Lite-On E200-160-05 Review

Door kakanox 3 maart 2013, laatste update op 18 juli 2013, 875 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snel! (maar niet snelste)
  • Goedkoop!
  • 3,5" Bracket meegeleverd

Minpunten

• Niet de snelste (maar wel snel!)
  • Weinig informatie, mogelijk ook weinig ondersteuning?

Sub-beoordelingen

Kortgeleden was ik bezig met de vervanging van mijn werkstation. Ik werkte alweer enige tijd op een laptop, lekker mobiel. Gezien zowel mijn LAT-relatie als m'n bedrijf een einddatum kregen in the database of life (beide vrijwillig ;) ) was die portabiliteit een stuk minder noodzakelijk.
Wel begon ik mij te storen aan de schermresolutie van 1366x768 en het feit dat ik last van m'n nek kreeg omdat ik hele dagen omlaag zat te kijken (ja ik weet 't, dat zou allebei op te lossen zijn met een dock).
Qua processorkracht kwam ik met een i5-540M niks tekort, maar de schijf mocht een stuk sneller. Om die redenen heb ik het besluit genomen om een nieuw werkstation te bouwen van het geld dat ik terugkreeg voor die laptop en nog wat andere onderdelen. Budget ca. 500,-, de eisen waren:
- vergelijkbaar qua processorkracht
- 2x Full HD IPS monitoren
- een SSD van minimaal 180GB (maar liever 256).

De SSD was er bijna uitbezuinigd, tot ik deze Lite-On tegenkwam...

Mijn excuses voor de slechte foto's, ex-profotograaf onwaardig maar ik had haast :-)

Doel van deze review
Er was nog geen enkele review van de Lite-On te vinden en ik heb het apparaat dus compleet op de gok aangeschaft, puur vanwege de prijs. Op het formaat heb ik 20GB toegegeven maar met een prijsverschil van 40,- naar de Intel 330 180GB - goedkoopste concurrent van m'n E200 - en mijn goede ervaringen met andere (goedkope) producten van Lite-On leek me dit wel een veilige keus.
Nu ben ik geen hardwaregoeroe, maar ik werk wel met veel verschillende computers en ik red me aardig met software. Ik denk dat ik dus een aardig beeld kan geven van hoe deze SSD presteert.

Uitpakken
De SSD zit in een klein kartonnen doosje met daarin een plastic verpakking waar de SSD in ligt. Gelukkig is dit niet zo'n scheurverpakking die niet te scheuren is, maar gewoon een in vakken verdeeld dingetje waardoor de SSD niet door de doos vliegt.
Verder bevat de verpakking een handleiding, een stapel schroefjes in kleine zakjes en een 3,5" bracket (argh... ik had apart een bracket meebesteld. Nou ja, komt wel weer van pas :) )

http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/73190/23282.thumb.jpg http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/73190/23283.thumb.jpg

Het apparaat zelf is een klein (2,5", normale dikte), ontzettend licht kunststof doosje met de gebruikelijke SATA-aansluitingen aan de achterzijde. Het voelt stevig aan en de behuizing moet volgens mij geborsteld en in pianolak gespoten aluminium gelijken maar voelt daarvoor te "warm" aan.

Op de achterzijde staat de bouwdatum en hieruit maak ik op dat mijn SSD toch een klein jaar ergens in de schappen heeft gelegen.

Specs
Wat zit er in dat doosje? Ik kan best een kabeltje solderen, met de logica achter mechanica ben ik erg goed en een motorblok demonteren en monteren lukt ook nog wel... maar verder ben ik lomp. Het leek me dus niet verstandig een SSD waar geen enkel gegeven over bekend is m.b.t. kwaliteit/betrouwbaarheid meteen al open te schroeven (gezien ik dan het garantiezegel verbreek...), daarom even wat ik na wat googlen gevonden heb:

De Lite-On E200-160-05 wordt (net als kleine broer E200-080-05) gemaakt door PLDS, een bedrjif dat niet alleen deze SSD's schijnt te maken, maar ook die van Plextor en Corsair. Hoe de bedrijfstructuur verder in elkaar zit weet ik niet, maar zoals ik in een andere review ook teruglees positioneert Lite-On zich meestal als prijsvechter met kwalitatief goede producten.

Het apparaat schijnt technisch sterk op de Plextor M3 SSD's te lijken, maar heeft een andere capaciteit nl. 160 GB (al is er ook een 80GB variant). Er zit dus een Marvell controller in en Toggle Mode NAND geheugen (dat laatste zegt mij persoonlijk niets).

Instellingen
Gezien we op mijn werk allemaal over een SSD beschikken heb ik even overleg gehad met de systeembeheerder m.b.t. het fenomeen dat hij over-provisioning noemt. Hij gaf aan dat dit met bepaalde oudere typen SSDs noodzakelijk was om de betrouwbaarheid te kunnen waarborgen, maar dat dit bij de Samsung 830 al niet meer nodig is en bij mijn Lite-On vermoedelijk ook niet. Mijn partitie meet dus 149 GB (belangrijke data komt op mijn andere harddisk, dus in het ergste geval moet ik een keer garantie claimen en opnieuw installeren).
Wel heb ik n.a.v. een review die ik ergens op Tweakers vond een instelling voor agressieve powersaving in het UEFI uitgeschakeld.

Warmte- en geluidsproductie
De SSD is volledig stil en de temperatuur blijft laag. Ik heb de SSD direct op de bodem van mijn behuizing geschroefd en de voeding zuigt z'n aanvoerlucht hier eerst overheen; ik voel letterlijk geen verschil in temperatuur tussen de behuizing van de SSD en de behuizing van mijn computer.

Bovenstaande resultaten m.b.t. warmte-/geluidsproductie zijn behaald mét een aangesloten voedingskabel

Benchmarks
Hier zaten jullie natuurlijk op te wachten (of zijn jullie direct heen gescrolld :+ ).

Lite-on geeft zelf op dat er met 510MB/sec van de schijf gelezen moet kunnen worden en met 240MB/sec naar kan worden geschreven. Deze specs zijn niet meer helemaal van deze tijd, maar nog altijd heel veel beter dan de snelste harddisks van dit moment. Met name met (sequentiële) schrijfacties blijft de Lite-On nogal achter bij bijvoorbeeld de Samsung 840 Pro, maar daar is de prijs dan ook naar.

BELANGRIJK: Ik moet jullie direct al even teleurstellen; ik heb het sterke vermoeden dat de SSD bij mij op de een of andere manier in SATA-300-modus draait.

Update: Dit blijkt simpelweg te liggen aan het feit dat mijn moederbord geen SATA-600 ondersteunt...

De transfersnelheden komen namelijk verdacht dicht in de buurt van die 300MB/sec.:

Deze test heb ik gedraaid direct na de Windows-installatie, maar dus wel van m'n bootdisk. Hierbij valt mij op dat sequentieel schrijven inderdaad met 236,31 MB/sec gebeurt. Héél dicht bij de fabrieksopgave. Lezen blijft steken op 267,06 MB/sec. Dat is verre van 510 MB/sec, maar zoals ik al aangaf heb ik het sterke vermoeden dat m'n interface hier de bottleneck vormt.

Om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen heb ik even een DVD-ISO heen en weer gekopieerd tussen een geleende snellere SSD (Samsung 840 Pro 256GB) en de Lite-On. Gezien ik hardwaretechnisch niet heftig onderlegd ben weet ik niet of het iets zegt, maar de transfers blijven dan steken op 227 MB/sec (naar de Lite-On toe), en 291 MB/sec (naar de Samsung toe). Dat getal is simpelweg wat ik zie staan in het Windows overdrachtsscherm.
Ik heb prestaties op vier sterren gezet omdat de Samsung zich hier duidelijk de baas toont.

Hoe presteert dat nu in de praktijk?
Waar ik wél heel erg blij mee ben zijn de accesstimes; nihil. Na de eerste installatie gaan boots ineens waanzinnig snel, nog veel sneller dan met de Seagate Momentus XT die ik eerder gereviewed heb. De snelheid is er ook direct, de disk hoeft niet te "wennen" aan zaken die ik vaak gebruik en ook de onverklaarbare wachttijden (voor bestanden die blijkbaar niet in de cache zitten) die die hybride-schijf zo nu en dan had ervaar ik hier niet. Dit werkstation werkt daardoor prettiger en voelt veel sneller aan dan de laptop in kwestie deed (i7-720QM, 2x4GB DDR3-1333).

Als vergelijkingsmateriaal heb ik verder mijn werkstation op kantoor: Een HP Z210 Workstation met Intel Sandy Bridge Core i7-2600K, 2x2GB DDR3-1333 RAM en een Samsung 830 256GB SSD.

Mijn (veel lichtere) werkstation thuis voelt even snel in gebruik! Applicaties die ik start zijn er meteen (ook Photoshop en Lightroom). Ik denk dat ik daarmee een conclusie gevormd heb en deze review moet beëindigen:

Tenzij je specifiek op zoek bent naar enorme transfersnelheden is een goedkope SSD een hele goede investering voor ieder systeem dat er nog geen heeft. De winst zit 'm zeer zeker in de accesstijden. Ik ben ook overtuigd van de meerwaarde van deze schijf t.o.v. bijvoorbeeld de Seagate Momentus XT. Voor 94 euro (ten tijde van reviewen) val je hier echt geen buil aan.

Zodra ik meer weet (buiten "als aanvulling op m'n review van gisteren: hij doet het nog :P") over de betrouwbaarheid zal ik deze review updaten.

Update Juli 2013
De behoefte aan een goede laptop was toch niet zo klein als ik verwacht had, ik heb e.e.a. dus weer omgegooid. Ook overwoog ik om deze SSD te verkopen en een nieuwe 7mm dikke 128GB aan te schaffen van het overgebleven geld; ik kwam er echter met geen enkele koper uit over de prijs dus de Lite-On is gebleven.
Inmiddels is mijn werkstation uit elkaar gehaald en de SSD toch weer verplaatst naar een laptop (die overigens - behalve qua beeldkwaliteit en schermoppervlak - niet onderdoet voor mijn oude werkstation, terwijl de kosten minder zijn!).

Dit betreft een Acer TravelMate P253, met Intel Core i3-3110M processor (Ivy Bridge), 4GB RAM en een 320GB 5400rpm Seagate harddisk.

De SSD heb ik gemonteerd in een HDD Caddy en (met veel moeite) voorzien van een verse Windows 8 x64 installatie.

Ook hier is de SSD vele malen sneller dan de harddisk, maar komen de resultaten niet in de buurt van wat opgegeven is. Helaas heb ik wederom getest met de SSD geïnstalleerd als bootdisk, dit kan de prestaties uiteraard negatief beïnvloeden. Daarnaast weet ik in dit geval niet of de schijf aan een SATA2 of SATA3 interface hangt (gezien deze in de DVD-drivebay zit en niet in plaats van de oorspronkelijke HDD past):

Het systeem voelt echter véél sneller aan dan mijn oude systeem met Windows 7. De sprong in performance is enorm.
Ik denk dat dit verschil deels aan Windows 8 kan worden toegeschreven.

Wat betreft betrouwbaarheid heb ik nog steeds niks te klagen over de Lite-On, ik vind het ronduit jammer dat ze inmiddels niet meer nieuw te koop zijn.

Heb jij ook een Lite-On E200-160-05?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Een oplettende lezer (en goede vriend) meldt me zojuist telefonisch dat mijn moederbord simpelweg geen SATA-600 ondersteunt. Ik heb hier niet op gelet bij aanschaf. Kan op dit moment ook niet zeggen dat ik echt iets mis, behalve voor deze review dan....

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013