linkkrw

7 april 2013 15:08, laatste update op 21 maart 2014 01:48, 5836 views

Edit 1: Nieuwe informatie over temperatuur.
Edit 2: Gezien ik een nieuwe kast en de temperaturen heel anders zijn heb ik even nieuwe screenshot gemaakt.

Dit is mijn eerste "uitgebreide" review op Tweakers.net :).

Ik gebruik eigenlijk al aantal jaren de combinatie van SSD (OS) + HDD (Opslag & Games) in mijn computer. Windows 7 x64 netjes op mijn Samsung 830 128GB en tijd lang een Western Digital Blue 640 GB gebruikt als opslag voor mijn muziek, films en het steeds groter wordende Steam folder :). 1080p films en FLAC kosten best wel wat opslag en dus werd het hoog tijd voor een nieuwe HDD. Eerste instantie zat ik te denken aan 1TB of 2x 1TB in RAID 0, maar na het bekijken van de 2TB schijven viel mij de prijs op van deze Barracuda 7200.14. Zeker na het bekijken van de prestaties van deze schijven.

Ik had wel wat gehoord over dat er een 2- en een 3-platter versie was maar maakte me eerste instantie niet zo druk om. Eerste instantie wou ik hem bij MyCom bestellen gezien ik daar vaker bestel en nooit problemen heb ervaren, maar goed levertijd was onbekend en had geen zin om naar de MyCom in de stad te gaan de volgende dag :p. Dus besloten om maar bij Komplett te bestellen, deed dit rond 20.00 en werd netjes de volgende geleverd. Heb hem gelijk geïnstalleerd en na wat gepiel met de SATA kabeltjes werkte het prima, gebruik hem nu 2 weekjes.

Specificaties

21-03-"14 ~ Nieuwe kast, nieuwe kansen. Heb al tijdje nieuwe kast in gebruik en de temperatuur is stuk lager. Airflow is erg belangrijk zie je maar weer :) Zie ook dat End-to-End en High Fly Writes niet meer op 0 staan.

Benchmarks
Mijn HDD zit al 25% vol, dus de prestaties zullen iets minder zijn dan een "schone" HDD.

CrystalDiskMark

HD Tach

HD Tune Pro

AIDA 64

Windows Kopiëren

HDD > SSD

SSD > HDD

Geluid & Temperatuur
Ik hoor zo goed als geen geluid, toen ik laatst ongeveer 400GB moest verplaatsen hoor je heel zacht gekraak. Het is bij mij verwaarloosbaar, maar goed misschien helpt het ook dat ik ze niet hoef vast te schroeven aan de kast. Temperatuur is beetje lastig in te schatten, hij is koeler dan mijn WD Blue in ieder geval. Gezien ik al aantal ventilators moest uitschakelen omdat ze ratelde kan ik deze vrij hoge temperaturen begrijpen, deze vervang ik allemaal over 2 weken dus hoop dan verbetering te zien.

Ik heb toch besloten om gelijk die Westen Digital eruit te halen, temperatuur is nu nog maar 45 graden. Zoals mijn vermoeden al een beetje was, nu alleen nog nieuwe ventilatoren en hoop ik onder de 40 te gaan zitten.

2- of 3-platter versie?
Na wat te hebben gezocht op het internet en het forum van Seagate kan je dit weten door naar de serienummer te kijken. De W1E versie zou dus 2x 1TB platters moeten hebben en de W1F versie zou dus 3x 667GB platters moeten hebben. Je hebt trouwens ook aantal die niet beginnen met W1x, echter weet ik niet hoeveel platters deze bevatten.

Daarnaast lees ik ook dat de 3-platter nog 2 soorten heeft namelijk één met 5 heads en eentje met 6 heads.

Je kan bij DiskInfo zien dat mijn HDD begint met W1E, wat dus zou betekenen dat ik de 2-platter versie heb gekregen. Ik kan desnoods nog een foto maken van de bovenkant als mensen dit willen. Maar goed HD Sentinel beweert dat ik 3 schijven en 6 heads heb, die zal het vast wel fout hebben.

De prestaties van deze schijf zijn best indrukwekkend, als ik het even vergelijk met een WD Black 2TB die ook nog eens stuk duurder is kan ik zeker niet klagen. Als ik mijn resultaten vergelijk met die van tutti-frutti in zijn review kan ik zeker niet klagen. Ik denk dat je hier het verschil ziet tussen de 2- en 3-platter versie, mocht het kloppen wat ik denk.

Pluspunten

• Best goedkoop
  • Zeer goede prestaties
  • Stil

Minpunten

• De 2- en 3-platter "gezeur" kan best verwarrend zijn
Algemene beoordeling Score: 4

Goede review volledig duidelijk met die pics.
En het is inderdaad een leuke snelle harddisk voor de dagelijkse dingen.
Vooral het kopieren gaat sneller als met de WD hdd die ik ervoor had.
Alleen vind ik wel dat hij bij jou wel erg warm wordt met 53ºC.
Dan ga ik ervan uit dat je geen ventilatoren in je case hebt zitten want bij mij zit hij tussen de 23-26ºC in.
En ja of hij het zo lang gaat volhouden als WD is maar afwachten want er zit maar 1 jaar garantie op ipv 3 of 5 bij WD.
Maar voor het geld wat hij kost is het leuk spul.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 7 april 2013 16:28]

Ik wou net zeggen, 53 graden is een temp die ik lang niet gezien heb. (die platte maxtor drives)
Ik heb een Hitachi 1 TB drive hangen op een plek waar geen airflow over komt, maar die is ook max 30c.
Uitleg over die hoge temperatuur staat trouwens in de review :p

Aantal ventilators begonnen opeens behoorlijk te ratelen afgelopen maanden, gezien ik er een beetje gek van werd had ik ze inderdaad uitgezet. Over 3 weken bestel ik gelijk 4 nieuwe ventilatoren en hoop ik dat het probleem opgelost is :)
Betreft de garantie..

Ik heb het niet op de site zelf kunnen vinden voor dit type HDD.
Maar wel voor vele andere schijven op de Seagate site zelf. En die geven aan dat het 2 jaar is.

Deze site vermeld het ook:

Alsmede:

Is nog steeds minder dan de 3/5 jaar bij WD maar is al wel beter dan de 1 jaar waar je het over hebt
Een super handige site om te bepalen wat er allemaal beschikbaar is aan platters/koppen enzo is deze: http://rml527.blogspot.de/
In principe is het wel relevant of je meer of minder platters hebt natuurlijk, vanwege doorvoersnelheid en energieverbruik/warmteontwikkeling. Daarnaast zijn minder platters ook meestal later geproduceerd. Daar tegenover staat weer een theoretisch hogere betrouwbaarheid omdat de versie met meer platters langer in productie is en dus kinderziektes er wel uit zijn.
Overigens vind ik persoonlijk zelfs voor een slecht geventileerde kast 53 graden nog absurd hoog voor een hardeschijf, dus ik zou het plaatsen van nieuwe ventilatoren wel voorrang geven als ik jou was.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 11 april 2013 08:46]

Beste mede tweakers!!!!

ik heb deze kunnen kopen nieuw en wilde dat niet voor mij zelf houden.

59 euro nieuw.
in amsterdam op het hoofddorpplein.

koopje waarom meer betalen bv bij computerland 84euro even als bij mycom en paradigit.
Voor diegene die bij Amsterdam wonen of werken is het zeker een koopje. Alleen woon ik zelf in Zwolle, voor mij is het die 25 euro niet waard :)
Waar zijn de niet onbelangrijke plaatjes/foto's nu gebleven??
h ttp: / /vergeten.org/image/... site foetsie, jpg's ook foetsie!

[Reactie gewijzigd door ItzMe op 30 januari 2014 22:52]

Mijn VPS was offline gister :) Waren problemen in de datacenter.

Nu doet ie het weer.