Corsair Vengeance M60 Review

Door Defnox 28 maart 2013, laatste update op 27 september 2014, 2.509 views

Corsair levert met de Vengeance M60 een prima muis af die op alle facetten zijn mannetje staat. Op het gebied van precisie en prijs-kwaliteitverhouding excelleert deze muis dusdanig dat deze muis absoluut het overwegen waard is.

Pluspunten

• Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Ongekende precisie, zelfs op slechte ondergrond
  • De muisinstellingen zijn uitgebreid te tweaken
  • Zeer solide
  • Voldoende grip
  • Kwalitatief hoogwaardige onderdelen
  • Ergonomisch

Minpunten

• Configureren van afmetingen niet mogelijk
  • Configureren van gewicht zeer beperkt
  • Ongeschikt voor mensen met kleine handen
  • Horizontaal scrollfunctie muiswiel niet ondersteund
  • Futuristisch design met slechte afstemming kleuren

Sub-beoordelingen

Ik had de beschikking over wat vrije tijd die ik voor de verandering eens nuttig wilde besteden. Zodoende heb ik besloten om een review te schrijven over de Corsair Vengeance M60 gamemuis. Nu zal je wel denken; daar zijn toch al voldoende reviews van? Dat klopt. Toch weerhield dit mij er niet van om mijn persoonlijke mening over dit onderwerp te geven.

In mijn beleving is een review alleen relevant wanneer de auteur iets nieuws te vermelden heeft. Ik denk dat deze review hier aan zal voldoen, gezien het feit dat de meeste mensen reviews schrijven kort na ontvangst van het product. Hierdoor zijn ze enthousiast over de recente aankoop, is er onvoldoende tijd geweest om het product goed te testen en zijn ze nog niet tegen eventuele defecten/problemen aangelopen. Al deze factoren maken het des te moeilijker om een goede review te schrijven (overigens zijn er tot mijn genoegen voldoende Tweakers die met enige regelmaat hun reviews updaten).

Ten tijde van het schrijven van deze review heb ik de M60 een half jaar in gebruik. Hopelijk ben ik hierdoor in staat om mijn ervaringen op jullie over te brengen, zodat jullie een weloverwogen beslissing kunnen nemen bij de aanschaf van een nieuwe (game)muis.

Indien er feitelijke onjuistheden en/of typefouten in mijn verhaal staan, zou ik jullie vriendelijk willen verzoeken om dit aan te geven in de reacties zodat ik de kans krijg om dit te herstellen. Bij voorbaat dank.

Product (specificaties)

Onder dit kopje zal ik informatie plaatsen die betrekking houdt tot het product. Ik zal een poging wagen om zo volledig mogelijk te zijn, zodat alle informatie die je zou kunnen wensen over Corsair en de M60 hier terug te vinden is.

"Corsair is van oorsprong een Amerikaans bedrijf dat in 1994 opgericht is. Het bedrijf richtte zich oorspronkelijk op geheugenmodules, maar is zich in de loop der jaren bezig gaan houden met het uitbrengen van een breder spectrum aan producten voor computers. De tactiek die men hier doorgaans bij hanteerde was om een uitstekend product uit te brengen voor het high-end segment van de markt tegen een schappelijke prijs. Zo probeerde men de veeleisende consument voor zich te winnen, waarna dit stapsgewijs werd uitgebreid.

De M60 was onderdeel van de eerste poging om voet aan de grond te krijgen op de markt voor gamingmuizen. De doelgroep bestaat uit spelers van First Person Shooters."

Body

• Metalen chassis (aluminum)
  • Dimensies: 118mm (lengte) x 77mm (breedte) x 39mm (hoogte)
  • Gewicht (verstelbaar): max. 160 g (inclusief kabel + 3 gewichtjes van 4.5 g) Let op: er zijn nergens officiŽle gegevens te vinden over het gewicht. Deze informatie heb ik gevonden op een forum. Zelf heb ik het ook proberen te meten en mijn apparatuur gaf 140 g aan. Je kunt er echter van uit gaan dat de muis niet aan de zware kant is ondanks het gebruikte aluminium.
  • Bovenkant van kunststof
  • Zijkanten van identiek kunststof met reliŽf
  • Ultra low friction PFTE glide pads
  • Een blauw led-lampje voor het eenvoudig aflezen van de ingestelde DPI-stand
  • Een blauw led-lampje onder het muiswiel (ter decoratie)
Knoppen (allen programmeerbaar)
  • Twee (primaire) muisknoppen
  • Twee muisknoppen voor het selecteren van de DPI-stand
  • Twee muisknoppen voor browsing (vorige en volgende)
  • De Sniper-knop op de duim voor het tijdelijk aanpassen van de DPI-waarde
  • Verzwaard muiswiel met rubber oppervlak
Sensor
  • 5.700 DPI laser sensor
  • Instelbare response tijd van 1000 Hz, 500 Hz, 250 Hz of 125 Hz (1ms / 2 ms / 4 ms / 8 ms)
  • Tracking up to 165 inches per second, up to 30g acceleration, and automatic frame rate control
  • Verstelbare lift distance
  • Surface quality detection
  • Surface detection
Aansluiting
  • Vergulde USB 2.0 aansluiting
  • 1.8m lightweight non-tangle braided cable
  • Een bandje voor het bijeenbinden van het muisdraad
Overige
  • Rechtshandig
  • Twee jaar garantie
  • Inclusief software voor customizing
Voor meer informatie of de laatste versie van de software kun je naar de website van de leverancier gaan.

Vormgeving

De muis is overduidelijk ontworpen voor de stereotype gamer. Deze zou waarde hechten aan een flitsend uiterlijk met futuristisch ogende kenmerken. Dit is een designkeuze die velen niet aan zal spreken. Desondanks pakt deze keuze niet compleet verkeerd uit, aangezien je hier binnen no-time aan gewend bent. Persoonlijk ervaar ik het niet als storend. Dit komt omdat het design niet overdreven wordt met een veelvoud aan prominente leds, toeters en bellen. Het blijft allemaal binnen de norm.

Wat verder opvalt zijn de primaire knoppen. De bovenkant loopt hier namelijk vloeiend in over. Het stalen frame sluit perfect aan op de rest van het product en hier zijn bovendien enkele accenten aan toegevoegd. De braided kabel straalt degelijkheid uit en hetzelfde kan gezegd worden over het grote muiswiel. Verder is het logo subtiel verwerkt in het product.

Wat overigens tegenvalt is de afstemming tussen de kleuren. De muis is aan de donkere kant, en oogt ietwat saai in een slecht verlichte kamer op een donkere muismat. De rode sniperknop valt bovendien uit de toon. Waarom er niet gekozen is om dit door te trekken in het design van het gehele product door ook rode led-lampjes te hanteren in plaats van blauwe (of vice versa) is mij een raadsel. Ten slotte ben ik ook geen fan van het vizier op de sniper-knop, die de muis een onvolwassen look geeft.

Ergonomie & bouwkwaliteit

De muis is aan de grote kant, wat hem ongeschikt maakt voor mensen met kleine handen. De muis is zeer solide geeft je het gevoel dat je met een product te maken hebt dat tegen een stootje kan. Alle knoppen zijn goed geplaatst en eenvoudig te bereiken. De feedback die de muis geeft bij het scrollen / klikken is in orde. De muis biedt bovendien voldoende grip.

Het ontwerp van de muis ondersteunt je hand goed. De rechterzijde is voorzien van een richeltje dat dient als rustpunt voor een vinger. Zo zorgt de muis er voor dat er voldoende oppervlak is voor het plaatsen van alle vingers. Het vasthouden van de muis is mede hierdoor zeer relaxed, waardoor een vermoeide en/of pijnlijke hand wordt voorkomen (zelfs bij langdurig gebruik).

Het configureren van de afmetingen van de muis is afwezig bij de M60. Dit is een gemiste kans, omdat je dan de kans krijgt om de muis perfect te verstellen op de persoonlijke voorkeur. Zelf ervaar ik dit niet als een nadeel. De afmetingen en de plaatsing van de knoppen zijn voor mij al perfect.

Slijtage

Ik ga zuinig om met mijn eigendommen, zodat ik zo lang mogelijk kan genieten van mijn producten. Het is dan vrij teleurstellend als bepaalde onderdelen toch slijtage vertonen. Ik zal alle onderdelen stuk voor stuk behandelen.
  • Het eerste dat opvalt, is dat het vizier op de “sniperknop” zeer slijtagegevoelig is gebleken. Dit vizier is er namelijk in zijn totaliteit afgesleten. Ik kan hierbij vermelden dat ik deze knop bijna nooit heb gebruikt, hoogstens als rustpunt voor mijn duim. Overigens was ik nooit een fan van het vizier, dus is dit pakt alleen maar positief uit. Naast slijtage van het vizier is de knop zelf ook een beetje gammel geworden. Deze zit niet meer goed vast, en rammelt een beetje wanneer je met je vinger langs de rand van deze knop gaat.
  • Het frame (van aluminium) is niet beschadigd. Indien je dit wel voor elkaar hebt gekregen, adviseer ik om een andere hobby te zoeken waarmee minder frustraties gepaard zijn.
  • De zijkanten van de muis (gemaakt van kunststof) bevatte oorspronkelijk reliŽf (vergelijkbaar met schuurpapier). Oorspronkelijk zeg ik, omdat deze structuur grotendeels afgesleten is. De grip op de muis en de premium feel is hierdoor minder geworden.
  • De bovenkant van de muis (gemaakt van eenzelfde soort kunststof zonder reliŽf) bevat daarentegen helemaal geen slijtage. Het logo is in perfecte staat, de veelvoorkomende slijtage op de muisknoppen is nergens te bekennen en het dalen/stijgen van de muisknoppen is niet vast te stellen door het unieke design.
  • Het muiswiel is ook niet meer in perfecte staat. Het rubberen oppervlak bevat iets minder reliŽf. Ook verloopt het scrollen soepeler (minder feedback).
  • De knoppen voor het veranderen van de DPI en de volgende- en vorige knop zijn nog in perfecte staat.
  • De bedrading is nog steeds in orde. Ik heb mijn muis nooit in combinatie met een laptop gebruikt, waardoor dit onderdeel aanzienlijk minder belast dan mogelijk is.
  • De muisvoetjes (of hoe die krengen ook mogen heten) zijn dik in orde. Er zijn lichte krasjes zichtbaar, maar ze zijn nog steeds glas en soepel. Het is ook interessant om te vermelden dat deze totaal geen stof opnemen (vaak zie je bij muizen dat bij de randen van deze voetjes stof blijft haken wat zich vervolgens ophoopt).
Over het geheel genomen is de Corsair M60 gewoon oerdegelijk.

Functionaliteit

De M60 is qua functionaliteit een prima muis. Dit model biedt vrijwel alles dat je zou verwachten van een gamemuis. Ik zal een poging wagen om zo volledig mogelijk te zijn.

Custimization van muisinstellingen is zeer compleet bij dit model. Persoonlijk heb ik niet zoveel ervaring met het customizen van de muisinstellingen. De default instellingen bevielen mij uitstekend, waardoor ik niet de noodzaak voelde om al te veel te wijzigen. Toch zal ik de moeite nemen om customization te behandelen.

De software werkt met behulp van profielen. Deze profielen voorzien je van de mogelijkheid om eenvoudig verschillende muisinstellingen te creŽren voor verschillende werkzaamheden. Je kunt een default profiel aanmaken voor normaal gebruik (browsing, tekstverwerking, e.d.). Hiernaast kun je een aantal profielen creŽren die geschikt zijn voor het spelen van verschillende games.

Vervolgens kun je de profielen gaan customizen. Er zijn vier verschillende standen die je volledig naar wens kunt configureren. Van deze vier standen is de Sniper-stand uniek. Deze activeer je door de Sniper-button ingedrukt te houden.

Bij het customizen van de verschillende standen kun je de volgende zaken configureren:
  • De DPI (100 – 5.700)
  • De responsetijd (1 ms / 2 ms / 4 ms / 8 ms)
  • De kwaliteit van het oppervlak (inclusief tool om dit te meten)
  • De lift distance
Naast het customizen van de verschillende standen kun je ook alle knoppen volledig naar wens configureren. Per knop kun je de volgende zaken configureren:
  • Playback options
  • Vertraging
  • Geavanceerde command
  • Knopaanslag of knopcombinaties
Ik zal een link van een video posten die je een beter beeld geeft van de software. De auteur van deze video gebruikt een andere muis (de Corsair Vengeance M90) met dezelfde software.

LET OP: de muziek bij deze video kan als storend worden ervaren. Ik raad je ten strengste aan om het volume zacht/uit te zetten.

Het configureren van het gewicht is nogal beperkt. Het gewicht is namelijk te verstellen met drie kleine gewichtjes van 4.5 gram per stuk. Zelf heb ik geen behoefte aan het verstellen van het gewicht, maar toch kan ik mij voorstellen dat dit als een tekortkoming gezien kan worden.

Horizontaal scrollen wordt niet ondersteund door het muiswiel.

Het led-lampje onder het muiswiel is in- en uit te schakelen met de software. Helaas is het niet mogelijk om de kleur naar voorkeur in te stellen.

Precisie

Ik kom superlatieven tekort om de prestaties van deze muis op het gebied van precisie te beschrijven. Deze is namelijk fenomenaal. De kwaliteit van de sensor is overweldigend en laat je voorgoed afscheid nemen van een haperende muisaanwijzer. Bij het spelen van shooters kun je direct een significante verbetering terugzien in je persoonlijke scores. De sensor registreert alle bewegingen vlekkeloos en stelt jouw in staat om op een nieuw niveau te gamen. Nooit meer frustraties over een muis die jouw game ervaring verpest.

De beste functionaliteit van deze muis is nog wel dat deze precisie niet alleen merkbaar is op de perfecte ondergrond. Zelfs op hout met lichte groeven heb je geen last van haperingen en slechte precisie. Een precisie zoals deze ben ik nog nooit eerder tegengekomen, terwijl ik in het verleden deftige alternatieven heb gehad (Logitech MX518, Logitech Wireless Marathon Mouse M705, Logitech Performance Mouse MX, Trust KerbStone Wireless Laser Mouse).

Drivers & ondersteuning

Ik heb geen problemen ervaren die verband hielden met de ondersteuning. De M60 is plug-and-play, waardoor het zeer eenvoudig is om aan de slag te gaan met de muis. Wanneer je het maximale uit de muis wil halen, is de software een interessante mogelijkheid.

Ik heb enkele negatieve verhalen gelezen over de software. Deze software zou de instellingen van de muis zo kunnen verprutsen, dat de muis niet meer normaal te gebruiken is. Door deze verhalen was ik een beetje huiverig voor de software, maar uiteindelijk heb ik de software gewoon uitgeprobeerd. Hierbij heb ik geen problemen ondervonden (let op: ik heb alleen simpele instellingen aangepast zoals DPI).

Bij de prijs blijf ik niet te lang stilstaan. De prijs is gewoon zeer schappelijk voor de prestaties die deze muis hier tegen over zet. De prijs-kwaliteitverhouding is fenomenaal.

Let op: Corsair heeft inmiddels een opvolger uitgebracht voor dit product

Heb jij ook een Corsair Vengeance M60?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review, een aantal foto's zou het echter helemaal afmaken :)
Ik heb zojuist een aantal foto's toegevoegd, hopelijk zijn deze naar wens. Deze foto's heb ik overigens geschoten met mijn telefoon (de Samsung Galaxy Note II).

Het hoofdstuk over de functionaliteit heb ik inmiddels aanzienlijk uitgebreid.

Dit zal voorlopig mijn laatste revisie zijn. Alleen wanneer ik problemen ondervind met mijn muis of ik feedback ontvang vanuit de community zal ik deze review aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Defnox op 29 maart 2013 16:52]

In het begin had ik wat softwarematige problemen met deze muis, maar na verloop van tijd zijn die opgelost. Verder is het een hele fijne muis, ook al heb ik geen grote handen. Hieronder staan instructies om de muisknoppen te veranderen naar wens.

- Select the "Assign Buttons" Tab
- Click "Delay Options" and check box "Ignore Delays"
- Click "Playback Options"
- Click on the 3rd of four internationally icon'd option buttons (there is no tool tip on mouse hover, but it means "repeat while held")
- Click on "MR". It begins to blink.
- Click on a button number shown on the mouse picture to select the target button
- Press "~" on your keyboard"
- Click on MR to stop macro recording.
- Right click on the "Button Up" line in the macro, and choose "Delete" from the context menu.
- Click "Hardware PlaybacK" so the macro will run from the mouse, not from software.
- Select the "Manage Profiles" tab
- Click "Save to M60"
Mooie, zeer uitgebreide review!
Ik heb zelf ook een M60 en ik weet precies wat je bedoeld met de slijtage van het vizier op de "sniper-button". Bij mij is die ook allang afgesleten. Ik gebruik die knop dan ook elke dag (ik heb met de software wat macro's aangemaakt waardoor de knoppen aan de zijkant overeenkomen met 1, 2 en 3 op mijn toestenbord).

Verder begint mijn logo aan de achterkant wel wat slijtage te laten zien. Het logo zelf is bobbelig, alsof de verf begint op te lossen :)
Bedankt voor je reactie :)

Ik denk dat slijtage aan het logo vooral te maken heeft met de wijze waarop je de muis vasthoudt. Ik heb erg grote handen waardoor ik met de palm van mijn hand op de muismat steun. Wanneer je kleinere handen hebt ligt dit rustpunt op de muis, waardoor er meer wrijving plaats vindt en er dus ook eerder slijtage zichtbaar wordt.

Bij deze zou ik graag iedereen die deze review beoordeelt als beknopt/oppervlakkig willen uitnodigen tot het geven van commentaar. Dit geeft mij namelijk de mogelijkheid tot het verbeteren van de review zodat deze wel aan hun kwaliteitseisen voldoet. :)

[Reactie gewijzigd door Defnox op 5 april 2013 02:26]

Waar ik nog op reageren kan en wat ik juist zeer fijn aan deze muis vindt is dat de gewichtjes niet op 1 plek zitten maar verdeeld over de muis (zo heb ik alleen rechtsboven en onder de gewichtjes geplaatste) verder een zeer nette review.
Uiterst nette review. Ik heb deze muis nu ongeveer 2 maanden en sluit mij aan bij deze review, heerlijke game muis voor een nette prijs. Ik gebruik hem voornamelijk voor Battlefield maar hij is voor algemeen gebruik en andere games ook geschikt. Ik gebruik de muis op een Razer Goliathus Speed muismat, de muis vliegt daar bijna overheen.

Ik gebruik de sniper knop (nog) niet en mijn duim rust daar ook niet, nog geen slijtage te zien daardoor.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013