Corsair Vengeance M60 Review

Door Furydante 28 maart 2013, laatste update op 29 maart 2013, 2.477 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Geweldige prijs-kwaliteitverhouding
  • Ongekende precisie, zelfs op slechte ondergrond
  • De muisinstellingen zijn uitgebreid te tweaken
  • Zeer solide
  • Voldoende grip
  • Kwalitatief hoogwaardige onderdelen gebruikt
  • Ergonomisch

Minpunten

• Configureren van afmetingen muis niet mogelijk
  • Configureren van gewicht muis zeer beperkt
  • Niet geschikt voor mensen met kleine handen
  • Horizontaal scrollen niet ondersteund door het muiswiel

Sub-beoordelingen

Ik had de beschikking over wat extra vrije tijd dus ik dacht laat ik deze maar eens nuttig besteden door een bijdrage te leveren aan Tweakers.net. Zodoende heb ik besloten om een review te schrijven over de Corsair Vengeance M60 (game)muis. Nu zal je wel denken; daar zijn toch al genoeg reviews van? Ja, dat klopt. Toch zal dit mij er niet van weerhouden om mijn persoonlijke mening op dit onderwerp te geven.

In mijn beleving heeft een review alleen toegevoegde waarde wanneer de auteur iets nieuws te vermelden heeft. Ik denk dat deze review hier aan zal voldoen, simpelweg gezien het feit dat de meeste mensen reviews schrijven kort na ontvangst van het product. Hierdoor zijn ze nog zeer enthousiast over de nieuwe aankoop, is er onvoldoende tijd geweest om het product daadwerkelijk goed te testen en zijn ze nog niet aangelopen tegen mogelijke defecten/problemen. Al deze factoren maken het des te moeilijker om een goede (objectieve) review te schrijven (overigens zijn er tot mijn genoegen voldoende Tweakers die met enige regelmaat hun reviews updaten).

In tegenstelling tot de grootste groep reviewers, heb ik mijn M60 al een half jaar in gebruik. Hopelijk ben ik hierdoor in staat om mijn ervaringen op jullie over te brengen. Hiermee hoop ik jullie zodoende te informeren dat jullie een goede beslissing kunnen nemen bij de aanschaf van een nieuwe (game)muis.

Indien er feitelijke onjuistheden en/of typfouten in mijn verhaal staan, zou ik jullie vriendelijk willen verzoeken om dit aan te geven in de reacties zodat ik de kans krijg om dit te herstellen. Bij voorbaat dank.

Product (specificaties)

Onder dit kopje zal ik informatie plaatsen die betrekking houdt tot het product. Ik zal een poging wagen om zo volledig mogelijk te zijn, zodat alle informatie die je zou kunnen wensen over Corsair en de M60 hier terug te vinden is.

Corsair is van oorsprong een Amerikaans bedrijf dat opgericht is in 1994. Het bedrijf richtte zich oorspronkelijk op geheugenmodules, maar is zich in de loop der jaren bezig gaan houden met het uitbrengen van een breder spectrum aan producten voor computers. De tactiek die men hier doorgaans bij hanteerde was om een uitstekend product uit te brengen voor het high-end segment van de markt tegen een schappelijke prijs. Zo probeerde men de veeleisende consument voor zich te winnen.

De M60 was onderdeel van de eerste poging om voet aan de grond te krijgen op de markt voor gamingmuizen. Deze muis is gericht op spelers van First Person Shooters.

Body

• Metalen chassis (aluminum)
  • Dimensies: 118mm (lengte) x 77mm (breedte) x 39mm (hoogte)
  • Gewicht (verstelbaar): max. 160 g (inclusief kabel + 3 gewichtjes van 4.5 g) Let op: er zijn nergens officiŽle gegevens te vinden over het gewicht. Deze informatie heb ik gevonden op een forum. Zelf heb ik het ook proberen te meten en mijn keukenapparatuur gaf 140 g aan. Je kunt er echter van uit gaan dat de muis niet aan de zware kant is ondanks het gebruikte aluminium.
  • Bovenkant van kunststof
  • Zijkanten van identiek kunststof met reliŽf
  • Ultra low friction PFTE glide pads
  • Een blauw led-lampje voor het eenvoudig aflezen van de ingestelde DPI-stand
  • Een blauw led-lampje onder het muiswiel (ter decoratie)
Knoppen (allen programmeerbaar)
  • Twee (primaire) muisknoppen
  • Twee muisknoppen voor het selecteren van de DPI-stand
  • Twee muisknoppen voor browsing (vorige en volgende)
  • De Sniper-knop op de duim voor het tijdelijk aanpassen van de DPI-waarde
  • Verzwaard muiswiel met rubber oppervlak
Sensor
  • 5.700 DPI laser sensor
  • Instelbare response tijd van 1000 Hz, 500 Hz, 250 Hz of 125 Hz (1ms / 2 ms / 4 ms / 8 ms)
  • Tracking up to 165 inches per second, up to 30g acceleration, and automatic frame rate control
  • Verstelbare lift distance
  • Surface quality detection
  • Surface detection
Aansluiting
  • Vergulde USB 2.0 aansluiting
  • 1.8m lightweight non-tangle braided cable
  • Een bandje voor het bijeenbinden van het muisdraad
Overige
  • Rechtshandig
  • Twee jaar garantie
  • Inclusief software voor customizing
Voor meer informatie of de laatste versie van de software kun je naar de website van de leverancier gaan.

Vormgeving

Het is duidelijk dat deze muis gemaakt is met gamers als doelgroep. Gamers hechten vaak veel waarde aan een flitsend uiterlijk met futuristisch ogende kenmerken. In mijn ogen voldoet deze muis hier volledig aan. De primaire muisknoppen zijn geen aparte knoppen, de bovenkant loopt namelijk vloeiend over in deze knoppen. Het stalen frame sluit perfect aan op de rest van het product en hier zijn enkele accenten aan toegevoegd. De led-lampjes zijn bovendien niet te prominent aanwezig (hier gaat het design van producten dat gericht is op gamers vaak de mist in). De braided kabel straalt een gevoel van kwaliteit uit en hetzelfde kan gezegd worden voor het grote muiswiel. Tenslotte is er nog het logo dat perfect verwerkt is in dit product.

Natuurlijk is het niet allemaal hosanna. In een slecht verlichte kamer met een donkere muismat komt deze muis niet tot zijn recht en oogt hij een beetje saai. Ook vind ik de afstemming tussen de gebruikte kleuren niet perfect. Er is gekozen voor een rode sniperknop. Ik vraag mij af waarom dit dan niet wordt doorgetrokken in het design van het gehele product, door ook rode led-lampjes te hanteren in plaats van blauwe (of vice versa). Ook ben ik niet een al te groot fan van het vizier op de sniper-knop (dit geeft de muis in mijn beleving een onvolwassen look).

Ergonomie & bouwkwaliteit

De muis is vrij groot (niet geschikt voor mensen met kleine handen) en voelt zeer solide aan. De muis geeft je het gevoel dat je een echt met kwaliteit te maken hebt. Alle knoppen zijn goed geplaatst en eenvoudig te bereiken. De feedback die de muis geeft bij het scrollen / klikken is ook dik in orde. De muis biedt bovendien voldoende grip.

Het ontwerp van de muis ondersteunt je hand goed. De rechterzijde voorziet je van een richeltje dat dient als rustpunt voor een vinger. Zo zorgt de muis er voor dat er voldoende oppervlak is voor het plaatsen van alle vingers. Het vasthouden van de muis is mede hierdoor zeer relaxed, waardoor een vermoeide en/of pijnlijke hand wordt voorkomen (zelfs bij intensief en langdurig gebruik).

Slijtage

Ik ga zuinig om met mijn eigendommen zodat ik zo lang mogelijk kan genieten van mijn producten. Het is dan vrij teleurstellend als bepaalde onderdelen toch enige slijtage vertonen. Ik zal alle onderdelen dan ook stuk voor stuk behandelen.
  • Het eerste dat opvalt, is dat het vizier op de “sniperknop” zeer slijtagegevoelig is gebleken. Dit vizier is er namelijk in zijn totaliteit afgesleten. Ik kan hierbij vermelden dat ik deze knop bijna nooit heb gebruikt, hoogstens als rustpunt voor mijn duim. De knop is verder in perfecte staat. Overigens was ik niet zo’n fan van het viziertje, dus is dit pakt voor mij alleen maar positief uit.
  • Het frame (van aluminium) is niet beschadigd. Indien je eigenaar bent van een M60 en dit wel voor elkaar hebt gekregen, adviseer ik een cursusje omgaan met frustraties.
  • De zijkanten van de muis (gemaakt van kunststof) bevatte oorspronkelijk reliŽf (eenzelfde soort structuur als schuurpapier). Oorspronkelijk zeg ik, omdat deze structuur er grotendeels afgesleten is. De grip op de muis en de feeling is hierdoor minder geworden.
  • De bovenkant van de muis (gemaakt van eenzelfde soort kunststof zonder reliŽf) bevat daarentegen helemaal geen slijtage. Het logo is in perfecte staat, de veelvoorkomende slijtage op de muisknoppen is nergens te bekennen en het dalen/stijgen van de muisknoppen is niet vast te stellen door het unieke design (je kent het wel, dat de ene muisknop iets hoger ligt dan de andere).
  • Het muiswiel is ook niet meer in perfecte staat. Het rubberen oppervlak bevat iets minder reliŽf. Ook verloopt het scrollen soepeler (minder feedback).
  • De knoppen voor het veranderen van de DPI en de volgende- en vorige knop zijn nog in perfecte staat.
  • De bedrading is nog steeds in orde. Vaak zie je na verloop van tijd dat er kabelbreuk optreedt, maar men maakt gebruik van speciale bedrading die dit tegen moet gaan. Of dit daadwerkelijk gaat werken, zal de tijd uitwijzen.
  • De muisvoetjes (of hoe die krengen ook mogen heten) zijn dik in orde. Er zijn lichte krasjes zichtbaar, maar ze zijn nog steeds glas en soepel. Het is ook leuk om te vermelden dat deze totaal geen stof opnemen (vaak zie je bij muizen dat bij de randen van deze voetjes stof blijft haken wat zich vervolgens ophoopt).
Over het geheel genomen is de Corsair M60 dus gewoon zeer degelijk.

Functionaliteit

De M60 is qua functionaliteit een prima muis. Dit model biedt vrijwel alles dat je zou verwachten van een gamemuis. Ik zal een poging wagen om zo volledig mogelijk te zijn.

Custimization van muisinstellingen is zeer compleet bij dit model. Persoonlijk heb ik niet zoveel ervaring met het customizen van de muisinstellingen. De default instellingen bevielen mij uitstekend, waardoor ik niet de noodzaak voelde om al te veel te wijzigen. Toch zal ik de moeite nemen om customization uitgebreid te behandelen.

De software werkt met behulp van profielen. Deze profielen voorzien je van de mogelijkheid om eenvoudig verschillende muisinstellingen te creŽren voor verschillende werkzaamheden. Je kunt een default profiel aanmaken voor normaal gebruik (browsing, tekstverwerking, e.d.). Hiernaast kun je een aantal profielen creŽren die geschikt zijn voor het spelen van verschillende games.

Vervolgens kun je het profiel gaan customizen. Er zijn vier verschillende standen die je volledig naar wens kunt configureren. Van deze vier standen is de Sniper-stand uniek. Deze activeer je door de Sniper-button ingedrukt te houden.

Bij het customizen van de verschillende standen kun je de volgende zaken configureren:
  • De DPI (100 – 5.700)
  • De responsetijd (1 ms / 2 ms / 4 ms / 8 ms)
  • De kwaliteit van het oppervlak (inclusief tool om dit te meten)
  • De lift distance
Naast het customizen van de verschillende standen kun je ook alle knoppen volledig naar wens configureren. Per knop kun je de volgende zaken configureren:
  • Playback options
  • Vertraging
  • Geavanceerde command
  • Knopaanslag of knopcombinaties
Ik zal een link van een video posten die je een beter beeld geeft van de software. De auteur van deze video gebruikt een andere muis (de Corsair Vengeance M90) met dezelfde software.

LET OP: de muziek bij deze video kan als storend worden ervaren. Zorg dat het volume niet te hard staat, anders schrik je je kapot.

Het configureren van de afmetingen van de muis is afwezig bij de M60. Dit is een gemiste kans, omdat je dan de kans krijgt om de muis perfect te verstellen op de persoonlijke voorkeur. Zelf ervaar ik dit niet als een nadeel. De afmetingen en de plaatsing van de knoppen zijn voor mij namelijk al perfect.

Het configureren van het gewicht is nogal beperkt. Het gewicht is namelijk te verstellen met drie kleine gewichtjes van 4.5 gram per stuk. Zelf heb ik geen behoefte aan het verstellen van het gewicht, maar toch kan dit gezien worden als een tekortkoming van de muis.

Horizontaal scrollen wordt niet ondersteund door het muiswiel.

Het led-lampje onder het muiswiel is in- en uit te schakelen met de software. Helaas is het niet mogelijk om de kleur naar voorkeur in te stellen.

Precisie

Ik kom superlatieven tekort om de prestaties van deze muis op het gebied van precisie te beschrijven. Deze is namelijk fenomenaal. De kwaliteit van de sensor is overweldigend en laat je voorgoed afscheid nemen van de haperende muisaanwijzer. Bij het spelen van shooters kun je vrijwel direct een significante verbetering terugzien in je individuele scores. De sensor registreert alle bewegingen vlekkeloos en stelt jouw in staat om op een nieuw niveau te gamen. Nooit meer frustraties over een muis die jouw game ervaring verpest.

De beste functionaliteit van deze muis is nog wel dat deze precisie niet alleen merkbaar is op de perfecte ondergrond. Zelfs op hout met lichte groeven heb je geen last van haperingen en slechte precisie. Een precisie zoals deze ben ik nog nooit eerder tegengekomen, terwijl ik in het verleden toch deftige alternatieven heb gehad (Logitech MX518, Logitech Wireless Marathon Mouse M705, Logitech Performance Mouse MX, Trust KerbStone Wireless Laser Mouse).

Drivers & ondersteuning

Ik heb geen problemen ervaren die verband hielden met de ondersteuning. De M60 is plug-and-play, waardoor het zeer eenvoudig is om aan de slag te gaan met de muis. Wanneer je het maximale uit de muis wil halen, is de software een interessante mogelijkheid.

Ik heb enkele negatieve verhalen gelezen over de software. Deze software zou de instellingen van de muis zo kunnen verkloten, dat de muis niet meer normaal te gebruiken is. Door deze verhalen was ik een beetje huiverig voor de software, maar uiteindelijk heb ik de software gewoon uitgeprobeerd. Hierbij heb ik geen problemen ondervonden (let op: ik heb alleen simpele instellingen aangepast zoals DPI).

Bij de prijs zal ik niet te lang blijven stilstaan. De prijs is gewoon zeer schappelijk voor de prestaties die deze muis hier tegen over zet. De prijs-kwaliteitverhouding is gewoon uitstekend.

De Corsair Vengeance M60 is een prima muis die op alle facetten indruk weet te maken. Op enkele gebieden excelleert deze muis dusdanig dat dit misschien een must-buy is voor iedereen die indruk wil maken met First Person Shooters. Corsair levert een geweldig product af dat qua prijs-kwaliteit verhouding misschien nog wel het beste is.

Let op: Corsair heeft een opvolger uitgebracht voor dit product

Heb jij ook een Corsair Vengeance M60?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review, een aantal foto's zou het echter helemaal afmaken :)
Ik heb zojuist een aantal foto's toegevoegd, hopelijk zijn deze naar wens. Deze foto's heb ik overigens geschoten met mijn telefoon (de Samsung Galaxy Note II).

Het hoofdstuk over de functionaliteit heb ik inmiddels aanzienlijk uitgebreid.

Dit zal voorlopig mijn laatste revisie zijn. Alleen wanneer ik problemen ondervind met mijn muis of ik feedback ontvang vanuit de community zal ik deze review aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Furydante op 29 maart 2013 16:52]

In het begin had ik wat softwarematige problemen met deze muis, maar na verloop van tijd zijn die opgelost. Verder is het een hele fijne muis, ook al heb ik geen grote handen. Hieronder staan instructies om de muisknoppen te veranderen naar wens.

- Select the "Assign Buttons" Tab
- Click "Delay Options" and check box "Ignore Delays"
- Click "Playback Options"
- Click on the 3rd of four internationally icon'd option buttons (there is no tool tip on mouse hover, but it means "repeat while held")
- Click on "MR". It begins to blink.
- Click on a button number shown on the mouse picture to select the target button
- Press "~" on your keyboard"
- Click on MR to stop macro recording.
- Right click on the "Button Up" line in the macro, and choose "Delete" from the context menu.
- Click "Hardware PlaybacK" so the macro will run from the mouse, not from software.
- Select the "Manage Profiles" tab
- Click "Save to M60"
Mooie, zeer uitgebreide review!
Ik heb zelf ook een M60 en ik weet precies wat je bedoeld met de slijtage van het vizier op de "sniper-button". Bij mij is die ook allang afgesleten. Ik gebruik die knop dan ook elke dag (ik heb met de software wat macro's aangemaakt waardoor de knoppen aan de zijkant overeenkomen met 1, 2 en 3 op mijn toestenbord).

Verder begint mijn logo aan de achterkant wel wat slijtage te laten zien. Het logo zelf is bobbelig, alsof de verf begint op te lossen :)
Bedankt voor je reactie :)

Ik denk dat slijtage aan het logo vooral te maken heeft met de wijze waarop je de muis vasthoudt. Ik heb erg grote handen waardoor ik met de palm van mijn hand op de muismat steun. Wanneer je kleinere handen hebt ligt dit rustpunt op de muis, waardoor er meer wrijving plaats vindt en er dus ook eerder slijtage zichtbaar wordt.

Bij deze zou ik graag iedereen die deze review beoordeelt als beknopt/oppervlakkig willen uitnodigen tot het geven van commentaar. Dit geeft mij namelijk de mogelijkheid tot het verbeteren van de review zodat deze wel aan hun kwaliteitseisen voldoet. :)

[Reactie gewijzigd door Furydante op 5 april 2013 02:26]

Waar ik nog op reageren kan en wat ik juist zeer fijn aan deze muis vindt is dat de gewichtjes niet op 1 plek zitten maar verdeeld over de muis (zo heb ik alleen rechtsboven en onder de gewichtjes geplaatste) verder een zeer nette review.
Uiterst nette review. Ik heb deze muis nu ongeveer 2 maanden en sluit mij aan bij deze review, heerlijke game muis voor een nette prijs. Ik gebruik hem voornamelijk voor Battlefield maar hij is voor algemeen gebruik en andere games ook geschikt. Ik gebruik de muis op een Razer Goliathus Speed muismat, de muis vliegt daar bijna overheen.

Ik gebruik de sniper knop (nog) niet en mijn duim rust daar ook niet, nog geen slijtage te zien daardoor.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013