Terug naar Reviews

Asus HD7950-DC2T-3GD5-V2 Review

Door VictordeHolland 21 maart 2013, laatste update op 22 maart 2013, 1.520 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Goed verpakt
  • Goede koelprestaties
  • Stille koeler
  • Custom PCB met hoogwaardige componenten
  • OC mogelijkheden

Minpunten

• 3-Slots koeler
  • Lang PCB
  • Niet-reference design PCB, dus geen full-cover WC mogelijkheden
  • OpenCL neemt 1 CPU core in beslag
  • Geen OpenCL voor GPUGRID, CUDALucas en Genefer

Sub-beoordelingen

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Asus HD7950 DC2T V2 - OpenCL Monster?

Inhoud
Voorwoord eerst lezen a.u.b. :)
Aanleiding van de aankoop
Nadelen OpenCL
Overklokbaarheid
Temperaturen en geluidsproductie

Voorwoord
Deze review gaat naast een algemene beoordeling voornamelijk in op de Distributed Computering (vervolgens DC) prestaties van de kaart. Mocht je meer geÔnteresseerd zijn in de game prestaties van deze kaart, adviseer ik om even de AMD 7950 review van Tweakers.net te bekijken, waarin de bijna identieke DC2T versie van de kaart uitvoering wordt getest.

Aanleiding van de aankoop
Naast surfen en gamen gebruik ik mijn PC voornamelijk voor DC doeleinden, wat de keuze van een grafische kaart uiteraard beÔnvloed. De verhouding is ongeveer 4 uur gamen tegenover 20 uur DC per dag (PC staat 24/7 aan). Toch kwam de aanleiding van de aankoop niet uit de DC hoek, maar van de games kant. Door de komst van Crysis 3 kwam ik op het idee om Crysis 2 weer eens te spelen. Bij toeval kwam ik er achter dat Crytek een 1.9 patch (136MB), een DX11 Ultra patch (545MB) en een High Resolution Texture Pack (1650 MB) voor Crysis 2 gereleased had. Deze opties maken Crysis 2 het grafische hoogstandje wat het eigenlijk bij de release al had moeten zijn. Zie ook dit youtube fimpje voor een vergelijking. Maar al dat visuele geweld kom mijn toenmalige grafische kaart (GTX470) niet aan. Er zat simpelweg niet genoeg geheugen op de kaart voor alle textures. Het volgende plaatje geeft het geheugengebruik van een kleine map in Crysis 2 (DX11 - Ultra - High Res Textures) weer:
Op de GTX470 zit maar 1280MB, wat een onspeelbare FPS tot gevolg had. Het werd dus tijd voor een nieuwe kaart. Aangezien de GTX600 serie een drama is wat betreft GPGPU prestaties, viel de keuze op een 79xx kaart. Met een budget van §300 viel de 7970 er net buiten en is de keuze op een 7950 gevallen. Met §290 was de Asus 7950 DC2T V2 niet de goedkoopste 7950 in de pricewatch, maar de koelprestaties en de geringe geluidsproductie trokken mij uiteindelijk over de streep. De kaart bij 4Launch besteld en netjes de volgende dag door PostNL aangeboden.

Unboxing en instalatie
In de doos zitten:
- Kaart (verpakt in een anti-statische zak en in een doos omringt door foam)
- Instalatieboekje
- CD met drivers + utilities
- Crossfire Bridge
- 2x4Pins --> 6 pins connector

Foto's (niet van geweldige kwaliteit, gemaakt met telefoon)
De doos:

De 3-slots DC2 V2 koeler:

De binnenkant doos + accessoires:

De koeler op de kaart is echt gigantisch, bijna net zo lang als de Arctic Accelero Xtreme Plus die op mijn GTX470 zat en een stuk breder.

Bij de installatie is nog eens goed te zien hoe groot de kaart wel niet is. De PCB is langer dan de breedte van een ATX moederbord. Gelukkig zitten de SATA aansluitingen niet in de weg.

Bij het opstarten gaan er 2 groene LEDs branden als de 6 pins er goed in zitten. Een leuke feature, maar persoonlijk vind ik het een beetje overbodig.

Modbaarheid
Met een snelle search via EKWBs Cooling Configurator is de PCB zonder het koelblok te vinden. Belangrijk om op te merken is dat het geen reference design van AMD betreft, waardoor er waarschijnlijk geen full-cover waterblocks voor te vinden zijn. Ook kunnen we op de foto zien dat Asus de stroomvoorziening verbeterd heeft en er fancy termen als "DIGI+ VRM with Super Alloy Power" aan geeft, wat tot betere stabiliteit en hogere overkloks zou moeten leiden.

Drivers
Als drivers heb ik DarkRyders "AMD Catalyst 13.2 Beta7 OpenCL from 12.4 gebruikt. Deze zijn hier te vinden. De reden om af te wijken van de officiŽle drivers is dat de OpenCL drivers van 12.4 sneller zijn dan die van drivers erna. Om toch voordeel van de nieuwe drivers voor games te hebben heeft DarkRyders het beste van twee werelden gecombineerd.

DC Prestaties
Bij sommige projecten zijn nette statistieken hoe verschillende grafische kaarten ten opzichte van elkaar verhouden, terwijl je het bij veel BOINC projecten het van gebruikers moet hebben die resultaten verzamelen. Aangezien ik zelf een GTX470 en GTX480 heb, zul je die vaak voor zien komen in de grafieken.

RC5-72
Challenge van RSA Labs om een code te breken die met RC5-72 is ge-encrypt. Winnaar krijgt §1.000, doel is voornamelijk om aan te tonen hoe (on)veilig encryptie is en natuurlijk voor de fun. De aard van de berekenen maakt het uitermate geschikt voor ATI/AMD kaarten. uitgebreide GPU statistieken. De 7950 doet het hier dan ook erg goed.

Snelheid in keys/sec (hoger is beter)

GIMPS Trial Factoring
GIMPS zoekt naar gigantische Mersenne priemgetallen, Trial Factoring is de eerste stap naar het vinden van priemgetallen, door te kijken of een getal een kleine deler heeft. Dit kan goed geparallelizeert worden en is dus uitermate geschikt voor GPUs. De maatstaaf is GHzdays/dag, waarbij 1GHzday gelijk staat aan 1 Pentium 4 op 1 GHz die 1 dag draait. uitgebreide GPU TF statistieken
De 7950 scoort hier gemiddeld en wordt niet alleen voorbij gegaan door de 7970, maar ook door oudere kaarten uit de 5xx en 4xx serie.

GHzdays/dag (hoger is beter)

Dan het eerste BOINC project, Milkyway@home. Doet onderzoek naar de Melkweg en probeert een accuraat drie dimensionaal model van de Melkweg te maken. Aangezien Nvidia de Double Precision van zijn Geforce kaarten kunstmatig verlaagde en met de 6xx serie helemaal verwoest heeft, doen voornamelijk ATI/AMD kaarten aan het project mee. Opmerking bij de grafiek is dat de 159 credit taken op waren op het moment van schrijven en ik de tijd over een 213 credit taak heb genomen en die gedeeld heb door (213/159).

Sec per 159 credit taak (lager is beter)

DistrRTgen
Project dat gratis Rainbow Tables beschikbaar stelt om zwakke hashes (MD5, SHA1) mee te kraken. Het project is een beetje controversieel, maar het doel is om te laten zien hoe makkelijk zwakke hashes te kraken zijn en IT professionals te forceren om gebruik te maken van veiligere hashes, zoals bijvoorbeeld SHA256 of gebruik te maken van een zogenoemde 'salt'. Voorheen waren hier de 4xx en 5xx serie kaarten van Nvidia de baas, maar daar is verandering in gekomen met de 7950 en 7970.

sec per 12.377 credit taak (lager is beter)

Collatz Conjecture
Test de Collatz Conjecture, taken zijn van variabele grote waardoor een vergelijking hier lastig te maken is. Uiteraard is een 7970 sneller dan de 7950, maar daar kon ik geen goede statistieken van vinden. Project is over het algemeen iets sneller met ATI/AMD kaarten dan Nvidia kaarten van dezelfde leeftijd.

sec per 3000-3500 credit taak (lager is beter)

PrimeGrid
Priemgetallen vinden met de BOINC client. Sieve taken schakelen priem-kandidaten uit door delers te vinden. Historisch gedomineerd door het 'groene' kamp en de 79xx serie verandert daar niets aan.

sec per PPS Sieve taak van 3.371 credits (lager is beter)

Waarom geen test met Bitcoins minen?
Bitcoins minen werd vroeger veelal op ATI/AMD grafische kaarten gedaan, maar met de komst van Application-specific integrated circuits (ASIC) die vele Ghashes/sec halen, is het niet interessant meer om dit op grafische kaarten te doen.

Nadelen OpenCL
Helaas hebben nog niet alle projecten ondersteuning voor OpenCL, waardoor men nog niet kan crunchen op GPUGRID, CUDALucas en Genefer met een 79xx serie kaart. Daarnaast heeft OpenCL vrijwel altijd een vrije CPU core nodig om optimaal te werken, terwijl CUDA deze beperking niet heeft.

Overklokbaarheid
De kaart komt al met een fabrieks OC en loopt op 900MHz i.p.v. 800MHz. Zelf heb ik de kaart nog niet echt overgeklokt, maar mocht je dat willen dan zijn daar genoeg mogelijkheden voor. Zelf gebruik ik meestal MSI AfterBurner daarvoor, maar Asus levert ook een OCtool mee; genaamd GPUtweak.

De kaart heeft met 944 mV voor de core en 1600mV voor het geheugen in ieder geval nog veel OC ruimte. Het dropdown menutje voor de memory voltage:

Maxima die te selecteren zijn in MSI AB

Mocht je nog hoger willen, dan zijn de clock limieten onofficieel eventueel nog te verhogen in MSI AB

Temperaturen en geluidsproductie
Geluidsproductie is lastig objectief te testen zonder een decibel meter. Ik heb de fan op 45% staan, waarbij het geluid ongeveer even hard is als mijn casefan of CPUfan. Mensen die echt een muisstille PC willen, kunnen de fan nog een stuk lager zetten, zonder dat de kaart echt warm wordt.

Temperaturen tijdens DC:

De kaart is §25 duurder is dan de goedkoopste 7950 in de Pricewatch. Ik ben echter van mening dat deze kaart die §25 extra zeker waard is, gezien het koelvermogen, de stille koeler en de hoogwaardige PCB.

De 7950 DC2T V2 is een kaart met een uitstekende koeler, die erg stil zijn werk doet. Het nadeel van de koeler is wel dat deze 3-slots in beslag neemt. De kaart heeft veel OC potentiaal mede de door Asus ontworpen PCB, hoewel ik dit zelf nog niet getest heb. Voor DC doeleinden is het voor de meeste projecten een aanwinst, maar lang niet voor alle. Mijn GTX470 en GTX480 doe ik dus voorlopig nog even niet weg. Daarnaast zitten er ook enkele nadelen aan OpenCL, zoals het CPU gebruik en het feit dat nog niet alle projecten ondersteuning voor OpenCL hebben.

P.S.
Vergeet je niet aan te melden voor de stampede op Cosmology in april!

Heb jij ook een Asus HD7950-DC2T-3GD5-V2?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Doe je toevallig aan Bitcoin minen?
Is een perfect kaartje daarvoor...

Buiten dat heb ik zelf twee Asus HD7850 V2's met de DCII
En ben van mening dat ze werkelijk beesten zijn en het extra geld zeker waard zijn.
Nee, ik heb nog nooit aan Bitcoin minen gedaan, maar het wel eens overwogen. Met de komst van ASIC hardware (http://www.butterflylabs.com/) is het niet meer rendabel om met GPUs aan BTC minen te doen (energiekosten > omgerekende BTC). Wel wees een andere tweaker mij pas op LTCs (Litecoins) wat voorlopig nog niet met ASIC processors kan en wel met 7xxxx kaarten, dus misschien dat ik dat binnenkort eens ga proberen. Tot die tijd blijft het bij (wetenschappelijke) DC projecten :).

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013