Asus Nexus 7 8GB Zwart Review

Door MooDyBLueS 8 april 2013, laatste update op 24 juni 2013, 21.011 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• erg goed IPS-scherm
  • degelijk en mooi afgewerkt
  • op dit prijspunt absoluut onverslaanbaar
  • zeer goede accuduur
  • goede ergonomie en nog betere mobiliteit

Minpunten

• waardeloze 'Skype'-camera
  • prestaties vallen tegen voor een quad-core Tegra 3
  • haalt het puur qua kwaliteit en features niet bij een iPad
  • Android op sommige punten niet zo verfijnd als iOS
  • heeft geen geheugenuitbreidingsslot
  • beperkt aantal tablet-apps

Sub-beoordelingen

Voordat ik met de review zelf begin: ik ben nogal een Apple liefhebber. Sinds mijn eerste iPhone, een 3GS, ben ik meer en meer Apple producten gaan kopen en elke keer is de aankoop erg goed bevallen. Echter, de prijzen vind ik in sommige gevallen wat aan de hoge kant worden. En laat dat nu net de reden zijn dat ik open sta voor het veelal beter betaalbare Android.

Het klinkt gek, maar de Nexus 7 heb ik gekocht met het oog op vervanging van mijn iPhone 4S later dit jaar. Voor een iPhone 5 zou ik meer dan ¤ 300 bij moeten betalen bij een 2-jarig abonnement, waar een Nexus 4 of een HTC Windows Phone 8X gratis zijn en zelfs bij een 1-jarig abonnement goedkoper zijn.

Aangezien ik nogal een grote gok vind om gelijk voor 2 jaar op Android of Windows Phone over te stappen en aan het abonnement vast te zitten, heb ik onlangs bij een goede aanbieding de Nexus 7 gekocht. Weliswaar in de ietwat karige 8 GB uitvoering, maar ik merk nu al dat het voldoende zal zijn voor mijn 7” tablet gebruik. Daarmee kan ik ontdekken in hoeverre Android mij bevalt en zou een eventuele Nexus 4 aanschaf later dit jaar makkelijker maken, zowel in positieve als negatieve zin.

Algemene beoordeling
Mijn allereerste indruk bij het zien van de verpakking en het openen is dat net als fabrikanten HP en Dell, er steeds meer op design gelet wordt. Daarbij wil ik niet zover gaan ‘dat het van Apple gejat is’, maar sommige punten, zoals het omgevouwde folie met optillipje om de tablet heen, lijken er wel op. En dat is prima.

Terwijl ik op dit punt beland ben, moet ik eraan denken dat ik waarschijnlijk vaak een vergelijking zal trekken met de iPad 3 (Retina) die ik ook heb en de iPad mini waar ik vaak genoeg mee gespeeld heb. Uiteraard is dat qua prijspunt en (op de iPad mini na) form factor totaal niet te vergelijken. Veel andere punten zijn dat echter wel en zelfs qua scherm kan je vergelijken, mits je het prijspunt niet uit het oog verliest.

Enfin, tweede indruk... mooi apparaat, dat aan de voorkant heerlijk clean oogt, met enkel de camera zichtbaar. Achterkant ziet er ook netjes uit en het eerste oppakken voelt goed aan, wel wennen aan het formaat.

Featureset
Een reguliere camera, een geheugenuitbreidingsslot, 3G/4G-verbindingsmogelijkheid en (op dit moment) een docking station zijn features die je zou kunnen missen. Features die andere tablets wel hebben en sommige mensen wellicht nodig hebben, maar ik niet. Het enige struikelblok was de beperking van het 8 GB grote interne geheugen, waarvan standaard ‘slechts’ 6,02 GB vrij is.

Anderzijds biedt de tablet juist weer erg veel, waaronder een front-facing camera voor Skype of Google Hangouts, een stock/vanilla Android ervaring met dus Google Now, een IPS-scherm met goede 1280x800 resolutie (veel 7” concurrenten bieden slechts 1024x600 aan), lichtgewicht en een formaat dat zelfs met niet al te grote handen in één hand te houden is.

Het aantal keren dat ik de camera van mijn iPad gebruikt heb, zijn op één hand te tellen, dat punt was voor mij dan ook totaal geen probleem. De Nexus 7 zal ik wel op vakantie meenemen, maar een 3G/4G-verbinding hoeft van mij niet. De plekken die ik bezoek zijn Wi-Fi vriendelijk, dus dat is goed te doen en anders kan ik altijd mijn telefoon op Wi-Fi hotspot zetten.

Als je verder naar de featureset kijkt, komt je ontegenzeggelijk uit bij de accessoires die ervoor te verkrijgen zijn. Voor de Nexus 7 heb je het dan over het gebrek eraan. Tuurlijk zijn er hoesjes en covers te verkrijgen, maar andersoortige accessoires zoals docks, screenprotectors (wie gebruikt ze nog met Gorilla Glass?) en dergelijke zijn toch wel lastig te vinden, zeker als je het vergelijkt met iPad accessoires.

Hetzelfde geldt voor de gehele Android tablet beleving. Ja, Android heeft enorme stappen gemaakt met Ice Cream Sandwich en later Jelly Bean (beide versies), waarbij het op sommige punten Apple duidelijk voorbij is, maar het loopt op een aantal punten toch ook echt achter. Nu valt dat niet direct samen met de Nexus 7 zelf, maar met alle Android tablets (en telefoons), toch is het iets waar je rekening mee moet houden. Het een komt niet zonder het ander immers.

Zo valt mij op dat Android de meeste apps wel in Google Play heeft staan, maar in sommige gevallen ben ik me werkelijk kapot geschrokken van de kwaliteit. Voor de duidelijkheid: het gebrek eraan. In eerste instantie was ik nog verbaasd dat veel apps op Android gratis of goedkoper zijn dan op iOS, maar in veel gevallen is dat aan de kwaliteit te zien. Apps die nog uit het Gingerbread tijdperk stammen qua look en feel en totaal geen rekening houden met (voor telefoons) hogeresolutiescheren als het 1280x800 scherm dat in de Nexus 7 (en 4) zit.

Dan het aanbod in magazines en de kwaliteit ervan. Voor degenen die het niet weten: Apple heeft een applicatie genaamd Newsstand, waarin allerlei kranten en tijdschriften samenkomen, een soort portal app. De kwaliteit van de kranten en tijdschriften is designtechnisch gezien erg hoog en dat mist Android wel heel erg. Zo heb ik bijvoorbeeld de nrc.next app gedownload, die ik al ken van de iPad en schrok me serieus een hoedje. De app is niet alleen slecht ontworpen (kan Google niks aan doen), maar teksten schalen niet goed mee, terwijl het scherm het makkelijk aankan, het beheren van kranten is nagenoeg afwezig en de lay-out is: of de krant of artikelweergave in de meest kale vorm, niks ertussen in en totaal geen finesse in de afwerking.

Nu zal ik niet al teveel doorgaan op de diverse apps, er zitten immers ook genoeg goede voorbeelden bij, waaronder Google’s eigen Google+, Twitter (recentelijk pas), Instagram, et cetera. Feit is echter dat als ik alle apps op Android en iOS tegenover elkaar zet, dat Android er erg weinig wint. Waar ik nog wel op in wil gaan is Gmail, ik ben zelf een fervent Gmail gebruiker en de app op iOS (zowel iPhone als iPad) is supergoed doordacht en werkt erg lekker, soms alleen wat traag. De Android versie (en ja, ik heb de app bijgewerkt) is werkelijk slecht te noemen. Niet alleen is de interface oerlelijk vergeleken met de iOS versies, ook missen er gewoon essentiële features: het is onmogelijk alle berichten in welke map dan ook in één keer te selecteren, zo moet ik bij 8 spammails, alle 8 apart selecteren. Waarom?! Daarnaast is het op de Nexus 7 zowel in landschapsmodus niet mogelijk om de lijst met berichten te verbergen. Ik wil helemaal niet naar landschapsmodus om mijn berichtenlijst te zien, maar om de e-mail breder te zien, dat snapt Google echter niet (op Android).
Een laatste heikel punt is dat veel nieuwsbrieven gewoon niet goed schalen op het toch wel relatief krappe scherm van de Nexus 7, ze worden groter weergegeven dan het venster kan tonen. En dan komt het gekste: je kan wel inzoomen, maar niet uitzoomen. Zo zit je dus in een situatie waarbij je sommige e-mails in de breedte gewoon niet in het geheel te zien kan krijgen, wat op het nog kleinere scherm van de iPhone wel prima lukt met de Gmail app.

Laatste app waar ik wat over kwijt wil is Chrome. Dat is ook mijn browser van voorkeur op de Windows, Mac en iOS apparaten (vanwege de cross-platform synchronisatiemogelijkheden) en gek genoeg is de Chrome browser op de Nexus 7 extreem traag. Zelfs als hij in de achtergrond draait en vanuit een e-mail op een link klik, duurt het serieus ruim een seconde voordat de app zich toont, dan laadt hij eerst de reeds bestaande pagina’s (+2 seconden) en als laatste de pagina waarvoor ik op de link klikte (+2 seconden). Kortom: 5 seconden aan het wachten, en dat op een Tegra 3 chip. Ik vind het werkelijk belachelijk.
Op de iPad, die ‘slechts’ een dual-core chip én minder RAM tot zijn beschikking heeft, gaat dit vele malen sneller en zorgt Chrome ervoor dat eerst de nieuw geopende link geladen wordt en pas als ik de andere tabbladen aanspreek, worden die geladen, niet eerder. En dan te bedenken dat Google niet eens zijn eigen rendering engine mag gebruiken op iOS.

Om de Android ervaring op softwaregebied af te sluiten, wil ik een aantal andere negatieve punten aanhalen. Zo valt mij in het bijzonder het gebrek aan cohesie tussen de iconen op. Elk icoon heeft zijn eigen verhoudingen en formaat. Er lijkt geen enkele regel vanuit Google gesteld te worden dat (geen idee wat het formaat werkelijk is, dus don’t blame me) als het maximale formaat 64x64 pixels is en je een vierkant icoon gebruikt, deze ook 64x64 pixels moet zijn en niet 50x50, zoals sommigen lijkten te zijn. Vergelijk het TED icoon maar eens met die van RTL Nieuws of nrc.next met KPN HotSpots. Dat is lelijk en onnodig. Nu vind ik Apple weer te strikt dat ze geen iconen in een eigen vorm toelaten (er moet altijd een afgerond vierkant als achtergrond dienen), zoals het Twitter icoon op Android, maar Google had juist wel wat strikter mogen zijn op dit gebied.

Daarnaast vind ik het onlogisch dat je de apps in de apps-lijst niet kan ordenen. Uiteraard kan je je homescreen vullen met al je apps in folders (iPhone stijl), maar als ik slechts mijn 10 meestgebruikte apps op mijn homescreen wil hebben en de rest widgets wil gebruiken, dan moet ik met 200+ apps toch elke keer weer door die apps lijst heenscrollen. Enige andere methode is natuurlijk de app naam in het zoekveld intypen, maar (klinkt gek gezien alle woorden die hierboven al staan) ik ben niet zo van het typen.

Positieve punten kent Android ook zeker, widgets haalde ik net al aan. Superidee en jammer dat er niet veel apps zijn die er goed gebruik van maken. Alleen de widget met Wi-Fi, Bluetooth en dergelijke vind ik al briljant, evenals de widget-apps waarme je de klok in een handomdraai verandert.

Tevens vind ik het een verademing dat je iconen kan plaatsen waar je zelf wilt op ‘de grid’ en niet gedwongen wordt om een lijst van linksboven naar rechtsonder regel voor regel te vullen (Apple, luister je?). Ook de mappen vind ik fijn(er) werken. Je bepaalt zelf welke app je prominent wilt tonen en de map schaalt mooi mee in blokvorm naar het aantal apps wat je erin hebt, dus 2x2 of 3x3 en niet altijd een vast aantal op een regel en dan de volgende regel. Ook openen en sluiten de mappen sneller (misschien alleen voor het gevoel) dan op iOS.

Google Now en de spraakherkenning niet vergeten, werken ook superieur. Zo zocht ik laatst op mijn werk (in Chrome op mijn werk pc) naar iets, waarvan ik later die dag thuis een card in Now getoond kreeg. Het gezochte interesseerde me persoonlijk niks, maar leuk is het wel. Waar een andere Android gebruiker mij op heeft moeten wijzen is dat je via Google Play op een computer, je alvast apps op je apparaat kan installeren en dus ook door de store kan browsen. Briljant bedacht en onwijs goed geïmplementeerd.

Prestaties
Vrijwel iedereen die deze review leest, zal wel weten dat de Nexus 7 over een quad-core Tegra 3 chip beschikt gecombineerd met 1 GB RAM. Indrukwekkende specificaties, al vind ik dat in de praktijk niet tot uiting komen.

Zoals onder het vorige punt reeds aangehaald, is Chrome traag. Waar dat aan ligt, weet ik niet, maar ook Android zelf kent vaak de nodige hick-ups. Regelmatig reageert het scrollen door de homescreens of apps lijst de eerste 10 seconden na het ontwaken van de tablet erg slecht. Het scrollen hapert of reageert een paar seconden niet, om later door te springen.

Ook heb ik al een paar keer gehad dat ik de Nexus uitdruk (kort op de powerknop), waarna ik toch nog even iets wil opzoeken en de tablet weer wil ontwaken, maar het niet reageert voor een aantal seconden.

In zulke situaties lijkt het erop dat er op de achtergrond nog genoeg nagedacht wordt, of de widgets uit een soort slaapstand gehaald moeten worden, maar de beleving voor mij als gebruiker wordt er wel ietwat door beperkt.

Buiten deze euvels, vind ik de tablet echter goed presteren, zeker gezien de prijs. Een laatste vergelijk op dit punt met de iPad: de iPad vind ik in het geheel veel en veel sneller, behalve in de App Store, waar de iPad zo traag als stront is sinds iOS 6. De Nexus 7 is in de Play Store echter bizar snel, jammer dat ze die snelheid niet overal hebben kunnen doorvoeren voor een meer gelijkmatige gebruikservaring.

Helaas merk ik ook dat Android minder stabiel is dan iOS. Ondanks dat ik als eerste alle updates binnen heb gehaald en de Nexus een reboot heb gegeven, liep de Nexus om de haverklap vast of waren er meldingen dat een specifiek proces vastliep, waardoor je je hele homescreen opnieuw opgebouwd zag worden. En dat allemaal tijdens niet eens zulke actieve werkzaamheden en weinig achtergrondprocessen in de task manager zichtbaar.

Overall is het apparaat niet traag, zelfs snel, maar wel met de nodige hick-ups en her en der stabiliteitsproblemen.

Beeldkwaliteit
Om bij het scherm te beginnen, daar ben ik erg van onder de indruk. Het is een IPS-scherm en dat zie je. Nu lees ik in verschillende reviews dat het iPad scherm natuurlijkere kleuren weergeeft en dat zie ik ook als ik foto’s op beide apparaten naast elkaar vergelijk, maar in de basis is het scherm in de Nexus 7 zeer goed. De kijkhoeken zijn subliem en op dit formaat vind ik de resolutie zelfs zeer scherp. Het is absoluut geen Retina scherm, maar daar is de prijs dan ook niet naar. Wel is dit vele malen beter dan de iPad mini qua scherpte. Het lijkt een klein verschil: 1280x800 vs. 1024x768 en 7” vs. 7,9”, maar dat maakt een wereld van verschil in de praktijk.

Kortom: puur op kwaliteit is het iPad Retina scherm vooralsnog onverslaanbaar, maar in de prijsklasse tot ¤ 400 wint de Nexus 7 in mijn ogen alles. Supergoed gedaan van Google en ASUS.

De camera ben ik minder te spreken over. Het mag dan slechts een camera voor Skype-achtige doeleinden zijn, maar je hebt al de normale camera wegbezuinigd, maak deze dan op z’n minst acceptabel. Nee, ik kan er kort over zijn: zelfs drie jaar geleden zou deze camera waardeloos genoemd mogen worden.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Daar komt ie weer, de vergelijking met de iPad. Dat is ook niet gek, want de iPad is nu eenmaal een van de best afgewerkte elektronicaproducten ooit. En dat is niet mijn mening (dan zou het over design gaan), maar een feit. De Nexus 7 komt daar met de voorkant, het scherm en de rand, aardig bij in de buurt.

De achterkant is afgewerkt met een erg mooi plastic/rubber materiaal, wat een heerlijke soft-touch feeling heeft. Het is ook lekker plain gehouden. Hoewel het zulk hoogstaand materiaal is als het aluminium van een iPad, heb ik erover na zitten denken en ben ik tot de conclusie gekomen dat dit toch echt wel goed doordacht is. Het is plastic/rubber, maar het voelt enerzijds niet goedkoop. Anderzijds laat het vrij weinig vingerafdrukken achter, heeft een goede soft-touch afwerking, zonder te rubberig of plakkerig aan te voelen en ook stof blijft er niet aan hangen, wat je vaak bij siliconen hoesjes ziet. Kortom: mooi keuzes gemaakt voor dit prijspunt.

Ondanks het lichte gewicht, voelt de tablet net zo robuust aan als een iPad en zijn er geen kraakjes of piepjes in te krijgen. Ook zit er nergens speling op. Wederom van erg hoog niveau.

Wat deels onder ergonomie (het volgende punt) valt, maar ik hier ook niet ongenoemd wou laten, zijn de knoppen. Die vind ik net iets minder lekker klikken dan bij de iPad. Wellicht komt het door het ook ietwat zachter aanvoelende plastic, maar ik vind de knoppen ook net niet ver genoeg naar buiten staan en daardoor een te korte ‘travel’ hebben. De klik is dan wel weer duidelijk en fijn.

Ergonomie
Een punt wat ik de hele tijd al in mijn hoofd heb en wat heel gek is, maar ik mijzelf na een week nog niet heb afgeleerd, is het feit dat ik de camera continu voor de homeknop aan zie, zoals op een iPad. En dan niet zozeer dat ik de camera in wil drukken, maar dat ik compleet aan de verkeerde kant op zoek ga naar de powerknop om het scherm aan te zetten. Ik heb dus vaak de camera onderaan en grijp naar rechtsboven, maar in werkelijkheid zit ik dus naar linksonder te grijpen, waar geen knop te vinden is. Dat zal gewenning zijn, maar het blijft gek.

Daarbij komt dat ik, wellicht ook uit gewenning, die ene knop die Apple dan wel aan de voorkant heeft, wel erg fijn vind werken puur om het scherm aan te krijgen. Die zie je gelijk zitten en ook als de tablet naast je op de bank ligt en je slechts de tijd wilt checken, druk je met je wijsvinger even snel op de homeknop en klaar. De Nexus 7 is wat dat betreft toch lastiger, omdat je eerst goed moet kijken of je nou linksonder of rechtsboven aan het grijpen bent en dan maar op goed gevoel de powerknop indrukt en niet een van de volumeknoppen. Wat dat betreft vind de powerknop dus erg ongelukkig geplaatst. Ik had die dan liever bovenop gezien, zoals een aantal Android smartphones ook hebben.

Over homeknoppen gesproken: ik heb geen enkel moment moeite gehad met de drie on-screen knoppen (back, home en multi-task). Dat werkt fijn en op tablets snap ik het idee, omdat het meedraait met de portret- en landschapsmodus die je op dat moment gebruikt. Voor smartphones zie ik echter totaal geen toegevoegde waarde, daar die (op video’s en foto’s na) voor 95% rechtop gebruikt zullen worden. Voor de Nexus 7 dus een goede keuze, ook al gaan er een paar pixels van het schermoppervlak af.

Verder houdt de Nexus 7 ontzettend fijn vast in één hand, iets wat je met een iPad 1/2/3/4 (of Nexus 10) niet moet proberen. Dat ligt deels aan het formaat, maar het beperkte gewicht helpt natuurlijk ook goed mee. De net iets smallere randen aan de lange zijden vind ik ook prima zoals ze zijn. Niet te smal, niet te breed.

Wat me ook is opgevallen, omdat ik een bankgebruiker ben van tablets, is dat het 7” formaat toch duidelijk een stuk minder geschikt is om naast je te laten liggen, ook al is het op de verhoogde armleuning. Daar is het scherm de klein voor en een 10” tablet zou dan veel geschikter zijn, ook al heeft die dezelfde 1280x800 resolutie.

Hetzelfde geldt voor typen: als je hem rechtop in beide handen houdt, kan je lekker vlot typen, maar als de tablet ergens op ligt, of het nu je schoot, de tafel of de bank is, typen met één hand is iets te pietepeuterig met de relatief kleine toetsjes.

Warmte- en geluidsproductie
Warmteproductie heb ik zo goed als niks van gemerkt, dus dat lijkt me dik in orde en geluidsproductie is qua fans bij tablets uiteraard totaal niet van toepassing.

Het geluid uit de speaker daarentegen vind ik wat blikkerig en niet erg helder. Spraak is op een iPhone of iPad veel beter verstaanbaar en ook muziek klinkt daarop veel beter. Dat zal echter met het prijspunt te maken hebben en dan ben ik toch blij dat er voor een goed scherm gekozen is, in plaats van een betere speaker.

Mobiliteit en accuduur
Een phablet (bah, wat een woord) als deze is natuurlijk retemobiel en overal mee naartoe te zeulen. Ik vind het al geen probleem om mijn iPad naar cafés of terrasjes mee te nemen, de Nexus 7 zal nog minder een probleem vormen. Ideaal ook voor op reis.

Wat de accuduur betreft, heb ik diverse reviews gezien waarin hij ongeveer dezelfde accutijd haalt als een iPad en mijn praktijkervaring is dito. Ik heb het niet geklokt, maar mijn gevoel zegt dat het absoluut gelijkwaardig is. En dat is knap te noemen, daar Apple bekend staat om haar goede accuduur.

Erg goedkoop voor wat je krijgt. Er missen vanwege het prijspunt een aantal features en mogelijkheden, sommigen bewust (geheugenuitbreiding bijvoorbeeld) gekozen, maar de basis is meer dan solide te noemen.

In deze prijsklasse onverslaanbaar. Er zijn legio redenen te bedenken waarom een Nexus 7 niet iedereen zal aanspreken, maar kortweg kan mijn tabletadvies voortaan als volgt samengevat worden: kan en wil je een iPad betalen? Koop dan een iPad (mini), alleen al vanwege de betere cohesie in de software, mocht je echter absoluut niet over de ¤ 300 nieuwprijs heen willen, dan is de Nexus 7 zeker een zeer goeie tablet en ook een no-brainer.

Kortom: misschien wel de tablet met de beste prijs/prestatie/kwaliteit verhoudingen.

Update 24-06-2013
Inmiddels ben ik verder aan het experimenteren geweest, aangezien het toch niet mijn primaire tablet is. De prestaties van de Nexus 7 waren dusdanig achteruit gegaan sinds de 4.2.2 update (vanaf 4.1.x gerekend), dat ik er niet echt tevreden mee was. Zodoende heb ik mijn Nexus unlocked en via fastboot weer de 4.1.2 (build JZO54K) image geïnstalleerd.

Sindsdien was de tablet bloedsnel. Echter... Die zeer irritante update notification zat me wel heel erg in de weg. Door te rooten zou ik dit uit kunnen schakelen, maar serieus Google: elke keer als ik mijn scherm unlock weer zeuren? Dat is toch echt teveel van het goede. Kijk naar Apple (sorry wederom voor de vergelijking, maar ter troost: Apple heeft ter goede van iOS veel van Android gejat voor versie 7), Apple geeft je wel een melding van een update, maar daarna blijft het bij een 1 op je settings icoon om je te informeren dat er nog 1 actie openstaat binnen je settings. Toch heeft Apple de laagste fragmentatie van alle mobiele besturingssystemen, dus dat zegt genoeg.

Anyway, door het feit dat ik niet wil rooten, heb ik toch maar weer naar 4.2.2 bijgewerkt met alle bijkomstige verbeteringen die ik wel kan waarderen. Waaronder een subtiele, maar o zo fijne aanpassingen van het formaat en de spacing van de iconen en interface elementen op de Nexus 7. Het gekke: sindsdien gaat de tablet net als op 4.1.2 bloedsnel. Ik heb nog slechts een handvol apps geïnstalleerd en geen extra widgets of andere launcher, maar zelfs in deze staat was hij net na aanschaf vele malen trager. Zover ben ik tevreden.

Dan wat benchmarks. Ik heb de tijd genomen voor wat vergelijkende benchmarks. Hieronder de resultaten in een beknopt overzicht.
Allereerst de basisgegevens waarop alle reviews gebaseerd zijn:

Google Nexus 7 8GB - Android 4.2.2

- Safari 6.0

iPad 3rd Gen - iOS 6.1.3
- Safari 6.0 WebKit 536.26
- Chrome 27.0.1453.10

Binnenkort wat cross-platform benchmarks als ik er de tijd voor heb.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 8GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Goede review! Alleen is het toch nog wat te Apple-gericht naar mijn wens, mogen ook wel een aantal features van Android geprezen worden boven dat van Apple. Probeer maar eens een .zipje van je mail naar Dropbox te gooien in iOS, bijvoorbeeld :) Maar het blijkt uit je eindcijfers dat je toch niet teveel hebt afgehangen van het relatieve verschil met een iPad, dus daarom +2.
Ik ben het met je eens, dat is inderdaad het 'gevaar' bij een dergelijke review en mijn onervarenheid met Android nog steeds. Hoe ik het uiteindelijk heb gezien is: iPad is en blijft het grootste marktaandeel hebben en wordt blind door veel mensen gekocht, dat heeft Android helaas wat minder (bij tablets) en dat blijkt dus onterecht.

Thanks voor je input en +2!
Inderdaad dat kun je wel stellen hij vergelijkt in aantal gevallen met apple. Zegt prestaties valt tegen voor Tegra 3 quadcore maar vergeet dat het hier wel betreft van een 7 inch tablet voor geen 200 euro. Ik vind dit goede prestaties zo niet zeer goede.
Daarbij draait iOS maar 1 programma at once waar android er meerdere draait.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 24 juni 2013 20:48]

Lees de eerste zin van mijn conclusie eens. ;)

Ongeacht de prijs, vind ik de prestaties voor een Tegra 3 quadcore inderdaadl tegenvallen. Echter, vind ik de prestaties erg goed als je de prijs meeweegt. Dat ik heb niet direct in die woorden uitgedrukt, maar blijkt wel uit mijn conclusie en het feit dat ik voor de prijs 5 sterren geef.

Overigens ben ik nu bezig met wat benchmarks, waar ik hopelijk wat directer inzicht krijg in de prestaties van mijn eigen apparaten.
Leuke en uitgebreide review! Ik ben zelf een fervente android fan, maar moet het wel met je eens zijn dat IOS toch nog wel voorstaat tov android op sommige vlakken. Ik denk gewoon dat de basis van IOS lichter in elkaar zit waardoor veel dingen sneller gaan, maar er ook wel minder mogelijkheden zijn. Zoals het niet kunnen instellen van een standaard applicatie.

Je kan in android verschillende launchers downloaden, deze launchers regelen de homescreens en appdrawer. Dus als je een launcher zoals nova launcher or apex launcher gebruikt kan je perfect sorteren!

Er zijn veel features in android waar niet iedereen direct achterkomt. Zo kan je bv een notificatie (email bv) al in je notificatiecentrum lezen/verwijderen door met twee vingers naar beneden te vegen op deze notificatie. Ik weet niet of je dit al wist maar is wel super handig!

Veel succes met je nieuwe tablet en met android!
leuke review. Toevallig afgelopen vrijdag zelf een 32 gb versie aangeschaft. Gister er een kopje koffie overheen gegooid, ff schrikken dus. Gelijk afgedaan, alleen wat koffie in de speakergrill en bij de bedieningsknopjes. Werke wel gewoon vrolijk door. Dus rest van de avond op de radiator gehad. Ga er maar vanuit dar er nauwelijks koffie in het ding zelf terecht is gekomen, anders pech en laat ik er de hond wel een keer een stuk uitbijten...
Ben benieuwd of je Nexus het nog doet. Niet dat ik van plan ben om er koffie overheen te gaan gooien, maar zou toch wel erg balen zijn als het nu al einde verhaal is.
nou, stootte een kopje om, maar had gelukkig de tablet in nagenoeg dezelfde beweging al te pakken, dus voordat de koffie er in kon lopen had ik hem al eruit gelukkig.

Tot nu toe werk hij gewoon, dus denk dat er geen schade is!
Mooie review, alleen snap niet hoe je kan zeggen dat het IPS van goede kwaliteit is, gezien je bijna alle punten vergelijkt met de iPad...
prestaties vallen tegen voor een quad-core Tegra 3
Vind ik overigens raar, ik denk niet dat je een ander device kan vinden wat het beter doet met een Tegra 3, denk dat de Tegra 3 je in het algemeen tegen zal vallen en niet enkel in de nexus 7 ;)
Je punt omtrent het IPS scherm begrijp ik, maar dat kan ik uitleggen: ja, het iPad Retina scherm is by far superieur aan welk tabletscherm dan ook. Maar... juist vanuit dat oogpunt vind ik dat het Nexus 7 scherm erg goed uit de bus komt naar verhouding.

Als je het qua resolutie vergelijkt, dan valt het aantal ppi verhoudingsgewijs best positief uit en dat merk je ook. Ik vind het iPad mini scherm echt niet kunnen, zo korrelig dat het is, de Nexus 7 doet dat stukken beter. Daarnaast is het qua kleuren (Nexus 7) weliswaar iets minder dan de iPad Retina, maar het scheelt niet enorm.

Wat de Tegra 3 betreft: ik heb ook nooit gezegd dat het mij enkel in de Nexus 7 tegenvalt, al is het wel het enige apparaat met Tegra 3 wat ik in mijn handen heb gehad. Wat ik meer bedoel te zeggen is: ik ken diverse Android telefoons met dual-core processors die ik sneller aan vind voelen dat de Nexus 7 in bepaalde situaties. Aangezien de Tegra 3 toch wel als een van de snelste cpu's bekend staat en ook nog eens quad-core is, valt het mij in de praktijk tegen.

Het valt dus op dat quad-core/dual-core en kloksnelheid helemaal niks meer zeggen tegenwoordig, zelfs in tabletland niet. Het gaat erom hoe efficiënt de cpu is in combinatie met hoe goed (of slechts) de software voor dergelijke cpu's geoptimaliseerd is. Wat dat betreft doet de Nexus 7 het minder goed dan je mag verwachten van de papieren beloftes.
"Anders gezegd: voor deze prijs is het scherm net zo onverslaanbaar als het Retina scherm in een iPad 3/4."

Ik denk niet dat je in andermans kan/moet willen kijken. De een vind het de prijs wel waard en de ander niet, hou het gewoon bij de feiten :)

Verder een erg boeiende review!
Mbt gmail: Als je naar settings>General Settings>Auto-fit messages gaat en daar het vinkje aan zet komen de mailtjes er goed te staan en kun je in-en uit-zoomen.
Thanks! Dat werkt inderdaad goed. Blijft wel gek dat deze optie niet standaard aanstaat of anderzijds gezien: dat je met deze optie uit niet gewoon handmatig kan uitzoomen.
Je haalt heel wat punten aan waar ik me ook aan stoor. Vooral aan de knoppenbalk. Browsen in landscape is gewoon bijna niet te doen.
Open eens de website van Tweakers op een nexus 7. Je ziet te weinig, terwijl op een ipad mini je wel alles kan zien. Dus ondanks de betere resolutie, zie je minder. Specs zeggen niet zoveel.
Daarnaast vind ik het ook storend dat het scherm steeds lichter en donkerder wordt. Ook een functie van de ipad, maar dan ook weer slecht uitgevoerd.
Helemaal mee eens. Auto brightness heb ik inmiddels ook uitgezet, het werkt te snel. Als ik 's avonds op de bank (lichten aan) de Nexus 7 iets kantel, reageert hij al op de hoeveelheid licht, terwijl de iPad dat veel subtieler doet.

Maar ook dit is een punt dat ik niet per definitie waardeloos vind, beter wel aanwezig dan helemaal niet. Als er mensen zijn die zich er niet aan ergeren, dan kunnen ze het in ieder geval gebruiken. Anderen zetten het uit. Het heeft wellicht met het prijsverschil te maken, wat helemaal niet erg is.
Nah, niet met prijsverschil te maken.
Op mn Note 2 is het ook en dat toestel is toch, of was, bijna even duur als de iPhone , en zeker de iPad mini.
Ik heb het automatische gewoon uitgezet en pas het telkens in het notificatiemenu aan.
Nette review. Vind het een fair gelijk tussen iOS en Android.

Heb de mijne ook besteld, hopelijk over een paar dagen binnen. Het feit dat de nieuwe Nexus 7 al in de pijplijn zit vind ik niet erg, de eerste paar batches daarvan maar overslaan en daarna maar eens switchen zou ik het nodig vinden.

ps. MoodyBlues, ben jij jaaaren geleden actief geweest bij de buren (HWI)?
Ik hoorde dat een paar dagen nadat ik de Nexus 7 besteld had, maar die zal ongetwijfeld wat later op de Nederlandse markt komen en misschien eerst alleen in ¤ 249 kostende 32 GB versie, waar ik geen behoefte aan heb.

Heb nu 'alle' apps die ik wil erop staan en nog 4 GB vrij. Videos kijken doe ik enkel via YouTube, muziek via Spotify en foto's gebruik ik voorlopig mij Apple apparaten voor en deels Google+.

Ps. Dat klopt. Jouw naam komt me ook ineens bekend voor. ;-)
Leuke review, zeer interessant altijd de vergelijkingen met de andere tablets. (+2 dus)
Dit geeft je een goed beeld hoe het nu in de praktijk ervaren wordt.

Zelf heb ik gekozen voor de iPad mini maar dit was puur omdat ik lui ben en ik van mijn iPad 2 niet veel moet doen om te switchen :-).
Uiteindelijk gebruik ik niet veel apps en dergelijke dus zou het mij niet storen.

Waarschijnlijk dat ik de volgende keer voor de nexus met HD scherm ga als de retina mini in prijs zou stijgen.

Als pluspunt aan android vind ik ook de openheid om zaken erop te krijgen. Bij apple moet je ofwel itunes gebruiken (walgelijk) of grote omwegen gaan doen via dropbox of naar jezelf mailen etc. Terwijl je bij de nexus gewoon een lekkere oldschool drag en drop kan doen (heerlijk)
Dank je wel, ook voor de +2.

Kan het me voorstellen, ik deel die mening ook wel. Het is dat ik het prijsverschil erg groot begin te vinden, Android wordt steeds goedkoper en beter, terwijl iOS steeds duurder wordt en minimale vooruitgang boekt. Let's be honest als we bij smartphones kijken met een basic 2-jarig abo: Nexus 4 gratis en iPhone 5 ¤300+.
Behalve als je op een Apple werkt, dan heb je een tool van Google nodig, die weer niet alle folders goed toont. Zo kan ik geen roms plaatsen in MAME4droid omdat ik die folder niet zie. Ik moet dan eerst de folder zelf aanmaken, een ander dan wel, omdat de onzichtbare folder wel bestaat.

Trouwens heb je veel betere tools dan iTunes om dingen op IOS te zetten. Gewoon drag And drop als in een explorer. Syncen van muziek laat ik wel aan iTunes over, omdat ie automatisch alles in een lagere bitrate kan zetten.
Dus op dat punt is er geen verschil, werkt exact hetzelfde als op android, behalve dat je op Windows geen aparte tool nodig hebt.

Ik vind trouwens Android op een Note2 veel lekkerder werken dan op de Nexus7. En dat komt vooral doordat de knoppen geen ruimte in beslag nemen.

Als ze nou eens een systeem maken met alle goede eigenschappen van Andoid en iOS bij elkaar. :-)
Nette review, maar een aantal punten (of tips :+ ):

Grafische kwaliteit van Apps;
Tip: Gebruik Google Currents of Flipboard voor eye candy.

Snelheid van apparaat;
De prestaties van de browser (Chrome) hebben weinig te maken met de daadwerkelijke performance van CPU. Inderdaad, af en toe voelt Chrome een beetje traag (bij slecht geprogrammeerde websites, veel CSS, veel JS), maar je kunt prima een andere browser installeren die het misschien sneller doet?

Verder heb ik zelf in games of applicaties geen enkele last van traagheid...

Vastlopers / appcrashes
Nog nooit last van gehad... Ik kan je adviseren je tablet eens te factory resetten, aangezien het lijkt alsof er iets mis is met jouw firmware. Waarschijnlijk helpt dit je performance ook, misschien crashen er een hoop apps op de achtergrond, wat natuurlijk resources snoept.
Ik kan me totaal niet vinden met jouw gebruikers ervaring - als ik jou was zou ik er iets aan proberen te doen..! Mocht dat niet helpen kan ik je adviseren om je tablet om te ruilen?

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 11 april 2013 10:57]

Google Currents en Flipboard ken ik, eerstgenoemde gebruik ik sinds kort ook. Maar als ik zeg dat ik van Gmail minstens zo'n goede 'experience' verwacht op een Nexus 7 als op een iPad, dan is toch helemaal niet gek? Dat er bepaalde apps zijn die in vergelijking met iOS versies slecht uitgewerkt zijn, mag geen excuus zijn.

Het heeft natuurlijk ook deels te maken met de openheid van Android en het gebrek aan uniforme update methodes, waardoor Android ICS en JB nog slechts op een zeer klein aantal apparaten geinstaleerd staat, maar juist dat punt moet Google toch echt verbeteren met de eerstvolgende grote versie.

Daarnaast ben ik het me je opmerking over Chrome niet eens. Natuurlijk kan ik een andere browser installeren op Android, maar dat is niet mijn punt. Chrome staat op de desktopplatformen bekend als een van de snelste browsers. Zoals gezegd werkt Chrome (op de Apple engine!) op de iPad ook razendsnel en daarom is des te verbazingwekkender dat Google's eigen browser op Google's eigen tablet met Google's eigen (stock) OS naar verhouding zo slecht werkt. Aan de hardwarespecificaties van de Nexus 7 kan het echt niet liggen.

Inmiddels heb ik meerdere Nexussen geprobeerd en allemaal hebben ze dezelfde prestaties, het heeft dus echt met software optimalisatie te maken.
Heb afgelopen maandag ook de 8 GB versie gekocht en ergerde me ook aan de knulligheid in Gmail wat betrefd de onmogelijkheid om alle mails te selecteren en te verwijderen.
Google moet maar eens wat meer aandacht geven aan kwaliteit i.p.v. kwantiteit/
Alhoewel ik bij voorbaat al wist dat in het algemeen 8GB voldoende zal zijn heb ik toch voor de zekerheid (makkelijk voor op vakantie) een on the go kabel gekocht en een degelijke app voor 3 euro waarmee je de mogelijkheid hebt om een stick aan je nexus te hangen en toch kan beschikken over een grote bibliotheek van films/muziek/etc.
Daarmee spaarde ik zo'n 40 euro uit tegenovehet 32GB model
Mooie review overigens die precies de zwakheden blootlegt zoals die ook door anderen wordt ervaren.
5 sterren.

Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013