ASRock E35LM1 Review

Door dirtbag007 13 maart 2013, 2.207 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Lage prijs.
  • Vrij hoge grafische prestaties (ook onder Windows 7).
  • Klein formaat.
  • Perfecte box om 32bits oldies te spelen of als emulator van consoles te dienen.

Minpunten

• Niet bruikbaar voor high end gaming vanwege te zwakke CPU.

Sub-beoordelingen

Layout Score: 4

Ik heb een week geleden dit bordje met onderstaande componenten gekocht en aan een oude voeding (350W) gekoppeld. Na windows 7 installeren gaf ik dit ding eens een testritje.

Setup:

• Asrock bordje van deze review.
  • WD Caviar Green 1TB 7200RPM.
  • 4GB Kingston ValueRAM 7 Cass Latency.
  • 300W voeding (onbekend B-merk), doorgebrand en als vervanging leverde mijn oude desktop de voeding.
Totaalprijs: 180 euro incl. budget case.

TL;DR
Onderaan staat een video die je misschien wilt zien.

Ik ging eerst youtube afspelen op HD. Maar daar ging het bakje niet goed mee om. Blauw scherm dus. Toen heb ik de CPU max naar 85% van wat hij default moet kunnen gezet (via het handige control panel van ASRock/AMD, weet niet 100% van welke het was), en toen nooit meer een blauw schermpje gehad.

Nadat hij geslaagd was voor de Youtube HD test, ging ik een aantal oldies opstarten. Het lijstje van games die vlekkeloos draaiden:
- Emperor of the Fading Suns.
- Sid Meier's Alpha Centauri.
- Startopia (2001).

Nadat deze goed draaiden, dacht ik een stapje hoger te gaan. Ik heb mijn Homeworld 2 CD uit de stoffige gameskast gepakt (wie gebruikt CD's als je ISO's kan maken) en Homeworld 2 geinstalleerd. Het opstarten ging vlekkeloos.

Ik ging mission 1 spelen (Mothership trials bij Tanis). Overigens speelt de intro vlekkeloos af. Zodra het ingame kwam merkte je toch enige limitaties. Het spel was wel goed speelbaar (ook bij grote battles in Skirmish), maar het haperde wel een klein beetje. Ook moet je een mod zoals Complex 8.#.# niet proberen te draaien.

Grafisch presteert dit bakje enorm goed. Maar je merkt duidelijk dat het bedoeld is om HD films naar een TV te sturen. CPU intensieve taken vindt dit ding niet leuk.

Met deze gedachte heb ik EVE Online geinstalleerd en opgestart. EVE duurde 10 minuten om op te starten (houd hierin rekening met 1 rendering settings wijziging, wat de opstarttijd enorm verlengt. Eenmaal voorbij character selection (en je schip in warp zien) heeft de schoenendoos gamingbak geen problemen meer en zou je zelfs een klein PVP gevecht erin kunnen doen (grote-vloot engagements zijn denk ik te zwaar voor de CPU van dit ding). Ik heb dit opgenomen en zal daar later een filmpje van maken. Scenes veranderen in EVE kost ook veel tijd. Dit is vooral het geval bij docken en undocken. De station een static background geven doet de laadtijd bij docken wel enorm verlagen.

Nadat ik EVE gedraaid had, en wat opnamen had, ging ik eens de video bewerken. Ik heb op het bakje een video in elkaar gestoken en laten renderen. Dit ging verbazingwekkend goed, ook al was het een high-end bewerkingsprogramma (kaliber Sony Vegas Pro, met iets meer toeters en bellen dan Sony Vegas Pro). Je moest wel de previewkwaliteit op laag zetten, maar het dingetje ging er enorm goed mee om. Ik heb vervolgens de video op youtube geplaatst (onderaan deze onderbouwing).

Conclusie:
Mits je geen zware games wilt draaien, dan is dit een perfect bakje. Ik had de mijne bij elkaar voor in totaal 165 euro, alle componenten bij elkaar. Dit is minder dan je voor een Tablet betaalt die zelfs minder kan dan dit goedkope krachtpatsertje. Voor deze prijs kan je ook geen super deluxe ding verwachten, dus voor de prijs zijn de prestaties ver boven verwachting!

Dus wil je niet het nieuwste van het nieuwste spelen, dan is dit het perfecte bordje!

Filmpje met Homeworld 2: http://www.youtube.com/watch?v=LaPbaRALWM4

-Edit 14 maart 2013-
Ik wil even opmerken dat dit bakje incl. beeldscherm 110W slurpt. Gezien dat mijn gaming desktop omstreeks de 700 slurpt incl. beeldscherm, levert dit een besparing op jaarbasis op van ongeveer 300 euro. Met dit bedrag kan je makkelijk ieder jaar een nieuw bakje zoals dit met AMD CPU erin kopen (voor een bakje met een echte multicore AMD CPU moet je hier minimaal 50 tot 80 euro bij tellen, maar dan kan dit bakje ook veel aan. Hier wil ik binnenkort een test van draaien en review van schrijven).

Heb jij ook een ASRock E35LM1?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Wat voor lompe gaming PC heb je wel niet, als ie +500 watt gem. doet?

Heb een vrij lompe PC, en ik moet echt de benchmarks open trekken om over de 250 watt te komen.

Of vergelijk je dit ding met 1 scherm, tov een pc met 3 schermen?
het is een lompe pc idd ;)
Die nieuwe high-end fx amd processor (ik weet even het nummer niet) alleen, heeft al een tdp van 220W. Plaats er 2 of 3 high-end videokaarten bij en je komt wel aan de 500.

Erg lekker voor in de winter :)
mijn gamingdesktop zelf draait op het moment een Amd A10 6800K. Lekker dingetje voor de prijs die je ervoor betaalt.

Alleen moet ik nog flink klooien om linux echt 100% naar wens draaiend te krijgen met de drivers. Maar de laatste keer dat ik dit heel uitvoerig gedaan had was in oktober. Misschien dat ze nu wel nog de paar probleempjes die ik toen tegenkwam gefixed hebben bij Amd.
Intel is veel sneller dan AMD zegt men vaak. Maar mensen beseffen niet dat de a10 processoren ruim snel genoeg zijn voor de meeste toepassingen, waaronder gaming.
Een neef van mij heeft soms 5 virtuele machines draaien. Ja, dan kom je te kort met AMD, maar voor de meeste toepassingen is AMD nog niet uitgespeeld.
Hij draait Star Citizen Hangar prima. Als ie straks Star Citizen fatsoenlijk kan draaien, ben ik al blij.

Als hij volle patat draait dan heeft de A10 met een kleine kast moeite qua airflow. Het zit nu in een antec tower ingebouwd en geen problemen meer gehad met hitte :)
Als je nog eens een filmpje maakt, kun je de camera wat stabieler positioneren, wordt namelijk misselijk van al dat rondgedraai...

Verder bedankt voor de review :)
idd :) goede suggestie :) Denk dat ik dan mijn digitale camera gebruik ipv mijn mobieltje.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013