen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik er verantwoord mee omga. Ik let op waar ik hem neerleg en ook geen sleutels of andere zaken bij de telefoon in de broekzak.

Final Update 08-08-2013
Ik heb de telefoon verkocht en heb weer een iPhone 5. Ik kwam tijdens het gebruik erachter dat ik eigenlijk niet zoveel wensen heb. Een keer Whatsapp, een keer op Facebook, Tweakers en wat ander nieuws lezen, en een keer een fotootje maken en de HTC kan natuurlijk veel meer dan dat. Een andere beweegreden voor mij was dat de telefoon toch net iets te groot is voor mij. 4.3" zou voor mij perfect zijn, en zoals ik al eerder vermeldde ligt de telefoon minder goed in de hand dan bijv. een Galaxy S4 door de bollende afwerking aan de achterkant, ik kon er uiteindelijk niet aan wennen. Ook had ik al veel apps gekocht in de App store en dus al flink geïnvesteerd in het fruit.

De conclusie die je kan trekken is dat mijn gevoel de belangrijkste beweegreden was om weer terug te gaan naar de iPhone. Ik ben er voor mijzelf achter gekomen dat dikke specs niet alles zeggend zijn en dat het gaat om de gebruikerservaring. Een goede software/hardware-integratie is daarin belangrijk. Er zullen altijd betere telefoons op de markt komen, maar het gaat om wat je als persoon fijn vindt. Als je op die manier kijkt, dan is er niks beter of slechter.

Tot slot wil ik zeggen dat de HTC One nog steeds een aanrader is voor wie op zoek is naar een top Android toestel. Het enige wat ik mee wil geven is: ga op je gevoel af.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Is blinkfeed niet gewoon een uitschakelbare widget ?
Nope.
Je kunt hem enkel als meest linkse of rechtse homescreen instellen, en een ander homescreen als Home instellen.
Dan hoef je hem niet te zien. beetje hetzelfde als nieuwe interface van windows 8. Hij kan niet uit, maar je kunt het wel zo instellen dat je hem bijna niet ziet.
Nee, ik krijg het niet voor elkaar. De reviewer van CNET loopt tegen hetzelfde aan.

"The bad: Sealed case design means no SD expansion slot or user replaceable battery. The BlinkFeed software can’t be completely removed. The phone isn’t available on Verizon."

HTC vindt dat Blinkfeed de ervaring van Sense 5 verrijkt.

[Reactie gewijzigd door Laurens11 op 24 april 2013 22:32]

Goede review!

Mijn HTC One krijg ik morgen en ben gelukkig nog altijd blij met de keuze als ik dit lees.

Wat betreft Blinkfeed heb ik tot nu toe ook alleen maar gelezen dat deze niet compleet uit te schakelen is. Je kunt een ander venster als homescreen instellen, maar dat had je blijkbaar als uitgevonden :)
Ik hoor graag wat je er van vindt als je hem even hebt gebruikt. Misschien een review? 8-)
"Op dit moment zijn er maar 3 Flagship Android toestellen:
De HTC One, de Samsung Galaxy S4 en de Sony Xperia Z. "

En de Xperia ZL, Asus Padfone Infinity, Oppo Find 5, HTC Butterfly...
En dan zijn er nog tig Chinese equivalenten die ook tot de top behoren :)
De telefoons die je noemt zijn (nog) niet officieel in Nederland te krijgen. En de 3 modellen die ik benoem in mijn review zijn op dit moment de 3 topmodellen met Full-HD scherm voor de Nederlandse markt.

En ja de Samsung is pas vanaf volgende week beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Laurens11 op 25 april 2013 08:55]

Dus? Ik zie niet dat je het over Nederlandse topmodellen hebt, dus ik geef gewoon meer info.
Je kon op de URL klikken om naar het desbetreffende topic te gaan voor meer achtergrond informatie. Omdat er naast tweakers ook steeds meer mainstream consumenten Tweakers.net bezoeken heb ik me beperkt tot deze drie modellen, want de mainstream consument koopt tenslotte in de Nederlandse markt. Hetzelfde geldt voor mijzelf, grotendeels omdat ik mijn abonnement kon verlengen. En sim only is alleen interessant als je geen nieuw toestel wilt. En dat wou ik. Dus al met al geen reden om in het buitenland te kijken.

En volgens mij is het common knowledge dat deze drie tot de top van de Nederlandse Android markt behoren op dit moment.

Edit: Maar goed we dwalen af van de mooie HTC One! :*)

[Reactie gewijzigd door Laurens11 op 25 april 2013 10:12]

Dat je op die link kan klikken, I know, heb het topic zelf gestart :)
Dan hebben we wat betreft 'informatievoorziening' gewoon een andere opvatting, so be it! :*)
Ik zie het! Mooi topic in ieder geval. :D

[Reactie gewijzigd door Laurens11 op 25 april 2013 10:57]

"En tja, hij zit ingebouwd. Ook hier weer een non-argument. Ik ben niet anders gewend van mijn iPhones."

Dat jij het gewend bent maakt het toch geen "non-argument"?

Voor mij is een ingebouwde accu nog steeds een reden om een toestel niet aan te schaffen, omdat ik het behalve onhandig ook gewoon een asociale move vind van de fabrikanten waar ik zolang als mogelijk niet aan mee wil doen. Wat nou al 'ie vastloopt? (En dat gaat 'ie doen....)
Het is voor mij een non-argument. En dat jij er anders over denkt, prima. Ik respecteer ieders mening. Ik vind een batterij-klepje het uiterlijk niet goed doen. Ik hou wel van unibody designs.

En ja het is makkelijk als je een batterij kan verwisselen, maar in de afgelopen 5 jaar heb ik mijn iPhone bijvoorbeeld nog nooit leeg gehad zonder dat ik een mogelijkheid had tot opladen. Op mijn werk heb ik een pc en stopcontact waar de telefoon in kan. Thuis een laptop en stopcontact. In de auto ligt ook een lader. En je zal de extra batterij maar vergeten, nou net wanneer je hem nodig hebt. Ik zeg altijd maar: gewoon consequent opladen en rekening houden met wat de dag gaat brengen. Bovendien ben ik nou ook weer niet zo'n poweruser. De batterij gaat bijna 24 uur mee. Voor mij meer dan prima.

En ik acht de kans klein dat ie vastloopt want ik ga niet met roms spelen en het toestel rooten. Ik hou hem gewoon lekker zoals HTC 'm bedoeld heeft. En als ie vastloopt, ach dat zien we dan wel weer, ik kan wel even zonder telefoon.

[Reactie gewijzigd door Laurens11 op 25 april 2013 13:39]

Als ie vastloop houd je gewoon de powerknop lang in, dat heeft hetzelfde effect als een battery pull. Voor spraakbesturing, werkt Google Now niet gewoon? Probeer anders de app Evi,misschien vind je dat wat.
Google Now kent geen bel-commando's. Ik heb al geprobeerd om Google Now de opdracht te geven om iemand te bellen. Maar dan gaat Google gewoon het web afzoeken.

In de automodus kan je wel zeggen: bel persoon X, of speel artiest X.

Ik zal die Evi eens checken. Bedankt voor de tip!
Ja ik heb dit ook al gemerkt. Volgens het internet zou google now dit moeten kunnen maar zie het precies ook niet veel doen.
je moet hem eerst op engels(USA) zetten. dan kan je praten wat je wil en is het best slim. Hoop wel voor je dat jouw engels beter is als de mijne, want bij mij maakt hij er vaak wat anders van. Als je hem op engels USA zet, krijg je ook direct voorbeelden enzo te zien
Dat jij het gewend bent maakt het toch geen "non-argument"?
Natuurlijk wel, het is toch zijn review! Een mooie review moet ik zeggen voor iPhone gebruikers die de One willen aanschaffen. Voor die mensen zijn het onbreken van een SDkaart slot en verwijderbare batterij gewoon non-argumenten.
Ik ben het eens met Laurens11 in zijn review. Voor veel mensen is dit een non-argument. Het herstarten is dus al gecountered dat dit gaat via de uitknop.

En een extra batterij heb ik bij mijn desire en sensation nooit gekocht en nooit interesse in gehad. Ik denk dat dit echt voor heel weinig mensen een argument is. Het mag vermeld worden, maar ik vind niet dat de one erop afgerekend mag worden als het voor jouw niet uitmaakt.
Btw, minder stof ook in je toestel ;-)
Kijk als jij in de ''steentijd'' op gebied van accu's wilt blijven leven moet je zelf weten, ondertussen gaan de accu's vooruit en zijn het niet meer accu's zoals jij in de oudere telefoons ziet (die harde vierkante blokken), tegenwoordig kunnen de ''flexibele'' accu's om het zo maar te noemen snel kapot gaan tijdens verwijderen, ik zie alle ziekenhuis berichten al voorbij komen met mensen die de accu kapot snijden of trekken.
Accu's anno 2013 zijn niet meer de nokia 3210 accu's anno 1998

Als die vastloopt (acht de kans minimaal, sinds de S2 tijdperk qua nivo geen enkel toestel gezien die vastloopt), anno 2013 hou je 10 sec je powerknop vast en je telefoon reboot.

Inderdaad, een non-argument.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 31 augustus 2013 07:03]

Fijne review :) Leuk om eens van een "apple-gebruiker" te horen hoe android bevalt :)

Volgens mij kan je door een andere launcher te installeren en default te maken, blinkfeed toch wel "verwijderen". Dacht dat blinkfeed een onderdeel is van de HTC Launcher. Kan natuurlijk zijn dat die je goed bevalt en je liever niet naar een andere launcher wilt.

Holo launcher / Nova launcher zijn enkele voorbeelden maar er zijn tig andere launchers die de HTC Launcher kunnen vervangen.

Correct me if i'm wrong :)
Wat ik wel mis is native emoji support in apps zoals Instagram. Ik hoop dat dit nog komt zonder dat je hoeft te rooten. Je ziet nu namelijk niet de emoji's die iPhone gebruikers plaatsen. Het is niet heel belangrijk maar toch wel fijn om te hebben.

[Reactie gewijzigd door Laurens11 op 2 mei 2013 13:10]

Mooie review. Ik deel je mening wel, zeker over Blinkfeed. Camera vind ik een beetje hit/miss. Zoë is erg leuk, en de panorama functie heb ik op vakantie veelvuldig gebruikt. Verder zeg je:

"Sommige apps gewoon niet te verwijderen (bijv. Twitter, 7Digital e.d.)"

Vanaf android 4.0 of 4.1 (ben ik even kwijt) Kan je apps uitschakelen. Ze staan dan niet meer in de lijst en je kunt ze ook niet meer openen (ze gebruiken dus ook geen stroom) Hiervoor ga je in het instellingen menu naar "Apps", vervolgens klik je op de apps die je weg wilt hebben en vervolgens druk je op "uitschakelen"
"Sommige apps gewoon niet te verwijderen (bijv. Twitter, 7Digital e.d.)"

Dat was me bekend, maar dan nog zijn ze niet weg zeg maar. Beetje Apple-praktijken. En rooten is natuurlijk nog een optie, maar dat doe ik liever (nog) niet. :)
Goed te horen dat je er blij mee bent. Ikzelf heb dezelfde stap gemaakt, maar ben minder tevreden over de One en Android (zie mijn http://tweakers.net/produ.../htc-one-32gb-zilver.html. Mooie review verder, leest lekker weg en mooie plaatjes.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013