Terug naar Reviews

Intel Pentium G2020 Boxed Review

Door AttiX 25 maart 2013, 5.754 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Prestaties
  • Stroomverbruik

Minpunten

• Geen

Sub-beoordelingen

Deze processor heb ik voor ¤53,90 gekocht bij 4Launch voor de nieuwe PC van mijn vrouw. Zij gebruikt de PC vooral voor internet, tekstverwerking en het bekijken van foto's en films.
Ik heb gekozen voor deze processor vanwege het verwachte lage energiegebruik en de redelijke performance. Een i3 past niet in het budget.

De PC bestaat uit de volgende componenten:

Specificaties
De Intel Pentium G2020 is een Socket 1155, Ivy Bridge (22nm) Dualcore processor met de volgende specificaties:

De geļntegreerde GPU is van het type HD Graphics. Dit type heeft 6 Execution Units en werkt op 650-1050 MHz. De GPU ondersteund DirectX 11, OpenGL 4 en OpenCL 1.1. Verdere specificaties kun je hier vinden.

Leveringsomvang
De CPU wordt geleverd in het bekende Intel doosje met een stockcooler, een casebadge en een installatie-instructie. De stockcooler heeft PWM en draait in deze setup op zo'n 1000rpm, geruisloos.

Prestaties CPU
Met dank aan StefanvanGelder, omdat ik zijn resultaten mocht overnemen uit zijn review van de Intel Celeron G1610.

Vergelijkingsmateriaal:

Pentium G2020 1459 punten
Celeron G1610 1054 punten
Celeron G530 695 punten

Stroomverbruik
Het stroomverbruik heb ik gemeten met een Voltcraft energie check 3000 en een Cresta EnergiekostenmeterRCE-1106. De waarden die beide apparaten aangaven waren vergelijkbaar.

Stroomverbruik
Idle 21 W
GPU Load 37 W
CPU Load 43 W
CPU+GPU Load 56 W

De temperatuur van de CPU kwam onder load niet boven de 48 graden uit met de stockcooler.

Het prijsverschil van ¤15,- tussen de Intel Celeron G1610 en de Pentium G2020 lijkt mij gerechtvaardigd. De prijs/performance verhouding ligt in het voordeel van de Celeron. Toch is de GPU performance van de Pentium een stuk beter. Als CPU/GPU voor een basissysteem lijkt mij de Pentium de betere koop. Als CPU voor in een simpele server zou ik kiezen voor de Celeron.

Updates
28-03-2013 - Leveringsomvang toegevoegd
31-03-2013 - GPU-Z screenshot toegevoegd
04-10-2013 - CineBench score aangepast

Heb jij ook een Intel Pentium G2020 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Nette review!
De processor presteert opvallend goed. In SuperPi 1M is die zelfs sneller dan de 3350P.
De processor is ook nog eens multifunctioneel. Voor office pc's, en met een videokaartje van 100 euro erbij ook nog eens een leuke en redelijk zuinige game pc.

Vraag me af wanneer de 'T' (zuinigere) varianten van de Celeron & deze Pentium verkocht worden en hoe duur ze worden.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 26 maart 2013 14:20]

Dank je voor de reactie!
De T varianten hebben inderdaad een lager TDP, maar zijn ook lager geclocked (2.5 vs 2.9Ghz) en kosten meer. De G2020T kan ik niet vinden in Nederlandse webshops. In Duitse webshops kost een G2020 net als in NL zo'n 50,- Euro. De G2020T kost in Duitsland zo'n 65,- euro. Voordat je die 15,- Euro terug hebt verdiend in de stroomkosten, zijn we een hele tijd verder.

En dan ga ik er vanuit dat je CPU's altijd onder full-load laat werken. Het Idle verbruik zal nauwelijks verschillen. Dat was bij de overige T varianten ook het geval.
Het kost zo'n processor ook langer om hetzelfde uit te voeren, dus zal het verschil in energieverbruik zeer minimaal zijn. Het enige verschil is eigenlijk dat die door de lagere kloksnelheden een lager voltage kan meekrijgen, en dus minder warmte produceert.

Ontopic: goede review. Voor slechts 50¤ lijkt dit mij een goede concurrent voor de APU's van AMD.
Bedankt voor de review!
Ik overweeg ook deze cpu aan te schaffen alleen vraag me nog af of ik deze apart moet koelen?
Ik zie in de componentenlijst geen cpu koeler staan..

** net even wat filmpjes bekeken, ik zie dat de cpu cooler bij de doos inzit?
Dat is dan wel erg weinig geld voor de cpu en koeler.. zijn die koelers een beetje stil kwa geluidsproductie?

Geldt dat ook voor bijvoorbeeld de G1610? Is dat ook een cpu die met een fan gekoeld moet worden? Zit er voor 35 eurie dan ook gewoon een fan bij?

Ik weet het ik loop hopeloos achter kwa kennis **

[Reactie gewijzigd door Ramstein op 28 maart 2013 15:59]

Het is een boxed CPU en, zoals gebruikelijk, wordt hij geleverd met stock-koeler.
Thanks voor de snelle reactie.
Zijn die stock-koelers 'geruisloos' of zijn het ondingen?

De 'tray' versie is zelfs duurder..

[Reactie gewijzigd door Ramstein op 28 maart 2013 16:06]

Stock-coolers zijn vaak veel slechter qua geluidsproductie en iets slechter qua koeling.
Nu koop tegenwoordig niet een Pentium om te overklokken, dus die koeling is alsnog voldoende, alleen die geluidsproductie is genoeg reden voor mij een stillere koeling te pakken. Een groter blok kan meer warmte af te geven, en zou dus minder toeren draaien.
Intel stock coolers zijn zeer prima hoor. Als je bios een silent mode ondersteunt, dan is hij eigenlijk geruisloos. Ik heb pas een 8 tal pc's gebouwd, en vanwege het lage geluidsniveau besloten om gewoon de stock cooler te gebruiken.

Als de bios geen silent mode ondersteunt, dan draait hij op volle toeren en dan is ie wel wat luid ja.
De stock-koeler is geruisloos in mijn setup. Draait op +/- 1000rpm. Het is een PWM fan, dus het toerental is afhankelijk van de doeltemperatuur die je opgeeft in je BIOS/ UEFI.
Misschien goed om de HD graphics te specificeren als bijv HD2500 of HD4000.
Bedankt voor de tup. Het is geen van beide types. Het type is HD Graphics (Ivy Bridge), zie ook: http://www.notebookcheck....s-Ivy-Bridge.85998.0.html en http://en.wikipedia.org/w...Ivy_Bridge.22_.2822_nm.29 en http://ark.intel.com/products/71070.

Ik zal deze links ook even toevoegen.

[Reactie gewijzigd door AttiX op 30 maart 2013 18:48]

Ok, goed om te weten. Blijkbaar dus een soort budget model van de i3/i5/i7 series HD graphics. Wist niet dat die bestonden.
Nette review (+2). Ben zelf ook een tevreden eigenaar van twee van deze processoren, 1 in mijn htpc en 1 in mijn server. Ze zijn koel en erg zuinig en krachtig genoeg voor de meeste taken!

Als iemand nog een specifieke benchmark wenst dan wil ik dat uiteraard doen. Laat het me dan even weten in een pm :)

[Reactie gewijzigd door nMad op 2 april 2013 14:40]

Gezien de ingebakken GPU (zoals hierboven is aangegeven) niet een type is dat regelmatig is gebenchmarked (lees: HD2500/3000/4000), zou ik heel graag weten of dit beestje in te zetten is als downloadbak+multimediacenter.

Specifieke taken die hij simultaan voor zijn kiezen zou gaan krijgen zijn downloaden + hd film weergave zijn.

Zie je kans daar iets over te melden?
Dat is lastig te benchmarken. De CPU belasting komt zit op 11% en de GPU belasting op 18% wanneer ik een MKV (1920*1080), AVC (13.6MBps stream) afspeel. Genoeg ruimte over om op de achtergrond te downloaden dus.
Geweldig! Dank je voor de informatie! Dat bied inderdaad voldoende ruimte om zonder in al te veel zweet uit te breken een andere taak op de achtergrond uit te voeren.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013