T.Struik

12 april 2013 14:45, laatste update op 29 april 2013 12:55, 20328 views

Pluspunten

• Snel
  • Bouwkwaliteit en materialen
  • Gebruiksduur
  • 4G / LTE functionaliteit

Minpunten

• Verouderd display
  • Camerakwaliteit
  • Ietwat hoge prijs
  • Geen 720p
Algemene beoordeling Score: 4

Kort geleden kreeg ik een One SV tot mijn beschikking, een toestel uit het middensegment van HTC. Een mooi moment om eens even te kijken wat deze telefoon in huis heeft en wat nu redenen kunnen zijn om deze telefoon aan te schaffen of juist niet. Omdat er op Tweakers nog geen reviews van dit toestel waren had ik dus mooi een reden om er één te gaan schrijven. Hoewel het niet het allernieuwste model meer is, eind januari kwam het toestel beschikbaar in Nederland, toch nog steeds een redelijk up-to-date toestel wat betreft de specificaties. De SV heeft zijn naam te danken aan zijn twee voorgangers de HTC One V en de HTC One S. De positionering van de SV ligt tussen die van de twe eerder genoemde toestellen. Hierdoor is de naam One SV gekozen.De One SV kende een redelijk stille introductie en heeft tot op heden niet een promotie gekend als bijvoorbeeld de HTC One of als een concurrent als de Samsung Galaxy S III mini. Vraag is hoe verhoudt het toestel zich tot zijn concurrenten en ‘zijn stille krachten het sterkst’?

Ik zal even een indruk geven met welke ervaring van voorgaande telefoons ik deze review schrijf, hiermee zal ik soms vergelijken en zo weet je als lezer mogelijk ook wat de gedachtegang van het schrijven is. Ik heb momenteel nog steeds een Nokia Lumia 800 in gebruik, ik gebruik momenteel als ‘eerste telefoon’ een HTC One X+. Daarvoor heb ik hoofdzakelijk gewerkt met andere Android based devices als de Sony Xperia S, de Sony Ericsson Arc en de Sony Ericsson X10. Verder daarvoor heb ik nog wat Symbian S60 toestellen gebruikt als de Nokia N82 & N86 (L). Met iOS heb ik weinig ervaring tot op heden, het is dat ik nu sinds ruim een maand een iPad mini heb, maar verders geen iPhone gehad, hier zal ik dus ook weinig mee vergelijken.
Verder heb ik zal ik zoals in eerdere reviews de tekst ondersteunen met wat afbeeldingen, foto’s en video’s, verwacht geen plaatjes als die van een prof fotograaf, maar ik doe mijn best om ze er steeds wat beter uit te laten zien. In de review zal ik voor zover mogelijk zo weinig als het kan subjectief zijn en een zo’n goed mogelijk beeld te schetsen voor de lezers en potentiele kopers om een zo eerlijk mogelijk beeld van deze telefoon te presenteren. In de review zal ik de gebruikelijke onderstaande punten aflopen en nader belichten.

Inhoud van deze review:

• Camera
  • Prestaties
  • Software
  • Slot
Mocht ik iets niet duidelijk weergeven, of heb je iets waar je graag meer van wilt weten schroom dan uiteraard niet om na onderaan met een vraag te reageren. Houd overigens net als ik rekening met het feit dat ik één enkel exemplaar recenseer. Dit houdt in dat minpunten theoretisch alleen bij mijn exemplaar mogelijk kunnen zijn en dus als ik iets als een minpunt beschrijf dit dus per definitie voor alle exemplaren van de One SV gelden.
Bedenk overigens dat er nog wat foutjes in kunnen zitten, ondanks de zorgvuldigheid, zie je die foutjes soms niet meer na zo’n lap tekst. Wordt aan gewerkt!

Zoals gezegd is de One SV een midrange toestel, oordeel dus niet uitsluitend op specs of het toestel kwaliteiten heeft, maar kijk ook naar de prijsverschillen. Om enigszins een vergelijking te trekken met wat vergelijkbare specificaties kun je kijken naar de Samsung Galaxy S III mini. Als je naar dit toestel kijkt en de releasedata in gedachten houdt in combinatie met de prijs, toont de SV redelijk veel overeenkomsten. De One SV gaat zijn concurrentie te lijf met de volgende keyfeatures:
  • 4G / LTE ready telefoon
  • Super LCD2 display met 480 x 800 resolutie en 16M kleuren
  • 5 Megapixel, 2592х1944 resolutie, F2.0 lensopening en 28 mm lens, LED flash
  • 25 GB* Dropbox cloudstorage voor twee jaar
  • Verwijderbare 1800 mAh Li-ion accu
  • Near Field Communication (NFC)
  • Micro-SIM
  • Micro-SD slot
Zonder te testen of te meten zouden deze theoretische specs voldoende moeten zijn om een goed en vlot draaiende midrange Android telefoon aan te sturen. Op de hardware prestaties van dit toestel kom ik later terug.

Zoals altijd houd ik, en ik gok menig techlover, van extra gadgets / goodies bij mijn nieuwe (elektronisch) product. Zelf vind ik dat dat ik positief werkt als dat onverwacht in een verkooppakket te vinden is. Het is een aangename verassing en een merk kan mede hierdoor verwachtingen van consumenten overtreffen. Ik vind het een misvatting dat het alleen bij high-end apparaten hoort, denk aan de koptelefoon bij de pre-orders van de Sony Xperia Z, de Media Link HD bij de pre-orders van de One en de draadloze laders bij de pre-orders van de Nokia Lumia 820. Immers klanten met ‘mindere’ toestellen zijn ook goede klanten die je kunt binden. Helaas is er (zoals bij vele mid-range toestellen) geen extraatje te vinden in deze verpakking. De doos is hetzelfde als die van vrijwel alle hedendaagse HTC modellen, namelijk de wit kleurige, lichtgewicht kortonnen doos van nauwelijks 15 bij 9 centimeter, met daar omheen een wikkel met toestelinfo. Ook deze doos is 99% recyclebaar:

In de verpakking zijn uitsluitend de elementaire accessoires:

Van linksboven naar rechtsonder is te zien:
  • HTC One SV
  • Accu, reeds in de telefoon geplaatst
  • Quick starterguides
  • Netstroomstekker
  • Verpakking van het geheel
  • Standaard oordopjes
  • Datakabel / laadsnoer
Gelukkig zijn alle accessoires in dezelfde kleur en ook een kleur die bij het toestel past, is ook niet altijd zo. De oordopjes fabriceren niet zeer goed geluid.

De SV is een model met sterk afgeronde hoeken en van een plastic materiaal gemaakt. Met 9.2 mm is de SV gemiddeld wat betreft dikte en is aan de achterkant bol naar de randen toe. Wat betreft dikte is het een prima maat wat mij betreft, heel veel dunner kan het comfortabel in de hand liggen negatief beïnvloeden. Voor de displaygrootte is de SV ietwat lang, 128 mm. De breedte meet 66,9 mm. Een mooi formaat waarbij je bij bediening met één hand nog prima (in mijn geval)met je duim in de linker bovenhoek kan komen. De blauwe kleur is alleen zichtbaar aan de zijkanten, achterkant, door de speakergrill en matcht het zwarte design prima. Het apparaat ligt goed in de hand en voelt bovendien erg stevig aan. Hieronder per zijde de functies en wat opmerkingen:

Aan de voorkant zie je (v.l.n.r. & v.b.n.o.):

• Nabijheidssensor midden boven het rechter en één na rechter speakergat
  • Lichtsensor midden boven het rechter en één na rechter speakergat
  • Speaker
  • Camera voor beeldbellen, 1.6 MP op 30 fps bij 720p
  • 4.3 inch Super LCD2 display met 480 x 800 resolutie en 16M kleuren
  • Touchsensetive ‘vorige’, ‘home’ en ‘menu of multitaskknop’
De sensoren voor nabijheid en licht werken beiden prima. Ook het touchscreen reageert erg goed en zonder vertragingen, geen enkele stugheid te bekennen. Ditzelfde geldt voor de touchsensitive knoppen. Het is overbodig om ze twee keer in te moeten drukken, het toestel reageert adequaat en direct, soms vermoed ik nog beter dan mijn HTC One X+… De rechter toets is in te stellen als multitaskknop en als menutoets, of een combinatie van die twee. Erg prettig, niet ieder merk/model biedt de optie om zo’n softkey te wijzigen wat betreft opdracht. De home-toets en de multitaskknop worden niet 100% goed verlicht door de onderliggende verlichting, gaat om zeer klein oppervlak, no big deal verder.
Hieronder een ‘closerlook’ van de bovenzijde van de voorkant:

Hier zijn duidelijker de sensoren rechtsboven de speakergrill te zien. Stijlvol is de toestelkleur die in de speakergrill terug te vinden is, daarnaast is deze ‘nieuwe’ grill erg strak. De speaker zelf vind ik niet uitzonderlijk goede geluidkwaliteit produceren. Een minpuntje is duidelijk te zien, namelijk dat er tussen het displayglas en de behuizing makkelijk stofjes en vuiltjes zitten. Op zich zal dat voor vele gebruikers geen probleem zijn, maar ik ben iemand die zich daar aan zou gaan irriteren. Bovendien had dit naar mijn idee beter opgelost kunnen worden. De led-indicator is gelukkig groter en iets beter zichtbaar, dit viel bij de HTC One X+ wat tegen door de manier waarop de led daar is gemonteerd en de grootte ervan. Eigenlijk de perfecte maat , niet te groot zoals bij de Samsung Galaxy S III en niet te klein en te verscholen als bij de HTC One X+. De led heeft overigens maar twee kleuren: oranje en groen. Groen bij gemiste oproepen, emails en berichten, etc. en oranje wanneer de accu bijna op is of wanneer het toestel te laden ligt en de 100% nog niet heeft bereikt. Tot en met de 99% blijft de led gelukkig groen, je weet dus prima wanneer de accu echt vol is, in tegenstelling bij de Sony Xperia S waar de led al bij 85/90% groenkleurde. Hoewel de positionering van de led bij de One SV verbeterd is ten opzichte van de HTC One X+, is de werking niet verbeterd op het gebied van notificaties tijdens het laden. Hiermee bedoel ik dat wanneer de SV ligt te laden de indicatie-led oranje kleurt (tot en met 99% en daarna groen bij 100%). Echter wanneer er tijdens het laden een oproep of bericht wordt gemist, gaat de led niet knipperen, in welke kleur dan ook. Als bijvoorbeeld je telefoon in een andere ruimte ligt te laden waar je hem niet kunt horen en zien zul je steeds het display moeten activeren om te zien of je iets gemist hebt. Dit lijkt mij overbodig. De LED in dat geval wél laten knipperen lijkt me een simpele modificatie en zeker geen overbodige luxe. Een klein puntje, maar toch.

Aan de onderzijde bevinden zich (v.l.n.r.):

• Microfoon
  • Micro USB-poort
De microfoon
De micro USB-poort doet dienst als datapoort om bestanden via USB over te dragen naar bijvoorbeeld een computer, maar functioneert ook als laadpoort. Net zoals bij zoveel HTC’s zit de micro USB-poort ‘op de kop’ ten opzichte van veel andere merken en producten die een micro USB-poort hebben. Los van dat het ietwat opmerkelijk is, is het verder geen belemmering. De micro USB-poort dient overigens ook als MHL-poort (Multimedia High-defenition Link). Ondanks dat het toestel DLNA ondersteunt had een manier van overdracht van video via draad, bij voorkeur micro-HDMI wel erg prettig geweest.

Aan de linkerzijde (v.l.n.r.):

• Geen zichtbare functies
Aan de linker zijkant van de One SV zijn zoals gezegd geen zichtbare functies te vinden. Er valt dan ook niet veel over te schrijven. Behalve een design technisch element. Namelijk dat als je de telefoon van de zijkant bekijkt zie je drie delen, te weten: de backcover, de zijkant en de displayomlijsting. Hoewel ieder deel op zich er niet slecht uitziet, is de combinatie naar mijn smaak niet super. Puur door de reden dat alle drie een andere kleur hebben. De omlijsting van de displayomlijsting is niet heel gek, maar de zijkant is een soort metallic blauw, terwijl de backcover een lichtblauwe matte kleur heeft. Dit vind ik zelf niet zeer chique staan, maar dat is dus puur persoonlijk.

Aan de bovenkant van de telefoon zie je de volgende functies (v.l.n.r):

• Aan/uit knop
  • Tweede microfoon
  • 3.5 mm audiojack
Geheel links is de aan/uit knop te vinden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de One X+ die redelijk dezelfde knoppen indeling heeft (aan/uit knop en volume rocker) is de plek van de aan/uitknop niet erg gelukkig. Dit komt vooral door het materiaalverschil. De HTC One X+ kent een behuizing van een zeer ‘gripvolle’ materie, de One SV is daarentegen is een stukje gladder. Lastige daarbij is dat je bij enkelhandige bediening van het toestel en het indrukken van de aan/uit knop grip moet vinden om de aan/uit knop in te drukken. Hierbij druk je al snel met je duim of het kootje van je wijsvinger (rechtshandig) op de volume rocker, onpraktisch. Daarnaast reageert de aan/uit knop niet altijd goed. Wil je gegarandeerd zijn van een reactie op het indrukken van de aan/uit knop moet je echt de knop recht van boven in drukken, wat lastig kan zijn bij enkelhandige bediening.
Rechts van de aan/uit knop is de tweede microfoon te vinden voor betere gesprekskwaliteit.
Uiterst rechts is de 3.5 mm audiojack te vinden. Deze audiojack levert met de bijgeleverde oordopjes vrij redelijke kwaliteit. Duurdere oordopjes /hoofdtelefoon leveren een betere bijdrage aan de kwaliteit. Bij het gebruik van de 3.5mm audio jack is Beats Audio te gebruiken. De softwarematige optie is dan in en uit te schakelen. Dit zorgt voor voller geluid en diepere bassen. Ik vind het lastig te bepalen hoeveel waarde deze Beats Audio nu werkelijk hebben voor de geluidkwaliteit hebben, mogelijk temeer ik niet zo’n geluidsexpert ben. Het geluid klinkt beter na softwarematige inschakeling, maar of de verbetering werkelijk zo groot is ten opzichte van andere niet-Beats Audio telefoons is lastig te vergelijken en te bepalen.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):

• Volumerocker
Over de volumerocker valt weinig spectaculairs te zeggen. Deze van de SV werkt prima en zit ergonomisch gezien prima geplaatst. Alleen druk je hem soms per ongeluk in bij het enkelhandig bedienen van de aan/uit knop, zoals eerder gezegd. Je gebruikt verder de toetsencombinatie ‘aan/uit knop en volumeknop naar beneden om een screenshot te maken, dit werkt bij veel HTC’s zo.

Aan de achterkant zie je (v.o.n.b.):

• Led flitser
  • 5 Megapixel, 2592х1944 resolutie, F2.0 lensopening en 28 mm lens, LED flash
De achterkant van de SV is van plastic en gladder dan de achterkant van de X+, maar minder glibberig als die van de Samsung Galaxy S III, en minder slap dan die van de S III. De led-flitser is grappig en vooral bruikbaar als zaklamp, maar voor het belichten van omgevingen om betere foto’s te kunnen maken heb je weinig aan een led-flitser, alleen aan xenon-flitsers. Kortom voor een zaklamp doet de led het goed, voor het maken van foto’s is het van weinig betekenis (iedere led-flitser, niet alleen deze). Op de camera ga ik bij het kopje ‘Camera’ verder in. Wat design technisch wel een verstandige keuze is, dat het cameraglas verzonken ligt in de achterkant. Bij de One X+ was dat niet zo waardoor het cameraglas snel bekraste. Onderaan de achterzijde is de luidspreker te vinden.. De grill ziet er erg strak en stijlvol uit (onveranderd ten opzichte van vorige HTC’s als de One X, maar de omvang bedriegt enigszins De werkelijke speaker is net aan de helft van de grootte van de speakergrill en zit uitsluitend onder het linkerdeel van de speakergrill. Los daarvan maakt de speaker vrij goed geluid, maar bij een hoger volume wordt het geluid wat schel en de kwaliteit minder. Bij het afspelen van geluid via de speaker is geen softwarematige Beats audio te activeren.

Onder ‘de motorkap’:

Links van de cameralens is het micro-SD slot te vinden. Onder de lens is duidelijk het micro-sim slot te vinden. De twee contactpunten onder de simhouder (onder het stukje folie) zijn de contactpunten voor de twee verbindingspunten op de achterklep, rechts op de foto, deze zijn voor de NFC . Links onderaan op de achterzijde is de speaker te zien.

Ook bij deze review vergelijk ik het display van de One SV met die van twee telefoons, in dit geval met de Samsung Galaxy S III mini en de HTC One X+. Het fotografisch in kaart brengen van de onderlinge displayprestaties is lastig, maar zo goed als mogelijk wordt het hieronder weergegeven. Om te beginnen hieronder een overzichtje van de verschillende displayspecificaties om te kunnen zien wat er vergeleken wordt. Op de onderstaande foto’s liggen de telefoons telkens in dezelfde volgorde: links de HTC One X+, in het midden de HTC One SV en rechts de Samsung Galaxy S III mini. Voor de S III mini heb ik gekozen omdat deze redelijk hetzelfde gepositioneerd is als de One SV, overeenkomende specs heeft en op het moment van uitkomen een redelijk zelfde nieuwwaarde had.

Daar waar de HTC’s beschikken over een LCD display, heeft de S III mini, zoals vele Samsungs een Super AMOLED scherm. Beiden hebben zo kenmerkende eigenschappen die naar verwachting in de vergelijking naar voren zullen komen. Zo heeft een LED scherm als sterk punt om onder andere hoge zwartwaardes te kunnen weergeven.

Zwartvergelijking

V.l.n.r. HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini

Zoals op de foto’s te zien is aan de toetsen onderaan het scherm, staan de telefoons aan, zoals hierboven gezegd toont de S III mini duidelijk betere zwartwaardes, het lijkt bijna alsof het scherm uitstaat. Dit is een typisch kenmerk van LED schermen. Daarentegen neigt een LCD vaak naar een zwart-grijze of zwart-blauwige kleurweergave. Hoewel er een schaduw te zien is in de schermen is het werkelijk resultaat niet ver van dat het op de foto wordt weergegeven. De ruimte bood op dat moment geen mogelijkheid om schaduwloze plaatjes te schieten. Als ik zou moeten kiezen welk toestel het beste presteert bij deze zwartwaardes, is dat 1. de Samsung Galaxy S III mini, 2. HTC One X+, 3. HTC One SV.

Zwart – kijkhoek

V.l.n.r. HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini

De verscheidene displaytypes presteren wat betreft kijkhoeken veelal verschillend ten opzichte van elkaar. Duidelijk is dat het LED scherm van de Samsung onverminderd goed blijft presteren. Echter wordt het scherm van de SV bedekt met een lichte waas en de HTC One X+ toont ook at lichter maar door de schaduw lijkt het wat donkerder, hier bedriegt de schijn dus enigszins. Kijkhoek is wat betreft leesbaarheid een belangrijk onderwerp. Echter kun je je afvragen in hoeverre je een telefoondisplay bekijkt van een andere hoek dan loodrecht er ‘boven’.

Wit vergelijking
V.l.n.r. HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini

Deze vergelijking vereist een toelichting. Hij geeft namelijk een iets vertekend beeld. Het bleek knap lastig ondanks de wijziging van vele camera opties om deze displays goed vast te leggen wat betreft weergegeven kleur weergave. Het beeld is lastig te zien op de foto’s zoals de werkelijkheid is. De HTC One X+ gaf de meest witte waarde weer. De HTC One SV liet een wat meer gelig beeld zien en de Samsung Galaxy S III geeft, zoals zoveel LED’s, een wat blauwer wit weer.

Wit – kijkhoek
V.l.n.r. HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini

Onder een scherpere kijkhoek wordt zichtbaar dat de kleuren van een LED scherm als dat van de Samsung naar het blauwige gaan neigen, wat LED’s wel vaker doen. Daarnaast is het wit van de SV niet zeer top meer, het neigt meer naar ietwat gelig. Het wit van de X+ weet zich het beste te handhaven.

Kleurvergelijking
V.l.n.r. HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini

Bij deze vergelijking is te zien dat de kleurweergave van de One SV erg sterk zijn, dit zie je vooral aan het groene vlak. Hoewel deze intensieve kleurweergave op zichzelf niet verkeerd hoeft te zijn geeft het een ietwat onnatuurlijk beeld. Dat is bij de andere twee toestellen anders zij geven wat diepere en volle kleuren, wat ik zelf prettiger en natuurlijker vind kijken.

Kleur – kijkhoek
V.l.n.r. HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini

Onder een scherpe kijkhoek is te zien dat de AMOLED van Samsung in de kleuren vooral minder presteert en deze wat flets worden. Belangrijker is het toestel waar het om draait, de SV. De kleuren van dat toestel blijven echt en intensief, net als die van de X+, alleen blijven de kleuren van de laatst genoemde wat lichter en ietwat minder intensief. Op dit vlak scoort de SV gewoon het beste wat betreft intensiviteit en druipt de S III mini af.

Naast het display is de camera voor velen een belangrijk onderdeel van een telefoon. Het is voor veel mensen bijna het alternatief geworden van hun compact camera. Ook bij dit onderdeel vergelijk ik de foto’s van de One SV met die van de HTC One X+ en de Samsung Galaxy S III mini. De SV zelf beschikt over een camera van maximaal 5 Megapixel, 2592х1944 resolutie en een F2.0 lensopening en 28 mm lens.

HTC One SV

Soms als je niet goed op de cameraknop (of andere knoppen in beeld) drukt plaats je per ongeluk de focus op het gedeelte vlak naast deze knop. De interface van HTC ziet professioneel uit. Met de optie links boven in de HTC interface is de flitser op aan, automatisch en uit te zetten. De knop daaronder is omvangrijker, in die zien dat daarmee de opties van de camerafunctie te regelen zijn. Met deze knop bedien je in volgorde:
  • Schakeling tussen:
    -Hoofdcamera
    -Frontside camera
  • Selftimer:
    -Uit
    -2 seconden
    -10 seconden
  • Beeldschermresolutie:
    -5 Megapixel (2592 x 1552)
    -3 Megapixel ( 2048 x 1216)
    -1 Megapixel (1280 x 768)
    -0,3 Megapixel (640 x 480)
  • Videokwaliteit:
    -Daglicht
    -Bewolkt
  • Opslag
    -Telefoongeheugen
    -SD-kaart (indien beschikbaar uiteraard)
  • Continue opname:
    -Raster aan/uit
    -Sluitergeluid aan/uit
  • Automatisch uploaden aan/uit
  • Standaard inastellingen herstellen
Met de ‘A’ links onderin beeld kun je verschillende Camera scenes activeren:
  • Slow motion
  • Groepsportret
  • Landschap
  • Close-up
  • Weinig licht
De blauwe cirkel rechts bovenin beeld biedt je de mogelijkheid allerlei effecten toe te voegen aan een foto, denk bijvoorbeeld aan Sepia, negatief en grijstinten.

Midden rechts in beeld zijn de fotocameraknop en de videocameraknop te vinden. Hiermee leg je uiteraard foto en video vast. Je kunt ook gelijktijdig een video maken en ook foto’s nemen, niet nieuw, wel handig. Rechts onderin beeld kun je de geschoten foto’s en video’s direct bekijken in de galerij. Tot slot midden onderin de zoombalk, misschien nog wel handiger geplaatst als bij de One X+, waar hij verticaal naast de foto en videoknop zat.

Hieronder een aantal foto’s van de HTC One X+, HTC One SV en de Samsung Galaxy S III mini. Ik heb geprobeerd het object zo goed mogelijk hetzelfde vast te leggen. Tussen de opnames met de verschillende toestellen zitten slechts enkele minuten. De telefoons hebben de foto’s vastgelegd op verschillende resoluties omdat het ze niet allen dezelfde maximale resolutie ondersteunen:
  • HTC One X+: 2592 x 1456
  • HTC One SV: 2592 x 1552
  • Samsung Galaxy S III mini: 2560 x 1920
Verder zijn de camera’s zoveel mogelijk afgestemd op dezelfde standaard instellingen. De camera van de One SV start op in 1 ruime seconde. Ik zal een de serie foto’s voorzien van kort commentaar, maar oordeel ook vooral zelf. Met iedere telefoon heb ik meerdere foto’s geschoten van de diverse objecten. Bij iedere toestel en ieder object heb ik naar mijn oordeel de beste foto er uitgekozen.

Buiten foto 1

Samsung Galaxy S III mini

Bij deze foto zijn er duidelijk verschillen zichtbaar. Hoewel de Samsung Galaxy S III mini de meeste tijd nodig had om het beeld scherp te stellen / te focussen is de gehele foto een fractie wazig. De One SV en de One X+ hebben zichtbaar een scherpere foto geproduceerd. Daarentegen zijn de kleuren in de foto van de One SV erg flets, let bijvoorbeeld eens op de merknaam van de parfumerie op de achtergrond. Bij de SV lijkt deze wel wit terwijl de kleur bij in het echt, en bij de X+ en de S III mini echt lichtblauw is. Als je hier kijkt naar de score zou ik zeggen 1. One X+, 2. One SV, 3. S III mini.

Buiten foto 2

Samsung Galaxy S III mini

Bij deze ballonenstandaard is mijns inziens weinig verschil te zien tussen de One X+ en de SV, bij de SV ogen de kleuren wat levendiger. Echter is er bij de foto van de SV ruis te zien in de ballonnen. Let hier op de gehele scherpstelling van de foto en kijk dan vooral naar de schoenen in de etalage links van de ballonen. Als je dit vergelijkt met de S III mini zie je dat de ballonnen zelf redelijk scherp worden weergegeven, maar de schoenen er naast minder.

Buiten foto 3

Samsung Galaxy S III mini

Bij deze foto scoren de SV en de One X+ beiden goed. De redelijk scherpstelling is goed, de kleuren zijn bij de SV wederom wat flets (zie merk logo van de winkel op de achtergrond), maar details zijn vrij goed zichtbaar op de voorgrond. De S III mini heeft ook hier last van ietwat troebelige foto.

Binnen foto

Samsung Galaxy S III mini

Bij het binnen fotograferen scoort de SV hier verassend als beste door wel goed scherp te stellen en een echte kleurweergave te tonen, daar waar de One X+ enigszins gelige foto toont. De focus van de S III mini lijkt hier beter te presteren dan buiten.

Als je het over het algemeen bekijkt presteert de SV zijn camera niet subliem. De kleuren zijn vaak wat flets, detail wordt goed weergegeven, maar af en toe is er wat ruis in de foto’s zichtbaar. Hieronder nog enkele foto's die met de SV geschoten zijn, uiteraard klikbaar voor een groter exemplaar:

http://imageshack.us/a/img10/2351/imag0179bb.jpg http://imageshack.us/a/img202/6663/imag0173uq.jpg http://imageshack.us/a/img15/7308/imag0110jl.jpg http://img402.imageshack.us/img402/7272/imag0103yo.jpg http://imageshack.us/a/img515/4458/imag0096u.jpg http://img163.imageshack.us/img163/1429/imag0090rb.jpg http://img89.imageshack.us/img89/3667/imag0117tmm.jpg http://imageshack.us/a/img10/8606/imag0143pk.jpg

http://imageshack.us/a/img827/2098/imag0166a.jpg http://img818.imageshack.us/img818/8273/imag0163v.jpg http://imageshack.us/a/img837/5859/imag0150z.jpg http://imageshack.us/a/img838/9409/imag0129mw.jpg http://imageshack.us/a/img705/6575/imag0125rl.jpg

Frontside camera

Tot slot, de veelal minder gewaardeerde camera aan de voorzijde. De One SV heeft er één van 1,6 Megapixel en kan filmen op 720p met 30 frames per seconde. Het hierboven geschoten plaatje vind ik voor een dergelijke camera zeker fatsoenlijk te noemen.

Video
Op een later moment zal ik nog videovoorbeelden toevoegen, momenteel zijn de weersomstandigheden niet dermate goed om een leuke video te schieten.

Bij dit onderdeel vergelijk ik de HTC One SV op verschillende prestatie onderdelen met andere toestellen. Het gaat hierbij vooral om snelheid van bijvoorbeeld het toestel zelf wat betreft dagelijkse werking, opstartsnelheid en de internetsnelheid. Om snelheid te maken en prestaties neer te zetten wordt de HTC One SV aangedreven door een dualcore processor welke geklokt is op 1,2 GHz. Dit is de Qualcomm Snapdragon MSM8960. Hierbij wordt de processor gesteund door de Adreno 305 GPU en 1 GB aan werkgeheugen. Overall werkt de telefoon echt heel soepel en snel, hier is echt nauwelijks wat op aan te merken. Hierover was ik ietsje verbaasd, maar ook erg verrast. Om bij het opstarten te beginnen, een tabelletje met opstarttijden. Houd hierbij in gedachte dat de One SV beschikt over het ‘Snel Opstarten’. Hiermee zijn HTC’s in staat om aanzienlijk sneller op te starten dan andere modellen en merken. Om zelf te kunnen zien hoe snel het opstarten gaat hieronder een tabel met diverse opstartsnelheden en twee video’s van het opstarten van de One SV.

Met Fastboot, ook wel ‘Snel opstarten’, presteert de One SV vrij goed, net onder de One X+. Zonder Fastboot start de One SV zeker niet snel op. Los van deze prestaties moet je natuurlijk realiseren dat opstarten geen essentieel onderdeel is van het dagelijks functioneren van een telefoon. Een groot deel van vooral de smartphones staat dagen lang achtereen aan zonder reboot of iets dergelijks. Hieronder is het visuele bewijs van het snelle opstarten, maar ook van het trage opstarten.

Met Fastboot:

Zonder Fastboot

Hieronder volgen enkele benchmarks met daarin de testresultaten van de One SV (your device). Uit deze benchmarks kun je de prestaties van de One SV op zichzelf aflezen, maar ook in verhouding tot andere telefoons.

CF-Bench score:

Bij de score van de CF-Bench zijn betere vergelijkingen te trekken met concurrerende toestellen. Zo is de java score van de One SV erg sterk, mede hierdoor knokt hij zich niet ver boven de Galaxy S II, maar onder de One X. Hier zit wel een groot puntenverschil tussen. Leuk detail is de HTC Hero onderaan ;).

Quadrant score: 4782

De score van Quadrant is enigszins opvallend. Hoewel er weinig recente toestellen in staan (daarom zal Quadrant bij de volgende review wegblijven denk ik) scoort de One SV beter dan de HTC One X, in de totale score weliswaar. Wat betreft CPU scoort de One X toch echt beter. Vooral op geheugen scoort de One SV sterk, toch is het geheugen niet significant anders dan de One X.

Antutu score: 10447

Bij deze benchmark zijn wat recentere toestellen opgenomen, onder andere een vermeende score van de S IV. Hier wordt duidelijk dat er zeker wel wat ‘zwaardere jongens’ zijn dan de One SV, die ook anders in de markt gepositioneerd zijn, namelijk high-end toestellen. Het is in ieder geval wel een mooie vergelijking om te zien waar de SV staat.

Als je puur naar de werking van de HTC One SV op zichzelf staand kijkt is het een prettig apparaat dat vlot draait en weinig horten en stoten kent tijdens het werken. Dit midrange toestel presteert volgens benchmarks vrij goed tegenover andere toestellen, wat enigszins verassend is, maar ook weer niet als je er een tijdje mee hebt kunnen werken. Op dit vlak zeg ik: een prima prijs prestatie verhouding.

Mobiel internet
Voorop wil ik stellen dat de One SV een 4G capable telefoon is. Echter heb ik niet de beschikking over een 4G simkaartje(abonnement). Hierdoor kan ik de 4G capaciteiten van de SV domweg niet testen. Ik hoop dit in de toekomst alsnog te kunnen gaan doen en daarover hier te schrijven. In de One SV zit een simkaartje met een theoretische snelheid van max. 14.4Mbps Tijdens een speedtest blijft daar ruim 9000 kbps van over:

Het is leuk te zien dat de SV een dergelijke snelheid haalt, maar het hangt uiteraard van meer factoren af als afstand tot de zendmast, tussenliggende objecten, etc. Het is een leuk detail deze meting, maar houdt er niet te veel aan vast.

Wifi/DLNA
Wat betreft wifi biedt de SV ondersteuning voor 802.11 a, b, g en n. Gedurende het gebruik was de SV verbonden met een Linksys WRT54GL, max. 54Mbps via een lijn van max. 20Mbit/s. Na een test met speedtest.net app, haalde ik de volgende resultaten:

Download: 19738 kbps, upload: ~7000 kbps

Zoals eerder gezegd biedt de One SV geen video output via kabel en ben je aangewezen op DLNA voor het overbrengen van bijvoorbeeld video naar een televisie. Helaas werkt dit niet zeer goed op de One SV, vooral het geluid doet het niet top, daar waar andere telefoons via dezelfde apparatuur en hetzelfde videobestand wel prima werkte. Ook kreeg ik enkele malen een foutmelding dat het bestand niet kon worden afgespeeld. Het werkte wel, maar smooth dus niet, zie zelf:

GPS
Voor wat betreft de GPS zal ik kort zijn. De SV biedt naast GPS ook ondersteuning aan Glonass. Tijdens navigatie werkt de GPS zoals je zou mogen verwachten. Een fix was binnen 15 seconden bewerkstelligd. Geen vertragingen en een sterk signaal ontvangst, zoals af te leiden valt uit de GPStest. Het aantal satellieten dat gevonden wordt is groot en de nauwkeurigheid van het GPS signaal wordt op circa 3 meter bepaald door de app, niks mis mee.

Near Field Communication (NFC)
Deze manier van digital communiceren wordt bij telefoons steeds vaker geïntegreerd. Ook de One SV heeft NFC tot zijn beschikking, dit is mooi meegenomen daar waar steeds meer banken bezig zijn om betalingen via deze technologie beschikbaar te maken. Voor het gebruik van NFC kun je het beste even een app downloaden. Daarnaast kun je er NFC tags mee lezen of informatie tussen telefoons uitwisselen. Hieronder een korte demo van het beschrijven van een NFC tag met een link:

USB
De HTC One SV is voorzien van een micro USB-poort waarmee het toestel op te laden is en uiteraard ook te verbinden met de computer. Het laden duurt best lang ongeveer twee uur. Na wat uitproberen blijkt de One SV geen ondersteuning te bieden voor USB-on-the-go. Eerder bleek dat de One X+ dat ook niet deed. Dit vind ik wel een gemis. Een dergelijk toestel van die prijscategorie zou dat best wel mogen ondersteunen. Wat betreft de werking van de USB-poort zelf valt er weinig te zeggen, deze werkt gewoon naar behoren.

Op de HTC One SV worden verschillende apps pre-installed geleverd. Zelf vind ik dit in veel gevallen onnodig. De zaklamp app gebruik ik nog wel eens, echter zijn er ook genoeg apps de ik niet gebruik. Het lastige hieraan is dat meerdere van die apps ook niet definitief van de telefoon te verwijderen zijn. Een minpuntje. Android is zo'n mooi (open) besturingsysteem, waar je zoveel keuzevrijheid hebt ten opzichte van Windows Phone en iOS (voor sommigen juist goed hoor), maar dit word je opgelegd. Begrijp me niet verkeerd, maar dit is bij de meeste Android devices zo, SV is hierop alleen geen uitzondering. Hierin zou eigenlijk de keuze bij de gebruiker moeten liggen wat hij wel of niet installeert, maar er zijn hierbij andere belangen gok ik. Gelukkig kun je bij HTC via de menu toets de apps die je niet gebruikt opruimen, (niet nieuw, maar wel erg) handig! Zo staan er direct al 22 apps (!!!) verborgen, onder ander 7digital, EA Games, Aandelen, Niews en weer, etc. Op de SV wordt standaard ook 'Auto' voorgeinstalleerd geleverd, een handige app voor een gebruiksvriendelijke interface voor gedurende het autorijden. Daarnaast zitten er niet echt opmerkelijke apps standaard op deze telefoon om daar wat dieper op in te duiken.

Bouwkwaliteit & afwerking
De One SV ligt zoals eerder gezegd prettig in de hand en voelt stevig aan, geen cheap plastic gevoel in ieder geval. Wat een beetje tegenvalt, is de aan/uit knop die alleen consequent goed werkt wanneer je hem echt goed recht van boven indrukt. Het komt meermaals voor wanneer ik hem enkelhandig bedien en met mijn wijsvinger de aan/uitknop indruk deze niet meteen reageert. Dit had beter moeten zijn. Ook de camera is beter geplaatst dan die van de One X en de X+, namelijk verzonken in de achterzijde. Een klepje voor de USB-poort vind ik altijd prettig, maar hier helaas niet aanwezig. Wat betreft afwerking verder prima.

Gebruiksduur accu
De HTC One SV wordt geleverd met een verwijderbare accu van 1800 mAh. Voor dit kaliber telefoon meer dan voldoende lijkt mij om een knappe gebruikstijd te verzekeren. Een beetje appels met peren vergelijken, maar bedenk dat de HTC One X ook met en 1800 mAh accu wordt geleverd. Uiteraard hangt de gebruikstijd (niet stand-by tijd, want die is uiterst onbelangrijk) sterk af van je gebruik. Bij standaard wifi aan, redelijk wat Facebooken, whatsappen, wat gebruik van GPS en het laden van kaartmateriaal, paar kiekjes per dag schieten, haal je makkelijk tweeënhalve dag. Voor dit kaliber telefoon en de hedendaagse smartphone vind ik dit goed te noemen.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Kijk ik naar de positionering van de volumeknop in combinatie met aan/uit knop in verband met de enigszins gladde behuizing (zie ontwerp en indeling) dan is dat wat ongelukkig. Om de aan/uit knop te bedienen ga je houvast zoeken door de gladde behuizing. Hierdoor ga je met je duim vaak neigen de volumeknop in te drukken. Gedurende het gebruik van de One SV is er geen moment geweest van twijfel over het functioneren of andere sporen van onbetrouwbaarheid in de vorm van vastlopers of crashes. Hoe het apparaat zich staande houdt gedurende de maanden van gebruik moet blijken, maar dusver niks geks.

De prijs van het toestel is op dit moment (april 2013) ongeveer ¤350,-. Voor dit toestel vind ik dat een iets te hoog, maar niet buitensporig gezien de prestaties. Voor die prijs heb je een vlot toestel, een voldoende camera en NFC. Of de prijs het toestel concurrerend genoeg maakt twijfel ik aan. Er zijn toestellen van andere merken die hetzelfde gepositioneerd zijn en overeenkomende specificaties hebben, maar toch goedkoper zijn. Wel ben ik van mening dat de HTC wat betreft materiaal gebruik een streepje voor heeft, net wat meer solide.

Alles omvattend is de HTC One SV een prima toestel voor een acceptabele prijs, maar had lager gekund, ten goede van zichzelf. Met prima bedoel ik dat je technisch een goed apparaat koopt, de prijs is in vergelijking oké, maar mag scherper. Met dien verstande dat er ook telefoons met 720p zijn voor die aanschafprijs, maakt de SV het zichzelf wat lastiger. Te zien in de benchmarks is dat de scores verhoudingsgewijs goed zijn, maar misschien nog wel belangrijker de feitelijke dagelijkse werking is vlot en stabiel. En dat is het belangrijkste lijkt mij, cijfers zeggen lang niet alles. Wat ik tot slot mis bij dit toestel is een échte USP, want eerlijk is eerlijk, die heeft het toestel niet echt. Je kan zeggen 4 G, daar ben ik het deels mee eens. Het toestel ondersteunt 4G wel maar richt zich wat betreft positionering niet op de mensen die veelal 4G zullen kopen/gebruiken/nodig hebben. Dit zijn naar mijn idee vooral early adaptors, zij kopen in veel gevallen juist ook de high-end toestellen. De groep waarop de SV zich richt en die ook geïnteresseerd zijn in dit toestel zitten helemaal niet te wachten op 4G, want eerlijk is eerlijk want kan een midrange klant nu voor profijt hebben aan 4G in zijn/haar gebruik? Deze groep zal meer dan genoeg hebben aan HSDPA of HSDPA+. Ook is het overgrote deel (naar mijn verwachting) niet bereid om zoveel extra voor 4G te betalen als dat je nu moet doen per maand t.o.v. geen 4G.
Overall scoort het apparaat prima, maar blinkt in eigenlijk niks overduidelijk uit. Het is dat drieënhalve ster niet mogelijk is, maar die was beter passend dan de gedwongen 4 sterren. Ben je iemand die toch een telefoon wil van deze tijd wilt en/of niet de prijs van een high-end toestel wilt betalen, maar toch een prima smartphone wilt, is de SV een prima kanshebber.

Changelog
15-04-2013: Enkele foto's vervangen i.v.m. foute weergave.
26-04-2013: Kopje software aangevuld en 4G
29-04-2013: Foto's gemaakt mét de SV toegevoegd

Goede review maar wat is er zo erg aan geen 720p micro sd kaartje zijn vandaag de dag toch niet meer zo duur?
Dat is het punt niet. In de keyfeatures kun je zien dat filmen in 1080p (hoger dan 720p) kan en dat fotograferen ook een ruime resolutie heeft van (2592 x 1552). De 720p slaat dus op de displayresolutie ;). Heeft dus verder niks met een SD kaartje te maken :)....

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 12 april 2013 16:04]

Hoe zit het met de scherm resolutie, 800x480 zie je in schermen tussen 3,7 en 4,3 inch, maar bij 4,3 inch zie je ook 960x540 en zelfs 1280x720 schermen heb je op dat formaat.

Voor mijn gevoel is het verschil tussen 800x480 en 1280x720 best groot voor een 4,3 inch scherm, maar merk je dat verschil in het gebruik?
Het is geen pixel tellen en het scherm geeft wat betreft scherpheid een prima beeld. Echter leg ik hem neer naast de Sony Xperia S, ook 4,3 inch, maar 720p dan zie je wel verschil. Vooral de icoontjes in de statusbalk zijn bij de Sony wat fijner gevormd. Daarnaast biedt 720p in Android bijvoorbeeld een 5x4 menuraster terwijl 800x480 een menuraster van 4x4 kent.
bepaalde profielfotos van de tel laden niet goed? R.zijde A.kant
Nog een klein issue: buitenfoto 1 voor de one X+ en SV zijn identiek. Zo te zien 2x dezelfde geupload.

Verder zeer duidelijke review!
Mooie review. Wat zou jij concreet willen betalen voor deze telefoon, omdat je de telefoon te duur vind? En wat is echt nr.1 ergerpunt?
Richting de 300 zou ik passender vinden, vooral gezien het vergelijkbare aanbod. Nummer één ergerpunt vind ik moeilijk. Op zich is het een prettige telefoon en heb ik niet echt aan iets hoeven ergeren. Misschien de camerakwaliteit..
mare vergeet je nu niet een van de key features van dit ding... tov aandere toestellen... de one sv heeft namelijk 4g support over de 800mhz banden... dus als vodafone komende zomer zijn netwerk uitrolt zou je in 1 klap om die reden al kunnen besluiten hiervoor te kiezen... anderen netwerken (kpn) zijn zelfs nu al bezig met 4g en dat maakt dit ding volgens mij het goedkoopst leverbare 4g toestel van het moment..

[Reactie gewijzigd door i-chat op 17 april 2013 09:23]

Heb je een goed punt. Ik heb daar zelf niks van kunnen testen omdat ik geen 4G abonnement heb. Echter, het toestel ondersteunt 4G wel maar richt zich wat betreft positionering niet op de mensen die veelal 4G zullen kopen/gebruiken/nodig hebben. Dit zijn naar mijn idee vooral early adaptors, zij kopen in veel gevallen juist ook de high-end toestellen. De groep waarop de SV zich richt en die ook geïnteresseerd zijn in dit toestel zitten helemaal niet te wachten op 4G, want eerlijk is eerlijk want kan een midrange klant nu voor profijt hebben aan 4G in zijn/haar gebruik? Deze groep zal meer dan genoeg hebben aan HSDPA of HSDPA+. Ook is het overgrote deel niet bereid om zoveel extra voor 4G te betalen als dat je nu moet doen per maand t.o.v. geen 4G.
Neemt niet weg dat het wel een keyfeature is.
Even zeuren hoor:"Vooral op geheugen scoort de One SV sterk, toch is het geheugen niet significant anders dan One SV." Klein foutje ;)

Verder, erg goede review! Uitgebreid en duidelijk.
Tnx, heb t gefixed.
Word deze telefoon op het XDA forum de HTC One VX genoemd toevallig?
Nee de One VX lijkt redelijk op de One SV, maar er zijn wel degelijk verschillen. Daarnaast is de VX naar mijn weten een branded phone die uitsluitend aan AT&T geleverd wordt.
Oke, bedankt ik dacht echt dat ze gelijk waren.

Op XDA dus nog niks te vinden over de telefoon i.v.m. custom roms en dergelijke, jammer.
Zo goed als niets te vinden op xda inderdaad. Op zich een belangrijke factor.
wat ik me afvraag is of een goeie modder meer uit de camera zou kunnen halen.
Bedankt voor je uitgebreide recensie en vergelijking met de SIII mini.
Ik heb het toestel gisteren aangeschaft. Overigens hoor ik je verschillende keren over de prijs, maar ik heb hem gisteren voor ¤249,95 simlockvrij aangeschaft bij Belcompany.

Overigens een leuke feature van deze telefoon die ik niet voorbij zag komen: de beveiliging met gezichtsherkenning. De voorste camera wordt gebruikt om je gezicht te herkennen i.p.v. dat je een code intypt (als het te donker is o.i.d. dan toets je wel een code in).

Laatste puntje: je hebt het over een batterij die tweeënhalve dag meegaat, maar dat is alleen zo als je hem amper aanraakt. Bij normaal gebruik kan je beter uitgaan van één volle dag.
Bedankt voor je uitgebreide recensie en vergelijking met de SIII mini.

Hi Britt,

Bedankt voor je reactie.
Wat betreft prijs geef ik de prijs aan op een vast moment en wel april 2013, ik kan en ga niet steeds de prijs bijwerken, daty is niet te doen als je veel reviews schrijft. De meest recente prijs kun je nakijken bij het product zelf.

De face unlock is inderdaad een leuke feature. Echter moet ik keuzes maken welke punten ik er uit pak. Alles beschrijven is onmogelijk ;-).

Wat betreft de batterij hangt het sterk af van je gebruik. Bij gemiddeld gebruik, internetten, appen, Fb, fotootje, liedje haalt dit exemplaar twee dagen. Maar dat is dus niet generaliseerbaar. Daarnaast hangt de tijd ook samen met welke fubncties je op de achtergrond draaien.