Merk en serie Huawei, Ascend
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
Kleuren Zwart
  Bekijk alle specificaties

Huawei Ascend Y300 Zwart Review

Door job_h 10 april 2013, laatste update op 23 april 2013, 179.012 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goedkoop
  • Relatief snel
  • Goede accu

Minpunten

• Verdwijnende apps
  • Ruis uit 3.5mm uitgang
  • Traag bij veel apps (werkgeheugen vol)
  • SD kaart niet herkend (ligt waarschijnlijk aan sd kaart)

Sub-beoordelingen

Ik heb de Y300 nu een paar weken en ik denk dat ik er wel een mening over kan vormen.

Het is een goedkoop toestelletje dat toch nette prestaties levert. Zeker voor ¤100 zult u geen snellere android telefoon vinden.

Voor de Y300 heb ik de Huawei W1 (Windows Phone 8 ) een tijdje gebruikt. Terwijl ik Windows Phone 8 een prima besturingssysteem vind, was ik minder enthausiast over de meeste apps op dit platform. Zelfs apps als Whatsapp en Facebook voelden minder aan dan bij bijvoorbeeld Android. Daarom heb ik besloten om terug te gaan naar Android.

Ik was eerst van plan mijn Galaxy S2 terug te vragen van een vriend, maar kwam de Huawei Y300 tegen en besloot deze een kans te geven. Voor ¤120 (bij T-mobile) kon er weinig mis gaan dacht ik.

Aankoop

Ik heb de telefoon bestelt via T-mobile, aangezien hij hier maar ¤120 ¤110 kost. Via de cashback actie van Huawei zou dit zelfs ¤100 ¤90 zijn, deze actie geldt nog tot eind september december maart 2014. Tot mijn vreude bleek er geen simlock op het toestel te zitten. Ik krijg wel het T-mobile logo te zien bij het opstarten en er staat wat software op, maar mijn Hi simkaartje werkt prima. Verder heb ik de witte variant ontvangen, terwijl op de T-mobile website de zwarte als afbeelding wordt gebruikt, maar dit vind ik geen groot probleem.

Ik heb daarna een aflever moment mogen kiezen en de chaffeur stond netjes op tijd bij mij op de stoep.

Update 2013-09-15:
Schijnbaar zijn de telefoons bij de Kijkshop niet meer simlockvrij.

Zie: S.J.Onnie in 'productreview: Huawei Ascend Y300 Zwart review door job_h'

Hardware

De Y300 heeft voor zijn prijs nette specificaties. Hij beschikt over een 4 inch IPS paneel van 800 bij 480 pixels, 512MB werkgeheugen, 4GB opslag geheugen en een Qualcomm MSM8255 dual core processor op 1Ghz. Verder heeft hij een front en back camera van 5 en 0.3 megapixels, waarbij ook een LED flash zit. Ook zit er WIFI 802.11 b/g/n en Bluetooth 2.1 op. Dit alles zou van electriciteit voorzien worden door een accu van 1.730mAh, maar mijn exemplaar had een grotere accu.

Uiterlijk

De Y300 heeft geen spannend uiterlijk, ik vind het op de voorloper (de Huawei U8860 Honor) lijken. Met zijn afmetingen van 124,5mm lang, 63,8mm breed en 11,2mm hoog is het een erg standaard candy bar design zonder opvallende features.
Aan de voorkant is een notificatie ledje te zien naast de speaker aan de bovenkant, welke verschillende kleuren weer kan geven. Zo wordt hij blauw bij een facebook bericht en groen bij een whatsapp bericht. De drie capacitieve menu knoppen zijn altijd zichtbaar en lichten op als het scherm aangeraakt wordt.
Aan de achterkant vind je een speaker, een camera, een led lampje en het Huawei logo. Verder is het een mat stukje plastic dat er niet bijzonder uit ziet.
Het enige wat echt opvalt als je de telefoon gebruikt is de volume knop die aan de rechter kant zit, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een telefoon. Dit was even wennen, maar verder geen probleem. Aan de linker zijkant zit de micro usb ingang voor data en opladen.
Aan de bovenkant zit de aan/uit knop en de 3.5mm hoofdtelefoon ingang en aan de onderkant zit alleen de microfoon.

De simkaart en sd kaart kunnen alleen verwisseld worden zodra de accu verwijderd is, dus hiervoor zal de achterkant van de telefoon verwijderd moeten worden.

Bereik

Ik vind het bereik voor deze telefoon erg acceptabel. Ik heb geen precieze metingen gedaan, maar ik heb het idee dat dit niet slechter was dan mijn Galaxy S2. Ik heb op mijn kamer altijd slecht ontvangst gehad, maar heb met deze mobiel geen krakende gesprekken gehad.

Ik vond het jammer dat ik de mobiel niet kan forceren om op 3G te blijven. Wanneer hij geen 3G signaal kan vinden schakelt hij altijd automatisch terug op 1G. Normaal is dit wenselijk, maar wanneer ik in de trein zit en mijn mobiele internet gebruik op mijn laptop zou ik liever 3G of geen verbinding hebben, aangezien ik dan duidelijk heb of ik op internet kan. Met 1G zegt hij verbinding te hebben, maar dit is in de praktijk onbruikbaar.

Het wifi bereik is wel iets minder dan op mijn S2, maar het scheelt niet heel veel.

Accuduur

Na mijn Huawei W1 zal alles een mindere accu hebben, dus ik zal hier niet heel kritisch op zijn. De accu stelt zelf het volgende: "Rated capacity: 1950mAh 7.5Wh", dit is dezelfde accu als in mijn Huawei W1. De specificatie van de Huawei Y300 zegt zelf dat er een 1.730mAh in zou moeten zitten. Ik weet niet of dit bij ieder exemplaar zo is, maar ik heb dus een grotere accu dan dat de specificaties aangeven.

Met mijn Huawei W1 haalde ik makkelijk twee volle dagen. Ik denk dat Windows Phone 8 iets zuiniger is, want mijn Huawei Y300 met dezelfde accu haalt net een volle dag. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik 8 mail accounts synchroniseer, whatsapp/facebook geregeld open staan, ik hem als mp3 speler gebruik (hier later meer over), als agenda gebruik en er soms ook nog mee bel ook. Al met al is dit dus de accu duur dus in de lijn der verwachting.

Scherm

Het scherm van de Y300 is matig, maar meer had ik ook niet verwacht voor deze prijs. Het is een IPS scherm, dus het heeft nog best redelijke kijkhoeken voordat de kleuren heel erg gaan verschuiven. Met zijn resolutie van 800 bij 480 en doorsnede van 4" is zijn ppi 233. Dit is bijvoorbeeld veel minder scherp dan de Nexus 4 (320 ppi), maar wel iets scherper dan de Galaxy S2 (217 ppi).

Software

De Huawei Y300 draait op android 4.1.1 Jelly Bean, waar Huawei hun eigen skin overheen heeft gegooid. Ik heb echter niet met deze skin gewerkt, omdat ik meteen Nova Launcher geļnstalleerd heb. Ik kan hier dan ook weinig over zeggen.

Ik heb de prepaid versie van T-Mobile gekocht, dit is te zien door het opstart scherm, maar ook door een aantal meegeleverde apps. Zo staan er een aantal T-Mobile apps op, maar ook dingen als Groupon, HRS Hotels, HotSpot login, Travel& Surf zijn te vinden. Er stonden eerst nog wat meer op, maar ik heb er een aantal af gegooid. Dit kan bij 'Apps beheren', maar niet voor alle apps.

Camera's

Simpelweg slecht. De front camera is 0.3MP, dus deze is erg onduidelijk. De back camera van 5MP is ook niet erg goed, foto's zien er al erg snel bewogen uit. Ook als ik mijn hand erg stil probeer te houden.

Geluid

Het geluid van dit toestel is redelijk. De persoon aan de andere kant van de lijn is goed te verstaan en het is niet te hard of zacht. Ook de speaker werkt redelijk.

Wat mij opviel was de 3.5mm koptelefoon aansluiting. Zodra ik daar een koptelefoon in doe hoor ik een heel zacht gegrom, wat naar een aantal seconden stopt. Als ik de telefoon geen geluidje laat maken via de koptelefoon, bijv muziek of een systeemgeluid, en dit weer stopzet hoor ik weer dit gegrom voor een paar seconden voordat het stopt. Ik denk dus dat zodra de 3.5mm aansluiting ingeschakeld wordt en standaard een beetje ruis gemaakt wordt.

Dit is niet storend, want ik moet er echt op letten en het is niet te horen als je gewoon muziek aan het luisteren bent. Het viel mij alleen wel op toen ik om 8 uur 'sochtends een keer een zacht gegrom in mijn oren had, met omgevingsgeluid is het helemaal niet te horen.

Prestaties

De resultaten van deze benchmarks kan je in de afbeeldingen vinden: AnTuTu, CF-Bench, GLBenchmark 2.5 Egypt HD en Quadrant Standard.

Tijdens het installeren van mijn apps bleef hij redelijk responsief. De Nexus 4 was natuurlijk een stuk sneller, maar dat is ook geen eerlijke vergelijking. Hij lijkt net ietsjes trager dan de LG Optimus 2X, maar heeft wel Android 4.1.1.

DE reden om dit toestel te kopen. Met de cashback actie van Huawei kost dit toestel slechts ¤100 bij T-Mobile en ¤130 unbranded. Dit is erg weinig voor een android telefoon, maar zeker voor een dual core telefoon. Ook vanwege de prijs zal ik het toestel redelijk hoog beoordelen, want voor dit prijsniveau mag je niet zeer hoge verwachtingen hebben.

Irritaties

Wat mij wel heel erg irriteerde was dat het toestel spontaan apps verwijdert. Er zijn gewoon apps die ik via de Play Store geļnstalleerd heb, die de dag erna gewoon spoorloos waren. Soms bleek de snelkoppeling dan wel op mijn launcher staan. Ook na het opnieuw installeren bleven deze apps verdwijnen en ik heb niet kunnen ontdekken waarom deze specifieke apps opeens verdwenen. Als ik een week later de app nog maals probeerde te installeren leek hij soms wel te blijven staan.

Voorbeelden: Swiftkey, Light Flow, TuneIn Radio, Tasks. Voor al deze 4 apps heb ik betaald, dus dat hij ze eraf gooit kan ik niet waarderen.

Een andere irritatie was mijn SD kaart, dit 16gb kaartje van Transcend wordt na 30 seconden gewoon verwijderd uit mijn telefoon. Mijn Huawei W1 deed precies hetzelfde. Dit kaartje heeft maanden zonder problemen in mijn S2 gewerkt en doet het ook nog steeds in mijn computer.
Het toestel heeft echter geen problemen met mijn 1gb kaartje, dus ik denk dat het een compatibiliteitsprobleem is tussen de chip van Huawei en dit Transcend kaartje.

De snelheid van deze telefoon is ook matig zodra er meerdere programma's open staan, want dan zit het werkgeheugen van 512mb gewoon vol. De S2 heeft hier zeker een streepje voor, maar dat is te verwachten.

De mobiel is twee keer spontaan opnieuw opgestart. Beide keren was de mobiel aangesloten aan mijn laptop en had ik tethering ingeschakeld.

Voor deze prijs? Prima telefoon, als het geen apps zou verwijderen. Dit is voor mij volkomen onacceptabel, op ieder prijsniveau. Ik hoop dat dit op te lossen is, of dat het een probleem is met mijn specifieke exemplaar. Als dit niet het geval is zal ik het toestel helaas slecht beoordelen.

Afgezien van dat is het een erg netjes toestel voor ¤100. Het is redelijk snel, heeft een goede accu en ligt goed in de hand. Als u het niet erg vind om een hele kleine selectie apps niet te kunnen gebruiken is dit zeker een goede aankoop.

Ik geef het toestel denk ik nog twee weken, omdat ik het nog iets meer wil testen. Ik zou graag een oplossing vinden voor de apps die verwijderd worden. Ik heb echter al wel besloten dat ik mijn S2 terug ga vragen van een vriend, omdat ik deze Y300 net te traag vindt voor iemand die zijn mobiel zo intensief gebruikt als ik. Dan is een budget telefoon net te weinig. ;)

Ik krijg graag feedback en suggesties op mijn review tot nu toe.

Heb jij ook een Huawei Ascend Y300 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-11330132+17+20+30
Ik heb een vraagje over de galerij

Ik heb per ongeluk alle foto's onder 'verbergen' gezet. Nu kan ik alleen de foto's niet meer terug vinden.
Jullie enig idee?
En hoe ik ze weer gewoon terug krijg bij mijn galerij?

Alvast bedankt.
Ik denk dat u uw telefoon gewoon aan uw PC kan hangen, hier verborgen bestanden weer kan geven en ze ook weer als niet verborgen in kan stellen. Dan zouden ze weer moeten verschijnen in uw galerij.
Ik heb eigelijk een vraagje... 8)7

Ik heb mijn toestel nog maar sinds zaterdag en ik moet met schaamte bekennen dat het mijn eerste smartphone is...

Alles lukt tot nu toe vrij goed, maar ik heb 1 redelijk ambetant probleem...
Ik krijg het toestel niet ingesteld zodat ik bij een inkomende of gemiste oproep de naam van de beller zie, ookal staat die bij mijn contacten!! Iemand die mij hiermee kan helpen???

Groetjes
Dat zou normaal automatisch moeten gaan, bij mij werkte het gewoon...
Geachte,
Heb alles nog eens goed bekeken,als ik opgebeld werd en zag een naamweergave was het een nummer met +32 ervoor gevolgd door gsm nummer zonder de nul ervoor,heb dan alle nummers zo voorzien en tot nu zie ik altijd een naamweergave ook bij vaste nummers.
mvg
Ghislain
Hier hebben alle Huawei modellen last van. Ik ben dit euvel bij de Y300, Mate, P2 en G510 tegengekomen. Zelfs het Windows 8 toestel Ascend W1 heeft hier last van en bijv een simpele Nokia Lumia 520 niet! Dus het is typisch een Huawei dingetje. Nieuwste firmware lost niets op. Je zult inderdaad nummer dubbel aan een contactpersoon moeten koppelen.
Bij mij dus niet... heb al vanalles geprobeerd maar lukt niet!!!
Leg je vraag even neer op het forum, zal wel 0612345678 vs. +31612345678 probleem zijn. Ikzelf heb het trouwens ook, alleen geen tijd en zin gehad het uit te zoeken.
Mobiele telefoonnummers kunnen op verschillende manieren opgeslagen worden, +316******** (met landcode) of 06******** (zonder landcode). Ik heb zelf ook veel telefoonnummers als 06*-***-**** erin staan, hoe dit gebeurt is weet ik niet.

De meeste telefoons zullen hier geen problemen mee hebben, maar blijkbaar de Y300 wel. Ik denk dat het probleem op te lossen is door overal de landcode voor te zeten, maar ik kan hier geen garanties in bieden. Ik ben zelf weer overgestapt op mijn Galaxy S2 ;)
Had een mailtje gestuurd naar Huawei!! Zeer vriendelijke en snelle reactie gekregen!! Het is inderdaad zoals jij zegt job!! Ze werken daar aan voor de toekomst... Dat kan je natuurlijk tegenkomen met "nieuwere" merken hé!! Voor de rest ben ik er echter heel tevreden over
Hallo!

Heb al 2 dagen deze gsm en ben er heel content van, buiten een paar dingen die ik nog niet heb gevonden (aangezien dit mijn eerste smartphone is).

Allereerst en ook belangrijkste: ik krijg mijn apps niet op mijn scherm. Ik heb ze gedownload vanuit de playstore, maar het lukt mij maar niet op ze in gebruik te nemen. Ik heb al vanalles gelezen over een "launcher", maar dit vind ik ook niet. Waar kan ik dit vinden?

Het lukt mij ook niet om een liedje in te stellen als beltoon. Is dit normaal of ligt het aan mijn gsm/het liedje?

Kan iemand mij helpen?
Wat ik ervan weet is dat deze niet een apart "apps" scherm heeft maar ze direct op je main zet; vaak even een paar pagina's doorbladeren. Dus; als je je telefoon opent en je ziet de homescreen zit je eigenlijk naar je LAUNCHER te kijken.

Als je een beltoon wil toewijzen aan een contact moet je de contact openen en bewerken. Dan BELTOON wijzigen naar wat jij wilt.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 30 juni 2013 13:21]

En die staan op geen enkel pagina, al doorbladerd hoor. Dus ik heb geen idee hoe ik die dan vanuit "playstore" daarop moet zetten
Ik heb de Y300 nu een week, camera is ruk, maar dat kan je verwachten voor dat geld.
Appen facebook, mijn mail alles werkt weer..
Echter.. Bellen, en het is toch een telefoon zou je zeggen, werkt vaak niet.

De telefoon zet zichzelf spontaan in standby. Door op de speaker te tikken, gaat hij op speaker en uit standby, voor even.. Hij zet zelf spontaan de speaker weer uit, en zichzelf daarmee op beller in de wacht. Ik kan de ander wel blijven horen, maar zij horen mij dus niet meer. Het probleem lijkt random voor te komen, aangezien het niet standaard na 30 sec is, of wanneer iemand opneemt, of wanneer je uit de wacht gaat bij zeg de belastingdienst. Ik heb er in ieder geval geen patroon in kunnen vinden nog, en daadwerkelijk met een timer gezeten.

Systeem update gedaan, niets te vinden telefoon is up-to date.

Iemand bekent met dit probleem? En beter, iemand een oplossing?
Verder, lach ik de ballen uit mijn broek met dit toestel, vooral de spraakherkenning is echt goud. Daar kon mijn oude Samsung Galaxy S een puntje aan zuigen. Toestel is ook sneller, en prettiger in gebruik. Doordat er geen Samsung Skin overheen zit.

Nu nog normaal kunnen bellen dus...
Lijkt me een hardware probleem, m.a.w garantie
Heb dezelfd problemen gehad. Dit is op te lossen door handmatig de firmware te up-graden van versie 197 naar 199. Deze is te vinden op de Huawei download site van de 3x3 deal.

Verholpen problemen:
- uitvallen van de microfoon.
- bij bellen direct verbinding verbroken (Tele2 abo.)
Hey, ik heb nu een dag aan een huawei y300
maar ik heb een prepaid versie,
is het mogelijk het internet uit te schakelen zo dat ik alleen nog maar via wifi kan?
Zeker, je kan data toegang uitschakelen bij je netwerk instellingen.
Hallo,

Een week geleden mijn eerste smart Phone aangeschaft.

Kun je berichten (sms'en ) uitstellen of later verzenden?

Heb al doorheen alle rubrieken gegrasduind en 'k geef de hoop stilletjes aan op, vandaar mijn vraag op dit forum.

Dank voor de mogelijke reacties.
Ik ga er van uit dat er een app is die dit voor je kan plannen, maar ik heb het zelf nooit nodig gehad.
@job_h
Hey, ok had ik ook al aangedacht.
Nog weinig ervaring met het downloaden van apps, maar ok ik ga op zoek, 't moet gebeuren!

Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013