DMZ

15 april 2013 02:08, laatste update op 15 april 2013 05:18, 1835 views

De inleiding
Deze review bevat geen metingen van stroomverbruik of hele specialistische zaken. Dit is vanuit het perspectief van een tweaker zonder deze apparatuur.

Dit moederbord is besteld als een van de hoofdcomponenten voor mijn nieuwe gaming pc.

Waarom een AsRock? Eigenlijk is de reden heel simpel: AsRock is opgeklommen van een goedkoop en average merk naar een merk wat op meerdere punten kan wedijveren met de grotere en meer bekende merken. Ook is het prijskaartje heel erg gunstig voor een Intel systeem, met een aankoopprijs van net boven de 100 euro. Om even af te sluiten heeft dit moederbord nog een sloot aan features die menig ander moederbord niet heeft.

De look en feel
De AsRock is een stijvol uitgevoerd moederbord, zwart met grijze en gouden accenten. AsRock wil graag benadrukken dat dit moederbord EXTREME Z77 is, en dat het THX, VirtuMVP en SLI/CrossFire ondersteunt. De layout van het bord is vrij standaard en zal ik verder niet opnoemen. Wel zit er een Clear CMOS knopje achter op het moederbord, maar daar later meer over. Wat wel op te merken valt, is dat het moederbord is voorzien van alle courante aansluitingen voor de IGP: VGA, DVI-D en HDMI. Keuze genoeg dus. Verder valt er heel weinig aan te merken op het bord zelf. Het oogt luxe en neutraal.

De installatie
Het moederbord installeren in de Enforcer is heel erg makkelijk, zoals bij veel andere borden. Standoffs inschroeven, bord plaatsen en monteren maar. Denk er wel van te voren even aan hoe je de kabels gaat aansluiten. Er blijven extra standoffs over in mijn geval, maar dit verschilt per kast.

Bij het kopen van het bord krijg je twee zwart uitgevoerde 90 graden SATA kabels(aan één eind 90 graden), een aantal converters voor SATA stroomtoevoer en een aantal CD's met extra promotiesoftware en gratis programmas. Daarnaast een heel luxe uitgevoerde gebruikshandleiding in verschillende talen.

De featureset
Dit is het grote monster. Het moederbord is namelijk voorzien van:

- PCI-Express 3.0 x16 (Ivy Bridge only)
- Dual BIOS/UEFI
- Lucid Virtu MVP
- XFast USB/LAN/RAM

Dit lijkt een heel kort lijstje, toch? Maar deze features vallen verder uiteen en hebben zo hun eigen voor en nadelen.

PCI-Express 3.0 x16
Dit is wat je als consument natuurlijk heerlijk in de oren klinkt, de opvolger van PCI-E 2.0! Nu met 2x zoveel bandbreedte!
Ja, dit kun je zien als een 2.0 PCI-E slot met maar liefst 32 lanes. Nee, het heeft verder weinig merkbare invloed op de prestaties van je games. Dit is voorlopig een marketingtruc.

PCI-E 3.0 heeft naar mijn mening op dit moment één voordeel voor gamers:
Omdat je in principe elk PCI-E 3.0 slot kunt zien als een 2.0 slot met dubbel zoveel bandbreedte(lanes), is een PCI-E 3.0 x4 slot gelijkwaardig aan een PCI-E 2.0 x8 slot, een 3.0 x8 = 2.0 x16 enzovoorts. Waarom is dit mooi? Omdat de meeste high end videokaarten toch al meer data doorsturen dan een 2.0 x8 slot aankan, met als gevolg verlies van performance(5-10%). Dus als je SLI/CrossFire draait op dit bord, dan zal je geen verlies hebben door een gebrek aan bandbreedte bij een x8 slot, zoals je dat zou hebben met een 2.0 x8 slot. Je kaarten draaien eigenlijk 2x 2.0 x16!

WARNING: PCI-E 3.0 werkt alleen als je op dit moederbord een Ivy Bridge CPU hebt, NIET als je, zoals ik, een Sandy Bridge hebt. In dat geval geniet je nog van PCI-E 2.0.

Dus een klein stukje theorie over PCI-E. Ik maak er geen gebruik van omdat mijn systeem draait op een i5 2500k, een welbekende Sandy Bridge processor.

Dual BIOS/UEFI
UEFI is door de fabrikanten bejubeld als onze redding van de grote erge BIOS. En voor een normale consument die net dieper begint te kijken naar zijn PC, is dit ook het geval. Maar wacht even? Normale consument die kijkt naar de BIOS? Doet toch niemand? Dit is een punt waar ik zelf over struikel. Nu is dit natuurlijk mijn mening, maar de gebruiksvriendelijke interface die is ontworpen met veel eyecandy in het achterhoofd en met muisondersteuning, laat bij de de implementatie veel te wensen over:

• Een USB muis kan problemen hebben met vertikaal bewegen in de UEFI.
  • De AsRock UEFI reageert aanmerkelijk trager dan een BIOS
  • Enkele inputbugs storen het gebruiksgemak behoorlijk. Knoppen die gaan flikkeren en onklikbaar worden, aanpassingen die je drie keer moet klikken om door te voeren, enzovoorts.
  • Enkele aannames waar je voor moet uitkijken(zie geheugen onder)
Zo is het bijvoorbeeld standaard om geheugen te draaien op 1333 Mhz als je er net 1600 Mhz in hebt gestoken. Na het handmatig kiezen van een geheugenprofiel werkt het verder prima. Er zijn geen waarschuwingen of dergelijke te bekennen. De UEFI heeft standaard enkele overclockprofielen voor je CPU, die handig kunnen zijn als je niet te veel weet van overklokken. Ook deze zijn echter niet altijd optimaal en kunnen problemen geven. Dit is moeilijk kwalijk te nemen omdat er zoveel combi's kunnen zijn van processor en moederbord dat het moeilijk is om goed te optimaliseren.

Verder is het gelijkwaardig aan de BIOS, al is het natuurlijk wat beter vormgegeven. Een mooie feature die ik zelf niet gebruik is het flashen van je firmware via internet. Omdat ik nogal paranoide ben doe ik dat toch via USB, maar de mogelijkheid is er. Het opslaan van favoriete (overklok)profielen om die ene rooklucht nog een keer te ruiken is ook aanwezig.

Een aparte feature die ik graag even vermeld, is dat het moederbord wel degelijk is gespitst op overklokkers. Als je op de volgende foto rechtsonder kijkt, zie je twee knoppen en een display. Deze zijn bedoeld om het bord als testbench te kunnen gebruiken, zonder kast. Ook is het schermpje handig om er achter te komen waarom je gloednieuwe PC niet aangaat. De luxe gebruikershandleiding is wel degelijk waard om te bewaren, omdat deze alle codes bevat die het moederbord genereert. Waarschijnlijk ook de eerste handleiding die handig is om door te lezen. Ook kun je op mijn fotos onder een knop zien onder de HDMI poort aan de achterkant van de kast: Clear CMOS. Dit knopje reset je BIOS naar een veilige, flashproof versie die als backup fungeert. Voor als je weet dat je iets fout gaat doen.

Lucid Virtu MVP

Virtu MVP is een programma dat je in staat stelt om je IGP te gebruiken als een quasi-CrossFire(hierna qCFX) of quasi-SLI(hierna qSLI) met je huidige kaart. Deze opstelling zorgt ervoor dat je meer frames haalt in games, omdat je IGP een deel van het werk verricht. Het probleem met qCFX en qSLI is dat ze, net zoals gewone CFX en SLI, niet overal goed werken. Net zoals bij CFX en SLI moeten games ermee kunnen werken, en dit is helaas lang niet overal het geval. Battlefield 3 crasht in het spel en geeft hele vreemde visuele bugs, andere games werken perfect. Eerlijk is eerlijk, met in mijn geval qCFX haal ik toch 40-50 frames meer in BF3 op Ultra, een gigantisch verschil. Maar het voordeel weegt nog niet op tegen de vele kleine nadelen. Ik zal nog even wat benchmarks draaien met dit voor beter resultaat.

XFast USB/LAN/RAM
AsRock adverteert dat met behulp van deze software je respectievelijk 5x hogere USB snelheid, 5x lagere latency hebt in games en 5x snellere responstijden van je systeem.

Nu klopt dat eerste slechts gedeeltelijk. De turbomodus van de USB poorten heeft wel degelijk effect op de transfersnelheid, met sommige sticks die opeens 15 MB/s haalden tegen de vroegere 5MB/s. Maar hoger dan 3x gaat het in geen enkel geval. Deze video illustreert het effect van XFast USB.

XFast LAN klinkt ook erg mooi, tot 5x lagere latencies in games! Hier kan ik heel kort over zijn: dit programma prioritiseert internetverkeer. Hoge voorrang aan zaken als games, lage aan torrent en consorten. Dit kan behulpzaam zijn, maar doet helemaal niets op het moment dat een beetje gamer let op wat zijn of haar PC op het netwerk doet. En haalt de 5x lagere latencies dus nooit.

XFast RAM doet ook niet geheel wat het belooft. Het programma maakt wat bekend is als een RAM-disk aan op je vrije RAM geheugen, om dit te kunnen benutten als cache drive. Nu is een RAMdisk erg snel en kan het heel erg veel schelen(tot 5x aan toe), maar dit programma doet niets wat een gratis utility niet kan. En zeker niet als er een SSD in het systeem zit. RAM is wel sneller dan een SSD, maar het nut ervan is maar zeer plaatselijk. Wat ook in de gaten moet worden gehouden, is dat de schijf na een tijd volloopt en niet wordt getrimd, dus browsers en andere programmas gaan gek doen.

Overklokken
Overklokken gaat erg goed met dit bord. Je krijgt een programma genaamd AsRock XTreme Tuner meegeleverd, die je binnen Windows voorziet van monitoring tools en enkele overklokfeatures. Dit programma is echter niet goed te gebruiken voor het overklokken zelf, omdat het Windows bijna altijd laat crashen als je boven 'veilige' values gaat. BIOS it is. Na wat gerotzooi met de instellingen de 2500k gepushed naar 4,7 Ghz op 1.3v. Door één core uit te schakelen kon de i5 nog verder gepushed worden, naar 5,1 Ghz, maar dit werd heel erg snel instabiel en vrij warm. Uiteindelijk getest op 4,7 en het werkt goed, maar niet 100% stabiel op 1,3v. Echter, omdat deze snelheid compleet overbodig is heb ik de i5 teruggezet naar 3,3 en geniet voorlopig nog even van de 4,4 Ghz Turbo.

Wat heeft geholpen is het eerdergenoemde Clear CMOS knopje, omdat dit heel snel foute instellingen terugzette als de PC simpelweg niet startte. Heel vaak gebruikt, erg handige feature voor de 'lompe' overklokkers onder ons.

Het Verdict

Het AsRock bord is voorzien van vele gemakken voor de overklokker, is oerstabiel onder druk en biedt nog een sloot extra features die goed of minder goed werken. Voor dit geld is het zeker geen slechte aankoop, al had het UEFI van mij achterwege gelaten mogen worden in deze staat. Verder is het bord elegant, stijlvol en niet al te gamerig, wat ten goede komt van de algemene indruk. De software die je erbij krijgt kan handig zijn, maar is meestal lang niet zo goed als waarmee wordt geadverteerd. Ik vind persoonlijk de mogelijkheid om hem als testbench te gebruiken en in mindere mate de Lucid software een goede keus, als dat laatste nog verder wordt geoptimaliseerd.

Foto's:

Pluspunten

• Erg stabiel, ook onder hevige overclocks
  • Clear CMOS mogelijkheid
  • Veel fabrieksprofielen voor CPU
  • Featureset
  • Bijgeleverde software
  • Geschikt als testbench.

Minpunten

• Fabrieksinstellingen niet altijd optimaal
  • UEFI
  • Bijgeleverde software
Algemene beoordeling Score: 5
Layout Score: 4

Why als minpunt de UEFI?

Ik heb zelf ook een Asrock moederbordje in gebruik en vind UEFI niet echt langzamer werken als een BIOS. Het werkt wat langzamer, maar het hinderd niet echt.

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 15 april 2013 10:28]

quote: da_PSI
Ik heb zelf ook een Asrock moederbordje in gebruik en vind UEFI niet echt langzamer werken als een BIOS. Het werkt wat langzamer, maar het hindert niet echt.
Moet ik verder toelichten dat je jezelf tegenspreekt?

De UEFI werkt naar mijn idee aanmerkelijk langzamer dan een BIOS, na uren te hebben doorgebracht in beide systemen. Ook is de snelheid niet het enige minpunt van de AsRock specifieke implementatie van dit systeem, de enkele bugs en vreemde designkeuzes wegen hier ook aan mee.

Het hindert mij wel dat het stroperiger is, omdat ik op zo'n laag niveau absoluut niet wil dat er traagheid optreedt. Als je snel even erin moet, overklok bijstellen en weer eruit, ben je met dit enkele seconden extra kwijt. Dat is voor mij belangrijk.
Erg goede review @DMZ ik heb er veel aan gehad bij mijn zoektocht naar een ander moederbord.

Heel netjes gezegd met goede uitleg waarom dit of dat goed of niet goed werkt.

_/-\o_