Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart Review

Door DaemonAngel 14 april 2013, 11.661 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Laag gewicht
  • Mooi design
  • Batterijduur

Minpunten

• Beeldscherm
  • Hardware

Sub-beoordelingen

Edit 23 Mei 2013: bouwkwaliteit veranderd naar slecht.

Inhoud:
2.5 iPad mini <-> Google Nexus 7
2.6 Conclusie
4. Bronnen

1. Inleiding

Ik heb recent een zwarte iPad mini 16 gb gekocht. Momenteel ben ik nog in het bezit van mijn iPad 2 die ik tot nu toe gebruikt heb en waar ik ook mee ga vergelijken.
Thuis is er ook nog een iPad 3 in omloop dus ik kan de retina beeldkwaliteit mee in mijn vergelijking nemen.
Jammer genoeg ben ik niet in het bezit van een Google Nexus 7 en heb ik hier maar kort mee gespeeld in de winkel. Indien je een betere vergelijking wilt hiermee mag je mij altijd een Nexus 7 lenen en zal ik dit schrijven :-) (je mag me altijd een PM sturen dan ;-) ).

Ik heb de iPad mini aangekocht omdat ik recent meer ben beginnen lezen op mijn iPad 2.
De iPad 2 gebruikte ik voordien alleen om te surfen en mijn mails te lezen en af en toe eens te chatten met iemand of om skype te gebruiken. Door een vakantie waar ik geen boek voor had heb ik daar toen een boek op gekocht om mee te nemen last-minute.
Hiermee is de bal aan het rollen gegaan en sindsdien lees ik boeken op mijn iPad 2. Desondanks de onhandigheid van iOS om een e-book van je laptop (OS X of Windows) erop te krijgen gebruik ik dit nu. Ik heb de Kindle app gedownload en dan via dropbox de boeken naar mijn iPad en klaar (hekel aan itunes).

Nu is hierdoor het gebruik van de iPad 2 gewijzigd naar bijna 80% van de tijd erop te lezen ipv erop te surfen.
Het gewicht van de iPad 2 begon bij het lezen een lastige factor te worden en na lang twijfelen heb ik mezelf toch maar weer eens laten gaan en heb ik nu een iPad mini. Desondanks dat voor surfen de iPad 2 met zijn grootte handiger is en de iPad 3 nog handiger wegens het retina scherm was het gewicht de beslissende factor. Surfen vind ik nog steeds aangenamer op mijn recent aangeschafte MBP (productreview: Apple MacBook Pro 2012 15" review door DaemonAngel waardoor ik de iPad hiervoor toch al minder gebruikte.

Wachten op de iPad mini retina kan bij Apple nog wel een tijdje duren (My guess: kort samengevat wordt de iPad 5 in April verwacht en de mini in oktober) en doordat ik al met een iPad zat heb ik maar een mini gekozen boven een nexus. Hierop ga ik later dieper in iPad mini <-> Google Nexus 7

2. Review iPad mini:
Toestel: iPad mini 16 gb
pricewatch: Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart

2.1 Ervaring

Een zeer mooi uitziend toestel werd er uit de doos gehaald.
De verpakking is standaard Apple, zeer mooi design en heel praktisch. De iPad ligt onmiddelijk in het zicht.

Het is zeer licht. Dit was mijn eerste indruk toen ik het vastnam ‘wow, licht’.

Desondanks dat de smalle bezels door iedereen bekeken worden als pluspunt en nu (jammer genoeg) google het waarschijnlijk ook gaat overnemen op zijn nexus, ben ik er niet zo gek van.
Ik hou hem vast zoals een grote smartphone. Maar als je dan beweegt is het nadeel dat je iPad op de grond ligt. Wil je dus bewegen dan zit je met je vinger op je beeld.
Er is in de software hiermee rekening gehouden en je vinger zou niet geregistreerd worden. Dit is inderdaad zo in de meerderheid van de gevallen. Af en toe heb je toch wel dat je iets anders doet dan dat je wou.
Voor portret gebruik
Mijn grootste irritatie is dat ik met mijn duim over een deel van de tekst zit die ik wil lezen. . .
De internet pagina die ik open zit ik net op dat stukje tekst, of als je leest moet je witte balken instellen langs de kant of je zit op je tekst met je vinger.
landscape gebruik
Doordat je boven en onder een ruimte hebt, heb je dit probleem in landscape niet. Hier heb je door de dunnere bezels wel een grote schermoppervlak.

Maar uit gewoonte gebruik ik het toestel eigenlijk altijd in portret modus.

2.2 Bouwkwaliteit & Design
Bouwkwaliteit
De iPad ziet en voelt heel high end en stevig. Deze stevigheid is al wel een fout gevoel gebleken in het verleden als je naar de valtesten keek van de verschillende iPhones en iPads versus andere merken (HTC en Samsung en de Google Nexus 7). http://www.youtube.com/watch?v=kK1F61yLPkY
Nu doet de iPad mini het al een heel deel beter dan zijn voorganger. De nexus zit ook zeer goed en (meerdere video’s bekeken) geef ik het gelijk spel.

De schuin aflopende randjes beschermen volgens mij het scherm beter dan bij de vorige iPads, doordat het scherm niet tot aan de zijkant loopt.

De achterkant van de iPad mini is van hetzelfde materiaal (qua gevoel) als de vorige iPad’s en dit vind ik, desondanks weer het mooie design, onhandig. Bij mijn iPad 2 heb ik een Belkin Snapshield op de achterkant zitten en dit vind ik handiger. Zonder deze backprotector vind ik de iPad gewoon te glad om gemakkelijk vast te houden. De backprotector geeft wat frictie waardoor die beter vast te houden is. Dit had ik als ik de iPad 3 (zonder backprotector) versus de iPad 2 (met) vastnam ook. De iPad 3 gaf het gevoel uit je hand te gaan glijden.
Ook vond ik de iPad 3 te scherp in mijn hand duwen. Dit is door het gewicht niet bij de iPad mini, maar het gladde gevoel is er nog wel. De backprotector ga ik dus ook op de iPad mini zetten, om wat meer frictie te hebben (en toch ook om krassen te vermijden).
Zelf ben ik dus een grotere fan van het meer rubbere gevoel van de achterkant van de Nexus.

Iets raar misschien, maar door het mooi afgeplatte design van de mini is deze zeer lastig op te pakken van tafel. Dit doet de iPad 2/3 en de nexus beter. Een raar minpuntje, maar voor mij toch wel 1, omdat je de neiging krijgt hem naar de kant te schuiven of gewoon lastig op te pakken met 1 hand.

De home button vind ik minder goed dan op de iPad 2/3. Deze is veel stroever en geeft echt een klik geluid eerder. De andere iPads hebben een aangenamer gevoel daar.
De andere knoppen vind ik (buiten de rotate switch) ook minder goed aanvoelen dan bij de iPad 2/3. De volume knoppen zien er beter uit, maar voelen weer minder goed aan.

Edit: Na een langere tijd van gebruik is de iPad dus nu kapot. Hij is nooit gevallen. Het scherm is niet gebarsten, er is niet op gaan zitten of iets anders. Vermoedelijk van eens te hard te duwen tijdens een spelletje. Er is dus 'drukschade' nu onder het scherm. Het scherm is dus omzeep met een mooie streep erop. Als het scherm uit staat lijkt de iPad helemaal nieuw. Dus de goede bouwkwaliteit is blijkbaar maar schijn. Dit herstellen kost 316 euro volgens de hersteller. De iPad 2 en 3 hebben dit nooit gehad, maar blijkbaar is de mini met de nieuwe schermtechniek zeer fragiel.

Design
iPad mini zwart
iPad mini wit
Ik vind het heel mooi dat de zwarte versie nu ook een zwarte achterkant heeft. Dit vind ik wel mooier dan het voorgaande design. Ook de witte versie vind ik mooi met de zilvere en grijze afwerking. Er wordt verwacht dat dit bij de iPad 5 ook zo zal zijn en dit vind ik wel een pluspunt.

Aan de rand van het scherm de schuin aflopende rand die het licht iets anders weerspiegeld vind ik ook een mooie nieuwigheid.
Het design vind ik versus de standaard iPad wel een verbetering.
Ook de dunne bezels zijn wel mooi (praktisch?)

Zelf ben ik altijd al een voorstander geweest van toestellen in het zwart. Maar ik heb toch getwijfeld.

2.3 Hardware
2.3.1 Poorten
Hierover kan ik heel kort zijn. De iPad heeft alleen een ingang voor een hoofdtelefoon (standaard 3,5mm jack) en een ingang voor de nieuwe lightning connector (oude apparaten en andere kabels zijn dus niet meer bruikbaar).

De andere standaard bij Apple vind ik altijd al een beetje jammer. De nieuwe connector kan je er beter insteken dan de vorige, maar desondanks is het lastig om weer eens een andere connector te hebben.

2.3.2 Scherm
De iPad mini heeft een 7,9” 1024x768 (XGA) scherm --> 163 PPI
De Google nexus in vergelijking heeft een 7” 1280x800 (WXGVA)--> 216 PPI
De iPad retina heeft een 9,7” 2048x1536--> 264 PPI

Het scherm van de iPad mini is dus qua resolutie duidelijk de mindere.
Er werd veel gesproken over een mindere kleurkwaliteit bij de Google Nexus 7, maar de vernieuwde batch (2013) heeft dit opgelost. Hier zijn de schermen veel beter en vergelijkbaar met de iPad mini. Al is het scherm wel veel scherper.

Kort gezegd is het scherm van de iPad mini ronduit teleurstellend. Naast de iPad 3 moet je een zakdoek bovenhalen om je tranen te drogen. De volgende update met retina gaat 1 zijn waar iedereen op zit te wachten en de meeste van vinden dat het er al in had moeten zitten (verkoopstruc?)
Zelf ben ik ook van plan te upgraden als het retina scherm er op komt.

Mensen die een retina scherm hebben op een product raad ik niet aan de mini te kopen, want dit is echt te pijnlijk. Zelf kom ik van de iPad 2 dus is het niet zo een ramp. Mij stoort het dus niet. Enkel als ik even de iPad retina gebruikt heb merk ik het op. Ook de kleuren zijn minder mooi dan op de retina.

2.3.3 Performance
De iPad mini heeft een oudere A5 chip, met een dual-core cortex A9 processor erin.
Dezelfde als in de iPad 2 dus.

De Google nexus doet het hier beter met een quad-core processor (Nvidia Tegra 3).

Het is dus duidelijk dat Apple steken laat vallen bij de hardware van de iPad mini en in mijn ogen duidelijk gericht op een gemakkelijke update. (Laaghangende appels plukken).

Het systeem werkt vlot. Op alle toestellen. De iPad mini heeft soms wel dat hij lagged als je snel van pagina’s veranderd in een ebook.

2.3.4 Batterij

2.4 iPad mini <-> iPad 2 / iPad 3

De iPad 2 en de iPad mini zijn buiten de grootte en gewicht gelijkaardig.
Een overstap tussen deze 2 is puur gebaseerd op welke grootte je verkiest.

De iPad 3 heeft een veel beter retina scherm, en dit verschil merk je duidelijk.
De hardware is sneller en zeker als je de iPad 4 neemt om te vergelijken.
Als je apps draait die veeleisend zijn dan ga je op de iPad mini net zoals op de ipad 2 lag krijgen.

Mensen die momenteel een retina scherm hebben maar toch ook de kleinere formfactor verkiezen kunnen best wachten op de retina update van de mini. Anders ga je je echt storen aan de slechte beeldkwaliteit en trage hardware.

Veranderen van een iPad 2 geeft geen verschil op dit vlak.

Als je veel typt op de iPad dan ga je met de kleinere mini toch wel lastiger typen op het kleine scherm. Zelf pak ik dan mijn MBP dus dit vind ik niet storend.

2.5 iPad mini <-> Google Nexus 7

Dit is toch wel de moeilijkste vergelijking. Persoonlijk ben ik voor de iPad mini gegaan omdat ik mijn iPad 2 verkoop. Maar als ik de mini zou genomen hebben voor erbij dan zou ik eerder de Google Nexus genomen hebben. Dit puur wegens het verschil in prijs.
De toestellen zijn beiden vergelijkbaar in snelheid. Ik vind het scherm van de Nexus beter dan dit van de mini.
Om mee te nemen zonder rugzak of tas is de nexus ook veel handiger. Deze paste bij mij zowel in mijn binnenzak als in mijn achterzak. Zeer handig als man dus als je niet met een manbag wilt rondlopen.

De iPad mini is niet in een zak van je jas of broek te proppen. Je kan hem in je onderbroek steken maar verder zie ik buiten een aparte tas geen oplossing.

Het scherm van de Nexus is smaller dan de iPad mini. Dit door het verschil in grootte.
In gebruik vind ik hier niet zoveel verschil in. Tussen deze 2 toestellen is het echt moeilijk om te kiezen. Omdat ik de Nexus nog niet uitgebreid heb kunnen testen kan ik moeilijk raad geven op dit vlak.

Als je een goedkope tablet wilt voor onderweg, voor wat te gamen, te lezen en wat te surfen dan raad ik de Nexus aan. Gewoon wegens het gemakkelijk weg te stoppen en de prijs.

Wil je echt een tablet hebben voor thuis die toch lichter is en heb je al een Apple ecosysteem dan kan je de iPad mini nemen. Alhoewel door de integratie van Google kan je je Nexus ook mooi integreren in je ecosysteem.

Zelf zou ik nog steeds graag eens uitgebreid met de Nexus werken. Ik vond het een zeer moeilijke keuze.

2.6 Conclusie

Voor mij is de grootte van de iPad mini perfect. De iPad 2 was te zwaar en te groot voor mij. De mini sleur ik veel liever mee rond door het huis.
In een wereld van ultrabooks is een grote tablet in mijn ogen een beetje overbodig. Mijn smartphone vind ik net te klein om veel mee te doen maar de iPad is perfect hier tussenin.
Je hebt een lichte ultrabook die heel portable is om alles overal mee te doen. Werken gaat toch veel vlotter dan op een tablet. De mini vind ik dan goed passen in het scenario van net iets mobieler te zijn. Mijn vaste toilet partner momenteel.

Als ik een groter scherm nodig heb dan pak ik mijn mobiele mbp. Voor de rest loop ik altijd rond met mijn mini.

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Ik ben het helemaal eens met je review, dit is mijn eerste ipad dus de scherm kwaliteit is voor mij voldoende. Ik merk het wel bij websites daar mijn galaxy note zonder inzoomen scherper is maar er is mee te leven. Het grootste pluspunt vind ik de batterij duur, ik haal vaker langer dan de gadverteerde 10 uur bij normaal gebruik! Mooie revieuw!
thx, het stukje over de batterij moet ik nog invullen. Maar ik wou een aantal cyclussen doen eerst met mijn iPad. Maar de 10 uur haal ik ook wel zeker.
Ik heb nu ipad 3 , naar mijn mening is mini een heel mooi en goed apparaat. Alleen als je retina gewend bent is de stap terug niet accepteren imo. Daarom wacht ik op een mini retina, want het gewicht en de grootte van de mini vind ik idealer dan zijn grote broertje.

Leuk geschreven stuk trouwens.
Ik heb hetzelfde gevoel. Maar omdat ik van een iPad 2 kom is het doenbaar om met de mini te werken. Anders had ik ook gewacht.

Bedankt btw!
Wat betreft het performance stuk.

In feite basseer je dit alleen op dat de Nexus een quad-core gebruikt en Apple een dualcore en dus Apple steken laat vallen.
Je maakt echter geen vergelijk, (ja ik weet dat je geen Nexus tot beschikking hebt).
Het kan heel goed dat Apple dusdanig geoptimaliseerd heeft en genoeg heeft aan de dual core.

Toch zeg je dat het apparaat vlot werkt, waar laat Apple de steken vallen dan?

Al met al toch een +2 want geeft verder een erg goed en uitgebreid beeld waarin ik mij zeker kan vinden.
De reden over steken laten vallen is dat de hardware in de iPad 2 serieus verouderd is in vergelijking tot de iPad 3 of iPad 4.
Een toestel dat even recent is als de iPad 4 mag wel wat betere hardware bevatten imo.

Het apparaat werkt vlot. Maar ik geef ook aan dat snel bladeren in boeken lag veroorzaakt.
Zelf ben ik geen game fanaat dus hier kan ik niet veel over zeggen. Maar vermits de iPad 2 wat verouderd is geraakt voor sommige games vermoed ik dat de iPad mini dit ook is.

Het vlot werken is inderdaad dankzij de optimalisatie van het iOS en het laag verbruik door een statisch iOS.

Ik zal als ik tijd heb eens rondzoeken op het internet naar benchmarks en vergelijkingen en deze hierin zetten om een wat correcter beeld te geven.
Tijdens games heb ik geen lag ervaren, of minimaal. moet zeggen dat het gewoon vlot werkt en een stuk beter als mijn galaxy note. De ui, browsen, mails en games zijn gewoon vlot. Boeken lees ik iets minder, paar schoolboeken en documenten, hele lichte vertraging soms maar nouwelijks hinderlijk, voor mij dan. Als de mini retina uitkomt wissel ik deze in, vooral bij het lezen van websites moet je soms meer inzoomen dan gewenst om de letters helder te krijgen.
Misschien kan je in de vergelijking tussen de iPad2 en de mini meenemen dat de mini een betere camera heeft (5MP tegen nog geen 1 MP) en ook Full HD kan filmen.
Bedankt voor de tip.
Dit had ik niet gedaan omdat het mij geen bal kan schelen om eerlijk te zijn xD.
Ik neem met dat ding geen foto's. Maar ik zal het ergens vermelden nog.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013