Apple MacBook Pro 2012 15" Ci7 3615QM Review

Door DaemonAngel 1 maart 2013, laatste update op 21 augustus 2013, 4.198 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Stevige laptop
  • Lange batterijduur
  • Groot en goed werkend touchpad

Minpunten

• Lage resolutie scherm
  • Vaak niet compatibel (aansluitingen of software)

Sub-beoordelingen

3.1 Onderbouwing van mijn keuze
3.2 Kleine keuzehulp guide
3.3 My 2 cents
4. Bronnen

Update 21/08/2013 : upgrade naar SSD en 8 gb RAM (details hieronder in de overeenkomstige secties)

1. Inleiding

Ik was zeer lang aan het twijfelen tussen zowat elk product in het Mac gamma.
Omdat ik zoveel erover heb zitten lezen online en zelf ook een forum topic erover begonnen heb waar ik nuttige hulp gekregen heb van mede tweakers - link: Macbook pro retina of iMac -
wou ik deze informatie even kort samengieten in mijn review. Mensen die zoals ik twijfelen wat te kopen zijn hiermee hopelijk wat geholpen.
Ik heb de informatie onderaan geplaatst Onderbouwing keuze.

Als de macbook eenmaal langere tijd gebruikt is zal ik mijn ervaringen over de overstap van windows 7-8 naar iOS geven en mijn ervaringen met het toestel en dus zal de review geupdate worden met nieuwe secties.

2. Review MBP:
Toestel: 15” regular Macbook Pro 2012
pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 15" Ci7 3615QM

2.1 Eerste indruk
Het toestel zat in een mooie strakke doos verpakt. De stijl is dezelfde als bij de iPad.
Heel mooi het toestel onmiddelijk in het zicht als je de doos opendoet. Niet teveel prullerij om aan alles aan te komen en alles ligt mooi gesorteerd.
Zeer clean dus zeer kenmerkend voor Apple (bij smartphones merk ik wel dat HTC dit ook doet nu).

Je kan het toestel uit de doos pakken, opstarten en na 5 minuten ben je aan het werk.
Hierin merkte ik wel onmiddelijk het verschil met een windows laptop (al is deze ervaring nu natuurlijk wel minimum 4 jaar oud). Daar moest je eerst vanalle boekjes en prullen wegleggen voor je je laptop kon nemen. Deze zat dan ook vaak in van die kartonne of piepschuime hoeken om hem te beschermen.
Het lange wachten met installeren en updates was deze keer ook niet aanwezig (wat ik wel aangenaam vond).
Na een paar startschermen waar ik het land en de taalinstellingen kon kiezen was de laptop opgestart.

Wat ik persoonlijk wel wat mis (aanwezig bij de HTC smartphones in de sense schil) is een soort van wizard waarmee je even kort je email accounts, kalender e.d. zou kunnen instellen. Dan is dit klaar voor alle programma's ipv voor elk programma dit apart te moeten instellen. Natuurlijk geen ramp, maar ik zou het een toevoeging vinden.
Momenteel krijg ik bijvoorbeeld mijn Gmail kalender maar niet geselecteerd in de opties en geeft hij telkens een verbindingserror. Hopelijk snel een reactie met een oplossing. Fixed! Bedankt Google! De kalender werkt dus nu.

Wat ik persoonlijk ook vind dat aangepast mag worden is dat de firewall standaard uitgeschakeld is. Ik schuim graag al de instellingen eens door, maar ik vermoed dat veel Mac gebruikers (natuurlijk niet de tweakers) dit niet doen en dan heb je dus geen firewall aanstaan.

2.2 Bouwkwaliteit
De MBP voelt enorm stevig en solide. Je kan het scherm openklappen zonder dat de onderkant omhoog wipt. Dit is een aangename toevoeging.
De onderkant van het toestel kan je iets indrukken (itt tot bij de retina's waar ik dit niet bij merkte).

De spacebar voelt bij mij wat vaag aan en is misschien een mankement maar ga ik me overzetten.

Verder geen opmerkingen. Wat natuurlijk te verwachten is wegens de zeer goede bouwkwaliteit van de MBP van Apple. De unibody sprak me altijd al aan.
In vergelijking met andere merken heb ik momenteel (ook in de winkel) geen gelijkaardige bouwkwaliteit gezien. Mijn Lenovo Thinkpad is wel van eenzelfde bouwkwaliteit, maar door het gebruik van plastiek ipv aluminium voelt hij minder high end aan. Wel heeft het toestel geen last van de onderkant die indrukbaar is (op geen enkele plaats van de body) itt de MBP die op sommige plaatsen wel indrukbaar is.

Kleine kanttekening wel dat de Lenovo Thinkpad (T420) ook in de buurt van de prijs van de 13" komt van apple.

Het aluminium is wel extreem krasgevoelig. Geen idee hoe het komt want hij heeft alleen nog maar op mijn bureau gestaan, maar ik heb al een krasje van een halve cm bovenop de laptop.
Op dit punt is het plastiek van de thinkpad (die zwaar mishandeld wordt door mij want het is niet mijn laptop) wel beter. Het voelt minder premium maar blijft er wel beter uitzien.

2.3 Hardware

2.3.1 Poorten

poorten
Van links naar rechts:
+ Magsafe adapter: Zeer handig iets. Dit is waar je de voedingskabel in de MBP steekt, maar deze wordt vastgehouden dmv een magnetische aansluiting. Dit zorgt ervoor als er iemand tegen je kabel loopt dat deze losschiet en niet van tafel valt.
+ Ethernetaansluiting: dit is soms wel handig vermits niet overal draadloos internet beschikbaar is. Op het werk en op de universiteit is het vaak nog met een kabel dat je moet inpluggen.
(?) Firewire: dit gebruik ik niet echt dus heb ik geen mening over. Dit mocht van mij eerder een HDMI uitgang zijn.
(?) Thunderbolt: eerder een minpunt voor mij vermits ik geen thunderbolt aparaten heb en dit ook niet van plan ben om te kopen. Puur Apple connector.
+/- USB 3.0: Pluspunt is dat het USB 3.0 poorten zijn, Minpunt is dat het er maar 2 zijn, wat voor mij bij een professioneel toestel wel te weinig is.
+ SD kaartlezer
+ Audio in en Audio uit
+ De batterijledindicator: zeer handig eigenlijk om even snel te checken hoeveel batterij je nog hebt voor je je laptop meeneemt.
- HDMI missing: grootste minpunt in mijn ogen is het missen van een VGA of HDMI output. Op deze manier moet je zo een kabeltje kopen (10-20 euro) en je moet zien dat je het altijd bij hebt om ergens te presenteren. Dit gemis van een universele aansluiting heeft er al vaak toe geleid dat een presenator die een Mac gebruikte in de problemen kwam omdat de aansluiting niet compatibel was of dat het niet werkte. (voor een toestel gericht op de professionele markt is dit een gemis)

2.3.2 Scherm
Hier kan ik kort in zijn: teleurstellend!
Ik wist natuurlijk dat ik de enorm lage resolutie van 1440x900 ging krijgen. Maar desondanks vind ik in een laptop van 1700 euro dit eigenlijk onaanvaardbaar. Ik vermoed dat dit niet geupgrade is met het oog op de introductie van de retina schermen (om het verschil groot genoeg te houden) maar de high res schermen zouden echt geen optie mogen zijn.
Mijn 14,4" Thinkpad heeft een resolutie van 1366 x 768 en de pixels zijn niet echt te zien itt tot bij de MBP waar je duidelijk in tekst het verschil ziet dus dit is wel een serieuze misser.
Ik deze resolutie op de Thinkpad perfect werken voor de mensen die ge´nteresseerd zijn.

De kleuren zien er wel zeer mooi uit en het scherm zorgt er wel voor dat deze er precies afspatten.

Over de glossy vorm kan ik ook heel kort zijn: zeer handig om je haar even goed te leggen want zelfs op hoge helderheid kan dit perfect dienst doen als spiegel.

MBP scherm hoogste helderheid

Je ziet op deze foto duidelijk wat ik bedoel. Ze is genomen in een ruimte zonder rechtstreekse lichtinval. Je ziet hoe donker het is. Er brande alleen een lamp en toch zie je een zeer duidelijke reflectie.
Mensen die zich hier aan irriteren of die met sterke lichtinval op hun scherm zitten moeten ZEKER overwegen om de matte versie te nemen (met zeker overwegen bedoel ik dan, de glossy vorm niet kopen). De aangenaamheid van een mat scherm zie ik onmiddelijk als ik op mijn thinkpad werk. Hieronder zie je een foto waar ik mijn Thinkpad en de MBP naast elkaar gezet heb. Beide schermen op de hoogste helderheid. Je ziet goed dat de MBP een hogere helderheid haalt, maar dat de Thinkpad dit niet nodig heeft dankzij het matte scherm.

MBP en Thinkpad scherm hoogste helderheid

Omdat ik niet buiten werk en vaak mijn (niet glossy) samsung scherm eraan koppel was dit voor mij het extra geld niet waard.

2.3.3 Trackpad
Schitterend!
Dit is de reden dat ik destijds mijn zusje ook een Macbook air heb aangeraden.
Daar waar de meeste laptops (mijn Acer en mijn lenovo Thinkpad) onwerkbaar zijn zonder extra muis werkt de MBP super met alleen zijn trackpad.
Het is groot genoeg om te gebruiken. De multitouch werkt zeer goed en herkent je gestures zo goed als altijd.
Scrollen, zoomen (maar het scrollen is voor mij het belangrijkste), en gebaren met meerdere vingers om allerhande handelingen te verwezenlijken.
Klikken kan je via tap en doorduwen op je touchpad wat een fysieke klik veroorzaakt. (Ik gebruik beide methods).

Het werkt dus simpelweg gewoon aangenaam.

Zo goed dat ik als externe muis (behalve voor te gamen) een trackpad van Apple aangekocht heb.

De werking kan ik niet goed weergeven natuurlijk maar de grootte van een trackpad is zeer belangrijk ook. Hieronder 2 foto's die het verschil weergeven tussen de Thinkpad en de MBP.

2.3.4 Performance
Voor benchmarks verwijs ik naar bronnen die hier beter in zijn dan ikzelf.
(geen copy hiervan gedaan, kwestie ere wie ere toekomt)

Mijn eigen ervaring hiermee is dat het systeem snel is (lekker interessante constatatie :-), mijn thinkpad en Acer zijn namelijk in gewoon gebruik even snel).
League of legends draait op 60 fps bij de allerhoogste settings.
Verder is het maar standaard gebruik en de basic fotobewerking had even goed op een standaard 13" gekunnen.

4 GB RAM vind ik weinig weer dat je krijgt voor hetgeen je betaald. Gelukkige kan je zelf upgraden bij dit model en kost RAM niet veel (tenzij bij Apple)

Ook is de GPU en CPU in deze prijsklasse niet echt WOW. Het is een snelle CPU en een goede GPU, maar zoals alle windows gebruikers wel kunnen beamen kan je voor dit geld of meerdere laptops kopen of een veel snellere.
Maar thats just the way it is. Hetzelfde geldt voor zoveel zaken die je koopt.

UPDATE: De 4 GB ram is geupgrade naar 8 gb ram. Zoals ik eerder aangegeven had is de 4gb ram maar een beetje magertjes en ik merkte dat ik toch wel wat meer ram zou kunnen gebruiken. Om deze reden heb ik dan aftermarket (veel goedkoper als bij apple) geupgrade.
Ik heb gekozen voor de crucial ram http://www.crucial.com/eu...?mtbpoid=2DD5A396A5CA7304 . De reden hiervoor is dat deze een goede reputatie heeft maar dat deze ook zeker mac compatibel hoort te zijn. Bij de Kingston is de voltage iets anders, namelijk 1,5V ipv de 1,35 zoals hier het geval is en zoals het geval is in de standaard Mac Ram. Gaat dit iets uitmaken? Waarschijnlijk niet, maar als je toch moet kiezen kan je al even goed zo kiezen.
Je kan rechtstreeks van die site bestellen en dit wordt snel geleverd. Iets van een 70 euro betaal je dan voor 8 Gb ram.

De standaard 5400 rpm harde schijf die erin zit vind ik in een toestel van deze prijs echt wel schandalig. Ik heb een oudere en goedkopere acer die een betere harde schijf heeft. Zoals alle upgrades van bij apple is ook de SSD upgrade keuze te duur voor wat je krijgt.
Daarom heb ik nu pas de harde schijf vervangen door de SSD.
Ik heb gekozen voor de Samsung 840 EVO 250 gb. Ik had hiervoor al interesse in de samsung 840 lijn van SSDs, maar vond de 840 dan nog net onder presteren en de 840 pro net iets te duur. Kwam daar de 840 evo langs die beide werelden voor mij combineert.
De positieve review hier op tweakers gaf ook wel de doorslag reviews: Samsungs nieuwe 840 EVO-ssd's: moeilijk te verslaan

De installatie is gemakkelijk. Zelfs voor een onhandige persoon zoals ik. Wel heb je de juiste tools nodig (00 philips en een pentalobe).

Eenmaal ge´nstalleerd draait het systeem eindelijk aan de snelheid zoals ik verwachte. Alles opent snel, opstarten gaat onder de 60 seconden en afsluiten is onder de 10 seconden. Het openen van safari gebeurt ook onder de 2 seconden.

Ik zal mijn best doen om een uitgebreidere review te schrijven van de SSD als ik de tijd vind en hier ineens een linkje zetten.

Momenteel zult u het er mee moeten doen dat ik de upgrade zeker zijn geld waart vind. Als je twijfelt maar toch wat extra snelheid wilt zou ik zeker de moeite doen om die 156 euro te investeren in deze SSD. De ram helpt, maar de SSD deed het.

2.3.5 Batterij
Hij is nog niet zo vaak ontladen en opgeladen geweest dus dit kan nog veranderen.
Hier is in 'professionele' reviews ook meer over gezegd. Zelf haal ik 6 uur zoiets als ik surf. Ga ik mijn 650M GPU gebruiken kom ik rond de 3 uur terecht.
Dit zijn zeer goede tijden en toch zeker een belangrijke reden waarom ik een MBP gekozen heb.
Mijn thinkpad haalt iets van een 4 uur dus in verhouding met deze 14,4" laptop doet de 15,4" MBP het zeer goed.

2.3.6 Toetsenbord
Het typische MBP toetsenbord typt aangenaam. Momenteel vind ik de travel in de toetsen nog iets te weinig maar ik vermoed dat dit gewoon wennen is.
Een grote misser vind ik wel de hardware 'delete' toets.
Deze gebruik ik op mijn Thinkpad voortdurend (veel schrijfwerk) en dit mis ik wel op de MBP. Dit hadden ze wel echt mogen laten staan hoor.

2.3.7 Warmteproductie en ventilator
Hij is lekker stil en en onaangenaam warm.
Ik speelde een uurtje league of legends en heb letterlijk mijn vingers verbrand toen ik eens even wou voelen hoe warm hij nu geworden was.
De fans bleven braaf stil (2000 rpm) en de temperatuur van de onderdelen was volgens iStat niet boven de 80░C, maar het toestel zelf was aan het scharnier en links aan de onderkant onmogelijk warm.
Dit is dus zoals Apple zelf aangeeft geen laptop maar een notebook. Op je schoot is dit niet doenbaar.

Hij was wel heel de tijd enorm stil, ik hoorde de fans niet. Ik vermoed dat de HD meer geluid maakte. Dit is wel super tijdens het surfen of tijdens niet belastende zaken want je hoort je laptop niet koelen.

Dat mijn fans stiller zijn dan mijn HD maar mijn laptop gloeiend heet is moet voor mij niet, dus dit ga ik nog aanpassen dat hij de max temp anders instelt.
Iets meer lawaai (3000 rpm fans) maar geen geschroeide tafel mag van mij.

Nogmaals even kort de vergelijking met mijn thinkpad. Deze is even stil in standaard gebruik als de MBP.
Mijn Acer maakt beduidend meer lawaai.

Inhoud

Conclusie: puur specsgewijs is het niet echt waarde voor je geld. Maar als dat is wat je zoekt zit je toch fout bij Apple (al is bijvoorbeeld de 27" iMac wel een betere 'bang for the buck').

2.4 Windows <-> OS X
In deze sectie beschrijf ik hoe de overstap van windows naar het Mac operating system Mountain Lion is verlopen voor mij.
Wat in mijn ervaring positief en wat negatief is aan beide operating systems en wat ik nu verkies.

Korte achtergrond: ik heb sinds windows 95 altijd met de verschillende windows systemen gewerkt. Met alle versies heb ik gewerkt, maar met windows Vista het kortste. Verder ken ik Apple enkel van op mijn iPad en mijn vader zijn iPhone.

Om de vergelijking te maken ga ik me beperken tot Windows 7 en Windows 8 omdat deze me het relevantste lijken. Mijn uitgebreide ervaring met Windows 8 kan u hier terugvinden productreview: Microsoft Windows 8 NL OEM 32 bit review door DaemonAngel.
Aan de Apple zijde is het Mountain Lion. Simpelweg omdat dit het operating system is dat op mijn computer stond ge´nstalleerd.
De reden ook dat ik Windows Vista niet gebruik in de vergelijking is omdat ik dit een verschrikkelijk slechte versie vind. Ik heb zeer lang met XP gewerkt (tot ik kon overstappen naar 7 zonder Vista al te lang te moeten gebruiken, enkel voor nieuwe install). Ik begrijp best waarom Apple in het Vista tijdperk zoveel aanhangers bijgekregen heeft.
Van Windows XP was ik zelf altijd heel tevreden, maar Windows 7 is het eerste Windows operating system waar ik enorm tevreden van was en dat op alle vlakken vlekkeloos draaide (bij mij). Ook voegde het (voor mij) een aantal zeer nuttige features toe. EÚn daarvan is het split screen van documenten door ze naar de zijkant van het scherm te slepen. Dit is iets dat ik via een app moet installeren op mijn Mac. Het is mogelijk, maar niet standaard.

Ik was dus enorm tevreden van Windows 7 en van Windows 8 en de overstap naar Mac is puur gedaan uit nieuwschierigheid.

Een uitgebreidere review en mijn ervaringen met Mountain Lion zal in een aparte review gedaan worden en als deze af is komt hier de link ernaar.

Ik heb momenteel geen voorkeur voor 1 van de 2 systemen. Om eerlijk te zijn ben ik net zo gelukkig met Windows 7 of Windows 8 als Mountain Lion.
Als ik eerlijk ben, dan ben ik eigenlijk wel wat teleurgesteld. Dit is vermoedelijk de schuld van de grote hype rond Apple en de negatieve feedback dat Windows heel de tijd krijgt, maar ik vind Mountain Lion niet direkt beter dan deze Windows systemen. Beide systemen draaien volledig stabiel bij mij en ze werken alle 2 even snel. Ze werken op een andere manier, maar bij geen van de 2 heb ik iets dat me stoort.

Zoals in deze review wordt aangegeven (en een gevoel dat ik ook wat deel) is dus Microsoft grote veranderingen aan het doorvoeren in zijn systeem waar Apple kleine tweaks doorvoert. Dit zie je precies ook in het iOS waar android en windows grote veranderingen doorvoeren en Apple niet echt iets speciaal implementeert.

Nu is het met de multi touch en de grote trackpad van Apple moeilijk te vergelijken met deze bij Windows omdat ik nog niet lang met een Windows 8 laptop met touchscherm en groot touchpad gewerkt heb. De korte ervaring leert me dat ik beide systemen even goed vind op dit vlak.
Als je de XP versie op mijn Thinkpad met de kleine touchpad neemt, dan wint Apple. Maar dit is in mijn ogen appelen met peren vergelijken.

Conclusie: Mountain Lion VS Windows 8 --> Gelijkspel

2.5 Conclusie

Ik vind het design van de laptop enorm knap en ik ben ook zeer tevreden met de bouwkwaliteit ervan.
Het touchpad en het operating system werken beiden zeer goed samen en dit zorgt voor een aangename (muisloze) bediening.
De temperatuur buiten beschouwing gelaten zorgen ervoor dat dit een laptop is die je handig op je schoot kan gebruiken.
Ondanks zijn grootte van 15" voelt hij helemaal niet lomp aan. Al is dit wel het geval na het vastnemen van de 15" retina.

Ik ben dus zeer tevreden met de laptop.

Deze positieve punten gecombineerd met de slechte kwaliteit van het scherm praten de zeer hoge vraagprijs wel niet goed.
In mijn ogen is deze te hoog voor wat je krijgt. Als je voor deze prijs een macbook met een beter scherm kreeg (high res als minimum) dan vind ik de vraagprijs aanvaardbaar.

Zelf heb ik de macbook dankzij de mediamarkt actie aan 1540 euro kunnen kopen en daarmee ben ik wel tevreden. Aan de (belgische) prijzen van 1829 euro (niet student) en 1720 euro (student) zou ik hem zelf niet kopen.

Als de retina modellen de standaard modellen gaan vervangen en de prijs van de retina daalt wat dan zie ik mezelf in de toekomst weer een macbook kopen. (Natuurlijk gaat de innovatie langs de kant van Microsoft ook wel blijven meespelen.)

Deze aankoop heeft me dus niet voor eeuwig een Mac gebruiker gemaakt, hiervoor spelen de minpunten nog teveel mee (waar prijs en compatibiliteit een belangrijke factor zijn voor mij).

Mijn mening over wat te kopen binnen het Apple segment kan je hier onder lezen.

3. Onderbouwing keuze:

3.1. Onderbouwing van mijn keuze
3.2. Kleine keuzehulp guide
3.3. My 2 cents

3.1. Onderbouwing van mijn keuze

Ik heb dus gekozen voor de regular/classic MBP (cMBP).
Er zijn verschillende factoren waardoor ik deze gekozen heb, maar de voornaamste is subjectief.
Hieronder even kort mijn denkproces uitgelegd.

Doel nieuwe Mac:
Ik gebruik mijn huidige 18,4" Acer 8930g laptop altijd aan mijn bureau, aangesloten aan een Samsung Syncmaster PX2370 (http://reviews.cnet.com/l...4505-3174_7-34048108.html) samen met een surround systeem van Logitec en een G500 Logitec en Logitec wave keyboard.

Je kan dus stellen dat mijn desktopvervang systeem compleet is.
De laptop bleef dan ook voornamelijk op zijn plaats staan en hij werd gebruikt voor wat games (vb. Leage of Legends [LoL], Bioshock, Prototype) en veel series en films tijdens de paar uur vrije tijd in de week. Voor dit zou het nieuwe toestel dus ook gebruikt worden.

Voor mobiel gebruik heb ik momenteel mijn iPad 2.

Beste koop:

Na deze uitleg zou je veronderstellen dat de beste aankoop de 27" iMac is.
Dit toestel staat altijd vast, heeft een enorm groot knap scherm dat super is voor filmpjes en series en is hardwarematig enorm sterk voor toch wat te gamen.

De 21,5" iMac was snel afgeschreven doordat ik een screen downgrade zou moeten doen dan en ook omdat op meerdere fora en in reviews (cfr. tweakers review reviews: Apples ultradunne iMacs getest) gemeld wordt dat het beter is om de basis 27" iMac te kopen dan een geupgrade 21,5" iMac (er vanuit gaande dat de plaats ervoor is).
Ook is het voordeel van de zelf upgradebare RAM belangrijk en de 7200rpm standaard HD.

Nu heb ik deze iMac zelfs opzij laten leggen en was ik van plan deze te kopen, maar ik heb uiteindelijk met de Saturn korting de standaard 15" MBP (cMBP) gekocht. Verder over waarom hieronder.

cMBP:

Ik was altijd al verliefd op het design van de MBP en de iMac liet mijn hart niet echt sneller slaan.
Ook wou ik toch nog de mogelijkheid behouden om mobiel te werken en vermits ik al in het bezit ben van een kwalitatief groot scherm heb ik toch maar besloten om voor de cMBP te gaan. Om eerlijk te zijn is de 27" ook een formaat te groot voor mij. Als er een 24" iMac was had ik de keuze snel gemaakt. Het past simpelweg niet aangenaam op mijn bureau.
Deze cMBP zou ook perfect moeten voldoen voor mijn huidig gebruik en kan ik altijd upgraden naar de toekomst toe.

Conclusie: ik was gewoon verliefd al op de MBP. Net zoals Apple kiezen niet echt 100% objectief te verdedigen valt is dit voor mijn keuze voor de MBP ook.

13" vs 15":

Voor de opkomst van de retina MBP (rMBP) en zeker voor de prijsverlaging was de 13" rMBP geen optie. Toen was de 13" cMBP het doel.
Na de komst van de 13"rMBP wou ik deze kopen. Maar na veel reviews ben ik hier van af gestapt wegens te lage prestaties voor hetgeen ik wou doen (vooral de mogelijkheid voor die paar games).

Ook vond ik het scherm uiteindelijk te klein als die niet aangesloten zou zijn (voor het werk heb ik een 14,4" Lenovo thinkpad en dit vind ik het minimum).

Conclusie: Dus het was minstens 15", voor screen real estate en voor prestaties.

cMBP vs rMBP:

Origineel was (zoals in het forumtopic kan gelezen worden) de keuze tussen de iMac en de rMBP.

De rMBP heeft een prachtig dun design en ik was onmiddelijk verliefd in de winkel. Het scherm was ook enorm knap.
Hij is 300 euro duurder dan de cMBP maar hij heeft al een SSD en RAM upgrade, wat de prijs perfect gelijk trekt (RAM: 50 euro, SSD: 200 euro).

Waarom dan niet gekocht?
Momenteel zijn er naar mijn zin nog teveel problemen met de rMBP. Voorbeelden hiervan zijn Image retention (IR) of ghosting. Ook de lag in het systeem stoorde me enorm. Ik heb dit getest in de winkel met de normal naast de retina en het verschil was duidelijk merkbaar;
Desondanks dat er enorm veel mensen super tevreden zijn van hun rMBP ben ik toch geen voorstander van early adopter te zijn bij Apple (cfr. Macbook air). Naar mijn idee loopt Apple voor op de hardware (zoals bij de air toen).

Daarboven komt nog dat de laptop voornamelijk in clamshell gebruikt zou worden en dat ik eigenlijk de RAM upgrade en SSD niet onmiddelijk nodig heb. Hierdoor mis ik dus de voordelen van de retina en wegen de nadelen des te meer door (de nadelen die ik bedoel zijn dan de early adopter bugs en het onvermogen zelf nog dingen te vervangen)

Het kunnen tweaken van je MBP is ook wel leuk omdat op deze manier de kost iets gespreid is. Ook is de cMBP een beproefd concept.

Dus mijn redenering is het een aantal jaar gebruiken van de cMBP, hem wat te upgrade en nog wat te gebruiken en dan over te stappen op de beproefde rMBP (of misschien de iMac, wie weet).

3.2. Kleine keuzehulp guide

Hier even kort een samenvatting van wat ik op het internet tegenkwam ivm voor en nadelen van elk product. Deze keer objectief. Voor mijn mening verwijs ik naar de tekst hierboven. Ze komen dus niet altijd overeen.

De tekst van de keuzehulp guide is op aanraden van een tweaker verplaatst naar een blog.
Deze kan u hier terugvinden mocht het u interesseren: Daemon Angel's webblog: Mac keuzehulp guide

4. Bronnen:
- MacRumors Forums en site
- Tweakers
- Apple site en discussion forums
- Review sites zoals The Verge, Anandtech, pocket-lint, trusted reviews, pc advisor, techradar, etc . . .(google is daar je vriend)
- Verscheidene andere fora, gevonden door op google ... vs ... in te type

Met dank aan Mod Rupie en dmvdberg voor de uitleg over de formatting. Links en afbeeldingen zijn hiermee toegevoegd kunnen worden.

Links:
HDMI kabel:
- http://gistron.com/info/43817/info.html (iPaul)
- http://www.switch.be/nl/p...rt-naar-hdmi-adapter.html (degene die ik gebruik)
- http://list25.com/25-useful-mac-hacks-and-tips/ (some interesting tips and apps)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Ci7 3615QM?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Misschien raar verzoek .... maar zou je iets aan de opmaak kunnen doen? Thanks ^^
Wat is er juist mis mee? Dit is het mooiste dat ik hem krijg met die opties daarin
Ja dat is wat mooier, maar ik vind het nog gaan bij mijne. In de andere delen plaats ik ook wel wat fotos als me dat lukt.

Het is wat onhandig in dat review vak. Misschien dat ik uit een andere programma moet copy-paste.
Als iemand even kort kan commente hoe ik links plaats binnen mijn tekst zorg ik ervoor dat je kan springen van de inhoud naar de desbetreffende sectie. Dit ken ik enkel binnen word.

(Excuses voor het stillaan opbouwen van de tekst, maar voor sommige delen had ik gebruikservaring nodig en voor de rest moet ik in mijn drukke (werk) leven de tijd vinden dit toe te voegen)
Voor je fans kun je het beste smcfancontrol gebruiken, de macbooks worden inderdaad best wel warm voordat ze gaan blazen.
Ok, bedankt. Ik zal het eens checken!
Je gaf aan dat de Thunderbolt poort een minpunt is en dat je liever een HDMI poort had gehad.
Ook ga je er al vanuit dat een kabeltje duur is.

Ik heb zelf http://gistron.com/info/43817/info.html aangeschaft en werkt perfect.
Zo zie je maar weer dat kabeltjes niet altijd duur hoeven te zijn.
Ja dit melde ik omdat voor mij (dit is natuurlijk niet voor iedereen) dit een nutteloze poort is.
Een hdmi had daar veel problemen opgelost. Mijn kabeltje was 20 euro. Maar als het puur hdmi was, dan is het 0 euro ;).

Ook het altijd moeten meenemen van dit kabeltje is lastig.

Op een smartphone of tablet stoort dit minder, maar niet aan de algemene standaard voldoen op een werkproduct zoals een laptop waar je presentaties mee gaat doen vind ik lastig.
Ik heb vaak genoeg al iemand gehad die kwam presenteren met een mac die in de problemen kwam dmv comptabiliteit.

Ik vervang duur door de link van u en mij zodat er een price range is van 10-20 euro. Dan kan de lezer zelf beslissen of dit duur is of niet.
Voor mij blijft het missen van een universele aansluiting een gemis dus dit blijft een minpunt

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 12 maart 2013 13:22]

u geeft aan dat thunderbolt puur een Apple connector is. Maar er zijn al windows notebooks te krijgen met deze aansluiting. Kijk maar bij de Asus zenbooks huidige lijn. Zij hebben inmiddels ook thunderbolt toegevoegd. Helaas is het wachten dat er fabrikanten zijn welke meer accessoires maken voor deze aansluiting.
Hier was ik niet van op de hoogte. Ik wist dat er een thunderbolt scherm bestaat en sommige harde schijven met thunderbolt poort, maar dat dit niet echt aansloeg wegens de prijs.

Zou u even een link kunnen plaatsen naar een dergelijke laptop? Ik was er namelijk van overtuigd dat dit een Apple connector was en dus ook niet zou mogen gebruikt worden door andere fabrikanten.
Als dit inderdaad ook op andere producten gebruikt wordt buiten Apple, dan verwijder ik dit stukje waarin ik meld dat het puur een Apple connector is.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 12 maart 2013 23:58]

'Momenteel maakt Intel gebruik van koperdraad, maar in de toekomst wil het bedrijf overschakelen naar glasvezel. Hierdoor zou men de snelheid kunnen opdrijven tot 100Gbps.[1]
Als eerste werden (een aantal modellen van) Apples Mac computers uitgerust met Thunderbolt. Sinds juli 2012 heeft Lenovo de nieuwste modellen laptops zoals de Thinkpad T430s en de L530 uitgerust met een Thunderbolt-interface.'
Thunderbolt is, net zoals de Lightning connector, een standaard van Intel. ( Net zoals FireWire een standaard van meer dan 30 fabrikanten die samenwerken is, maar niet van Apple. )

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013