Khadgar

21 maart 2013 13:34, laatste update op 21 maart 2013 14:53, 3864 views

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Ontwerp (ook al is dat persoonlijk)
  • 1 Fan (120mm) meegeleverd achter in de kast
  • Volledig zwart uitgevoerd, buiten, binnen, schroefjes... alles
  • Goed afgewerkt, geen scherpe randen tegengekomen
  • Mogelijkheden voor kabelmanagement middels tie-rips en "oogjes" in de kast
  • Aansluitingen (1x USB 3.0, 2x USB 2.0, Microfoon, Headset)

Minpunten

• Kabels zouden nog wat langer mogen. Het is prima weg te werken maar dan moet je geen fans meer aan de zijkant willen plaatsen.
  • Op mijn moederbord bevinden de USB 2.0 en FP Audio zich helemaal onderaan.
  • Geen stoffilters of iets anders wat de ventilatie gaten en wat beter aanzien geeft.
  • Slechts 1 fan meegeleverd
Algemene beoordeling Score: 4

Na mijn PC upgrade had ik de nodige spullen over... genoeg om weer een PC in elkaar te schroeven mits ik een kast koop waar het zou passen.
Nou heb ik een Coolermaster ATC-200 (nieuws: CoolerMaster ATC-200 Mid-Tower review en die was wel eens aan vervanging toe.
Op zoek dus naar een betaalbare kast maar wel een die USB 3.0 biedt.
Al snel liep ik tegen de Cooler Master Force 500 aan. Een zeer voordelige behuizing die zo te zien alles bood wat ik zocht. Na wikken en wegen en diverse alternatieven bekeken te hebben toch maar besloten om voor deze kast te gaan. Bij binnenkomst zou ik dan wel bekijken of hij mijn behuizing zou gaan vervangen of dat ik hem ga gebruiken voor mijn oude onderdelen.

Uitpakken
Laten we beginnen met de doos, deze is voorzien van een afbeelding van de behuizing met daarnaast een lijst van voedingen. De behuizing wordt overigens zonder voeding geleverd maar het lijkt erop dat het in de toekomst mogelijk wordt om deze met diverse voedingen te bestellen. De achterkant van de doos bevat een overzicht van de specificaties van de behuizing.
http://i.imgur.com/OM0A4Zel.jpg http://i.imgur.com/BlsbY1xl.jpg

Wat ik aantrof in de doos viel me niet tegen en maakte een goede eerste indruk.
De oude en nieuwe behuizing broederlijk naast elkaar

http://i.imgur.com/yfHzAt0l.jpg http://i.imgur.com/ubluWy2l.jpg

En de nieuwe behuizing van alle kanten

http://i.imgur.com/jJvXp3Kl.jpg http://i.imgur.com/L1xwygll.jpg http://i.imgur.com/GSpDBmGl.jpg http://i.imgur.com/wZBO7fHl.jpg http://i.imgur.com/mvGfNLgl.jpg

De mogelijkheden en aansluitingen

De behuizing beschikt over een front panel met daarop 1 USB 3.0, 2 USB 2.0, een microfoon en een koptelefoon aansluiting (HD Audio en AC97 connector intern beschikbaar)

De front panel connectors:

In de behuizing treffen we 1 fan aan van 120mm die aan de achterzijde gemonteerd is.
http://i.imgur.com/RrwN6ivl.jpg http://i.imgur.com/gXlc1Wfl.jpg
Persoonlijk vind ik de fan vrij stil, deze draait bij mij zo rond de 1200RPM.

Verder bied de behuizing nog ruimte om 1 front fan van 140mm of 2 van 120mm te monteren. Is er aan de linkerkant ruimte voor 1 120mm fan en aan de rechterkant ruimte voor nog 2 120mm fans.

Stoffilters ontbreken helaas.

De behuizing bied ruimte aan 2 zichtbare 5,25" bays, 7 verborgen 3,5" bays, 1 zichtbare 3,5" bay en 1 verborgen 2,5" bay.
De bays beschikken over een tool-free systeem waarmee de HD/DVD/SSD eenvoudig gemonteerd kan worden.
http://i.imgur.com/AvtNa9kl.jpg http://i.imgur.com/AZB2QJHl.jpg

Verder is de behuizing geschikt voor ATX en Micro-ATX moederborden en wordt de voeding bovenin de kast gemonteerd. Volgens Cooler Master is dit gedaan om ervoor te zorgen dat daarmee praktisch elke voeding geschikt is voor deze behuizing.

De side panels kunnen eenvoudig verwijderd worden dankzij de thumbscrews waarmee deze bevestigd zitten.

De assemblage
Op naar het echte werk, de assemblage! Eens zien of deze behuizing nog problemen met zich meebrengt.

Bij de kast zit in principe alles wat je nodig hebt. Alle schroeven zijn netjes in het zwart uitgevoerd en er wordt een losse speaker meegeleverd.

De eerste stap is het plaatsen van de afstandsbusjes voor het moederbord.
Aan de binnenkant van de kast staat gestanst welke je nodig hebt voor ATX en Micro-ATX formaat.
Er bevinden zich twee soorten afstandsbusjes in de verpakking.
De handleiding rept er met geen woord over maar het leek mij het meest logisch om de twee busjes met het opstaande randje aan de rechterkant van het moederbord te plaatsen. Hiermee wordt het moederbord dan op zijn plaats gehouden tijdens het vastschroeven. Toch handig.
Cooler Master levert een tool mee zodat je de afstandsbusjes met een kruiskop schroevendraaier kunt vastzetten.
http://i.imgur.com/MUUehFgs.jpg http://i.imgur.com/40lECLOs.jpg http://i.imgur.com/8h67hPws.jpg

Backplate op zijn plaats en het moederbord kan er zo in.
Advies: verwijder EERST de ijzers voor de gewenste PCI-E backplane sloten. Achteraf kan wel maar was toch wat lastiger omdat je wat meer beperkt ben in de ruimte.
http://i.imgur.com/VCuRxJgl.jpg http://i.imgur.com/vYpTLwFl.jpg http://i.imgur.com/sGcJTC6l.jpg
Zoals je ziet hebben ze rekening gehouden met montage van een non-stock cooler en is er een ruime uitsparing aan de achterkant van het moederbord.

De assemblage verliep zonder noemenswaardige problemen.
Ik heb hier slechts twee opmerkingen over.
1) Het moederbord ligt iets verzonken waardoor het in mijn geval lastig is om de, haaks op het moederbord gemonteerde, SATA aansluitingen te gebruiken.
2) Mijn cardreader pas net niet mooi in de behuizing en steekt hierdoor links een heel klein stukje uit. Echt storend vind ik het niet maar dat kan beter. Hij zou links nog iets verder naar achteren moeten maar er is geen mogelijkheid om dat te doen. Misschien dat de gaten net niet helemaal goed zitten.

Na wat nuttige tijdsbesteding aan het inbouwen van de voeding en het wegwerken van de kabels ziet het er dan zo uit:

Mission completed 8-)

Productinformatie van de fabrikant
Cooler Master Force 500

Nette review, maar ik zou toch echt moeten opmerken dat 2 van de minpunten eigenlijk minpunten van je PC-onderdelen zelf zijn en niet de kast. En verder het laatste punt eigenlijk in de specs staat en je het niet echt als minpunt zou moeten zien. :)

Wat ik verder ook persoonlijk een minpunt vind van de (meeste) low-cost kasten is dat de backplates voor de PCI sloten afgebroken moeten worden en je deze niet meer kan terugplaatsen indien nodig is.

[Reactie gewijzigd door Salmon op 21 maart 2013 17:00]

@Salmon
De lengte van de kabels is niet echt een probleem, tenzij je het netjes weg wilt werken. 10 cm langer doet dan een hele boel. Niet zo zeer een minpunt dan misschien maar eerder een mogelijkheid tot verbetering.
De SATA connectors waren in mijn oude kast geen probleem (onhandig dat wel) maar omdat het moederbord in de Force 500 iets verzonken ligt vind ik het toch echt een minpunt van de behuizing. Het past en werkt allemaal wel maar wordt er niet handiger op.

Voor de backplates die je af moet breken is overigens ook geen slotplaat meegeleverd. Eruit is eruit maar de gemiddelde tweaker heeft er vast nog wel een handje van liggen. ;)
Is het een groot nadeel dat de voeding aan de bovenkant zit? Heeft deze kast ook voldoende koeling voor een hd7870XT of dergelijk?
Ik heb zelf een HD6870 en geen problemen met hitte en dan gebruik ik alleen de meegeleverde fan.
De kast is in ieder geval ruim genoeg voor de HD7870XT (HD7990 volgens fabrikant).
Koeling zal met de mogelijke fan uitbreidingen geen probleem zijn verwacht ik.
Je kunt overigens in het zijpaneel ook een fan inbouwen, die zou de hitte er dan gelijk uit kunnen zuigen.
Zelf had ik het nadeel dat tijdens de installatie dat de Fan in de weg zat toen ik de CPU koeler wilde installeren. Ik had net niet genoeg ruimte om de schroevendraaier te plaatsen.

Verder viel een deel van de CPU (micro atx bord) net over de rand van het gat aan de achterkant. Dit had als nadeel dat de mobo eruit moest wilde ik de back beugels van de koeling installeren.

De stoffilters die missen is inderdaad een gemiste kans!

De spacers voor het moederbord wilde niet al te gemakkelijk het schroefdraad in, waarschijnlijk omdat de coating na het tappen is aangebracht. Dus met de hand indraaien lukte hier en daar niet, maar dat moest met een tang.

En het is ook jammer dat de backplates permanent verwijderd moeten worden en niet herplaatsbaar zijn.

Verder valt er weinig op aan te merken met mijn Micro ATX bordje;).

[Reactie gewijzigd door Greybeard op 4 juni 2013 02:13]