Merk en serie Huawei, Ascend
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Huawei Ascend Y300 Zwart Review

Door job_h 10 april 2013, laatste update op 2 september 2014, 182.444 views

Voor de prijs een prima telefoon, als het geen apps zou verwijderen. Dit is voor mij volkomen onacceptabel, op ieder prijsniveau. Als dit opgelost is kan ik het toestel als goed beoordelen, maar nu krijgt het nog een slechte beoordeling.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Relatief snel
  • Goede accu

Minpunten

• Verdwijnende apps
  • Ruis uit 3.5mm uitgang
  • Traag bij veel apps (werkgeheugen vol)
  • SD kaart niet herkend (ligt waarschijnlijk aan sd kaart)

Sub-beoordelingen

Ik heb de Y300 nu een paar weken en ik denk dat ik er wel een mening over kan vormen.

Het is een goedkoop toestelletje dat toch nette prestaties levert. Zeker voor ¤100 zult u geen snellere android telefoon vinden. De Y300 is onderhand uitgefaseerd, maar de Y330 is goed te vinden voor tussen de ¤70 en ¤80.

Voor de Y300 heb ik de Huawei W1 (Windows Phone 8 ) een tijdje gebruikt. Terwijl ik Windows Phone 8 een prima besturingssysteem vind, was ik minder enthausiast over de meeste apps op dit platform. Zelfs apps als Whatsapp en Facebook voelden minder aan dan bij bijvoorbeeld Android. Daarom heb ik besloten om terug te gaan naar Android.

Ik was eerst van plan mijn Galaxy S2 terug te vragen van een vriend, maar kwam de Huawei Y300 tegen en besloot deze een kans te geven. Voor ¤120 (bij T-mobile) kon er weinig mis gaan dacht ik.

Aankoop

Ik heb de telefoon bestelt via T-mobile, aangezien hij hier maar ¤120 kostte. Via de cashback actie van Huawei zou dit zelfs ¤100 zijn, deze actie was nog tot eind maart 2014 geldig. Tot mijn vreude bleek er geen simlock op het toestel te zitten. Ik krijg wel het T-mobile logo te zien bij het opstarten en er staat wat software op, maar mijn Hi simkaartje werkt prima. Verder heb ik de witte variant ontvangen, terwijl op de T-mobile website de zwarte als afbeelding wordt gebruikt, maar dit vind ik geen groot probleem.

Ik heb daarna een aflever moment mogen kiezen en de chaffeur stond netjes op tijd bij mij op de stoep.

Update 2013-09-15:
Schijnbaar zijn de telefoons bij de Kijkshop niet meer simlockvrij.

Zie: S.J.Onnie in 'productreview: Huawei Ascend Y300 Zwart review door job_h'

Hardware

De Y300 heeft voor zijn prijs nette specificaties. Hij beschikt over een 4 inch IPS paneel van 800 bij 480 pixels, 512MB werkgeheugen, 4GB opslag geheugen en een Qualcomm MSM8255 dual core processor op 1Ghz. Verder heeft hij een front en back camera van 5 en 0.3 megapixels, waarbij ook een LED flash zit. Ook zit er WIFI 802.11 b/g/n en Bluetooth 2.1 op. Dit alles zou van electriciteit voorzien worden door een accu van 1.730mAh, maar mijn exemplaar had een grotere accu.

Uiterlijk

De Y300 heeft geen spannend uiterlijk, ik vind het op de voorloper (de Huawei U8860 Honor) lijken. Met zijn afmetingen van 124,5mm lang, 63,8mm breed en 11,2mm hoog is het een erg standaard candy bar design zonder opvallende features.
Aan de voorkant is een notificatie ledje te zien naast de speaker aan de bovenkant, welke verschillende kleuren weer kan geven. Zo wordt hij blauw bij een facebook bericht en groen bij een whatsapp bericht. De drie capacitieve menu knoppen zijn altijd zichtbaar en lichten op als het scherm aangeraakt wordt.
Aan de achterkant vind je een speaker, een camera, een led lampje en het Huawei logo. Verder is het een mat stukje plastic dat er niet bijzonder uit ziet.
Het enige wat echt opvalt als je de telefoon gebruikt is de volume knop die aan de rechter kant zit, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een telefoon. Dit was even wennen, maar verder geen probleem. Aan de linker zijkant zit de micro usb ingang voor data en opladen.
Aan de bovenkant zit de aan/uit knop en de 3.5mm hoofdtelefoon ingang en aan de onderkant zit alleen de microfoon.

De simkaart en sd kaart kunnen alleen verwisseld worden zodra de accu verwijderd is, dus hiervoor zal de achterkant van de telefoon verwijderd moeten worden.

Bereik

Ik vind het bereik voor deze telefoon erg acceptabel. Ik heb geen precieze metingen gedaan, maar ik heb het idee dat dit niet slechter was dan mijn Galaxy S2. Ik heb op mijn kamer altijd slecht ontvangst gehad, maar heb met deze mobiel geen krakende gesprekken gehad.

Ik vond het jammer dat ik de mobiel niet kan forceren om op 3G te blijven. Wanneer hij geen 3G signaal kan vinden schakelt hij altijd automatisch terug op 1G. Normaal is dit wenselijk, maar wanneer ik in de trein zit en mijn mobiele internet gebruik op mijn laptop zou ik liever 3G of geen verbinding hebben, aangezien ik dan duidelijk heb of ik op internet kan. Met 1G zegt hij verbinding te hebben, maar dit is in de praktijk onbruikbaar.

Het wifi bereik is wel iets minder dan op mijn S2, maar het scheelt niet heel veel.

Accuduur

Na mijn Huawei W1 zal alles een mindere accu hebben, dus ik zal hier niet heel kritisch op zijn. De accu stelt zelf het volgende: "Rated capacity: 1950mAh 7.5Wh", dit is dezelfde accu als in mijn Huawei W1. De specificatie van de Huawei Y300 zegt zelf dat er een 1.730mAh in zou moeten zitten. Ik weet niet of dit bij ieder exemplaar zo is, maar ik heb dus een grotere accu dan dat de specificaties aangeven.

Met mijn Huawei W1 haalde ik makkelijk twee volle dagen. Ik denk dat Windows Phone 8 iets zuiniger is, want mijn Huawei Y300 met dezelfde accu haalt net een volle dag. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik 8 mail accounts synchroniseer, whatsapp/facebook geregeld open staan, ik hem als mp3 speler gebruik (hier later meer over), als agenda gebruik en er soms ook nog mee bel ook. Al met al is dit dus de accu duur dus in de lijn der verwachting.

Scherm

Het scherm van de Y300 is matig, maar meer had ik ook niet verwacht voor deze prijs. Het is een IPS scherm, dus het heeft nog best redelijke kijkhoeken voordat de kleuren heel erg gaan verschuiven. Met zijn resolutie van 800 bij 480 en doorsnede van 4" is zijn ppi 233. Dit is bijvoorbeeld veel minder scherp dan de Nexus 4 (320 ppi), maar wel iets scherper dan de Galaxy S2 (217 ppi).

Software

De Huawei Y300 draait op android 4.1.1 Jelly Bean, waar Huawei hun eigen skin overheen heeft gegooid. Ik heb echter niet met deze skin gewerkt, omdat ik meteen Nova Launcher geļnstalleerd heb. Ik kan hier dan ook weinig over zeggen.

Ik heb de prepaid versie van T-Mobile gekocht, dit is te zien door het opstart scherm, maar ook door een aantal meegeleverde apps. Zo staan er een aantal T-Mobile apps op, maar ook dingen als Groupon, HRS Hotels, HotSpot login, Travel& Surf zijn te vinden. Er stonden eerst nog wat meer op, maar ik heb er een aantal af gegooid. Dit kan bij 'Apps beheren', maar niet voor alle apps.

Camera's

Simpelweg slecht. De front camera is 0.3MP, dus deze is erg onduidelijk. De back camera van 5MP is ook niet erg goed, foto's zien er al erg snel bewogen uit. Ook als ik mijn hand erg stil probeer te houden.

Geluid

Het geluid van dit toestel is redelijk. De persoon aan de andere kant van de lijn is goed te verstaan en het is niet te hard of zacht. Ook de speaker werkt redelijk.

Wat mij opviel was de 3.5mm koptelefoon aansluiting. Zodra ik daar een koptelefoon in doe hoor ik een heel zacht gegrom, wat naar een aantal seconden stopt. Als ik de telefoon geen geluidje laat maken via de koptelefoon, bijv muziek of een systeemgeluid, en dit weer stopzet hoor ik weer dit gegrom voor een paar seconden voordat het stopt. Ik denk dus dat zodra de 3.5mm aansluiting ingeschakeld wordt en standaard een beetje ruis gemaakt wordt.

Dit is niet storend, want ik moet er echt op letten en het is niet te horen als je gewoon muziek aan het luisteren bent. Het viel mij alleen wel op toen ik om 8 uur 'sochtends een keer een zacht gegrom in mijn oren had, met omgevingsgeluid is het helemaal niet te horen.

Prestaties

De resultaten van deze benchmarks kan je in de afbeeldingen vinden: AnTuTu, CF-Bench, GLBenchmark 2.5 Egypt HD en Quadrant Standard.

Tijdens het installeren van mijn apps bleef hij redelijk responsief. De Nexus 4 was natuurlijk een stuk sneller, maar dat is ook geen eerlijke vergelijking. Hij lijkt net ietsjes trager dan de LG Optimus 2X, maar heeft wel Android 4.1.1.

DE reden om dit toestel te kopen. Met de cashback actie van Huawei kost dit toestel slechts ¤100 bij T-Mobile en ¤130 unbranded. Dit is erg weinig voor een android telefoon, maar zeker voor een dual core telefoon. Ook vanwege de prijs zal ik het toestel redelijk hoog beoordelen, want voor dit prijsniveau mag je niet zeer hoge verwachtingen hebben.

Irritaties

Wat mij wel heel erg irriteerde was dat het toestel spontaan apps verwijdert. Er zijn gewoon apps die ik via de Play Store geļnstalleerd heb, die de dag erna gewoon spoorloos waren. Soms bleek de snelkoppeling dan wel op mijn launcher staan. Ook na het opnieuw installeren bleven deze apps verdwijnen en ik heb niet kunnen ontdekken waarom deze specifieke apps opeens verdwenen. Als ik een week later de app nog maals probeerde te installeren leek hij soms wel te blijven staan.

Voorbeelden: Swiftkey, Light Flow, TuneIn Radio, Tasks. Voor al deze 4 apps heb ik betaald, dus dat hij ze eraf gooit kan ik niet waarderen.

Een andere irritatie was mijn SD kaart, dit 16gb kaartje van Transcend wordt na 30 seconden gewoon verwijderd uit mijn telefoon. Mijn Huawei W1 deed precies hetzelfde. Dit kaartje heeft maanden zonder problemen in mijn S2 gewerkt en doet het ook nog steeds in mijn computer.
Het toestel heeft echter geen problemen met mijn 1gb kaartje, dus ik denk dat het een compatibiliteitsprobleem is tussen de chip van Huawei en dit Transcend kaartje.

De snelheid van deze telefoon is ook matig zodra er meerdere programma's open staan, want dan zit het werkgeheugen van 512mb gewoon vol. De S2 heeft hier zeker een streepje voor, maar dat is te verwachten.

De mobiel is twee keer spontaan opnieuw opgestart. Beide keren was de mobiel aangesloten aan mijn laptop en had ik tethering ingeschakeld.

Voor deze prijs? Prima telefoon, als het geen apps zou verwijderen. Dit is voor mij volkomen onacceptabel, op ieder prijsniveau. Ik hoop dat dit op te lossen is, of dat het een probleem is met mijn specifieke exemplaar. Als dit niet het geval is zal ik het toestel helaas slecht beoordelen.

Afgezien van dat is het een erg netjes toestel voor ¤100. Het is redelijk snel, heeft een goede accu en ligt goed in de hand. Als u het niet erg vind om een hele kleine selectie apps niet te kunnen gebruiken is dit zeker een goede aankoop.

Ik geef het toestel denk ik nog twee weken, omdat ik het nog iets meer wil testen. Ik zou graag een oplossing vinden voor de apps die verwijderd worden. Ik heb echter al wel besloten dat ik mijn S2 terug ga vragen van een vriend, omdat ik deze Y300 net te traag vindt voor iemand die zijn mobiel zo intensief gebruikt als ik. Dan is een budget telefoon net te weinig. ;)

Ik krijg graag feedback en suggesties op mijn review tot nu toe.

Heb jij ook een Huawei Ascend Y300 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-11390138+17+20+30
1 2 3 ... 6
Hallo Job, ik zit er ook net 2 dagen constant mee te spelen en testen, ik ben verbaast over de accu nog heel veel over 1x opgeladen, maar het is geen 1500 maar over de 2000 ah , zeker een foutje,
later meer,

groetjes, Willemblans
Ik zit er ook over na te denken om de prepaid versie te kopen en hem dan sim lock vrij te maken...maar is dat al mogelijk met deze mobiel en t-mobile? Was jij eerst gewoon van plan om met T-mobile te bellen of heb je ergens gevonden dat het al mogelijk was om deze mobiel sim lock vrij te maken?
@willemblans
1950mAh 7.5Wh staat er op de batterij ;) Is preciew dezelfde als in mijn Huawei W1.

@Iliares
Ik quote even een stukje uit m'n 'review' :p
"Tot mijn vreude bleek er geen simlock op het toestel te zitten." Ik denk hiermee uw vraag voldoende beantwoord te hebben ;)
Naar aanleiding van het feit dat jullie allebei een simlockvrije telefoon hebben gekregen bij de prepaid aanbieding heb ik vandaag ook maar de gok gewaagd en heb er eentje gereserveerd bij de plaatselijke kijkshop (niet op voorraad). Nu maar hopen dat ik over 3 dagen ook een simlockvrije Y300 heb...:9
Ik heb zelf ook deze telefoon, maar dan wel unbranded gekocht.

De reden hiervoor is dat Huawei zelf nog updates uit heeft gebracht, die onder andere de verwijderende apps bug eruit heeft gehaald (alleen mensen met de T-Mobile firmware lijken hier last van te hebben momenteel), maar T-Mobile dit niet update. Daardoor loopt die versie van de telefoon een paar firmware updates achter welke echt cruciaal zijn voor de werking van de telefoon.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat T-Mobile ooit nog updates maakt voor deze telefoons.

Er komen uit duitsland hier en daar al manieren om de telefoon te rooten en de originele firmware van Huawei erop te zetten, maar ik had geen zin om voor 20 euro daar een paar maand op te wachten. Plus je hebt ook niet al die T-Mobile apps op je telefoon staan en de batterijduur van de unbranded versie is net wat beter, al kan dat ook aan een update liggen dat ze ergens wat hebben aangepast.

Mijn hint dus, koop de unbranded versie, die 20 euro extra is het zeker waard. Er gaan zelfs geruchten dat Huawei nog gaat updaten naar Android 4.2.
Als het voor 20 euro een stuk sneller werkt, lijkt het mij de moeite waard om dat dan bij te betalen, alleen mijn vraag is wat is unbranded en waar kan je dat kopen?
Branded houdt in dat je hem vanaf je provider koopt en ook reclame van de provider erop hebt staan. In mijn gevan dus via T-mobile.

Alle telefoons hier zullen denk ik unbranded zijn: pricewatch: Huawei Ascend Y300 Zwart
dankjewel, ik denk dat ik deze mobiel dan wel neem ;)
tmobile maakt zijn prepaid altijd simlock vrij
Ik heb hem ook vandaag ontvangen! Na een uurtje spelen kan ik zeggen dat het voor de prijs een erg leuk ding is ;)

Ik was op zoek naar een toestel onder de 200 euro, minimaal 1GHz processor, minimaal 800 x 480 resolutie en het liefst Android 4.1. Aan de hand van deze eisen had ik in eerste instantie de keus uit de Acer Liquid E1 en LG Optimus L5 II. Beide toestellen spraken me niet echt aan. Toen liep ik toevallig tegen deze Huawei aan en de specs in combinatie met de prijs en design spraken me direct aan. Ik heb hem toen ook meteen aan de Pricewatch toegevoegd, want hierin was hij nog niet terug te vinden.

Ook ik ben voor de T-Mobile versie gegaan voor 120 euro bij Kijkshop. Gratis verzending en geen extra thuiskopieheffing. Dat er geen simlock op zit is mooi meegenomen, ik was hier namelijk wel vanuit gegaan :) Ik had bij het bestellingen in het opmerkingen veld om een zwarte versie gevraagd indien mogelijk, maar ik heb een witte ontvangen. In principe maakt me dit niet zoveel uit. Wellicht dat T-Mobile alleen witte versies levert?

Zoals hierboven al vermeld krijg je bij deze versie een T-Mobile logo bij booten en staan er standaard wat apps op welke helaas niet te verwijderen zijn. Niet heel erg storend en het scheelt zo'n 4 tientjes met de normale versie :) Rooten is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Emotion UI is voor mij even wennen aangezien ik van een HTC toestel af kom, maar het lijkt wel allemaal erg soepel en snel te werken. Wel had ik op een iets kalere Android versie gehoopt, maar na een week weet ik waarschijnlijk niet beter meer ;)

[Reactie gewijzigd door Bigf00t op 11 april 2013 23:46]

Welk htc toestel had je dan ?
Een HTC Desire, maar dat lijkt me niet echt een toevoeging geven na 1,5 jaar? Inmiddels heb ik alweer een hele tijd een LG Nexus 4.
Heb hem gisteren ook besteld bij T-Mobile, maar het duurt zo'n 6 werkdagen voordat ik hem heb.

Is het iemand al gelukt een custom rom erop te zetten via needrom.com? Daar is er nl. wel eentje beschikbaar: http://www.needrom.com/phone-roms/huawei/y300/

Ben benieuwd...
Niet geprobeerd, zou een interessante optie zijn als het goed werkt.
Yup .. LewaOS Rom erop gezet ... draait erg lekker na wat tweaken en zier er erg mooi uit.
Kerel,

Wie weet kan jij mij helpen.
Ik heb mijn t-mobile y300 geroot.
rom mananger op geinstalleerd.
O.a. de rom die jij hierboven hebt geplaatst op de sd card gezet.
Opnieuw opgestart met volume + aan.
Kom in menu wish mijn cash en dergelijke.
Wil ik de rom installeren van SD dan stopt hij vrijwel meteen.
Uitroepteken. Wat kan ik hier aan doen of veranderen, zodat het wel werkt?
Ik heb op al geprobeerd te updaten via sd mapje dload .......
Werkt ook niet.
Wie kan mij helpen??
Ik krijg hem maar niet geļnstalleerd de jouw rom. Tel is geroot en alles.
Help mij
Ik zie nu pas dat deze telefoon tijdelijk een ¤20,- Cashback actie heeft. Dan wordt het totaal dus maar ¤100,-!

Kijk hier: http://www.huawei-smartservice.nl/cashbacks/
Top dat dat weer terug is!
Ik heb met de T-mobile klantenservice zitten bellen omdat ze eerst wel met die cashback adverteerden, maar later van hun website verwijderd hadden omdat de link van Huawei het niet deed.
'Koop het promotieproduct tussen 22 april 2013 en 30 juni 2013'

Balen, net een week eerder gekocht! ;( Toch maar eens proberen of ze misschien een uitzondering willen maken :)
Ik heb er nog achteraan gemaild en ze hebben m'n cashback gewoon geaccepteerd volgens de klantenservice. Ik heb 'm ook voor de actieperiode aangeschaft ;)
Is deze telefoon nog steeds simlockvrij?

Ik wil m bestellen bij t-mobile, maar bij de kijkshop staat dat er een simlock op de telefoon zit als je de T-mobile versie neemt..
Standaard tekst. Stond er ook toen ik hem bestelde.
Er is natuurlijk altijd kans dat ze het aanpassen maar die van mij was in ieder geval reeds simlock vrij.
Hehe tough choice. Ga ik het risico nemen of niet.. volgens mij is er nog geen dienst die de simlock voor een vergoeding er af kan krijgen. Heb ik een simlock toestel dan zit ik er mee..

Simlockvrij is ie 36 euro duurder. Ik denk dat ik dat maar doe.

Btw bedankt voor uw reactie Bigf00t :)
Ik heb hem besteld bij de Kijkshop.. Net even een KPN prepaid kaartje erin gedaan en wordt gewoon geaccepteerd.. Gewoon de T-mobile versie nemen dus ;) (scheelt weer 30 euro)
Iemand van de phone house heeft mij vertelt bij de aankoop van een sony telefoon dat alle t-mobile varianten sim-lock vrij zijn. want ik zocht ook een simlockvrije en toen raden ze me de t-mobile versie aan want die was goedkoper en je kreeg er een koptelefoon bij. Dus volgens mij is t-mobile altijd sim-lock vrij.
Met de 20 euro cashback kom je helemaal op een mooi bedrag uit :)
Job, lukt het jou om video's af te spelen met de h/w decoder? Bij mij geeft hij constant een foutmelding en schakelt hij over naar s/w.. (zowel met MX Player als Mobo)
Dit heb ik nog niet geprobeerd, ik heb enkel Youtube, Dumpert en TED gebruikt om filmpjes te bekijken en deze werken zonder problemen.
Zou je het eens willen proberen? Dan weet ik of het aan het toestel ligt of niet ;)
Je hebt het erover dat de status led blauw kleurt bij een Facebook berichtje, dit is bij mij groen. Is er een manier om dit in te stellen? (bij de Facebook instellingen kan ik het in ieder geval niet vinden..)

[Reactie gewijzigd door Frozen-Bullet op 23 april 2013 21:23]

Tuurlijk :)
Ik heb zojuist MX Player getest met een x264 bestand, maar H/W en H/W+ werken beiden niet.

Voor mijn status led had ik meteen Ligth Flow - LED&Notifications geļnstalleerd toen ik het toestel kreeg. Helaas was dit een van de apps die spontaan verwijderd werd door het toestel, dus dit zou er niet mee te maken moeten hebben. Ik heb verder geen instellingen gewijzigd. Heeft uw led altijd een groene kleur? Of is het bij gemiste oproepen of mails oid verschillend?
Ik heb gister een ander x264 bestand (deze had een DVD als source) gekeken via DLNA en deze werkte prima met H/W+ in MX Player.
Ik denk dat de hardware decoder erg kieskeurig is..
De lichte audioruis is er ook wel bij mijn iPod touch vlak voordat je bijv. het toetsenbord geluid hoort.
Zullen meer toestellen waarschijnlijk hebben.
Op Amazon.de heeft men het erover dat het audiovolume van de speaker erg gering is. Dus als je 'm op speaker zet tijdens het bellen, maar ook bij het afspelen van een mp3. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Geluid kan misschien niet zo hard als andere telefoons, maar luid genoeg. Muziek luisteren doe ik sowieso al niet via de speaker, dat is meestal slecht geluid namelijk.
Voor de rest prima telefoon tot nu toe :)
Het geluid gaat niet super hard, maar voor een telefoon vind ik het voldoende.

Persoonlijk vind ik het speaker geluid van telefoons over het algemeen erg schel en daardoor irritant en onbruikbaar. Wanneer ik harde muziek wil dan koppel ik de audio aan een externe audioset en handsfree doe ik via de Parrot.
Op (met name) buitenlandse forums heeft men het er over, dat als je de wit/zwarte variant hebt, dat er dan ook nog een zwart batterijdeksel in het doosje zit. Hebben jullie die ook aangetroffen?
Nee deze is niet aanwezig. Dit lijkt me ook niet echt mooi omdat de zijkant van de telefoon dan sowieso nog wit is.

Als je persé zwart wil zou ik gewoon voor de SIM lock vrije versie gaan. Ik heb zelf via Ebay een zwart siliconen hoesje besteld (nog niet binnen). Op die manier is het probleem ook redelijk opgelost. Toen ik de T-Mobile versie bestelde was het nog niet duidelijk dat dit de witte versie zou zijn, maar gezien het bedrag wat ik hiermee bespaard heb kan ik hier wel mee leven en als je hem in je hand houd merk je het amper. Ik vind het in ieder geval minder storend dan verwacht. Normaal gesproken kies ik ook altijd voor zwart :)
Verkeerd geplaatst

[Reactie gewijzigd door Musicmasters op 1 mei 2013 20:36]